Windowsin aktivointi toiselle Microsoft-tilille?

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Isä on ottanut käyttöön mun vanhan läppärin.

Järjestelmävalvoja-tili on nyt isän Outlook-sähköpostilla samoin kuten koneen ainoa käyttäjätili. Mutta jos menen mun alkuperäiseen Microsoft-tiliin jolla läppäri aktivoitiin ja poistan sieltä Laitteet-osiosta sen vanhan läppärin, niin tuleeko siitä ongelmia kun muuten se ei ole yhteydessä tuohon läppäriin?

Koneen ensimmäisellä käynnistyksellä ja alku-asennuksella käytettiin mun Microsoft-tiliä, nyt tuo tili on poistettu koneesta ja sen tilalla on isän Microsoft-tili.
Mutta onko toi mun tili enään linkitetty tuohon koneeseen ja siihen Windowsiin?

Pelkään että toi Windows-aktivointi kaatuu tai jotain jos menen poistamaan sieltä Omat Laitteet -hallinnasta tuon vanhan läppärin.


Toisin sanoen, jos alku-asennuksessa käyttää "väärää" sähköpostia, voiko sen vaihtaa jälkeenpäin ilman että Windows-aktivointi poistuu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 946
Oletko kokeillut vaihtaa kirjautumisen paikalliseen tiliin? Ei sen pakko ole olla Microsoft tili.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Oletko kokeillut vaihtaa kirjautumisen paikalliseen tiliin? Ei sen pakko ole olla Microsoft tili.
Oli jo pari kuukautta paikallinen tili, mutta nyt isä tarvitsee Officen takia Microsoft-tiliä.
Haluan vain poistaa kaikki liitokset omaan Microsoft-tiliin tuosta läppäristä.

Koska Windows tuli koneen mukana, sen digitaalinen oikeus on sen emolevyssä kyllä, mutta jos tuon aktivoinnissa käytetyn Microsoft-tilin poistaa/vaihtaa, niin voiko sitä konetta käyttää toisella tilillä? Koneessa tuota mun tiliä ei enää ole, mutta se koneen nimi näkyy mun Microsoft-tilin Omat Laitteet-osassa.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Nyt kun kävin vilkaisemassa tuota Laitteet -osaa molempien Microsoft-tilillä niin se kone löytyy molemmista tileistä.
Tarkoittaako tuo sitten että Digitaalinen käyttöoikeus on linkitetty tällä hetkellä molemmille?
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
OK. asia taisi olla niinkin simppeli että kun toi läppärin Win 10 on OEM versio joka on sidottu rautaan (emolevy), niin sen Microsoft-tilin pystyi vaihtamaan tuolla tempulla joka jo tehtiin eli omalta tililtä paikalliselle tilille ja paikalliselta tililtä uudelle Microsoft-tilille.

Poistin tuon koneen Microsoft-tilin laitteista ja ei oo mitään herjauksia tullut koska se on linkitetty nyt myös isän Microsoft-tilille.

Vielä olisi hauska selvittää toimiiko sama temppu jos PC on itse kasattu ja siihen on itse laitettu OEM-versio Win 10:stä.
Tuntuisi sille että pitäisi toimia tuossakin tapauksessa. (eli niin kauan kun on OEM, niin toi linkityksen vaihto pitäisi onnistua)
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
15
Hei! Olen uusi jäsen ja lainaan tätä ketjua, kun aihe on samankaltainen. Kyselin tätä jo Suomi24:llä, mutta ehkä täältä saa pätevämpiä vastauksia.

Eli möin syksyllä pöytäkoneeni (vanha paketti-HP) jossa oli OEM Windows 7:sta päivitetty Win10 Home. Tein uuden asennuksen SSD:lle omalla Microsoft-tililläni, loin paikallisen järjestelmänvalvojan käyttäjätilin ja poistin ennen myyntiä oman Microsoft-tilini koneesta. Poistin myös kyseisen koneen omalta Microsoft-tililtäni.

Hommasin nyt käytettynä emolevyn, jolla aion tehdä kellotuskokeiluja nurkkiin pyörimään jääneeillä vanhoilla prosessoreilla. Pistin tähän testikoneeseen kiinni vanhan kiintolevyn, jossa oli vielä edellisessä koneessani asennettu Windows 10. Jouduin laittamaan testauskoneen nettiin, jotta sain ladattua siihen testiohjelmia. Vanha Windows ilmoitti, että sitä ei ole aktivoitu, mutta en ajatellutkaan aktivoida sitä, koska sen lisenssi oli myymässäni koneessa.

Aktivoimaton vanha Windows päivitti kuitenkin itseään, ja yllättäen testikone nyt parin päivän kuluttua ilmoittikin, että Windows on aktivoitu Microsoft-tiliin liitetyllä digitaalisella käyttöoikeudella.

Mitenhän tämä on mahdollista, kun Microsoft-tililläni ei näy uusia laitteita? Ja kuinka on käynyt sille Windows-asennukselle, joka on myymässäni koneessa? Herjaako se nyt uudelle omistajalleen aktivoinnissa? En tiedä, onko uusi omistaja linkittänyt koneensa omalle ms-tililleen.

Olen lisäksi pohtinut, voiko tämä testikoneen Windows olla nyt kuitenkin aktivoitunut käytettynä ostamalleni emolevyllr linkitetylle digitaaliselle lisenssille, joka taas olisi emolevyn entisen omistajan peruja. Näkeekö sen jostain?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Hei! Olen uusi jäsen ja lainaan tätä ketjua, kun aihe on samankaltainen. Kyselin tätä jo Suomi24:llä, mutta ehkä täältä saa pätevämpiä vastauksia.

Eli möin syksyllä pöytäkoneeni (vanha paketti-HP) jossa oli OEM Windows 7:sta päivitetty Win10 Home. Tein uuden asennuksen SSD:lle omalla Microsoft-tililläni, loin paikallisen järjestelmänvalvojan käyttäjätilin ja poistin ennen myyntiä oman Microsoft-tilini koneesta. Poistin myös kyseisen koneen omalta Microsoft-tililtäni.

Hommasin nyt käytettynä emolevyn, jolla aion tehdä kellotuskokeiluja nurkkiin pyörimään jääneeillä vanhoilla prosessoreilla. Pistin tähän testikoneeseen kiinni vanhan kiintolevyn, jossa oli vielä edellisessä koneessani asennettu Windows 10. Jouduin laittamaan testauskoneen nettiin, jotta sain ladattua siihen testiohjelmia. Vanha Windows ilmoitti, että sitä ei ole aktivoitu, mutta en ajatellutkaan aktivoida sitä, koska sen lisenssi oli myymässäni koneessa.

Aktivoimaton vanha Windows päivitti kuitenkin itseään, ja yllättäen testikone nyt parin päivän kuluttua ilmoittikin, että Windows on aktivoitu Microsoft-tiliin liitetyllä digitaalisella käyttöoikeudella.

Mitenhän tämä on mahdollista, kun Microsoft-tililläni ei näy uusia laitteita? Ja kuinka on käynyt sille Windows-asennukselle, joka on myymässäni koneessa? Herjaako se nyt uudelle omistajalleen aktivoinnissa? En tiedä, onko uusi omistaja linkittänyt koneensa omalle ms-tililleen.

Olen lisäksi pohtinut, voiko tämä testikoneen Windows olla nyt kuitenkin aktivoitunut käytettynä ostamalleni emolevyllr linkitetylle digitaaliselle lisenssille, joka taas olisi emolevyn entisen omistajan peruja. Näkeekö sen jostain?
Jännä juttu joo,

Tarkista ensin komennolla Slmgr –dli (joko komentokehotteessa tai PowerShellillä) että onko OEM vai Retail.

On nimittäin mahdollista että sulla on ollut joku Retail Windows lisenssi digitaalisesti käytettävissä ja tää kone on aktivoitunut sillä kun oot kirjautunut tilille.

OEM ei aktivoidu jos on eri emolevy, mutta sekin on mahdollisuus että käytetyssä emossa edellisen omistajan jäljiltä lisenssi sidottuna ja sitä mukaa jos oot täysin saman version asentanu ku edellinen, niin se käsittelee sen vaan uudelleen asentamisena eikä ajattele että eri kone kasattuna tai vastaavaa.

En oo vähään aikaan näitä lisenssi-juttuja tutkinu nii en mee 100% takuuseen näistä.
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
15
Kiitos! Ensimmäinen vastaus ja heti oikeanlaista apua. Retailhan sieltä löytyi! Eli voinko nyt olettaa, että pystyn asentamaan tarvittaessa tämän Windowsin uudestaan omalla Ms-tililläni, vai onko tämä Windows sidottu edelleen emolevyn edellisen omistajan tiliin?
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
15
Kiitos! Ensimmäinen vastaus ja heti oikeanlaista apua. Retailhan sieltä löytyi! Eli voinko nyt olettaa, että pystyn asentamaan tarvittaessa tämän Windowsin uudestaan omalla Ms-tililläni, vai onko tämä Windows sidottu edelleen emolevyn edellisen omistajan tiliin?
Windows kyseli vielä jälkeenpäin henkilöllisyyden varmistamista pin-koodilla ja näköjään laite löytyi nyt omalta MS-tililtäni, joten minulle se näkyy olevan linkitettynä. Koneen nimen alla luki kyllä jännä teksti "To Be Filled By O.E.M.". Mitä mahtaakaan tarkoittaa. En muista, että vanhan koneen lisenssissä sellaista olisi lukenut...
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 091
Windows kyseli vielä jälkeenpäin henkilöllisyyden varmistamista pin-koodilla ja näköjään laite löytyi nyt omalta MS-tililtäni, joten minulle se näkyy olevan linkitettynä. Koneen nimen alla luki kyllä jännä teksti "To Be Filled By O.E.M.". Mitä mahtaakaan tarkoittaa. En muista, että vanhan koneen lisenssissä sellaista olisi lukenut...
Sama teksti löytyy ainakin yhden asus- levyn bioksesta, en muista tarkemmin mikä kuvauskenttä se on. Ei näy itse bioksessa mutta löytyy dmidecodella (linuxissa).
On ihan yhtä mahdollista että tuo on oletusteksti jos haettu tieto puuttuu bioksesta kokonaan, en jaksanut selvittää pidemmälle.
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
15
Ok, voi olla. Tämä emo on Asrock 970 Extreme R3. Toisen koneeni (Samsung läppäri) kohdalla MS-tilillä tällä rivillä lukee koneen mallinumero. Mutta kiitos hyvistä vastauksista.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Windows kyseli vielä jälkeenpäin henkilöllisyyden varmistamista pin-koodilla ja näköjään laite löytyi nyt omalta MS-tililtäni, joten minulle se näkyy olevan linkitettynä. Koneen nimen alla luki kyllä jännä teksti "To Be Filled By O.E.M.". Mitä mahtaakaan tarkoittaa. En muista, että vanhan koneen lisenssissä sellaista olisi lukenut...
Tuo on DMI-tietoja, luultavasti esim. koneen mallinimelle tarkoitettu kenttä. Merkkikoneessa tuossa lukisi sama koneen mallitunnus kuin kotelon päällä. Emolevyn mallitunnus on sitten oma DMI-tietokenttänsä. Kun emolevy on myyty loppuasiakkaalle erillisenä osana eikä valmiina pakettikoneena, tuo koneen mallikenttä on joko tyhjä tai siinä on tuollainen "to be filled by OEM"-täytearvo.

Jos on harrastusta ja uskallusta säätää, etsivä löytää internetin ihmemaasta OEM-kokoonpanijoille tarkoitetut, BIOS-valmistajan tekemät ohjelmat, joilla noita tekstejä pääsee muokkaamaan. Jos ei muuta, niin laittamalla jonkin oman yksilöllisen tunnisteen tuonne saa ainakin jonkinlaisen "turvamerkinnän" varkauksien varalta. Ja jos noilla ohjelmilla säätää väärästä paikasta, voi emolevystä saada kalliin paperipainon, tai kenties verkkokortti tai jokin muu emolevyyn integroitu osa lakkaa toimimasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 204 835
Jäsenet
70 919
Uusin jäsen
XJX0

Hinta.fi

Ylös Bottom