Windows 98

Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Täällä kun on tietäjiä niin esitän kysymyksen. Saako jostain ladattua Windows 98käyttöjärjestelmän tikulle. Työkaveri pyysi että asentaisin sen vanhalle koneelle pelaamista varten ko käyttiksen. Levyversioita saa mutta tarkoitus päästä mahd halvalla. Keskusyksiköstä ei ole muuta tietoa kuin se että sen alkuperäinen käyttis on vista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Ainakin ihan googlella "windows 98 download" löytyy useampiakin levyimageja jotka voi laittaa tikulle ja asentaa. En sitten tiedä kuinka lutikkaisia nuo ovat.

Itsellänikin varmaan jossain arkistojen kätköissä olisi vielä asennuslevy tallessa josta voisi imagen tehdä, ensin vaan pitäisi keksiä missä se majailee...
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Jos levyn jostai löydät ja imagen saat tehtyä niin olis mahtavaa. Mut tarvii alkaa kahlaamaan noita kaikkia sivustoja läpi mistä parhaan löytäisi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Vistalle tehty kone voi olla vähän turhan uusi 98-retroiluun... Sitäkään en tiedä, kuinka hyvin 98:n saa käynnistymään tikulta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Jos levyn jostai löydät ja imagen saat tehtyä niin olis mahtavaa. Mut tarvii alkaa kahlaamaan noita kaikkia sivustoja läpi mistä parhaan löytäisi
Taitaa olla nuo vanhat asennuslevyt jossakin vanhempien kämpällä pahvilaatikossa kun en löytänyt mitään vanhoja Win-asennuslevyjä CD-kasasta kotoa. Tuli tosiaan joku aika sitten siirrettyä kaikkea "turhaa" vanhempien autotallin perälle väliaikaisesti kun järjesteli kaappeja uusiksi ja osa on jäänyt sinne kun ei ole kaivannut...
Vistalle tehty kone voi olla vähän turhan uusi 98-retroiluun... Sitäkään en tiedä, kuinka hyvin 98:n saa käynnistymään tikulta.
Kyllä Vista-tasoisella koneella pitäisi win98 pyöriä ihan kohtalaisesti jos vaan kaikille laitteille löytyy tukea, lähinnä näytönohjaimen kanssa saattaa tulla hankaluuksia tai mahdollisesti liian ison kiintolevyn kanssa. Ja kun tekee levyimagesta boottaavan usb-tikun niin ainakin itse olen saanut asenneltua vanhoja käyttiksiä ilman ongelmia. Tosin, melkein tuossa tapauksessa asentaisin tuon win98:n johonkin vmwaren tai virtualboxin virtuaalikoneeseen, itse käytän paljon virtuaalikoneita vastaaviin juttuihin kuten win10:n ajoon linuxin päällä.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 784
Win 98 toimii parhaiten koneessa, jossa on agp väylä näytönohjaimelle. Win Vista ajan kone on todennäköisesti liian uusi. 2002 ja 2003 ajan koneet on ok, jokunen emolevy (kuten abit as8) vuodelta 2004 on vielä ok. Tämä siis jos haluaa päästä helpolla, ilman suurempia kikkailuja.

Tuolla on sitä sun tätä win 98:lle ja netistä löytyynee lisää



Mulla on suomenkielinen 98se cd, josta voin ottaa kopion ja laittaa jakoon. Mulla on myös ajurit usb muistitikuille win 98 varten.

Muistaakseni mulla on myös win 98 first Editionin asennuslevy jossain.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Win98 asennusmedioita löytyy mm. osoitteesta


OEM-versiot ovat rompulta boottaavia.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
465
Joko jo edellä mainittu 2003-2004 kone (mielellään lähempänä vuotta 2000) tai jos tätä ei löyty niin virtuaalikone esim virtualboxin kautta voisi toimia. Virtuaalikoneessa on se ongelma että kaikki pelit ei toimi vaikka saisi direct x:n asennettua. Uusimmat versio VMWare Workstationista antaa hyvät mahdollisuudet mutta itse en lähtisi tähän vaan ottaisin virtualboxin jos ei ole muuta tarvetta kuin ajaa 98 käyttistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Juu, 98SE ei ymmärrä kovin isoa kiintolevyä, eikä kovinkaan paljon muistia. En muista, missä raja ole, mutta se taisi valittaa muistin puutteesta, jos muistia on liikaa.
Ja melkein varmasti toimii jossain virtuaalikoneessa. hyvinuudella raudalla ei toinna yrittää suoraan, kun mitään ajureita ei ole.
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Joo työkaverin kans juttelin ja virtuaalikoneet on kuulemma testailtu ilman tuloksia mutta eihän se mitään maksa kun viikonlopun näperrän tuon vanhan vehkeen kanssa. Nimenomaan yhden pelin pelaamiseen tulisi tämä kone(ja muidenkin levypelien jos tämä saadaan toimimaan). Jos näistä sivustoista ja vinkeitä ei ole apua tarvii koota sille ihan täysin 98 aikaisista palikoista vehjes että pääsee rämpyttämään.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Kyllä susikasin saa toimimaan virtualboxissa win10-alustalla. Kädestä pitäen:
Nykyinen virtualbox toimii aivan tyydyttävästi myös hyper-v:n päällä.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Mikähän mahtaa olla tämä peli mihin ehdottomasti tarvitsee 98:n?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Kyllä susikasin saa toimimaan virtualboxissa win10-alustalla. Kädestä pitäen:
Nykyinen virtualbox toimii aivan tyydyttävästi myös hyper-v:n päällä.
Mutta pelaamisesta kun on kyse, kuinka hyvin toimii esim. 3D-kiihdytys, kuinka viiveettömäksi näppäimistön ja hiiren saa jne? Virtualbox ei omien rajallisten kokemusteni mukaan ole kovin hyvä vaihtoehto vähänkään vaativampaan pelaamiseen.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Mutta pelaamisesta kun on kyse, kuinka hyvin toimii esim. 3D-kiihdytys, kuinka viiveettömäksi näppäimistön ja hiiren saa jne? Virtualbox ei omien rajallisten kokemusteni mukaan ole kovin hyvä vaihtoehto vähänkään vaativampaan pelaamiseen.
Luulen että sellaiset pelit tai muut sovellukset, jotka on tehty toimimaan neljännesvuosisadan takaisilla koneilla, eivät ole nykymittapuulla kovin "vaativia".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Omien kokemuksien mukaan VMware Player (vai onkohan nykyään nimeltään VMware Workstation Player) tuntuu toimivan esim peleissä nopeammin kuin VirtualBox. VMwaressa saa ainakin jonkinasteisen 3D-kiihdytyksen käyttöön kun asentaa ne VMware Toolsit, ilman niitä suorituskyky jää monesti aika heikoksi. VirtualBox taas ainakin itselläni on sopinut paremmin joihinkin eksoottisempien käyttisten ajamiseen, kuten OS/2 tms.

Tähän mennessä joka ikinen peli mitä olen kokeillut, on tainnut toimia virtuaalikäyttiksessä, ei ainakaan yhtäkkiä tule ensimmäistäkään toimimatonta mieleen. Ainoa softa mikä ei virtuaalikoneessa toiminut oli sellainen joka käytti USB- ja sarjaportteja vähän epästandardilla tavalla, tosin tuo softa ei meinannut toimia ihan kaikilla koneilla oikealla raudallakaan.
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Nyt kun on vinkkejä ja neuvoja kasapäin saa ruveta viikonloppuna koeajamaan näitä kaikkia. Eiköhän tää saada maaliin näillä. Laitan viestiä tähän kun olen saanu koneen kuntoon
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Luulen että sellaiset pelit tai muut sovellukset, jotka on tehty toimimaan neljännesvuosisadan takaisilla koneilla, eivät ole nykymittapuulla kovin "vaativia".
Esimerkiksi jotain Unreal/Quake-tyylistä peliä olisi aika ikävä pelata, jos kuva ei ole sulavaa tai hiiri ei toimi moitteettomasti. Omia kokemuksia ei tosin ole 98:sta Virtualboxissa, mutta uudemmilla Windowseilla kyllä on huomannut, että alla on virtuaalikone.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 997
Vanha unreal pyörii ilman virtuaalia.
Ja doom/quake/jne löytyy remake/miksi kutsuukaan ja voi pelata suoraan w10 kanssa.
Tietysti kun ei tiedä mikä peli on kyseessä niin voi vain arvailla.
Vmware on huomattavasti kevyempi kuin virtualbox, kannattaa testata sillä.
Dosbox vielä vanhemmille.
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Colin mcrae rally ja muut sen ajan autoilupelit on tarkoitusta kuulemma tuolla koneella pelailla. Latailin nuita virtualboxeja ja muita valmiiksi ja tänään alkaa ropeltaminen kun kaveri tuo koneen töihin
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
200
Ei valitettavasti virtuaalisetillä/win10:llä pääse käsiksi siihen aitoon retrotunnelmaan, vaan pitää aidosti olla se win95 tai 98 asennettuna.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Itse vaan asentaisin sen Windows 98 SE-version, kun tuossa on korjattu niitä Windows 98 virheitä/bugeja.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Colin mcrae rally ja muut sen ajan autoilupelit on tarkoitusta kuulemma tuolla koneella pelailla. Latailin nuita virtualboxeja ja muita valmiiksi ja tänään alkaa ropeltaminen kun kaveri tuo koneen töihin

Hyvin näyttäisi tuo peli toimivan nykylaitteillakin kun vaan pistää vähän korjausta. Kuten myös moni muukin vanha peli, tuolta sivulta voi katsoa infoa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Täällä löytyy vielä epävirallinen SP3 windows98(SE). Samassa osoitteessa on hyvin myös ajureita eri laitteille.

Tuon SP3 asennuksessa pitää luoda pikakuvake työpöydälle, joskus kun ekalla päivityskerralla tilttaa niin ettei esim kansioissa/oma tietokoneessa näy mitään ja alkaa toimia vasta toisella asennus kerralla. Työpöytä toimii normaalisti.
 
Liittynyt
05.04.2019
Viestejä
79
Microsoftin tuote windows 98 oli paskin käyttöjärjestelmä koko universumissa. Bsottia ja muita ongelmia tuli nähtyä ja koettua niin paljon, että kostoksi pyrin välttämään microsoftin tuotteita hautaan asti. Teen kaiken että puolitututkaan eivät osta sen firman tuotteita ja olen siinä onnistunutkin monta kertaa.
 
Liittynyt
05.04.2019
Viestejä
79
Älä nyt. Eiköhän se win 95 ollut vielä huonompi.
Win95:stä ei ole sillätavalla kokemusta. Koulussa tuli käytettyä, mutta siellä ei tehty muuta kun tekstinkäsittelyä, taulukkolaskentaa ja powerpointtia yms. Vuosi oli varmaan 99 ja eka oma kone maksoi 10500mk ja pöntössä oli amd 350mhz, asus tnt 16mb, 6gb levy, sound blaster live! ja win 98. Olisi pitänyt tulla kuvioihin vasta vuonna 2001, niin samalla rahalla olisi saanut huomattavasti vakaamman koneen winxp:llä :)
 
Liittynyt
05.04.2019
Viestejä
79
Mun toka oli Apple IIe, 25000mk
Voimia suruun sullekin! En ymmärrä mikä niissä silloin maksoi. Käytännössä tuo mun kone oli arvoton muutaman vuoden kuluttua ja annoinkin sisuskalut kavereille, paitsi se äänikortti siirtyi uuteen kokonpanoon, kun siinä oli midi in ja out.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Microsoftin tuote windows 98 oli paskin käyttöjärjestelmä koko universumissa. Bsottia ja muita ongelmia tuli nähtyä ja koettua niin paljon, että kostoksi pyrin välttämään microsoftin tuotteita hautaan asti. Teen kaiken että puolitututkaan eivät osta sen firman tuotteita ja olen siinä onnistunutkin monta kertaa.
Nokitan Windows Me:llä, siinä vasta oli masokistin käyttis.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 882
Nokitan Windows Me:llä, siinä vasta oli masokistin käyttis.
98/98SE:n kyllä sai kaatumaan yllättävänkin helposti. ME:stä puhumattakaan. Ymmärtääkseni kuitenkin kaatuilut johtui lähinnä huonosti koodatuista ajureista/ohjelmista ja muutenkin käyttiksen arkkitehtuurista, jossa ajuri pystyi kaatamaan virhetilanteessa koko järjestelmän. NT sitten paransikin hommaa roimasti. Koko ajurimalli muuttui (2000:sta lähtien ja itseasiassa myös 98 tuki lisäksi WDM-ajureita) ja oli mm. HAL ja parempi muistin suojaus.

Like most operating systems, Windows 9x consists of kernel space and user space memory. Although Windows 9x features memory protection, it does not protect the first megabyte of memory from userland applications. This area of memory contains code critical to the functioning of the operating system, and by writing into this area of memory an application can crash or freeze the operating system. This was a source of instability as faulty applications could accidentally write into this region and with that halt the operating system.


Tulikin aika nopeasti siirryttyä Windows 2000:n pariin kun tuo ilmestyi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
98 SE oli minusta hyvinkin vakaa, harvoin sen sai kaatumaan normikäytössä ja nykyjään varsinkin kun löytyy epäviralliset service packit.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Menisin kyllä itsekin max. vuosimallin 2003-2004 raudalla, ja on hyvä myös pitää mielessä että yli 512MB keskusmuistia saattaa aiheuttaa ongelmia. Mulla on kyllä hämäriä muistikuvia että olisin 768MB:lläkin ajellut, mutta ei mitään hajua aiheuttiko tuo mitään ongelmia. Sen verran kuitenkin aikaa kun olen susikasia viimeksi käyttänyt.
Win 95 toimi nätisti jos koneessa on alle 2 GB muistia. Sen yli ei toiminut laisinkaan. Ehkä jossain emoissa oleva "report 64 MB to OS2" asetus olisi voinut pelastaa tilanteen. 8/16 bittiset saavat ähkyn jos näkevät yli 2 GB muistia.

WInME voisi teoriassa hyväksyä 2 GB tai yli, mutta luultavasti ei.

Teknisesti Win9x joutui hieman säätämään jos muistia oli reippaasti, vaikkapa 500 MB. Mutta se oli pikkujuttu eikä liity ylläoleviin rajoitteisiin mitenkään.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
949
Kyllähän alkoi houkutella nostalgia PC:n kasaaminen.

Nyt on jo virtuaalisena DOSBox+Win3.11 paketti, jossa toimii kaikki ne sen ajan 16bit ohjelmat ja DOS pelit oikein hyvin.

Mutta Win95&98 Direct3D juttuineen on hieman hankalampi virtualisoida täydellisesti, joten tämä pitäisi toteuttaa oikealla raudalla, vaikkakin aika moni tuon aikakauden Win32 peleistä ja ohjelmista edelleen toimii Windows kympissä suoraan!!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Kyllähän alkoi houkutella nostalgia PC:n kasaaminen.

Nyt on jo virtuaalisena DOSBox+Win3.11 paketti, jossa toimii kaikki ne sen ajan 16bit ohjelmat ja DOS pelit oikein hyvin.

Mutta Win95&98 Direct3D juttuineen on hieman hankalampi virtualisoida täydellisesti, joten tämä pitäisi toteuttaa oikealla raudalla, vaikkakin aika moni tuon aikakauden Win32 peleistä ja ohjelmista edelleen toimii Windows kympissä suoraan!!
Itselläni on ainakin Win98, WinNT4 sun muut sen aikakauden käyttikset toimineet ihan hyvin virtualisoituna VmWare Playerillä. Win95 en ole kokeillut kun käytännössä kaikki sen softat taitaa toimia 98:llakin. Noissa vaan pitää muistaa antaa riittävän vähän resursseja virtuaalikoneelle, gigatolkulla muistia tai levytilaa antamalla saa vanhan käyttiksen vähän hämmennyksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Itselläni on ainakin Win98, WinNT4 sun muut sen aikakauden käyttikset toimineet ihan hyvin virtualisoituna VmWare Playerillä. Win95 en ole kokeillut kun käytännössä kaikki sen softat taitaa toimia 98:llakin. Noissa vaan pitää muistaa antaa riittävän vähän resursseja virtuaalikoneelle, gigatolkulla muistia tai levytilaa antamalla saa vanhan käyttiksen vähän hämmennyksiin.
Työpöytäkäytössä toimivat varmaan hyvin, mutta entäs esimerkiksi 3D-kiihdytys? Se näissä eniten epäilyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Työpöytäkäytössä toimivat varmaan hyvin, mutta entäs esimerkiksi 3D-kiihdytys? Se näissä eniten epäilyttää.
Kyllä se on ainakin itselleni riittävän hyvin toiminut kun olen jotain wanhoja pelejä pelaillut. Ilman VMWare Toolsien asennusta tosin toimii hyvin heikosti, nuo toolsien mukana tulevat ajurit tuntuvat toimivan aika kivasti. Ja eihän tuohon aikaan mitään kovin kummoisia 3D-kiihdyttimiä vielä ollut joten emuloituu nykykoneilla mukavasti. Tietty voi varmaan olla suuriakin eroja eri pelien suhteen, itse en ihan hirveän montaa peliä ole kokeillut mutta ne mitä olen kokeillut ovat pyörineet kyllä vähintänkin yhtä hyvin kun silloin aikanaan oikealla raudalla.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Älä nyt. Eiköhän se win 95 ollut vielä huonompi.
Höpsis löpsis. Millennium Edition se vasta oli semmosta kuraa että oksat pois. Speksit oli hyvät mutta toteutus kusi aivan totaalisesti. Ja noiden kanssa olen ollut tekemisissä ykkösestä lähtien eri työnantajien palveluksessa. ME vain evaluoitiin ja sen raportti oli lyhyt: "kelvoton" kun ei pysynyt pystyssä tarpeeksi hyvin että olisi ehtinyt evaluoimaan :D Ykkösen ja kakkosen evaluointiraportit olivat hiukan pidempiä, mutta niiden ydinajatus oli "turha". Ne toivat vain overheadia mutta eivät oikeasti tarjonneet mitään eikä niitä kukaan varmaan juuri siksi edes käyttänyt. Kolmosesta lähtien olen ollut mukana tekemässä sellaisia Windows-softia jotka menivät tuotantoon asti.

Pikku anekdootti loppukevennykseksi: systerin koneessa oli kaupasta ulos kannettaessa sisässä ME. Mukana oli viisaasti varakäyttiksen levyt ja lisenssi, muistaakseni juuri susikasin. Ei oikein toiminut ME, mutta sitä olisi haluttu käyttää kun se nyt kumminkin oli se uusin ja hienoin Windows. Pyynnöstä hiukan vilkaisin sitten, kahvipalkalla. Tappelin periaatteessa ihan hyvän raudan ja umpisurkean käyttiksen kanssa kaksi vuorokautta saaden sen _melkein_ vakaaksi aivan järkyttävän säätämiseen jälkeen ja olin helvetin ylpeä. Paras ikinä näkemäni ME-kone. Sisko ei ollut aivan yhtä vaikuttunut kun ei sillä koneella käytännössä kuitenkaan voinut paljon mitään tehdä epävakauden ja yleisen huteruuden vuoksi. Hän sitten asensi itse myöhemmin sen varakäyttiksen neuvoni mukaan ja homma toimi.

Olenpas muuten aika hemmetin vanha...
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
208
Ostin vuosituhannen vaihteessa Dell Inspiron 8100 läppärin ja siinä tuli Windows ME, minusta se toimi ihan ok siinä, mutta en sitä kauaa käyttänyt kun asensin tilalle Windows 2000.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom