windows support soitto?

Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
101
Onko jollekkin muulle tullut support soitto windows helpdeskistä(?)? Intialaisittain englantia numerosta +358 43 3592895 soittanut kaveri kertoili että kone lähettää jotain palvelupyyntöä supporttiin. Olisi pitänyt mennä koneelle ja alkaa tehdä jotain. Kysyin mikä ongelma on, mutta en saanut oikein mitään selkeää vastausta. Älä sitten valita meille jos kone menee lukkoon oli lopputulema. No pitää skannaa kone läpi jos siellä on jotain tai tsekkaa jostain logista onko siellä jotain. Saa laittaa vinkki miten onnistuu helpoiten? Koneella lapset pelanneet nyt enimmäkseen fortniteä. Itse ole tehnyt tuolla mitään aikoihin. Uskoisin enemmän jos tässä w7 läppärillä olisi jotain kuraa. W10 kone kuitenkin kyseessä kun kysyin sitä erikseen. Oliko joku huijaus tms.? Pyysin laittamaan pari kertaa meiliä, mutta ei kuulemma onnistu? Ja nyt vähän ihmettelen mistä saanut edes tämän puhelinnumeron.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Oliko joku huijaus tms.? Pyysin laittamaan pari kertaa meiliä, mutta ei kuulemma onnistu? Ja nyt vähän ihmettelen mistä saanut edes tämän puhelinnumeron.
No kuten vastattiin, niin oli huijaus. Ja toisaalta, mitä tekisi tukipalvelulla, joka A) ei osaa Suomea, Microsoftilla on suomalaisia/suomea osaavia henkilöitä töissä tuessa, ja sinne täytyy ihan itse soittaa. Ja B) jos ei edes sähköpostin lähettäminen onnistu, niin on surkea tuki.

Jos vielä soittaa, juttelet vain suomeksi.

Tällä kanavalla paljon noista huijaus tukipalveluista Jim Browning, kaverin toimien vuoksi dokumentaristit kiinnostuivat aiheesta ja tekivät kaverin kanssa lyhyen dokumentin, joka on Areenassa vielä katsottavissa: Panorama: Nettihuijareiden jäljillä.

Edelliseen liittyvä alkuperäinen 4-osainen Spying on the Scammers -sarja on myös mielenkiintoinen. Intiassa näitä riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
101
No tätähän mä vähän aattelinkin.. Varmaan olisi pitänyt avata remote support koneelle jos olisi jatkanut pidemmälle. Toivottavasti en "tilannut" mitään tarpeellista. Kiitti supportista :D !
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Mieti missä sulla on tiedoissa puhelinnumero ja tietokone.
Siihen mitään tietokonetta tai tietoa siitä vaadita. Ne samat huijarit soittelee tarjoten Windowsin tukea riippumatta siitä onko sulla käyttöjärjestelmänä Windows, macOS vai Linux, ja aivan varmasti myös vaikkei mitään konetta oliskaan.

Tuolta löytyy kanssa keskustelua aiheesta: Soittoja oudoista numeroista
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
515
Samanlainen soitto tuli aboot kevään alkupuoliskolla, Kyberturvallisuuskeskukselta oli tullut samana päivänä tiedote että näitä on taas liikkeellä.
Myöskään suomen suuntanumeroon ei kannata luottaa koska ne voidaan suhteellisen helposti spoofata
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Oliko joku huijaus tms
Mistäpä Apu tietäisi satunnaiseen numeroon soittaessaan kohteensa tietokoneasioista? Sehän se.

Ja nyt vähän ihmettelen mistä saanut edes tämän puhelinnumeron.
Ei välttämättä mistään. Paskasoittoja voi tulla mihin tahansa numeroon, eikä skämmerin tarvitse etukäteen tietää, kenelle soittaa. Toki se on paskaa bisnestä ja tehokkaampaa olisi profiloida kohteita jotenkin.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
778
Kyllä suomalaisia tullaan tällä viemään ja hyvin, pankkitietojakin porukka kirjottelee ja kertoo, niin tuohan vielä parempi kun ne alkaa soittamaan niin kyllä onnistuu. Onneks tässä tietysti tulee esteeksi se, ettei nämä vanhukset osaa onneksi englantia jotka näitä verkkopankki tunnuksiakin jakelee kaikille kyselijöille ;)
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Itse olen miettinyt, ketä ne on jotka näihin lankeaa? Mikä olisi sellainen keskiarvo profiili uhrista?
 

Ragnarokkr

"Ei mikään turha jätkä"
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
515
Itse olen miettinyt, ketä ne on jotka näihin lankeaa? Mikä olisi sellainen keskiarvo profiili uhrista?
Älä aliarvioi ihmisen tyhmyyttä/hyväuskoisuutta/jotain näiden variaatioita.
Aivan liian monta ihmistä mm. lankeaa romanssi-kusetuksiin ja spearfish syötteihin
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Itsellenikin tuli soitto pariinkin kertaan Microsoftin Windows-tuesta vaikka minulla on käytössä vain linuxeja :) Hyvää on Microsoftin tuki kun tiesivät, että linuxeihin on päässyt asentumaan asiaankuulumattomia ohjelmistoja ja halusivat pyyteettömästi auttaa asian ratkaisemisessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Itse olen miettinyt, ketä ne on jotka näihin lankeaa? Mikä olisi sellainen keskiarvo profiili uhrista?
Sanoisin keskiverto uhriksi ihmisen, joka on vasta raapaissut netin maailmaa. Ikää on melko hankala määrittää, koska kaiken ikäiset, yleensä varttuneemmat noihin haksahtuu. Yksi yhdistävä tekiä kaikilla on. Tutustunut verkkoon vasta modeemi ajan jälkeen ja muutama vuosi sitte hankkinut kiinteän/3-4G yhteyden. Eli ostettu kännykkä/tapletti/jokin muu, jolla pääsee niin sanotusti suoraan nettiin surfailemaan/insta/naamakirja yms, vailla edes pienintäkään tietämystä miten verkko rakentuu tai mikä ylipäänsä on netti. Tai pitäisikö sanoa some, koska olen huomannut monen sanovan verkosta sanaa some.
Teinit sanovat nykyään nettiverkkoa tuolla sanalla, vailla ymmärrystä itse verkon rakenteesta. Heille netti on yhtäkuin some, mutta aika harva teini noihin scammipuheluihin hairahtuu. Huijarit iskevät varttuneenpaan väestöön, siihen joka on vasta muutaman vuoden maksellut laskuja, sillä niin tutulla ja turvallisella marketti koneella.

En sanoisi ihan kaikkia huijattuja tyhmiksi/hölmöiksi/typeriksi, koska lähtökohtaisesti jokainen kumminkin luottaa, ainakin jollakin lailla keskustelu kumppaniin.
Sanoisin, että hyväuskoisia/sinisilmäisiä on liian suuri osa Suomalaisista. Hallinto on brysselissä ja varat laitetaan välimereen. Käteen jää luu sekä kasvavat verot.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Tuossa noita on käsitelty.

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Itse olen miettinyt, ketä ne on jotka näihin lankeaa? Mikä olisi sellainen keskiarvo profiili uhrista?
En tiedä, mutta minua ihmetyttää että miten joku ei ole näistä edes kuullut, kun kaikissa medioissa on näkynyt uutisia näistä viime aikoina vaikka kuinka.

Ei näitä tehtäisi, jos porukka ei näihin lankeaisi, mutta ei vaan lakkaa ihmetyttämästä että miten joku voikin olla niin hyväuskoinen ja niin pihalla. Ei se kaukaa tainnut liipata aloittajallakaan, että olisi rahat ja tiedostot lähtenyt tai kone kryptattu.

Onneksi nuo eivät osaa suomea ja englantiakin yleensä vain välttävästi, niin se karsii suurimman osan huijattavista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
En sanoisi ihan kaikkia huijattuja tyhmiksi/hölmöiksi/typeriksi, koska lähtökohtaisesti jokainen kumminkin luottaa, ainakin jollakin lailla keskustelu kumppaniin.
Miksi ihmeessä luottaisi? Lähtökohtaisesti jos joku tuntematon soittaa se haluaa sun rahoja, muttei edes huijarina voi sanoa sitä suoraan.

Minulle on tullut kymmeniä soittoja elämän aikana erilaisilta myyjiltä yms. mutta yhteenkään tarjoukseen en ole tarttunut, koska yleensä ne on joko huonoja tai sitten sellaisia joita en tarvitse, koska miten ihmeessä joku tuntematon voisi tietää mitä milloinkin tarvitsen. Jos tarvitsen jotain käyn ostamassa sen kaupasta enkä sokkona puhelimessa vaikka "tiskinalus" hintaan koittaisikin myydä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 369
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom