Mielenkiintoista keskustelua, kiitokset hyvistä pointeista. Aihe on tietysti legendaarinen, mutta toisaalta suoralta kädeltä ei ole hyvä laittaa ihan noin tiukkoja statementteja kehiin(eli lähes jokaisessa backendissä käytössä oleva kieli todetaan "paskaksi".) Tässä omat teesini vielä aiheeseen:
1. Javan debuggaus on aivan yhtä vaikeaa/helppoa kuin PHP:n. Joissain tilanteissa itse asiassa huomattavasti hankalampaa.
2. Tietoturva: kehnojen devaajien tekemänä jopa C#:llä koodattu softa on reikäinen.
3. Koodissa tulee olla riittävä testikattavuus. On virheellistä väittää, että jos koodaa Javalla niin testejä ei tarvita. Tällaisia caseja ei vain ole. Erityisesti integraatiotestit on tehtävä joka tapauksessa.
4. PHP:ssä ei ole genericsejä, mutta vahva tyypitys on. Lisäksi, genericsit saattavat vaikeuttaa asioita, riippuu ihan tilanteesta.
5. Javassa testien pitää kattaa myös tyypitys, koska overloadaus.
6. Jostain syystä, vaikkakin PHP on auttamatta täysin jälkeenjäänyt ja käyttökelvoton kieli, niin vaikkapa Facebookin backend on toteutettu sillä, ja jostain syystä kaikki merkittävät CMS-alustat ja verkkokauppa-alustat käyttävät sitä.
7. Ihan mikä tahansa softa millä tahansa kielellä tehtynä kädettömän devaajan toimesta on kuraa. Koska PHP:n suosio on valtaisa, myös koodaajien tasoja on monenlaista, ja myös huonoa koodia löytyy absoluuttisella asteikolla enemmän.
Lopuksi haluaisin huomauttaa, että valitsen itse mieluusti sopivan työkalun sopivaan tarpeeseen, mutta minulla ei ole tarvetta myöskään julistaa jotain kieltä huonoksi. Yleensä näin mustavalkoisten kommenttien taustalta löytyy riittämätön tieto.
PS.
YourLanguageSucks - Theory.org Wiki