Yleinen Nintendo ketju (Switch 2, julkaisu 05.06.25)

Voihan tämä olla joillekkin tylsä ratkaisu Nintendolta mutta onhan se nyt totta että tämä on turvallisin mahdollinen ratkaisu mitä firma voi tehdä.

Nintendon tuntien jos päätäisivätkin tehdä jonkun pelkän kotikonsolin niin hinnasta ei todellakaan lähtisi sitä määrää pois että se olisi millään tavalla järkevä ratkaisu.
 
Switch2 on kyllä yksi laiskimmista uuden sukupolven konsoleista Nintendolta. Lähinnä tuo vaikuttaa vain joltain turbo-versiolta ekasta Switchistä. Toisaalta hyvä ettei väkisin lähdetä keksimään innovaatioita ja uusia gimmickkejä, mutta tuota hybridikonseptia olisi saanut muuttaa. Konsolista olisi voitu julkaista erikseen kotikonsoli ja käsi/hybridi-versio, jotka on keskenään täysin yhteensopivia. Turhan moni pelaaja ei tarvitse tuota näyttöä ja akkua yhtään mihinkään ja maksaa turhasta.

Siis sitähän se Switch 2 oikeastaan onkin, ihan jo nimensäkin perusteella; aiempaa tehokkaampi laite, mutta samalla konseptilla. Itse suoraan sanottuna yllätyin, että Nintendo päätti tehdä näinkin persoonattoman ratkaisun, koska heiltä jos mistä on tyypillisesti totuttu odottamaan jotain gimmickiä. Mutta rationaalinen veto tämä tietenkin oli liiketaloudellisesti.

Täysin samaa mieltä tuosta, että olisi saanut tulla kaksi versiota. Tuo nykyinen ja sitten se pelkkä kotikonsoliversio. Voisi kuvitella että nuoriso pelaa enemmän handlettina ja me vanhat taas sohvalta tv:n kautta.

Tuosta kotikonsoli / kannettava -jaottelusta olen taas hieman toista mieltä. Switchin myynti (tällä hetkellä kolmanneksi myydyin konsoli koskaa) on kyllä osoittanut sen, että konsepti toimii ja hyvin. On toki aina niitä kuluttajia, jotka haluavat pelata vain televisiolla tai vain handheldina, mutta ei ilmeisesti ihan siinä määrin, että kannattaisi eriyttää laitetta kahteen eri linjaan. Välttämättä se ei edes laskisi hintoja ihan niin paljon, kuin kuluttajat toivoisivat, koska koska kaksi eri mallia tarkoittaisi väkisin myös kohonneita suunnittelu ja tuotantokustannuksia jne. Toisekseen tuo hybridiys on juurikin se Switchin uniikki piirre ja siitä varmasti halutaan pitää kiinni.
 
Voihan tämä olla joillekkin tylsä ratkaisu Nintendolta mutta onhan se nyt totta että tämä on turvallisin mahdollinen ratkaisu mitä firma voi tehdä.

Nintendon tuntien jos päätäisivätkin tehdä jonkun pelkän kotikonsolin niin hinnasta ei todellakaan lähtisi sitä määrää pois että se olisi millään tavalla järkevä ratkaisu.
Kotikonsolin ei edes tarttisi olla halvempi. Näytön ja akun sijasta se voisi tarjota enemmän tehoa ja paremman ohjaimen.
 
Kotikonsolin ei edes tarttisi olla halvempi. Näytön ja akun sijasta se voisi tarjota enemmän tehoa ja paremman ohjaimen.

Mutta kun tästä tullaan siihen, että Nintendolla halutaan, että samat pelit pyörivät sekä dockedina että handheldina ja kokemuksen tulee olla riittävän yhtenäinen molemmilla (ei liian suurta tehoeroa). Jos olisi erikseen esim. PS5 tasoinen kotikonsoli ja sitten handheld, niin kuilu pelikokemuksen osalta olisi näiden välillä liian suuri.

Ohjaimiahan tulee saamaan takuuvarmasti tulevaisuudessa sitten erikseen vaikka millaisia, niin Nintendon itsensä julkaisemana kuin myös kolmansilta osapuolilta (esim. 8BitDo). Toivoa sopii, että nykyisetkin ohjaimet toimisi. Se lienee ihan todennäköistä, kun kerran Switchin pelitkin toimivat.
 
Nythän on paljon kuultu negatiivisia kommentteja Series S osalta että vaikeuttavat paljon devien elämään koska jos haluavat pelin Xboxille nii pitää tukea kumpaakin konsolia. Speksien ero noissa tekee siitä haastavaa, switchillä handheld/docked on vain tehojen rajaus. Lineaarisesti mennään kumpaakin suuntaan, Sama tietty vois toimia pelkkänä docked konsolissa jossa raudan rajausta ei olisi alkuunkaan. Mutta en kyllä usko että Nintendoa moinen kiinnostaa.
 
Jotenkin huvittaa nämä -vaikka idea onkin sinänsä hyvä kyllä-, että Nintendo keksi hienon yhteiskonsolin ja nyt tekisikin siitä vain pelkän kotikonsoliversion, jossa ei olisi mitään muuta kuin suoraa vertailua PS/Xboxiin.

Olisi myös mielenkiintoista kuulla miten paljon hinta pitäisi olla alempana, että pelkkä kotikonsoli ilman näyttöä ja akkua lähtisi mukaaan? Riittäisikö 25e?

Sitten taas jos haluaisi siihen eri komponentteja, niin kehityskustannukset nousisivat vastaavasti sekä tuotannossa että softapuolella.
 
Meillä on ainakin lähikirjastossa valtava määrä konsolipelejä. Etenkin Switchille valikoima tuntuu todella laajalta, vaikka en kyseistä konsolia omistakaan. Kuukauden laina-ajan puitteissa kerkeää pelaamaan monet lyhyemmät pelit helposti läpi.

Onko oikeasti kuukausi? Täällä kaupungissa pelit ja elokuvat ovat kaksi viikkoa. Toki laina-aikaa saa jatkettua, jos ei peliin ole varauksia.
 
Mutta kun tästä tullaan siihen, että Nintendolla halutaan, että samat pelit pyörivät sekä dockedina että handheldina ja kokemuksen tulee olla riittävän yhtenäinen molemmilla (ei liian suurta tehoeroa). Jos olisi erikseen esim. PS5 tasoinen kotikonsoli ja sitten handheld, niin kuilu pelikokemuksen osalta olisi näiden välillä liian suuri.

Ohjaimiahan tulee saamaan takuuvarmasti tulevaisuudessa sitten erikseen vaikka millaisia, niin Nintendon itsensä julkaisemana kuin myös kolmansilta osapuolilta (esim. 8BitDo). Toivoa sopii, että nykyisetkin ohjaimet toimisi. Se lienee ihan todennäköistä, kun kerran Switchin pelitkin toimivat.
Tarkoitin samantasoista tehoeroa kuin esim. pleikkarin pro-versioilla, eli niitä extra tehoja hydynnettäisiin lähinnä parempaan resoluutioon isolla ruudulla/parempaan fps:ään, ei muuhun.
 
Onko oikeasti kuukausi? Täällä kaupungissa pelit ja elokuvat ovat kaksi viikkoa. Toki laina-aikaa saa jatkettua, jos ei peliin ole varauksia.
Nykyäänhän jokainen kirjasto tuntuu kuuluvan johonkin kirjastoverkostoon, niin ainakin täällä oman kaupungin kirjastosta lainatuissa switch-peleissä on kuukausi laina-aikaa. Sitten muista verkostoon kuuluvista naapurikirjastoista saa vain kahden viikon laina-ajalla kun varailee ja noutaa niitä. En tiedä onko se laina-aika kirjastokohtaista, vai koskeeko se lyhyempi aika vain naapurikirjastosta lainaamista.
 
Onko oikeasti kuukausi? Täällä kaupungissa pelit ja elokuvat ovat kaksi viikkoa. Toki laina-aikaa saa jatkettua, jos ei peliin ole varauksia.
Taitaa vaihdella hyvin paljon alueittain. Päijät-Hämeessä laina-aika on kuukausi. Kaikkiin maakunnan kirjastoihin käy yksi kortti ja varaukset toimitetaan ilmaiseksi lähikirjastoon. Lainan voi uusia kuusi kertaa, jos varauksia ei ole. Eli puoli vuotta on mahdollista pitää peliä, jos varauksia ei ole (toki suotavaa se ei ole).
 
Saapi nähdä onko tulossa Switch 2 Litea. Ohjaimet pitäisi kai siinäkin saada irrotettua, jos niitä on tarkoitus käyttää kuin hiiriä peleissä.
 
Switch2 on kyllä yksi laiskimmista uuden sukupolven konsoleista Nintendolta. Lähinnä tuo vaikuttaa vain joltain turbo-versiolta ekasta Switchistä. Toisaalta hyvä ettei väkisin lähdetä keksimään innovaatioita ja uusia gimmickkejä, mutta tuota hybridikonseptia olisi saanut muuttaa. Konsolista olisi voitu julkaista erikseen kotikonsoli ja käsi/hybridi-versio, jotka on keskenään täysin yhteensopivia. Turhan moni pelaaja ei tarvitse tuota näyttöä ja akkua yhtään mihinkään ja maksaa turhasta.
Niin no oli miten oli, on tää silti suurelle (ehkä suurimmallekkin) osasta ihmisistä se ratkasu mitä haluavatkin. Nintendo on kyllä toisaalta vähän nyt jumissa tässä hybridikonseptissa koska jos ne tän jälkeen julkaseekin vaikka pelkän kotikonsolin niin monelta jää se sit ostamatta. Switch tietyllä tapaa avas ne portit käsikonsoleille ja myöhemmin tuli sit markkinoille PC puolta täydentämään Steam Deckit ja muut vastaavat. Ois ne varmaan ennemmin tai myöhemmin kuitenkin tulleet, mut Switchin myötä oli markkinoilta dataa kuitenkin et niille todnäk ois kysyntääkin. Tai no olihan niitä olemassa jo aiemminkin, mut varsinaisesti SD jälkeen niistä tuli enemmän valtavirran tuote.

Series S on joo ollu monella kehittäjällä murheenkryyni. Prossuhan siinä on sama mitä tehokkaammassa isoveljessä, mut S:n 10gb hitaampaa keskusmuistia (josta vaan 8 on varattu peleille ja 2 käyttikselle, tosta käyttiksen budjetista annettiin kyllä pikkasen peleille lisää) ja aika paljon tehottomampi näyttis sit aiheuttaa kompromisseja ja joskus tekee sen pelin toimimaan saamisesta hankalaa tai jopa mahdotonta. Baldur's Gate 3 tuli 3kk myöhemmin xboxille ja Black Myth Wukong taitaa skipata Xboxin kokonaan, kehittäjätkin sano suoraan et 10gb muistia liian vähän ja ei taidot tiimillä riitä siihen venyttämään. Tässä on vuotojen mukaan 12gb muistia, mut toki muut palikat ei sit oo yhtä tehokkaita, mut veikkaan et DLSS joka tässä kai oletettavasti on sit paikkaa aika paljonkin.

Saapi nähdä onko tulossa Switch 2 Litea. Ohjaimet pitäisi kai siinäkin saada irrotettua, jos niitä on tarkoitus käyttää kuin hiiriä peleissä.
No onpa switchilläkin pari peliä jossa joyconit pitäs saada irti (1 2 Switch tulee nyt ekana mieleen) et en ny usko että toi varsinaisesti mitään estää.
 
Series S on joo ollu monella kehittäjällä murheenkryyni. Prossuhan siinä on sama mitä tehokkaammassa isoveljessä, mut S:n 10gb hitaampaa keskusmuistia (josta vaan 8 on varattu peleille ja 2 käyttikselle, tosta käyttiksen budjetista annettiin kyllä pikkasen peleille lisää) ja aika paljon tehottomampi näyttis sit aiheuttaa kompromisseja ja joskus tekee sen pelin toimimaan saamisesta hankalaa tai jopa mahdotonta. Baldur's Gate 3 tuli 3kk myöhemmin xboxille ja Black Myth Wukong taitaa skipata Xboxin kokonaan, kehittäjätkin sano suoraan et 10gb muistia liian vähän ja ei taidot tiimillä riitä siihen venyttämään. Tässä on vuotojen mukaan 12gb muistia, mut toki muut palikat ei sit oo yhtä tehokkaita, mut veikkaan et DLSS joka tässä kai oletettavasti on sit paikkaa aika paljonkin.
Series S on murhenkryyni koska tehoero on liian suuri.

Ja periaatteessa Nintendon konslit ovat jo kärsineet samasta ongelmasta kuin Series S ja vielä pahemmin. Koska Nintendon konsolien tehoero on liian suuri kilpailijoihin verrattuna, sille jää paljon tulematta isoja multiplatform-pelejä. Ei ole tullut Baldur's Gate3:sta, Wukongia eikä tule GTA:ta.
 
Ja periaatteessa Nintendon konslit ovat jo kärsineet samasta ongelmasta kuin Series S ja vielä pahemmin. Koska Nintendon konsolien tehoero on liian suuri kilpailijoihin verrattuna, sille jää paljon tulematta isoja multiplatform-pelejä. Ei ole tullut Baldur's Gate3:sta, Wukongia eikä tule GTA:ta.

Se, että näitä pelejä ei ole Nintendolla, on vain ja ainostaan hyvä asia. Ei kaikkien pelien tarvitse olla saatavilla kaikille alustoille. Nintendo ei ole koskaan yrittänyt olla tehoiltaan se kärkilaite ja sillä on omat sarjansa (Mario, Zelda, Donkey Kong, Metroid...), joita ei ole luovutettu muille alustoille ja joiden takia sen konsoleita ostetaan. Mielelläni näkisin entistä enemmän yksinoikeuksia myös muilla valmistajilla.
 
Samaa mieltä kuin edellinen. Nintendo tekee tinkimättömästi omaa juttuaan ja se on vain arvostettavaa. On metodilla vähän jotain tulostakin tullut, jos nyt 2., 3., 4., 7. ja 10. sija kaikkien aikojen myydyimpien konsolien top kympissä jostain jotain kertoo.

Henkilökohtaisesti en oikein edes keksi, mitä oleellisia multiplattareita vaille tässä nyt olen jäänyt. Metaphor: ReFantazio tulee ainoana mieleen, kun ei oikein jaksa nuo bäfät ja codit ja fifat ja getarit liikuttaa.
 
Nintendo Wii ajoista jo huomannut, ettei Nintendon konsoleille oikein kannata edes ostella kolmannen osapuolen porttauksia vaan sellaiset pelit on parempi kokea pc:llä tai toisella tehokkaammalla konsolilla. Kyllä ne Nintendon omille konsoleille kehitetyt pelit ovat olleet aina se syy miksi niitä Nintendon konsoleita ostaa.
 
Nintendo Wii ajoista jo huomannut, ettei Nintendon konsoleille oikein kannata edes ostella kolmannen osapuolen porttauksia vaan sellaiset pelit on parempi kokea pc:llä tai toisella tehokkaammalla konsolilla. Kyllä ne Nintendon omille konsoleille kehitetyt pelit ovat olleet aina se syy miksi niitä Nintendon konsoleita ostaa.
Näinhän se on. Harmi vaan, että Nintendon omia pelejä tulee aina niin vähän.
 
Näinhän se on. Harmi vaan, että Nintendon omia pelejä tulee aina niin vähän.
Kääntöpuolena ne ovat yleensä aika huolellisesti ja ajan kanssa tehtyjä -- joskin sitä kyllä vähän kummastelen, mihin se lafkan koodarien optimointiosaaminen on kadonnut, sikses nykiviä elämyksiä ison N:n omatkin Switch-pelit ilkeimmillään ovat.
 
Kääntöpuolena ne ovat yleensä aika huolellisesti ja ajan kanssa tehtyjä -- joskin sitä kyllä vähän kummastelen, mihin se lafkan koodarien optimointiosaaminen on kadonnut, sikses nykiviä elämyksiä ison N:n omatkin Switch-pelit ilkeimmillään ovat.
Joo en kyllä ymmärrä miten BotW ja TotK olivat ihan pelattavia telakassa, mutta Echoes of Wisdom tökki niin pahasti ettei pystynyt. Tai sitten aika on kullannut muistot, mutta epäilen kun en kovin hyvin siedä epävakaata FPS:ää. Echoes of Wisdom hidasteli paikoitellen muistaakseni jopa handheldissä.
 
Joo en kyllä ymmärrä miten BotW ja TotK olivat ihan pelattavia telakassa, mutta Echoes of Wisdom tökki niin pahasti ettei pystynyt. Tai sitten aika on kullannut muistot, mutta epäilen kun en kovin hyvin siedä epävakaata FPS:ää. Echoes of Wisdom hidasteli paikoitellen muistaakseni jopa handheldissä.

Echoes of Wisdom kuten myös Link's Awakening -remake ei tosin ollut Nintendon itse devaamia, vaan ne teki Grezzo.

Isot Zeldat BotW ja TotK pyörivät oikein asiallisesti mutta niissä on 30 fps cappi, kun taas nuo Grezzon pelit pyrkivät 60 fps:ään mutta putoilevat jatkuvasti 30:een, etenkin Echoes.
 
Nintendo Wii ajoista jo huomannut, ettei Nintendon konsoleille oikein kannata edes ostella kolmannen osapuolen porttauksia vaan sellaiset pelit on parempi kokea pc:llä tai toisella tehokkaammalla konsolilla. Kyllä ne Nintendon omille konsoleille kehitetyt pelit ovat olleet aina se syy miksi niitä Nintendon konsoleita ostaa.

No onhan se selvää, että jos jostain uudesta AA/AAA -luokan PS5:lle, Series X:lle tai PC:lle tehdystä pelistä tehdään Switch -porttaus, niin ei se voi pärjätä edellä mainituille, koska tehoero nyt vain on niin suuri. Näiden osalta tietysti fiksuinta pelailla pelit muilla alustoilla. Vähän vanhemmat pelit, retrohenkiset pelit ja indiet taas tulee ainakin itse poimittua monesti juuri Switchille, koska silloin on mahdollisuus myös handheldiin.
 
Onko oikeasti kuukausi? Täällä kaupungissa pelit ja elokuvat ovat kaksi viikkoa. Toki laina-aikaa saa jatkettua, jos ei peliin ole varauksia.
Lumme-kirjastoissa on ainakin kuukausi ja useampi kiinostavalta tuntunut peli tullu testattua kirjaston kautta ja tullu todettua, että ompas kuraa.
 
Nintendo ei ole koskaan yrittänyt olla tehoiltaan se kärkilaite ja sillä on omat sarjansa (Mario, Zelda, Donkey Kong, Metroid...), joita ei ole luovutettu muille alustoille ja joiden takia sen konsoleita ostetaan.
Ei koskaan? Super Nintendo ja N64 pyrkivät voittamaan ylivoimaisella teholla kilpailijoiden konsoleihin nähden mm. mainitsemasi Donkey Kong Country edusti audiovisuaalisen kehityksen kärkeä vuonna 1994, ja tästä kahden vuoden kuluttua julkaistu Super Mario 64 oli teknisesti täysin ylivoimainen peli. ja edelleen seuraavana vuonna julkaistu Goldeneye 64 pyyhki useammalla PC FPS pelillä lattiaa. Nintendo luopui teknisen kehityksen kärjestä vasta flopanneen Gamecuben jälkeen.
 
Kyllä tuo switch2 varmaan tulee jossain vaiheessa hankittua. Viimeistään sitten kun tulee uusi pääsarjan Zelda-peli, tosin sitä saa kyllä varmaan odottaa vielä aika monta vuotta. Julkaisupelikattaus vaikuttaa ainakin näillä näkymin aika vaisulta. Uusi Mario Kart ja loput ilmeisesti vanhojen pelien porttauksia.
 
Ei koskaan? Super Nintendo ja N64 pyrkivät voittamaan ylivoimaisella teholla kilpailijoiden konsoleihin nähden mm. mainitsemasi Donkey Kong Country edusti audiovisuaalisen kehityksen kärkeä vuonna 1994, ja tästä kahden vuoden kuluttua julkaistu Super Mario 64 oli teknisesti täysin ylivoimainen peli. ja edelleen seuraavana vuonna julkaistu Goldeneye 64 pyyhki useammalla PC FPS pelillä lattiaa. Nintendo luopui teknisen kehityksen kärjestä vasta flopanneen Gamecuben jälkeen.
Sä nyt siirryit aikaan kun PC ei ollut pelialustana kilpailija (Super Nintendo) ja konsolipuolella pakka oli pahasti sekaisin kaikilla. Amigakin veti viimeisiä kuolinkouristuksiaan, ja ylipäätään koko pelimarkkina oli täysin erilainen. Ja sit tulikin Pleikkari.

Mut ylipäätään 30-40 vuoden takaisista lapsuusmuistoista on hyvä vedellä bisnesstrategioita tämän päivän todellisuuteen.
 
Kyllä tuo switch2 varmaan tulee jossain vaiheessa hankittua. Viimeistään sitten kun tulee uusi pääsarjan Zelda-peli, tosin sitä saa kyllä varmaan odottaa vielä aika monta vuotta. Julkaisupelikattaus vaikuttaa ainakin näillä näkymin aika vaisulta. Uusi Mario Kart ja loput ilmeisesti vanhojen pelien porttauksia.
Eiköhän tuota julkaisupelikattausta kannata arvostella vasta huhtikuun alun tilaisuuden jälkeen. Tällä hetkellä ei ole tietoa julkisupeleistä, toki Mario Kart sellainen luultavasti on.
 
Sä nyt siirryit aikaan kun PC ei ollut pelialustana kilpailija (Super Nintendo) ja konsolipuolella pakka oli pahasti sekaisin kaikilla. Amigakin veti viimeisiä kuolinkouristuksiaan, ja ylipäätään koko pelimarkkina oli täysin erilainen. Ja sit tulikin Pleikkari.

Mut ylipäätään 30-40 vuoden takaisista lapsuusmuistoista on hyvä vedellä bisnesstrategioita tämän päivän todellisuuteen.
Höpsistä! Nintendo Wii oli todellisuudessa ainoa laite, joka sivuutti laitteistotehoissa kilpailun, ja pyrki valtaamaan markkinoita muille tempuin, ja se toimi. Nintendo Switch noudattaa pitkälti samaa bisnesmallia kuin Game Boy sarjan käsikonsolit, jotka ovat aikoinaan myyneet hunajaa, Nintendo DS taitaa olla edelleen kaikkien aikojen toisiksi tai kolmanneksi myynein pelikonsoli. Game Boy ja sen seuraajat eivät pyrkineet koskaan olemaan markkinoiden tehokkaimpia laitteita vaan menestykseen pyrittämään edullisemmalla hinnalla ja helposti lähestyttävillä first party peleillä. Nintendo DS tarjosi uutena ominaisuutena kosketusnäytön ja saranalla avattavan tuplaruudun, Nintendo 3DS puolestaan tarjosi 3D efektin ilman 3D-laseja mutta hieman heikolla menestyksellä. Nintendo Switch tai sen seuraava ei varsinaisesti tarjoa mitään uutta: Kosketusnäyttö esiteltiin jo DS:llä, gyro löytyi jo WII U:sta ja toiminta sekä käsikonsolina oli mahdollista jo ensimmäisen Game Boy:n aikana (Super Gameboy ja Game Boy Player) tosin "adapteri" eli telakka tulee jo konsolin mukana, eikä tarvitse ostaa erikseen, joka puolestaan näkyy konsolin hinnoittelussa vertaa Switch Lite vs normaalin hinnoittelu. Ainoa todellinen innovaatio ovat käsikonsolista irrotettavat peliohjaimet (Joycon), jolloin erillisiä telakkatila-ohjaimia ei tarvitse hankkia, mutta tämäkin ominaisuus nostaa konsolin hintaa. Oikeasti suurin mullistus on siellä konepellin puolella, jonka viimeisen kymmenen vuoden tekninen kehitys on mahdollistanut: Viimein käsikonsoliin on saatu niin paljon heppoja, jotta täysiveriset HD ja 3D pelit ovat mahdollisia käsikonsoleilla ilman suurempia kompromissejä.
 
Eiköhän tuota julkaisupelikattausta kannata arvostella vasta huhtikuun alun tilaisuuden jälkeen. Tällä hetkellä ei ole tietoa julkisupeleistä, toki Mario Kart sellainen luultavasti on.
Juu ei, mutta tuskin sieltä on mitään yllätyksiä tulossa mitä ei olisi jo vuotanut julkisuuteen.
 
Ei koskaan? Super Nintendo ja N64 pyrkivät voittamaan ylivoimaisella teholla kilpailijoiden konsoleihin nähden mm. mainitsemasi Donkey Kong Country edusti audiovisuaalisen kehityksen kärkeä vuonna 1994, ja tästä kahden vuoden kuluttua julkaistu Super Mario 64 oli teknisesti täysin ylivoimainen peli. ja edelleen seuraavana vuonna julkaistu Goldeneye 64 pyyhki useammalla PC FPS pelillä lattiaa. Nintendo luopui teknisen kehityksen kärjestä vasta flopanneen Gamecuben jälkeen.

No myönnetään, että lausuntoni oli näiltä osin vähän epätarkka. SNES ja N64 tosiaan olivat hetkellisesti aikansa tehokkaimpia konsoleita, mutta tuohon aikaan markkina oli tosiaan vähän sekavampi, kuten joku sanoikin edellä. Esim. SNES:n ja N64 väliin markkinoille tuli Sega Saturn, joka oli taas SNES:iä kehittyneempi ja N64:n puolestaan pesi tehoissa aika pian Dreamcast. GameCubenkin perään tuli pian Xbox, mikä oli taas sitä tehokkaampi. No kuten kaikki tiedämme, niin myynneissä kuningas oli tietenkin Playstation ja näkisin, että tuolta 90-luvun lopulta lähtien alettiin Nintendolla lipua kohti tilannetta, että laitteista ei edes yritetty tehdä sellaisia, että ne olisivat edes julkaisuhetkellään tehoiltaan markkinoiden kärjessä.
 
Switch2 on kyllä yksi laiskimmista uuden sukupolven konsoleista Nintendolta. Lähinnä tuo vaikuttaa vain joltain turbo-versiolta ekasta Switchistä. Toisaalta hyvä ettei väkisin lähdetä keksimään innovaatioita ja uusia gimmickkejä, mutta tuota hybridikonseptia olisi saanut muuttaa. Konsolista olisi voitu julkaista erikseen kotikonsoli ja käsi/hybridi-versio, jotka on keskenään täysin yhteensopivia. Turhan moni pelaaja ei tarvitse tuota näyttöä ja akkua yhtään mihinkään ja maksaa turhasta.
Sinä saat kahden konsolin pelit yhdelle konsolille kun resursseja ei tarvitse jakaa kahden raudan välillä. Siinäpä sitä on hinnalle katetta. Oman kannettavan ja oman kotikonsolin yhdistelmä olisi varmasti aiheuttanut paljon enemmän vaikeuksia peliversioiden toimivuuden kannalta kuin mitä on hybridissä. Tuo hybridi on vaan todella kätevä resurssien keskittäjä ja saumattoman kotikonsoli/kannettavan pelaamisen suhteen, joten kahden eri konsoliversion kanssa kikkailussa ei olisi mitään järkeä.
 
Kyllä tuo switch2 varmaan tulee jossain vaiheessa hankittua. Viimeistään sitten kun tulee uusi pääsarjan Zelda-peli, tosin sitä saa kyllä varmaan odottaa vielä aika monta vuotta. Julkaisupelikattaus vaikuttaa ainakin näillä näkymin aika vaisulta. Uusi Mario Kart ja loput ilmeisesti vanhojen pelien porttauksia.
Mistä tuo vanhojen pelien porttaustieto on tullut? Mitään ei ole varmistettu, ei edes uutta Mario Karttia julkaisuun ja Nintendo Directeissä on ollut lähes aina Switchin osaltakin pelejä, joita kukaan vuotaja ei ole onnistunut vuotamaan. Nintendo tuskin luottaa yhteen uuteen julkaisupeliin.
 
Viimeksi muokattu:
Switch on selvästi todistanut että markkinat vieläkin kaipaavat käsikonsoleita eikä puhelimet tappaneet niiden kysyntää vaikka joskus ehkä uhkakuvia näytti. Samaa kertoo steam deckin ja vastaavien laitteiden iso buumi.

Nythän kait Xbox suunnittelee kanssa käsikonsoli bisnekseen tulemista ja Sony testailee kepillä jäätä heidän PS Portalilla.
 
Täällä on kyllä kovia olettamuksia launch peleistä vaikka Nintendo ei ole vielä kertonut mitään niistä. :D

Mitä jos vaan malttaisitte odotella huhtikuun isoon directiin asti?
 
Switch on selvästi todistanut että markkinat vieläkin kaipaavat käsikonsoleita eikä puhelimet tappaneet niiden kysyntää vaikka joskus ehkä uhkakuvia näytti. Samaa kertoo steam deckin ja vastaavien laitteiden iso buumi.

Nythän kait Xbox suunnittelee kanssa käsikonsoli bisnekseen tulemista ja Sony testailee kepillä jäätä heidän PS Portalilla.
Kyllä ainakin itsellä häiritsee puhelimissa se oikeiden ohjainten puute. Ei ole yhtä kivaa käyttää jotain kosketusnäytöllä olevia painikkeita. Muutenkin mobiilipeleissä on keskitytty enemmän ilmaispeleihin, joissa on se loputon grindausominaisuus. Ihan iloinen olen, ettei tuollainen uhkakuva ole koskaan toteutunut.
 
Kyllä ainakin itsellä häiritsee puhelimissa se oikeiden ohjainten puute. Ei ole yhtä kivaa käyttää jotain kosketusnäytöllä olevia painikkeita. Muutenkin mobiilipeleissä on keskitytty enemmän ilmaispeleihin, joissa on se loputon grindausominaisuus. Ihan iloinen olen, ettei tuollainen uhkakuva ole koskaan toteutunut.

Joo, ei puhelimen kosketusnäytöllä tosiaan esimerkiksi tasoloikkaa tai muutakaan tarkempaa ohjausta vaativaa peliä ilokseen pelaa. Eli jos yhtään vakavissaan meinaa pelata, niin pitää mukana kuljetella lisälaitteita ja käytettävyyshän siinä sitten kärsii. Toki myös näytön koko on monesti aika pieni versus Switchin kokoluokka. Kyllä kunnolliselle käsikonsolille kysyntää on. Aika selvästikin, kun Switch sen lähes 150 000 000 kappaletta on myynyt.

Mitä uuden konsolin julkkaripeleihin tulee, niin lienee ihan turvallista olettaa, että jotain Mariota sieltä tulee. Joko 3D Mario tai sitten uusi Mario Kart. Aika todennäköisenä myös pidän, että jo Switchille julkaistuista, mutta ei vielä ulostulleista peleistä (Metroid Prime 4, Xenoblade X) saataisiin seuraavan generaation versiot aika pian. Myös Metaphor: ReFantazio on huhuissa esiintynyt.
 
Sinä saat kahden konsolin pelit yhdelle konsolille kun resursseja ei tarvitse jakaa kahden raudan välillä. Siinäpä sitä on hinnalle katetta. Oman kannettavan ja oman kotikonsolin yhdistelmä olisi varmasti aiheuttanut paljon enemmän vaikeuksia peliversioiden toimivuuden kannalta kuin mitä on hybridissä. Tuo hybridi on vaan todella kätevä resurssien keskittäjä ja saumattoman kotikonsoli/kannettavan pelaamisen suhteen, joten kahden eri konsoliversion kanssa kikkailussa ei olisi mitään järkeä.
Mikään ei estä käyttämästä kotikonsolissa ja kannettavassa/hybridi-konsolissa täysin samaa arkkitektuuria ja rautaa. Tällöin pelit toimii molemmissa suoraan ilman mitään ongelmia tai ylimääräisiä kikkailuja. Nykyinen switch toimii dockilla suuremmilla kelloilla, jotta se jaksaa pyörittää isompaa resoa TV:llä. Kotikonsolilla tämä pystyttäisiin toteuttamaan järkevämmin kun laitteessa on enemmän tilaa paremmalle jäähdytykselle. Nykyinen dock-systeemi ei taas paranna jäähdytystä yhtään.


Mistä tuo vanhojen pelien porttaustieto on tullut? Mitään ei ole varmistettu, ei edes uutta Mario Karttia julkaisuun ja Nintendo Directeissä on ollut lähes aina Switchin osaltakin pelejä, joita kukaan vuotaja ei ole onnistunut vuotamaan. Nintendo tuskin luottaa yhteen uuteen julkaisupeliin.
Totesinkin että julkaisupelivalikoima vaikuttaa tämän hetkisten tietojen puolesta vaisulta. Kyllähän nuo pelit aika hyvin nykyään vuotaa julkisuuteen ja miksi Switch2 virallisessa julkaisutrailerissa näytettäisiin pelkästään Mario Karttia, jos sieltä olisi jotain muutakin isoa tulossa julkaisuun?
 
Totesinkin että julkaisupelivalikoima vaikuttaa tämän hetkisten tietojen puolesta vaisulta. Kyllähän nuo pelit aika hyvin nykyään vuotaa julkisuuteen ja miksi Switch2 virallisessa julkaisutrailerissa näytettäisiin pelkästään Mario Karttia, jos sieltä olisi jotain muutakin isoa tulossa julkaisuun?
Koska traileri oli vain laitteen ensikatsaus? Huom lue laitteen. Sieltä on edelleen se oma directi tulossa maaliskuussa. Sinne asti kaikki on mutua.
 
Kyllä kunnolliselle käsikonsolille kysyntää on. Aika selvästikin, kun Switch sen lähes 150 000 000 kappaletta on myynyt.
Toki koska tämän saa myös telakan avulla kiinni ulkoiseen näyttöön, on hieman harhaanjohtavaa pitää suoraan minään mittarina käsikonsoli(e)n suosiolle. Ainakaan multa ei Switchiä löytyisi lainkaan jos olisi vain käsikonsoli.
 
Toki koska tämän saa myös telakan avulla kiinni ulkoiseen näyttöön, on hieman harhaanjohtavaa pitää suoraan minään mittarina käsikonsoli(e)n suosiolle. Ainakaan multa ei Switchiä löytyisi lainkaan jos olisi vain käsikonsoli.

Joo, ei ole tietenkään mitään dataa olemassa siitä, että millaisia perusteita ostopäätöksen takaa löytyy, mutta kyllä varsin hyvin voidaan olettaa, että aikamoiselle joukolle kuluttajia se on tärkeää. Switchin jälkeen on muiltakin käsikonsoleita putkahdellut markkinoille vaikka millä mitalla, ja eiköhän noidenkin suhteen jonkinlaista markkinatutkimusta ole tehty ennen kuin on päätetty laittaa vehkeet markkinoille.
 
Toki koska tämän saa myös telakan avulla kiinni ulkoiseen näyttöön, on hieman harhaanjohtavaa pitää suoraan minään mittarina käsikonsoli(e)n suosiolle. Ainakaan multa ei Switchiä löytyisi lainkaan jos olisi vain käsikonsoli.
Tästähän oli joku sivu takaperin täällä dataa ihan Nintendolta, taisi kylläkin olla useamman vuotta vanhaa. Ensisijaisesti telakoituna pelaajia oli vajaa 20%, ensisijaisesti käsikonsolina 30% ja loput sekakäyttäjiä. Tämän perusteella voi kyllä hyvillä mielin väittää, että käsikonsleille on kysyntää, vaikkei sitä Switchin tapauksessa ihan koko 150 miljoonan käyttäjän edestä löydykkään.
 
Tästähän oli joku sivu takaperin täällä dataa ihan Nintendolta, taisi kylläkin olla useamman vuotta vanhaa.

Toiveuusinta:
1_fYg6R9S.jpeg

Data vuodelta 2017.

Ajatusleikki, raa'asti yksinkertaistettu sellainen: pelkästään käsikonsolina Switch olisi myynyt about 150 000 000 * 30 % = 45 000 000 kpl, jolla sijoituttaisiin myyntiluvuissa Nintendo 64:n (ja mm. Sega Mega Driven) yläpuolelle ja melkein tappituntumalle SNESistä. Mahtaakohan Switch 2 yltää tuohon lukemaan... Uskallan itse veikata, että kyllä, mutta 100 miljoonaa jää tavoitteeksi.

e. Veikkaanpa myös, että 3DS:n ~75 miljoonaakin jää saavuttamatta. Pelkkä lisääntynyt teho ilman uutta gimmickiä tuskin riittää villitsemään siinä määrin. Kattellaan. Itse aion toki S2:n hommata, mutta tuskin heti julkaisussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ostoon menee täälläkin uusi konsoli ilman muuta. Julkkaripeleistä sitten riippuu, että tapahtuuko se heti julkaisussa vai vasta vähän myöhemmin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 140
Viestejä
4 862 152
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom