Yleinen Nintendo ketju (Switch 2, julkaisu 05.06.25)

Minusta on aika selvää, että switch on tehty halvaksi valmistaa. Olisi riskialtista tehdä premium-vehje, kun myynti on epävarmaa. Jos myynti ei olisikaan vetänyt 300e hintaluokassa, niin nipan olisi ollut pakko laskea hintaa satasella saadakseen laitteita markkinoille ja silloin olisi valmistuskustannuksista tullut turpaan ja paljon.

Lopputulos vaikuttaa juuri tuollaiselta 150e muovirimpulatabletilta/halpis älypuhelimelta, koska veikkaan, että laite suunniteltuun varmuuden vuoksi niin, että sitä voi myydä 199:llä, jos se ei muuten kävisi kaupaksi.

Jos käytössä olisi älypuhelintekniikan moderneimmat saavutukset koneistetun alumiinin kuorilla, niin vehje olisi ihan toista tasoa. Näyttö olisi laminoitu lähelle pintaa ja tuuman isompi samoissa kuorissa, sisällä isompi akku jne.
Taisi yhden Switchin arvioitu valmistuskustannus olla ~$260 vuonna 2017, ainahan raudan vanhetessa ja prosessien kehittyessä tuo hinta sitten tippuu. Konsolin muovisuuteen on varmaankin päädytty lähinnä sen takia, että se olisi mahdollisimman kestävä. Monissa tear down ja kidutustesteissä tuo vehje on kestänyt vaikka minkälaista rääkkiä. Kun suurin kohdeyleisö Nintendolla kuitenkin on lapset/nuoret, niin tulee käsikonsolinkin kestää pudotuksia sun muuta.

Ainahan jostain säästetään että saadaan valmistuskustannuksia alemmas, mutta ei mitään tuollaista uutta laitetta suunnitella "varmuuden vuoksi" paskaksi ja sitten hinnoitella alkuun jättikatteella sormet ristissä. Olisi vain oiva tapa ampua itseään jalkaan, useinhan uudet konsolit myydäänkin aluksi hyvin pienillä katteilla tai jopa tappiolla. Nintendolla toki on ihan oma painonsa brändin suhteen, mutta WiiU:n jälkeen oli varmasti kova paine tuoda menestyvä konsoli markkinoille.

Switchin näytössä on kyllä suhteellisen valtavat bezelit. Uskoisin/toivoisin että seuraavassa mallissa olisi pidetty ulkoiset mittasuhteet abouttirallaa samana, mutta kasvatettu näytön kokoa juurikin noita bezeleitä pienentämällä. Kaikkea muuta puuttuvaa rautason ominaisuutta (bluetooth pliis) sitten voi kanssa lisäillä. Konsolin menestys on kuitenkin jo selkeä, ja paranneltu malli varmasti myisi.
 
Switch halpis muovirimpula? Anteeks mitä? :D :D
Paljon jämäkämmäksi tuota ei olisi voinut saada ja itse konsoli on käsittämättömän vankkaa tekoa.
Joyconit yllätti todella lujaa aikanaan siihen nähden mitkä ennakko-odotukset oli.

Ja kyllähän tuo Joyconien tekniikka maksaa aika paljon ja tuon tasoinen akku vielä noin pienessä tilassa.
Kokoonsa nähden tekniikka on todella hyvää ja käsikonsolina jaksaa jatkuvasti hämmästellä miten hyvää grafiikkaa se puskee ulos niistä peleistä missä ne on osattu hyödyntää.
 
Nyt olisi tarkoitus hommata Switch joululoman viettoon kaveriksi. Onko vinkkejä, mitä kannattaa hommata heti alkuunsa?
Verkkiksestä tilasin jo Super Mario Odysseyn. Zelda tulee hommattua jossakin välissä.

Sinuna varautuisin siihen että kokonaishinta on suuri, mutta sillä saa sitten käsikonsolin ja perus konsolin.

konsoli: 300e
muistikortti: 30e

itse tilasin tuolta tämän: https://www.amazon.de/SanDisk-Ultra...e=UTF8&qid=1545048443&sr=8-3&keywords=sandisk

Ehkä harkitset jotain näistä...
pro controller: 70e
kuljetuslaukku: ?
näytönsuoja: ?

Pelit: Ostatko diginä konsolin kautta Nintendo Eshopista vai fyysisenä... Hmm... jotkut laittavat vielä käsikonsoliin kripit, onhan tuohon vaikka mitä lisäjuttuja. Mario Karttiin on mm. suht edullisia miniratteja. Indie-peli valikoima on laaja. AAA-pelit jakavat mielipiteitä mistä pitää:

- Super Mario
- Zelda
- Smash
- Mario Kart

Tulossa 2019:

- Pokemon
- Metroid Prime

Toki Switchille on ilmeisesti jo 1000 peliä eli oman maun mukaan. Jos sinulla on lapsia niin Monster Boy on aika laadukas. Indie peliksi vaikkapa RIVE ja Axiom Verge, noh siellä on vaikka mitä pelejä. Jos pelaatte yhdessä niin onhan noita vaikka mitä pelejä, vaikkapa Overcooked 2.

 
Eihän ne tajunnu alentaa edes WiiU:n hintaa joten olen skeptinen tollaseen plan b:n olemassaoloon.

Wii U:n GamePad eli se läski tabletti oli tunnetusti järjettömän kallis valmistaa, mikä luultavasti käytännössä esti suuret hinnanalennukset. Toisaalta Nintendo kuitenkin laski esim 3DS:n hintaa ekan kerran vain viisi kuukautta julkaisusta, ja tuntuvasti: 250 -> 170 dollaria, pysyvä hinnanalennus.

Pidän Nintendoa hyvinkin kykenevänä reagoimaan nopeasti, jos esim myyntikehitys näyttää huolestuttavalta. Ja 3DS kannatti pelastaa. WiiU:a ehkä ei kannattanut.
 
Switch halpis muovirimpula? Anteeks mitä? :D :D
Paljon jämäkämmäksi tuota ei olisi voinut saada ja itse konsoli on käsittämättömän vankkaa tekoa.
Joyconit yllätti todella lujaa aikanaan siihen nähden mitkä ennakko-odotukset oli.

Ja kyllähän tuo Joyconien tekniikka maksaa aika paljon ja tuon tasoinen akku vielä noin pienessä tilassa.
Kokoonsa nähden tekniikka on todella hyvää ja käsikonsolina jaksaa jatkuvasti hämmästellä miten hyvää grafiikkaa se puskee ulos niistä peleistä missä ne on osattu hyödyntää.
Natiseva muovirimpula, huono näyttö verrattuna edes 200e tabletteihin, joyconit heiluvat urissaan kun joyconin kisko ei ole metallia jne.

Edit: ja ai että kuinka laadukkaan tuntuinen tuo ”kickstand” tuolla sd-kortin suojana on.

Ei faktoja kannata väistellä. En usko, että minulla olisi ollut ”rimpulamman” tuntuista mobiililaitetta ikinä omistuksessani.

Ei se switchistä tee huonoa, kaukana siitä, ylivoimainen suosikkikonsolini ja 100x parempi omassa käytössä kuin ps4.

Tekniikkakaan ei ole kaksista. Käytössä on mobiilipuolella täysin muinaismuisto 28nm tekniikalla valmistettu maxwell-pohjainen Tegra X1, jota google myi paljon paremman näytön ja isomman akun ja korkampien kellotaajuuksien kanssa jo vuonna 2015, melkein kaksi vuotta ennenkuin Switch tuli markkinoille.

Pixel C review—New hardware ignores an Android tablet’s core problem: software

Piirin suoritus on merkittävästi huonompi kuin moderneilla 400 tableteilla sekä cpu:n, että gpu:n osalta. Käytännössä potkua on karkeasti saman verran kuin vuoden 2014 ipad air 2:sessa.

Käytännössä nipalla ei ehkä ollut hirveästi vaihtoehtoja. Docked modessa ei tarvitse säästellä sähköä, mutta Qualcommin mobiilipiirit on suunnitelty pykälää virtapihimpiin älypuhelimiin ja tabletteihin passiivijäähyllä ja Nvidian Tegra X2 oli todennäköisesti liian kallis jne.

Saahan sillä nintendon tehoilla mainioita pelejä aikaan, mutta totuus on se, että suorituskykyä olisi haluttaessa saatu reilusti sisään jos soc olisi suunniteltu erikseen switchille sopivaksi tai jos nipa ei olisi säästellyt valmistuskustannuksissa.

Nintendo tosin aina säästelee, eikä myy konsoleitaaan tappiolla kuten Sony ja MS. Hyvä konsoli sieltä tuli ja johan se on moneen kertaan nähty, että hyvät pelit kepittävät gpu-tehot helposti.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta. Tuo muistikortti varmaan täytyykin tilata. Fyysisten pelien ystävä olen, mutta ehkä tapoja voi myös muuttaa.
Konsolin olen nähnyt nyt halvimmillaan 319€ niin, että saan sen tällä viikolla Oulusta noudettua. Kuljetuslaukku on varmasti myös pakollinen, koska konsoli tulee mukaan reissuille, kun niitä eteen tulee.

Sinuna varautuisin siihen että kokonaishinta on suuri, mutta sillä saa sitten käsikonsolin ja perus konsolin.

konsoli: 300e
muistikortti: 30e

itse tilasin tuolta tämän: https://www.amazon.de/SanDisk-Ultra...e=UTF8&qid=1545048443&sr=8-3&keywords=sandisk

Ehkä harkitset jotain näistä...
pro controller: 70e
kuljetuslaukku: ?
näytönsuoja: ?

Pelit: Ostatko diginä konsolin kautta Nintendo Eshopista vai fyysisenä... Hmm... jotkut laittavat vielä käsikonsoliin kripit, onhan tuohon vaikka mitä lisäjuttuja. Mario Karttiin on mm. suht edullisia miniratteja. Indie-peli valikoima on laaja. AAA-pelit jakavat mielipiteitä mistä pitää:

- Super Mario
- Zelda
- Smash
- Mario Kart

Tulossa 2019:

- Pokemon
- Metroid Prime

Toki Switchille on ilmeisesti jo 1000 peliä eli oman maun mukaan. Jos sinulla on lapsia niin Monster Boy on aika laadukas. Indie peliksi vaikkapa RIVE ja Axiom Verge, noh siellä on vaikka mitä pelejä. Jos pelaatte yhdessä niin onhan noita vaikka mitä pelejä, vaikkapa Overcooked 2.

 
Natiseva muovirimpula, huono näyttö verrattuna edes 200e tabletteihin, joyconit heiluvat urissaan kun joyconin kisko ei ole metallia jne.

Tuosta olen siinä mielessä eri mieltä että omissa käsissäni käsikonsoli on jämäkkä ja erittäin tyylikäs. Olen kuitenkin huomannut kavereitteni pelityylistä (puristavat aina ohjaimia tosi kovaa, vääntävät niitä) että sillä tavalla Switchin saa kyllä huonoon kuntoon.

iPad Mini 4 käyttäjänä pidän Switchiä kuitenkin tosi tyylikkäänä käyttöliittymää myöten. Voisiko Switchistä tehdä Pro-mallin, joka olisi laadukkaampi kaikilta osin. Kelpaisi kyllä.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta. Tuo muistikortti varmaan täytyykin tilata. Fyysisten pelien ystävä olen, mutta ehkä tapoja voi myös muuttaa.
Konsolin olen nähnyt nyt halvimmillaan 319€ niin, että saan sen tällä viikolla Oulusta noudettua. Kuljetuslaukku on varmasti myös pakollinen, koska konsoli tulee mukaan reissuille, kun niitä eteen tulee.

Ok, hyvä homma. Switch-perhe kasvaa jälleen. Helsingistä hankin tuon puna-sini-version, värit livenä erittäin tyylikkäät, niin 300 eurolla. Mutta tosiaan suurin raha menee peleihin. Kannattaa varautua 70e / peli, diginä.
 
Niksipirkka-vinkki: Nintendon omat first-party-pelit kannattaa ostaa fyysisenä, jos vain viitseliäisyys riittää korttien kanssa räpeltämiseen, koska ne säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa harvinaisen hyvin.

Mitään tavallisia hinnanalennuksia niille ei nimittäin tapaa tulla lainkaan (erikoisalennuksissa yleensä korkeintaan -15%), paitsi mahdollisesti vuosia myöhemmin, jos peli päätetään julkaista Nintendo Selects -halpissarjassa, mutta tätä ei ole vielä tapahtunut yhdellekään Switch-pelille. Nintendo Selectsissä hinta uutena ja diginä tippuu n. 25 euroon (3DS-peleissä 20 €, Wii/WiiU-peleissä 25 €).

Mutta muuten pelatut Nintendo-pelinsä tosiaan saa yleensä myytyä 40 eurolla tai yli.
 
Viimeksi muokattu:
Natiseva muovirimpula, huono näyttö verrattuna edes 200e tabletteihin, joyconit heiluvat urissaan kun joyconin kisko ei ole metallia jne.

Edit: ja ai että kuinka laadukkaan tuntuinen tuo ”kickstand” tuolla sd-kortin suojana on.

Ei faktoja kannata väistellä. En usko, että minulla olisi ollut ”rimpulamman” tuntuista mobiililaitetta ikinä omistuksessani.
Ei kyllä kohta kaksi vuotias Switch natise yhtään. Ei itse konsoli, eikä mikään neljästä Joyconeista, eikä pro ohjain.

Näyttö on erittäinkin hyvä kaikkialla muualla paitsi auringonvalossa. En ole sekuntiakaan kaivannut parempaa näyttöä, vaikka sellainen omastakin tabletista löytyy. Tuohon laitteeseen täysin riittävä ja hyvä näyttö.

Joyconit ei heilu yhtään mihinkään ja mulla ainakin kiskot on metallia, todella outoa jos sulla ei ole?
Ainut mitä olen itse joutunut tekemään on sen kiskon lukon vaihto muovista metalliksi, kun ei joycon pysy kiskossaan ku se muovilukko kuluu. Ei jaksa enää vaihtaa uusiin huollosta sen takia, kun kahdella eurolla sai neljään ohjaimeen metalliset lukot.
Ongelma on siinä, että jos pistää sen Joyconin rannelenkin väärinpäin, niin metallilukoilla täytyy se rannelenkin kisko hajottaa, irti ei saa muutoin. Kokemusta on.

Tuo pöytätuki toki on rimpula, mutta onneksi sekin on suunniteltu niin, että rikki sitä ei saa, vaan se irtoaa. Olen sitä käyttänyt ehkä 4-5 kertaa ja niissä tilanteissa ajanut asiansa ihan täysin.

Pysyn ihan täysin kannassani. Tekniikkaan nähden tuo on ihan käsittämättömän jämäkkä, tukeva, ei natise ja nitise ja kaikki erittäin laadukkaan oloista.
Vertailuun voi ottaa Vitan, 3DS:n, pleikan ja Xboxin ja Switch on kevyesti noista vähiten ”halpis muovirimpula”, puhutaan sitten ohjaimista, tai itse konsolista.
 
kustomoin joskus omat joyconit kun oli ne tylsän harmaat vakiomallit....kuoret uusine nappeineen tais olla jotain 15e luokkaa ulkomailta tilattuna

zeldajoyconit.jpg
 
Tuolla pc + Switch kombolta puuttuu ainakin:
- Bloodborne
- God of War
- Spiderman
- Uncharted quadrilogy
- The Last of Us + tuleva jatko-osa
- Horizon Zero Dawn
- Detroit: Become Human
- Heavy Rain
- Ratchet & Clank
- Shadow Of The Colossus
- Until Dawn

Ehdottomasti siis kaipaa ps4:sta kylkeen! :)

Itse suosin enemmän PS4 kuin Switchiä, Switchille tullut sen Zeldan jälkeen ostettua vain tämä uusin Super Smash ellei yhtä halpaa 3rd party latauspeliä lasketa. Sony kyllä vienyt hyvin tätä generaatiota noiden yksinoikeuspelien kanssa.

mulla on tosta samasta kirjasta tämä kallein 150 euron paketti....noita tais suomeen tulla 3kpl ja pelkästään gamestoppiin


zeldachampios.jpg

Ja näköjään hyötykäyttöön menikin kun vieläkin muoveissa. :rolleyes:
 
Yleisesti ottaen se on ihan se ja sama mitä Nintendo puskee ulos, porukkaa on öyhöttämässä kuinka se on parasta paskaa ikinä. Onhan Switchillä omat puutteensa, omat suurimmat vikinät koko vehje saa yksinomaan näytöstä. Ihan poskettomat surureunat ja helposti naarmuuntuva "muovikalvo" näytön päällä. Ilman näyttösuojaahan tuota ei kannata edes harkita käyttävänsä. Rautakin siellä vehkeen sisällä on nyt niin ja näin, ainahan Nintendo on ollut aika tehokkaasti yhden kokonaisen sukupolven grafiikoiden puolesta perässä, mutta eipä tätä vehjettä kannata hommatakkaan jos pelkkä silmäkarkki on mielessä. Hyvältä yksinoikeudet siltikin näyttävät.

Suurin ongelma mulla on pelit, tai no enemmänkin niitten saamat arvosanat. Miten vitussa jokaikinen Nintendon peli saa jotain täyden kympin arvosanoja, samalla kuin kaikki ei edes välttämättä oo niin erikoisia? Toki mielipidekysymys, mutta mun mielestä Mario Odyssey on täysin keskinkertainen collectathon, joka ei tarjoa oikeastaan mitään niin mullistavaa genrelle, että sille ite antais mitään 7/10 arvosanaa korkeampaa. Ihan kiva sitä on pelata, mutta alkaa puuduttamaan todella nopeasti. Toisaalta, Zeldasta ja Xenobladesta olen kovasti pitänyt, mutta toistaseks Zeldankin arvosanat tuntuvat ihan inasen liian korkeilta.
 
Yleisesti ottaen se on ihan se ja sama mitä Nintendo puskee ulos, porukkaa on öyhöttämässä kuinka se on parasta paskaa ikinä.

No, sanon vain omasta puolestani että uutena pelaajana Nintendon AAA-julkaisut ovat todella laadukkaita. Esim. Mario KArt 1080p/60fps, 40" tuuman tv:ssä on riittävä. Grafiikka on hyvää, liikkeentoisto on hyvää, pelattavuus on hyvää, äänimaailma, syvyyttä löytyy, jne.

Nintendon maine on verrattavissa Steve Jobsin ajan Appleen. Ne jotka eivät Applen tietokoneita, puhelimia, tabletteja, käytä, niin eivät voi ymmärtää miksi ne ovat niin hyviä ja laadukkaita. Mutta kun ne ovat ja toimivat vielä todella hyvin yhteen.

Eihän Zelda, Mario, Pokemon, Metroid, Mario Kart, Smash, jne. kaikkiin uppoa, mutta ovathan ne laadukkaita sarjoja. Sanoin jo aikaisemmin että esim. Zeldan hevosia mallinnettiin 4 vuotta. Kun ekaa kertaa sain hevosen siinä pelissä, tuntui virtuaalinen olento elävältä. En voinutkaan ohjata sitä miten haluan. Sen lisäksi villihevosissa on eroja. Maailma todellakin hengittää siinä ympärillä. Ja kyllä olisi hieno kokea sama 4K:na, 200fps, ja näin. Mutta kun ei.

...

Sanon vain sen että kun uskaltaa pelata laajasti vuosia niin se oma maku kehittyy. Ehkä siinä samalla tajuaa mikä ero on Axiom Vergen yhden miehen projektilla ja vaikkapa Smashilla, johon laitetaan 200 kaveria paiskimaan duunia aamusta iltaan.

Joskus voi kokeilla sellaista että pitää kuukauden tauon pelaamisesta. Sen jälkeen kokeilee vaikkapa viikonlopun aikana 20 eri peliä, eri genreä. Siitä pitäisi saada nopeasti kuvan mikä toimii itselle, ja miksi.
 
No, sanon vain omasta puolestani että uutena pelaajana Nintendon AAA-julkaisut ovat todella laadukkaita. Esim. Mario KArt 1080p/60fps, 40" tuuman tv:ssä on riittävä. Grafiikka on hyvää, liikkeentoisto on hyvää, pelattavuus on hyvää, äänimaailma, syvyyttä löytyy, jne.

Nintendon maine on verrattavissa Steve Jobsin ajan Appleen. Ne jotka eivät Applen tietokoneita, puhelimia, tabletteja, käytä, niin eivät voi ymmärtää miksi ne ovat niin hyviä ja laadukkaita. Mutta kun ne ovat ja toimivat vielä todella hyvin yhteen.

Eihän Zelda, Mario, Pokemon, Metroid, Mario Kart, Smash, jne. kaikkiin uppoa, mutta ovathan ne laadukkaita sarjoja. Sanoin jo aikaisemmin että esim. Zeldan hevosia mallinnettiin 4 vuotta. Kun ekaa kertaa sain hevosen siinä pelissä, tuntui virtuaalinen olento elävältä. En voinutkaan ohjata sitä miten haluan. Sen lisäksi villihevosissa on eroja. Maailma todellakin hengittää siinä ympärillä. Ja kyllä olisi hieno kokea sama 4K:na, 200fps, ja näin. Mutta kun ei.

...

Sanon vain sen että kun uskaltaa pelata laajasti vuosia niin se oma maku kehittyy. Ehkä siinä samalla tajuaa mikä ero on Axiom Vergen yhden miehen projektilla ja vaikkapa Smashilla, johon laitetaan 200 kaveria paiskimaan duunia aamusta iltaan.

Joskus voi kokeilla sellaista että pitää kuukauden tauon pelaamisesta. Sen jälkeen kokeilee vaikkapa viikonlopun aikana 20 eri peliä, eri genreä. Siitä pitäisi saada nopeasti kuvan mikä toimii itselle, ja miksi.
30fps neljän pelaajan kanssa kuitenkin, ennemmin olisi sitä resoa tiputtanut kun 60fps tuollaisessa pelissä on suhteellisen tärkeä :btooth: Nojoo, toi Applevertaus oli aika osuva kun ihan välttämättä en kummankaan ryhmän öyhötystä ymmärrä vaikka kummankin leirin tuotteita tullu käytettyä enempi vähempi, tuntuu vaan välillä lähtevän käsistä koko touhu ja huippuarvosteluilla sitten taataan se kevyt pettymyksen tuoksahdus kun on odottanut eka jotain messiaspeliä ja saakin sen vain kevyesti keskinkertaista paremman pelin.

Onhan tässä itekkin tullu vajaa 20 vuotta pelattua, kyllä sitä aikalailla tietää mitkä pelit iskee ja mitkä ei, en mä tietoisesti osta peliä sellaisesta genrestä mistä en pidä. Uskaltaisin kuitenkin väittää että suht kaikkiruokainen on, urheilupelejä en tosin ymmärrä.

Tuleehan sitä tän videon katottua sellanen fiilis että jos jättäis Switchillä ton Zeldan kesken ja pelais PC:llä emulaattorilla isommalla resolla ja 21:9 kuvasuhteella...

 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Suurin ongelma mulla on pelit, tai no enemmänkin niitten saamat arvosanat. Miten vitussa jokaikinen Nintendon peli saa jotain täyden kympin arvosanoja, samalla kuin kaikki ei edes välttämättä oo niin erikoisia? Toki mielipidekysymys, mutta mun mielestä Mario Odyssey on täysin keskinkertainen collectathon, joka ei tarjoa oikeastaan mitään niin mullistavaa genrelle, että sille ite antais mitään 7/10 arvosanaa korkeampaa. Ihan kiva sitä on pelata, mutta alkaa puuduttamaan todella nopeasti. Toisaalta, Zeldasta ja Xenobladesta olen kovasti pitänyt, mutta toistaseks Zeldankin arvosanat tuntuvat ihan inasen liian korkeilta.
Tuo on ollut GC/Wiin ajoista lähtien kaikkien ihmetyksen aiheena. Nintendon pelit ovat ihan suht hyviä, yleensä teknisesti erinomaisesti viimeisteltyjä ja hauskaa ajanvietettä varsinkin porukassa, mutta jos ihan puhtaan rehellisiä ollaan niin eipä noista 90-95% ole mitään asiaa sinne yli 90/100 sarjaan 2000-luvun AAA-pelien kilpasarjassa. Samaa kolikkoa on pomppimalla kerätty se 30 vuotta ja Nintendolta tulee uusia pelisarjoja/titteleitä erittäin harvoin. Ironista sinänsä kun jengi yleensä sanoo Nintendon "innovoivan" pelialaa, mutta jos tätä track recordia katselee niin en voisi kuvitella mitään firmaa tai pelisarjaa joka innovoi näin vähän. Pelit ovat käytännössä täysin toistensa kopioita hyvin marginaalisilla muutoksilla ja samoilla hahmoilla. Tuntuu että pelijournalisteilla on kollektiivinen "Don't go there, it's too sacred"-suojaverkko Nintendon kohdalla tuli sieltä sitten mitä tahansa.

Taisi yhden Switchin arvioitu valmistuskustannus olla ~$260 vuonna 2017, ainahan raudan vanhetessa ja prosessien kehittyessä tuo hinta sitten tippuu.
Tuntuu lähes mahdottomalta ottaen huomioon laitteen äärimmäisen halvan olemuksen ja myös sen että Nintendon periaatteena on ollut jo pitkään myydä konsolit voitolla. Jos Switch kustantaa raa'asti osiltaan 260 USD ja tähän työnnetään päälle viellä markkinointi, ohjelmistokehitys, logistiikka yms kulut...tarkoittaisi se sitä että Nintendo joko myy laitetta 0-katteella tai todennäköisemmin tappiolla. Erittäin riski liike WiiU farssin jälkeen. Tuota voisi melkein verrata äärimmäiseen riskinottoon jossa joko upotaan kokonaan tai noustaan tuhkista.
 
Ei kyllä kohta kaksi vuotias Switch natise yhtään. Ei itse konsoli, eikä mikään neljästä Joyconeista, eikä pro ohjain.

Näyttö on erittäinkin hyvä kaikkialla muualla paitsi auringonvalossa. En ole sekuntiakaan kaivannut parempaa näyttöä, vaikka sellainen omastakin tabletista löytyy. Tuohon laitteeseen täysin riittävä ja hyvä näyttö.

Joyconit ei heilu yhtään mihinkään ja mulla ainakin kiskot on metallia, todella outoa jos sulla ei ole?
Ainut mitä olen itse joutunut tekemään on sen kiskon lukon vaihto muovista metalliksi, kun ei joycon pysy kiskossaan ku se muovilukko kuluu. Ei jaksa enää vaihtaa uusiin huollosta sen takia, kun kahdella eurolla sai neljään ohjaimeen metalliset lukot.
Ongelma on siinä, että jos pistää sen Joyconin rannelenkin väärinpäin, niin metallilukoilla täytyy se rannelenkin kisko hajottaa, irti ei saa muutoin. Kokemusta on.

Tuo pöytätuki toki on rimpula, mutta onneksi sekin on suunniteltu niin, että rikki sitä ei saa, vaan se irtoaa. Olen sitä käyttänyt ehkä 4-5 kertaa ja niissä tilanteissa ajanut asiansa ihan täysin.

Pysyn ihan täysin kannassani. Tekniikkaan nähden tuo on ihan käsittämättömän jämäkkä, tukeva, ei natise ja nitise ja kaikki erittäin laadukkaan oloista.
Vertailuun voi ottaa Vitan, 3DS:n, pleikan ja Xboxin ja Switch on kevyesti noista vähiten ”halpis muovirimpula”, puhutaan sitten ohjaimista, tai itse konsolista.
Ehkä mulla on vaan paska yksilö switchistä?

Konsolin mukana tulevien Joyconien kuoret ja kiinnityskiskot ovat ainakin omassani ihan vaan muovia. Konsolin puolella on metallikisko. Ohjaimet heiluvat selkeästi, eikä tarvitse edes vääntä, vaan ihan vaan sormella heilutella.

Jos kannattelen konsolia kummastakin ohjaimesta pyörittelen sitä käsissä, niin kuuluu narinaa kun joyconien ja itse keskusyksikön muovit vääntyilevät ja liukuvat. Takakansi on löysä muoviläsy, jota voi kevyesti sormella painaa lommolle sd-kortti-lokeron vierestä. Onneksi sentään muualta takakuori ei mene lommolle.

Kaikenkaikkiaan rungon ja ohjainten laatutuntuma vastaa noita 100-200e puhelimia, ei todellakaan mitään huippulaitetta.

Tekeekö se laitteesta huonoa? No ei, mutta en minä ainakaan mitenkään voi väittää tätä erinomaiseksi rakenteeksi.
 
Toki mielipidekysymys, mutta mun mielestä Mario Odyssey on täysin keskinkertainen collectathon, joka ei tarjoa oikeastaan mitään niin mullistavaa genrelle, että sille ite antais mitään 7/10 arvosanaa korkeampaa. Ihan kiva sitä on pelata, mutta alkaa puuduttamaan todella nopeasti. Toisaalta, Zeldasta ja Xenobladesta olen kovasti pitänyt, mutta toistaseks Zeldankin arvosanat tuntuvat ihan inasen liian korkeilta.

Itsekin antaisin Mariolle 7/10. Tokihan siinä kaikki toimii, mutta sellainen ''henki'' on poissa. Mario tuntuu vain varmalta lypsylehmältä. En ole jaksanut edes peliä pelata läheskään kokonaan, mutta onneksi tuo 5-vuotias kummipoika on pomppinut sen pelin siihen malliin, ettei hukkaostos ole ollut ollenkaan.

Zelda on todella hauskaa samaisen kummipojan kanssa, mutta yksin en jaksa koskeakaan. Yhdessä löydetään kaikkea hauskaa tekemistä ja nauramista, mutta yksin puudun äkkiä. Kaipaan vanhojen Zeldojen mahtavia luolastoja. Divine Beastit ovat umpisurkeita niihin verrattuna. En tykkään myöskään vapaasta maailmasta, koska olen tällä hetkellä ainakin kurkkuani myöten täynnä tätä ylistettyä avoimuutta. Samoin nämä survival-elementit rassaavat sekä aseiden hajoaminen kuin naurettava akkukäyttöinen mestarin miekka. Shrinet eivät myöskään innosta, koska ovat visuaalisesti kaikki samanlaisia, mutta kummipoika on niissä päässyt kyllä hiomaan loogista ajatteluun todella hyvin, joten se on hyvä juttu.

Zeldalle antaisin yksin siis 6,5/10, mutta kummipojan kanssa pelatessa (hän siis pelaa ja minä katson) 9/10.
 
On se kumma juttu jos olette pelanneet vuosia ettekä siitä huolimatta näe tuota Zeldan hienoutta? Ei se pointti ollut 900p/30fps vrt. 4K/21:9/10,000fps...

Ihan sama jos nyt alan selittämään miksi Applen laitteet ovat niin arvostettuja, jos ette huomaa eroa niiden käytössä verrattuna esim. Samsung, LG tai Nokia ...

...

Ei "Nintendo fanilla" ole mitään tarvetta hehkuttaa muille mikä niissä peleissä kolahtaa. Kyllä muut Nintendo fanit sen tajuavat. Sama oli Applen kohdalla varsinkin Jobsin aikoina.

Minulle Red Dead Redemption 2 on uuvuttavan tylsä peli, mutta Zeldan parissa viihdyn paremmin... jos olen keskellä Mario Kartin kaaosta ja saan kunnolla osumaa kilpikonnan kilvestä, ai että kun harmittaa. Smashissa ihailen Sonicin liikkeitä, mutta siitä huolimatta kulutan tällä hetkellä suurimman osan ajastani RIVE:n ja Axiom Vergen parissa. Pidän siitä kuinka helppo minun on ottaa Switch käteeni ja laittaa peli päälle, tsekata joku kohta pelistä, ja laittaa kiinni.

Jos nyt pitäisi lähteä käymään kaverilla niin koko paketti lähtisi mukaan ja sen pakkaamiseen menisi ehkä 2 minuuttia. Välillä laite voi olla näytössä kiinni, välillä tv:ssä, välillä kädessä. Ei pointti ole 720p/900p/1080p tai edes 4K. Minulla on erinomainen peli-pc. Kyse on peleistä. Luovuudesta.

Jos teille pelattavuus olisi numero 1, niin ette hehkuttaisi 4K:ta samalla tavalla. Tai jos pelien syvyys olisi teille tärkeää niin ymmärtäisitte miksi Smash on niin arvostettu tai miksi jollain Metroid-sarjalla on niin vankkumattomia kannattajia. Pelaan yhtä innolla Castlevaniaa,,, esim. Symphony of the Night kuin tulevaa Cyberpunk 2077 peliä.

Jonain päivänä tajuatte että on ihan yhtä HC-pelaamista pelata tuliterällä PC:llä kuin lojua jossain design säkkituolissa Switch kädessä ja tehdä ruokaa (virtuaaali). Uskon että yksi suuri syy indie-skenen suosioon on kyllästyneissä pelaajissa. Kuinka monta kertaa voit myydä uuden PlayStation konsolin, onko seuraavaksi vuorossa 8K, tai 60fps, ehkä 120fps tai 240fps ... jutun juoni on niissä peleissä.

Elokuville on valitettavasti tapahtunut niin että esim. Marvel-hahmoista on jokaisesta täytynyt tehdä keskinkertainen leffa, joka näyttää lähes identtiseltä kun katsoo kaikki putkeen. Pelkoni oli että peliala, valtavirran myötä, muuttuisi tällaiseksi jatko-osien helvetiksi, luovuus katoaisi, pelit sensuroitaisiin. Porukalle riittäisi se sama.

Ajatelkaapa hetki tosi-tv:tä. Miljoona suomalaista aivopesee itseään katsomalla aina niitä "samoja" sarjoja, viikosta toiseen. Esim. tämä Putous. Aika sairasta millä tasolla jutut ovat, mutta kun se riittää joillekkin, niin jatketaan.

Nintendo on edelläkävijä. Se uskaltaa olla erilainen. Olen kuitenkin siinä samaa mieltä että Esim. nämä suuret AAA-sarjat saisivat ottaa suurempia riskejä. Mario Kartin ympärille saisi helposti kunnon Formula-sirkuksen. Myös 2D / 2,5D / 3D ulottuvuudet voisi yhdistää samaan peliin, kuten 1person ja 3person kuvakulmatkin.

Katsotaan nyt rauhassa mitä uudet pelit tuovat tullessaan: Metroid Prime, Pokemon, The Last Night, Cyberpunk 2077. On mielenkiintoista nähdä myös mitä suuret tuovat seuraavan 5 vuoden aikana kehiin, esim. Blizzard.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, hyvä homma. Switch-perhe kasvaa jälleen. Helsingistä hankin tuon puna-sini-version, värit livenä erittäin tyylikkäät, niin 300 eurolla. Mutta tosiaan suurin raha menee peleihin. Kannattaa varautua 70e / peli, diginä.
Miksi ihmeessä maksaa 70 euroa per peli diginä, kun muutaman minuutin vaivalla uudet pelit saa noin 54 eurolla diginä? :confused:

Siinä on ihan kohta kohdalta ohjeet: Guide: How To Access the Nintendo Switch eShop For Multiple Regions
 
Tuo on ollut GC/Wiin ajoista lähtien kaikkien ihmetyksen aiheena. Nintendon pelit ovat ihan suht hyviä, yleensä teknisesti erinomaisesti viimeisteltyjä ja hauskaa ajanvietettä varsinkin porukassa, mutta jos ihan puhtaan rehellisiä ollaan niin eipä noista 90-95% ole mitään asiaa sinne yli 90/100 sarjaan 2000-luvun AAA-pelien kilpasarjassa. Samaa kolikkoa on pomppimalla kerätty se 30 vuotta ja Nintendolta tulee uusia pelisarjoja/titteleitä erittäin harvoin. Ironista sinänsä kun jengi yleensä sanoo Nintendon "innovoivan" pelialaa, mutta jos tätä track recordia katselee niin en voisi kuvitella mitään firmaa tai pelisarjaa joka innovoi näin vähän. Pelit ovat käytännössä täysin toistensa kopioita hyvin marginaalisilla muutoksilla ja samoilla hahmoilla. Tuntuu että pelijournalisteilla on kollektiivinen "Don't go there, it's too sacred"-suojaverkko Nintendon kohdalla tuli sieltä sitten mitä tahansa.

En ole täysin eri mieltä, mutta BotW on kyllä aivan erilainen kuin mikään aiempi Zelda. Se ei itselleni edes tuntunut Zeldalta siinä mielessä, mitä ne pelit on muutoin olleet Link to the Pastista tähän päivään.

Lähinnä BotW:ssa tulee vastaan pinnallisesti samannimisiä hahmoja ja paikkoja kuin aiemmissa Zeldoissa, mutta muuten ollaan todella vierailla vesillä.

Tuntuu lähes mahdottomalta ottaen huomioon laitteen äärimmäisen halvan olemuksen ja myös sen että Nintendon periaatteena on ollut jo pitkään myydä konsolit voitolla. Jos Switch kustantaa raa'asti osiltaan 260 USD ja tähän työnnetään päälle viellä markkinointi, ohjelmistokehitys, logistiikka yms kulut...tarkoittaisi se sitä että Nintendo joko myy laitetta 0-katteella tai todennäköisemmin tappiolla. Erittäin riski liike WiiU farssin jälkeen. Tuota voisi melkein verrata äärimmäiseen riskinottoon jossa joko upotaan kokonaan tai noustaan tuhkista.

Nollavoitolla tai tappiolla myyminen alkuvaiheessa on konsoliraudassa tavallista (voitot tienataan peleistä ja toisaalta valmistuskulut halpenevat ajan myötä). En tosin ota kantaa Switchin hintoihin kun en tarkemmin tiedä.
 
Ihan sama jos nyt alan selittämään miksi Applen laitteet ovat niin arvostettuja, jos ette huomaa eroa niiden käytössä verrattuna esim. Samsung, LG tai Nokia ...

...

Ei "Nintendo fanilla" ole mitään tarvetta hehkuttaa muille mikä niissä peleissä kolahtaa. Kyllä muut Nintendo fanit sen tajuavat. Sama oli Applen kohdalla varsinkin Jobsin aikoina.
Sori nyt mutta tämä on aika huono vertaus. Asioissa on aina tietty osa subjektiivisuutta ja omaa mieltymystä, mutta yleensä kaiken takaa löytyy lopulta myös objektiivisesti järkevä syy. Applen kohdalla nämä on erittäin helppo selittää ja käyty läpi loputtomia kertoa about jokaikisessä mediassa. Nintendon kohdalla tällaista detailia ei voi oikein osoittaa kun pelit jäävät jälkeen kilpailulle ainakin ns. "paperilla" about kaikessa paitsi teknisessä viimeistelyssä ja jos esim. joku 3rd party studio julkaisisi samanlaisia pelejä kuten esim. Mario, Metroid tms. mutta ilman näitä ikonisia brändejä niin ne katoaisivat historian unholaan välittömästi "vain yhtenä miljoonista random indie peleistä".

Jos joku tykkää kuitenkin äärimmäisen paljon juuri spesiifisesti Nintendon peleistä niin ei siinä missään nimessä mitään pahaa ole. Päinvastoin itseasiassa, mutta tällöin kyseessä on ennemminkin fetissi kuin jokin konkreettinen ero eikä tuollaiset Apple vertaukset oikein päde.
 
...

Jos joku tykkää kuitenkin äärimmäisen paljon juuri spesiifisesti Nintendon peleistä niin ei siinä missään nimessä mitään pahaa ole. Päinvastoin itseasiassa, mutta tällöin kyseessä on ennemminkin fetissi kuin jokin konkreettinen ero eikä tuollaiset Apple vertaukset oikein päde.

Niin eli pointti oli se että Apple on ansainnut sen arvostuksen pitkässä juoksussa. Apple tunnetaan mm. laadusta. Jos et osaa erottaa parasta puhelinta huippu puhelimien joukosta, fine.

Nintendo niin ikään tunnetaan laadusta. Pelien maailmassa laatu ei olekkaan pelkästään ruudunpäivitystä, grafiikkaa, tehoa. Laatu tulee Nintendolla mm. siitä että he pystyvät pitämään pelisarjoissaan tietyn tason ja samalla uudistumaan.

Käytin Zeldan hevos esimerkki siksi että siellä laitetaan pieniin yksityiskohtiin vuosia, jotta siinä lopullisessa versioissa kaikki olisi hiottua. Pelit viivästyvät koska ne halutaan hioa valmiiksi.

Minusta Nintendo on luonut useita mielenkiintoisia hahmoja ja niillä on todella hyvä pelata. Minulle tuli fiilis että palasin pelaamisen juurille kun aloitin uusimman Zeldan pelaamisen. Ihmettelin miten voin tehdä kaikkea tätä pelihahmollani. Toinen pointti on se että japanilainen kulttuuri ja historia paistaa näistä läpi. Jos pidät animesta, vaikkapa "Henkien kätkemä"

spirited3.jpg

Olet Zeldassa nopeasti kuin kotonasi. Esim. minulle joku Pikazu on tosi cooli hahmo. Kun pelaan sillä Smashissa saan kovemmat kiksit kuin jossain vaikkapa CS:goussa... siinä on suuri ero. Ihan jo pelien värimaailma, äänimaailma, tunnelma, hahmot, pelattavuus, ... toki toivon huippu grafiikkaa ja tehoa... mutta minulle Switch on hiljainen ja täysin riittävä.

Switch on paras Nintendo konsoli mitä on koskaan tehty. Uskon että sen pelit tulevat nousemaan konsolin tasolle tulevan vuoden 2019 aikana.

...

Se että sinä tai joku muu ei näe kuinka merkittävä yritys Nintendo on. Muun muassa heidän omavaraisuus. Heillä on valtavasti rahaa, joka mahdollistaa mm. täydellisen itsenäisyyden pelien teossa, mainonnassa ja siinä kuvassa mikä "ulkopuolisille" halutaan antaa. Nintendo on täysin uniikki juttu ja osa heidän peleistään on juuri tätä.

Veikkaan että viihdyt hyvin Battlefieldin parissa etkä ymmärrä lainkaan mistä puhun. Se että ei viihdy yksin Zeldan parissa osuu juurikin asian ytimeen. Eräs kehittäjistä kertoi että hän aikoo pelata Zeldaa omien lastensa kanssa. Minusta se on jo todella paljon sanottu. Se kertoo myös millaisissa hetkissä Linkistä voi saada ehkä eniten irti.

Se on kokemus, Nintendo on elämäntapa monille.
 
Eri foorumeilla on kyllä tullut huomattua, että Zelda Breath of the Wildista ei saa puhua negatiivisesti tai muuten fanit vetävät melonin nokkaan ja hyppäävät kimppuun.

Luulen että Zeldassa on paljonkin vikaa, mutta oikeassa ympäristössä se toimii melko hyvin. Esim. tuollainen 10-vuotias lapsi pystyy jo tosi hyvin itse havannoimaan ympäristöä, vaikkapa siellä metsässä. Se voi olla aika jännittävä kokemus. Aikuiselle voi olla mielekästä olla mukana siinä auttamassa ja kokemassa. Se on yhtä aikaa koko perheen peli.

...

Minulle Zeldan maailma on aivan liian suuri ja se vie kiinnostuksen. Toivoisin että tehoja olisi enemmän heti kun pääsin ensimmäiseen kylään. Tunnelma on tarkoituksella synkkä, musiikkia vähän, huomaan masentuvani, mutta ymmärrän hyvin miksi Zelda saa 10/10 arvioita ja valitaan vuoden peliksi toisin kuin esim. RDR2.
 
Itelle Zelda on kyllä 10/10. Koko maailma on vaan todella loistava ja siellä seikkailu hiton hauskaa ja tyydyttävää. En tajua miksi minua pitäisi ärsyttää jos joku muu pitää peliä esim. aivan paskana. Eihän se multa ole pois.
 
Itelle Zelda on kyllä 10/10. Koko maailma on vaan todella loistava ja siellä seikkailu hiton hauskaa ja tyydyttävää. En tajua miksi minua pitäisi ärsyttää jos joku muu pitää peliä esim. aivan paskana. Eihän se multa ole pois.

Tähänpä se kiteytyy itsellänikin. Konsolisoturointi ja milloin minkäkin tuotoksen kunnian puolustaminen on ihan turhaa; itse kukin tykkää mistä tykkää. Ja Zelda iski minuunkin täysillä (tosin Wii U -versio).
 
Niin eli pointti oli se että Apple on ansainnut sen arvostuksen pitkässä juoksussa. Apple tunnetaan mm. laadusta. Jos et osaa erottaa parasta puhelinta huippu puhelimien joukosta, fine.
Juuh, okei. Tässähän se nyt tulikin selville et mikä sun kanta yleisesti ottaen on. Pointtina ei missään vaiheessa ollu ne grafiikat tai se, että ne Nintendon pelit olis paskoja, vaan siitä että ne vetää arvosteluissa melkeen täysiä pisteitä samalla kun se paljon parjattu innovaatio tuntuu olevan täysin hukassa. Aika paljon tuttua ja turvallista on Odysseyssakin, ei siinä ole lähdetty pyörää keksimään uudestaan, eikä sitä tarvitsekkaan, mutta hämmästyttää vaan ne 10/10 arvostelut kun peli on pohjimmiltaan samaa tavaraa mitä jo SM64 tarjosi.

Zelda taas kyllä lähti kokeilemaan täysin uutta kaavaa, mistä pisteet sille. Hyvä peli kuitenkin kyseessä ja vanhan kaavan kokonaislaatuinen uudistaminen toimi, ei välttämättä mulle täyden kympin peli (ainakaan tässä vaiheessa vielä, viitisen tuntia pelattuna), mutta ymmärrän kyllä miksi jotkut sitä loistavana pitää. Toistaiseksi itekkin tykännyt pelata sitä, mutta pieni kutina on siitä, että 120 shrineä alkaa puuduttamaan ennemmin tai myöhemmin.

Eikä mua sinällänsä vittuakaan kiinnosta se miltä peli näyttää, ei se mulle tekis Odysseystä sen parempaa vaikka se pyöris 120fps 3440x1440 resolla 21:9 kuvasuhteella, se ei pelillisesti muuta kuitenkaan mitään. Toki mä aina ostan sen version pelistä mikä pyörii parhaiten ja näyttää parhaimmalta. Esimerkkinä nyt vaikka et jos pelin saa nykykonsoleille (PS4, XBone ja Switch) ja PC:lle, niin ostan jokaikinen kerta sen PC:lle, ihan puhtaasti sen takia että todennäkösesti saan parhaimman näkösen ja ennenkaikkea sulavimman kokemuksen sillä. Pelillisesti eroa ei ole, mutta miksi helvetissä mä pelaisin teknillisesti huonompaa versiota kun on parempikin tarjolla? Ei sitä tartte aina grafiikkahuoraukseks yhdistää jos sattuu haluamaan paremman kokemuksen.
 
Minusta on aika selvää, että switch on tehty halvaksi valmistaa. Olisi riskialtista tehdä premium-vehje, kun myynti on epävarmaa. Jos myynti ei olisikaan vetänyt 300e hintaluokassa, niin nipan olisi ollut pakko laskea hintaa satasella saadakseen laitteita markkinoille ja silloin olisi valmistuskustannuksista tullut turpaan ja paljon.

Lopputulos vaikuttaa juuri tuollaiselta 150e muovirimpulatabletilta/halpis älypuhelimelta, koska veikkaan, että laite suunniteltuun varmuuden vuoksi niin, että sitä voi myydä 199:llä, jos se ei muuten kävisi kaupaksi.

Jos käytössä olisi älypuhelintekniikan moderneimmat saavutukset koneistetun alumiinin kuorilla, niin vehje olisi ihan toista tasoa. Näyttö olisi laminoitu lähelle pintaa ja tuuman isompi samoissa kuorissa, sisällä isompi akku jne.

On "hieman" eroa jollain +600 euron tabletilla ja Switchin kaltaisella konsolilla, jossa on helvetisti muutakin kuion pelkkä tabletti. Pelkästään joyconit tuovat roimasti hintaa lisää. Naurettavaa verrata kahta TÄSYIN erilaista laitetta keskenään, ellei syynä ole väsynyt Nintendo-viha.

Itse suosin enemmän PS4 kuin Switchiä, Switchille tullut sen Zeldan jälkeen ostettua vain tämä uusin Super Smash ellei yhtä halpaa 3rd party latauspeliä lasketa. Sony kyllä vienyt hyvin tätä generaatiota noiden yksinoikeuspelien kanssa.

Pleikan yksinoikeuspeleistä kirjaimellisesti MIKÄÄN ei innosta minua, samanlaista paskaa ne ovat olleet jo vaikka kuinka kauan (inhoan noita konsolitoimintapelejä, 3. persoona ja samanlaiset pelimekaniikat ja "cinemaattinen" ote). Kaikki ACt sun muut menevät samaan kastiin, BOTW periaatteessa samaa mutta se maailma on ihan eri lailla elossa. BOTW:ssa on luonnetta, maailma reagoi tekemisiisi (ukkonen jne. on oikeasti vaarallista, lukuisat muut mekaniikat joita voi hyödyntään vapaasti ja saa käyttää mielikuvitustaan sen sijaan että mentäisiin raiteilla staattisessa maailmassa).

Minulle peleissä tärkeintä on pelattavuus ja pelimekaniikat, juoni on peleissä järjestään paskaa (tai ei niinkään juonikaan vaan se toteutus). Luen tarinat mieluummin kirjoista. Unchartedit ja muut ovat sellaista hengetöntä perus-blockbusterkamaa. Ei vain minulle lainkaan. Ja jos jossain on zombeja kieltäydyn edes harkitsemasta kyseistä tuotetta, ei väliä mikä kyseessä. Inhoan zombeja, ne ovat älyllinen vastine perunalle, käytetään ihan liikaa kun ei parempaakaan keksitä (lanttuhan olisi parempaa kuin peruna joka tavalla...).

Siitä syystä pleikka 2 oli viimeinen Sony jonka omistan, eikä Sonyn "4 the players" ja sitten kustaan asiakkaita silmään -tyyli pistä kuin vihaksi. XBox taas vielä vähemmän kiinnostava, se X tosin tehoiltaan ja muutenkin on seksikkäin tämän hetken dudebro-konsoleista. Sen hankkisin jos olisi pakko hankkia konsoli, ja sitä pakkoa ei onneksi ole.

Olen siis pääasiassa PC-pelaaja, ja aktiivisesti inhoan sitä että hyviin peleihin väkisin ängetään konsolipelaajia kosiskelevia ominaisuuksia (Elder Scrollsin UI täyttä paskaa, täytyy modeilla korjata; Battlefieldin konsoli+CoDpelaajien kosiskelu BC jälkeen, nyt vitosessa otettu iso korjausliike paitsi että tuli paskat housuun ja muuttivat TTK:a ja varmaan muuttavat siitäkin samanlaisen kuin muutama viime BF eli konsolipelin).

Nintendo on rehellisesti omanlaisensa ja haistattaa paskat elitistisillä "vain yksi tapa on oikea tapa pelata konsolilla"-paskiaisilla. Nintendo ylipäätään on suuren osan nykyisistä konventioista tuonut konsolipelaajille. Innovaatiot ja uuden yrittäminen on tärkeää, ja sitä Nintendo ei ole koskaan arastellut tehdä.

Ja jos joku tosissaan väittää että kaikki Super Mariot ovat käytännössä identtisiä, niin täytyy sanoa että menkööt hoitoon. Sama LoZ-sarjalla. Tietyt peruspalikat löytyvät totta kai, onhan kyseessä pelisarja.

Ja Nintendolla tulee jatkuvasti uusia yritelmiä, huomattavimpana Splatoon tai ARMS jotka molemmat tekivät ihan oman twistinsä tuttuihin genreihin.

Tällä hetkellä kaipailisin Nipalta enemmän pikkupelejä, kuten se laatikkopeli 3DS:lle (en nyt nimeä muista, näyttää hauskalta). Jotain Indiepelivastineita, joissa kokeiltaisiin villejäkin ideoita halvemmalla hinnalla.

Hieman lähti tangentille tämä viesti, ei siis ole lainatu(i)lle suunnattu kokonaisuudessaan.


Peleissä ja konsoleissa (ja ennen kaikkea PC:llä) parasta on valinnanvapaus ja se, että jokaiselle on jotain. Ei tarvitse jämähtää yhteen paskaan jos ei kiinnosta (Steam, ime sykkivää). Pääasia että jokainen saa nautintoa jostain laitteesta/pelistä, viihdettähän konsolit ovat perusluonteeltaan, leluja. Turha niistä on tehdä elämää suurempaa.

EDIT.

Switch tarjoaa jotain mitä muut konsolit eivät, ja se on joustavuus. Olen pelannut Switchiä hotellissa, junassa, lentokoneessa, toisella puolella maapalloa. Niin ei muilla tehdä. Moni on valmis joustamaan graafisessa puolessa jotta voi pelata missä perseessä haluaakaan.

Minä ilomielin pelaan heikommilla tekstuureilla ym. turhakkeilla, jos vain saan muuten sujuvan pelikokemuksen MUTTA voin pelata samalla kun olen paskalla, lasta nukuttamassa, matkalla tai vaikka vaatekaupoilla odottamassa kun vaimo kokeilee sitä 1000:tta paitaa.
 
Itelle Zelda on kyllä 10/10. Koko maailma on vaan todella loistava ja siellä seikkailu hiton hauskaa ja tyydyttävää. En tajua miksi minua pitäisi ärsyttää jos joku muu pitää peliä esim. aivan paskana. Eihän se multa ole pois.

Mielenkiintoinen tilanne pelissä, jättiläinen nukkui metsässä, avain kaulassa, loppu onkin historiaa. Jo tuo kohtaus voisi olla kympin arvoisen pelin merkki. Siinä vaan tehdään niin hienoja asioita. Jättiläinen nappasi puun irti maasta ja alkoi huitomaan sillä kun pidin liikaa ääntä. Seuraavalla kerralla olinkin jo mahan päällä.

Tähänpä se kiteytyy itsellänikin. Konsolisoturointi ja milloin minkäkin tuotoksen kunnian puolustaminen on ihan turhaa; itse kukin tykkää mistä tykkää. Ja Zelda iski minuunkin täysillä (tosin Wii U -versio).

Eli makuasioista ei saa kiistellä? Niistä juuri kannattaa kiistellä. Jos sinun mielestäsi Putous tai Salkkarit on hyvää viihdettä niin onneksi olkoon.

Nintendossa on hyvää myös se, ettei se yritä pahemmin kilpailla Sonyn ja Microsoftin kanssa, vaan keskittyy lähinnä tekemään omaa juttuaan.

Huoh... kyllä se on ihan joka päiväistä raadollista kilpailua. Tällä hetkellä Switch pärjää suorastaan erinomaisesti, mutta on ollut vaikeampiakin vuosia historiassa.

Juuh, okei. Tässähän se nyt tulikin selville et mikä sun kanta yleisesti ottaen on. Pointtina ei missään vaiheessa ollu ne grafiikat tai se, että ne Nintendon pelit olis paskoja, vaan siitä että ne vetää arvosteluissa melkeen täysiä pisteitä samalla kun se paljon parjattu innovaatio tuntuu olevan täysin hukassa.

Juurihan täällä on sinulle ja muille yritetty selvittää mikä siinä Zeldassa on niin erinomaista. Jos tutustuisit sarjaan ensin. Lue vaikka jokin arvio pelistä.

Minulle peleissä tärkeintä on pelattavuus ja pelimekaniikat, juoni on peleissä järjestään paskaa

...

Nintendo on rehellisesti omanlaisensa ja haistattaa paskat elitistisillä "vain yksi tapa on oikea tapa pelata konsolilla"-paskiaisilla. Nintendo ylipäätään on suuren osan nykyisistä konventioista tuonut konsolipelaajille. Innovaatiot ja uuden yrittäminen on tärkeää, ja sitä Nintendo ei ole koskaan arastellut tehdä.

...

konsolit ovat perusluonteeltaan, leluja. Turha niistä on tehdä elämää suurempaa.

...

Switch tarjoaa jotain mitä muut konsolit eivät, ja se on joustavuus. Olen pelannut Switchiä hotellissa, junassa, lentokoneessa, toisella puolella maapalloa. Niin ei muilla tehdä.

Naulan kantaan niin että kilahtaa. Ainoa josta olen eri mieltä on tuo boldattu osuus. Minusta konsoli on aina valtavan työn ja suuren riskin tulos. Esim. juuri Nintendon kohdalla, niin Wii U oli tälläinen, jossa meni oikeastaan lähes kaikki pieleen.

Eräs kaveri Nintendolla, taisi olla Gameboyn luoja, sai kenkää 30 vuoden jälkeen kun meni suunnittelemaan Virtual Boyn. Kyllä näissä on aina todella suuret asiat kyseessä. Nyt Switchin kohdalla ollaan oltu innovatiivisia. On onnistuneesti yhdistetty käsikonsoli ja tavallinen konsoli. Ollaan pystytty tekemään valtavia kompromisseja ja päätöksiä jotta hinta saadaan edullisemmaksi kuin kilpailijoilla.

Pystytään kuitenkin tarjoamaan monille peleille elintärkeä 1080p / 60fps. Tavallaan se on lelu jos laitetaan maailmassa asiat tärkeysjärjestykseen, mutta toisaalta usein ihmisiltä unohtuu esim. taiteen ja viihteen merkitys yhteiskuntaa pyörittävänä voimana.
 
Tuntuu lähes mahdottomalta ottaen huomioon laitteen äärimmäisen halvan olemuksen ja myös sen että Nintendon periaatteena on ollut jo pitkään myydä konsolit voitolla. Jos Switch kustantaa raa'asti osiltaan 260 USD ja tähän työnnetään päälle viellä markkinointi, ohjelmistokehitys, logistiikka yms kulut...tarkoittaisi se sitä että Nintendo joko myy laitetta 0-katteella tai todennäköisemmin tappiolla. Erittäin riski liike WiiU farssin jälkeen. Tuota voisi melkein verrata äärimmäiseen riskinottoon jossa joko upotaan kokonaan tai noustaan tuhkista.

Tällä kertaa Nintendo kuitenkin ostaa raudan Nvidialta, ja tuo tegra-pohjainen SoC maksaa yksinään ~$140. Siihen vielä muut vermeet ympärille ja suhteellisen suolainen $45 per yksi(!) joy-con niin voilà!

Ainahan konsolin valmistaminen on iso riski mille vain firmalle. Suurempi riski olisi mielestäni ollut aikaisemman WiiU-flopin jälkeen tuoda paskaa markkinoille tai vaikkapa pyytää nykyisestä Switchistä $100 enemmän. 3DS:ää myytiin kanssa hinnanalennuksen jälkeen persnetolla, jotta alusta pysyisi elossa. Vasta myöhemmin valmistuskustannusten halventuessa alkoi Nintendo saamaan siitä tuottoa. Muistaakseni PS3:sta myytiin myös aikamoisella tappiolla alkuun, mutta sekin kannatti. Rahat tosiaan usein saadaan alkuun peleistä ja vasta myöhemmin myös konsolimyynnistä.

Se että Nintendo myy Switchia heti alkuun voitolla (ja paljon) on jo erittäin hyvä saavutus. Varmasti olisivat leikanneet vielä konsolin hintaa ja menneet mieluusti miinuksen puolelle, jos julkaisun myynti olisi ollut pettymys. Valmistuskustannukset kuitenkin pienenevät koko ajan konsolin elämänkaaren aikana, joten katteen määrä myös vain kasvaa mitä enemmän konsoleita myydään. Jos alusta kuolee heti käsiin niin siitä on vaikeaa enää nousta takaisin.
 
Uusin Zelda vain tuntuu olevan monille sellainen pyhä lehmä, jonka hyvyydestä ei saa esittää kritiikkiä. Ei mene yleensä kauaa, kun fanittaja alkaa sanomaan ''ette vain ymmärrä sitten''. Zeldan erinomaisuus on subjektiivinen ajatus siinä missä minkä tahansa muunkin pelin.
 
Uusin Zelda vain tuntuu olevan monille sellainen pyhä lehmä, jonka hyvyydestä ei saa esittää kritiikkiä. Ei mene yleensä kauaa, kun fanittaja alkaa sanomaan ''ette vain ymmärrä sitten''. Zeldan erinomaisuus on subjektiivinen ajatus siinä missä minkä tahansa muunkin pelin.

Kuten aikaisemmin sanoin, itselleni Zelda on esim ihan liian laaja. En voi ymmärtää miksi pitää koko ajan tehdä suurempia ja suurempia maailmoja. Kun saavut ekaan kylään niin Switchin tehot tulevat vastaan. Peli näyttää välillä tosi rumalta. MUTTA vaikka et pitäisi Zeldasta niin faktat kannattaa tunnustaa. Se on täynnä uskomattomia pelihetkiä.
 
Kuten aikaisemmin sanoin, itselleni Zelda on esim ihan liian laaja. En voi ymmärtää miksi pitää koko ajan tehdä suurempia ja suurempia maailmoja. Kun saavut ekaan kylään niin Switchin tehot tulevat vastaan. Peli näyttää välillä tosi rumalta. MUTTA vaikka et pitäisi Zeldasta niin faktat kannattaa tunnustaa. Se on täynnä uskomattomia pelihetkiä.

Ulkonäön suhteen minulla ei ole mitään ongelmaa Zeldan suhteen. En nostaisi pisteitä, vaikka se olisi 4K 60fps.
 
Noh omat havainnothan näistä mun kommentoimista peleistä on tehty ihan vaan pelaamalla, pahahan sitä ois lähteä heittämään kommenttia pelistä jota ei oo koskaan pelannutkaan :kahvi: Toisaalta osa nyt ei täältä muutenkaan näytä kun vaan lukevan osan viestistä, tai sitten vaan on sisäistämättä sen sisällön kokonaan. Oonhan mä täällä jo moneen kertaan maininnukkin et hyllystä löytyy Odyssey ja Zelda, sekä niitä on sen verran pelattukkin että voi jo kommentiakin heittää. Enkä mä oo tietääkseni kumpaakaan sanonu paskaks peliks, kai se on sitten et jos ei oo sitä mieltä että ne on molemmat 10/10 niin ne on sitten paskoja? Kai se on sit joku pyhä firma osalle tää Nintendo kun mitään ei voi kritisoida ilman että joku luulee että pidät sitä täysin paskana, tai että joku tulee öyhöttämään et oot väärässä tai muuten vaan vammanen

Zeldassa on yksityiskohtia kyllä vaikka muille jakaa, mistä ainakin ite tykkään. Monesti jos pohtii et voikohan näin tehdä niin useesti voi. Ite vihaan pakotettuja motion controlleja peleissä, mun mielestä niihin pitäs olla aina mahollisuus ottaa ne pois (sekä Nintendo että Sony syyllistyy tähän), mutta Zeldassakaan sitä ei tarjottu. Jossain shrinessä oli joku puzzle missä piti kuula saada labyrintistä ulos toiselle puolelle, niin hetken vitutuksissani ohjainta käännellen tajusin että jos kääntää ohjaimen ylösalaisin, se labyrinttialustakin kääntyy ja toisella puolella on sileä pinta jota kautta sen kuulan saa toiselle puolelle ilmaan minkäänlaista estettä. Hieno oivalluksentunne tuostakin tuli, mikä on kyllä Zeldassa paikotellen aika yleistä kun keksii sellaisia ratkaisuja pulmiin jotka ei ole välttämättä niitä kaikista selvimpiä.

Se että Nintendo myy Switchia heti alkuun voitolla (ja paljon) on jo erittäin hyvä saavutus. Varmasti olisivat leikanneet vielä konsolin hintaa ja menneet mieluusti miinuksen puolelle, jos julkaisun myynti olisi ollut pettymys. Valmistuskustannukset kuitenkin pienenevät koko ajan konsolin elämänkaaren aikana, joten katteen määrä myös vain kasvaa mitä enemmän konsoleita myydään. Jos alusta kuolee heti käsiin niin siitä on vaikeaa enää nousta takaisin.
PS3 myytiin tappiolla alkuunsa juu, älyttömän kallis oli valmistaa ja laitteen n. 600-700€ julkaisuhinta kotosuomessa ei kovinkaan monen ostohaluja herättänyt. Jokatapauksessa en kuitenkaan välttämättä luottaisi siihen että Switchin hintaa oltaisiin laskettu heti julkaisun perään, vaikka myynnit olisivatkin sakanneet. Esimerkkinähän tästäkin toimii niinkin vanha konsoli kuin Wii U joka koki armokuoleman 3rd party supportin osalta lähestulkoon heti julkaisun jälkeen. Vaikea lähteä ettimään syitä miks koko konsoli teki hidasta kuolemaa yli puolet elinkaarestansa, mutta eihän sille oikeastaan mitään ollut kuin ne Nintendon omat pelit. Asiaa ei kuitenkaan auttanut konsolin suhteellisen korkea hinta joka ei missään kohtaa oikeastaan tuntuvasti laskenut. Valmistuskustannukset oli varmaan toki korkeat, mutta olisi Nintendonkin kannattanut töitä tehdä sen eteen, että 3rd party support olisi julkasunkin jälkeen jatkunut. Vehjehän sai vain muutaman porttauksen (mm. AC3 ja Black Flag, Arkham City ja Origins, Deus Ex Human Revolution) ja sen jälkeen ei oikeastaan kellään ollut mielenkiintoa portata pelejänsä laitteelle. Wikipediakin listaa aika säälittävän pelimäärän. Wii U siis todellakin kuoli käsiin, eikä noussut.

Kuten aikaisemmin sanoin, itselleni Zelda on esim ihan liian laaja. En voi ymmärtää miksi pitää koko ajan tehdä suurempia ja suurempia maailmoja. Kun saavut ekaan kylään niin Switchin tehot tulevat vastaan. Peli näyttää välillä tosi rumalta. MUTTA vaikka et pitäisi Zeldasta niin faktat kannattaa tunnustaa. Se on täynnä uskomattomia pelihetkiä.
Sulta tuntuu usein menevän faktat ja mielipiteet sekaisin. Se että sä oot tiettyä mieltä ei tee siitä faktaa.
 
wiiu:ta unohtamatta....viime keväänä päätin että kerään koko pal kirjaston eli kaikki 163 peliä.....noin kymmenen vielä puuttus. noi ei oo ihan helppo nakki kuiteskaan tossa on paljon semmosta joista saa maksaa hunajaa.
tossa näkyy esim disney infinityt ja skylandersit pelkkänä pelinä eli on mulla ne myös täydellisinä starttipaketteina mutta haluan kaikki tohon hyllyyn ihan pelkkinä dvd koteloina eli joitain on joutunu ostamaan sitten tuplat että on saanu sen itse pelinkin kun en raski avata noita avaamattomia isompia laatikoita

wiiupalkokoelma.jpg
 
Zeldassa on yksityiskohtia kyllä vaikka muille jakaa, mistä ainakin ite tykkään.

Niitä kyllä riittää! Sitten taas ne isommat asiat itselleni, jotka pyyhkivät arvosanaa alas: Aseiden jatkuva hajoaminen, survival, Divine Beastit, tolkuton määrä shrinejä, alussa naurettava määrä staminaa jne. No nuo nyt äkkiseltään. En siis tykkää mihin suuntaan kokonaisuudessaan uusi Zelda lähti.

Voi vitsi tuo mainitsemasi kuulashrine. Sanoin jo kummipojalle, että nyt on viimeinen kerta tätä kohtaa. Heiluttelin kapuloita tuurilla ilmassa sinne sun tänne ja se hemmetin pallo lenti oikeaan paikkaan. Lennon aikana oltiin molemmat ihan hiljaa ja sitten kuvakulma siirtyi näyttämään pallon olevan reiässä niin hervotonta naurua oli. :D
 
Niitä kyllä riittää! Sitten taas ne isommat asiat itselleni, jotka pyyhkivät arvosanaa alas: Aseiden jatkuva hajoaminen, survival, Divine Beastit, tolkuton määrä shrinejä, alussa naurettava määrä staminaa jne. No nuo nyt äkkiseltään. En siis tykkää mihin suuntaan kokonaisuudessaan uusi Zelda lähti.

Voi vitsi tuo mainitsemasi kuulashrine. Sanoin jo kummipojalle, että nyt on viimeinen kerta tätä kohtaa. Heiluttelin kapuloita tuurilla ilmassa sinne sun tänne ja se hemmetin pallo lenti oikeaan paikkaan. Lennon aikana oltiin molemmat ihan hiljaa ja sitten kuvakulma siirtyi näyttämään pallon olevan reiässä niin hervotonta naurua oli. :D
Joo ei kyllä toi aseiden hajoaminen itellekkään iske, eihän siinä suurimmaks osaks ongelmaa ole kun samanlainen löytyy heti nurkan takana, mutta toikin aiheuttaa sen että koko homma tuntuu kohtalaisen turhalta. Miks ne aseet hajoaa jos peli on antanut sulle inventoryn täyteen samanlaisia? Kai tossa sit joku strategiakin astuu mukaan myöhemmin, voi bosseille säästellä sitten ne parhaat aseet ja heikompia käyttää perusmölleihin. Shrinet ei vielä kyllästytä, mutta varmaan jossain kohti alkaa kyllä häiritsemään, varsinkin jos sama kaava alkaa toistumaan liikaa. Stamina kanssa aiheuttaa turhautumista, ainakin kun lähtee juoksemaan. Staminan saa tosin varmasti korjattua kunhan tarpeeks Shrinejä käy myllyttämässä.

Ite kyllä toivoisin että Wind Waker HD ja Twilight Princess HD löytäis tiensä Switchille. Oikeastaan ainoat pelit Xenoblade Chronicles X lisäksi mitä Wii U:n kirjastosta haluaisi pelata.
 
Eli makuasioista ei saa kiistellä? Niistä juuri kannattaa kiistellä. Jos sinun mielestäsi Putous tai Salkkarit on hyvää viihdettä niin onneksi olkoon.

Makuasiat ja mielipiteet ovat pitkälti ainoita asioita mistä voi kiistellä. Ei siinä ole mitään pahaa.

Sen sijaan tarkoitin sanoa, että minkään firman, laitteen tai mediatuotteen kunnian puolustaminen on minusta turhaa, jos ei itse ole sen tekijä tai palkkalistoilla. Sen tapaisesta fanittamisesta tulee varsin nopeasti epätervettä.
 
Sen sijaan tarkoitin sanoa, että minkään firman, laitteen tai mediatuotteen kunnian puolustaminen on minusta turhaa, jos ei itse ole sen tekijä tai palkkalistoilla. Sen tapaisesta fanittamisesta tulee varsin nopeasti epätervettä.

Niin, ja toisaalta kun kehun Nintendon maasta taivaaseen, olen fanipoika. Että sellaista. Kyllä Nintendo on nyt osunut kultasuoneen, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
 
Niin, ja toisaalta kun kehun Nintendon maasta taivaaseen, olen fanipoika. Että sellaista. Kyllä Nintendo on nyt osunut kultasuoneen, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Tiedän kyllä, ettet sinä ole; ostithan Switchinkin vasta tyyliin pari viikkoa sitten (muistaakseni jopa Zelda-sarjakin oli sinulle ennestään vieras). Ei puhe ollut suinkaan sinusta.
 
Nintendo muuten teki aika tempun ja pätsäsi NVidian rautahaavoittuvuuden softapätsillä. Käsittääkseni ei mikään helpoin homma.


Mielestäni Zeldan yksi vahvoista puolista on aseiden hajoaminen. Antaa jotain mielekkyyttä tavaran haalimiselle, ja koska inventory on rajallinen tuli usein huvikseen tuhottua aseita. Ja oli vähän pakko käyttää erilaisia aseita, eikä pelaajia päästetty liian helpolla.



BOTW on kehuttu ympäri maailman, luulisi sillä nyt olevan jotain arvoa. Joitakin tuntuu vain ärsyttävän että nimen omaan Nintendon peli saa niin universaaleja kehuja. Pelihän ei ole täydellinen, eikä 10/10 sitä tarkoitakaan. Se vain on aika pirun hyvä peli. Kaikki eivät pidä, mutta en minäkään tykkää saada melaa takalistooni. Makunsa kullakin, ja jopa arvostelijat ovat täysin subjektiivisia arvosteluissaan. Mikään kritiikki ei KOSKAAN ole objektiivista, kaikilla on aina omat mieltymyksensä ja vihan kohteensa. Niin kuin juuri tässä joku tyyppi arvosteli tyyliin jrpg:n vaikka inhoaa genreä. Mitä sellaisesta arvostelusta saa irti?
 
Ja jos joku tosissaan väittää että kaikki Super Mariot ovat käytännössä identtisiä, niin täytyy sanoa että menkööt hoitoon. Sama LoZ-sarjalla.

Keittääkö vähän yli? :lol::facepalm: Onhan niissä Zeldoissa uusia mekaniikkoja ja noin, mutta kyllä pelisarja ehdottomasti tarvitsi tuoretta tuulen henkäystä alleen.

Oma mielipiteeni Breath of the Wildista oli että alkuun peli oli aivan mahtava ja upea ja tuli kyllä "Wau"-fiiliksiä. Yhdenkin kerran kun olin jossain metsässä, tuli vastaan semmonen hohtava pupu vai mikälie öllimölli olikaan, niin tuntui kuin olisi pelannut jotain Studio Ghiblin elokuvaa. Omalla kohdalle se uutuudenviehätys katosi kyllä aikalailla kun sivutehtävät olivat kaikki yhdentekeviä "kerää tätä, kerää sitä" paskaa. Ja muut sivuaktiviteetitkin rupesi toistamaan itseään jonkin verran.

Hienon pelimaailman ja hyvät fysiikkaominaisuudet kyllä tekivät peliin, sitä ei kukaan voi kiistää. Mutta täydellinen peli ei ole, ei todellakaan.

Huoh... kyllä se on ihan joka päiväistä raadollista kilpailua. Tällä hetkellä Switch pärjää suorastaan erinomaisesti, mutta on ollut vaikeampiakin vuosia historiassa.

No tietenkin on, mutta ei Nintendo samalla tavalla kilpaile kahden muun konsolivalmistajan kanssa samalla tavalla kuin Sony ja Microsoft keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Omalla kohdalle se uutuudenviehätys katosi kyllä aikalailla kun sivutehtävät olivat kaikki yhdentekeviä "kerää tätä, kerää sitä" paskaa. Ja muut sivuaktiviteetitkin rupesi toistamaan itseään jonkin verran.

Hienon pelimaailman ja hyvät fysiikkaominaisuudet kyllä tekivät peliin, sitä ei kukaan voi kiistää. Mutta täydellinen peli ei ole, ei todellakaan.
Ai, Zeldakin syyllistyy tähän vai? Ite en oo niin paljoa tota sivutauhkaa kerinny tekemään, mutta hyvähän se on tietää ettei välttämättä kannatakkaan. Valitettaavaahan se on et näissä RPG tai RPG-tyylisissä peleissä noi sivutekemiset tuppaa olemaan täysin yhdentekevää itseääntoistavaa tauhkaa, mikä on oikeastaan päällinen syy miks nykypelit kyllästyttääkin siinä määrin mitä ne tekee. Esimerkkinä nyt vaikkapa mikä tahansa Ubisoftin peli viime vuosilta, kartta on täynnä paskaa mitä tehdä, mutta mikään ei oikeastaan ole sen kummosemmin mielekästä tekemistä, kunhan kartalle täytettä ja paikasta A paikkaan B juoksemista. Eihän tuossa muuten mitään, mutta useimmiten se järjetön määrä sivutekemistä on pois siitä oikeasti mielekkäästä tekemisestä, eli pääjuonesta.
 
Ai, Zeldakin syyllistyy tähän vai? Ite en oo niin paljoa tota sivutauhkaa kerinny tekemään, mutta hyvähän se on tietää ettei välttämättä kannatakkaan. Valitettaavaahan se on et näissä RPG tai RPG-tyylisissä peleissä noi sivutekemiset tuppaa olemaan täysin yhdentekevää itseääntoistavaa tauhkaa, mikä on oikeastaan päällinen syy miks nykypelit kyllästyttääkin siinä määrin mitä ne tekee. Esimerkkinä nyt vaikkapa mikä tahansa Ubisoftin peli viime vuosilta, kartta on täynnä paskaa mitä tehdä, mutta mikään ei oikeastaan ole sen kummosemmin mielekästä tekemistä, kunhan kartalle täytettä ja paikasta A paikkaan B juoksemista. Eihän tuossa muuten mitään, mutta useimmiten se järjetön määrä sivutekemistä on pois siitä oikeasti mielekkäästä tekemisestä, eli pääjuonesta.

Zeldassa ne jotkut shrine questit oli ihan hauskoja, mutta noi sivutehtävät mitä löytää noilta satunnaisilta npc-hahmoilta oli suurimmaksi osin muistikuvani mukaan juuri tommosia fetch-questeja.

Zeldassa toi maailman tutkiminen ja seikkaileminen oli kyllä se pääjuttu. Mistä oikeastaan koko idea pelisarjalle saikin alkunsa.

Oman kokemukseni mukaan peleissä sivutehtävät on parhaimpia olleet Witcher 3:ssa ja noissa Rockstarin peleissä.
Mainitsit Ubisoftin pelit hyvänä esimerkkinä missä annetaan pelaajalle vaan turhanpäiväistä sisältöä, niin itelle tuli heti mieleen tuo saakelisti kehuttu Spder-Man. Siinä ne sivutehtävät vasta kuraa olikin. Omasta mielestäni pelissä ei muuta hyvää ollut kuin sulavat taistelut (jotka kieltämättä käyneet jo tylsiksi Arkham-pelien myötä) ja hyvin tehdyt seittisinkoilut (joka minusta kyllä rupesi tuntumaan jo tylsältä) ja pelin pääjuoni.

Ja AC: Odyseyssäkin on ilmeisesti tuommoinen ominaisuus että jos ei käytä minimappia, npc-hahmot kuvailevat paikkojen nimillä ja maaston alueilla mihin pitää mennä. Tämä kuulostaa paljon mielenkiintoisemmalta kuin semmonen minikartta/kompassi mikä osoitta tarkalleen mihin pitää mennä. Siinähän voi saada kunnon seikkailuja ja kommelluksia aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ai, Zeldakin syyllistyy tähän vai? Ite en oo niin paljoa tota sivutauhkaa kerinny tekemään, mutta hyvähän se on tietää ettei välttämättä kannatakkaan. Valitettaavaahan se on et näissä RPG tai RPG-tyylisissä peleissä noi sivutekemiset tuppaa olemaan täysin yhdentekevää itseääntoistavaa tauhkaa, mikä on oikeastaan päällinen syy miks nykypelit kyllästyttääkin siinä määrin mitä ne tekee. Esimerkkinä nyt vaikkapa mikä tahansa Ubisoftin peli viime vuosilta, kartta on täynnä paskaa mitä tehdä, mutta mikään ei oikeastaan ole sen kummosemmin mielekästä tekemistä, kunhan kartalle täytettä ja paikasta A paikkaan B juoksemista. Eihän tuossa muuten mitään, mutta useimmiten se järjetön määrä sivutekemistä on pois siitä oikeasti mielekkäästä tekemisestä, eli pääjuonesta.

Ne ovat pitkälti juuri tuota tasoa Zeldassakin, mutta toisin kuin ubisofteissa, questinantajat eivät näy merkkeinä kartalla, mikä vähentää yllättävän paljon asian häiritsevyyttä.

Minusta paras lähestymistapa oli hyväksyä kaikki tarjotut sivuquestit, mutta sitten käytännössä tehdä vain ne mitä tuli tehtyä ohimennen muiden puuhien lomassa. Asioikseen niitä ei olisi ollut palkitsevaa tehdä.

Samassa hengessä jos olisi pahanlaatuinen kompletionisti, turhautuisi varmasti niihin 900 korokiin, mutta niitä ei selvästikään tarkoitettu keräiltäväksi koko satsia, koska täyden hyödyn saa noin puolella kaikista (ja koko sarjan keräämällä saa peliltä lähinnä vittuilua).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 176
Viestejä
4 861 654
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom