x3D prosessoreiden suurin hyöty peleissä

Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
1 112
On vanhemmissa, modatuissa peleissä joissa drawcallien määrä ylittää alkuperäisen suunnittelun, ja CPU menee "tukkoon". Välimuistin kolminkertaistaminen voi tuoda 70% fps parannuksia 4K-resollakin. Skyrimin maisema valikoitui hyvin kohdalle, ja jossa näkyy kun mennään CPU rajoitteisesta GPU rajoitteiseksi.

CPU Drawcalls 4K.png


Olen tätä jo pitkään epäillyt, mutta koska tätä ei juuri missään testata, niin nyt pääsi itse testaamaan. Oikeastaan ainoa paikka missä tästä on näkynyt viitteitä on tässä: Fallout 4 CPU benchmark thread(need some Zen3 and Zen4 results!) Ja sielläkin testaavat 800x600 resolla, kun järkevämpää on testata miten CPU voi hidastaa GPU:n 4K:llakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 244
On vanhemmissa, modatuissa peleissä joissa drawcallien määrä ylittää alkuperäisen suunnittelun, ja CPU menee "tukkoon". Välimuistin kolminkertaistaminen voi tuoda 70% fps parannuksia 4K-resollakin. Skyrimin maisema valikoitui hyvin kohdalle, ja jossa näkyy kun mennään CPU rajoitteisesta GPU rajoitteiseksi.



Olen tätä jo pitkään epäillyt, mutta koska tätä ei juuri missään testata, niin nyt pääsi itse testaamaan. Oikeastaan ainoa paikka missä tästä on näkynyt viitteitä on tässä: Fallout 4 CPU benchmark thread(need some Zen3 and Zen4 results!) Ja sielläkin testaavat 800x600 resolla, kun järkevämpää on testata miten CPU voi hidastaa GPU:n 4K:llakin.
Olipa prossurajoitteinen peli. Ei tuo kuitenkaan todista, että pelkkä L3-välimuistin kasvatus toisi jopa 70 %-parannuksen, koska testissäsi samalla muuttuivat myös:

1. Zen 2 -> Zen 3

2. TDP 65 W -> 105 W

3. 6c/12t -> 8c/16t


Vastaava 105-wattinen kasiydin-Zen3 olisi ollut 5800X. Jos siihen verrattuna löytyisi jostain pelistä 70 %:n parannuksia, se todistaisi, että L3-välimuistin kasvatus yksinään voisi tuoda sellaisen parannuksen. Kolmasosan parannuksia olen nähnyt.


Edit. Kiitos Kultala, höpöt poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 530
Olipa prossurajoitteinen peli. Ei tuo kuitenkaan todista, että pelkkä L3-välimuistin triplaus toisi jopa 70 %-parannuksen, koska testissäsi samalla muuttuivat myös:

1. Zen 2 -> Zen 3

2. L1 384 kt -> 512 kt

3. L2 3 Mt -> 4 Mt
Typerä laskutapa. Ei siellä ole mitään 384k tai 512k L1-cachea tai 3 MiB tai 4MiB L2-cacheä.

Siellä on monta pienempää täysin erillistä L1I-, L1D -ja L2-cacheä jotka käyttäytyvät aivan eri tavalla kuin yksi iso välimuisti käyttäytyisi. Noiden eri välimuistien määrien yhteenlaskemisessa ei ole mitään järkeä, vaikka AMDn oma markkinointikin tosin tekee niin.

Oikeasti mitä on muuttunut on että ytimiä ja niiden mukana välimuisteja on tullut lisää, kaikkien mainittujen välimuistien pysyessä samankokoisena.

ja mainitsemattoman L3-välimuistin koko on tuolla välillä kuusinkertaistunut, ei kolminkertaistunut, tosin niiden L3-välimuistien määrä on pudonnut kahdesta yhteen. Mutta se määrä välimuistia, minne yksi säie pystyy lataamaan tavaraa on todella kuusinkertaistunut tuolla välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 998
Viestejä
4 370 657
Jäsenet
72 722
Uusin jäsen
Firesoul

Hinta.fi

Ylös Bottom