Juuri pelasin
The Evil Within 2:sen läpi. Ja tämähän paransi joka osa-alueella ykkösestä, mistä toki myös pidin. Ykkösessä tosin oli ongelmansa eli normaalinkin vaikeusasteen kanssa oli eräskin
taistelu niin hankala, että keskeytin pelaamisen pariksi kuukaudeksi turhautumisen takia.
TEW 2:sen on tuottanut käsittääkseni ekojen Resident Evilien isä. Pelasin pc-versiota NIGHTMARE- vaikeusasteella ja xbox-controllerilla sillä halusin kunnon haasteen.
Hemmetin hyvä ohjaus olikin, tästäkin on menty ekasta eteenpäin paljon. Kentät ovat nyt isompia ja kaupungissa voi seikkailla vapaasti, mutta mitään Fallout- kokoluokkaa
ole edes lähellekään menty. Myös sivutehtäviä on nyt, ja suosittelen koluamaan kaupunkia ja tekemään niitä sillä mukavia palkintoja on luvassa. Myös tarina syvenee noiden avulla lisää.
Grafiikka on hyvää vaikkei mitään ihan terävintä kärkeä (esim jos vertaa uuteen Tomb Raideriin), ja surrealistinen maailma on hyvin tehty. Talojen seinillä, käytävillä ja hallusinaatioissa on
todella käytetty villiä mielikuvitusta ja se näkyy pelin yksityiskohtien suunnittelussa. Ehkäpä vielä huimempaa on kuitenkin äänisuunnittelu. Tango Gameworksilla audiosuunnittelu lienee alan kärkeä
niin mahtavasti ambient-maailma, musiikki, korinat ja kauhujen audiovisuaalisuus on suunniteltu. Laita surround-kuulokkeet päähän ja ihastele itse!
Mitä tulee tarinaan, se pääsi yllättämään. Isä- tytär teema oli onnistunut ja pelin keskeinen idea oli syyllisyys, jota pelin päähahmo tunsi menneisyyden tapahtumia käsitellessään.
Huomasin liikuttuneeni loppua kohden useamman kerran, tarinassa oli sopivasti draamaa ja syvyyttä. Eihän tarina mikään oscar-teos ollut, mutta tekijät osasivat nykiä oikeista
naruista, etenkin kun loppua kohti alettiin rullaamaan. Se yllätti todella positiivisesti, sillä ensimmäinen ei ihmeemmin silmää kostuttanut tapahtumillaan.
Toki päähahmo on oma pökkelö itsensä ja kaikki peruskliseet on paikoillaan, mutta mitäpä muuta sitä aihealueelta odottaisikaan. Peli kallistuu toisaalta enemmän goreen,
kuin kauhuun eli jos sopivampaa termiä pelille yrittäisi, säikyttely/toiminta-action olisi lähempänä.
Arvosanaani pudottaa (eniten) hieman tylsä ja vain näennäesesti "free roam"- kaupunki joka toki ajaa asiansa, mutta olisi ehkä kaivannut lisää kokoa ja graafista näyttävyyttä.
Toisaalta ulottuvuuden ynm muiden ilmiöiden vaihtelu on hienosti tehty, eli kyseessä ei ole pelikokemusta liiallisesti pilaava asia. Perustyötä siis.
Muutamat arvostelut ovat kallistuneet 7-arvosanaankin, mutta haluan itse nostaa sitä hieman, sillä visuaalisuus ja surrealistisuus on kuitenkin sen verran kekseliästä ja omaperäistä.
Kummastelen myös joiden arvostelijoiden negatiivista reaktiota siihen, ettei joka asia ole itsestään selvä heti eli joskus joku alue, sivutehtävä/ase-palkinto tms jää sivu suun koska
peli ei halua nykiä pelaajaa kädestä pitäen jatkuvasti. Nykyään on totuttu liikaa näköjään siihen, että kaikki selitetään ja ohjataan paikoilleen rautalangasta vääntäen.
Ja omasta kokemuksesta voin sanoa: Pelialueet ei ole kovinkaan isot, pienellä tutkimisella löytää asiat aika helposti ilman että joku merkintä jatkuvasti kartalla ohjaa.
Pelissä on kuitenkin sinällään helppo suunnistus/ karttasysteemi, eli en itse eksynyt missään kertaakaan. Pelin AI ei ollut mikään kovinkaan monipuolinen ja vaihteleva, mutta ajoi asiansa hyvin.
Pelissä on vain muutama kevyt Puzzle, ja näitä olisin kaivannut enemmänkin. Tämä on toki makuasia, ja noiden muutamien haasteiden vaikeustaso oli linjassa vaikkapa vanhoihin Res. Evileihin.
Suosittelen peliä ensimmäisen Evil Withinin ystäville ja myös niille, jotka pettyivät ehkä ensin mainittuun, peliä on kuitenkin nyt paranneltu monella tavalla.
Eli jos Dead Spacet, Res Evilit ynm kauhutoimintapelit iskee, ei tämä petä. Mielestäni TEW2 pesee uusimmatkin Resident Evilit mennen tullen (varauksella, res.evil7 pelaamatta).
Perhanan hyvää työtä Tango Gameworks-studiolta, kehitys on hyvää ja toivottavasti myy sen verran, että osa kolme näkee päivänvalon. Nautin joka tunnista, ja vaikka monia kohtia piti höylätä
useammankin kerran vaikeusasteen vuoksi, en ehtinyt tällä kertaa turhautumaan vaan kokeilin vain uutta lähestymistapaa.
Annan vahvan 8.5/10 ja ison peukun ylös
Plussaa:
+Tarina astetta parempi kuin edellisessä osassa, jopa liikutti raavasta miestä
+Vapaampi maailma liikkua (kuin edellisessä)
+Aseiden ja ansojen rakentelusysteemi, kykypuu riittävän monipuolinen
+Kekseliäs maailma (suurimmalta osin), hienoja yksityiskohtia, surrealistisuus ja äänimaailma
+Munakkaat aseet
+Vajaat 20h peliä, jos haastaa itsensä korkealla vaikeustasolla ja koluaa paikkoja tarkkaan. Helpolla tasolla aseet laulaen selvinnee reilusti nopeammin.
Miinukset
-Ei fiksuin AI eli itseään toistavaa paikoin. (Toisaalta pelaamani NIGHTMARE- taso pakotti opettelemaan vihollisen liikkeitä selviytyäkseni,
eli ehkä ratkaisu oli tasapainossa siinä mielessä ajateltuna).
-Kaupunki perustasoa, ehkä jopa tylsäksi suunniteltu mutta tunnelma muuttuu aina paremmaksi, kun sukelletaan toisiin maailmoihin/uniin ja painajaisiin
-Pc- versio kohdannut joillakin koneilla lagia/fps-droppia, mutta päivitysten jälkeen jo parempi kokemus
Muutama "kultasilmä" valittanut ettei peli toiminut 144fps, mutta mielestäni aivan sulava kokemus 60fps:äkin.
Kyseessä ei kuitenkaan ole nopeatempoinen online-fps, eli asia sopii tällaiseen pääosin rauhalliseen seikkailuun.
Steamissakin pelistä on vahvat positiiviset palautteet
(Erittäin myönteinen (2,001 arvosanaa)
http://store.steampowered.com/app/601430/The_Evil_Within_2/