Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Videossa ks8000 pesee kuvanlaadussa Lg Cx:n että kannattaisko vaan ettiä käytetty 65” ks9000 tai oottaa tän vuoden C1:stä jos haluaa vaan isomman kun itellä 49” ks7005

Noita KS voi olla vaikea nykyään löytää, mutta toki hyvään hintaan voi saada käytetyn jos löytää. Oma KS7005 55" maksoi 250e. Tosielämässä KS ei kyllä tosiaan OLEDia kuvanlaadussa pese vaan juurikin toisinpäin, ja tämä perustuu pitkään omaan kokemukseen molemmista telkuista. KS pystyy kyllä täyteläisempään väritoistoon kirkkaissa väreissä sekä myös yleisesti suurempaan kirkkauteen, mutta todellisuudessa tuo tulee esiin vain hyvin kirkkaalla HDR kuvalla ja luotisuoraan edestä katsottuna. Peleissä tuo KS:än väritoisto oli sen verran hieno, että siinä voisin sen laittaa jopa lähes tasapisteisiin kokonaisuutena OLEDin kanssa, kunhan pelaaminen ei tapahdu kovin hämärässä. Peleissä kun on aina koko ruudun kuvasuhde ja paljon kirkkaita, supersaturoituneita värejä. Leffoissa ja sarjoissa tuo OLED vie ihan heittämällä, eikä siinä ollut oikein mitään epäselvää. Päivänvalossa KS saa säädettyä kirkkaammaksi mikä on plussaa, mutta missä vain muussa valaistuksessa kuin suorassa auringonpaisteessa tuo OLED kirkkaus riittää hyvin.

Yleisesti tuon KS isoimmat ongelmat liittyvät mustantoistoon sekä siihen, että kuva on jatkuvasti jotenkin haalistuneen näköinen. Erityisesti tummat kohdat ovat ylivalottuneen ja haalean näköisiä. Myös keskivaloisissa kohdissa, mitä sisällöstä on se 90%, KS näyttää väreiltään haalistuneelta verrattuna OLEDiin. Ilmiö pahenee myös jos katsoo hitusenkin sivusta, eli ei esim istu sohvan keskiviivan kohdalla vaan nojaa jompaan kumpaan laitaan.

Pelinäyttönä KS on hyvä, muuten aika keskitasoa. Jos haluat LCD:issä pysyä, uudet QLEDit (ainakin 8- ja 9-mallit) ovat myös parempia kuin KS.
 
Tappisolujeni kalibrointiin en taida lähteä :) Taidan vaan säätää telkkarini tappisoluilleni sopivaksi.
Onneksi omaa telkkaria ei muut katsele , joten absoluuttinen totuus löytyy hyvässä yhteisymmäryksessä säätäjän ja katsojan välillä.
 
Tappisolujeni kalibrointiin en taida lähteä :) Taidan vaan säätää telkkarini tappisoluilleni sopivaksi.
Onneksi omaa telkkaria ei muut katsele , joten absoluuttinen totuus löytyy hyvässä yhteisymmäryksessä säätäjän ja katsojan välillä.
Helppo tapa testata tuo on kalibroida ruutu tarkasti siten että white point on 6500k, hankkia jostain korkean cri:n 6500k lamppu ja valkoinen paperi (perus kopiopaperi on yllättävän tarkasti valkoinen). Paperi asetetaan telkkarin viereen ja lamppu osoittamaan paperia pimennetyssä huoneessa, jos tällöin telkkarin valkoinen ja paperi näyttävät samalta sävyltä (eli toinen ei ole punaisempi, vihreämpi tai sinisempi) tiedät että sun tappi- ja sauvasolut on hyvin linjassa mediaani-ihmisen vastaavien kanssa.

Jos eroja löytyy, niin siirrä white pointtia kunnes telkkari ja paperi on sävyltään yhtä neutraalit ja nyt sulla on omille silmilles kalibroitu ruutu. (Periaatteessa tää pitäis toistaa myös ainakin pääväreille, mutta se menee aika vaikeaksi. White point kohdilleen on jo aika hyvä alku).
 
Helppo tapa testata tuo on kalibroida ruutu tarkasti siten että white point on 6500k, hankkia jostain korkean cri:n 6500k lamppu ja valkoinen paperi (perus kopiopaperi on yllättävän tarkasti valkoinen). Paperi asetetaan telkkarin viereen ja lamppu osoittamaan paperia pimennetyssä huoneessa, jos tällöin telkkarin valkoinen ja paperi näyttävät samalta sävyltä (eli toinen ei ole punaisempi, vihreämpi tai sinisempi) tiedät että sun tappi- ja sauvasolut on hyvin linjassa mediaani-ihmisen vastaavien kanssa.

Jos eroja löytyy, niin siirrä white pointtia kunnes telkkari ja paperi on sävyltään yhtä neutraalit ja nyt sulla on omille silmilles kalibroitu ruutu. (Periaatteessa tää pitäis toistaa myös ainakin pääväreille, mutta se menee aika vaikeaksi. White point kohdilleen on jo aika hyvä alku).

Eihän tämä nyt ihan näin mene? Jos lampulla valkoiseksi valaistu paperi ja TV:n valkoinen näyttävät samalta väriltä, niin oikein on kalibroitu TV, ei ihmisen silmät. Ylipäätään "valkoinen" näyttää kaikille ihmisille valkoiselta. Se, mikä ihmisen subjektiivinen kokemus valkoisesta on, onkin sitten mahdoton mitata. Mutta sillä ei ole väliä, koska jos silmissämme valkoinen näyttää vaikka kusenkeltaiselta, niin siltä se näyttää luonnossakin ja sitten siihen on totuttu luonnollisena värinä. Ja siten oikein kalibroitu TV:kin näyttää yhtä kotoisan kusenkeltaiselta.
 
En tiedä onko tästä keskusteltu täällä, mutta olen itse hieman taipuvainen tämän jutun johtopäätelmiin, ja jonkinmoista omaa empiiristä kokemustakin on asiasta. TV kalibroidaan näyttämään värejä "standarin mukaan", mutta näemmekö ne värit sitten oikein ? Voi olla että standardinmukainen väri ei näytäkkään eri yksilöiden havainnoimana samalta. Tästä päästään taas siihen, myös ihmiset yksilöitä väriaistimusten suhteen.

Samat säädöt eivät ole kaikille parhaat. Tuohon yhtälöön kun vielä lisätään "tottumukset / makuasiat", niin asia menne hyvin kimurantiksi.


Jokainen on varmaan törmännyt säätöihin joiden pitäsi olla ne parhaat, mutta jostain kuman syystä ne ei tunnu siltä. Olisiko tässä osaselitys asiaan ? Vai meneekö liina foliohattutouhuksi.? Itse olen aina luottanut A/V asioissa omaan silmään ja korvaan ennenminkuin kuin johonkin teoreettiseen parhaimmuuteen. Olen useasti yrittänyt olla samaa mieltä kylmien numeroiden kanssa, mutta aina se ei vaan tunnu oikealta.
Ajattelepa niin että näet värit vain yhdellä tavalla. Telkkari kalibroidaan värien osalta kai samoille aallonpituuksille kuin ne luonnossa ovat. Näet siis samat värit luonnossa ja telkkarissa, vaikka näkisit punaisen hieman oranssina..
 
Jos lampulla valkoiseksi valaistu paperi ja TV:n valkoinen näyttävät samalta väriltä, niin oikein on kalibroitu TV, ei ihmisen silmät.
Miten hemmetissä sä silmät kalibroit?

Tuolla mun menettelyllä saadaan tarkistettua että sun telkkarin rgb arvojen ja silmän väriaistinsolujen tasapaino on aika hyvin linjassa täyden spektrin valkoisen kanssa. Koska periaatteessa sun valoaistinsolut voi olla herkät eri kohdissa näkyvän valon spektriä kuin millä aallonpituuksilla sun telkkari tuottaa valoa (koska se telkkari on optimoitu mediaani-ihmiselle). Täyden spektrin valkoinen taas on ns. aito referenssivalkoinen.

Ajattelepa niin että näet värit vain yhdellä tavalla. Telkkari kalibroidaan värien osalta kai samoille aallonpituuksille kuin ne luonnossa ovat. Näet siis samat värit luonnossa ja telkkarissa, vaikka näkisit punaisen hieman oranssina..
Telkkari ei toista kuin jotain yksittäisiä taajuuksia (rgb), siinä missä luonnossa niitä voi olla rajatta erilaisia.
 
Ajattelepa niin että näet värit vain yhdellä tavalla. Telkkari kalibroidaan värien osalta kai samoille aallonpituuksille kuin ne luonnossa ovat. Näet siis samat värit luonnossa ja telkkarissa, vaikka näkisit punaisen hieman oranssina..
En tiedä mitä ajoit takaa, tai sitten en vaan ymmärtänyt pointtiasi, mutta tuolloinhan näen masteroijan punaisen oranssina. Ei kai se nyt tarkoitus tässä ollut ?

Oli miten oli, en mitenkään vastusta standardoitua kalibrointitapaa, se on hyvä ja toistetttava metodi, mikä lieneekin sen perinmäinen tarkoitus.
Kunhan vaan ajattelen ääneen.....
 
En tiedä mitä ajoit takaa, tai sitten en vaan ymmärtänyt pointtiasi, mutta tuolloinhan näen masteroijan punaisen oranssina. Ei kai se nyt tarkoitus tässä ollut ?

Oli miten oli, en mitenkään vastusta standardoitua kalibrointitapaa, se on hyvä ja toistetttava metodi, mikä lieneekin sen perinmäinen tarkoitus.
Kunhan vaan ajattelen ääneen.....
Sä näät sen punaisen niin kuin sen näet.. Pitäisikö telkkarin näyttää se erilailla?
 
En tiedä mitä ajoit takaa, tai sitten en vaan ymmärtänyt pointtiasi, mutta tuolloinhan näen masteroijan punaisen oranssina.
Toisaalta näet myös monet masteroijan luonnossa näkemät punaiset asiat oransseina. Koska noista ei voi oikein olla varma, että mitä on tavoiteltu, niin se whitepointin katsojakohtainen kalibrointi on varmaan ainoa järkevähkö säätö mitä tehdä setuppiinsa. Jos siis epäilet että sun aistinsolut on vähän erilaisia kuin muilla.

Edit: sinänsä ihan mielenkiintoinen aihe! Tässä on myös se syy miksi maalien sävyjä ei voi hyvin verrata näyttöpäätteeltä käsin vaikka se olisi kuinka hyvin kalibroitu.


Kalibrointiongelmaan vielä palatakseni, jos oletetaan että sulla on punaisen aistinsolut vähän kauempana vihreästä kuin taviksilla (eli näet jonkun toisen näkemän punaisen sävyn välillä oranssina), niin ongelmaksi tulee se että sinun näkemäsi oranssi ja punainen on molemmat (sama) punainen taviksen silmissä. Eli siis tavisrimäärittelijä leffaa masteroidessaan ei kykene tekemään sitä siten että sun väriavaruutesi koko kapasiteettia käytettäisii hyvin. Ja koska värimäärittelijä ei edes havaitse niitä punaisen sävyjä mitä sinä näet, niin kyseisten sävyjen säätäminen ns. ”kohdilleen” sun silmille on mahdotonta erottelun puutteen takia. Valkotasapainon voi säätää kohdilleen ja se luultavasti hieman parantaa tilannetta haaleilla sävyillä ja ihonväreillä, mutta noi äärisävyt mitä itse näet ja suurin osa muista ei näe ei tietenkään siirry mihinkään suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa ainut poikkeus olla punavihersokeat. Muut näkee maailman suurinpiirtein samannäköisenä.
 
Noita KS voi olla vaikea nykyään löytää, mutta toki hyvään hintaan voi saada käytetyn jos löytää. Oma KS7005 55" maksoi 250e. Tosielämässä KS ei kyllä tosiaan OLEDia kuvanlaadussa pese vaan juurikin toisinpäin, ja tämä perustuu pitkään omaan kokemukseen molemmista telkuista. KS pystyy kyllä täyteläisempään väritoistoon kirkkaissa väreissä sekä myös yleisesti suurempaan kirkkauteen, mutta todellisuudessa tuo tulee esiin vain hyvin kirkkaalla HDR kuvalla ja luotisuoraan edestä katsottuna. Peleissä tuo KS:än väritoisto oli sen verran hieno, että siinä voisin sen laittaa jopa lähes tasapisteisiin kokonaisuutena OLEDin kanssa, kunhan pelaaminen ei tapahdu kovin hämärässä. Peleissä kun on aina koko ruudun kuvasuhde ja paljon kirkkaita, supersaturoituneita värejä. Leffoissa ja sarjoissa tuo OLED vie ihan heittämällä, eikä siinä ollut oikein mitään epäselvää. Päivänvalossa KS saa säädettyä kirkkaammaksi mikä on plussaa, mutta missä vain muussa valaistuksessa kuin suorassa auringonpaisteessa tuo OLED kirkkaus riittää hyvin.

Yleisesti tuon KS isoimmat ongelmat liittyvät mustantoistoon sekä siihen, että kuva on jatkuvasti jotenkin haalistuneen näköinen. Erityisesti tummat kohdat ovat ylivalottuneen ja haalean näköisiä. Myös keskivaloisissa kohdissa, mitä sisällöstä on se 90%, KS näyttää väreiltään haalistuneelta verrattuna OLEDiin. Ilmiö pahenee myös jos katsoo hitusenkin sivusta, eli ei esim istu sohvan keskiviivan kohdalla vaan nojaa jompaan kumpaan laitaan.

Pelinäyttönä KS on hyvä, muuten aika keskitasoa. Jos haluat LCD:issä pysyä, uudet QLEDit (ainakin 8- ja 9-mallit) ovat myös parempia kuin KS.

Pelottaa nuo Qledien bluuming ongelmat ja sun muut mitä ei edge ledeissä ole..

Katellut Cx tai C1 jos ei päivänvalo ole Oledille ongelma.
 
Voipi olla että näen värit ihan niinkuin sinäkin. Mutta värit saattavat kuitenkin olla subjektiivinen kokemus joten niiden objeltiivinen määrittely ei välttämättä aina toimi. Siis puhutaan pienistä nyansseista, kenties tässä yhteydessä pienistä sävyeroista.
 
Taitaa ainut poikkeus olla punavihersokeat. Muut näkee maailman suurinpiirtein samannäköisenä.
On myös täysvärisokeita ja jotain vaihtelua erityisesti punaisten aistinsolujen proteiineissa, jotka vaikuttavat hieman siihen että missä kohtaa spektriä on punaisen valon (havaittu) intensiteettimaksimi.
 
Eikö se nyt ole tärkeintä että televisio ei värittäisi kuvaa mihinkään suuntaan ja jokainen sitten omilla silmillään tulkitsisivat kuvan sellaisena kuin se on? Värisokeat näkee punaisen ruusun oikeastikkin "päin persettä" eli eikö se pitäisi näkyä televisossakin "päin persettä" eli tarkasti alkuperäistä mukaillen?
 
Eikö se nyt ole tärkeintä että televisio ei värittäisi kuvaa mihinkään suuntaan ja jokainen sitten omilla silmillään tulkitsisivat kuvan sellaisena kuin se on? Värisokeat näkee punaisen ruusun oikeastikkin "päin persettä" eli eikö se pitäisi näkyä televisossakin "päin persettä" eli tarkasti alkuperäistä mukaillen?
Mutta kun telkkari ei voi teknisten rajotteiden takia näyttää punaista ruusua alkuperäistä mukaillen.
 
Mutta kun telkkari ei voi teknisten rajotteiden takia näyttää punaista ruusua alkuperäistä mukaillen.
Noh ei kai tuossa sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa cittarista 7,90e tulppaaneja ja muita kukkia ja katsella niitä aidossa loistossaan auringonpaisteessa. Käy halvemmaksikkin tuo. Nitsejäkin saa aurinkoisella säällä sen päälle miljoonan. :D
 
Noh ei kai tuossa sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa cittarista 7,90e tulppaaneja ja muita kukkia ja katsella niitä aidossa loistossaan auringonpaisteessa. Käy halvemmaksikkin tuo. Nitsejäkin saa aurinkoisella säällä sen päälle miljoonan. :D
Onnistuuhan se noinkin. Itse kävisin mielummin teatterissa kattomassa kaikennäköistä.
 
Mutta kun telkkari ei voi teknisten rajotteiden takia näyttää punaista ruusua alkuperäistä mukaillen.

Onko Ferrarin punainen väri päin prinkkalaa kalibroidussa telkkarissa? Miltä se oikeasti näyttää? Menee kyllä formulakauden avaus taas harakoille, kun oranssiksi masteroivat Ferrarit prkl..
 
Onko Ferrarin punainen väri päin prinkkalaa kalibroidussa telkkarissa? Miltä se oikeasti näyttää?
Pitää mennä autotalliin sitä katsomaan :) . Jos olet mediaani-ihminen ja kaikki kameran ja telkkarin kalibroinneista lähtien on tehty oikein niin se näyttää siltä miltä pitääkin. Jos et ole mediaani-ihminen niin homma on vähän monimutkaisempi.
 
Ei sieltä telkkarista lähtökohtaisestikaan näy mitään "as is", vaan niitä värejä on ronklattu tuotantoketjussa sekä laitteiden että ihmisten toimesta. Turha toivoa, että kalibroitu telkkari näyttäisi ruusun tai Ferrarin värit 1:1 sellaisena kuin se on luonnossa ollut. Sen sijaan on mahdollista päästä hyvin lähelle sitä, miltä se on näyttänyt ronklaajan ruudulla, kun hän on suuressa viisaudessaan päättänyt, miltä sen pitäisi näyttää meidänkin ruuduilla.

Kalibrointi antaa mielenrauhaa. Jos joku ilman kalibrointia näyttää omaan silmään väärältä ruudulla, niin tulee helposti miettineeksi, että miltähän tuon pitäisi näyttää. Sitten säädellään telkkaria niin, että se näyttäisi omasta mielestä paremmalta. Samat säädöt vain vaikuttaa kaikkeen materiaaliin, ja helposti se tehty säätö saa jonkun muun näyttämään taas huonommalta. Esimerkiksi jos yhden leffan mukaan säätää tumman pään gammaa kirkkaammaksi, kun leffassa ei meinaa erottaa tummista kohtauksista mitään, niin toisessa leffassa tuleekin jo posterisaatiota kuvaan, kun siinä tumma pää on jo lähtökohtaisesti kirkkaampi. Kun kalibroi, niin ollaan mahdollisimman lähellä tarkoitetunlaista kuvaa. Jos joku näyttää edelleen huonolta, niin se kuitenkin näyttää ainakin lähestulkoon siltä, kuin sen kuuluukin näyttää. Ainakin niin lähelle, kuin mitä telkkari pystyy toistamaan. Jatkuvan säätämisen tarve jää pois. Hyvin toteutetun kalibroinnin jälkeen kuvanlaatu ei ole enää sun käsissä, vaan siitä vastaavat masteroija ja näyttölaite.
 
Pelottaa nuo Qledien bluuming ongelmat ja sun muut mitä ei edge ledeissä ole..

Katellut Cx tai C1 jos ei päivänvalo ole Oledille ongelma.

Edge ledeissä bloomaa puoli ruutua, faldissa pienempi pläntti. Koko FALD ideahan on se, että se bloomaa vähemmän kuin edge led, ja mustan taso on parempi. Jos kestät KS-sarjalaisten bloomingia, QLEDeissä se näyttää paljon paremmalta.

Itse pidän KS kirkkautta SDR 12/20 asetuksella. B8 on 90/100, joka on aika samoissa. CX on kirkkaampi kuin tuo B8, eli sama kirkkaus saadaan varmaan jollain 75/100. Jos koet että omalla KS pärjäät SDR kirkkaus asetuksella 12-13/20, niin about samaa saat OLEDista vähintään myös irti. HDR kuvassa riippuu kohtauksesta, onko KS vai OLED kirkkaampi. Kovimmat ilotulituskohdat ovat kirkkaampia tuolla KS, keskivaloisat ja hämärät kohdat näkyvät kirkkaampina OLEDilla.
 
Nyt kun CX:ää saa jokapaikasta samaan hintaan, niin onko jotain muuta erityistä, mikä kannattaa ottaa huomioon? Esim. lisätakuun parhaat ehdot, tmv.
 
Nyt kun CX:ää saa jokapaikasta samaan hintaan, niin onko jotain muuta erityistä, mikä kannattaa ottaa huomioon? Esim. lisätakuun parhaat ehdot, tmv.
Verkkokaupan 3v lisätakuun kolmas vuosi sisältää ikävähennys-ehdon, eli en kovin paljoa tuolle painoarvoa antaisi.
Gigantista taas saa 99€:lla 5v takuulaajennoksen, joka kattaa myös pikselit ja kiinnipalamisen (ei omavastuuta, ei ikävähennyksiä), joten sitä voi varsin hyvällä omallatunnolla suositella
 
Verkkokaupan 3v lisätakuun kolmas vuosi sisältää ikävähennys-ehdon, eli en kovin paljoa tuolle painoarvoa antaisi.
Gigantista taas saa 99€:lla 5v takuulaajennoksen, joka kattaa myös pikselit ja kiinnipalamisen (ei omavastuuta, ei ikävähennyksiä), joten sitä voi varsin hyvällä omallatunnolla suositella
Kannattaa käydä tinkaamassa se laajempi takuu vaikka samaan hintaan niin saa onsiten. Noutavat ja palauttavat.
 
Hain tänään heräteostoksena LG:n 48CX:n tietokoneen näytöksi kun oli lahjakortteja poweriin. Mustasta perjantaista odottanut, että tuo tulisi alennukseen ja nyt ehdin jo vähän miettiä, että odotanko 42" olediä. No tulipa nyt kuitenkin sorruttua jo.

Tuosta kalibroinnista. Löytyy spyder 5 pro ja kun kerran tietokoneen pariin tulee niin ajattelin, että sillähän mä selviä paremminkuin hyvin. Itse liikkeessä sitten hienosti pyöri kalibrointi lobbaus videot ja myyjä oikeastaan vähän jo loukkaantui kun mainitsin, että spyder löytyy ja sillä mennään. Sillä ei kuulemma kalibroida mitään ja se vain muuttaa joitain asetuksia. En sitten asiasta vängännyt enempää, mutta sitä kalibrointia en ottanut. Itse asiassa myyjä jo soitti heti click and collect varauksen jälkeen, että haluanko kalibroinnin mihin vastasin, että en.

No enivei siinä joutusin vartin verran odottelemaan palvelua aluksi ja bongasin sitten tämän oman töllöni laatikon (vain yksi 48cx siinä melkein kymmenen 55cx:n vieressä). No siinä oli kuin olikin kalibrointi tarrat päällä. No kassan kautta lastauslaiturille odottelemaan. Ja autoon tuli laatikko mistä oli selkeästi revitty kalibrointi tarrat pois ja huomasi myös ylimääräisen teippauksen eli loota on käynyt joskus auki.

Jäin sitten vaan mielessäni kummastelemaan asiaa. Ilmeisesti tämä ainut jäljellä oleva malli oli nyt kalibroitu jossain ja sen takia sitä yritettiinkin aktiivisesti pakko myydä meikäläiselle. Eli taisin nyt saada 200€ kalibroinnin ilmaiseksi?

Mistä päästään siihen kyssäriin. Kannattaako mun koskea töllön asetuksiin ja iskea spyderiä tähän kiinni lainkaan jos tässä on jotain jo sisällä?
 
Mistä päästään siihen kyssäriin. Kannattaako mun koskea töllön asetuksiin ja iskea spyderiä tähän kiinni lainkaan jos tässä on jotain jo sisällä?
Tarkista sillä spyderilläs että onko se kalibroitu vai ei. Jos värivirheet on hyvin hallinnassa niin anna olla.
 
Noh ei kai tuossa sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin ostaa cittarista 7,90e tulppaaneja ja muita kukkia ja katsella niitä aidossa loistossaan auringonpaisteessa. Käy halvemmaksikkin tuo. Nitsejäkin saa aurinkoisella säällä sen päälle miljoonan. :D
Ei kelpaa tekkiläiselle, kun etenkin iltaisin aurinko on värilämpötilaltaan ihan pieleen kalibroitu.
 
Verkkokaupan 3v lisätakuun kolmas vuosi sisältää ikävähennys-ehdon, eli en kovin paljoa tuolle painoarvoa antaisi.
Gigantista taas saa 99€:lla 5v takuulaajennoksen, joka kattaa myös pikselit ja kiinnipalamisen (ei omavastuuta, ei ikävähennyksiä), joten sitä voi varsin hyvällä omallatunnolla suositella

Miten tämä Gigantin homma oikeasti toimii? Ehdoissahan lukee, että vaihtavat uuteen tai vastaavaan jos korjaamien ei onnistu. Kuvitellaan että ostat 3000 EUR TV:n ja juuri ennen 5 v takuun loppumista, TV hajoaa ja korjaus ei onnistu. Mitä antavat tilalalle ? Sama malli on poistunut myynnistä jo asti sitten , eli samanlaisen saaminen ei enään onnistu. Uusi 1200 EUR telkkari vastaa ominisuuksiltan tuota vanhaa 3000 EUR telkkaria. Saat tuon 1200 EUR tilalle. Eikö tämä ole ikävähennys ? Vai kuvitellanako että saat uuden 3000 EUR telkkarin tilalle jossa on huomattavasti paremmat ominaisuudet kuin vanhassa ?

Onko tälläisestä skenaariosta kokemuksia ?
 
Eikö tämä ole ikävähennys ?
Jos saat vastaavan tuotteen tilalle niin kyse ei ole ikävähennyksestä. Ikävähennystä terminä käytetään vain tilanteessa jossa joko et suostu ottamaan korvaavaa tuotetta ja korjaaminen on mahdotonta, tällöin alkuperäisestä ostohinnasta vähennetään ikävähennys ja saat sen verran rahaa tilillesi.

Takuun tarkoitus ei ole päivittää tuotetta parempaan parin vuoden välein, vaan taata toiminnallisesti samantasoisen tuotteen käytettävissäolo takuun ajan.
 
Appiukolla olis TV hakusessa 65" ja budjetti n.700e. Vaihtoehtoja näyttäis löytyvän jonkun verrankin, joten kaipaisin tekkiläisten asiantuntijuutta mitä mä sille lähen suositteleen?

Onko tämä (QE65Q60TAU ) nyt about parasta mitä tolla rahalla saa?
Onko nois Samsungeissa vielä sitä, että sovellukset lakkais vuosien päästä toimimasta?

Vai tuoko esim. (LG 65" NANO79) jotain lisää?
Itellä LG ja webOS ollu omaan makuun ihan asiallinen ja kaikki tarvittavat sovellukset löytyny.
 
Jokseenkin yllättäen Samsung on alkanut käyttämään QN85A QLED -sarjassa IPS-tyyppisiä ADS -paneeleja (55,65 ja 75, 85-tuumaisessa on VA-paneeli).
Lopputulos on kuitenkin varsin hyvä kontrastia lukuun ottamatta. Siinäkin local dimming auttaa mukavasti.
 
Jokseenkin yllättäen Samsung on alkanut käyttämään QN85A QLED -sarjassa IPS-tyyppisiä ADS -paneeleja (55,65 ja 75, 85-tuumaisessa on VA-paneeli).
Lopputulos on kuitenkin varsin hyvä kontrastia lukuun ottamatta. Siinäkin local dimming auttaa mukavasti.

Mut eihän tuo mitenkään olla hyvä kun on IPS. Rting väärin testannut. (IPS surkea -mantra sarkasmivaroitus)
 
Olisin kiitollinen jos joku tiivistäisi lyhyesti Panasonic 65 hz1000 ja 65 OLED cx:n erot.

Käyttö olisi urheilua (paino tälle), leffoja ja normi tv-lähetysten katselua. Ei pelaamista.

1499€ nyt eli sama hinta molemmissa.

Kumpi parempi vaihtoehto ja miksi?

Ja kannattaako Powerin kalibroinnista maksaa 219€
 
Viimeksi muokattu:
Olisin kiitollinen jos joku tiivistäisi lyhyesti Panasonic 65 hz1000 ja 65 OLED cx:n erot.

Käyttö olisi urheilua (paino tälle), leffoja ja normi tv-lähetysten katselua. Ei pelaamista.

1499€ nyt eli sama hinta molemmissa.

Kumpi parempi vaihtoehto ja miksi?

Ja kannattaako Powerin kalibroinnista maksaa 219€

Aiheeseen liittyvä lisäkysymys: Panasonicin televisiossa on Filmmaker Mode. Jos käyttö on pelkästään elokuvien katselua, niin onko tässä tapauksessa kalibroinnista (Esim. Powerin palvelu) lisähyötyä vai jopa päinvastoin haittaa?
 
Olisin kiitollinen jos joku tiivistäisi lyhyesti Panasonic 65 hz1000 ja 65 OLED cx:n erot.

Käyttö olisi urheilua (paino tälle), leffoja ja normi tv-lähetysten katselua. Ei pelaamista.

1499€ nyt eli sama hinta molemmissa.

Kumpi parempi vaihtoehto ja miksi?

Ja kannattaako Powerin kalibroinnista maksaa 219€
Onko tuossa Panasonicin oled tv:ssä HDMI 2.1. LG CX:ssä ainakin on. Tulevaisuutta ajatellen en ostaisi enää HDMI 2.0 telkkareita.

Edit. AVForums HZ1000 testistä. En tiedä on ko HZ1000E mallissa jotain eroa.

"There are no HDMI 2.1 inputs but it does support eARC and ALLM HDMI 2.1 features via its HDMI 2.0b ports and with a decent 22ms input lag it does well with console gaming in HDR, but it is not the most advanced in terms of gaming compatibility like the LG CX. "
 
Viimeksi muokattu:
Aiheeseen liittyvä lisäkysymys: Panasonicin televisiossa on Filmmaker Mode. Jos käyttö on pelkästään elokuvien katselua, niin onko tässä tapauksessa kalibroinnista (Esim. Powerin palvelu) lisähyötyä vai jopa päinvastoin haittaa?
No en kyllä mistään Powerin palvelusta maksaisi. Ammattimainen kalibroija voi saada kuvaa vielä hiukan paremmaksi, koska paneeleissa on yksilöeroja, mutta ero ei ole suuri.
 
Aiheeseen liittyvä lisäkysymys: Panasonicin televisiossa on Filmmaker Mode. Jos käyttö on pelkästään elokuvien katselua, niin onko tässä tapauksessa kalibroinnista (Esim. Powerin palvelu) lisähyötyä vai jopa päinvastoin haittaa?

Ainakin Intterwebs revikoiden perusteella Pro1 ja Filmmaker modet ovat jo aika / riittävän tarkkoja. Noilla kahdella suurin ero on kirkkaudessa. Toki kalibroimalla paranee vielä mutta paraneeko niin paljon, että silmä erottaa ilman vertailua?

Mulle on tulossa HZ1000 ja en edes harkinnut kalibrointia...
 
Aiheeseen liittyvä lisäkysymys: Panasonicin televisiossa on Filmmaker Mode. Jos käyttö on pelkästään elokuvien katselua, niin onko tässä tapauksessa kalibroinnista (Esim. Powerin palvelu) lisähyötyä vai jopa päinvastoin haittaa?

Powerhan kalibroi CalManilla ja siitä kalibroinnista saa raportin. FilmMaker mode lienee kuitenkin telkkariyksilössä riittävän lähell' standardeja, etten henk. koht. kalibroinnista maksaisi. Tässä HZ1000:n FilmMaker -tulokset yhdellä yksilöllä:

 
No en kyllä mistään Powerin palvelusta maksaisi. Ammattimainen kalibroija voi saada kuvaa vielä hiukan paremmaksi, koska paneeleissa on yksilöeroja, mutta ero ei ole suuri.
Onko Powerin kalibroinnit sitten hutiloijien tekemiä? CalMania käyttävät..
 
Onko tuossa Panasonicin oled tv:ssä HDMI 2.1. LG CX:ssä ainakin on. Tulevaisuutta ajatellen en ostaisi enää HDMI 2.0 telkkareita.

Edit. AVForums HZ1000 testistä. En tiedä on ko HZ1000E mallissa jotain eroa.

"There are no HDMI 2.1 inputs but it does support eARC and ALLM HDMI 2.1 features via its HDMI 2.0b ports and with a decent 22ms input lag it does well with console gaming in HDR, but it is not the most advanced in terms of gaming compatibility like the LG CX. "
Todella vaikea näitä kahta vertailla. Panasonicia ei taida tuohon hintaan saada kuin Powerisa ja siinä on vain vuoden takuu eikä lisätakuu tuo turvaa kiinnipalamiselle tai pikselivaurioille.

Tuosta HDMI 2.1. en osaa sanoa oikein mitään. Vaikuttaako se tulevaisuutta ajatellen muuten kuin pelikäytössä? PS5 ei vielä ole tietä kotiin löytänyt, mutta mikä se ero on, liittääkö konsolin 2.0 vai 2.1:llä televisioon.

Kehuja Panalle tulee elokuvien katselusta ja liiketoisto olis myös parempi. Mutta LG on varmaan myös ihan ok noissa ja Gigantin takuu paljon parempi.

Melkein toi takuu kääntää pelin LG:n puoleen. Ja onhan toi Panasonicin jalka ruma.
 
Kiitos vastauksista Panasonicin Filmmaker moden suhteen. (En ehkä juuri nyt ole vaihtamassa tv:tä, kun nykyinen tv on vasta reilun vuoden vanha: Philips 70" PUS7304. Tai täytyy harkita vielä asiaa.)

Koska käyttö on itsellä pelkästään elokuvien katselu blu-ray tai 4K blu-ray levyiltä, niin kyllä nuo teidän kommentit, että Filmmaker mode olisi jo valmiiksi lähellä kuvanlaadultaan kalibroitua tv:tä - vaikuttaisi omaan valintaan niin, että melko varmasti valitsisin Panasonicin. Samoin kuin tämä em linkki: Panasonic HZ1000 (TX-55HZ1000) OLED TV Review

Tuo Panasonicin jalka on tosiaan ruma kuvien perusteella ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Myös LG:ltä löytyy FILMMAKER mode 2020 malleista alkaen (kohdassa 3 esitelty)

Tuosta HDMI 2.1. en osaa sanoa oikein mitään. Vaikuttaako se tulevaisuutta ajatellen muuten kuin pelikäytössä? PS5 ei vielä ole tietä kotiin löytänyt, mutta mikä se ero on, liittääkö konsolin 2.0 vai 2.1:llä televisioon.
Eipä tuosta juuri iloa liene muussa kuin uusien konsolien ja PC:n kaverina, koska 2.1 tuo mukanaan 4K@120Hz tilan sekä ALLM, VRR ja eARC tuen (kolme viimeisintä löytyy jo monesta 2.0 laitteestakin, Panasta en tiedä).
 
Mistä LGsta puhut? CX toimii suomeksi.
Oletko keksinyt millä komennolla ymmärtää suomeksi HDMI-porttien vaihdon? Lontooksi menee ihan heittämällä HDMI 1, HDMI 2 jne mutta en saa suomen kielellä vaihdettua millään.

"HDMI 3..."

"Ai Modeemi 3?"

"Hetki etsin videoita youtubesta..."

"Näin otat käyttöön uuden valokuitu plus ethernet-modeemisi"

 
Miten kiinnittäisitte 65" töllön seinätelineen lastulevyseinään? Molly ruuviankkureilla?
 
Edge ledeissä bloomaa puoli ruutua, faldissa pienempi pläntti. Koko FALD ideahan on se, että se bloomaa vähemmän kuin edge led, ja mustan taso on parempi. Jos kestät KS-sarjalaisten bloomingia, QLEDeissä se näyttää paljon paremmalta.

Itse pidän KS kirkkautta SDR 12/20 asetuksella. B8 on 90/100, joka on aika samoissa. CX on kirkkaampi kuin tuo B8, eli sama kirkkaus saadaan varmaan jollain 75/100. Jos koet että omalla KS pärjäät SDR kirkkaus asetuksella 12-13/20, niin about samaa saat OLEDista vähintään myös irti. HDR kuvassa riippuu kohtauksesta, onko KS vai OLED kirkkaampi. Kovimmat ilotulituskohdat ovat kirkkaampia tuolla KS, keskivaloisat ja hämärät kohdat näkyvät kirkkaampina OLEDilla.

Heitin telsuun taustavalon/kirkkauden 12 ja oli meiän valosaan olkkariin liian tumma, pakko pitää täysillä kirkkautta. Onko tämä yhtäkuin, että kannattaa hankkia Qled seuraavaks töllöksi QN85a odotellessa sitte.
 
Miten kiinnittäisitte 65" töllön seinätelineen lastulevyseinään? Molly ruuviankkureilla?
Mikä vaan seinämateriaaliin sopiva istukka kelpaa. Useimmiten noi menee niin monella ruuvilla kiinni seinään että ei noilla ole niin väliä. Lastulevyseinäänhän, toisin kuin esim. kipsiseinään, voi kans ruuvata suoraan ilman istukkaa. Jollain perus alligaattoreilla noita on tullu asennettua ihan onnistuneesti. esim. K-rauta
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom