Kylläpähän Nvidialla on DX11-ajurit sen verta hiotut ja samaan aikaan matalantason grafiikkarajapinnat yleistyvät PC:llä, että voi alkaa lähes suoraan vertaamaan tehoja konsolien kanssa keskenään. Xboxin tapauksessa taustalla rullaa vieläpä hyvin monimuotoinen Windows 10 järjestelmä, joka ei pelatessa tietääkseni kuormita pääasiassa kuin prosessoria, mikä onkin se kriittinen komponentti sulavan ruudunpäivityksen saamiseksi ruutuaikojen puolesta ja mikä on melko tehoton nykykonsoleilla.
PC:llä siis edelleen voidaan juhlia saman tehoisella näytönohjaimella (RX 580) tasaisemmista ruutuajoista, sillä nykykonsoleille on tullut lukuisia pelejä, jotka ainakin julkaisussa ovat kärsineet nykimisestä, vaikka ruudunpäivitys ei olisi heitellyt nimeksikään.
PC on toki aina lopulta kalliimpi, mutta 500 € budjetilla saa RX 480 ja kuusiytimisen Ryzenin, mikä hieman suhteuttaa nykykonsolien hinnoittelua. Niissä käytetään hyvin tavanomaista rautaa, mikä on hyvä asia, kun tämä spesifille raudalle optimointi päti enemmän aiemmissa sukupolvissa, joissa oli aivan oman laisiaan ratkaisuja raudan suhteen. Tästä kärsivät käännösten kohdalla myös konsolit keskenään.
Tilanne on mielestäni nyt hyvä etenkin PC-pelaajan kannalta, koska portit ovat olleet hyviä raudan yhtäläisyyden takia ja uudet grafiikkarajapinnat ovat parantaneet performanssia. Konsoleilla tilanne on myös hyvä, sillä ruutuajat on otettu tapetille (DigitalFoundry), niissä on kunnollisempi käyttöjärjestelmä mitä ennen ja tämä "checkerboard" -skaalaus on oikeasti pätevä tekniikka kuvanlaadun parantamiseksi. Edistystä monella suunnalla.