Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Taisi sudo kuitenkin unohtua tuosta välistä ja se varmaan on yksi sellainen seikka mitä ei peruskäyttäjälle edes haluta mahdollistaa...
Minä en ymmärrä tätä koko keskustelua millään muulla tavalla, kuin että halutaan pihistää windows-lisenssin hinta. Eikä siinä mitään, ei se väärin ole, kunhan vain ymmärtää mitä sen säästön eteen joutuu kompromissina hyväksymään.
Mitä opeteltavaa siinä verkkopankin selainkäytössä ja pasianssinpeluussa on?Windowissa on paljon vähemmän opeteltavaa kuin Linuxissa.
No siis nämähän laitetaan siinä asennusvaiheessa automaagiseksi jos niin halutaan. Sen päivitystiheyden voi itse päättää ihan vapaasti. Jos tehdään manuaalisesti, niin senhän saa skriptillä vaikka yhden merkin mittaiseksi + Enter tai vaikka näppäinyhdistelmän taakse tyyliin CTRL+SHIFT+F11
Itse en halua automaattipäivityksiä, vaan haluan tehdä päivityksen 1-5 vuoden välein ihan riippuen siitä, jos on tullut ilmi joku oikeasti vakava tietoturva-aukko tai kun erittäin harvoin joku ohjelmaversio uhkaa lakata toimimasta jonkin tuen tmsj. puuttumisen takia.
Omalla kohdallani kone on sovellusten käyttämistä varten, eikä että siinä olevaa käyttöjärjetselmää pitää jatkuvasti huomioida ja rassata.
Lisäksi jokainen päivitys on aina myös riski systeemin vakaudelle. Näitä "päivityksen jälkeen kone jumissa" tilanteitahan löytyy ihmisiltä historiassa vaikka kuinka...
Jos lopputulos käyttäjälle on noin suurinpiirtein sama, niin miksi maksaa edes sitä muutamaa satasta. Toisaalta on paljon ihmisiä joille muutama satanenkin on iso raha ja kuluerä.
Suurimmat syyt miksi itse en halua käyttää Windowsia on seuraavissa asioissa (ei ole edes tyhjentävä luettelo):
- Päivityshelvetti
- Resurssisyöppöys
mm. RAM:n kulutus buutin jälkeen Windows 2500 Mt vs. Linux 170 Mt. Näin siis itsellä, kun samat sovellukset käytössä.- Tehokkuuserot
Linux toimii selvästi jouhevammin mm. sovellusten käynnistysajat ja käyttö sekä moni- ja rinnakkaisajon toimivuus. Windowsin kummalliset jumittelut joihin ei tahdo usein löytyä oikein mitään varsinaista syytä varsinkin, jos kone on ollut päällä pidempään.- Tietoturva
Windowsiin on tehty huomattavasti enemmän viruksia ja haittaohjelmia. Windows lähettelee ja vastaanottaa todella paljon kummallista pakettiliikennettä, jonka sisällöstä ja syistä ei pääse kunnolla selville (vaikka kaikki telemetria yms. pitäisi olla kielletty ja erilaisin apuohjelmin estetty).- Blackbox
Jos milloin tarve tutkia jotain käyttöjärjestelmän kummallista toiminnallisuutta, niin erittäin rajoittuneet mahdollisuudet tutkia asiaa. Rajoitettu usein pelkkään tapahtumalogien tutkimiseen, jos annettu edes sitäkään mahdollisuutta. Ylipäänsä muokattavuus huono. Ei ole siis Open Source. Toisaalta taas kun järjestelmä on hyvä, niin näitähän ei tarvitse ihmetellä, kun kaikki toimii odotetusti ja loogisesti. Paha vaan, kun Windowsia käyttäessä näitä tilanteita tulee esiin tuon tuosta...- Sanelupolitiikka
Käyttöjärjestelmän pitäisi olla taustalla toimiva lähes näkymätön apulainen, missä käyttäjällä on täysi valta siinä, että mitä laite tekee, milloin ja miten. Näin ei Windowsin kohdalla todellakaan ole.
Taisi sudo kuitenkin unohtua tuosta välistä ja se varmaan on yksi sellainen seikka mitä ei peruskäyttäjälle edes haluta mahdollistaa. Ja tuossa on muutenkin konsolin käynnistäminen ja sen ymmärtäminen + 5 merkin syöttäminen liikaa niille papparaisille, joista tässä nyt puhutaan.
Windowsissa käyttis, ajurit ja suuri osa sovelluksistakin päivittyy nykyään tekemättä mitään, tai korkeintaan vaaditaan päivityksen hyväksyminen hiirellä klikkaamalla. Jos haluaa viritellä, niin toki Powershell+Chocolatey -yhdistelmällä voi automatisoida sovelluksetkin päivittymään ihan miten haluaa, mutta se on vähän tämän scopen ulkopuolella.
Minä en ymmärrä tätä koko keskustelua millään muulla tavalla, kuin että halutaan pihistää windows-lisenssin hinta. Eikä siinä mitään, ei se väärin ole, kunhan vain ymmärtää mitä sen säästön eteen joutuu kompromissina hyväksymään.
Viimeksi ku päivitin koko käyttiksen, ajurit ja sovellukset kerralla, niin se vaati kokonaisen 5-merkin mittaisen komennon kirjoittamista, tai vaihtoehtoisesti kolme hiiren klikkausta.
Itse asensin myös yhdelle koneelle Server 2016, lisenssi maksoi huimat 7€. Voin suositella, ei sisällä mitään ylimääräistä, animaatiot vakiona pois joten kevyempi kuin vakiokymppi. Tavallisessa käytössä ei huomaa mitään eroa kymppiin.Jossei halua 10:n paskoja niin sitten Windows Server 2016 on oiva vaihtoehto ihan työpöytä käyttöönkin.
Jos haluaa välttämättä asentaa Server -käyttiksen, niin Windows Server 2019 on parempi vaihtoehto 2016:n sijaan nykypäivänä. On siis samaa koodipohjaa, kuin Windows 10 1809. 2016 = 1607.
Tuossa on varmaan ideaa, että jos asentaakin server-version. Onko tuota server-versiota muuten pakko päivittää tietyin väliajoin ?
Jos haluaa leikkiä Windows Server -version kanssa niin on hyvä tiedostaa, että joidenkin softien osalta voi tulla ongelmia asennuksessa kun eivät halua asentua Server -käyttikseen.
Ei Windows ole ollut "jumissa päivitysten kanssa" sitten Windows XP -aikojen. Win10 saa päivityksiä kerran kuussa ja ne asennetaan automaattisesti. Sovellusten päivitykset ovat eri asia, jos on sellaisia sovelluksia jotka eivät osaa päivittyä omatoimisesti, mutta se ei ole Linuxissa sen simppelimpää.
Käynnistä se konees kerran viikossa puoleksi tunniksi.
Jep. Tukipyyntöjä jumittaneisiin win10-koneisiin on kyllä tullut. Mulla on vähän laajempi otanta työn puolestakin.
Työpöytäympäristön voi valita aivan itse mikä on sopivin käyttöön nähden. Mikään ei pakota valitsemaan esimerkiksi Ubuntua tai Fedoraa siksi, että ne käyttävät oletuksena työpöytäympäristöä x tai y. Tämän lisäksi voit myös aivan itse valita käytettävän fontin, teeman, ikonit, hiiren kursorit ja jos nekään ei miellytä niin aina voit tehdä itse. Kukaan ei pakota käyttämään jakelun oletuksia.Linux Mint Cinnamonilla on windowsiin tottuneelle paras vaihtoehto. Ubuntua en suositttele kenellekään sen paskan käyttöliittymän takia.
Työpöytäympäristön voi valita aivan itse mikä on sopivin käyttöön nähden. Mikään ei pakota valitsemaan esimerkiksi Ubuntua tai Fedoraa siksi, että ne käyttävät oletuksena työpöytäympäristöä x tai y. Tämän lisäksi voit myös aivan itse valita käytettävän fontin, teeman, ikonit, hiiren kursorit ja jos nekään ei miellytä niin aina voit tehdä itse. Kukaan ei pakota käyttämään jakelun oletuksia.
Ei välttämättä kannata suositella/olla suosittelematta jotain jakelua sen perusteella, ettei tykännyt oletuksena olevasta käyttöliittymästä. Toki jos jää windows lasit päähän niin helposti unohtuu, että vaihtoehtoja on olemassa ilman koko järjestelmän uudelleenasennusta
Voin vahvistaa ainakin tässä tapauksessa. Ubuntu + Cinnamon ei tosiaankaan ole yhtä viimeistellyn oloinen kuin Mint + Cinnamon vaikka varmasti asiansa ajaakin.Ei ole mitään järkeä Ubuntua asentaa, jos ei sitä kusista työpöytää aio käyttää. Yleensä se lisäasennettu työpöytäympäristö ei ole niin loppuun hiottu, kuin mukana tuleva.
Ei varmaan olekaan, kun Ubuntusta ei virallista Cinnamon-spinniä ole.Voin vahvistaa ainakin tässä tapauksessa. Ubuntu + Cinnamon ei tosiaankaan ole yhtä viimeistellyn oloinen kuin Mint + Cinnamon vaikka varmasti asiansa ajaakin.
Päivitykset tulee joo aina viikonloppuna. Joskus viikolla, mikäli on pitänyt vetää jotain pois tai tehdä jotain muita kriittisiä muutoksia. Rolling releaseksi mielestäni yllättävän toimiva ja peruskäyttöönkin ihan jees, kun ei kuitenkaan ole ihan bleeding edge.Päivitykset kaikkeen näyttää tulevan suunnilleen perjantain-lauantain välillä. Ainakin mitä tässä olen itse seurannut tuota.
Eihän Kympissä tule mitään aikarajaa vastaan vaikkei sitä koskaan aktivoisi?
Kyllä päivitykset toimivat. Vanhemmat wintoosat olivat tiukempia, mutta aktivoimaton kymppi on aivan käyttökelpoinen.Ei, mutta silloin ei tule myöskään tietoturva ja muita tärkeitä päivityksiä. Ja tietääkseni joitakin toimintoja on pois käytöstä.
Miksi? Oiskohan vaa parempi selittää papalle kyseessä olevan paras ja helppokäyttöisin käyttöjärjestelmä?Win10 siirtymistä Pappa vastustaa
Nyt vaihdoin läppäriin Zorin 15 ja on kyllä selkeä ja "windows-käyttäjä ystävällinen". Ubuntu-pohjainen, mut gnome tweekattu kauniix. Kaivannut noita gnomen shell-laajennuksia, joilla saa tarvittavat pikkumuokkaukset.Tuossa heivasin kympin pois pöytäkoneelta ja asensin Solus Budgien (hackintosh saa nyt toisella levyllä levätä rauhassa). Jonkun verran itse jouduin veivaamaan, että sain haluamakseni. Läppärissä Ubuntu Budgie oli enemmän viimeistelty. KDE hommiakin yritin, mutta ei oikein vääntynyt mulla, vaikka nyt näyttäisikin yhden videon pohjalta, että tietäisin minkä teeman asentaisin. Paremmalle puoliskolle asensin normikäyttöön Linux Mintin ja hyvin menee. Itse kanssa mietin minkä asentais vanhempien nurkkiin kasautuneisiin nuhapumppuläppäreihin. Muut päivitin kympeiksi. Ehkä testaaan ekana Ubuntu Budgieta ja sitten Minttiä. Tai sitten jotain oikeasti kevyttä.