En tiedä onko tästä keskusteltu täällä, mutta olen itse hieman taipuvainen tämän jutun johtopäätelmiin, ja jonkinmoista omaa empiiristä kokemustakin on asiasta. TV kalibroidaan näyttämään värejä "standarin mukaan", mutta näemmekö ne värit sitten oikein ? Voi olla että standardinmukainen väri ei näytäkkään eri yksilöiden havainnoimana samalta. Tästä päästään taas siihen, myös ihmiset yksilöitä väriaistimusten suhteen.
Samat säädöt eivät ole kaikille parhaat. Tuohon yhtälöön kun vielä lisätään "tottumukset / makuasiat", niin asia menne hyvin kimurantiksi.
Is it really true that we experience colors differently, depending on our gender, national origin, ethnicity, geographical location, and what language we speak?
www.psychologytoday.com
Jokainen on varmaan törmännyt säätöihin joiden pitäsi olla ne parhaat, mutta jostain kuman syystä ne ei tunnu siltä. Olisiko tässä
osaselitys asiaan ? Vai meneekö liina foliohattutouhuksi.? Itse olen aina luottanut A/V asioissa omaan silmään ja korvaan ennenminkuin kuin johonkin teoreettiseen parhaimmuuteen. Olen useasti yrittänyt olla samaa mieltä kylmien numeroiden kanssa, mutta aina se ei vaan tunnu oikealta.