HOWDY! Päivitin Windows 10 käyttöjärjestelmän uudempaan eli Windows 11 pyörii nyt koneen sisuksissa uusimmilla päivityksissä. Valitettavasti jonkinlaisia lastentauteja ilmeni äänilaitteiden kanssa, jotka eivät suostu automaattisesti yhteistyöhön. Windows 11 löytyy kyllä kaikki äänilaitteet OK ja järjestelmän mielestä kaikki toimii myös OK. Kun toistan sisältöä esimerkiksi Sinätuubasta verkkoselaimen kautta, äänilaite kyllä toimii Windowsin mukaan mutta mitään ääntä ei kuulu, ennen kuin lähetin Windowsille herätteen esimerkiksi nostamalla volyymiä klikkaamalla äänilaite painiketta taskbaarista ja liikuttamalla volyymisäätöä suuntaan tai toiseen, jolloin ääniä alkaa taas kuulua normaalisti. Sama ongelma lähes jokaisen videopelin kanssa, että pakko mennä sörkkimään taskbaarin volyymisäädintä jotta pelistä kuuluisi äänet.
Olen kokeillut disabloida muut äänilaitteet kuten näytöt ja webbikameran. Ei vaikutusta, ja Windowsin mukaan näitä laitteita ei käytetä vahingossa oletuksena.
Minun oletusäänilaitteena on USB-portin kautta liitetty kuulokevahvistin, johon on kytketty langalliset kuulokkeet. Windows tunnistaa laitteen tyypillä Burr-brown Japan PCM27202.
Helppiä?
Olen kokeillut disabloida muut äänilaitteet kuten näytöt ja webbikameran. Ei vaikutusta, ja Windowsin mukaan näitä laitteita ei käytetä vahingossa oletuksena.
Minun oletusäänilaitteena on USB-portin kautta liitetty kuulokevahvistin, johon on kytketty langalliset kuulokkeet. Windows tunnistaa laitteen tyypillä Burr-brown Japan PCM27202.
Helppiä?