Windows asennus ongelma

Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
202
Eli yritän asentaa tikulta Win10 uuteen koneeseen. Ei vaan onnistu. Lopputulos on tämä kuvassa näkyvä.
Emo: Asrock B550 Taichi, levy Samsung 970 M.2 NVME.

Media tehty tikulle Rufuksella, uusin ISO image ladattu, bios päivitetty, bios asetukset nollattu.
Edellisen kerran asennus tehty Intel kokoonpanolle 3-4 vuotta sitten ilman ongelmia. Nyt tämä
asennus onpelkkää helvettiä
 

Liitteet

Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
202
Windowsin asennus ohjelma käynnistyy tikulta kuten ennenkin, tulee osiointi valikot ym.
Tiedostojen kopiointi näyttää menevän hyvin, tulee ilmoitus uudelleenkäynnistyksestä ja tulos on tuo
En ymmärrä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Pitäisi laittaa levy bississa eka käynnistyväksi levyksi, johon asensit. Silloin löytää asennetun käyttöjärjestelmän käynnistyksessä.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
202
Ongelma korjattu. Bios:sta löytyi tällaiset työkalut: ”NVME Sanitization tool” ja ”SSD secure erase tool”.
Ajoin molemmat ja sen lisäksi asetuksissa:
CSM -> disable
Clear secure boot keys -> run
Secure boot -> disable

Näiden jälkeen asennus rullasi läpi ja nyt boottaus Windowsiin toimii.

Levy on ainut asennettu asema, mutta aikaisemmin ei toiminut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 093
Ongelma korjattu. Bios:sta löytyi tällaiset työkalut: ”NVME Sanitization tool” ja ”SSD secure erase tool”.
Ajoin molemmat ja sen lisäksi asetuksissa:
CSM -> disable
Clear secure boot keys -> run
Secure boot -> disable

Näiden jälkeen asennus rullasi läpi ja nyt boottaus Windowsiin toimii.

Levy on ainut asennettu asema, mutta aikaisemmin ei toiminut.
Secure erase ei ole tarpeellinen, eikä edes suositeltava. Se formatoi levyn ja tyhjentää koko sisällön.
Todennäköisesti vain CSM->disable ja Secure boot -> disable olisi riittänyt.
..mutta hyvä, että toimii. Lähinnä vaan muille tiedoksi, että levyn formatointi/erase ei ole tarpeellinen :)
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
202
Kommentoin tuohon sen verran, että olin kokeillut jo aiemmin csm -> disable ja secure boot—> disable.
Ne pelkästään eivät auttaneet. Asennus näytti menevän hyvin läpi mutta kuitenkin oltiin lopulta tilanteessa että boottaavaa asemaa ei löytynyt.
Eli arvaus on että aiemmista asennuksista oli jäänyt levylle jotain mikä esti asennuksen onnistumisen. Vasta tuollainen täydellinen tyhjennys nollasi tilanteen.

Mutta, mutta olet varmasti oikeassa siinä että secure erase pitäisi olla vasta se ihan viho viimeinen vaihtoehto mitä kokeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Asennuksessa levyn osoiden poisto ajaa saman asian, mitä secure erasekin tässä tapauksessa, mutta huomattavasti hellävaraisemmin SSD-levylle.

Eli osiot pois ja asennus aloitetaan suoraan osioimattomalle levylle, annetaan asennuksen hoitaa loput.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
202
Niin minäkin kuvittelin ja sen myös kokeilin moneen kertaan. Ei vaan auttanut, ei toiminut. Miksi, no ei hajuakaan, en ole mikään ammattilainen näissä asioissa. Mun intressi ei ole vängätä asioista täällä.
Kerroin vain sen mitä tein ja mikä lopulta auttoi omalla kohdalla. Toivon että siitä olisi apua jollekin toiselle joka taistelee vastaavien ongelmien kanssa. Ei varmaan ollut kaikilta osin fiksua mutta lopputulos pyhittää keinot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Enpä tiedä, mutta eipä secure erase ole missään tapauksessa tarpeellinen, jos vaihtoehtona on levyn osioiden poisto. (kaikki levyosiot)
Varmaan joku muu siinä on mättänyt.
 
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
3
Jostain syystä Rufus tekee silloin tällöin tikun mbr-tiedostomuodossa. Se pitää aina muistaa tsekata itse, että on varmasti gpt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Jostain syystä Rufus tekee silloin tällöin tikun mbr-tiedostomuodossa. Se pitää aina muistaa tsekata itse, että on varmasti gpt.
Rufuksessa tekijä itse valitsee osiotyypin ja muut tekijät.
Siksi kannattaa antaa Media Creation sivun "Lataa työkalu nyt" linkin tehdä tietoväline alusta loppuun, niin ei tulisi valintavirheitä edes vahingossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Rufuksessa tekijä itse valitsee osiotyypin ja muut tekijät.
Siksi kannattaa antaa Media Creation sivun "Lataa työkalu nyt" linkin tehdä tietoväline alusta loppuun, niin ei tulisi valintavirheitä edes vahingossa.
OT, mutta oon tasan kerran elämässäni tehny Media Creation Toolilla toimivan tikun. Sen jälkeen kaks yritystä menny niin totaalisen vituiks, että MCT on päättäny kusta allensa formatoidessa niitä tikkuja, jättäen ne sellaseen limbotilaan et Windows kyllä tunnistaa ne, mutta ilman CMD:tä niitä saa tuskin elvytettyä, jos silläkään.

Sen jälkeen ajeltu rufuksella, vaikka siinä nyt tosiaan joutuukin aina valitsemaan GPT ja MBR välillä et kumpi, mutta se kyllä puljaa sen tikun niin nopeesti ettei loppujenlopuks paljoa ajallisesti menetä vaikka oliskin väärä setti sisässä aluks. Sentään ei tikut joudu suoraan paketista hautuumaalle enään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
OT jatkoa.
Kympin alkuaikoina MCT:llä oli oli vaikeuksia siirtää käyttöjärjestelmä USB:lle, kunnes saivat sen toimimaan. Nyt USB-tikun valmistus sillä on jo vuosia toiminut moitteetta.

Joissakin tikkumerkeissä "kirjoituksista" päätellen tuntuu olevan ongelmia toimivan käyttöjärjestelmän siirrossa. Käsittääkseni ongelmat ilmenevät valmistusohjelma riippumattomasti niissä. Tästä minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
OT jatkoa.
Kympin alkuaikoina MCT:llä oli oli vaikeuksia siirtää käyttöjärjestelmä USB:lle, kunnes saivat sen toimimaan. Nyt USB-tikun valmistus sillä on jo vuosia toiminut moitteetta.

Joissakin tikkumerkeissä "kirjoituksista" päätellen tuntuu olevan ongelmia toimivan käyttöjärjestelmän siirrossa. Käsittääkseni ongelmat ilmenevät valmistusohjelma riippumattomasti niissä. Tästä minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta.
MCT vienyt 2x Kingstonia hautaan. Rufuksella samoilla Kingstoneilla ryskytelty ongelmitta. 2017 jälkeen tainnut muistaakseni nää hommat tapahtua, oiskohan 2018 millon noi Kingstonit kippas ja en oo MCT sen jälkee käyttäny. Paska mikä paska.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Totta, että ongelmia oli noin 2017, mutta eivät ne kai hautaan tikkuja vieneet.
Varmaan joku muu ongelma, ne haudatut tikut voi varmaan pelastaa tällä litanialla:

cmd ja Suorita järjestelmävalvojana
diskpart
list disk (Katso levynhallinasta levyn numero)
select disk #
clean
exit
exit
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Totta, että ongelmia oli noin 2017, mutta eivät ne kai hautaan tikkuja vieneet.
Varmaan joku muu ongelma, ne haudatut tikut voi varmaan pelastaa tällä litanialla:

cmd ja Suorita järjestelmävalvojana
diskpart
list disk (Katso levynhallinasta levyn numero)
select disk #
clean
exit
exit
Joo eiköhän ne CMD:llä pystyis sieltä nostamaan, ei vaan kyllä käryä et missä ne tikut nykyhetkellä on.
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
3
olen uusi täällä.olen omasta mielestä oikiassa paikassa...ongelma on tämä

mulla win 10 pro levy.noh alan asentaan sitä niin kieleksi tulee ruotsi.asennettu myös joskus ja oli ihan suomeksi mikähän täsä oikein maksaa.kiitos avusta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
olen uusi täällä.olen omasta mielestä oikiassa paikassa...ongelma on tämä

mulla win 10 pro levy.noh alan asentaan sitä niin kieleksi tulee ruotsi.asennettu myös joskus ja oli ihan suomeksi mikähän täsä oikein maksaa.kiitos avusta
Kielen voi onneks vaihtaa niin hätä ei oo kovin suuri. Paina Win + I (eli i, ei L) niin aukee asetukset, sieltä kieli, mitä se nyt ruotsiks onkaan. Laitan vaikka kuvina niin helpompi seurata:

Win + I jälkeen tää:


Sit vasemmasta palkista tämä:


Ja sit painat tosta plussasta ja lisäät haluamas kielen:


Jos ei svenska taivu niin seuraa noita ikoneita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
olen uusi täällä.olen omasta mielestä oikiassa paikassa...ongelma on tämä

mulla win 10 pro levy.noh alan asentaan sitä niin kieleksi tulee ruotsi.asennettu myös joskus ja oli ihan suomeksi mikähän täsä oikein maksaa.kiitos avusta
Yleensä kannattaisi tehdä uudelle kysymykselle oma keskutelun avaus, niin ei tule sekannuksia.

Täältä voit ladata uusimman suomenkielisen version: Lataa Windows 10
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
3
ok pätkäs netin poikka.ei tää oo yhtään normia kaikki pelit mitä koitan asentaa niin ei voi valita muutakun venäjä kielen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Asenna ensin oikean kielinen käyttöjärjestelmä.
Vaikka käyttäisit kielipakettia, niin osa tulee kuitenkin asennuksen kielellä.

Tuosta linkistä jonka laitoin, voi ladata työkalun, jonka avulla voi tehdä asennusmedian USB-tikulle, jolta se asennetaan. Siinä voi valita valmiiksi asenuskielen jo etukäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
näin herjaa se työkalu
Miten teit USB:n?
Asennus tulee käynnistää USB-tikulta käynnistyksen yhteydessä, ei työpöydältä.

edit: Tuolla lataussivulla taitaa olla myös ohjeita. Kannattaa lukea ne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
näin herjaa se työkalu
Miksihän ihmeessä tuossa sun koneella on 3.10.2020 (lauantai) klo 21:24 (ja olet kirjoittanut viestin siis 2.10.2020 klo 21:27)? Iski vaan silmään...
Ja tosiaan kannattaisi tehdä uusi ketju tänne Ongelmat alueelle, jossa selität kunnolla ongelman, listaat vähän koneen osiakin varulta tulevaisuutta ajatellen ja tällä hetkellä olevan käyttöjärjestelmän tarkemmat tiedot.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 195
Viestejä
4 194 468
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom