Minusta on aika selvää, että switch on tehty halvaksi valmistaa. Olisi riskialtista tehdä premium-vehje, kun myynti on epävarmaa. Jos myynti ei olisikaan vetänyt 300e hintaluokassa, niin nipan olisi ollut pakko laskea hintaa satasella saadakseen laitteita markkinoille ja silloin olisi valmistuskustannuksista tullut turpaan ja paljon.
Lopputulos vaikuttaa juuri tuollaiselta 150e muovirimpulatabletilta/halpis älypuhelimelta, koska veikkaan, että laite suunniteltuun varmuuden vuoksi niin, että sitä voi myydä 199:llä, jos se ei muuten kävisi kaupaksi.
Jos käytössä olisi älypuhelintekniikan moderneimmat saavutukset koneistetun alumiinin kuorilla, niin vehje olisi ihan toista tasoa. Näyttö olisi laminoitu lähelle pintaa ja tuuman isompi samoissa kuorissa, sisällä isompi akku jne.
On "hieman" eroa jollain +600 euron tabletilla ja Switchin kaltaisella konsolilla, jossa on helvetisti muutakin kuion pelkkä tabletti. Pelkästään joyconit tuovat roimasti hintaa lisää. Naurettavaa verrata kahta TÄSYIN erilaista laitetta keskenään, ellei syynä ole väsynyt Nintendo-viha.
Itse suosin enemmän PS4 kuin Switchiä, Switchille tullut sen Zeldan jälkeen ostettua vain tämä uusin Super Smash ellei yhtä halpaa 3rd party latauspeliä lasketa. Sony kyllä vienyt hyvin tätä generaatiota noiden yksinoikeuspelien kanssa.
Pleikan yksinoikeuspeleistä kirjaimellisesti MIKÄÄN ei innosta minua, samanlaista paskaa ne ovat olleet jo vaikka kuinka kauan (inhoan noita konsolitoimintapelejä, 3. persoona ja samanlaiset pelimekaniikat ja "cinemaattinen" ote). Kaikki ACt sun muut menevät samaan kastiin, BOTW periaatteessa samaa mutta se maailma on ihan eri lailla elossa. BOTW:ssa on luonnetta, maailma reagoi tekemisiisi (ukkonen jne. on oikeasti vaarallista, lukuisat muut mekaniikat joita voi hyödyntään vapaasti ja saa käyttää mielikuvitustaan sen sijaan että mentäisiin raiteilla staattisessa maailmassa).
Minulle peleissä tärkeintä on pelattavuus ja pelimekaniikat, juoni on peleissä järjestään paskaa (tai ei niinkään juonikaan vaan se toteutus). Luen tarinat mieluummin kirjoista. Unchartedit ja muut ovat sellaista hengetöntä perus-blockbusterkamaa. Ei vain minulle lainkaan. Ja jos jossain on zombeja kieltäydyn edes harkitsemasta kyseistä tuotetta, ei väliä mikä kyseessä. Inhoan zombeja, ne ovat älyllinen vastine perunalle, käytetään ihan liikaa kun ei parempaakaan keksitä (lanttuhan olisi parempaa kuin peruna joka tavalla...).
Siitä syystä pleikka 2 oli viimeinen Sony jonka omistan, eikä Sonyn "4 the players" ja sitten kustaan asiakkaita silmään -tyyli pistä kuin vihaksi. XBox taas vielä vähemmän kiinnostava, se X tosin tehoiltaan ja muutenkin on seksikkäin tämän hetken dudebro-konsoleista. Sen hankkisin jos olisi pakko hankkia konsoli, ja sitä pakkoa ei onneksi ole.
Olen siis pääasiassa PC-pelaaja, ja aktiivisesti inhoan sitä että hyviin peleihin väkisin ängetään konsolipelaajia kosiskelevia ominaisuuksia (Elder Scrollsin UI täyttä paskaa, täytyy modeilla korjata; Battlefieldin konsoli+CoDpelaajien kosiskelu BC jälkeen, nyt vitosessa otettu iso korjausliike paitsi että tuli paskat housuun ja muuttivat TTK:a ja varmaan muuttavat siitäkin samanlaisen kuin muutama viime BF eli konsolipelin).
Nintendo on rehellisesti omanlaisensa ja haistattaa paskat elitistisillä "vain yksi tapa on oikea tapa pelata konsolilla"-paskiaisilla. Nintendo ylipäätään on suuren osan nykyisistä konventioista tuonut konsolipelaajille. Innovaatiot ja uuden yrittäminen on tärkeää, ja sitä Nintendo ei ole koskaan arastellut tehdä.
Ja jos joku tosissaan väittää että kaikki Super Mariot ovat käytännössä identtisiä, niin täytyy sanoa että menkööt hoitoon. Sama LoZ-sarjalla. Tietyt peruspalikat löytyvät totta kai, onhan kyseessä pelisarja.
Ja Nintendolla tulee jatkuvasti uusia yritelmiä, huomattavimpana Splatoon tai ARMS jotka molemmat tekivät ihan oman twistinsä tuttuihin genreihin.
Tällä hetkellä kaipailisin Nipalta enemmän pikkupelejä, kuten se laatikkopeli 3DS:lle (en nyt nimeä muista, näyttää hauskalta). Jotain Indiepelivastineita, joissa kokeiltaisiin villejäkin ideoita halvemmalla hinnalla.
Hieman lähti tangentille tämä viesti, ei siis ole lainatu(i)lle suunnattu kokonaisuudessaan.
Peleissä ja konsoleissa (ja ennen kaikkea PC:llä) parasta on valinnanvapaus ja se, että jokaiselle on jotain. Ei tarvitse jämähtää yhteen paskaan jos ei kiinnosta (Steam, ime sykkivää). Pääasia että jokainen saa nautintoa jostain laitteesta/pelistä, viihdettähän konsolit ovat perusluonteeltaan, leluja. Turha niistä on tehdä elämää suurempaa.
EDIT.
Switch tarjoaa jotain mitä muut konsolit eivät, ja se on joustavuus. Olen pelannut Switchiä hotellissa, junassa, lentokoneessa, toisella puolella maapalloa. Niin ei muilla tehdä. Moni on valmis joustamaan graafisessa puolessa jotta voi pelata missä perseessä haluaakaan.
Minä ilomielin pelaan heikommilla tekstuureilla ym. turhakkeilla, jos vain saan muuten sujuvan pelikokemuksen MUTTA voin pelata samalla kun olen paskalla, lasta nukuttamassa, matkalla tai vaikka vaatekaupoilla odottamassa kun vaimo kokeilee sitä 1000:tta paitaa.