Yleinen Nintendo ketju (WiiU, Switch & 3DS)

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Ihan sama jos nyt alan selittämään miksi Applen laitteet ovat niin arvostettuja, jos ette huomaa eroa niiden käytössä verrattuna esim. Samsung, LG tai Nokia ...

...

Ei "Nintendo fanilla" ole mitään tarvetta hehkuttaa muille mikä niissä peleissä kolahtaa. Kyllä muut Nintendo fanit sen tajuavat. Sama oli Applen kohdalla varsinkin Jobsin aikoina.
Sori nyt mutta tämä on aika huono vertaus. Asioissa on aina tietty osa subjektiivisuutta ja omaa mieltymystä, mutta yleensä kaiken takaa löytyy lopulta myös objektiivisesti järkevä syy. Applen kohdalla nämä on erittäin helppo selittää ja käyty läpi loputtomia kertoa about jokaikisessä mediassa. Nintendon kohdalla tällaista detailia ei voi oikein osoittaa kun pelit jäävät jälkeen kilpailulle ainakin ns. "paperilla" about kaikessa paitsi teknisessä viimeistelyssä ja jos esim. joku 3rd party studio julkaisisi samanlaisia pelejä kuten esim. Mario, Metroid tms. mutta ilman näitä ikonisia brändejä niin ne katoaisivat historian unholaan välittömästi "vain yhtenä miljoonista random indie peleistä".

Jos joku tykkää kuitenkin äärimmäisen paljon juuri spesiifisesti Nintendon peleistä niin ei siinä missään nimessä mitään pahaa ole. Päinvastoin itseasiassa, mutta tällöin kyseessä on ennemminkin fetissi kuin jokin konkreettinen ero eikä tuollaiset Apple vertaukset oikein päde.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
...

Jos joku tykkää kuitenkin äärimmäisen paljon juuri spesiifisesti Nintendon peleistä niin ei siinä missään nimessä mitään pahaa ole. Päinvastoin itseasiassa, mutta tällöin kyseessä on ennemminkin fetissi kuin jokin konkreettinen ero eikä tuollaiset Apple vertaukset oikein päde.
Niin eli pointti oli se että Apple on ansainnut sen arvostuksen pitkässä juoksussa. Apple tunnetaan mm. laadusta. Jos et osaa erottaa parasta puhelinta huippu puhelimien joukosta, fine.

Nintendo niin ikään tunnetaan laadusta. Pelien maailmassa laatu ei olekkaan pelkästään ruudunpäivitystä, grafiikkaa, tehoa. Laatu tulee Nintendolla mm. siitä että he pystyvät pitämään pelisarjoissaan tietyn tason ja samalla uudistumaan.

Käytin Zeldan hevos esimerkki siksi että siellä laitetaan pieniin yksityiskohtiin vuosia, jotta siinä lopullisessa versioissa kaikki olisi hiottua. Pelit viivästyvät koska ne halutaan hioa valmiiksi.

Minusta Nintendo on luonut useita mielenkiintoisia hahmoja ja niillä on todella hyvä pelata. Minulle tuli fiilis että palasin pelaamisen juurille kun aloitin uusimman Zeldan pelaamisen. Ihmettelin miten voin tehdä kaikkea tätä pelihahmollani. Toinen pointti on se että japanilainen kulttuuri ja historia paistaa näistä läpi. Jos pidät animesta, vaikkapa "Henkien kätkemä"


Olet Zeldassa nopeasti kuin kotonasi. Esim. minulle joku Pikazu on tosi cooli hahmo. Kun pelaan sillä Smashissa saan kovemmat kiksit kuin jossain vaikkapa CS:goussa... siinä on suuri ero. Ihan jo pelien värimaailma, äänimaailma, tunnelma, hahmot, pelattavuus, ... toki toivon huippu grafiikkaa ja tehoa... mutta minulle Switch on hiljainen ja täysin riittävä.

Switch on paras Nintendo konsoli mitä on koskaan tehty. Uskon että sen pelit tulevat nousemaan konsolin tasolle tulevan vuoden 2019 aikana.

...

Se että sinä tai joku muu ei näe kuinka merkittävä yritys Nintendo on. Muun muassa heidän omavaraisuus. Heillä on valtavasti rahaa, joka mahdollistaa mm. täydellisen itsenäisyyden pelien teossa, mainonnassa ja siinä kuvassa mikä "ulkopuolisille" halutaan antaa. Nintendo on täysin uniikki juttu ja osa heidän peleistään on juuri tätä.

Veikkaan että viihdyt hyvin Battlefieldin parissa etkä ymmärrä lainkaan mistä puhun. Se että ei viihdy yksin Zeldan parissa osuu juurikin asian ytimeen. Eräs kehittäjistä kertoi että hän aikoo pelata Zeldaa omien lastensa kanssa. Minusta se on jo todella paljon sanottu. Se kertoo myös millaisissa hetkissä Linkistä voi saada ehkä eniten irti.

Se on kokemus, Nintendo on elämäntapa monille.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Eri foorumeilla on kyllä tullut huomattua, että Zelda Breath of the Wildista ei saa puhua negatiivisesti tai muuten fanit vetävät melonin nokkaan ja hyppäävät kimppuun.
Luulen että Zeldassa on paljonkin vikaa, mutta oikeassa ympäristössä se toimii melko hyvin. Esim. tuollainen 10-vuotias lapsi pystyy jo tosi hyvin itse havannoimaan ympäristöä, vaikkapa siellä metsässä. Se voi olla aika jännittävä kokemus. Aikuiselle voi olla mielekästä olla mukana siinä auttamassa ja kokemassa. Se on yhtä aikaa koko perheen peli.

...

Minulle Zeldan maailma on aivan liian suuri ja se vie kiinnostuksen. Toivoisin että tehoja olisi enemmän heti kun pääsin ensimmäiseen kylään. Tunnelma on tarkoituksella synkkä, musiikkia vähän, huomaan masentuvani, mutta ymmärrän hyvin miksi Zelda saa 10/10 arvioita ja valitaan vuoden peliksi toisin kuin esim. RDR2.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
844
Itelle Zelda on kyllä 10/10. Koko maailma on vaan todella loistava ja siellä seikkailu hiton hauskaa ja tyydyttävää. En tajua miksi minua pitäisi ärsyttää jos joku muu pitää peliä esim. aivan paskana. Eihän se multa ole pois.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 090
Itelle Zelda on kyllä 10/10. Koko maailma on vaan todella loistava ja siellä seikkailu hiton hauskaa ja tyydyttävää. En tajua miksi minua pitäisi ärsyttää jos joku muu pitää peliä esim. aivan paskana. Eihän se multa ole pois.
Tähänpä se kiteytyy itsellänikin. Konsolisoturointi ja milloin minkäkin tuotoksen kunnian puolustaminen on ihan turhaa; itse kukin tykkää mistä tykkää. Ja Zelda iski minuunkin täysillä (tosin Wii U -versio).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Niin eli pointti oli se että Apple on ansainnut sen arvostuksen pitkässä juoksussa. Apple tunnetaan mm. laadusta. Jos et osaa erottaa parasta puhelinta huippu puhelimien joukosta, fine.
Juuh, okei. Tässähän se nyt tulikin selville et mikä sun kanta yleisesti ottaen on. Pointtina ei missään vaiheessa ollu ne grafiikat tai se, että ne Nintendon pelit olis paskoja, vaan siitä että ne vetää arvosteluissa melkeen täysiä pisteitä samalla kun se paljon parjattu innovaatio tuntuu olevan täysin hukassa. Aika paljon tuttua ja turvallista on Odysseyssakin, ei siinä ole lähdetty pyörää keksimään uudestaan, eikä sitä tarvitsekkaan, mutta hämmästyttää vaan ne 10/10 arvostelut kun peli on pohjimmiltaan samaa tavaraa mitä jo SM64 tarjosi.

Zelda taas kyllä lähti kokeilemaan täysin uutta kaavaa, mistä pisteet sille. Hyvä peli kuitenkin kyseessä ja vanhan kaavan kokonaislaatuinen uudistaminen toimi, ei välttämättä mulle täyden kympin peli (ainakaan tässä vaiheessa vielä, viitisen tuntia pelattuna), mutta ymmärrän kyllä miksi jotkut sitä loistavana pitää. Toistaiseksi itekkin tykännyt pelata sitä, mutta pieni kutina on siitä, että 120 shrineä alkaa puuduttamaan ennemmin tai myöhemmin.

Eikä mua sinällänsä vittuakaan kiinnosta se miltä peli näyttää, ei se mulle tekis Odysseystä sen parempaa vaikka se pyöris 120fps 3440x1440 resolla 21:9 kuvasuhteella, se ei pelillisesti muuta kuitenkaan mitään. Toki mä aina ostan sen version pelistä mikä pyörii parhaiten ja näyttää parhaimmalta. Esimerkkinä nyt vaikka et jos pelin saa nykykonsoleille (PS4, XBone ja Switch) ja PC:lle, niin ostan jokaikinen kerta sen PC:lle, ihan puhtaasti sen takia että todennäkösesti saan parhaimman näkösen ja ennenkaikkea sulavimman kokemuksen sillä. Pelillisesti eroa ei ole, mutta miksi helvetissä mä pelaisin teknillisesti huonompaa versiota kun on parempikin tarjolla? Ei sitä tartte aina grafiikkahuoraukseks yhdistää jos sattuu haluamaan paremman kokemuksen.
 
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
212
Minusta on aika selvää, että switch on tehty halvaksi valmistaa. Olisi riskialtista tehdä premium-vehje, kun myynti on epävarmaa. Jos myynti ei olisikaan vetänyt 300e hintaluokassa, niin nipan olisi ollut pakko laskea hintaa satasella saadakseen laitteita markkinoille ja silloin olisi valmistuskustannuksista tullut turpaan ja paljon.

Lopputulos vaikuttaa juuri tuollaiselta 150e muovirimpulatabletilta/halpis älypuhelimelta, koska veikkaan, että laite suunniteltuun varmuuden vuoksi niin, että sitä voi myydä 199:llä, jos se ei muuten kävisi kaupaksi.

Jos käytössä olisi älypuhelintekniikan moderneimmat saavutukset koneistetun alumiinin kuorilla, niin vehje olisi ihan toista tasoa. Näyttö olisi laminoitu lähelle pintaa ja tuuman isompi samoissa kuorissa, sisällä isompi akku jne.
On "hieman" eroa jollain +600 euron tabletilla ja Switchin kaltaisella konsolilla, jossa on helvetisti muutakin kuion pelkkä tabletti. Pelkästään joyconit tuovat roimasti hintaa lisää. Naurettavaa verrata kahta TÄSYIN erilaista laitetta keskenään, ellei syynä ole väsynyt Nintendo-viha.

Itse suosin enemmän PS4 kuin Switchiä, Switchille tullut sen Zeldan jälkeen ostettua vain tämä uusin Super Smash ellei yhtä halpaa 3rd party latauspeliä lasketa. Sony kyllä vienyt hyvin tätä generaatiota noiden yksinoikeuspelien kanssa.
Pleikan yksinoikeuspeleistä kirjaimellisesti MIKÄÄN ei innosta minua, samanlaista paskaa ne ovat olleet jo vaikka kuinka kauan (inhoan noita konsolitoimintapelejä, 3. persoona ja samanlaiset pelimekaniikat ja "cinemaattinen" ote). Kaikki ACt sun muut menevät samaan kastiin, BOTW periaatteessa samaa mutta se maailma on ihan eri lailla elossa. BOTW:ssa on luonnetta, maailma reagoi tekemisiisi (ukkonen jne. on oikeasti vaarallista, lukuisat muut mekaniikat joita voi hyödyntään vapaasti ja saa käyttää mielikuvitustaan sen sijaan että mentäisiin raiteilla staattisessa maailmassa).

Minulle peleissä tärkeintä on pelattavuus ja pelimekaniikat, juoni on peleissä järjestään paskaa (tai ei niinkään juonikaan vaan se toteutus). Luen tarinat mieluummin kirjoista. Unchartedit ja muut ovat sellaista hengetöntä perus-blockbusterkamaa. Ei vain minulle lainkaan. Ja jos jossain on zombeja kieltäydyn edes harkitsemasta kyseistä tuotetta, ei väliä mikä kyseessä. Inhoan zombeja, ne ovat älyllinen vastine perunalle, käytetään ihan liikaa kun ei parempaakaan keksitä (lanttuhan olisi parempaa kuin peruna joka tavalla...).

Siitä syystä pleikka 2 oli viimeinen Sony jonka omistan, eikä Sonyn "4 the players" ja sitten kustaan asiakkaita silmään -tyyli pistä kuin vihaksi. XBox taas vielä vähemmän kiinnostava, se X tosin tehoiltaan ja muutenkin on seksikkäin tämän hetken dudebro-konsoleista. Sen hankkisin jos olisi pakko hankkia konsoli, ja sitä pakkoa ei onneksi ole.

Olen siis pääasiassa PC-pelaaja, ja aktiivisesti inhoan sitä että hyviin peleihin väkisin ängetään konsolipelaajia kosiskelevia ominaisuuksia (Elder Scrollsin UI täyttä paskaa, täytyy modeilla korjata; Battlefieldin konsoli+CoDpelaajien kosiskelu BC jälkeen, nyt vitosessa otettu iso korjausliike paitsi että tuli paskat housuun ja muuttivat TTK:a ja varmaan muuttavat siitäkin samanlaisen kuin muutama viime BF eli konsolipelin).

Nintendo on rehellisesti omanlaisensa ja haistattaa paskat elitistisillä "vain yksi tapa on oikea tapa pelata konsolilla"-paskiaisilla. Nintendo ylipäätään on suuren osan nykyisistä konventioista tuonut konsolipelaajille. Innovaatiot ja uuden yrittäminen on tärkeää, ja sitä Nintendo ei ole koskaan arastellut tehdä.

Ja jos joku tosissaan väittää että kaikki Super Mariot ovat käytännössä identtisiä, niin täytyy sanoa että menkööt hoitoon. Sama LoZ-sarjalla. Tietyt peruspalikat löytyvät totta kai, onhan kyseessä pelisarja.

Ja Nintendolla tulee jatkuvasti uusia yritelmiä, huomattavimpana Splatoon tai ARMS jotka molemmat tekivät ihan oman twistinsä tuttuihin genreihin.

Tällä hetkellä kaipailisin Nipalta enemmän pikkupelejä, kuten se laatikkopeli 3DS:lle (en nyt nimeä muista, näyttää hauskalta). Jotain Indiepelivastineita, joissa kokeiltaisiin villejäkin ideoita halvemmalla hinnalla.

Hieman lähti tangentille tämä viesti, ei siis ole lainatu(i)lle suunnattu kokonaisuudessaan.


Peleissä ja konsoleissa (ja ennen kaikkea PC:llä) parasta on valinnanvapaus ja se, että jokaiselle on jotain. Ei tarvitse jämähtää yhteen paskaan jos ei kiinnosta (Steam, ime sykkivää). Pääasia että jokainen saa nautintoa jostain laitteesta/pelistä, viihdettähän konsolit ovat perusluonteeltaan, leluja. Turha niistä on tehdä elämää suurempaa.

EDIT.

Switch tarjoaa jotain mitä muut konsolit eivät, ja se on joustavuus. Olen pelannut Switchiä hotellissa, junassa, lentokoneessa, toisella puolella maapalloa. Niin ei muilla tehdä. Moni on valmis joustamaan graafisessa puolessa jotta voi pelata missä perseessä haluaakaan.

Minä ilomielin pelaan heikommilla tekstuureilla ym. turhakkeilla, jos vain saan muuten sujuvan pelikokemuksen MUTTA voin pelata samalla kun olen paskalla, lasta nukuttamassa, matkalla tai vaikka vaatekaupoilla odottamassa kun vaimo kokeilee sitä 1000:tta paitaa.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Itelle Zelda on kyllä 10/10. Koko maailma on vaan todella loistava ja siellä seikkailu hiton hauskaa ja tyydyttävää. En tajua miksi minua pitäisi ärsyttää jos joku muu pitää peliä esim. aivan paskana. Eihän se multa ole pois.
Mielenkiintoinen tilanne pelissä, jättiläinen nukkui metsässä, avain kaulassa, loppu onkin historiaa. Jo tuo kohtaus voisi olla kympin arvoisen pelin merkki. Siinä vaan tehdään niin hienoja asioita. Jättiläinen nappasi puun irti maasta ja alkoi huitomaan sillä kun pidin liikaa ääntä. Seuraavalla kerralla olinkin jo mahan päällä.

Tähänpä se kiteytyy itsellänikin. Konsolisoturointi ja milloin minkäkin tuotoksen kunnian puolustaminen on ihan turhaa; itse kukin tykkää mistä tykkää. Ja Zelda iski minuunkin täysillä (tosin Wii U -versio).
Eli makuasioista ei saa kiistellä? Niistä juuri kannattaa kiistellä. Jos sinun mielestäsi Putous tai Salkkarit on hyvää viihdettä niin onneksi olkoon.

Nintendossa on hyvää myös se, ettei se yritä pahemmin kilpailla Sonyn ja Microsoftin kanssa, vaan keskittyy lähinnä tekemään omaa juttuaan.
Huoh... kyllä se on ihan joka päiväistä raadollista kilpailua. Tällä hetkellä Switch pärjää suorastaan erinomaisesti, mutta on ollut vaikeampiakin vuosia historiassa.

Juuh, okei. Tässähän se nyt tulikin selville et mikä sun kanta yleisesti ottaen on. Pointtina ei missään vaiheessa ollu ne grafiikat tai se, että ne Nintendon pelit olis paskoja, vaan siitä että ne vetää arvosteluissa melkeen täysiä pisteitä samalla kun se paljon parjattu innovaatio tuntuu olevan täysin hukassa.
Juurihan täällä on sinulle ja muille yritetty selvittää mikä siinä Zeldassa on niin erinomaista. Jos tutustuisit sarjaan ensin. Lue vaikka jokin arvio pelistä.

Minulle peleissä tärkeintä on pelattavuus ja pelimekaniikat, juoni on peleissä järjestään paskaa

...

Nintendo on rehellisesti omanlaisensa ja haistattaa paskat elitistisillä "vain yksi tapa on oikea tapa pelata konsolilla"-paskiaisilla. Nintendo ylipäätään on suuren osan nykyisistä konventioista tuonut konsolipelaajille. Innovaatiot ja uuden yrittäminen on tärkeää, ja sitä Nintendo ei ole koskaan arastellut tehdä.

...

konsolit ovat perusluonteeltaan, leluja. Turha niistä on tehdä elämää suurempaa.

...

Switch tarjoaa jotain mitä muut konsolit eivät, ja se on joustavuus. Olen pelannut Switchiä hotellissa, junassa, lentokoneessa, toisella puolella maapalloa. Niin ei muilla tehdä.
Naulan kantaan niin että kilahtaa. Ainoa josta olen eri mieltä on tuo boldattu osuus. Minusta konsoli on aina valtavan työn ja suuren riskin tulos. Esim. juuri Nintendon kohdalla, niin Wii U oli tälläinen, jossa meni oikeastaan lähes kaikki pieleen.

Eräs kaveri Nintendolla, taisi olla Gameboyn luoja, sai kenkää 30 vuoden jälkeen kun meni suunnittelemaan Virtual Boyn. Kyllä näissä on aina todella suuret asiat kyseessä. Nyt Switchin kohdalla ollaan oltu innovatiivisia. On onnistuneesti yhdistetty käsikonsoli ja tavallinen konsoli. Ollaan pystytty tekemään valtavia kompromisseja ja päätöksiä jotta hinta saadaan edullisemmaksi kuin kilpailijoilla.

Pystytään kuitenkin tarjoamaan monille peleille elintärkeä 1080p / 60fps. Tavallaan se on lelu jos laitetaan maailmassa asiat tärkeysjärjestykseen, mutta toisaalta usein ihmisiltä unohtuu esim. taiteen ja viihteen merkitys yhteiskuntaa pyörittävänä voimana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 699
Tuntuu lähes mahdottomalta ottaen huomioon laitteen äärimmäisen halvan olemuksen ja myös sen että Nintendon periaatteena on ollut jo pitkään myydä konsolit voitolla. Jos Switch kustantaa raa'asti osiltaan 260 USD ja tähän työnnetään päälle viellä markkinointi, ohjelmistokehitys, logistiikka yms kulut...tarkoittaisi se sitä että Nintendo joko myy laitetta 0-katteella tai todennäköisemmin tappiolla. Erittäin riski liike WiiU farssin jälkeen. Tuota voisi melkein verrata äärimmäiseen riskinottoon jossa joko upotaan kokonaan tai noustaan tuhkista.
Tällä kertaa Nintendo kuitenkin ostaa raudan Nvidialta, ja tuo tegra-pohjainen SoC maksaa yksinään ~$140. Siihen vielä muut vermeet ympärille ja suhteellisen suolainen $45 per yksi(!) joy-con niin voilà!

Ainahan konsolin valmistaminen on iso riski mille vain firmalle. Suurempi riski olisi mielestäni ollut aikaisemman WiiU-flopin jälkeen tuoda paskaa markkinoille tai vaikkapa pyytää nykyisestä Switchistä $100 enemmän. 3DS:ää myytiin kanssa hinnanalennuksen jälkeen persnetolla, jotta alusta pysyisi elossa. Vasta myöhemmin valmistuskustannusten halventuessa alkoi Nintendo saamaan siitä tuottoa. Muistaakseni PS3:sta myytiin myös aikamoisella tappiolla alkuun, mutta sekin kannatti. Rahat tosiaan usein saadaan alkuun peleistä ja vasta myöhemmin myös konsolimyynnistä.

Se että Nintendo myy Switchia heti alkuun voitolla (ja paljon) on jo erittäin hyvä saavutus. Varmasti olisivat leikanneet vielä konsolin hintaa ja menneet mieluusti miinuksen puolelle, jos julkaisun myynti olisi ollut pettymys. Valmistuskustannukset kuitenkin pienenevät koko ajan konsolin elämänkaaren aikana, joten katteen määrä myös vain kasvaa mitä enemmän konsoleita myydään. Jos alusta kuolee heti käsiin niin siitä on vaikeaa enää nousta takaisin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 815
Uusin Zelda vain tuntuu olevan monille sellainen pyhä lehmä, jonka hyvyydestä ei saa esittää kritiikkiä. Ei mene yleensä kauaa, kun fanittaja alkaa sanomaan ''ette vain ymmärrä sitten''. Zeldan erinomaisuus on subjektiivinen ajatus siinä missä minkä tahansa muunkin pelin.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Uusin Zelda vain tuntuu olevan monille sellainen pyhä lehmä, jonka hyvyydestä ei saa esittää kritiikkiä. Ei mene yleensä kauaa, kun fanittaja alkaa sanomaan ''ette vain ymmärrä sitten''. Zeldan erinomaisuus on subjektiivinen ajatus siinä missä minkä tahansa muunkin pelin.
Kuten aikaisemmin sanoin, itselleni Zelda on esim ihan liian laaja. En voi ymmärtää miksi pitää koko ajan tehdä suurempia ja suurempia maailmoja. Kun saavut ekaan kylään niin Switchin tehot tulevat vastaan. Peli näyttää välillä tosi rumalta. MUTTA vaikka et pitäisi Zeldasta niin faktat kannattaa tunnustaa. Se on täynnä uskomattomia pelihetkiä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 815
Kuten aikaisemmin sanoin, itselleni Zelda on esim ihan liian laaja. En voi ymmärtää miksi pitää koko ajan tehdä suurempia ja suurempia maailmoja. Kun saavut ekaan kylään niin Switchin tehot tulevat vastaan. Peli näyttää välillä tosi rumalta. MUTTA vaikka et pitäisi Zeldasta niin faktat kannattaa tunnustaa. Se on täynnä uskomattomia pelihetkiä.
Ulkonäön suhteen minulla ei ole mitään ongelmaa Zeldan suhteen. En nostaisi pisteitä, vaikka se olisi 4K 60fps.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Noh omat havainnothan näistä mun kommentoimista peleistä on tehty ihan vaan pelaamalla, pahahan sitä ois lähteä heittämään kommenttia pelistä jota ei oo koskaan pelannutkaan :kahvi: Toisaalta osa nyt ei täältä muutenkaan näytä kun vaan lukevan osan viestistä, tai sitten vaan on sisäistämättä sen sisällön kokonaan. Oonhan mä täällä jo moneen kertaan maininnukkin et hyllystä löytyy Odyssey ja Zelda, sekä niitä on sen verran pelattukkin että voi jo kommentiakin heittää. Enkä mä oo tietääkseni kumpaakaan sanonu paskaks peliks, kai se on sitten et jos ei oo sitä mieltä että ne on molemmat 10/10 niin ne on sitten paskoja? Kai se on sit joku pyhä firma osalle tää Nintendo kun mitään ei voi kritisoida ilman että joku luulee että pidät sitä täysin paskana, tai että joku tulee öyhöttämään et oot väärässä tai muuten vaan vammanen

Zeldassa on yksityiskohtia kyllä vaikka muille jakaa, mistä ainakin ite tykkään. Monesti jos pohtii et voikohan näin tehdä niin useesti voi. Ite vihaan pakotettuja motion controlleja peleissä, mun mielestä niihin pitäs olla aina mahollisuus ottaa ne pois (sekä Nintendo että Sony syyllistyy tähän), mutta Zeldassakaan sitä ei tarjottu. Jossain shrinessä oli joku puzzle missä piti kuula saada labyrintistä ulos toiselle puolelle, niin hetken vitutuksissani ohjainta käännellen tajusin että jos kääntää ohjaimen ylösalaisin, se labyrinttialustakin kääntyy ja toisella puolella on sileä pinta jota kautta sen kuulan saa toiselle puolelle ilmaan minkäänlaista estettä. Hieno oivalluksentunne tuostakin tuli, mikä on kyllä Zeldassa paikotellen aika yleistä kun keksii sellaisia ratkaisuja pulmiin jotka ei ole välttämättä niitä kaikista selvimpiä.

Se että Nintendo myy Switchia heti alkuun voitolla (ja paljon) on jo erittäin hyvä saavutus. Varmasti olisivat leikanneet vielä konsolin hintaa ja menneet mieluusti miinuksen puolelle, jos julkaisun myynti olisi ollut pettymys. Valmistuskustannukset kuitenkin pienenevät koko ajan konsolin elämänkaaren aikana, joten katteen määrä myös vain kasvaa mitä enemmän konsoleita myydään. Jos alusta kuolee heti käsiin niin siitä on vaikeaa enää nousta takaisin.
PS3 myytiin tappiolla alkuunsa juu, älyttömän kallis oli valmistaa ja laitteen n. 600-700€ julkaisuhinta kotosuomessa ei kovinkaan monen ostohaluja herättänyt. Jokatapauksessa en kuitenkaan välttämättä luottaisi siihen että Switchin hintaa oltaisiin laskettu heti julkaisun perään, vaikka myynnit olisivatkin sakanneet. Esimerkkinähän tästäkin toimii niinkin vanha konsoli kuin Wii U joka koki armokuoleman 3rd party supportin osalta lähestulkoon heti julkaisun jälkeen. Vaikea lähteä ettimään syitä miks koko konsoli teki hidasta kuolemaa yli puolet elinkaarestansa, mutta eihän sille oikeastaan mitään ollut kuin ne Nintendon omat pelit. Asiaa ei kuitenkaan auttanut konsolin suhteellisen korkea hinta joka ei missään kohtaa oikeastaan tuntuvasti laskenut. Valmistuskustannukset oli varmaan toki korkeat, mutta olisi Nintendonkin kannattanut töitä tehdä sen eteen, että 3rd party support olisi julkasunkin jälkeen jatkunut. Vehjehän sai vain muutaman porttauksen (mm. AC3 ja Black Flag, Arkham City ja Origins, Deus Ex Human Revolution) ja sen jälkeen ei oikeastaan kellään ollut mielenkiintoa portata pelejänsä laitteelle. Wikipediakin listaa aika säälittävän pelimäärän. Wii U siis todellakin kuoli käsiin, eikä noussut.

Kuten aikaisemmin sanoin, itselleni Zelda on esim ihan liian laaja. En voi ymmärtää miksi pitää koko ajan tehdä suurempia ja suurempia maailmoja. Kun saavut ekaan kylään niin Switchin tehot tulevat vastaan. Peli näyttää välillä tosi rumalta. MUTTA vaikka et pitäisi Zeldasta niin faktat kannattaa tunnustaa. Se on täynnä uskomattomia pelihetkiä.
Sulta tuntuu usein menevän faktat ja mielipiteet sekaisin. Se että sä oot tiettyä mieltä ei tee siitä faktaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776
wiiu:ta unohtamatta....viime keväänä päätin että kerään koko pal kirjaston eli kaikki 163 peliä.....noin kymmenen vielä puuttus. noi ei oo ihan helppo nakki kuiteskaan tossa on paljon semmosta joista saa maksaa hunajaa.
tossa näkyy esim disney infinityt ja skylandersit pelkkänä pelinä eli on mulla ne myös täydellisinä starttipaketteina mutta haluan kaikki tohon hyllyyn ihan pelkkinä dvd koteloina eli joitain on joutunu ostamaan sitten tuplat että on saanu sen itse pelinkin kun en raski avata noita avaamattomia isompia laatikoita

wiiupalkokoelma.jpg
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 815
Zeldassa on yksityiskohtia kyllä vaikka muille jakaa, mistä ainakin ite tykkään.
Niitä kyllä riittää! Sitten taas ne isommat asiat itselleni, jotka pyyhkivät arvosanaa alas: Aseiden jatkuva hajoaminen, survival, Divine Beastit, tolkuton määrä shrinejä, alussa naurettava määrä staminaa jne. No nuo nyt äkkiseltään. En siis tykkää mihin suuntaan kokonaisuudessaan uusi Zelda lähti.

Voi vitsi tuo mainitsemasi kuulashrine. Sanoin jo kummipojalle, että nyt on viimeinen kerta tätä kohtaa. Heiluttelin kapuloita tuurilla ilmassa sinne sun tänne ja se hemmetin pallo lenti oikeaan paikkaan. Lennon aikana oltiin molemmat ihan hiljaa ja sitten kuvakulma siirtyi näyttämään pallon olevan reiässä niin hervotonta naurua oli. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Niitä kyllä riittää! Sitten taas ne isommat asiat itselleni, jotka pyyhkivät arvosanaa alas: Aseiden jatkuva hajoaminen, survival, Divine Beastit, tolkuton määrä shrinejä, alussa naurettava määrä staminaa jne. No nuo nyt äkkiseltään. En siis tykkää mihin suuntaan kokonaisuudessaan uusi Zelda lähti.

Voi vitsi tuo mainitsemasi kuulashrine. Sanoin jo kummipojalle, että nyt on viimeinen kerta tätä kohtaa. Heiluttelin kapuloita tuurilla ilmassa sinne sun tänne ja se hemmetin pallo lenti oikeaan paikkaan. Lennon aikana oltiin molemmat ihan hiljaa ja sitten kuvakulma siirtyi näyttämään pallon olevan reiässä niin hervotonta naurua oli. :D
Joo ei kyllä toi aseiden hajoaminen itellekkään iske, eihän siinä suurimmaks osaks ongelmaa ole kun samanlainen löytyy heti nurkan takana, mutta toikin aiheuttaa sen että koko homma tuntuu kohtalaisen turhalta. Miks ne aseet hajoaa jos peli on antanut sulle inventoryn täyteen samanlaisia? Kai tossa sit joku strategiakin astuu mukaan myöhemmin, voi bosseille säästellä sitten ne parhaat aseet ja heikompia käyttää perusmölleihin. Shrinet ei vielä kyllästytä, mutta varmaan jossain kohti alkaa kyllä häiritsemään, varsinkin jos sama kaava alkaa toistumaan liikaa. Stamina kanssa aiheuttaa turhautumista, ainakin kun lähtee juoksemaan. Staminan saa tosin varmasti korjattua kunhan tarpeeks Shrinejä käy myllyttämässä.

Ite kyllä toivoisin että Wind Waker HD ja Twilight Princess HD löytäis tiensä Switchille. Oikeastaan ainoat pelit Xenoblade Chronicles X lisäksi mitä Wii U:n kirjastosta haluaisi pelata.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 090
Eli makuasioista ei saa kiistellä? Niistä juuri kannattaa kiistellä. Jos sinun mielestäsi Putous tai Salkkarit on hyvää viihdettä niin onneksi olkoon.
Makuasiat ja mielipiteet ovat pitkälti ainoita asioita mistä voi kiistellä. Ei siinä ole mitään pahaa.

Sen sijaan tarkoitin sanoa, että minkään firman, laitteen tai mediatuotteen kunnian puolustaminen on minusta turhaa, jos ei itse ole sen tekijä tai palkkalistoilla. Sen tapaisesta fanittamisesta tulee varsin nopeasti epätervettä.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Sen sijaan tarkoitin sanoa, että minkään firman, laitteen tai mediatuotteen kunnian puolustaminen on minusta turhaa, jos ei itse ole sen tekijä tai palkkalistoilla. Sen tapaisesta fanittamisesta tulee varsin nopeasti epätervettä.
Niin, ja toisaalta kun kehun Nintendon maasta taivaaseen, olen fanipoika. Että sellaista. Kyllä Nintendo on nyt osunut kultasuoneen, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 090
Niin, ja toisaalta kun kehun Nintendon maasta taivaaseen, olen fanipoika. Että sellaista. Kyllä Nintendo on nyt osunut kultasuoneen, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Tiedän kyllä, ettet sinä ole; ostithan Switchinkin vasta tyyliin pari viikkoa sitten (muistaakseni jopa Zelda-sarjakin oli sinulle ennestään vieras). Ei puhe ollut suinkaan sinusta.
 
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
212
Nintendo muuten teki aika tempun ja pätsäsi NVidian rautahaavoittuvuuden softapätsillä. Käsittääkseni ei mikään helpoin homma.


Mielestäni Zeldan yksi vahvoista puolista on aseiden hajoaminen. Antaa jotain mielekkyyttä tavaran haalimiselle, ja koska inventory on rajallinen tuli usein huvikseen tuhottua aseita. Ja oli vähän pakko käyttää erilaisia aseita, eikä pelaajia päästetty liian helpolla.



BOTW on kehuttu ympäri maailman, luulisi sillä nyt olevan jotain arvoa. Joitakin tuntuu vain ärsyttävän että nimen omaan Nintendon peli saa niin universaaleja kehuja. Pelihän ei ole täydellinen, eikä 10/10 sitä tarkoitakaan. Se vain on aika pirun hyvä peli. Kaikki eivät pidä, mutta en minäkään tykkää saada melaa takalistooni. Makunsa kullakin, ja jopa arvostelijat ovat täysin subjektiivisia arvosteluissaan. Mikään kritiikki ei KOSKAAN ole objektiivista, kaikilla on aina omat mieltymyksensä ja vihan kohteensa. Niin kuin juuri tässä joku tyyppi arvosteli tyyliin jrpg:n vaikka inhoaa genreä. Mitä sellaisesta arvostelusta saa irti?
 

Apinamakina

Tukijäsen
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 079
Ja jos joku tosissaan väittää että kaikki Super Mariot ovat käytännössä identtisiä, niin täytyy sanoa että menkööt hoitoon. Sama LoZ-sarjalla.
Keittääkö vähän yli? :lol::facepalm: Onhan niissä Zeldoissa uusia mekaniikkoja ja noin, mutta kyllä pelisarja ehdottomasti tarvitsi tuoretta tuulen henkäystä alleen.

Oma mielipiteeni Breath of the Wildista oli että alkuun peli oli aivan mahtava ja upea ja tuli kyllä "Wau"-fiiliksiä. Yhdenkin kerran kun olin jossain metsässä, tuli vastaan semmonen hohtava pupu vai mikälie öllimölli olikaan, niin tuntui kuin olisi pelannut jotain Studio Ghiblin elokuvaa. Omalla kohdalle se uutuudenviehätys katosi kyllä aikalailla kun sivutehtävät olivat kaikki yhdentekeviä "kerää tätä, kerää sitä" paskaa. Ja muut sivuaktiviteetitkin rupesi toistamaan itseään jonkin verran.

Hienon pelimaailman ja hyvät fysiikkaominaisuudet kyllä tekivät peliin, sitä ei kukaan voi kiistää. Mutta täydellinen peli ei ole, ei todellakaan.

Huoh... kyllä se on ihan joka päiväistä raadollista kilpailua. Tällä hetkellä Switch pärjää suorastaan erinomaisesti, mutta on ollut vaikeampiakin vuosia historiassa.
No tietenkin on, mutta ei Nintendo samalla tavalla kilpaile kahden muun konsolivalmistajan kanssa samalla tavalla kuin Sony ja Microsoft keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Omalla kohdalle se uutuudenviehätys katosi kyllä aikalailla kun sivutehtävät olivat kaikki yhdentekeviä "kerää tätä, kerää sitä" paskaa. Ja muut sivuaktiviteetitkin rupesi toistamaan itseään jonkin verran.

Hienon pelimaailman ja hyvät fysiikkaominaisuudet kyllä tekivät peliin, sitä ei kukaan voi kiistää. Mutta täydellinen peli ei ole, ei todellakaan.
Ai, Zeldakin syyllistyy tähän vai? Ite en oo niin paljoa tota sivutauhkaa kerinny tekemään, mutta hyvähän se on tietää ettei välttämättä kannatakkaan. Valitettaavaahan se on et näissä RPG tai RPG-tyylisissä peleissä noi sivutekemiset tuppaa olemaan täysin yhdentekevää itseääntoistavaa tauhkaa, mikä on oikeastaan päällinen syy miks nykypelit kyllästyttääkin siinä määrin mitä ne tekee. Esimerkkinä nyt vaikkapa mikä tahansa Ubisoftin peli viime vuosilta, kartta on täynnä paskaa mitä tehdä, mutta mikään ei oikeastaan ole sen kummosemmin mielekästä tekemistä, kunhan kartalle täytettä ja paikasta A paikkaan B juoksemista. Eihän tuossa muuten mitään, mutta useimmiten se järjetön määrä sivutekemistä on pois siitä oikeasti mielekkäästä tekemisestä, eli pääjuonesta.
 

Apinamakina

Tukijäsen
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 079
Ai, Zeldakin syyllistyy tähän vai? Ite en oo niin paljoa tota sivutauhkaa kerinny tekemään, mutta hyvähän se on tietää ettei välttämättä kannatakkaan. Valitettaavaahan se on et näissä RPG tai RPG-tyylisissä peleissä noi sivutekemiset tuppaa olemaan täysin yhdentekevää itseääntoistavaa tauhkaa, mikä on oikeastaan päällinen syy miks nykypelit kyllästyttääkin siinä määrin mitä ne tekee. Esimerkkinä nyt vaikkapa mikä tahansa Ubisoftin peli viime vuosilta, kartta on täynnä paskaa mitä tehdä, mutta mikään ei oikeastaan ole sen kummosemmin mielekästä tekemistä, kunhan kartalle täytettä ja paikasta A paikkaan B juoksemista. Eihän tuossa muuten mitään, mutta useimmiten se järjetön määrä sivutekemistä on pois siitä oikeasti mielekkäästä tekemisestä, eli pääjuonesta.
Zeldassa ne jotkut shrine questit oli ihan hauskoja, mutta noi sivutehtävät mitä löytää noilta satunnaisilta npc-hahmoilta oli suurimmaksi osin muistikuvani mukaan juuri tommosia fetch-questeja.

Zeldassa toi maailman tutkiminen ja seikkaileminen oli kyllä se pääjuttu. Mistä oikeastaan koko idea pelisarjalle saikin alkunsa.

Oman kokemukseni mukaan peleissä sivutehtävät on parhaimpia olleet Witcher 3:ssa ja noissa Rockstarin peleissä.
Mainitsit Ubisoftin pelit hyvänä esimerkkinä missä annetaan pelaajalle vaan turhanpäiväistä sisältöä, niin itelle tuli heti mieleen tuo saakelisti kehuttu Spder-Man. Siinä ne sivutehtävät vasta kuraa olikin. Omasta mielestäni pelissä ei muuta hyvää ollut kuin sulavat taistelut (jotka kieltämättä käyneet jo tylsiksi Arkham-pelien myötä) ja hyvin tehdyt seittisinkoilut (joka minusta kyllä rupesi tuntumaan jo tylsältä) ja pelin pääjuoni.

Ja AC: Odyseyssäkin on ilmeisesti tuommoinen ominaisuus että jos ei käytä minimappia, npc-hahmot kuvailevat paikkojen nimillä ja maaston alueilla mihin pitää mennä. Tämä kuulostaa paljon mielenkiintoisemmalta kuin semmonen minikartta/kompassi mikä osoitta tarkalleen mihin pitää mennä. Siinähän voi saada kunnon seikkailuja ja kommelluksia aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 090
Ai, Zeldakin syyllistyy tähän vai? Ite en oo niin paljoa tota sivutauhkaa kerinny tekemään, mutta hyvähän se on tietää ettei välttämättä kannatakkaan. Valitettaavaahan se on et näissä RPG tai RPG-tyylisissä peleissä noi sivutekemiset tuppaa olemaan täysin yhdentekevää itseääntoistavaa tauhkaa, mikä on oikeastaan päällinen syy miks nykypelit kyllästyttääkin siinä määrin mitä ne tekee. Esimerkkinä nyt vaikkapa mikä tahansa Ubisoftin peli viime vuosilta, kartta on täynnä paskaa mitä tehdä, mutta mikään ei oikeastaan ole sen kummosemmin mielekästä tekemistä, kunhan kartalle täytettä ja paikasta A paikkaan B juoksemista. Eihän tuossa muuten mitään, mutta useimmiten se järjetön määrä sivutekemistä on pois siitä oikeasti mielekkäästä tekemisestä, eli pääjuonesta.
Ne ovat pitkälti juuri tuota tasoa Zeldassakin, mutta toisin kuin ubisofteissa, questinantajat eivät näy merkkeinä kartalla, mikä vähentää yllättävän paljon asian häiritsevyyttä.

Minusta paras lähestymistapa oli hyväksyä kaikki tarjotut sivuquestit, mutta sitten käytännössä tehdä vain ne mitä tuli tehtyä ohimennen muiden puuhien lomassa. Asioikseen niitä ei olisi ollut palkitsevaa tehdä.

Samassa hengessä jos olisi pahanlaatuinen kompletionisti, turhautuisi varmasti niihin 900 korokiin, mutta niitä ei selvästikään tarkoitettu keräiltäväksi koko satsia, koska täyden hyödyn saa noin puolella kaikista (ja koko sarjan keräämällä saa peliltä lähinnä vittuilua).
 
Viimeksi muokattu:

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Tällä kertaa Nintendo kuitenkin ostaa raudan Nvidialta, ja tuo tegra-pohjainen SoC maksaa yksinään ~$140. Siihen vielä muut vermeet ympärille ja suhteellisen suolainen $45 per yksi(!) joy-con niin voilà!
Hiukan epäilen kaikki noita hintoja. Onko näille mitään muuta lähdettä kuin tuo yksi japanilainen(?) firma? Toiseksi miten hemmetissä tuon parin dollarin natinamuovi-nappilaudan saa kustantamaan 45 USD/kappale? :D

Ainahan konsolin valmistaminen on iso riski mille vain firmalle. Suurempi riski olisi mielestäni ollut aikaisemman WiiU-flopin jälkeen tuoda paskaa markkinoille tai vaikkapa pyytää nykyisestä Switchistä $100 enemmän. 3DS:ää myytiin kanssa hinnanalennuksen jälkeen persnetolla, jotta alusta pysyisi elossa. Vasta myöhemmin valmistuskustannusten halventuessa alkoi Nintendo saamaan siitä tuottoa.
Riski kieltämättä kannatti tällä kertaa, mutta saman voisi sanoa lottovoittajalle. Jos laite on pelkästään raakakomponenteiltaan 260 dollaria ja hyllyhinta on 299 dollaria niin voin vain kuvitella sitä selitystä osakkeenomistajille ja firman hallitukselle. Varsinkin kun Nintendo ei ole vieläkään tehnyt mitään selkeää muutosta firman toimintaan pelialalla millä se saisi kestävän kehityksen nyt ja jatkossa. Switch ei kuitenkaan keskimääräisen pelaajan näkökulmasta ole juuri kauheasti erilainen kuin WiiU tai Wii: 3rd party support puuttuu lähes kokonaan, hyvät pelit ovat käytännössä kaikki Nintendon omia sarjoja ja laitteessa on jokin erikoisominaisuus.

Muistaakseni PS3:sta myytiin myös aikamoisella tappiolla alkuun, mutta sekin kannatti. Rahat tosiaan usein saadaan alkuun peleistä ja vasta myöhemmin myös konsolimyynnistä.
PS3 veti tappiolla vuosikausia (olikohan peräti 4v?) ja oli aivan järkyttävän typerä idea monella eri tavalla. Onneksi "not for average consumers"-supertietokoneesta haaveillut Ken Kutaragi pistettiin sivuun ja Sony alkoi taas keskittyä kuluttajamarkkinoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Hiukan epäilen kaikki noita hintoja. Onko näille mitään muuta lähdettä kuin tuo yksi japanilainen(?) firma? Toiseksi miten hemmetissä tuon parin dollarin natinamuovi-nappilaudan saa kustantamaan 45 USD/kappale? :D


Riski kieltämättä kannatti tällä kertaa, mutta saman voisi sanoa lottovoittajalle. Jos laite on pelkästään raakakomponenteiltaan 260 dollaria ja hyllyhinta on 299 dollaria niin voin vain kuvitella sitä selitystä osakkeenomistajille ja firman hallitukselle. Varsinkin kun Nintendo ei ole vieläkään tehnyt mitään selkeää muutosta firman toimintaan pelialalla millä se saisi kestävän kehityksen nyt ja jatkossa. Switch ei kuitenkaan keskimääräisen pelaajan näkökulmasta ole juuri kauheasti erilainen kuin WiiU tai Wii: 3rd party support puuttuu lähes kokonaan, hyvät pelit ovat käytännössä kaikki Nintendon omia sarjoja ja laitteessa on jokin erikoisominaisuus.


PS3 veti tappiolla vuosikausia (olikohan peräti 4v?) ja oli aivan järkyttävän typerä idea monella eri tavalla. Onneksi "not for average consumers"-supertietokoneesta haaveillut Ken Kutaragi pistettiin sivuun ja Sony alkoi taas keskittyä kuluttajamarkkinoille.
Joo ei kyllä noiden muovipaskojen valmistuskustannus oo lähellekkään 45$ tsibale, nehän maksaa kaupassa about samanverran :D

Uskon ite että Switchin myyntiä vauhitti huomattavasti alempi hinta (muistaakseni, ei mitään hajua mitä Wii U maksoi julkasussa) sekä se, että julkasussa oli saatavilla se uusin Zelda-peli. Kun taas Wii U joka sysättiin ulos ilman yhtäkään oikeasti hyvää julkaisupeliä, tarjolla oli vaan muutama porttaus jo julkaistuista peleistä ja pari indiesattumaa, lisäksi tohon Super Mario Bros U joka onkin sitten ainut joka tuossa olisi saattanut kiinnostaa. Saapi nähdä kuinka pitkälle Switchin 3rd party support kantaa, mutta näyttäähän se paremmalta kuin Wii U:lla. Jostain syystähän Wii myi joku 100 miljoonaa kappaletta, vaikka oikeastaan ketään en tuntenut kenellä se konsoli oli.

Ja joo, PS3 tais tosiaan valtaosan elinkaarestaan vetää tappiolla, samalla se oli ylipäätään paska veto Sonylta kun vertaa PS2 tai jopa PS4. Kallis laite valmistaa ja Cell-prosessori piti huolen siitä ettei kehittäminen kyseiselle vehkeelle ollut kenellekkään erityisen nautinnollista. Samasta syystähän PS3 sai lähestulkoon aina huonomman version multiplattareista kuin kilpailijansa. Yksinoikeuksissa sitten pääsi näyttämään tehonsa, mutta PS3 yksinoikeudet ei ainakaan itelle napannu samalla tavalla kuin nykysen PS4. Oli sielläkin toki omat helmensä mukana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 699
Varmastihan Nintendo saa noita komponentteja bulkkihintaan halvemmalla kuin mitä tuossa tutkimuksessa oli (OEM?) hinnoiteltu. Oikean hinnan tietää vain Nintendo, veikkaisin itse jotain noin kahtasataa dollaria, mutta voihan se olla paljon alhaisempikin. Jotainhan se kuitenkin kertoo, että Nintendon 12kk:n tuotto nousi Switchin julkaisun myötä yli 500%. :vihellys:

Vähän keljulta tuntuu tosin verrata vuosien kehitystä ja satojen ihmisten työtä eri toimialoilta johonkin lottovoittoon. :D Eiköhän se riski ollut kuitenkin aika tarkkaan laskettu ennen kuin projekti edes polkaistiin käyntiin. Yhtään pätevä hallitus tai osakkeenomistaja ymmärtää, että niinkin ison peli- ja konsolivalmistajan kuin Nintendo tulee myös tehdä niitä pelejä ja konsoleita, jotta tulosta tulee jatkossakin. Veikkaan, että WiiU:n jälkeen tarvittiin jotain uutta menestystä hinnalla millä hyvänsä. 3DS:kin kun alkaa olla elinkaarensa päässä, niin isoon floppiin ei varmaan kauheasti ollut varaa.

En tosin oikein ymmärrä mikä tuossa Switchin muovisuudessa on niin kauheaa, lasiako sen pitäisi olla tai alumiinia? Kaikki nuo vempaimet (dockia lukuunottamatta) tuntuvat ainakin omaan käteen muovisuudesta huolimatta todella laadukkailta ja mukavilta, eikä ainakaan omassa yksikössä ole esiintynyt minkäänlaista nitinää tai natinaa. Konsolia on mukava kuljetella ympäri kämppää tai laukussa ilman, että tarvitsee sen kummemmin pelätä sen menevän heti paskaksi jos edes hönkäisee sinne päin. Suojakalvon tuolle näytölle kyllä heti lätkäisin kiinni, sillä se naarmuuntuu muuten helposti.

Naarmuinen muovinäyttö on sekin kuitenkin parempi kuin pirstaleina oleva lasinen. Muovinen kehys on halpa ja kestävä, yritykselle siis win-win. Kannattaa muistaa että konsoli on kuitenkin kehitetty erityisesti sitä nuorempaa pelaajaa ajatellen (kuten lähes kaikki mitä Nintendo tekee). Kenties siinä olisi Nintendolle paikka tehdä konsolista myös 'aikuisten' versio. :think:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 465
Saakos Switchin HDMI:llä telkkariin kiinni samalla kun laturi on kiinni ilman dockia?
Joulun viettoon lähdössä ja mietin että raahaisko mukana, salaa ajattelen että poitsulle hakisin mario kartin jotta olis anoppilassa minullakin jotain tekemistä.
Dockia ei jaksais enää yrittää saada laukkuihin mahtumaan.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Vähän keljulta tuntuu tosin verrata vuosien kehitystä ja satojen ihmisten työtä eri toimialoilta johonkin lottovoittoon. :D Eiköhän se riski ollut kuitenkin aika tarkkaan laskettu ennen kuin projekti edes polkaistiin käyntiin. Yhtään pätevä hallitus tai osakkeenomistaja ymmärtää, että niinkin ison peli- ja konsolivalmistajan kuin Nintendo tulee myös tehdä niitä pelejä ja konsoleita, jotta tulosta tulee jatkossakin. Veikkaan, että WiiU:n jälkeen tarvittiin jotain uutta menestystä hinnalla millä hyvänsä. 3DS:kin kun alkaa olla elinkaarensa päässä, niin isoon floppiin ei varmaan kauheasti ollut varaa.
Ei tarkoitus ollut verrata suoraan todennäköisyyksiltään lottovoittoon, mutta ihan rehellisesti sanottuna en ole luottanut Nintendon johdon bisneskäryyn sitten 90-luvun jälkeen. Nintendo tuntuu tällä hetkellä tanssivan veitsenterällä ja kannattelevana voimana on pääosin aivan uskomaton munkki ja tuuri. 16-bittisen SNES:n jälkeen ainoa oikea sukupolven dominointi Nintendolta on ollut Wii ja sekin meni 99% äärimmäisen nokkelan markkinoinnin piikkiin. Konsoli oli oikeastaan aika kauhea tapaus lähes kaikin puolin. Käsikonsolimarkkina jota Nintendon on aina dominoinut on tablettien ja nyt viimeistään Switch:n myötä kuollut lopullisesti ja muutkin menestykset kuten classic konsolit ja esim Pokemon Go ovat kaikki tulleet Nintendolle itselleenkin aivan puun takaa.
Tähän sitten vielä kirsikkana kakun päälle aasialainen ja ennen kaikkea japanilainen yritys/johtamiskulttuuri niin voilá. Ei siinä, hyvä juttu että ainakin vielä menee hyvin oli syy sitten mikä tahansa.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Liittynyt
23.04.2018
Viestejä
360
Ei tarkoitus ollut verrata suoraan todennäköisyyksiltään lottovoittoon, mutta ihan rehellisesti sanottuna en ole luottanut Nintendon johdon bisneskäryyn sitten 90-luvun jälkeen. Nintendo tuntuu tällä hetkellä tanssivan veitsenterällä ja kannattelevana voimana on pääosin aivan uskomaton munkki ja tuuri. 16-bittisen SNES:n jälkeen ainoa oikea sukupolven dominointi Nintendolta on ollut Wii ja sekin meni 99% äärimmäisen nokkelan markkinoinnin piikkiin. Konsoli oli oikeastaan aika kauhea tapaus lähes kaikin puolin. Käsikonsolimarkkina jota Nintendon on aina dominoinut on tablettien ja nyt viimeistään Switch:n myötä kuollut lopullisesti ja muutkin menestykset kuten classic konsolit ja esim Pokemon Go ovat kaikki tulleet Nintendolle itselleenkin aivan puun takaa.
Tähän sitten vielä kirsikkana kakun päälle aasialainen ja ennen kaikkea japanilainen yritys/johtamiskulttuuri niin voilá. Ei siinä, hyvä juttu että ainakin vielä menee hyvin oli syy sitten mikä tahansa.
Ehkä sinun kannattaisi mennä Nintendolle neuvomaan kuinka hommat hoidetaan! Väitätkö ihan tosissasi että Nintendo on viimeiset 20-vuotta keikkunut pystyssä pelkällä tuurilla? Jotenkin muistelen että olit yksi suurimmista Switchin tuhoon tuomitsijoista eräällä toisella sivustolla. Taisi olla eräänlainen ristiretki menossa Switchiä vastaan ja tuomion basuunien soitanta :-D Minusta taasen ei ollut kovin vaikeaa ennustaa Switchin menestystä jo pelkästään sillä ,että hybridi saa Nintendon kannettavat ja kotikonsolisarjat sekä kummankin kategorian pelaajat taakseen. Wiiuuta ja 3DSsää kun on myyty yhteensä yli 80 miljoonaa kipaletta. Enkä todellakaan usko ettei Nintendo olisi tiennyt sekä Pokemon gon menestys mahdollisuudesta samaten kuin nostalgia pitoisten classic konsolien mahdollisuuksista. No uskomoukset kullakin ja näitä bisnes neroja tuntuu olevan sivustoilla jotka toimivat oman ketutuksen ajamina.

En tiedä kertooko tämä Super Smash Brossin menestys siittä Nintendon paskasta bisneksen hoidosta. Samaten kuin se että Nintendo luotti Smash ja Pokemon komboon joulun alla. Saihan sitä lukea koko vuoden näitä mielipiteitä, että Smash ei myy konsoleita ja taas näyttää siltä että pelipalstojen bisnesnerot olivat väärässä. Näyttää sekä peli, että konsoli paukuttavan ennätyksiä ja huimia myyntejä kaikilla kolmella mantereella. Minä ainakin ymmärsin että Nintendolla on tälle joululle älyttömän kova pari eli tuo Smash ja Pokemon vaikka vuoden 2018 alkupuolisko olikin aika kuiva, ja voi olla hyvinkin mahdollista että Nintendo yltää tuohon 20 miljoonan konsolin myyntiin. Toki hieman on itsellenikin tullut epäilys noiden myyntien tavoittamiseen toisena vuotena mutta ne voikin olla mahdollisia, varsinkin jos keväälle on joku suuri nimike tulossa(toki jo pelkkä 2-D MArio on sellainen vaikka onkin Wiiu porttikyseessä).
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Ei tarkoitus ollut verrata suoraan todennäköisyyksiltään lottovoittoon, mutta ihan rehellisesti sanottuna en ole luottanut Nintendon johdon bisneskäryyn sitten 90-luvun jälkeen. Nintendo tuntuu tällä hetkellä tanssivan veitsenterällä ja kannattelevana voimana on pääosin aivan uskomaton munkki ja tuuri. 16-bittisen SNES:n jälkeen ainoa oikea sukupolven dominointi Nintendolta on ollut Wii ja sekin meni 99% äärimmäisen nokkelan markkinoinnin piikkiin. Konsoli oli oikeastaan aika kauhea tapaus lähes kaikin puolin. Käsikonsolimarkkina jota Nintendon on aina dominoinut on tablettien ja nyt viimeistään Switch:n myötä kuollut lopullisesti ja muutkin menestykset kuten classic konsolit ja esim Pokemon Go ovat kaikki tulleet Nintendolle itselleenkin aivan puun takaa.
Tähän sitten vielä kirsikkana kakun päälle aasialainen ja ennen kaikkea japanilainen yritys/johtamiskulttuuri niin voilá. Ei siinä, hyvä juttu että ainakin vielä menee hyvin oli syy sitten mikä tahansa.
Koko tämä sinun kommenttisi kertoo että Nintendo yrityksenä on sinulle hyvin tuntematon. Aloita jostain dokkarista.

 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Ehkä sinun kannattaisi mennä Nintendolle neuvomaan kuinka hommat hoidetaan!
Olen konsultti ammatiltani ja olen aivan liian monta kertaa todistanut tilanteita missä olen ehdottanut isolle yritykselle välttämään itsensä ampumista jalkaan (huomattavasti yksinkertaisemmissa asioissa) ja näin on kuitenkin loppupeleissä aina tehty joten kiitos, mutta ei kiitos. Olen ihan tarpeeksi katsellut tätä paskaa. Toiseksi en ole tarpeeksi omasta mielestäni tarpeeksi syvällä konsolibisneksessä ainakaan tältä seisomalta jotta voisin mennä sille sektorille.
Suosittelen kuitenkin välttelemään tuota sokealammas-mentaliteettiä että "kyllä ne tietävät mitä tekevät". Nintendon bisneskäsityksestä viimeaikoina lienee hyvä esimerkki kuinka he asettivat itselleen kuluvalle finanssivuodelle 20 miljoonan konsolin myyntiennusteen. Ensimmäisellä neljänneksellä myytiin huikeat 1.8 miljoonaa konsolia ja ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 5 miljoonaa kipaletta joten jotain täytyy tapahtua ja aika pian. :vihellys:

Minusta taasen ei ollut kovin vaikeaa ennustaa Switchin menestystä jo pelkästään sillä
Switch on jo todennäköisesti välttänyt flopin, mutta menestyksestä ei voi vielä puhua. Alkumomenttumi on ollut hyvää, mutta Switch:n myynnit ovat alkaneet leikata kiinni tänä vuonna ja Nintendon huhuillaan jo harkitsevan uutta versiota Switchistä buustiakseen myyntejä.

Väitätkö ihan tosissasi että Nintendo on viimeiset 20-vuotta keikkunut pystyssä pelkällä tuurilla? Jotenkin muistelen...
En? Pitäisikö sinun lukea viesti ennen siihen kommentointia? En tuota loppu teiniangstia/sieniharhojasi jaksa enää tämän perusteella edes purkaa. Otahan iisista ja korkkaa vaikka kalja (jos olet täysi-ikäinen). Sori jos loukkasin jumalaasi. :D
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Nyt en tiedä mikä konsultti olet mutta ainakin Nintendo tietous todella hukassa.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Huomautus - jätetään tämä provosoiva ja henkilökohtaisuuksiin menevä kirjoittelu pois
Nyt en tiedä mikä konsultti olet mutta ainakin Nintendo tietous todella hukassa.
Aah niinkös se on? Noh tämä tulee varmasti todella tasapainoiselta ja objektiiviselta taholta (varsinkin parin edellisen sivun keskustelujen perusteella) + vasta-argumentit ja perustelut pistivät kyllä suorastaan hiljaiseksi joten parempi varmaan uskoa. :D
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 090
Käsikonsolimarkkina jota Nintendon on aina dominoinut on tablettien ja nyt viimeistään Switch:n myötä kuollut lopullisesti
Tässä lauseessa ei kyllä ole paljoa tolkkua. Switchin menestys on Nintendolle vain plussaa ja on Nintendon perinteisten käsikonsolimarkkinoiden luonteva jatkumo. Ja toisaalta jää vielä nähtäväksi, tekeekö Nintendo erillisen käsikonsolin 3DS:n seuraajaksi vai tehdäänkö esim. Switchistä hitusen kutistettu ja halvempi handheld-only-versio ilman dockia ja TV-outtia (mielestäni tämä on todennäköistä). Mutta tällä hetkellä 3DS (tai lähinnä New 2DS) ja sen pelit myyvät edelleen, vaikka uusien pelien tuotanto on toki jo ajettu alas, joten vielä vähän aikaa sen annetaan hoitaa se rooli.

Mobiilipelaamisen piti tappaa käsikonsolit jo 10 vuotta sitten ellei aiemmin, mutta sitä vain ei ole tapahtunut; kummallekin on tilausta. Sen sijaan tosin Vita hävisi taistelun markkina-asemasta 3DS:lle ja luovutti (mielestäni sen suurin moka oli järjettömän kalliit muistikortit ja huono markkinointi ja hinnoittelu alkuvaiheessa; laitteena Vita oli parempi kuin 3DS).
 
Viimeksi muokattu:

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Tässä lauseessa ei kyllä ole paljoa tolkkua. Switch on Nintendon oma tuote joten sen menestys on Nintendolle vain plussaa.
En ottanut kantaa siihen mikä on Nintendolle plussaa vaan mitä mobiilipelaamiselle on tapahtunut. Toiseksi hiukan veikkaan että Nintendo mielummin myy kahta laitetta ja tekee tupla tuottoa kahdella rintamalla kuin vain yhtälaitetta ohuella katteella? Onko tässä tolkkua?

Toisaalta jää vielä nähtäväksi, tekeekö Nintendo erillisen käsikonsolin 3DS:n seuraajaksi
Alkaisi kilpailemaan itsensä kanssa? Miksi kukaan ostaisi spesiifistä käsikonsolia jos Switch houtaa molemmat roolit? Switch on inherenttiseltään olemukseen myös kannanotto Nintendolta sen suhteen ettei käsikonsoliskeneä enää ole. Toki tämä tehtiin "elegantisti" yhdistämällä kotikonsoli ja käsikonsoli sen sijaan että olisi vain kuopattu kannettavat laitteet ja jätetty se Applen syötäväksi.

Mobiilipelaamisen piti tappaa käsikonsolit viimeistään 10 vuotta sitten, mutta sitä vain ei ole tapahtunut; kummallekin on tilausta. Sen sijaan tosin Vita hävisi taistelun markkina-asemasta 3DS:lle ja luovutti (mielestäni sen suurin moka oli järjettömän kalliit muistikortit ja huono markkinointi ja hinnoittelu alkuvaiheessa; laitteena Vita oli parempi kuin 3DS).
Käsikonsolit ovat täysin kuolleita ja kuopattu Applen ja muiden johdosta. Tämä on jo tapahtunut vuosia sitten. Toki vielä pitkään N3DS, Vita yms pyörivät nichenä ja marginaalimyynneissä mutta siinä se.
 
Viimeksi muokattu:

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Nintendo tuntuu tällä hetkellä tanssivan veitsenterällä ja kannattelevana voimana on pääosin aivan uskomaton munkki ja tuuri.
En tiedä kumpi tässä on se epätasapainoisempi, mutta et tosiaan tunnu tietävän mitään Nintendosta yrityksenä.

Nintendolla on ollut omat vaikeat jaksonsa, mutta myös ala on kilpailtu. Ei ole helppo riskittömästi kehittää AAA-pelisarjoja, pitää samalla fanit mukana ja saada uusia pelaajia. Nintendo on hallinnut käsikonsoleita koska se on sillä alalla ylivoimainen.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
En tiedä kumpi tässä on se epätasapainoisempi, mutta et tosiaan tunnu tietävän mitään Nintendosta yrityksenä.
Tämä on jo nyt kolmas kerta kun sanot tämän alle tunnin sisään erillisissä viesteissä ilman mitään pohjaa tai perusteluja. Voidaanko tehdä kompromissi ja sopia että en tiedäkään jos tätä ei tarvitse neljättä kertaa nähdä? :D
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Huomautus - vänkkääminen ja henkilökohtaisuudet
Tämä on jo nyt kolmas kerta kun sanot tämän alle tunnin sisään erillisissä viesteissä ilman mitään pohjaa tai perusteluja. Voidaanko tehdä kompromissi ja sopia että en tiedäkään jos tätä ei tarvitse neljättä kertaa nähdä? :D
Niin mutta sinun kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alat puhumaan / analysoimaan mitään. Esim. nyt Nintendoa.
 
Liittynyt
18.12.2018
Viestejä
124
Itsekkin tuli rekistöröidyttyä foorumille pitkän seuraamisen jälkeen :)

Tulee noita myyntitilastoja huvikseen seurailtua, joten muutama asia otti silmään:

Tuntuu oudolta lukea Switchin myyntien kiinni leikkaamisesta, samaan aikaan kun NPD ilmoitti Switchin myyneen Jenkeissä ensimmäisen 21kk:n aikana enemmän kuin PS4 tai XOne.

Nintendo Switch is the Fastest-Selling Video Game System of This Generation

Eikä se 20M kaukana ole finanssivuodelle, kun tuo 5M ensimmäisenä 6kk:na finanssivuodesta ei oikein kerro suurimpien sesonkien myynnistä mitään. Vuoden viimeisenä 3kk:na ne suurimmat myynnit vuodesta kuitenkin tehdään.
 
Liittynyt
23.04.2018
Viestejä
360
Asiaton käytös
Vaikea nähdä että mikä tuon Switchin menestymisen lopettaisi kun katsoo ensi vuoden julkaisuvalikoimaa. Monen erittäin suositun pelisarjan odotetut jatko-osat ilmestyvät ja ensi kertaa HD grafiikalla varustettuna. Nintendon käsikonsolisarjat pääsevät ihan uusiin ulottuvuuksiin Switchillä. Konsoli rikkoo jopa Wiin ennätyksiä myyntien osilta ja pelivalikoima kasvaa koko ajan suuremmaksi joka taasen ruokkii lisää ihmisten ostos halukkuutta.

Ei taida Nintendo ihan kauaksi jää noista 20 miljoonan myyntitavoitteistaan, joten aika hyvin ovat osanneet laskea Smashin ja Pokemonin potentiaalin myyntejen kannalta. Niin kuin jo aikaisemmin sanoin niin myös tuo 2-D Marion portti tulee hyvin todennäköisesti myymään konsolia ja tuohon ei tarvita ennen maaliskuuta yksi suurempi myyntinimike niin hyvin mahdollista että 20 miljoonaa paukkuu että pamahtelee.

Anteeksi Bladekill jos en suoralta kädeltä uskonut aikuisen ammattilaisen(jotka on täysin puolueettomia, ilman omaa agendaa) toteamuksia. Minusta sinun ei kannata ottaa ensimmäistäkään olutta ettet tipahda siittä pöydän alle, urvelo. Mutta kyllähän tosiasiassa sinun ennustukset on menneet ihan päin persettä Switchin osalta alusta asti. Nintendo ei ole minulle jumala, mutta kyllä todella pidän yhtiön peleistä ja osittain itsekkäistä syistäkin toivon sen menestystä. Sillä noiden muiden konsolien tarjonta ei heilauta niin paljon, että Nintendon lopetettua pelejen ja konsolien valmistaminen peliharrastukseni jatkuisi.

Super Smash Bros. Ultimate now the fastest-selling Nintendo home console game of all time in Europe - Nintendo Everything

US sales: Smash Bros. Ultimate has sold 3 million copies, Switch fastest-selling console this generation - Nintendo Everything

Europe: Super Smash Bros Ultimate Is Fastest Selling Nintendo Console Game Ever | My Nintendo News
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 420
Vaikka en ole omistanut nipan konsolia siten Gamecuben niin mielestäni on hienoa että konsoli valmistajia markkinoille mahtuu olemaan kolme kappaletta ja yksi näistä on erillainen kuin nämä kaksi muuta niin ainakin kuluttajilla on vaihtoehtoja.

Suosittelen katsomaan jos ei ole nähnyt:

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 918
Viestejä
4 213 646
Jäsenet
70 979
Uusin jäsen
Nivustaive

Hinta.fi

Ylös Bottom