Yhteyden katkeileminen

Liittynyt
24.08.2019
Viestejä
37
Moi!
Mikä voisi olla ongelmana, kun kiinteä nettiyhteys katkeilee päivittäin joskus useitakin kertoja noin 10 sekunnin - 1 minuutin väliseksi ajaksi?
Reititin ei sammu, vaan kaikki valot palavat siinä normaalisti tänä aikana kun katko ilmenee. Yhteys ei liiku ethernetillä eikä Wi-Fi:llä tällöin ollenkaan.

Telialle olen ilmoittanut asiasta, totesivat että yhteydessä ei näy virheitä ja lähettivät uuden reitittimen (Technicolor TG799 Xtream), jolla ongelma toistuu edelleen. Yhteys tulee vanhanmallisen puhelinpistokkeen kautta, yhteysnopeus 100 Mbps ja yhteystekniikaksi ilmoitetaan valokuitu. Ping on aina ollut todella korkea tämän asunnon kiinteissä yhteyksissä, noin 20-30 ms kun entisissä asunnoissani samoilla liittymillä alle 10 ms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Kun yhteys katkeaa niin oletko koittanut esim ping 8.8.8.8? Mulla yhdessä vaiheessa Elisan yhteys teki sitä että Elisan DNS-palvelimet pätkivät mutta esim Google DNS:llä toimi hyvin. Vai oletko jollakin todennut että katkoksen aikana ei todellakaan kulje mitään.
 

mario

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
1 793
Nollaa boksi elikäs resetoi.
 
Liittynyt
24.08.2019
Viestejä
37
Kun yhteys katkeaa niin oletko koittanut esim ping 8.8.8.8? Mulla yhdessä vaiheessa Elisan yhteys teki sitä että Elisan DNS-palvelimet pätkivät mutta esim Google DNS:llä toimi hyvin. Vai oletko jollakin todennut että katkoksen aikana ei todellakaan kulje mitään.
Lähinnä huomannut, että millään laitteella mitkään verkkopalvelut eivät toimi. Voisikohan ongelma tosiaan olla DNS-palvelinten puolella?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
katkeilee päivittäin joskus useitakin kertoja noin 10 sekunnin - 1 minuutin väliseksi ajaksi?
Ja ihan varma on, että ledit vilkkuu samalla tapaa kuin laitteen toimiessa?
Jos vilkkuu eritapaan, sitten väittäisin kyllä että linjavikaa olisi ja laite neuvottelee linkin uudestaan. Linjavikana voi siis kaappelin paskanaolon lisäksi olla jokin saamaan pariin kytketty toinen laite. Tällöin parissa on päällekäistä signalointia - paketit tuhoutuvat keskenään matkalle.
Joskus SHDSL systeemien kanssa huomasin, että jos esimerkiksi nopeusprofiili on "hilkulla" toimiakseen, yhteys on sen verran epävakaaa että laite haluaa neuvotella yhteyden uudestaan. Tällöin piti pudottaa linjan liikennöintinopeutta jotta yhteys muodostui vakaampana.
 
Liittynyt
24.08.2019
Viestejä
37
Minkälaisia linja-arvoja modeemi kertoo? Entä errors, pitäisi olla mahdollisimman pienet luvut.
123.PNG

1233.PNG


Onko näistä apua?

Ja ihan varma on, että ledit vilkkuu samalla tapaa kuin laitteen toimiessa?
Jos vilkkuu eritapaan, sitten väittäisin kyllä että linjavikaa olisi ja laite neuvottelee linkin uudestaan. Linjavikana voi siis kaappelin paskanaolon lisäksi olla jokin saamaan pariin kytketty toinen laite. Tällöin parissa on päällekäistä signalointia - paketit tuhoutuvat keskenään matkalle.
Joskus SHDSL systeemien kanssa huomasin, että jos esimerkiksi nopeusprofiili on "hilkulla" toimiakseen, yhteys on sen verran epävakaaa että laite haluaa neuvotella yhteyden uudestaan. Tällöin piti pudottaa linjan liikennöintinopeutta jotta yhteys muodostui vakaampana.
Mielestäni vilkkuu samaan tapaan, pitänee toki vielä tarkistaa kunnolla, kun ensi kerran pätkäisee.
Mitä tarkoitat tuolla päällekkäisellä signaloinnilla? Että reitittimellä on liian monta laitetta käsiteltävänä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Moi!
Mikä voisi olla ongelmana, kun kiinteä nettiyhteys katkeilee päivittäin joskus useitakin kertoja noin 10 sekunnin - 1 minuutin väliseksi ajaksi?
Reititin ei sammu, vaan kaikki valot palavat siinä normaalisti tänä aikana kun katko ilmenee. Yhteys ei liiku ethernetillä eikä Wi-Fi:llä tällöin ollenkaan.

Telialle olen ilmoittanut asiasta, totesivat että yhteydessä ei näy virheitä ja lähettivät uuden reitittimen (Technicolor TG799 Xtream), jolla ongelma toistuu edelleen. Yhteys tulee vanhanmallisen puhelinpistokkeen kautta, yhteysnopeus 100 Mbps ja yhteystekniikaksi ilmoitetaan valokuitu. Ping on aina ollut todella korkea tämän asunnon kiinteissä yhteyksissä, noin 20-30 ms kun entisissä asunnoissani samoilla liittymillä alle 10 ms.
"Valokuitu" tulee varmaan talon kellariin tai johonkin, ja siitä eteenpäin mennään vanhoja puhelinjohtoja pitkin VDSL-tekniikalla. Tyypillistä operaattorien valehtelua ja termien sotkemista.

Nopeana tarkistuksena voi kokeilla:

1) ping-komento reitittimen IP-osoitteeseen, sillä näkee, toimiiko sisäverkon liikenne. Myös sisäverkon toiseen koneeseen voi kokeilla, mutta koneessa oleva palomuuri voi myös estää ping-paketit.
2) ping-komento johonkin tunnettuun ulkopuoliseen IP-osoitteeseen, esim. Googlen palvelimet 8.8.4.4 ja 8.8.8.8 ovat usein käytettyjä. Tällä näkee, toimiiko yhteys ulospäin ollenkaan.
3) DNS-ongelmia voi yrittää etsiä joko ping-komennolla johonkin url-osoitteeseen, tai nslookup tms. komennolla kokeilet selvittää jonkun osoitteen. Vaikka yahoo.com tai joku muu, johon ei ole vähään aikaan yhdistetty, jotta DNS-selvitys ei tule koneen tai oman reitittimen välimuistista.

Tuosta Technicolorista en osaa paljoa sanoa, mutta en yllättyisi, jos se olisi laadultaan ihan onneton. Parempi VDSL-modeemi/reititin saattaisi auttaa, tai sitten ei. Omat kokemukseni operaattorien toimittamista vehkeistä ovat hyvin huonoja.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Mitä tarkoitat tuolla päällekkäisellä signaloinnilla?
Ajattelen tilannetta jossa matkalla talon päädatajakamosta A jaetaan VDSL tekniikalla sinun asuntoon B datayhteys taloyhtiön kaapelointia pitkin.
Taloyhtiössä on useampi rakennus. Tästä johtuen A-jakamosta on ensin sinun asunnon B rakennukseen tuotu joskus kupari yhteydellä vaikka 160 paria.
Sitten sinun asunnon B rakennuksessa on oma jakamonsa, josta yhteys tuodaan omaa 4-8 parista piuhaa pitkin loppumatka.

Koska A jakamon päästä yhteys tuodaan kahdella eri kaapelilla perille sinun asuntoon, voi olla että ensimmäisessä yhteysvälissä on mennyt 160parisessa samalle parille toinenkin VDSL yhteys.

Vaikka sinun oman asunnon B rakennuksen kaapeloinnissa ei ole päällekäisyyttä kytkennässä, rakennusten A jakamon ja B asunnon välisessä voi olla. Tällöin samassa kupariparissa menee kahden eri dsl linjan datat samaan aikaan -> sotkua syntyy kun dataa siirtyy yhtäaikaa.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 694
Moi!
Mikä voisi olla ongelmana, kun kiinteä nettiyhteys katkeilee päivittäin joskus useitakin kertoja noin 10 sekunnin - 1 minuutin väliseksi ajaksi?
Reititin ei sammu, vaan kaikki valot palavat siinä normaalisti tänä aikana kun katko ilmenee. Yhteys ei liiku ethernetillä eikä Wi-Fi:llä tällöin ollenkaan.

Telialle olen ilmoittanut asiasta, totesivat että yhteydessä ei näy virheitä ja lähettivät uuden reitittimen (Technicolor TG799 Xtream), jolla ongelma toistuu edelleen. Yhteys tulee vanhanmallisen puhelinpistokkeen kautta, yhteysnopeus 100 Mbps ja yhteystekniikaksi ilmoitetaan valokuitu. Ping on aina ollut todella korkea tämän asunnon kiinteissä yhteyksissä, noin 20-30 ms kun entisissä asunnoissani samoilla liittymillä alle 10 ms.
Hei ratkesiko tämä ongelma sinulla? Mistä oli kyse?
 

puinenkone

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.04.2020
Viestejä
169
Täällä samanlaista ongelmaa Technicolor CGA2121..

Liittymänä telia ja 100/50 nopeus
 

Jny

Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
248
Täällä samanlaista ongelmaa Technicolor CGA2121..

Liittymänä telia ja 100/50 nopeus
Minulla oli kyseisen modeemin kanssa ongelmia. Juuri eilen vaihdoin Fritz!Box 6490 malliin ja nyt siis koeajossa loppuuko katkeilut.

Tuosta technicolorista on aika usein lukenu että on pätkivä laatikkoa, jotkus sanonu että toimii hyvin kun hyvä yksilö sattuu kohdalle. Varmasti myös alueen ktv-verkolla ja sisäverkolla on oma vaikutuksensa myös modeemin vikaherkkyyteen.

Voin vaikka tänne käydä kommentoimassa jos minun tapauksessa modeemin vaihdos auttoi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 838
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom