WLTP:n käyttöönoton vaikutukset autoverotukseen

Opel Astran hinnasto lyötyi kotoa ja vaikka päästöissä on reilua nousuja tullut (107->133), niin esim bensakoneessa tulee pieni autoveron lasku. Diesel malleissa näyttäisi olevan jopa tonninkin veron lasku tulossa. Lievää nousuakin siis saa tulla päästöissä ja silti laskee autovero.
 
Niin tuliko yllätyksenä, kun näille WLTP päästöille oma taulukko kun käytännössä jokaisessa autossa se arvo nousee, koska testi on erilainen.
 
Itse asiassa kyllä, kun en ollut löytänyt mistään tuota taulukkoa. Nyt sen löysin. Ajoneuvojen veroprosentit
Veroprosentti tosiaan laskee, kun kaikkien uusien autojen päästöt nousee.

Tuossa ensin päästöt, sitten veroprosentti vanhalla ja uudella tavalla.
100 g/km, vanhalla 9.3% ja uudella 8.0%.

Screenshot_2018-09-01-10-08-11-825_com.google.android.apps.docs.png


Laskettu varmaan niin että valtio saa siltikin enemmän verotuloja :) Hankalahan sitä on juuri +-0 saada.

Diesel ehkä hyötyy tuosta uudesta mittaustavasta? Jos kerran pieniä hinnanlaskuja on havaittu.
 
Pitää myös muistaa että tietyt lisävarusteet voi nostaa verotusta nyt enemmän eli kuluttajaa pakotetaan ostamaan jotain karvalakkimallia ja jälkeenpäin lisämään varusteita jos mahdollista.
Typerää touhua omasta mielestä kun auton lisävarusteet olivat jo aikasemmin hinnaltaan korkeat.
 
YHden mielenkiintoisen homman huomasin jossain uutisessa jossa näitä hintaeroja listattiin. Toyota Yaris Hybridin hinta nousee uuden normin myötä. Isommat hybridit halpenevat. Mikä tuon vääntää, kun kyllä hybridi Yaris eittämättä kuuluu siihen vähäpäästöiseen luokkaan riippumatta mittaustavasta.

Varmasti maailma pelastuu kun kaikki ostavat pikkuturboja ja joka autoon vaihdettu moottoria kerran jos toisenkin 200tkm ajettuna. Kaikista tärkeimmät autot ovat juuri ne iso moottoriset autot joilla ajetaan pitkiä matkoja ja käydään kaupassa ja töissä. Eri asia nui pikkuturbot joilla kaupunkilaiset kinnaavat cittarin pihaan.

Mitä tekemistä moottorin koolla on sen keston kanssa?
Tuo on alunperinkin ollut joidenkin vähemmän lahjakkaiden ihmisten päätelmä, kun 70-luvulla fiatin puolet pienempi moottori ei kestänyt kuin neljänneksen siitä mitä volvon, niin ajattelivat että syyn täytyy olla siinä moottorin koossa eikä siinä että koko auto maksoi neljänneksen siitä volvon hinnasta.

Tietysti jotain volkkarin koneita porsii, mutta se on volkkarin vika, ja ovat menestyksekkäästi tehneet kyllä paskoja isojakin koneita. Lisäksi ne porsimiset olivat vielä osassa jolla ei ole mitään tekemistä moottorin koon kanssa, turbon ansiosta ko. osat kestivät sentään vähän pidempään, kuin mitä ne olisi kestäneet jos se olisi ollut korkeammalta kierrätettävä vapari.

Yleensähän automaatti taitaa kuluttaa vähän enemmän kuin manuaali?

Ei kai automaatit ole kuluttaneet enää 10 vuoteen enempää kuin manuaalit kuin korkeintaan jossain virallisissa mittauksissa?


Erikoinen homma, PSA:lla on Pösö "ei valmiina", mutta Sitikka ja Vauxhall (Opel) mitattuna. Vai onko siellä vaan pösöllä jokin yksittäinen malli vielä kesken?

Tuo uusi mittaustapa tuo vähän järkeä tuohon pieni turbobensakone - kikkailuun, joilla käytännössä pieneen kulutukseen päästään ainoastaan todella tasaisessa maantieajossa, mutta kaasuttelu kuluttaa bensaa järkyttävästi.

Jos jollekin on epäselvää miksi näin on niin lyhykäisesti tuo ahtopaine, jota ahdin tuottaa nostaa koneen palolämpöjä ja aiheuttaisi koneessa nakutusta/detonointia, jota kompensoidaan suihkuttamalla bensaa koneeseen reippaasti enemmän, kuin mitä palotapahtuma vaatii.
Kyllähän sen imuilman lämpötila viilennetään uudelleen ahtimen jälkeen, eikä tuota ylirikastamalla tapahtuvaa viilennystä tehty kuin joskus kun turbokoneet oli niitä toikkoja sporttimalleja, ei nykyiset päästönormit tuollaiseen enää taitu.

Johtuu tieytsti siitä miten moottori on suunniteltu, meneekö se hyötysuhde huonoksi raskaalla kuormituksella, aikanaan kovia tehomalleja suunnitellessa haettiin yleensä se maksimi teho hyötysuhteen kustannuksella, mutta ei nuo normaalit turbokoneet enää noin käyttäydy.

Käytännön ajossa se 1,4l turbo voi tietysti kuluttaa enemmän kuin vastaavan tehoinen 2l vapari, mutta tuon syynä ei ole moottorin hyötysuhde, vaan kuljettajan raskaampi ajotapa. Se pieni turbokone kun antaa huomattavasti suuremman tehon siellä normaaleilla 2500-3000rpm kierroksilla kuin vastaavan tehoinen vapari, joka edellyttäisi 4500-5000rpm samaan tehoon, eli samaan polttoaineen käyttöön.

Eli oikeasti sen pikkuturbon hyötysuhde on parempi, mutta se mahdollistaa helpommin suuremman tehon käytön, ihminen on se heikko lenkki tässä yhtälössä. Jos vapaastihengittävä moottori olisi taloudellisempi kuin turbo, olisi kaikki kaupalliset raskaat kulkuneuvot vapareita, eikä turboja, siellä tuon polttoaineen kulutuksella on myös merkittävää taloudellista vaikutusta, toisin kuin yksityisisessä mukavuusajelussa.

Mazdallahan on tulossa mielenkiintoinen turbotekniikka, jossa laitetaan jäähdytettyä pakokaasua takaisin imusarjaan, jolloin ahtojen noustessa ei tarvitakaan tuota bensaa niin eksessiivisesti. Saa nähdä millaisiin kulutuslukemiin tuolla päästään.

Ei EGR mikään uusi mielenkiintoinen tekniikka ole, vaan ollut käytössä niin kauan kun on tajuttu että myös polttomoottori tuottaa haitallisia päästöjä. Sitä superlaihaseosmoottoria ne kyllä kehittelevät, ja pakokaasun kierrätys liittyy siinäkin päästöjenhallintaan. Huomattavan laiha seos tuottaa paljon saasteita, jotka pitää saada hallintaan ennen kuin tekniikka voidaan tuoda myyntiin. Pelkästään pienen polttoaineen kulutuksen toteuttaminen ei ole mahdottoman vaikeaa.
 
Ei kai automaatit ole kuluttaneet enää 10 vuoteen enempää kuin manuaalit kuin korkeintaan jossain virallisissa mittauksissa?
Ford Fiestan uudesta hinnastosta A6 perinteinen automaatti 125 g/km. Manuaali samalla 100hv moottorilla 110 g/km. 85hv diesel 96 g/km.

Fiestassa tulee noin 1100€ lisää autoveroa automaatin takia.

VW Polo automaatin hinta taisi nousta myös, mutta sen hinnasto on tarkistamatta itsellä.
 
Erikoinen homma, PSA:lla on Pösö "ei valmiina", mutta Sitikka ja Vauxhall (Opel) mitattuna. Vai onko siellä vaan pösöllä jokin yksittäinen malli vielä kesken?

Vain 308 GT puuttuu.

Hyvin "optimoitiin" PSA-konsernissa vanhat NEDC-mittaukset, kun momentinmuuntimellinen automaatti saatiin kuluttamaan suunnilleen saman verran kuin käsivaihteinen. Nyt sitten tuli realistisemmat lukemat. 2015 ostetun uuden automaattilootallisen vero olikin tämän takia pienempi, kiitos siitä.. Nyt kun katon uusia hinnastoja, niin pikkudieseliin tuntuu uudet hinnat ostohaluja ohjaavan ainakin itsellä.

Aika lyhyen ajan päästä koko verotuksen rukkaus on unohtunut useimmilta kokonaan ja ne jotka ostavat isoja uusia autoja, ostavat jatkossakin.
 
Yhden mielenkiintoisen homman huomasin jossain uutisessa jossa näitä hintaeroja listattiin. Toyota Yaris Hybridin hinta nousee uuden normin myötä. Isommat hybridit halpenevat. Mikä tuon vääntää, kun kyllä hybridi Yaris eittämättä kuuluu siihen vähäpäästöiseen luokkaan riippumatta mittaustavasta.
Noissahan on eri moottorit. Yariksessa tehottomampi 1.5 100hv ja Auriksessa 1.8 136hv. Onhan Yariksessa silti ihan aavistuksen pienempi kulutus, 108 vs 112 g/km. Eli Yariksessa on pienempi autovero.

Tuo uusi mittaustapahan pitäisi olla tarkempi. Voi olla että Yariksessa loppuu tehot ja siksi kulutus on vain vähän pienempi? Myös ilmanvastuksessa saattaa olla jotain eroa, mutta sitä kyllä epäilen.
 
Peugeot 308 GTI:n tuotanto on tosiaan keskeytetty. Ilmeisesti vaatii ensin jotain pieniä muutoksia moottoriin. Eli päästöjen ja kulutuksen säätöä.
 
Varman aika monella valmistajalla poistetaan tietyt malliversiot jos ova elinkaarensa päässä.
Itse en ole seurannut vielä hintoja kun autonvaihto ei ole vielä ajankohtainen mutta jos haluaa joku sporttisemman auton kunnollisella moottorilla joutuu varmaan maksamaan enemmän.
 
Varman aika monella valmistajalla poistetaan tietyt malliversiot jos ova elinkaarensa päässä.
Itse en ole seurannut vielä hintoja kun autonvaihto ei ole vielä ajankohtainen mutta jos haluaa joku sporttisemman auton kunnollisella moottorilla joutuu varmaan maksamaan enemmän.
Ainakin VW Polo gti ja Golf gti on mittaamatta, eli ei pysty tilaamaan/ostamaan ollenkaan autoja.

Ilmeisesti Ford Fiesta ST 200hv olisi mitattu jo uudella tapaa, koska mallikin on aivan uusi.
 
Ilmeisesti Ford Fiesta ST 200hv olisi mitattu jo uudella tapaa, koska mallikin on aivan uusi.
Fordilla on ilmeisesti muutenkin ollut varsin tervehenkinen suhtautuminen WLTP-standardiin, eli on hyvissä ajoin tehty päästömittaukset WLTP:n mukaan. Muissakin Fiestoissa oli jo toukokuusta lähtien tehdastilauksissa hinnat WLTP:stä takaisinlasketuilla päästöillä. Nyt ainoa muutos on se, että julkaistaan myös ne WLTP-päästöt eikä pelkästään WLTP:stä laskettuja NEDC-lukemia.
 
Volkswagenin WLTP-säästöohjeet: Täytä tankki vain puolilleen ja pidä välillä kytkintäkin pohjassa

Nyt on kyllä vagilta pohjanoteeraus (linkissä siis volkkarin wltp:n innostamat säästöohjeet autoilijoille). Iltapaska on ottanut "täytä tankki vain puolilleen" oikein otsikoksi, jotta jokainen perheenäiti varmasti osaa jatkossa tankata vain puolittaisia tankkauksia. Alla lainaus uutisesta:

"Myös turha kuorma kuluttaa selvää rahaa. Nyrkkisääntönä ohjeessa on, että sadan kilogramman lisäpaino nostaa kulutusta jopa 0,3 l/100 km.

”Tarkasta sen vuoksi säännöllisesti tavaratila. Myös tankkaamalla voit säästää. Täytä tankki vain puolilleen. Täysinäinen tankki lisää painoa ja samalla kulutusta”, ohjeet päättyvät."

Suoritetaampa pikainen laskelma. Oletetaan tankin koon olevan 50 litraa ja keskikulutukseksi n. 8 litraa. Jos tankki tankataan täyteen vs puolilleen saadaan siis n. 25kg "turhaa" kuormaa puolikkaaseen tankkiin verrattuna, kuten jutussa vinkataan. Tankki ajetaan karkeasti puolilleen ensimmäisen 300km aikana ja tänä aikana turhaa kuormaa on keskimäärin 12,5kg.

Ylimääräinen kulutus = (0,3l/100km)/100kg*12,5kg*300km = 0.1125litraa

-> Tankin täyttäminen kerralla täyteen siis kuluttaa jokaista 50 litraa kohden 1,1 desilitraa! bensiiniä enemmän kuin pelkkä puolikas täyttö tuplasti niin usein. Jokainen voi varmaan laskea paljonko ylimääräistä aikaa pitää tuon 0,2€ säästön takia käyttää tankilla tai kuinka paljon ajokilometrejä tuo ylimääräinen tankkaus saa aiheuttaa, ettei tuota reilua desilitraa käytetä jo ylimääräiseen tankkauskäyntiin. :facepalm:
 
Parashan se on tankata tankki ihan täyteen ja ajaa tankki tyhjäksi. Eli tankille kun valo syttyy. Kuluu vähiten aikaa tankille ajamiseen ja mahdollisesti jonottamiseen.

Muita kohtia en vielä lukenut. Renkaisiin riittävästi painetta ja valita sellaiset renkaat joissa on pieni vierintävastus. Muuten sitten eco ajoa, eli ripeät kiihdytykset ja tasainen vauhti ja hiljentämiseen ennakointia.

Esim 1.9tdi:llä onnistuu ohjeiden mukaan. 1 liikkeelle ja melkein heti 2. 2 vaihteella kiihdytys 50km/h nopeuteen ja 4. Itse kyllä yleensä käytän kaikki vaihteet 1 -> 4.
3. Vaihteella voi kiihdyttää 80km/h ja sitten 5.

Tuossa nuo Fordin ohjeet linkistä:
1. Käytä autosi huollossa ja tarkista öljyt säännöllisesti.
2. Tarkista rengaspaineet joka kuukausi.
3. Älä pidä matkustamossa tai tavaratilassa turhaa painoa lisäävää tavaraa.
4. Poista kattotelineet, kun ne eivät ole käytössä. Pidä myös auton ikkunat kiinni erityisesti korkeissa nopeuksissa.


5. Aja sulavasti ja pidä silmällä edessä ja takana olevaa tietä välttääksesi äkilliset kiihdytykset ja jarrutukset.

6. Kun kiihdytät, vaihda suuremmalle vaihteelle mahdollisimman nopeasti.

VW:llä näköjään monia ohjeita, mutta tuossa muutama. Tuohan toimii jo 18-20 vuotta vanhalla tdi:llä.
Anna auton rullata. Hyödynnä polttoaineen syötönkatkaisua. 0,0 litraa – rullaa nollakulutuksella: Oikean tekniikan avulla säästät. Tiedätkö miten voit saavuttaa tarkalleen 0,0 l/100 km ”hetkellisen kulutuksen”? Auton rullatessa vaihteen ollessa kytkettynä! Syötönkatkaisu keskeyttää tällöin moottorin polttoainesyötön, joten polttoainetta ei kulu pisaraakaan. Käytä tätä älykästä menetelmää aina kun muutenkin hyödyt moottorijarrutuksesta. Toisin sanoen alamäessä ja punaisissa valoissa. Kulutus pienenee myös pidettäessä kytkintä painettuna. Se on erityisen tehokasta esim. pitkiä matkoja rullatessa – ennakoivaa ajotapaa noudatettaessa.

Tarkasta rengaspaineet. Säästö voi olla jopa 15 prosenttia: Polttoaineen säästö alkaa jo ennen ajon alkua – helpolla rengaspaineen tarkastuksella! Vierintävastuksen osuus kokonaiskulutuksesta voi olla jopa 15 %. Kun renkaisiin täytetään täydelle kuormalle suositeltu rengaspaine (arvot löydät polttoainesäiliön kannesta), vierintävastus pienenee – samoin kuin kulutus. Muista mahdollisimman pieni vierintävastus myös renkaita ostaessasi – niillä säästät polttoainetta jopa 3 % ja ne ovat myös hiljaisemmat.

Laadukkaalla öljyllä säästät jopa 5 %: Mitä aikaisemmin moottori on hyvin voideltu, sitä nopeammin se toimii vähäpäästöisesti. Se on tärkeää erityisesti kylmäkäynnistyksessä ja lyhyillä matkoilla. Hyvän moottoriöljyn pitää siksi täyttää ainakin seuraava tehtävä: jakautua nopeasti.

Synteettiset öljyt tekevät sen parhaiten. Ne vähentävät polttoaineenkulutusta jopa 5 % perinteisiin öljyihin verrattuna. Siitä johtuen melkein kaikkiin Volkswagen-malleihin asennetaan tehtaalla synteettistä öljyä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, toi tankkausohje nyt on aivan typerä vai onko volkkarin wltp mitatuissa malleissa sitten käyttöohjeenta tankin pitäminen maksimissaan puolillaan ja takuun evääminen jos tankkaakin täyteen, sillä wltp mittaukset on tehty puolitankilla?
 
Oletetaan tankin koon olevan 50 litraa ja keskikulutukseksi n. 8 litraa. Jos tankki tankataan täyteen vs puolilleen saadaan siis n. 25kg "turhaa" kuormaa puolikkaaseen tankkiin verrattuna, kuten jutussa vinkataan.
Bensiinin tiheys ei ole 1kg/l vaan 0.75kg/l joten lisäkuorma ei ole kuin vajaat 19kg.
 
Se auton keskikulutuskaan on tuskin reilu 8 litraa, mutta menee vähän hiusten halkomiseksi. Pääasia, että tuossa esimerkissäni käy ilmi, että painosäästöä voidaan perustella ainoastaan mutu pohjalta ja kun hieman avaa laskuja auki niin tajutaan, että puolikkaan tankin lisäpaino ensimmäisellä muutamalla sadalla kilometrillä ei aiheuta käytännössä mitään eroja polttoaineenkulutukseen.
 
Jep, toi tankkausohje nyt on aivan typerä vai onko volkkarin wltp mitatuissa malleissa sitten käyttöohjeenta tankin pitäminen maksimissaan puolillaan ja takuun evääminen jos tankkaakin täyteen, sillä wltp mittaukset on tehty puolitankilla?
Suurin hyöty varmaan tulee, kun käyttää renkaissa kuoramatulle autolle tarkoitettuja rengaspaineita ja sitten karsii kaiken muun ylimääräisen painon pois. Eli tankkaamaankin kannattaa mennä vasta sitten kun valo syttyy. Ja ajotietokonehan näyttää myös, että montako kilometriä vielä pääsee ajamaan.

Jos ajaa vähän, niin ehkä tuo vain 35L tankkaamimen kerralla toimii jotenkin. Mutta riippuu myös tankin koosta. Aika pienet tankit taitaa nykyisin olla?
Vältä turhaa kuormaa. Säästät jopa 0,3 litraa: Jokainen lisäkilo nostaa kulutusta. Tarkemmin sanottuna: 100 kg lisäpaino nostaa kulutusta jopa 0,3 l/100 km. Tarkasta sen vuoksi säännöllisesti tavaratila. Myös tankkaamalla voit säästää. Täytä tankki vain puolilleen. Täysinäinen tankki lisää painoa ja samalla kulutusta.
 
Suurin hyöty varmaan tulee, kun käyttää renkaissa kuoramatulle autolle tarkoitettuja rengaspaineita ja sitten karsii kaiken muun ylimääräisen painon pois. Eli tankkaamaankin kannattaa mennä vasta sitten kun valo syttyy. Ja ajotietokonehan näyttää myös, että montako kilometriä vielä pääsee ajamaan.

Jos ajaa vähän, niin ehkä tuo vain 35L tankkaamimen kerralla toimii jotenkin. Mutta riippuu myös tankin koosta. Aika pienet tankit taitaa nykyisin olla?
Jeps. Saman säästön saa kun ajaa vaan rohkeasti tankin about tyhjäksi, kun moni tuntuu säikkyvän sitä vajaata tankkia ja siten tuo volkkarin vinkki puolitankilla ajamisesta on täysi mahdottomuus :D
 
Tuossa nuo Fordin ohjeet linkistä:

Kiihdytyksestä ja vaihteen vaihdosta, joku taloudellisuusajaja on sanonut että pitäisi kiihdyttää nopeasti pienellä vaihteella ajonopeuteen ja sitten laittaa isoin mahdollinen vaihde päälle. En oikein tiedä että onko tuossa autokohtaisikain eroja mutta diisselillä pitää koettaa käyttää välillä niitä kierroksia senkin takia ettei kone mene ihan tukkoon. Edellisellä kun ajoi pelkällä väännöllä eikä kierrokset käynyt kätännössä ikinä 3000:n yläpuolella niin alkoi siellä 300tkm jälkeen tulla aikamoisia pölypilviä kaasutellessa.
 
Kiihdytyksestä ja vaihteen vaihdosta, joku taloudellisuusajaja on sanonut että pitäisi kiihdyttää nopeasti pienellä vaihteella ajonopeuteen ja sitten laittaa isoin mahdollinen vaihde päälle. En oikein tiedä että onko tuossa autokohtaisikain eroja mutta diisselillä pitää koettaa käyttää välillä niitä kierroksia senkin takia ettei kone mene ihan tukkoon. Edellisellä kun ajoi pelkällä väännöllä eikä kierrokset käynyt kätännössä ikinä 3000:n yläpuolella niin alkoi siellä 300tkm jälkeen tulla aikamoisia pölypilviä kaasutellessa.
Kiinnostais kyllä, että miten se kone menee tukkoon jos ei kiihdytä punarajalle?
 
Kiinnostais kyllä, että miten se kone menee tukkoon jos ei kiihdytä punarajalle?
Täysi kiihdytys puhdistaa konetta. Varsinkin näillä nykyajan koneilla kun käyvät laihalla niin sylintereihin muodostuu karstaa ja moskaa epäpuhtaasta palamisesta johtuen. Koneen kierrättäminen ja täyskaasulla käyttäminen sitten polttaa noita pois. Toinen paikka mihin karstaa menee on venttiilit ja niiden ympärys, nekin puhdistuu kun painaa kunnolla kaasua ja kone syöttää kunnolla bensaa, joka puhdistaa venttiileitä ja ympäryksiä (tämä ei tosin toimi jos on suorasuihkutuskone, ne pitää käyttää huollossa aika ajoin puhdistuttamassa).

Vaikuttaahan se sitten lopulta siihen taloudellisuuteenkin jos kone on karstainen. Eli tekee tuo ihan hyvää välillä antaa sille koneelle kunnolla happea.
 
Täysi kiihdytys puhdistaa konetta. Varsinkin näillä nykyajan koneilla kun käyvät laihalla niin sylintereihin muodostuu karstaa ja moskaa epäpuhtaasta palamisesta johtuen. Koneen kierrättäminen ja täyskaasulla käyttäminen sitten polttaa noita pois. Toinen paikka mihin karstaa menee on venttiilit ja niiden ympärys, nekin puhdistuu kun painaa kunnolla kaasua ja kone syöttää kunnolla benssa, joka puhdistaa venttiileitä ja ympäryksiä (tämä ei tosin toimi jos on suorasuihkutuskone, ne pitää käyttää huollossa aika ajoin puhdistuttamassa).

Vaikuttaahan se sitten lopulta siihen taloudellisuuteenkin jos kone on karstainen. Eli tekee tuo ihan hyvää välillä antaa sille koneelle kunnolla happea.
Imusarjasuihkutuksessa karsta pysyy kyllä poissa ihan normiajossa, suoraruiskussa karstoittuminen on ongelma jota ei korjata kaasulla. Sylintereidenkin karstoittuminen nyt on vähän niin ja näin, helpompi olisi nähdä, että jotain nokea jne kertyisi rikkaalla seoksella. Dieselin sielunelämä ei nyt ihan täysin selvä ole itselleni, mutta tasainen vääntökäyrä antaisi olettaa, että ihan tuolla alakierroksellakin kunnon väännöillä palaisi karstat siinä missä muutenkin. Tuo dieselin pöllähtely kaasulla ei varmaan muutenkaan johdu koneen karstoista vaan ihan palotapahtuman seoksista jne.
 
Imusarjasuihkutuksessa karsta pysyy kyllä poissa ihan normiajossa, suoraruiskussa karstoittuminen on ongelma jota ei korjata kaasulla. Sylintereidenkin karstoittuminen nyt on vähän niin ja näin, helpompi olisi nähdä, että jotain nokea jne kertyisi rikkaalla seoksella. Dieselin sielunelämä ei nyt ihan täysin selvä ole itselleni, mutta tasainen vääntökäyrä antaisi olettaa, että ihan tuolla alakierroksellakin kunnon väännöillä palaisi karstat siinä missä muutenkin. Tuo dieselin pöllähtely kaasulla ei varmaan muutenkaan johdu koneen karstoista vaan ihan palotapahtuman seoksista jne.
Eiköhän diesel tässä toimi suurinpiirtein samoin kuin bensakonekkin. Lämmöstähän ja polton puhtaudesta se karstojen poltto on kiinni eikä varsinaisesti kierroksista. Isoilla kierroksilla se karsta kuitenkin palaa parhaiten. Tavallaan kyllä se kone ottaa pienilläkin kierroksilla lämpöä jos painat kaasun pohjaan, mutta täyskaasu liian pienillä kierroksilla ei ole oikein hyvä idea muuten, varsinkaan karstaisella koneella.
 
Kiihdytyksestä ja vaihteen vaihdosta, joku taloudellisuusajaja on sanonut että pitäisi kiihdyttää nopeasti pienellä vaihteella ajonopeuteen ja sitten laittaa isoin mahdollinen vaihde päälle. En oikein tiedä että onko tuossa autokohtaisikain eroja mutta diisselillä pitää koettaa käyttää välillä niitä kierroksia senkin takia ettei kone mene ihan tukkoon. Edellisellä kun ajoi pelkällä väännöllä eikä kierrokset käynyt kätännössä ikinä 3000:n yläpuolella niin alkoi siellä 300tkm jälkeen tulla aikamoisia pölypilviä kaasutellessa.
Jep. Eli 1. Vaihteella tosi nopea/lyhyt kiihdytys ja 2-vaihde. 2 vaihteella ripeä kiihdytys 50km/h vauhtiin ja 4 vaihde, jos se on rajoitus. Sitten tasainen vauhti.

Jos rajoitus 80km/h niin 1-2-3 ja 3 vaihteella ripeä kiihdytys 80km/h ja 5 vaihde. Tai jos on 6 vaihdetta niin se. Suurimmalla vaihteella ei siis kiihdytetä ollenkaan, vaan pidetään tasainen vauhti päällä.

Noin se meni myös autokoulun kulutusajossa bensa bemarilla. Sai selvästi pienennettyä kulutusta. Melkein jäi alle 6L kaupunkikulutus ja vuosi oli joku 2001.

Hidastuksissa sitten moottorijarrua. Eli 5 vaihteella kaasu pois. Sitten lisää moottorijarrua 3 vaihteella. Risteyksen taisi päästä ajamaan 3 vaihteella. Jarrua ei oikeastaan tarvinnut ollenkaan.


Fordin ohje, kohta 6.
Tuohan ei pidä kyllä paikkansa. Paitsi että ripeästi se kiihdytys ja sitten se suurin vaihde, jolla moottori vielä jaksaa vetää normaalisti.

Jos siis kiihdyttää liian isolla vaihteella, niin eihän se auto mihinkään kiihdy :) Toki esim 1.9 tdi vetää oikein hyvin jo alle 2000 rpm. Samoin varmaan myös nuo 1.0 turbot, kun turbo tuo sitä vääntöä.
6. Kun kiihdytät, vaihda suuremmalle vaihteelle mahdollisimman nopeasti.
 
Moottorijarrutuksella ei kyllä varsinaisesti tarkoiteta sitä, että moottorilla pitäisi nopeutta hidastaa vaan sitä, että jarrutellaan ilman, että painetaan kytkintä. Moottorin bensansyöttö katkeaa kun auto rullaa konetta vasten, kunnes kierrokset putoavat tietyn rajan alle.

Jos tullaan vaikka risteystä kohti vitosella, niin tuskin ne sielä autokoulussakaan kehottavat vaihtamaan välissä kolmoselle. Kytkinhän siinä vaan kuluu jos heitetään pientä vaihdetta silmään välissä ellei sitten vähän välikaasulla näpäytä kierroksia ylös joka äkkiä syö sen bensansäästön. Näitä tahvoja näkee aivan liikaa, jotka pyrkivät vaihteita pienentämällä jarruttamaan autoa valoihin kun autossa on aivan toimivat jarrut :facepalm:.
 
Moottorijarrutuksella ei kyllä varsinaisesti tarkoiteta sitä, että moottorilla pitäisi nopeutta hidastaa vaan sitä, että jarrutellaan ilman, että painetaan kytkintä. Moottorin bensansyöttö katkeaa kun auto rullaa konetta vasten, kunnes kierrokset putoavat tietyn rajan alle.

Jos tullaan vaikka risteystä kohti vitosella, niin tuskin ne sielä autokoulussakaan kehottavat vaihtamaan välissä kolmoselle. Kytkinhän siinä vaan kuluu jos heitetään pientä vaihdetta silmään välissä ellei sitten vähän välikaasulla näpäytä kierroksia ylös joka äkkiä syö sen bensansäästön. Näitä tahvoja näkee aivan liikaa, jotka pyrkivät vaihteita pienentämällä jarruttamaan autoa valoihin kun autossa on aivan toimivat jarrut :facepalm:.
Joo. Eli kun menee 5 vaihteella tyhjäkäynnille, niin täytyy vaihtaa 3 vaihde (että moottorijarrua saa vähän lisää ja oikea vaihde silmään). Sillä sitten risteys läpi. Ei tarvitse juuri jarruttaa. Välikaasua ei tarvitse. Noin siis ainakin autokoulun kulutusajossa opetettiin ja kulutus pieneni.

Itsehän en pahemmin moottorijarrua jaksa harrastaa. Eli rullailen vapaalla.

Ainakin se autokoulun bensa bemari jaksoi risteyksen 3 vaihteella tyhjäkäynnillä.


Niin ja yleensähän valoihin täytyy jarruttaa oikein kunnolla, kun 50km/h vauhtia ja jos valot ehtii vaihtua punaisiksi. Eli moottorijarrusta ei ole mitään hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja yleensähän valoihin täytyy jarruttaa oikein kunnolla, kun 50km/h vauhtia ja jos valot ehtii vaihtua punaisiksi. Eli moottorijarrusta ei ole mitään hyötyä.

No kyllähän se kannattaa jalka nostaa kaasulta kun sitä risteystä lähestyy ja näkee ettei siitä voi läpi ajaa. Sinänsä sen moottorijarrutuksen käyttö nopeuden hidastamiseen ei ole varsinaisesti mielekästä, mutta tilanteessa jossa nopeutta ei ole tarvetta ylläpitää kannattaa se vaihde pitää päällä niin pitkään kun moottori on tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella ja antaa auton rullata. Tuo pienemmälle kepittämisen ja sillä rullailun jatkamisen hyöty on niin pieni että menee todennäköisesti tasoihin ylimääräisen kytkimen kulumisen kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 020
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom