Windows ajurin kehitys ja luonti

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
231
Hei! Olen tyhmä ja surullinen sulari inssi.

Minulle ei oikeastaan koskaan tullut vastaan että kuinka saisin Windowsin ymmärtämään minun tekemään piirilevyn signaalia. Minua kiinnostaisi esimerkiksi luoda ohjelmalla ohjattava led-valo piirilevyltä, jonka olen itse luonut. Idea olisi esimerikiksi jännitteellä ohjattava kytkin, joka sytyttää/sammuttaa LED-valoa... tai mikälie perus selkeä tilanne.

Vai olisiko parempi tehdä ohjelma, josta näytölle voisi kirjoittaa Hello World?

Mitä kummaa täytyy tehdä että voisin tehdä USB-ajurin Windowsille tai vaikka perinteisimmälle Linux/Ubuntu tasolle?

Aiheesta toki laajemminkin voidaan kertoa, kysyä ja puhua.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
687
Voisi aloittaa siitä, että onko sinulla joku prossu ja käyttöjärjestelmä siinä piirilevyllä? USB on niin mutkikas protokolla, että jos ei löydy valmista ajuria, niin ei kannata käyttää sitä.

Helpointa saattaisi olla lisätä piirilevylle sarjaportti ja käyttää jotain usb-to-serial-sovitinta. Sarjaporttiprotokolla on huomattavasti helpompi. Tässä yksi esimerkki: shorturl.at/hsMNO.

Sen jälkeen pitää vaan päättää protokollasta. Vaikka niin että aina kun kirjoitat tietyn merkin sarjaporttiin Windowsin/Linuxin puolelta (puTTY/minicom/jne) niin ledin tila vaihtuu. Piirilevysi siis kuuntelee tuota sarjaporttia.
 
Liittynyt
19.06.2022
Viestejä
12
Tuo RS232 adapteri siis tunnistuu usb-laitteena, ja sitten voit lähettää sinne komentoja. Vaikka juuri putty/minicom kautta tai linuxissa kirjoittamalla tai lukemalla tiedostoa (echo / cat komennot). Laitteen (virtuaalisen) COM-portin löydät windowsin laitehallinnasta tai ajamalla dmesg -w linuxissa ja sitten tökkäät adapterin kiinni. Voit itse keksiä protokollan mutta RS485 + modbus rtu on aika yleinen "moduuleissa" (RS485 vaatii hiukan eri pinnit kaapeliin).
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 273
Joskus muinoin tehtiin harjoitustyönä vähän vastaava, eli tietokoneella ohjattavat "liikennevalot", tässä tapauksessa siis liikennevaloja muistuttavat ledit piirilevyllä. Ledejä ohjattiin rinnakkaisportilla. C-kielessä on jopa valmis komento (olikohan "outport") jolla pystyy kytkemään joka kanavan päälle/pois, joten suurin haaste oli oikeastaan kirjoittaa sopiva sekvenssi valoille.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Nykywindows ei tietääkseni enää anna käyttää portteja suoraan (outport jne koska suojaus).
Helpointa on tehdä win pc - oma kytkentä sarjaportin kautta (aito tai usb-232).
Tai sitten käyttää esp8266/32/jne ja ohjaa sitä verkon kautta.
Omaa ajuria ei oikein kannata lähteä tekemään kun on paljon valmista tarjolla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 752
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom