Wlan tukiasema kaatuu vai kaatuuko? Etäohjaus ongelmaa.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ddude
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 569
Mulla on siis mökillä seuraava setup:
4g Modeemi:
Tp Link Archer 200

2 kpl Wifi pistorasiaa:

Ilmalämpöpumppu etäohjauksella:

Homma menee siis niin että kun lähden mökiltä hommat pelittää kuten pitääkin.
No, parin viikon päästä huomaan että yhteys Mideaan on kadonnut.
Pari viikkoa tästä eteenpäin on molemmat wifi pistorasiat pois linjalta.

Mistä tiedän onko vika tukiasemassa vai että noi yksittäiset laitteet on pois linjalta? Näkeekö esim operaattori em. asian?

Midealla tiedetään olevan ongelmia softansa kanssa ja sen ongelmat voi johtua siitä.
Modeemiin ei ole olemassa uudempaa firmistä. Kannattaisiko harkita OpenWrt:ä tai vastaavaa?

Miten kannattaa edetä jotta saan paikallistettua vian kohteen?

Kaikki vinkit ja neuvot tervetulleita!
 
Käytätkö mökin laitteita jonkun dyndns:n kautta ?
Joskus jouduin laittamaan yhden purkin tekemään tietyin väliajoin liikennettä ulos, muuten "jokin katkesi jossain" eikä ulkoa enää päässyt sisään päin.
En kyllä muista mikä dyndns silloin oli käytössä.
Joku arduino/raspberry tekemään muutaman pingin tai hakemaan googlen sivun muutaman kerran päivässä niin kukaan ei natkan varrella luule että pitää katkoa yhteyksiä...
 
Koska laitteet putosivat verkosta tipoittain eikä kaikki yhtä aikaa, epäilys olisi että vika voisi olla yksittäisissä asiakaslaitteissa.

Operaattori ei tuota rupea selvittämään ellet ole erityisesti maksanut jostain aivan erikoisesta omien laitteidesi ylläpitopalvelusta, eikä edes pysty selvittämään ellet ole avannut modeemin hallintayhteysmahdollisuutta internetin puolelle (riskialtis temppu) ja kertonut laitteen hallintasalasanaa operaattorille (ellei laite ole operaattorin eikä sinulla ole erityistä ylläpitopalvelusopimusta, operaattori ei halua tietää sitä).

Kun seuraavan kerran menet mökille:

1.) katso pystyykö älypuhelin, läppäri tai muu mukanasi oleva WiFi-verkkoa käyttävä laite liittymään mökin WiFi-tukiasemaan saman tien ilman ongelmia. Jos ei pysty, vika taitaa olla tukiasemassa.

2.) avaa selaimella yhteys WiFi-tukiaseman hallintasivulle ja etsi sieltä kohta Advanced -> Security -> Access Control. Sieltä pitäisi Online Devices-kohdasta näkyä mitkä laitteet ovat tukiaseman mielestä saaneet siihen yhteyden. Jo pelkkä listalla näkyvien laitteiden lukumäärä kertoo ovatko pistorasiat ja ilmalämpöpumppu mukana vai eivät.
 
Käytätkö mökin laitteita jonkun dyndns:n kautta ?
Joskus jouduin laittamaan yhden purkin tekemään tietyin väliajoin liikennettä ulos, muuten "jokin katkesi jossain" eikä ulkoa enää päässyt sisään päin.
En kyllä muista mikä dyndns silloin oli käytössä.
Joku arduino/raspberry tekemään muutaman pingin tai hakemaan googlen sivun muutaman kerran päivässä niin kukaan ei natkan varrella luule että pitää katkoa yhteyksiä...
Ei ole dynDNS:ää.
Eikä myöskään arduinoa tai raspberryä... Mietin voisko tuota ideaa testata että manuaalisesti parin pvän välein käynnistäisi noi laitteet jos saisi siten ne pysymään linjalla?
Koska laitteet putosivat verkosta tipoittain eikä kaikki yhtä aikaa, epäilys olisi että vika voisi olla yksittäisissä asiakaslaitteissa.

Operaattori ei tuota rupea selvittämään ellet ole erityisesti maksanut jostain aivan erikoisesta omien laitteidesi ylläpitopalvelusta, eikä edes pysty selvittämään ellet ole avannut modeemin hallintayhteysmahdollisuutta internetin puolelle (riskialtis temppu) ja kertonut laitteen hallintasalasanaa operaattorille (ellei laite ole operaattorin eikä sinulla ole erityistä ylläpitopalvelusopimusta, operaattori ei halua tietää sitä).

Kun seuraavan kerran menet mökille:

1.) katso pystyykö älypuhelin, läppäri tai muu mukanasi oleva WiFi-verkkoa käyttävä laite liittymään mökin WiFi-tukiasemaan saman tien ilman ongelmia. Jos ei pysty, vika taitaa olla tukiasemassa.

2.) avaa selaimella yhteys WiFi-tukiaseman hallintasivulle ja etsi sieltä kohta Advanced -> Security -> Access Control. Sieltä pitäisi Online Devices-kohdasta näkyä mitkä laitteet ovat tukiaseman mielestä saaneet siihen yhteyden. Jo pelkkä listalla näkyvien laitteiden lukumäärä kertoo ovatko pistorasiat ja ilmalämpöpumppu mukana vai eivät.
Tuo itsellekin tuli mieleen että vika voisi olla noissa clienteissä. Tosin vähän sotkee se että pistorasiat putoaa aina samaan aikaan. Midean ilmalämpöpumppu taas ei sovi verrokisi kun Midealla on sovelluksessa joku bugi joka aiheuttaa yhteysongelmaa...

Lähinnä mietin että eikö operaattori pysty lähettämään jonkun "pingin" ko. liittymään ja kertomaan mulle onko se kyseinen liittymä verkossa vai ei?

Mä testaan noi kohdat 1 ja 2 kun menen ens kerralla mökille.

Kiitos jo nyt molemmille avusta!
 
Jos siinä tukiasemassa on NAT-toiminto päällä (kuten yleensä oletuksena on), operaattori tai kukaan muukaan ei pääse ulkoa sisäänpäin tuota tukiasemaa itseään pidemmälle, ellei tukiasemaan erityisesti määritellä jotain mikä sallisi yhteyden (yleensä portinohjaus = joku määrätty TCP tai UDP portti tukiaseman julkisen puolen IP-osoitteessa ohjataan kytkeytymään jonkin tietyn sisäverkon laitteen IP-osoitteeseen + porttiin, tai uPnP jolla sisäverkon laite voi tarvittaessa pyytää tällaista ohjausta automaattisesti).

Ja vaikka pääsisikin, operaattoria ei todellakaan kiinnosta ruveta testailemaan jonkun yksittäisen perusasiakkaan omia verkkovirityksiä asiakkaan oman modeemin takana. Operaattori näkee onko modeemi verkossa vai ei, sekä verkossa olevan modeemin yhteyden suoritusarvot (signaalivoimakkuus, yhteysvirheiden esiintymistiheys ym.) mutta ei sen enempää.

Koska useimmissa 4G-liittymissä on oletuksena lisäksi operaattoritason NATti päällä, yhteyden saaminen läpi internetistä sisäänpäin voi olla oletusasetuksilla tuplamahdotonta. Nuo pistorasiat ja lämpöpumppu todennäköisesti toimivat siten että ne ottavat itse yhteyttä ulospäin laitevalmistajan serveriin/pilvipalveluun joka sitten toimii "kohtaamispaikkana" johon myös laitteen ohjaamiseen tarkoitetut ohjelmat ottavat yhteyttä.
 
Nyt toi wlan purkki testattu ja ymmärtääkseni wifi toimii mutta purkki itse ei ole yhteydessä nettiin:
Puhelimella pystyy siis yhdistää wifiin mutta se sanoo että "ei internetyhteyttä".
 
Jos ongelma on siinä, että purkki vaatii (epä)säännöllisin väliajoin boottia, niin eikö sen perään voi laittaa jonkin ajastimen, joka katkaisee siitä hetkeksi sähköt kerran vuorokaudessa?
 
Jos ongelma on siinä, että purkki vaatii (epä)säännöllisin väliajoin boottia, niin eikö sen perään voi laittaa jonkin ajastimen, joka katkaisee siitä hetkeksi sähköt kerran vuorokaudessa?
Jos vaan hommaisi kunnollisen purkin samalla vaivalla sen sijaan, että purkkavirityksellä korjaa paskaa laitetta?
 
Jos vaan hommaisi kunnollisen purkin samalla vaivalla sen sijaan, että purkkavirityksellä korjaa paskaa laitetta?
Jos tuo on toimiva ratkaisu, niin ajastimen hinta marketissa alle 5€. Mitäs uusi purkki maksaakaan?
 
Onko vika purkin softassa vai raudassa todennäköissemmin? Siis mietin kannattaisiko kokeilla open wrt tms firmistä?
Ajastin voi olla ihan hyvä vaihtoehto kun riittää kun boottaa kerran viikkoon ja tuokin vain talvikaudella.

Mistä muuten tietää mikä on "kunnollinen" purkki? Siis trial and error meiningillä vai millä?
 
Onko vika purkin softassa vai raudassa todennäköissemmin? Siis mietin kannattaisiko kokeilla open wrt tms firmistä?
Tuo on siis versio v1, koska se näyttäisi olevan ainoa tuettu?
OpenWrt Project: Table of Hardware

Asentelu näyttää vähän virhealttiilta puuhalta, joten jos jotain menee pieleen, niin pääsee ostamaan uuden purkin. Ehkä uudempi versio samasta laitteesta olisi vakaa jo luonnostaan?
Mistä muuten tietää mikä on "kunnollinen" purkki? Siis trial and error meiningillä vai millä?
Yhdistelmälaitteet ovat haastavia, koska monimutkaisuus lisääntyy eksponentiaalisesti, mutta softan vääntämiseen ja testaukseen varattu aika ei. Ajan kanssahan nuo yleensä tulevat kuntoon, ellei tule uusia ominaisuuksia samaan laitteeseen ängettäväksi.
 
Tuo on siis versio v1, koska se näyttäisi olevan ainoa tuettu?
OpenWrt Project: Table of Hardware

Asentelu näyttää vähän virhealttiilta puuhalta, joten jos jotain menee pieleen, niin pääsee ostamaan uuden purkin. Ehkä uudempi versio samasta laitteesta olisi vakaa jo luonnostaan?
Versio on just tuo V1.
Lopputulos on tietty sama jos kokeilee ja ei onnistu-> uuden osto.

Tuosta on näemmä tullut uudempi versio vuonna 2019 ja siinä arvostelujen ka. on paljon korkeampi kuin tuolla nykyisellä purkilla:

Saiko noita jotenkin liitettyä että toi vanha purkki toimisi wlan toistimena, sille voisi olla käyttöä tuolla mökillä.
 
Saiko noita jotenkin liitettyä että toi vanha purkki toimisi wlan toistimena, sille voisi olla käyttöä tuolla mökillä.
MR200 näyttää tukevan WDS Bridgeä, eli ainakin toisen samanmerkkisen kanssa sen saa linkitettyä.
 
Onko ilmapumppu sellanen että se tukee vain Androidia ja kun se katoaa, pudotetaan yhteys pois päältä.
 
MR200 näyttää tukevan WDS Bridgeä, eli ainakin toisen samanmerkkisen kanssa sen saa linkitettyä.
Jos nyt ymmärrän oikein niin näissä uudemmissa ei ole ko. ominaisuutta:

Eli esim. tuo Archer MR 600 ei tukisi bridgeä
Höh, meneepä hankalaksi...
 
Eikö tuosta löydy tätä ominaisuutta:
Ei tarvitse kikkailla millään lisäpalikoilla mikäli tuossa on tuo ominaisuus ja vika korjaantuu tuolla. Ja jos tuo on vaihtoehto,niin dynaaminen dns käyttöön siltä varalta,että ip osoite muuttuu.
 
Eikö tuosta löydy tätä ominaisuutta:
Ei tarvitse kikkailla millään lisäpalikoilla mikäli tuossa on tuo ominaisuus ja vika korjaantuu tuolla. Ja jos tuo on vaihtoehto,niin dynaaminen dns käyttöön siltä varalta,että ip osoite muuttuu.
Kappas. Tämä testiin. :thumbsup:
 
Ikäväkseni totean että tuo edellä mainittu ei onnistu omassa V1 versiossa, saatavilla vain V3 ja V4 versioihin...
 
Laita kympin digitimer tekemään reitittimelle ivo-bootti joka yö? Tai ehkä vähän ennen sitä kellonaikaa, jolloin olet todennäköisimmin tekemässä etäohjauksia.
 
Päivitetäänpä tännekin missä mennään.
Sain kesällä mutkan kautta ilmaiseksi Huawein 4G reitittimen ja laitoin sen tuon TP Linkin tilalle.
TP linkissä ilmeisesti ollut vikaa sillä nyt noi etäpistorasiat pysyy linjalla kuten pitääkin.

Isoin ongelma edelleen pysyy: Midean ilmalämpöpumppu, putoaa edelleen noin 2 vkon kuluttua linjalta.

Reklamoin Onniselle ties monettako kertaa ongelmasta.
Lähettivät kyllä tuollaisen uuden WIFI tikun jolla pumppu pitää yhteyttä mutta muuten homma oli:
"Jos ei korjaannu tuolla, niin sille ei ole mitään tehtävissä"

Noinko tuo menee?
Laitteessa nyt vielä takuuta ja toi etäohjaus oli itselle yksi tärkeimmistä ostokriteereistä.
 
Vika siis lienee Midean pumpussa lisävarusteena olevassa tikussa.
Tikku on siis USB - wifi tikku ja "irtonainen" lisävaruste.

Mietin jos ei uudella tokene niin voisin kokeilla jonkun muun merkkistä tikkua.
Mikä tuollaisen tikun oikea nimi on?

EDIT: Orkkis siis tälläinen:

Voisikohan tuohon kokeilla jotain geneeristä tikkua? Jos kyllä niin mitä?
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti usb-wifi -sovitin on se joka jumahtaa. Sen voi liittää tietokoneeseen ja usb manufacturer+product id:n perusteella katsoa, josko löytyisin tarkempia tietoja.
Mutta olisiko mahdollista katkaista sisäyksikön virransyöttöä digitimerilla? Silloin IVO-bootti hoitaisi myös tikun jälleen linjoille

EDIT: Tässä usb ID-ohjeita: How can I get the vendor ID and product ID for a USB device?
EDIT2: Vähän testidokumentteja: FCC ID 2ADQOMDNA15 Smart Kit Wi-Fi Adaptor by GD Midea Air-conditioning Equipment Co.,Ltd.
EDIT3: Keskustelua wifi-moduulin web-APIsta: Midea/Inventor (and other brand) Air Condition API - Domoticz
ja Any Support for Midea A/C?
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti usb-wifi -sovitin on se joka jumahtaa. Sen voi liittää tietokoneeseen ja usb manufacturer+product id:n perusteella katsoa, josko löytyisin tarkempia tietoja.
Mutta olisiko mahdollista katkaista sisäyksikön virransyöttöä digitimerilla? Silloin IVO-bootti hoitaisi myös tikun jälleen linjoille

EDIT: Tässä usb ID-ohjeita: How can I get the vendor ID and product ID for a USB device?
Kyllähän toi virransyötön katkokin varmasti jotenkin onnistuu mutta syöttö on nk. kiinteä eli olisi sähkärin hommia...
Kokeillaan jos saisi ton systeemin toimimaan helpommalla tavalla ensin.

EDIT: Kokeilin liittää ton tikun USBilla koneeseen mutta se ei löydä sitä kummallakaan ohjeessa neuvotulla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on myös aika mielenkiintoinen projekti: reneklootwijk/node-mideahvac
Siitä voisi päätellä, että tuo Midea smartkey ei ole pelkästään wifi-sovitin, eikä siten korvattavissa sellaisella.
Toisekseen, yhteysongelmat voivat hyvinkin olla Midea-cloudin päässä. On useampia projekteja, jossa on yritetty ja myös onnistuttu tekemään ilmastointilaitteen ohjausta suoraan LANissa (ei Midea cloudin/appin kautta), joten se voisi olla toiseksi paras ratkaisu.
Paras ja helpoin ratkaisu IMHO on tehdä kylmästi se IVO-bootti digitimerilla.

EDIT: Jos olisi pätevämpi wifi-tukiasema, jossa voisi potkaista etänä clientin (Midea Smartkey) pois ja se sitten yhdistäisi takaisin, kuka ties se voisi saada Cloud-yhteyden jälleen pystyyn. Koko wifin siinä kyllä varmasti saa poikki ja vpn-serverikin löytynee
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa mikajh:n linkkaaman projektin etusivulla Observations-kohdassa sanotaan:
As a test I monitored my 4 identical AC units (Artel) for a couple of days 24hr/day. 1 unit was monitored via a serialbridge connection the others via the Midea Cloud. The units monitored via the Midea Cloud reported sometimes wrong values for various properties (e.g. powerOn, hortizontalSwingActive, setpoint) while the unit monitored via the serialbridge did not show this behaviour. Also the Midea Cloud regularly returned an error (timeout or system error) or was unavailable completely for hours. This makes me conclude the Midea Cloud is unreliable.

Eli on olemassa merkkejä että tuo Midean pilvipalvelu johon lämpöpumpun etäohjaus tukeutuu on ns. juosten kustu.

Huomaa että tuo SmartKey lämpöpumpun kyljessä ottaa siis yhteyttä ulospäin Midean pilvipalveluun, johon myös sitten älypuhelimen hallintaohjelma ottaa yhteyden. Riippuu sitten tuon hallintaohjelman toteutuksesta ilmoittaako se kuinka selkeästi yhteysongelman sijaintipaikan: onko se älypuhelimen ja pilvipalvelun välissä, vai pilvipalvelun ja lämpöpumpun välissä?

Jos pilvipalvelu on toteutettu fiksusti, sen luulisi pystyvän näyttämään vaikka viimeisimpiä pumpulta saatuja historiatietoja silloinkin kun yhteys pilvipalvelun ja pumpun välillä olisi katseluhetkellä poikki. Mutta jos hallintaohjelma ei saa yhtään mitään tietoja, se pistää epäilemään että ongelma saattaa olla juurikin pilvipalvelussa itsessään.
 
Tuossa mikajh:n linkkaaman projektin etusivulla Observations-kohdassa sanotaan:


Eli on olemassa merkkejä että tuo Midean pilvipalvelu johon lämpöpumpun etäohjaus tukeutuu on ns. juosten kustu.

Huomaa että tuo SmartKey lämpöpumpun kyljessä ottaa siis yhteyttä ulospäin Midean pilvipalveluun, johon myös sitten älypuhelimen hallintaohjelma ottaa yhteyden. Riippuu sitten tuon hallintaohjelman toteutuksesta ilmoittaako se kuinka selkeästi yhteysongelman sijaintipaikan: onko se älypuhelimen ja pilvipalvelun välissä, vai pilvipalvelun ja lämpöpumpun välissä?

Jos pilvipalvelu on toteutettu fiksusti, sen luulisi pystyvän näyttämään vaikka viimeisimpiä pumpulta saatuja historiatietoja silloinkin kun yhteys pilvipalvelun ja pumpun välillä olisi katseluhetkellä poikki. Mutta jos hallintaohjelma ei saa yhtään mitään tietoja, se pistää epäilemään että ongelma saattaa olla juurikin pilvipalvelussa itsessään.
Kiitoksia vastauksista molemmille.
Jos toi Midean pilvi on se missä vika, niin miten tuo IVO bootti auttaa siihen kun sillä kuitenkin saa aina yhteyden toimimaan?

Ja hallintaohjelma ei näytä ainakaan käyttäjälleen mitään tietoja sen jälkeen kun toi systeemi menee offlineen, pelkkä "offline" teksti ei mitään muuta. Ks. Screenshot

Alkaa vähän hihna kiristyä tän kanssa kun myytiin mulle juurikin tuolla etäohjauksella ja nyt Onnisen (myyjä) takuuvastaava vaan totesi ettei asialle ole tehtävissä mitään...
 

Liitteet

  • Screenshot_20201110-155208.jpg
    Screenshot_20201110-155208.jpg
    334,5 KB · Luettu: 25
Päivitystä:
Nillitin myyjälle noista ongelmista ja sain siis uuden USB tikun.
Nyt menty jo kk ilman ongelmia tuolla uudella tikulla...
Sormet edelleen ristissä että ongelmia ei tule jatkossakaan...
 
No höh... Tuli nuolaistua liian aikaisin: 1,5kk meni ja nyt pumppu taas offline...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 139
Viestejä
4 759 632
Jäsenet
77 427
Uusin jäsen
zUGO

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom