WSJ testasi romuautoilla, iPhone 14 -mallien ja Google Pixelien kolarintunnistus ei toiminut kaikissa tilanteissa

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 027


Applen uusien iPhone 14 -mallien kolarintunnistuksen toiminta on herättänyt kysymyksiä, kun Wall Street Journalin romuautoilla paikallaan olevaan autoon tehdyissä testeissä automaattinen hätäpuhelutoiminto ei aktivoitunut odotetulla tavalla. Puhelimet hyödyntävät useita sensoritietoja kolarin tunnistamiseen ja Applen edustajan mukaan romuttamolla paikallaan olleessa autossa laite ei saanut riittävästi signaaleja kolarin tunnistamiseksi ja että laitteen on ensin tunnistettava että auto on ajossa. Testeissä oli mukana myös Googlen Pixel -puhelin, jonka kolarintunnistus ei myöskään reagoinut kaikissa tilanteissa. Myös Googlelta kommentoitiin vastaavaa: laitteen on ensin havaittava, että autolla ajetaan.

Lähde: Does Apple’s Crash Detection Work? We Totaled Some Cars to Find Out.
 
Eli puhelimelle pitää sallia 24/7 kuuntelu?
1664803667226.png


Hyvä keino kerätä dataa. :greedy:
 
Applen vastauksessa syyksi arvioitiin, että autoa ei paikannettu yleisille teille, ajoa ei kestänyt riittävän kauan, eikä esim. Bluetooth indikoinut, että oltaisiin liitoksissa autoon. Toisella ”pysäköidyllä” autolla ne kai kokeili vähän rullailla, mutta oliko tuo nopeus nyt paljoa polkupyörää kummempaa? Eli ei toteutunut riittävästi ehtoja, että olisi tunnistettu kolariksi.
Noin äkkiseltään ei tuo ihan kelvotonkaan ollut, kun törmäävässä autossa kolari havaittiin, muttei pysäköidyssä autossa. Täytynee myös huomioida, että esim. huvipuistossa saattaisi puhelin soitella jatkuvasti jostain vuoristoradasta, jos liian kevyin perustein hälytellään.
 
EU:ssa on ollut useampia vuosia voimassa asetus jonka mukaan kaikissa uusissa autoissa on oltava tuo automaattinen 112 automaattisoitto. Meneehän siinä tietty aikaa, että Suomen autokanta uusiutuu siinä määrin että valtaosa autoista on 2019 mallia tai uudempia...

 
Applen vastauksessa syyksi arvioitiin, että autoa ei paikannettu yleisille teille, ajoa ei kestänyt riittävän kauan, eikä esim. Bluetooth indikoinut, että oltaisiin liitoksissa autoon. Toisella ”pysäköidyllä” autolla ne kai kokeili vähän rullailla, mutta oliko tuo nopeus nyt paljoa polkupyörää kummempaa? Eli ei toteutunut riittävästi ehtoja, että olisi tunnistettu kolariksi.
Noin äkkiseltään ei tuo ihan kelvotonkaan ollut, kun törmäävässä autossa kolari havaittiin, muttei pysäköidyssä autossa. Täytynee myös huomioida, että esim. huvipuistossa saattaisi puhelin soitella jatkuvasti jostain vuoristoradasta, jos liian kevyin perustein hälytellään.
Niin, parempihan se tosiaan on että toimii osassa tilanteista ja ei hälyyttele turhia väärissä paikoissa, sen sijaan ettei ominaisuutta olisi lainkaan. Lähinnä sellainen tilanne tulee mieleen missä tuo ei potentiaalisesti toimisi, jos lähtee pihasta/parkkipaikalta ja ajaa hyvin lyhyen matkan liikennevaloihin, jossa sitten toinen auto ajaa päin.
 
Niin, parempihan se tosiaan on että toimii osassa tilanteista ja ei hälyyttele turhia väärissä paikoissa, sen sijaan ettei ominaisuutta olisi lainkaan. Lähinnä sellainen tilanne tulee mieleen missä tuo ei potentiaalisesti toimisi, jos lähtee pihasta/parkkipaikalta ja ajaa hyvin lyhyen matkan liikennevaloihin, jossa sitten toinen auto ajaa päin.
Tämä on totta, mutta tuossakin on kaksi potentiaalista lisäehtoa: auto paikannetaan yleiselle tielle ja monessa nykyautossa puhelin yhdistyy ajoneuvoon. Tietämättä sitten mitä kaikkia muita parametreja seurataan.

Mutta ei varmasti ole viimeisin softa/rauta versio kyseisestä ominaisuudesta Googlella tai Applella.
 
Onhan se nyt selvä että kun yritetään tunnistaa onko jotain tapahtunut niin kyseessä on aina kompromissi: Joko lasketaan havainnon raja-arvo matalaksi ja tulee vääriä positiivisia, tai sitten nostetaan kynnystä ja jotain jää joskus havainnoimatta. Täydellistä ratkaisua ei ole olemassa. Esimerkiksi tilanne että kännykkä putoaa telineestä tai kädestä auton ollessa liikkeessä pitäisi erottaa kolarista.
 
Google Pixel puhelimissa on myös tuollainen maarajoitus kolarintunnistukselle:


"Important: On Pixel 3, 4, and later car crash detection is available in English, French, French (Canada), Italian, Japanese, Mandarin Chinese, and Spanish in Australia, Canada, France, Ireland, Italy, Japan, Singapore, Spain, Taiwan, the UK and the US."
 
EU:ssa on ollut useampia vuosia voimassa asetus jonka mukaan kaikissa uusissa autoissa on oltava tuo automaattinen 112 automaattisoitto. Meneehän siinä tietty aikaa, että Suomen autokanta uusiutuu siinä määrin että valtaosa autoista on 2019 mallia tai uudempia...

Mä ostan sellaisen vuonna 2040 kun sen saa tonnilla, saattaa olla tosin sähkövikojen takia toimimaton tuo ominaisuus :)
 
Mä ostan sellaisen vuonna 2040 kun sen saa tonnilla, saattaa olla tosin sähkövikojen takia toimimaton tuo ominaisuus :)
Ei mene katsastuksesta jossain vaiheessa läpi jos EU:n pakottama turvaominaisuus ei toimi…

Nautinnollista kun auto vanhenee käsiin kun siinä olevan 3G sirun tarvitsema verkko vedetään alas samalla kun 6G rullataan markkinoille.
 
EU:ssa on ollut useampia vuosia voimassa asetus jonka mukaan kaikissa uusissa autoissa on oltava tuo automaattinen 112 automaattisoitto. Meneehän siinä tietty aikaa, että Suomen autokanta uusiutuu siinä määrin että valtaosa autoista on 2019 mallia tai uudempia...

" approved for manufacture after 31 March 2018 "

Eli tyyppihyväksytty tuon jälkeen. meillä on edelleen uutena myynnissä autoja jotka ovat tuota "vanhempia"
 
No mut täähä toimii sit ihan just niinku pitäski. Jos jokakerta ku joku tupelo tiputtaa puhelimen tai kolauttaa sitä johki, menis puhelu hätäkeskuksee ni sehä olis iha tukos kokoaika.
 
Niin, parempihan se tosiaan on että toimii osassa tilanteista ja ei hälyyttele turhia väärissä paikoissa, sen sijaan ettei ominaisuutta olisi lainkaan. Lähinnä sellainen tilanne tulee mieleen missä tuo ei potentiaalisesti toimisi, jos lähtee pihasta/parkkipaikalta ja ajaa hyvin lyhyen matkan liikennevaloihin, jossa sitten toinen auto ajaa päin.
Tässä varmaan tärkeintä ettei vääriä hälytyksiä, vaan enemminkin yksi lisä palikka jos sattuu vakava onnettomuus, kajauttaa metsään jossain ties missä.
Jos parkkis, kolari toisen kanssa , niin paikalla useampi, tai jos tuo kuvio että toinen ajellut pidempään, ja kahden ajeneuvon ihmiset tainnuksiin, niin ehkä sen toisen luuri sitten huutelee apua.

Edit:
Jos eurooppalaisena miettii jenkkejä, niin joissain osavaltioissa tärkeä kohde voisi olla ne käyttäjät jotka painelee harvaanasutulla alueella, olemattomassa mobiilikentässä, menemään yksinään mönkkäreillä sun muilla
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 986
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom