Yleinen Nintendo ketju (WiiU, Switch & 3DS)

Itse odotan hieman pelonsekaisin tuntein noita uusia Switchejä. Yksi painava tekijä sille, miksi olen lapsesta saakka juuri Nintendon konsoleita suosinut on se, että Nintendon kohdalla ei ole tarvinnut pelätä sitä, että ensin satsaat satoja euroja konsoliin, tarvikkeihin ja peleihin, ja sitten julkaistaankin jo uusi konsoli viimeistään 2-3 vuoden sisään. Toki Nintendo on näin menetellyt DS-puolella, muttei kotikonsolien kohdalla (ainakaan niin että olisi julkaissut suht. nopeasti alkuperäistä teknisesti paremman version ajatellen esim. Wii Miniä, jossa oli kyse pienemmästä versiosta). Nyt kuitenkin näyttäisi siltä, että Pro-versio on tulossa ja vaikka on kaiketi selvää, että kaikki pelit tulevat jatkossakin olemaan orkkis-Switchillä pelattavia, niin nyt taitaa olla ensimmäistä kertaa tilanne, jossa tuodaan parempi versio orkkiksesta suurelle yleisölle. Buu!

Tosin... Näin Switchiä jo hyvän aikaa käyttäneenä (ostin sen vajaa puoli vuotta julkaisun jälkeen) täytyy sanoa, etteivät pelit jotka varmasti eniten hyötyvät Pro-versiosta (esim. Doomin kaltaiset pelit) muutenkaan innosta konsoliversioina. Toki nostan hattua esim. juuri Doomin ja vaikkapa tulevan The Witcherin 3:n tekijöille, että ovat tehneet porttauksesta mahdollista, mutta esim. Doom jopa sen kieltämättä pelaamista paljon helpottaneen gyron kanssa on jotenkin vaan paljon ikävämpää kuin PC::n kautta pelaaminen. Ehdin toki ostaa Switchillä pelejä kuten Doom, Skyrim (en ollut koskaan pelannut) ja Diablo 3 (en ollut koskaan pelannut), mutta jatkossa taidan tehdä niin, että vain Nintendon omat pelit tulee hankittua Switchille mutta muut ostan PC:lle (jolloin kaiken lisäksi vielä säästääkin monta kymppiä).

Sitä paitsi noissa Nintendon omissa peleissä on muutenkin sen verran koukuttava vaikutus, ettei sitä oikeastaan tarvikaan muita pelejä, ainakaan juuri Switchille. Splatooniinkin tuli hurahdettua aikanaan niin, ettei muita pelejä malttanut edes kokeilla ja veikkaan että samoin käy huomenna, kun digitaalisesti ladattu Mario Maker 2 aukenee pelattavaksi.
 
Itse odotan hieman pelonsekaisin tuntein noita uusia Switchejä. Yksi painava tekijä sille, miksi olen lapsesta saakka juuri Nintendon konsoleita suosinut on se, että Nintendon kohdalla ei ole tarvinnut pelätä sitä, että ensin satsaat satoja euroja konsoliin, tarvikkeihin ja peleihin, ja sitten julkaistaankin jo uusi konsoli viimeistään 2-3 vuoden sisään. Toki Nintendo on näin menetellyt DS-puolella, muttei kotikonsolien kohdalla (ainakaan niin että olisi julkaissut suht. nopeasti alkuperäistä teknisesti paremman version ajatellen esim. Wii Miniä, jossa oli kyse pienemmästä versiosta). Nyt kuitenkin näyttäisi siltä, että Pro-versio on tulossa ja vaikka on kaiketi selvää, että kaikki pelit tulevat jatkossakin olemaan orkkis-Switchillä pelattavia, niin nyt taitaa olla ensimmäistä kertaa tilanne, jossa tuodaan parempi versio orkkiksesta suurelle yleisölle. Buu!

GameBoy/DS/3DS-puolella tosiaan tuo on ollut aivan tavallista. Enkä itse pidä sitä sinänsä huonona juttuna etenkään Nintendon tapauksessa, koska niiden konsolit saa tyypillisesti jälleenmyytyä kohtuullisilla summilla vaikka korvaava tuote olisikin tullut. Sen takia DS/3DS/2DS-sarjastakin on minulla ollut 5 eri konsolia, ja päivittäminen on aina tullut varsin halvaksi, kun entisen on myynyt pois suht saman tien.
 
Ei satavarmaa tietoa, mutta missään en ole nähnyt siihen viittaavaa informaatiota, että kenttien lataaminen netistä ei vaatisi Online-jäsenyyttä. Oletan siis ilman muuta, että Switch Online tarvitaan siihenkin.

Kävin ostamassa Mario Maker 2:n nyt ja tosiaan ilman online-jäsenyyttä voi ainoastaan pelata story modea ja rakennella itse kenttiä. Kaikki muu vaatii jäsenyyden. Ostin fyysisen kappaleen niin voi myydä pois kun on tuon story moden kolunnut läpi.
 
Kävin ostamassa Mario Maker 2:n nyt ja tosiaan ilman online-jäsenyyttä voi ainoastaan pelata story modea ja rakennella itse kenttiä. Kaikki muu vaatii jäsenyyden. Ostin fyysisen kappaleen niin voi myydä pois kun on tuon story moden kolunnut läpi.

Jäät kyllä paljosta paitsi. Itse ostin Ruotsin eshopista Limited Editionin (peli+vuoden Online-jäsenyys) n. 59 eurolla. Muutenkaan tuo 20 euroa ei ole kyllä paljon, joskin toki hyvähän se minun on sanoa, kun muiden alustojen online-tilauksia ei ole ja nettikin on tässä kämpässä ilmainen. Mutta niin... Tänään aloitin MM2:N pelaamisen ja onhan tuo story mode ihan kiva, mutta kun koitin suosituinta suomalaisen tekemää kenttää (mikä siis vaatii Online-tilauksen), niin viihteen taso oli taivaissa. Aiempaa MM-kokemusta ei ollut, joskin on tullut seurattua pitkään esim. Ryukahr-nimisen tubettejan Mario Maker -klippejä (joiden kautta tietää aika lailla kaikki perusjipot).

Onlinen kanssa kävi tosin jännästi aikoinaan... Hurahdin Splatoon 2:een (ajattelin ensin olevan jotain lapsiystävällistä skeidaa) silloin, kun Online oli vielä ilmainen. Heti kun sitten maksulliseksi muuttumisen jälkeen ostin Onlinen, niin tuli useamman kuukauden pelitauko Switchin suhteen (ei vähiten siksi, että vajaan vuosikymmenen jälkeen talouteen tuli PC jolla pystyi taas pelaamaan AAA-pelejä). Tulihan tuossa ostettua Smash Bros., mutta kuten Wii U:llakin kävi, niin aika äkkiä lopahtaa kiinnostus, niin hehkutettu kuin ko. pelisarja onkin. MM2 taas vaikutti heti kättelyssä siltä, että pelkästään sen takia Online on todellakin 20 euron arvoinen... Eihän se kuitenkaan ole kuin runsaat puolitoista euroa kuussa ja oikeastaan vielä vähemmän, jos haluaa nähdä vaivaa esim. eri eShopeista ostelun kautta tms.

Loppuun maininta mittelöstä fyysinen vs. digitaalinen... Alkuun ajattelin ostavani kaiken fyysisenä hyödyntäen esim. Gigantin satunnaisia hintapommeja tai sitten Saksan Amazonin satunnaisia tarjoushintoja. On kuitenkin tullut tässä jonkun verran ostettua eShopistakin... Etunenässä Indie-pelejä (parhaimmistoa ehdottomasti The Messenger ja Celeste, Hollow Knightia en ole vielä pelannut ja suosituista esim. Axiom Verge ja Steamworld Dig 2 eivät jotenkin iske täysillä) sekä Nintendon Online-peluuta sisältäviä ajatuksena se, ettei sellaisia ole järkeä ostaa fyysisinä (satunnaisen pelin takia joutuu vaihtamaan pelikorttia). Toisaalta, tuli ostettua myös esim. Doom eShopin kautta, kun noita eShopin aleja tuntuu olevan herkemmin ja kovemmalla aleprosentilla kuin mitä Wii U:n aikoihin oli. Oma fiilis noista 3rd party AAA -peleistä on se, että vaikka on kunnioitettavaa, että on pystytty porttamaan Switchille graafisesti näyttäviä pelejä, niin kyllä esim. Doom, Skyrim ja Diablo 3 tuntuvat vaan paremmalta PC-ympäristössä (ihan siis senkin takia, että vaikka gyro nyt helpottaakin pelaamista esim. Doomissa, niin tuntuuhan se nyt silti aika epätarkalta se ohjaaminen puhumattakaan grafiikan "hei, onko mulla näkö huonontunut, kun näkyy sumeasti" -epätarkkuudesta). Joka tapauksessa vaikuttaisi siltä, että jatkossa tulee suosittua digitaalista silläkin uhalla, että sitten aikoinaan, kun myy Switchin, niin ei ole antaa kymmeniä pelejä mukaan korkeamman myyntihinnan oikeuttamalla. Vaikuttaa myös siltä, että pelit kuten Doom Eternal ja Witcher 3 ovat omissa kirjoissa pelejä, joita ei halua Switchillä pelata. Toki asiaan vaikuttaa se, että pelaan 90%:ia ajasta Docked-tilassa, jolloin siitä kannettavuudesta ei pääse niin iloitsemaan.
 
Miten tuolta löytää kunnollisia kenttiä? Minulla on Mario Maker myös Wii U:lle ja sen kanssa aikanaan tuli hakattua noita muiden tekemiä kenttiä ja tuntui että yli 95 % oli aika roskaa.

Fyysisenä kappaleena tulee ostettua yleensä ne pelit, mitkä ovat fyysisenä edullisempia kuin digitaalisena. Muutaman kymmenen peliä olen nyt Switchille hankkinut ja 6 hutia on tullut. Huti tarkoittaa siis sitä, että jo alle vartin kokeilulla on selvinnyt, että tätä peliä ei tartte enempää pelata.
 
Miten tuolta löytää kunnollisia kenttiä?

MM2:ssa oli ainakin suosituimpien kenttien kategoria/ranking ja ainakin tuo mainitsemani ylin suomalaisen tekemä kenttä oli loistava.

EDIT: Pelasin muutaman kentän lisää noita suosituimpia. Erittäin loistavaa viihdettä, vaikka suurin osa tuntuu olevan noiden On/Off -kytkinten lumoissa. En tiedä, olisiko sama fiilis pelata näitä Joy-Coneilla tai Pro-ohjaimella, mutten voi kyllä tarpeeksi kehua näihin retropeleihin 8bitdo:n SF30 Pro:ta (josta tosin on tullut sittemmin uudet versiot), nimenomaan siis tällaista SNES-tyylistä ohjainta, jossa tärinätehosteet (joita MM2:nkin hyödyntää) mukana.

Itselleni Switch on kyllä maittanut juuri Nintendon omien hahmojen pelien ja Indie-pelien kautta. Ne PC/PS-puolen pelit taas ovat olleet juuri sellaisis, että "hieno porttaus suhteessa konsolin rautaan ja hienoa jos voi pytyllä jotain Doomia tai Witcheriä pelata, mut aika vesitettyjähän nuo silti ovat".
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on Persikan linna on jo lähes puoliksi valmis ja hieman alkaa jo Story Mode puulta maistumaan. Osa kentistä on todella lyhyitä, eivätkä ne tarjoa varsinaisesti haastetta niille, jotka ovat kolunneet eri Mario-pelit läpi ja tietävät lainalaisuudet. Henkiä on toki mennyt, mutta lähinnä niissä kohdissa, joissa on yrittänyt noita 10:n ja 30:n kolikoita metsästää henkeään uhaten. Näkisinkin Mario-veteraaneille Story Moden olevan pelkkä esittely siitä, mitä kenttäeditorilla voi saada aikaan.

Sen sijaan nuo pelaajien luomat kentät jaksavat edelleen viihdyttää ja kunhan tilaamani kapasitiivinen stylus-kynä saapuu, niin voisin kokeilla ensimmäisen oman kentän luomista (haastavaa varmasti sinänsä, sillä en ole tainnut minkään pelin suhteen koskaan suunnitella omaa kenttää). Tokihan sitä sormillakin voisi koittaa, mutta olen ymmärtänyt, että osa editoinnista vaatii tarkkuutta, jota voin stylus voi tarjota.
 
Kai se pitää nöyrtyä ja kokeilla vaikka sillä 7 päivän ilmaisella jaksolla tuota online-accounttia. Ärsyttää vaan kun täysihintaista peliä ei voi täysin käyttää ilman lisämaksullista palvelua Kuitenkin samat ominaisuudet toimii Wii U -versiossakin ilman accountteja :)

Osaako muuten joku sanoa, säilyykö pilveen tallennetut savet jos lopettaa nintendo-online-tilauksen ja aktivoi sen sitten joskus myöhemmin uudelleen?
 
Samaa voi sanoa muiden konsolien peleistä kun nettimatseja ei voi pelata ilman palvelua. Pyllystähän tämä on mutta kiitos MS:n liven aikoinaan niin nyt saa nauttia. Nipa sentään hinnoitteli tämän palvelunsa paremmin. Wii U taitaa jäädä viimeiseksi konsoliksi joka ilmaisena piti online-palvelut.

Huomaa muuten tässä Mario Maker 2:ssa kuinka paljon parempi oli ykkösessä tehdä kenttiä kun oli kunnon "kynä" millä tuhertaa. Pitää Switchille tämän takia joku hyvä ja ennenkaikkea teräväpäinen stylus ostaa niin ei tartte suhia sormella näyttöä. Kellään hyviä ehdotuksia?
Nintendo online on edullisempi, mutta tämä näkyy myös palvelussa. Online toimintojen ulkoistaminen kännykkäsovellukseen ei ole käytännöllisin ratkaisu ja tilaajille tarjottavat pelit ovat ikivanhoja retropelejä kun kilpailijat tarjoaa kuukausittain AA-AAA -pelejä viime vuosilta.
 
Mario Maker 2:n moninpeli on P2P tekniikalla toteutettu, joten siinä näkyy selkeästi halvan online palvelun huonot puolet järkyttävine lageineen. Kalliimmalla palvelulla ehkä oltaisiin saatu ihan oikeat serverit.

Pitää Switchille tämän takia joku hyvä ja ennenkaikkea teräväpäinen stylus ostaa niin ei tartte suhia sormella näyttöä. Kellään hyviä ehdotuksia?
Tämän itse ostin, kun oli vielä tuossa viikonloppuna 1,90€ tarjouksessa Fuj:tech 2-in-1 Stylus - kosketusnäyttökynä ja kuulakärkikynä 3,90 €
Ajaa asiansa varsin hyvin kenttiä väsäillessä vaikkei kärki mikään terävin ole, mutta selkeästi parempi kuin sormella sohia.
 
Mario Maker 2:n moninpeli on P2P tekniikalla toteutettu, joten siinä näkyy selkeästi halvan online palvelun huonot puolet järkyttävine lageineen. Kalliimmalla palvelulla ehkä oltaisiin saatu ihan oikeat serverit.
Pieni tarkennus: P2P on paras kaksinpeleihin, serveri tuo lisää lagia ja siitä on hyötyä silloin kuin "pelitilanne" pitää jakaa kymmenille pelaajalle samaan aikaan. Vika on matchmakingissä, että peli yrittää löytää kaverin riippumatta pingistä tjsp.

Japanilaiset hoitaa online hommat harvoin hyvin, mutta mikäpä niillä kun pelaajia on pienellä alueella (pieni latenssi) 100x enemmän kuin Euroopassa. Suurin osa siellä ei varmaan edes tiedä mitä ongelmia muualla maailmassa heidän pelit aiheuttaa.
 
Mario Maker 2:n moninpeli on P2P tekniikalla toteutettu, joten siinä näkyy selkeästi halvan online palvelun huonot puolet järkyttävine lageineen. Kalliimmalla palvelulla ehkä oltaisiin saatu ihan oikeat serverit.

Muistaakseni Smash Ultimaten julkaisun aikaan puhuttiin siitä, että Switchin kanssa kannattaa käyttää langattoman netin sijaan langallista (ethernet-kaapeli). Tuli itsekin aikoinaan tilattua kympillä tällainen Switchiin (kyseessähän ei ole USB-C -vehje, joten ei tarvinnut stressata, aiheuttaako se ongelmia Switchin kanssa). Toki sen langattoman verkonkin kanssa kannatti ne tietyt kikat tehdä kuten että käyttää 5GHz:n taajuutta, muuttaa MTU:n 1500:aan ja käyttää Googlen DNS-servuja.

No joo, manataan nuo P2P-servut sitten kun peli on ollut ulkona edes pari viikkoa.

Tämän itse ostin, kun oli vielä tuossa viikonloppuna 1,90€ tarjouksessa Fuj:tech 2-in-1 Stylus - kosketusnäyttökynä ja kuulakärkikynä 3,90 €
Ajaa asiansa varsin hyvin kenttiä väsäillessä vaikkei kärki mikään terävin ole, mutta selkeästi parempi kuin sormella sohia.

Itse taas tilasin tällaisen (Alissa nyt ei paljon muuta yhtä pätevää ollutkaan). Ilmeisesti tällaiset kiekkomalliset ovat tarkempia kuin nuo perus kupolipää-stylukset ja pointtihan tällaisen hankkimisessa on nimenomaan se mahdollisimman tarkka jälki. En tosin tällaisia käyttäisi Switchiin, jossa ei ole näytönsuojaa päällä, kun ainahan näiden kohdalla puhutaan välillä mahdollisuudesta näytön naarmuuntumiseen. Omasta Switchistä toki löytyy lasisuoja.
 
Pitkään odotettu Symphony of the Nightin seuraaja, Bloodstained Ritual of the Night on saanut varsin hyvän vastaanoton PS4 ja PC formaateissa. Sen sijaan Switch versio on lähes pelikelvoton johtuen surkeasta ruudunpäivityksestä, input lagista ja jatkuvasta crashailusta (Switch ylikuumenee). Kaiken huippuna peli pyörii pahimmillaan vain 420p resoluutiolla ja suuri osa graafisista tehosteista on karsittu minimiin. Melko erikoista, kun samainen peli pyörii täysillä spekseillä 1080p resoluutiolla Steamin kautta, ja vieläpä melko mopolla kokoonpanolla.

Switch version User score on huikeat 4,1/10 Megacriticissä.
Bloodstained: Ritual of the Night

Edit: korjattu typo
 
Viimeksi muokattu:
VBloodstained Ritual of the Night on saanut varsin hyvät arviot muilla alusoilla. Sen sijaan Switch versio on lähes pelikelvoton johtuen surkeasta ruudunpäivityksestä, input lagista ja jatkuvasta crashailusta (Switch ylikuumenee). Kaiken huippuna peli pyörii vain 420p resoluutiolla ja suuri osa graafisista tehosteista on karsittu. Melko erikoista, kun samainen peli pyörii täysillä spekseillä Steamin kautta, ja vieläpä melko mopolla kokoonpanolla.

Switch version User score on huikeat 4,1/10 Megacriticissä.
Bloodstained: Ritual of the Night
(Update) Bloodstained team acknowledges poor Switch port quality, vows to fix it with incremental updates
 
Persikan linna 100%:n valmis ja vaikka Tarinamoodin tasoja on vielä pelattavana, niin en tiedä, riittääkö motivaatio painaa niitä kaikkia läpi. Pelaajien luomia kenttiä on edelleen ollut tosi kiva pelata, etenkin kun valita voi vaikka tubetteja Ryukahrin kovaa tasoa (lue: tarkkoja seinähyppyjä ja Z-hyppyjen hallintaa) vaativia kenttiä tai esim. Celesten tekijän kenttiä. Otin aluksi periaatteeksi pelata ainakin tuon Popular-kategorian Top20:n kentät läpi, mutta ne vaihtuvat niin tiuhaan, ettei tavallaan voi elää siinä tunteessa, että on pelannut suosituimmat kentät läpi. Endless-moodiakin on tullut väännettyä, mutta tässä vaiheessa ainakin täytyy sanoa, että jo toiseksi vaikeimmalla tasolla tahtoo tulla sellaisia kenttiä, jotka vaativat täydellisyyttä hipovaa liikkumista (tarkat hypyt eivät haittaa mutta hermoja raastavaksi menee, jos heti hypystä laskeuduttua siellä on juuri oikeaan kohtaan pistetty kuula, liekki tai kala vastassa).

Tänään tuli kokeiltua tuota Multiplayer Versusta (nettinä 10M ja vaikka olen tehnyt ne optimoidut langattoman netin asetukset, niin ihan langallisella yhteydellä pelaasin). Ensimmäinen kenttä oli käytännössä lagiton ja mietin jo, onko meillä EU:ssa asiat sitten paremmin, kun tuosta MM2:n lagista on niin paljon keskusteltu. Seuraavat kaksi kenttää olivatkin sitten paikoitellen yhtä diakuvashowta. Eiköhän tuohon tule parannusta, kun lagia en ole koskaan kokenut esim. Mario Kartissa ja Splatoon 2:ssakin ehkä yhdessä erässä kolmestakymmenestä.

MM2:sta on kokeiltu myös dockkaamattomassa tilassa Joy-conit kiinni Switchissä, mutta tuntuma oli kyllä huono (eihän Joy-conin suuntamainikkeita voi oikein D-padiksi edes kutsua). Pro-ohjaimella en ole vielä koittanut, mutta esim. Celesteä pelatessa kyllä kävi selväksi, miten epätarkka se on. Sen sijaan MM2:sta on edelleen kuin unelma pelata 8bitdo:n SF30 Pro -ohjaimella (jonka D-padia olen tosin parannellut nettiohjeiden avulla), joskaan senkään D-pad ei ole täysin täydellinen (esim. Tetris 99:ssä vasen suuntapainike rekisteröityy joskus ylös-painikkeeksi) jos tietyllä tuntumalla painaa eikä ole hipaisusta ihan yhtä tarkka kuin muut painikkeet. :S
 
Nintendo Switch Lite julkaistu, tulee myyntiin 20.9.2019:



The console for gamers on the go.

Muutama pointti:
- 5.5" näyttö (6.2" alkuperäisessä)
- painaa 275g (297g alkuperäinen)
- Ei irrotettavia ohjaimia
- Ei voi telakoida käytettäväksi televisiossa
- ristiohjain erillisten nappuloiden sijaan
- noin satasen halvempi kuin alkup.

Lisähuomioita @Zat :lta:
- Akkukesto rahtusen vakiomallia parempi. Nintendon ilmoittama kestoarvio Zelda:BOTW:lle perus-Switchillä 3 h, Litellä 4 h
- Ei minkäänlaista rumblea (paitsi hankkimalla ja käyttämällä erillisiä joyconeita/pro-ohjainta)
- Liiketunnistushommat rajoittuneemmat ilman varsinaisia joyconeita. Gyro kuitenkin löytyy
- Ei automaattista kirkkaudensäätöä

Kokovertailua:
 
Viimeksi muokattu:
Oho, pakko-ostos jossain vaiheessa! Juuri eilen muistelin kuinka 3DS teki pitkistä juna- ja lentokonematkoista nautittavia ja harmittelin ettei sille enää tule pelejä. On se vain niin nautinnollista pelata oikeita pelejä kännykkäpelien sijaan.
 
Eehele, nuita sormien asentoja... Näyttää TAAS sen verran epämukavalta että grippi on pakko-ostos kuten 3DS:ssä. :greedy:

EDIT: Tämä kuva onkin alkuperäinen Switch ja Lite malli on vielä pienempi! :facepalm::facepalm::facepalm:
Ei ne gripit onneksi montaa euroa maksa.
fifa-18.jpg
 
Nintendo Switch Lite julkaistu, tulee myyntiin 20.9.2019:

Muutama pointti:
- 5.5" näyttö (6.2" alkuperäisessä)
- painaa 275g (297g alkuperäinen)
- Ei irrotettavia ohjamia
- Ei voi telakoida käytettäväksi televisiossa
- ristiohjain erillisten nappuloiden sijaan
- noin satasen halvempi kuin alkup.

Itsehän olen nurissut siitä, että julkaisemalla alle kolmen vuoden sisään uusia Switch-versioita Nintendo näyttää keskisormea niille, jotka ostivat julkaisumallin ja sille lisätarvikkeita... Näinhän Nintendo EI ole tehnyt kotikonsoli-puolella, ainakaan niin, että uusi versio on ollut tehoiltaan orkkista parempi. Moni mainitsee tässä vaiheessa vaikkapa N64 Expansion Pakin, mutta tämähän oli lisäosa (ei vaatinut saman alustan uudelleen ostamista) ja itse asiassa ainakin omilla tienoilla niin pienen suosion saanut lisäosa, ettei kenelläkään sitä tainnut olla. Minulla sen sijaan ei ole ongelmia sen suhteen, jos julkaistaan halvempi Switch-versio, jossa on ominaisuuksia karsittu esim. niitä varten, jotka eivät niitä tarvitse (monihan ei juurikaan Switch Dockia käytä). Näin ollen pystypeukku Switch Litellen!

Saa nähdä, miten Switch Pro:n kanssa käy. Oma toiveeni olisi se, että jos tässä nyt lähdetään sille PS4 Pro -polulle, niin tehtäisiin edes niin, että Nintendon omat pelit olisivat samalla viivalla kummallakin konsoliversiolla ja vain nämä 3rd party -pelit, joissa reso ja fps on pelin näyttävyyden ja laajuuden takia niin alhaiset, hyötyisivät eniten Pro-version rautaboostista. Näin ollen pelkästään Nintendon omia pelejä pelaavat edelleen säilyttäisivät ultimaattisen pelikokemuksen ja loput voisivat valita, sijoittaako Pro-versioon halutessaan pelata 3rd party -pelejä Nintendon alustalla vai pelatakko ko. pelejä PS4/XBOX/PC-puolella.

Täältä ainakin tulee nousemaan yksi keskisormi Nintendon suuntaan, jos Switch Pro julkaistaan sillä periaatteella, että sen avulla seuraava Zelda on paljon vaikuttavampi pelikokemus.
 
Mukavasti tulee mieleen PS Vita, joka oli laitteena loistava.

Tulisi joku houkuttelevasti hinnoiteltu bundle Link's Awakeningin kanssa (ja vaikka vielä jollain Zelda-koristelulla), niin saatan harkita Liten ostoa heti julkaisussa. Switchiähän minulla ei ole toistaiseksi lainkaan, ja omaan käyttööni karsittu taskumalli voisi hyvinkin riittää.
 
Itsehän olen nurissut siitä, että julkaisemalla alle kolmen vuoden sisään uusia Switch-versioita Nintendo näyttää keskisormea niille, jotka ostivat julkaisumallin ja sille lisätarvikkeita... Näinhän Nintendo EI ole tehnyt kotikonsoli-puolella, ainakaan niin, että uusi versio on ollut tehoiltaan orkkista parempi. Moni mainitsee tässä vaiheessa vaikkapa N64 Expansion Pakin, mutta tämähän oli lisäosa (ei vaatinut saman alustan uudelleen ostamista) ja itse asiassa ainakin omilla tienoilla niin pienen suosion saanut lisäosa, ettei kenelläkään sitä tainnut olla. Minulla sen sijaan ei ole ongelmia sen suhteen, jos julkaistaan halvempi Switch-versio, jossa on ominaisuuksia karsittu esim. niitä varten, jotka eivät niitä tarvitse (monihan ei juurikaan Switch Dockia käytä). Näin ollen pystypeukku Switch Litellen!

Saa nähdä, miten Switch Pro:n kanssa käy. Oma toiveeni olisi se, että jos tässä nyt lähdetään sille PS4 Pro -polulle, niin tehtäisiin edes niin, että Nintendon omat pelit olisivat samalla viivalla kummallakin konsoliversiolla ja vain nämä 3rd party -pelit, joissa reso ja fps on pelin näyttävyyden ja laajuuden takia niin alhaiset, hyötyisivät eniten Pro-version rautaboostista. Näin ollen pelkästään Nintendon omia pelejä pelaavat edelleen säilyttäisivät ultimaattisen pelikokemuksen ja loput voisivat valita, sijoittaako Pro-versioon halutessaan pelata 3rd party -pelejä Nintendon alustalla vai pelatakko ko. pelejä PS4/XBOX/PC-puolella.

Täältä ainakin tulee nousemaan yksi keskisormi Nintendon suuntaan, jos Switch Pro julkaistaan sillä periaatteella, että sen avulla seuraava Zelda on paljon vaikuttavampi pelikokemus.
Jos Nintendo tekee juuri niin komean Zeldan sille sun Switchille kuin mahdollista, niin miten se on tarkalleen ottaen sulta mitään pois, että he sitten mahdollistaisivat sen pyörimisen pykälää korkeammalla resolla switch pro-konsolilla?
 
Jos Nintendo tekee juuri niin komean Zeldan sille sun Switchille kuin mahdollista, niin miten se on tarkalleen ottaen sulta mitään pois, että he sitten mahdollistaisivat sen pyörimisen pykälää korkeammalla resolla switch pro-konsolilla?

Jos resoluutiosta puhutaan, niin tietenkin itse olen tarkoituksella jättänyt telkkarin reson 1080p:hen (natiivireso suurimmalle osalle mediasta oli kyse sitten peleistä tai leffoista), että siinä mielessä se ei olisi minulta pois, jos Pro:n myyntivaltti olisi Breath of the Wild 2:n pelaaminen 4K:na. Tosin uskaltaisin väittää, että aika moni pelaaja katsoo sitä resoa ja jopa Nintendo-peleissä on toisinaan se trendi, että nousee aikamonen kakkamyrsky, jos jonku pelin max. reso on odotettua alempi Switchille. Tietenkin reso ei ole se ainoa asia, miten Switch Pro voisi vaikuttaa vaikkapa Zeldaan... Entä jos peli optimoidaan niin, että Switchillä se pyörii 30fps ja Switch Pro:lla 60fps. Tuolla on jo väliä paitsi visuaalisesti, niin myös pelattavuuden (ajoitukset yms.) kannalta. Myös kuvatehosteet (pinnat, kuinka pitkälle maailmaa näkee eteenpäin) ovat oma lukunsa.
 
Hyvä veto Nintendolta, joka poimii mukaan varmasti pelkkiä käsikonsoli pelaajia. Minusta vielä ihan kohtuu hintainen. Itselle kyllä juuri nuo Switchin kahden konsolin ominaisuudet on se kova juttu, mutta nyt on jokaiselle jotakin.Itse odottelen Pro versiota.

Minusta Nintendolla on kyllä kaikkein kovin aihio konsolivalmistajissa tulevaisuudessa jos Nintendo jatkaa joskus 2022-23 Switch 2:lla.Pieni ruutuhan ei varmasti tarvitse yli 1080p resoluutiota peleihin milloinkaan, joten 7nm valmistustekniikalla valmistettu piiri Switchin jatkajassa riittä tuohon varmasti vallan mainiosti. Lisäksi Nintendolla olisi tulevaisuudessa mahdollisuus käyttää Switch 2:ssa sitä paljon puhuttua tehotelakkaa 4K grafiikan saavuttamiseksi. Tulevaisuudessa olisi siis mahdollisuutta myydä Switch 2:sta normaali versiona. Tehotelkan kanssa 4K:ta haluaville ja sitten Lite mallia käsikonsolipelaajille. Toki ensi tulee varmasti taas perusmalli mutta laajennus mahdollisuudet ovat hyvät ja uskon, että 2022-23 on mahdollista saada Switchin seuraajaan 8-10 kertaiset vääntömomentit tähän vanhaan verrattuna. Sen verran tuo tekniikka on kehittynyt vuodesta 2015.
 
Jos resoluutiosta puhutaan, niin tietenkin itse olen tarkoituksella jättänyt telkkarin reson 1080p:hen (natiivireso suurimmalle osalle mediasta oli kyse sitten peleistä tai leffoista), että siinä mielessä se ei olisi minulta pois, jos Pro:n myyntivaltti olisi Breath of the Wild 2:n pelaaminen 4K:na. Tosin uskaltaisin väittää, että aika moni pelaaja katsoo sitä resoa ja jopa Nintendo-peleissä on toisinaan se trendi, että nousee aikamonen kakkamyrsky, jos jonku pelin max. reso on odotettua alempi Switchille. Tietenkin reso ei ole se ainoa asia, miten Switch Pro voisi vaikuttaa vaikkapa Zeldaan... Entä jos peli optimoidaan niin, että Switchillä se pyörii 30fps ja Switch Pro:lla 60fps. Tuolla on jo väliä paitsi visuaalisesti, niin myös pelattavuuden (ajoitukset yms.) kannalta. Myös kuvatehosteet (pinnat, kuinka pitkälle maailmaa näkee eteenpäin) ovat oma lukunsa.

Luulempa, että Pro versio nostaa resoluutiota ja voi taata vakaamman fps:sän. En usko, että sillä nousee 30 fps peli 60 fps:sään Pro versiolla.
 
Hmm mitä jos Switch "pro" onkin TV only konsoli. Ei käsikonsolin tuomia pullonkauloja joten vihdoin tegrasta saataisiin kaikki irti.
No en kyllä tuollaita ehkä haluaisi, kyllä TV/käsikonsoli yhdistelmä on se paras juttu tässä. Pelkän kannettava switchin kyllä ymmärrän. Nintendohan on kyselyjä tehnyt ja tulosten mukaan taitaa suurin osa pelaa käsikonsolina.
 
Hmm mitä jos Switch "pro" onkin TV only konsoli. Ei käsikonsolin tuomia pullonkauloja joten vihdoin tegrasta saataisiin kaikki irti.
No en kyllä tuollaita ehkä haluaisi, kyllä TV/käsikonsoli yhdistelmä on se paras juttu tässä. Pelkän kannettava switchin kyllä ymmärrän. Nintendohan on kyselyjä tehnyt ja tulosten mukaan taitaa suurin osa pelaa käsikonsolina.

Taisi olla aikalailla 50/50 tuo pelaamistapa Switchillä jos en väärin muista.
 
Itsehän olen nurissut siitä, että julkaisemalla alle kolmen vuoden sisään uusia Switch-versioita Nintendo näyttää keskisormea niille, jotka ostivat julkaisumallin ja sille lisätarvikkeita... Näinhän Nintendo EI ole tehnyt kotikonsoli-puolella, ainakaan niin, että uusi versio on ollut tehoiltaan orkkista parempi. Moni mainitsee tässä vaiheessa vaikkapa N64 Expansion Pakin, mutta tämähän oli lisäosa (ei vaatinut saman alustan uudelleen ostamista) ja itse asiassa ainakin omilla tienoilla niin pienen suosion saanut lisäosa, ettei kenelläkään sitä tainnut olla. Minulla sen sijaan ei ole ongelmia sen suhteen, jos julkaistaan halvempi Switch-versio, jossa on ominaisuuksia karsittu esim. niitä varten, jotka eivät niitä tarvitse (monihan ei juurikaan Switch Dockia käytä). Näin ollen pystypeukku Switch Litellen!

Saa nähdä, miten Switch Pro:n kanssa käy. Oma toiveeni olisi se, että jos tässä nyt lähdetään sille PS4 Pro -polulle, niin tehtäisiin edes niin, että Nintendon omat pelit olisivat samalla viivalla kummallakin konsoliversiolla ja vain nämä 3rd party -pelit, joissa reso ja fps on pelin näyttävyyden ja laajuuden takia niin alhaiset, hyötyisivät eniten Pro-version rautaboostista. Näin ollen pelkästään Nintendon omia pelejä pelaavat edelleen säilyttäisivät ultimaattisen pelikokemuksen ja loput voisivat valita, sijoittaako Pro-versioon halutessaan pelata 3rd party -pelejä Nintendon alustalla vai pelatakko ko. pelejä PS4/XBOX/PC-puolella.

Täältä ainakin tulee nousemaan yksi keskisormi Nintendon suuntaan, jos Switch Pro julkaistaan sillä periaatteella, että sen avulla seuraava Zelda on paljon vaikuttavampi pelikokemus.

Joo jos toi zelda läppä ois totta ni saa multakin molempia keskisormia. Mut jos näin ei ole niin pelailen kyllä 3rd party pelejä pc/ps4 combolla. Nintendo pelit kyl natsaa täl orkkis switchilla paremmpin kun hyvin. Ostin konsolin viel torista 100e ja mukaan tuli viellä octopath traveller joka on mun mielestä jo ryöstöä.
 
Nintendo Switch Lite julkaistu, tulee myyntiin 20.9.2019:



The console for gamers on the go.

Muutama pointti:
- 5.5" näyttö (6.2" alkuperäisessä)
- painaa 275g (297g alkuperäinen)
- Ei irrotettavia ohjamia
- Ei voi telakoida käytettäväksi televisiossa
- ristiohjain erillisten nappuloiden sijaan
- noin satasen halvempi kuin alkup.

Kokovertailua:


Näiden lisäksi muutama seikka, jotka on tässä selvinneet:

- Akkukesto rahtusen vakiomallia parempi. Nintendon ilmoittama kestoarvio Zelda:BOTW:lle perus-Switchillä 3 h, Litellä 4 h

- Ei minkäänlaista rumblea (paitsi hankkimalla ja käyttämällä erillisiä joyconeita/pro-ohjainta)

- Liiketunnistushommat rajoittuneemmat ilman varsinaisia joyconeita. Gyro kuitenkin löytyy.

- Ei automaattista kirkkaudensäätöä.
 
Viimeksi muokattu:
Näiden lisäksi muutama seikka, jotka on tässä selvinneet:

- Akkukesto rahtusen vakiomallia parempi. Nintendon ilmoittama kestoarvio Zelda:BOTW:lle perus-Switchillä 3 h, Litellä 4 h

- Ei minkäänlaista rumblea (paitsi hankkimalla ja käyttämällä erillisiä joyconeita/pro-ohjainta)

- Liiketunnistushommat rajoittuneemmat ilman varsinaisia joyconeita. Gyro kuitenkin löytyy.

- Ei automaattista kirkkaudensäätöä.
Tuo on kyllä miinus omissa kirjoissa :tdown:

Mites noiden tallennuksien/tunnuksien kanssa jos omistaa kaksi switchiä? Ihan vaan sama tunnus kumpaakin ja cloud saven kautta siirtelee tallennuksia?
 
Tuo on kyllä miinus omissa kirjoissa :tdown:

Mites noiden tallennuksien/tunnuksien kanssa jos omistaa kaksi switchiä? Ihan vaan sama tunnus kumpaakin ja cloud saven kautta siirtelee tallennuksia?

Käsittääkseni sama tunnus voi olla aktiivisena vain yhdessä Switchissä kerrallaan.
 
Entä jos peli optimoidaan niin, että Switchillä se pyörii 30fps ja Switch Pro:lla 60fps. Tuolla on jo väliä paitsi visuaalisesti, niin myös pelattavuuden (ajoitukset yms.) kannalta. Myös kuvatehosteet (pinnat, kuinka pitkälle maailmaa näkee eteenpäin) ovat oma lukunsa.

En edelleenkään ymmärrä, mitä aihetta tässä on valittaa. Jos tuo esittämääsi skenaariota verrataan, niin et sinä siltikään saisi Switchille sitä 60 fps:ää, vaikka Switch Prota ei olisi olemassakaan.

Se, että Switch Prolla voidaan tarjota jotain parempaa kuin Switchillä, ei ole millään tavalla pois Switch-käyttäjiltä.
 
En edelleenkään ymmärrä, mitä aihetta tässä on valittaa. Jos tuo esittämääsi skenaariota verrataan, niin et sinä siltikään saisi Switchille sitä 60 fps:ää, vaikka Switch Prota ei olisi olemassakaan.

Se, että Switch Prolla voidaan tarjota jotain parempaa kuin Switchillä, ei ole millään tavalla pois Switch-käyttäjiltä.

Mielenkiintoinen tapa ajatella. Ymmärrän toki pointtisi mutta yleensähän sen on ajateltu pätevän enemmän konsolien sukupolvivaihdoksia koskien... Tuskin kukaan PS3-omistaja itki (ainakaan surusta), kun Sony julkaisi PS4:n. Sen sijaan itkijöitä kyllä riitti, kun oli ehditty ostaa PS4 ennen PS4 Pro:n julkistusta. Kysehän kuitenkin on siitä, että A) selkeästi paremmalla raudalla varustettu versio tarjoaa näyttävämmän pelikokemuksen (jonka kuluttaja oletti saaneensa tappiinsa hiottuna orkkisversion oston yhteydessä) ja B) saadakseen tämän näyttävämmän pelikokemuksen kuluttajat päätyvät periaatteessa ostamaan saman konsolin kahteen kertaan, mikä on kyllä aikamoisen raaka ja rahanhimoinen veto (toki osa markkinataloutta).

Kysytäänpä näin... Eikö sinua yhtään harmittaisi, jos orkkis-Switchin omistajana edessäsi heiluteltaisiin 60fps:n BotW II:sta ja sitten sanotaankin, että "Joo, on tämä Switch-peli mutta sen kokemuksen saadaksesi joudut ostamaan Switch-alustan uudemman kerran, tällä kertaa Pro-versiona". Vai ajatteletko vain, että no eihän mikään ole koskaan sinulta pois kunhan vain joku laite alla?
 
Tuskin kukaan PS3-omistaja itki (ainakaan surusta), kun Sony julkaisi PS4:n. Sen sijaan itkijöitä kyllä riitti, kun oli ehditty ostaa PS4 ennen PS4 Pro:n julkistusta.

Juuri PS4 & PS4 Pro on paras esimerkki siitä, että komea yhteiselo eritasoisien rinnakkaismallien välillä on mahdollista. Uudetkin pelit näyttävät edelleen perus-PS4:llä todella hyvältä. Se, että premium-vaihtoehtokin on olemassa, ei vie mitään pois alkuperäisen vehkeen omistajilta.
 
Eehele, nuita sormien asentoja... Näyttää TAAS sen verran epämukavalta että grippi on pakko-ostos kuten 3DS:ssä. :greedy:

EDIT: Tämä kuva onkin alkuperäinen Switch ja Lite malli on vielä pienempi! :facepalm::facepalm::facepalm:
Ei ne gripit onneksi montaa euroa maksa.
fifa-18.jpg
Kokeilin alkuun ilman grippiä pelata handholdina ja oli ihan hirveetä tuskaa. Hommasin Satisfyen Pro gripin ja oon ollut siihen erittäin tyytyväinen, ei väsy kädet pidemmissäkään sessiossa. (Pro Gaming Grip)
 
Mielenkiintoinen tapa ajatella. Ymmärrän toki pointtisi mutta yleensähän sen on ajateltu pätevän enemmän konsolien sukupolvivaihdoksia koskien... Tuskin kukaan PS3-omistaja itki (ainakaan surusta), kun Sony julkaisi PS4:n. Sen sijaan itkijöitä kyllä riitti, kun oli ehditty ostaa PS4 ennen PS4 Pro:n julkistusta. Kysehän kuitenkin on siitä, että A) selkeästi paremmalla raudalla varustettu versio tarjoaa näyttävämmän pelikokemuksen (jonka kuluttaja oletti saaneensa tappiinsa hiottuna orkkisversion oston yhteydessä) ja B) saadakseen tämän näyttävämmän pelikokemuksen kuluttajat päätyvät periaatteessa ostamaan saman konsolin kahteen kertaan, mikä on kyllä aikamoisen raaka ja rahanhimoinen veto (toki osa markkinataloutta).

Kysytäänpä näin... Eikö sinua yhtään harmittaisi, jos orkkis-Switchin omistajana edessäsi heiluteltaisiin 60fps:n BotW II:sta ja sitten sanotaankin, että "Joo, on tämä Switch-peli mutta sen kokemuksen saadaksesi joudut ostamaan Switch-alustan uudemman kerran, tällä kertaa Pro-versiona". Vai ajatteletko vain, että no eihän mikään ole koskaan sinulta pois kunhan vain joku laite alla?
No sit ei auta ku ostaa se switch pro, tai sitten pelaa sitä heikompaa versiota... voi tsiisus ku se on taas jollai nii vaikeeta. :facepalm:
 
No sit ei auta ku ostaa se switch pro, tai sitten pelaa sitä heikompaa versiota... voi tsiisus ku se on taas jollai nii vaikeeta. :facepalm:

Ei se vaikeaa ole (jatkan toki edelleen normi-Switchillä kun en periaatteesta samoja konsoleja useampaan kertaan ostele) mutta ai niin... Olin täysin unohtanut sen, ettei mitään saa kritisoida, koska kyse on vain typerän turhasta mielensäpahoittamisesta maailman oikeasti suurien murheiden keskellä.
 
Se, että premium-vaihtoehtokin on olemassa, ei vie mitään pois alkuperäisen vehkeen omistajilta.

Paitsi tiedon siitä, että omalla laitteella rullaa kyseisen alustan pelit parhaalla mahdollisella tavalla (toki tiedän PS4 Pro -historiikin alkaen aina siitä, että jotkut pelit pyörivät paremmin normi-PS4:lla ehkä juuri optimoinnin takia).
 
Paitsi tiedon siitä, että omalla laitteella rullaa kyseisen alustan pelit parhaalla mahdollisella tavalla (toki tiedän PS4 Pro -historiikin alkaen aina siitä, että jotkut pelit pyörivät paremmin normi-PS4:lla ehkä juuri optimoinnin takia).

En vain näe mitä pahaa tuossa on. Miksi firmojen ei pitäisi tekohengittää konsolisukupolviaan tuolla tavoin?

Myös perusmallissa pitäytyvä käyttäjä hyötyy siitä, koska se tarkoittaa, että firmalla on vähän vähemmän kiire julkaista seuraavaa, korvaavaa konsolisukupolvea ja se oma edullisempi konsolimalli pysyy ajantasaisena pitempään. :)
 
Niin toinen on tuo Switch Lite, mutta mikä ihme sieltä on tulossa myös kun vielä yrittävät 3DS käsikonsolille jotain tehdä, eiköhän se ole jo aika done?
 
Niin toinen on tuo Switch Lite, mutta mikä ihme sieltä on tulossa myös kun vielä yrittävät 3DS käsikonsolille jotain tehdä, eiköhän se ole jo aika done?

3DS on kuollut ja kuopattu, ja nyt nimenomaan Switch Lite korvaa sen vielä semi-virallisesti. Ei 3DS:ään enää kosketa.

Viime posteissa on nyt kuitenkin spekuloitu huhutusta ja vielä julkistamattomasta "Switch Pro -versiosta", joka olisi jonkinlainen rautapäivitys konsolisukupolven sisällä, samaan tapaan kuin PS4 Pro tai Xbox One X tai New 3DS olivat.
 
Myös perusmallissa pitäytyvä käyttäjä hyötyy siitä, koska se tarkoittaa, että firmalla on vähän vähemmän kiire julkaista seuraavaa, korvaavaa konsolisukupolvea ja se oma edullisempi konsolimalli pysyy ajantasaisena pitempään. :)

Kuten sanottu, ymmärrän kyllä pointin. Omat pointtini olivan Nintendon perinteisyys (parempaa rautaa yleensä vasta neljästä kuuteen vuoteen) sekä se, että kaksi eri konsoliversiota voivat syöstä tilanteen siihen, että normi-Switchille ei edes yritetä 60fps:ää, vaan säästetään se Switch Pro:lle (oletan että pelaaja tietää mikä merkitys fps-lukemalla on pelattavuuteen, kyse ei ole vain jostain silmäkarkista). Jos Switch Pro:ssa olisikin kyse vain jostain 4K-näyttöjen huomioimisesta muutamine viilauksineen koskien esim. parjattua Dockia ja Joy-Conejen "D-padia" (joka Switch Litessä saakin jo päivityksen), niin se ei harmittaisi.

En tiedä, onko PC-mentaliteetti siirtynyt konsolipuolellekin, että voi pitää jopa oletuksena, että vaikka ostat monen sadan raudan niin se lähes heti siirtymässä uudempien ja hienompien tieltä pois (jälleen kerran, ajatellen sitä, että parempi rauta vaikuttaa myös pelattavuuteen eikä vain tuo enemmän silmäkarkkia).
 
Jos Switch Pro:ssa olisikin kyse vain jostain 4K-näyttöjen huomioimisesta muutamine viilauksineen koskien esim. parjattua Dockia ja Joy-Conejen "D-padia" (joka Switch Litessä saakin jo päivityksen), niin se ei harmittaisi.

Lähes varmasti tuo onkin lähimpänä sitä mitä Switch-päivitys tulee olemaan. Tosin mistään 4K- tai edes >1080p -jutuista ei varmasti ole toivoa muutenkaan, mutta ei tuo tule olemaan mikään suuri harppaus siinä miten pelit pyörii eikä niiden grafiikoissa vaan hyvin maltillinen sisuskalujen päivitys.

Luultavasti selvästi pienempi ero suorituskyvyssä normimalliin verrattuna kuin mainituissa ennakkotapauksissa PS4 Pro / Xbone X / New 3DS.
 
Kiinnostaa mutta kuten aiemmin sanottu täällä, niin näyttää että epämukava pelata. Itsellä on Nintendo 2DS XL ja sen voisi korvata tällä Switch litellä!
 
Onko switcille myynnissä sellaista telakkaa, tai oikeastaan vain johtoa jossa toinen pää menee switciin ja toiseen päähän hdmi ja virta usb-c:llä? Eli matkoille ei tarvitsisi ottaa koko dockia vaan pelkkä tuo adapteripiuha jos haluaa pelata televisioista.
 
Kuten sanottu, ymmärrän kyllä pointin. Omat pointtini olivan Nintendon perinteisyys (parempaa rautaa yleensä vasta neljästä kuuteen vuoteen) sekä se, että kaksi eri konsoliversiota voivat syöstä tilanteen siihen, että normi-Switchille ei edes yritetä 60fps:ää, vaan säästetään se Switch Pro:lle (oletan että pelaaja tietää mikä merkitys fps-lukemalla on pelattavuuteen, kyse ei ole vain jostain silmäkarkista). Jos Switch Pro:ssa olisikin kyse vain jostain 4K-näyttöjen huomioimisesta muutamine viilauksineen koskien esim. parjattua Dockia ja Joy-Conejen "D-padia" (joka Switch Litessä saakin jo päivityksen), niin se ei harmittaisi.

En tiedä, onko PC-mentaliteetti siirtynyt konsolipuolellekin, että voi pitää jopa oletuksena, että vaikka ostat monen sadan raudan niin se lähes heti siirtymässä uudempien ja hienompien tieltä pois (jälleen kerran, ajatellen sitä, että parempi rauta vaikuttaa myös pelattavuuteen eikä vain tuo enemmän silmäkarkkia).
'Perinteisyys' ei takaa yrityksen menestystä markkinoilla, etenkään kun kyseessä on konsoli- ja videopelivalmistaja. Täytyy ymmärtää, että Nintendo kilpailee jo valmiiksi heikompitehoisella raudalla muita konsolivalmistajia vastaan. Pitäisikö Nintendon jäädä kehityksen kelkasta jälkeen aina se >5v kerrallaan samalla kun kilpailijat porskuttaa edelle, ihan vain perinteiden vuoksi?

Nintendollakin on varmasti nähty, että konsoleiden Pro-mallit lisäävät konsolin elinikää merkittävästi mahdollistaen sulavammin pyörivät tai näyttävämmät pelit samalla alustalla. Vanhemman konsoliversion omistajat puolestaan saavat konsolilleen edelleen uusia pelejä ja lisäsisältöä, eikä heidän tarvitse ostaa kokonaan uutta konsolia. Ehkä ne pelien resoluutiot tai freimit eivät ole enää sitä parasta mahdollista, mutta onhan sekin parempi kuin ei mitään uutta. Varmasti pelintekijätkin yrittävät edelleen parhaansa saadakseen pelit pyörimään sulavasti (eivätkä säästele niitä tehokkammalle mallille), mutta vanhempi rauta kun venyy vain tiettyyn pisteeseen asti.

Teknologia kehittyy rauta- ja softapuolella yhä nopeampaa vauhtia, eikä siitä junasta kukaan halua jäädä pois. Videopeliteollisuuden yksi keskeisimmistä ominaispiirteistä on kuitenkin innovaatio. Nintendon osalta innovaation pääpaino onkin ollut muualla kuin suurissa tehoissa, mutta tehokkaampi rauta avaa heille varmasti paljon uusia ovia. Konsoleiden 'pro-mallit' ovat osoittautuneet menestyksiksi Sonylla ja Microsoftilla, enkä epäile että 'Switch Pro' menestyisi yhtään sen huonommin. Kysyntää ainakin riittää ihan todistetusti.

Edit: En siis itse näe, että tämä olisi mitenkään keneltään pois. Aika katkeran ajattelutavan vaatii se, että uusien vaihtoehtojen ja parempien pelien tuominen markkinoille olisi jotenkin itseltään pois. Tietty ymmärrän sen närkästyksen jos menee vaikkapa ostamaan Switchin juuri ennen Switch Pro:n julkaisua, mutta näin se on aivan kaiken tietotekniikan ja viihde-elektroniikan kanssa aina nappikuulokkeista televisioihin, näytönohjaimiin ja konsoleihin. Ei mikään valmistaja lopeta varastonsa myyntiä esimerkiksi 6kk ennen uuden mallin tuomista markkinoille ja kippaa myymättä jääneitä romuja kaatopaikalle, ihan vain sen vuoksi ettei kukaan pahoittaisi mieltään.
 
Viimeksi muokattu:
Onko switcille myynnissä sellaista telakkaa, tai oikeastaan vain johtoa jossa toinen pää menee switciin ja toiseen päähän hdmi ja virta usb-c:llä? Eli matkoille ei tarvitsisi ottaa koko dockia vaan pelkkä tuo adapteripiuha jos haluaa pelata televisioista.
Tällaista olen itse hieman katsellut https://www.amazon.de/gp/product/B07HSW8C4F/
Tosin sekalaista raporttia kolmannen osapuolten dockin korvikkeista, että saattavat syöttää virtaa "väärällä tavalla", sillä Switchin USB-C ei ole ilmeisesti PD standardin mukainen.
 
Kysytäänpä näin... Eikö sinua yhtään harmittaisi, jos orkkis-Switchin omistajana edessäsi heiluteltaisiin 60fps:n BotW II:sta ja sitten sanotaankin, että "Joo, on tämä Switch-peli mutta sen kokemuksen saadaksesi joudut ostamaan Switch-alustan uudemman kerran, tällä kertaa Pro-versiona". Vai ajatteletko vain, että no eihän mikään ole koskaan sinulta pois kunhan vain joku laite alla?

No ei tietenkään harmittaisi. Miksi ihmeessä minua pitäisi harmittaa yhtään mikään, mitä markkinoilla on tarjolla? Minulla olisi tuossakin tilanteessa edelleen se konsoli, jonka olen aikanaan hankkinut, ja sille olisi tarjolla pelit juurikin sillä kyvykkyydellä, millä voisi odottaakin. Se ei tekisi pelikokemustani yhtään huonommaksi, että tarjolla olisi jotain kyvykkäämpääkin rautaa.

Esimerkiksi silloin kun BotW julkaistiin, niin ostin sen Wii U:lle, koska Switchiä minulla ei silloin ollut. Eikä minua harmittanut yhtään tieto siitä, että Switch-versio pyörisi paremmin.

Tämä sama tilannehan on koko ajan läsnä kaiken teknologian suhteen. Aina kun ostat jonkun laitteen, niin voit olla varma siitä, että parin vuoden päästä on parempaakin tarjolla.

Paitsi tiedon siitä, että omalla laitteella rullaa kyseisen alustan pelit parhaalla mahdollisella tavalla (toki tiedän PS4 Pro -historiikin alkaen aina siitä, että jotkut pelit pyörivät paremmin normi-PS4:lla ehkä juuri optimoinnin takia).

Tästä taas alkaa kuulostaa siltä, että taustalla on se perisuomalainen kateus. Ei haluta, että kenelläkään muullakaan on mitään parempaa, jos ei itsellä ole. Vaikka se muiden parempi laite ei ole mitään sinun vanhasta laitteestasi pois.

Itse odotan tätä paranneltua Switchiä ihan mielenkiinnolla. Ja jos/kun se julkaistaan, niin mikäli siinä on jotain, minkä itse koen hyödyttävän minua, niin ostan sen ja laitan nykyisen Switchin kiertoon. Laitoin itseasiassa uuden micro-SD kortin ostonkin jäihin ihan vain siksi, että mikäli tulee tuo uusi Switch hankittua ja siinä onkin suurempi sisäinen tallennustila.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom