Itse ottaisin yhteyttä suoraan Nintendoon, mitä kautta saisit heidän virallisen lausuntonsa asiasta. Jos suostuvat korjaamaan, hyvä.Pitkään olin skeptinen driftaavista ohjaimista kunnes se tietenkin sattui omalle kohdalle. Takuu konsolista umpeutui keväällä ja aika piakkoin tämän jälkeen rupesi tuntumaan liikettä ilman että koskee tattiin. Nyt tuo liike on todella selvää, hahmo saattaa ruveta kävelemään itsestään (esim. Overcooked 2 pelissä) tai ajoneuvo (super mario kart) kääntymään vaikka tattiin ei koske.
Laitoin ohjaimen kalibrointiin ja siellä näkyi ihan selvästi että se tatin kursori ei pysy keskellä ristikkoa vaan heiluu jatkuvasti kevyesti vasemmalle. Ei vaikka kuinka kalibroi tai palauttaa.
Tiedän että rapakon tuolla puolella noita ohjaimia on ilmeisesti korvattu tai vaihdettu takuun jälkeenkin, mutta mitenkä täällä pitäisi toimia? Marssin liikkeeseen ja kysyn kuitin kanssa takuuta, vai otanko suoraan Nintendoon yhteyttä? Muilla kokemuksia driftaavista joy coneista ja takuu asioista?
Jos eivät suostu, laita reklamaatio kuluttajaneuvontaan, sillä mielestäni asia menee valmistajan virhevastuun piikkiin.
Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuissa on kodinkoneiden, kuten pesukoneiden, televisioiden ja tietokoneiden osalta vakiintunut käytännöksi, että tavaran on kestettävä enemmän kuin kaksi vuotta. Kun tavara on ollut käytössä yli neljä vuotta, sen vioittumista ei yleensä pidetä virheenä. Kun vika on ilmennyt selvästi yli kahden vuoden jälkeen ja ennen neljän vuoden ikää, kuluttajan on yleensä osallistuttava korjauskuluihin.
Jos kodinkone vioittuu 2 – 4 vuoden välillä, sen mahdollinen virheellisyys joudutaan arvioimaan tapauskohtaisesti. Arviointikriteerejä ovat tällöin mm. tavarasta annetut markkinointitiedot, se, mikä tavara on kyseessä ja mikä on ollut sen hinta, vian luonne ja merkitys, tavaran käyttötapa ja määrä sekä vian ilmenemisajankohta 2 – 4 vuoden välillä.
Myös vian laadulla on virhearvioinnissa merkitystä. Esimerkiksi jos jääkaapin termostaatissa ilmenee vika neljän vuoden käytön jälkeen, sitä ei yleensä pidetä virheenä. Sen sijaan, jos vika ilmenee kompressorissa, kyse voi olla virheestä, koska kompressorilta voidaan odottaa jopa yli neljän vuoden ikää.
Kuluttajariitalautakunta on lisäksi vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että jos tavarassa ilmenee vika tai puute selvästi ennen tavaran tavanomaisen käyttöiän päättymistä eikä myyjä esitä mitään selvitystä sen tueksi, että vika on aiheutunut ostajan puolella olevasta tai muusta myyjästä riippumattomasta syystä, tavaran oletetaan olevan virheellinen.
Jos kodinkone vioittuu 2 – 4 vuoden välillä, sen mahdollinen virheellisyys joudutaan arvioimaan tapauskohtaisesti. Arviointikriteerejä ovat tällöin mm. tavarasta annetut markkinointitiedot, se, mikä tavara on kyseessä ja mikä on ollut sen hinta, vian luonne ja merkitys, tavaran käyttötapa ja määrä sekä vian ilmenemisajankohta 2 – 4 vuoden välillä.
Myös vian laadulla on virhearvioinnissa merkitystä. Esimerkiksi jos jääkaapin termostaatissa ilmenee vika neljän vuoden käytön jälkeen, sitä ei yleensä pidetä virheenä. Sen sijaan, jos vika ilmenee kompressorissa, kyse voi olla virheestä, koska kompressorilta voidaan odottaa jopa yli neljän vuoden ikää.
Kuluttajariitalautakunta on lisäksi vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että jos tavarassa ilmenee vika tai puute selvästi ennen tavaran tavanomaisen käyttöiän päättymistä eikä myyjä esitä mitään selvitystä sen tueksi, että vika on aiheutunut ostajan puolella olevasta tai muusta myyjästä riippumattomasta syystä, tavaran oletetaan olevan virheellinen.