Windows 11 aiheuttaa suorituskykyongelmia AMD:n prosessoreilla

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
amd-ryzen-5000g-splash-20210413.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft julkaisi Windows 11 -käyttöjärjestelmän virallisesti yleiseen myyntiin eilen. Kaikki ei ole kuitenkaan sujunut kuin ruusuilla, ainakaan jos järjestelmässä on AMD:n prosessori.

AMD:n julkaiseman tiedotteen mukaan Windows 11 -käyttöjärjestelmällä on tiedossa ainakin kaksi suorituskykyyn heikentävästi vaikuttavaa ongelmaa yhtiön yhteensopivilla prosessoreilla. Molempiin odotetaan korjauspäivitystä julkaistavaksi vielä kuluvan kuun aikana, mutta sitä odotellessa yhtiö suosittelee ongelmista kärsiviä käyttämään Windows 10 -käyttöjärjestelmää

Ensimmäinen tiedotteen mainitsemista ongelmista koskee AMD:n prosessoreiden L3-välimuistia, jonka viiveet voivat tietyissä tilanteissa kasvaa jopa kolminkertaisiksi. Kasvaneiden viiveiden kerrotaan heikentävän muistiviivekriittisissä sovelluksissa suorituskykyä noin 3-5 prosenttia, mutta joissain peleissä suorituskyky voi laskea jopa 10-15 %. Tiedotteen mukaan ongelman korjaamiseen vaaditaan Windows-päivitystä.

Toinen ongelma koskee UEFI CPPC2- eli ”suositeltu ydin” -järjestelmää, joka ei toimi kaikissa tilanteissa oikein eli suosi säikeille nopeinta saatavilla olevaa ydintä. Ongelma koskee etenkin yhtä tai vain muutamaa säiettä hyödyntäviä sovelluksia ja ennen kaikkea yli 8-ytimisiä prosessoreita yli 65 watin TDP:llä. Tähän ongelmaan AMD on kehittämässä omaa ohjelmistokorjaustaan.

Lähde: AMD

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Aika epämääräisesti tiedotettu "10-15% lasku joissakin eSports-peleissä". Mitähän pelejä nämä sitten lie?
 
Itselleni ei mene mitenkään jakeluun miten L3 välimuistin keskimääräinen viive voi hypätä kolminkertaiseksi käyttöjärjestelmän takia. Naiivi oletus kun oli ettei tuohon voisi mitenkään vaikuttaa käyttöjärjestelmällä.
 
Itselleni ei mene mitenkään jakeluun miten L3 välimuistin keskimääräinen viive voi hypätä kolminkertaiseksi käyttöjärjestelmän takia. Naiivi oletus kun oli ettei tuohon voisi mitenkään vaikuttaa käyttöjärjestelmällä.
Kyllähän käyttöjärjestelmä nimenomaan vastaa fyysisen ja virtuaalimuistin hallinnasta? Tulee nyt mieleen vaikka jos eri ytimillä on eri L3 (zen2?), cache linen koko, alignment, sivujen koko ja organisointi, ehkä jotain oheisdataa pitää myös hakea L1/L2:n sijaan L3:sta ja käyttis voi myös hallita, jätetäänkö joku haku tallettamatta tiettyyn välimuistitasoon?
 
Moni on heti julkaisussa rynnännyt asentamaan uuden Windowsin.
Voi olla turhauttavaa Windows 11:tä käsin lukea julkaisun jälkeen tiedote asiasta, joka on tiedotteen sisältämien tietojen/analyysin perusteella tiedetty jo jonkin aikaa ja päivityksenkin tiedetään olevan jo tuloillaan.
 
Kyllähän käyttöjärjestelmä nimenomaan vastaa fyysisen ja virtuaalimuistin hallinnasta? Tulee nyt mieleen vaikka jos eri ytimillä on eri L3 (zen2?), cache linen koko, alignment, sivujen koko ja organisointi, ehkä jotain oheisdataa pitää myös hakea L1/L2:n sijaan L3:sta ja käyttis voi myös hallita, jätetäänkö joku haku tallettamatta tiettyyn välimuistitasoon?

Käyttöjärjestelmä ei hallitse prosessorin sisäisiä cacheja. Viestisi on täyttä potaskaa, kun siinä on olettettu , että cache on vain nopeampaa normaalimuistia.
 
Moni on heti julkaisussa rynnännyt asentamaan uuden Windowsin.
Voi olla turhauttavaa Windows 11:tä käsin lukea julkaisun jälkeen tiedote asiasta, joka on tiedotteen sisältämien tietojen/analyysin perusteella tiedetty jo jonkin aikaa ja päivityksenkin tiedetään olevan jo tuloillaan.

Ja moni ei huomaa käytännössä mitään eroa suoritustehossa, kuten en minäkään.
 
Kyllähän käyttöjärjestelmä nimenomaan vastaa fyysisen ja virtuaalimuistin hallinnasta?
MMU hoitaa joka on työpöytäprosessoreissa ollut jo jonkin aikaa raudalla. RTOS maailmassa ehkä vielä softalla. Toki käynnistyksen aikana kyseinen palikka alustetaan mutta en silti ymmärrä miksi vain L3 ottaisi osumaa.
 
Moni on heti julkaisussa rynnännyt asentamaan uuden Windowsin.
Voi olla turhauttavaa Windows 11:tä käsin lukea julkaisun jälkeen tiedote asiasta, joka on tiedotteen sisältämien tietojen/analyysin perusteella tiedetty jo jonkin aikaa ja päivityksenkin tiedetään olevan jo tuloillaan.

Olisihan AMD voinut tiedottaa tästä jo vähän aikaisemmin, koska ongelma on varmasti ollut jo betan aikaan tiedossa. Noh onpahan käyttis conffattu jo oman näköiseksi tässä kuussa tulevaa päivitystä varten. :)
 
Ja moni ei huomaa käytännössä mitään eroa suoritustehossa, kuten en minäkään.

En minäkään huomaa mitään eroa suoritustehossa.

Johtuen siitä, että en asenna uutta Windowsia, ennen kuin alkaa vaikuttaa siltä että alun bugit on liiskattu :geek:
 
millonkohan ensimmäinen service pack tyylinen isompi päivitys Windows 11 tiedossa, jos tuolloin asentaisi
 
Eikö Windows 11 ole käytännössä WIN10 päivitysversio uudella käyttöliittymällä?

Miksi siellä kernelissä oltaisiin lähdetty tekemään sellaisia muutoksia, jotka hidastaisivat esim. vanhojen AMD-prosessoreiden nopeuksia?
Paitsi tietenkin Alder Laken osalta kerneliä on muutettu, jotta saadaan kuormaa jaettua paremmin Little ja Big -ytimille, mutta miksi sen pitäisi vaikuttaa vanhempiena arkkitehtuurien nopeuteen? Niille voidaan kai laittaa oma koodipolku/versio kernelistä.

Ja jännästi vaikuttaa juurikin AMD-prosessoreiden L3 -välimuistiin - sitä kun on tulossa uusissa Ryzeneissä / EPYCeissä lisää 64MB/chiplet.

Olen aika vakuuttunut, että ainakin ensimmäiset Alder Lake -vertailutestit tehdään Windows 11:lla niin, että Ryzenien tarvitsema korjauspaketti ei ole ollut käytössä.
Ja sillähän saadaan se ratkaiseva nopeusero aikaiseksi.

Vaikuttaa 'Kaupalliselta Yhteistyöltä'.
 
Eikö Windows 11 ole käytännössä WIN10 päivitysversio uudella käyttöliittymällä?

On ja ei. Periaatteessa tuota voitaisiin sanoa mistä tahansa Vistan jälkeisestä versiosta. Ainakin Microsoftin mukaan 11:ssa on tehty muutakin kuin uusittu käyttöliittymää (niin keskeneräiseltä kuin se näyttääkin).

 
Eikö Windows 11 ole käytännössä WIN10 päivitysversio uudella käyttöliittymällä?

+Vapaaehtoiset jotka voi olla konepaketeissa päällä:
Virtualization-Based Security (VBS)
Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI)

"The issue begins with Microsoft's Virtualization-Based Security (VBS) feature, which enables an umbrella of different security services. This feature uses hardware virtualization to create a secure area in memory for use by other security features, like Trusted Platform Modules (TPM) and Hypervisor-Protected Code Integrity (HVCI). Think of VBS as a platform that enables other security features. As you'll see below, both VBS and HVCI can result in reduced performance in gaming and many common PC applications. "

"HVCI (commonly known as Memory Integrity) has a bigger performance impact than VBS, but Mode Based Execution Control (MBEC) steps in to reduce it. MBEC requires hardware support, and it is baked into all processors starting with 7th-gen Intel and AMD's Zen 2. Without this feature, HVCI's performance impact can be quite severe. MBEC basically blunts the blow on newer hardware, so you'll see a smaller impact. "

vbs.png




... jotenkin en yllättyisi jos tulevina vuosina, kun hyödyt koetaan haittoja isommiksi, tietoturvasyistä ja uhkatasojen edelleen kasvaessa ko. toimintoja alettaisiin updaten kautta kääntämään päivityksissä oletusarvoisesti päälle koneissa joissa näitä ei entuudestaan ole vielä ollut käytössä.
... jolloin Windows 10, jossa näitä ei ole, ei enää 2025 jälkeen katsota olevan turvallinen tavallisen taaplaajan arjessa.
 
Viimeksi muokattu:
Juurikin näin. 11 on ilmeisesti nimenomaan tietosuoja- ja tietoturvapäivitys. Muutokset ja vaatimukset laitteistolle ja sovelluksille ovat sen verran radikaaleja Windows mittarilla, että uusi käyttisnumero on tuotu selkeästi määrittämään epäjatkuvuuskohtaa.
 
Nuo AMD:n L3 -latenssiviipeitten kasvamiset ovat jotenkin käsittämättömiä.
Ei kai käyttöjärjestelmä voi mennä hidastamaan L3-muistihakuja?
Prosessorinhan pitäisi pystyä tekemään sellaiset aivan käyttöjärjestelmästä riippumattomasti.
1633599331675.png

 
Mutta jos haluaa kokea hitauden jo nyt siirtymättä uuteen Windowsiin, voi asentaa Windows 10 build 21H1:n jolla väitetysti menee Collaborative Processor Performance Control (CPPC) myös rikki. Asensin sen eilen vapaaehtoisena päivityksenä, koska Windowsin logeissä näkyy Asus Armoury Crate-virheitä joista olen koittanut eri keinoin päästä eroon ja toivoin että isompi päivitys jotenkin auttaisi.

Ja kerkisin vielä kehumaan että väistin bugit :btooth:

 
Nuo AMD:n L3 -latenssiviipeitten kasvamiset ovat jotenkin käsittämättömiä.
Ei kai käyttöjärjestelmä voi mennä hidastamaan L3-muistihakuja?
Prosessorinhan pitäisi pystyä tekemään sellaiset aivan käyttöjärjestelmästä riippumattomasti.
1633599331675.png

Jospa se ei olekaan varsinaisesti L3 joka hidastuu mutta ongelma näyttää itsensä semmoisilla dataseteillä millä välimuistin nopeutta nyt astutaan testaamaan?
 
Jospa se ei olekaan varsinaisesti L3 joka hidastuu mutta ongelma näyttää itsensä semmoisilla dataseteillä millä välimuistin nopeutta nyt astutaan testaamaan?
Mitenkä se käyttöjärjestelmä pääsee kertomaan prosessorille, että kun haet dataa L3:sta niin teeppä tässä välissä jotenkin ylimääräistä.
Tietenkin, jos käyttöjärjestelmän datasetit on pilkottu sen verran väärän kokoisiksi, että L3-hakuja joudutaan tekemään useampia kun aikaisemmin pärjättiin yhdellä.
Ja luulisi tällaisen suunnittelumokan vaikuttavan myös L1/L2 -välimuistien viipeisiinkin.
 
Mitenkä se käyttöjärjestelmä pääsee kertomaan prosessorille, että kun haet dataa L3:sta niin teeppä tässä välissä jotenkin ylimääräistä.
Tietenkin, jos käyttöjärjestelmän datasetit on pilkottu sen verran väärän kokoisiksi, että L3-hakuja joudutaan tekemään useampia kun aikaisemmin pärjättiin yhdellä.
Ja luulisi tällaisen suunnittelumokan vaikuttavan myös L1/L2 -välimuistien viipeisiinkin.
Koko muistiavaruuden viivekartta eri kokoisilla palasilla testattuna kertoisi varmaan enemmän kuin tuollaiset yksittäiset luvut.

Mutta minun osaamiseni loppuu about tähän :)
 
Aidan L3 testiin ei ole luottamista varsinkaan windows 11 ollessa käyttiksenä.
Tuossa video miten mitata L3 windows 11.
edit: eli kyseisessä videossa rasitetaan prosessoria ja saadaan sitten samat tulokset mitä windows 10.
 
Viimeksi muokattu:
Kiireellä piti saada ineen tavarat joilla Alder Lake pyörii (hyvin?) ja siinä sivussa unohtivat mergetä mukaan aiemmin sisään puukotetut Zen-parannukset joten pientä regressiota? :D

Ei kyllä jätä hyvää kuvaa Microsoftin laadunvalvonnasta, toisaalta jos pitää isoa OS updatea pukata ulos isoa hardisjulkaisua varten niin liikkuvia osia on paljon ja jos koneet eivät ole ihan tulessa niin eiköhän tämä ole silti aika hyvin vielä mennyt :)
 
Siellä on varmaan tunattu se kerneli tuolle uudelle Intelin prossulle ja unohdettu testata toimiiko se kunnolla enää millään muulla. Aika paha moka Microsoftilta.
 
Well noinhan se aina on toiminut. Ensin optimoidaan intelin prossat. AMD sitten joskus kun jaksetaan. Markkinaosuudet on vain sellaiset...
Mutta kyllähän nuo korjataan ja ei ihmisillä hirveä hätä pitäisi olla päivittämisen suhteen. Turvaparannukset ovat pitemmässä juoksussa ihan hyvä asia, vaikka ilmeisesti toimintaa vähän hidastavatkin. Muutama päivitys ja tästä tulee taas ihan hyvä käyttis! (vähän tuoreemmalle raudalle)
 
Muutaman päivän testailujen jälkeen sanoisin että aika random ongelma mutta eiköhän ne aika nopeaa pukkaa päivityksen tuohon AMD:n ongelmaan. Itse en kyllä ole huomannut 5900X:n kanssa mitään ihmeellistä vielä mutta toki vasta 3 päivää ollut asennettuna tuo 11:nen.
 
Minulla alkoi muutama päivä Win11-asennuksen jälkeen kone heittämään BSODia aivan sattumanvaraisesti; Youtube, verkkoselaus, pelaaminen. Sama virhe "Page Fault In Nonpaged Area" ja tarkemmin selvitettäessä crashdumpista "amdpppm" kaatuvana moduulina.

Olisiko Win11 mukana tullut sitten väärä ajuri, koska AMD:n virallisilta sivuilta uudelleenladattu elokuun ajuripaketti "amd_chipset_software_win10_3.08.17.735" ja kaatumisia ei enää ole ollut B550 ja 5900X -yhdistelmällä. Tätä aiemmin oli syyskuun ajurit sisällä kun päivitin Win10->Win11.
 
Tämä on se syy miksi en koskaan asenna näitä uusia käyttiksiä tai isompia service pack tason päivityksiä ensimmäisten joukossa. Tähän Windows 11 oli myös tulossa vakiona joku muistin virtualisointi juttu joka lisää tietoturvaa, mutta tiputtaa reilusti pelien suorituskykyä. Joissain peleissä frame ratet dippaa jopa 30% alemmaksi jos virtualisointi on päällä. Erityisesti tämä virtualisoinnilla suojattu muisti on oletusasetuksilla käytössä jos käyttis on esiasennettu koneeseen eikä päivitetty win10:tä.


Sen ymmärrän, että tuollainen suorituskyky droppi ei (välttämättä) haittaa jos konetta käytetään yrityksissä tai pelkästään johonkin laskujen maksuun ja halutaan maksimaalinen tietoturva, mutta pelikäytössä tuollainen suorituskyky droppi on ihan kokoonpanon tappaja kun siihen päälle tulee vielä nämä muut suorituskyky ongelmat.
 
Toisaalta rielua että joskus Amd:llekin vaikeuksia. Viime vuodethan on ollut käytännössä aina intelin prossujen sitä tai tätä.
 
5600x/3080 kombolla TimeSpy jopa paranti tulostaan windows 11 asennuksen jälkeen. Peleissä en ole huomannut silmällä eroa. Excelöinnit jätän muille.
 
Toisaalta rielua että joskus Amd:llekin vaikeuksia. Viime vuodethan on ollut käytännössä aina intelin prossujen sitä tai tätä.
Niin, jos aloittaa seuraamisen vasta Ryzeneistä niin siltähän se voisi näyttää. Jos taas vilkaisee aikaa ennen Ryzeniä niin vielä olisi monta vuotta nykymenoa ennen kuin "puntit olisi tasan"
 
Tämä on se syy miksi en koskaan asenna näitä uusia käyttiksiä tai isompia service pack tason päivityksiä ensimmäisten joukossa. Tähän Windows 11 oli myös tulossa vakiona joku muistin virtualisointi juttu joka lisää tietoturvaa, mutta tiputtaa reilusti pelien suorituskykyä. Joissain peleissä frame ratet dippaa jopa 30% alemmaksi jos virtualisointi on päällä. Erityisesti tämä virtualisoinnilla suojattu muisti on oletusasetuksilla käytössä jos käyttis on esiasennettu koneeseen eikä päivitetty win10:tä.


Sen ymmärrän, että tuollainen suorituskyky droppi ei (välttämättä) haittaa jos konetta käytetään yrityksissä tai pelkästään johonkin laskujen maksuun ja halutaan maksimaalinen tietoturva, mutta pelikäytössä tuollainen suorituskyky droppi on ihan kokoonpanon tappaja kun siihen päälle tulee vielä nämä muut suorituskyky ongelmat.
Windows 10:ssä VBS:n päälle paneminen ei ainakaan vaikuttanut minulla nopeuteen yhtään.
 
Asensin olkkarin koneeseen 11:n, kun sillä ei tehdä mitään kriittistä. Eipä tuo nyt niin erilainen ole, annan olla palkit ja muut sellaisenaan. Työasemaan ei viitti kyllä asentaa ennen kuin tällaiset 15% tehohävikit on korjattu. Molemmissa MAD:n laskimet siis.
 
Mulla on "tuotantokoneessa" Win11 asennettuna. AMD:n prossu ja uutisten saattaminen julkaisukuntoon valmiista tekstistä vie ainakin kaksinkertaisen ajan. Ei tosin näiden suorituskykyongelmien vuoksi, vaan alas lukitun taskbarin takia :dead:
 
Mulla on "tuotantokoneessa" Win11 asennettuna. AMD:n prossu ja uutisten saattaminen julkaisukuntoon valmiista tekstistä vie ainakin kaksinkertaisen ajan. Ei tosin näiden suorituskykyongelmien vuoksi, vaan alas lukitun taskbarin takia :dead:

No hitto. Mitä olenkaan menettänyt, kun olen aina pitänyt palkkia alhaalla. Paljon aikaa mennyt hukkaan ilmeisesti...
 
Kyllähän käyttöjärjestelmä nimenomaan vastaa fyysisen ja virtuaalimuistin hallinnasta? Tulee nyt mieleen vaikka jos eri ytimillä on eri L3 (zen2?), cache linen koko, alignment, sivujen koko ja organisointi, ehkä jotain oheisdataa pitää myös hakea L1/L2:n sijaan L3:sta ja käyttis voi myös hallita, jätetäänkö joku haku tallettamatta tiettyyn välimuistitasoon?

Ei, käyttis ei vastaa välimuistin hallinnasta, siitä vastaa ihan välimuistiohjain-rauta joka on siellä välimuistin yhteydessä. Käyttiksen vaan tietyissä tilanteissa pitää flushailla välimuistia.

Ja kaikilla nykyisillä x86-prossuilla on sama välimuistilinjan pituus, 64 tavua.

Ja kun kaikilla on sama välimuistilinjan koko, ei pitäisi tulla eri prossujen välillä mitään eroja unalignoidusta datasta joka osuu kahteen eri välimuistilinjaan.

Virtuaalimuistisivujen koko on myös käskykannassa lukittu, ei eroa eri mikroarkkitehtuurien välillä.

Ja käyttis ei voi hallita mihin välimuistiin jotain dataa haetaan. Rauta tekee tuollaiset päätökset. Toki on jotain prefetch-käskyjä mutta ne on vaan vihjeitä raudalle, eikä ne toimi kieltävään suuntaan.

Mutta se, minkä voi ehkä käyttis mokata on esim. sivutaulujen sijoittelemisen muistiin siten että niistä tulee paljon associativity konflikteja välimuistille eikä sivutauluja saada kakutettua kovin hyvin L2/L3-kakkuihin. Mutta kun TLBt kuitenkin osuu melko hyvin niin ei tämänkään pitäisi mikään suorituskykykatastrofi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleekohan korjauksesta erikseen uutista? Aika moni amd:n omistaja saattaa jättää päivittämättä, kunne tää vika korjataan.
 
Ja kaikilla nykyisillä x86-prossuilla on sama välimuistilinjan pituus, 64 tavua.

Ja kun kaikilla on sama välimuistilinjan koko, ei pitäisi tulla eri prossujen välillä mitään eroja unalignoidusta datasta joka osuu kahteen eri välimuistilinjaan.

Virtuaalimuistisivujen koko on myös käskykannassa lukittu, ei eroa eri mikroarkkitehtuurien välillä.
Juu nämä oli vaan yleisiä ajatuksia eri mikroarkkitehtuurien välillä potentiaalisina hienosäädön kohteina.

Ja käyttis ei voi hallita mihin välimuistiin jotain dataa haetaan. Rauta tekee tuollaiset päätökset. Toki on jotain prefetch-käskyjä mutta ne on vaan vihjeitä raudalle, eikä ne toimi kieltävään suuntaan.
Niin prefetchit on flushailun lisäksi myös, mutta meinasin näitä How to write or read memory without touching cache. Jossain datastriimauksessa voi olla optimoidumpaa ettei täytetä cacheen dataa, jonka läpivienti on hallittua. MTRR-asetuksia kernelissä näkee GPU-asioiden yhteydessä.

Mutta se, minkä voi ehkä käyttis mokata on esim. sivutaulujen sijoittelemisen muistiin siten että niistä tulee paljon associativity konflikteja välimuistille eikä sivutauluja saada kakutettua kovin hyvin L2/L3-kakkuihin. Mutta kun TLBt kuitenkin osuu melko hyvin niin ei tämänkään pitäisi mikään suorituskykykatastrofi olla.
TLB/sivu-asioihin liittyen Linuxissa on ollut just viime aikoina keskustelun alla memory folios -ominaisuus, millä kai voisi olla tähän epäsuoraa vaikutusta.
 
Käyttöjärjestelmä ei hallitse prosessorin sisäisiä cacheja. Viestisi on täyttä potaskaa, kun siinä on olettettu , että cache on vain nopeampaa normaalimuistia.
Tarkoitan siltä kannalta, että käyttöjärjestelmä on käyttäjälle näkyvässä ajettavassa ohjelmakoodissa se taho, joka ottaa millään tavalla kantaa suorasti laitteistoon. Tarkoitin viestissä myös yleisesti käyttöjärjestelmän roolia tietokoneessa. Ohjelmaprosessissa muistinkäyttöä voi yleensä ilman inline asm:ää tuunata vain epäsuorasti olettamalla jotain välimuistin rakenteesta.
 
Tein rollbackin Win10:neen. Ihan hyvin onnistui sekin. Tosin joitain ohjelmia piti sitten asentaa uudestaan, mutta se nyt on pieni vaiva. Sitten vaan odotellaan fixiä AMD:n prossuille. Tosin en mitään suurta eroa huomannut peleissä tai 3DMarkissa, että ehkä vähän hätävarjelun liioittelua tämä. Mutta pitäisipähän olla nyt nopea. :)
 
Win11 päivityksen jälkeen en ole huomannut mitään "hitautta".
- 3DMark antaa samoilla viilauksilla jopa ~250 pistettä enemmän
- Pelit rullailee vastaavilla freimeilla

CPU: 5900X
GPU RTX3090
 
Tuleekohan korjauksesta erikseen uutista? Aika moni amd:n omistaja saattaa jättää päivittämättä, kunne tää vika korjataan.
Itse ainakin jäin tämän myötä odottelemaan, toivottavasti saadaan korjaus pian ja siitä tieto kantautuu korviini.
 
Tuleekohan korjauksesta erikseen uutista? Aika moni amd:n omistaja saattaa jättää päivittämättä, kunne tää vika korjataan.
Onhan tämä päivitys sitten sellainen ettei sitä pysty/voi "vahingossa" asentamaan, tyyliin vedetään vaan Windowsin Updatesta mitä tarjolla on ja hupsista keikkaa, menikin Windows 11 siinä koneeseen?? :rolleyes: En ite ainakaan halua mitään droppeja ennen kuin pipi on korjattu :)
 
Win11 päivityksen jälkeen en ole huomannut mitään "hitautta".
- 3DMark antaa samoilla viilauksilla jopa ~250 pistettä enemmän
- Pelit rullailee vastaavilla freimeilla

CPU: 5900X
GPU RTX3090

Itsellä m.2 ssdn nopeuksissa häikkää. Kokeile Crystaldiskmarkilla onko vaikutusta random write nopeuksiin. Itsellä siis puolittui.
 
Tässä vähän testiä Tubesta, näytti nopeasti päässä laskien olevan 0-5% keskimääräinen FPS-etu Kympillä.
 
Muistaakseni windowsin scheduleri pissi AMD:n muroihin myös Win10 launchissa pitkän aikaa, kunnes asialle tehtiin jotain. Hieman jänskättää että mistä nämä ongelmat johtuvat. Vaikea uskoa että AMD:n aloitekyky asian suhteen olisi mikään ongelma, vaan se kilpailuasetelma jossa intel kerii aina kermat päältä.
 
Muistaakseni windowsin scheduleri pissi AMD:n muroihin myös Win10 launchissa pitkän aikaa, kunnes asialle tehtiin jotain. Hieman jänskättää että mistä nämä ongelmat johtuvat. Vaikea uskoa että AMD:n aloitekyky asian suhteen olisi mikään ongelma, vaan se kilpailuasetelma jossa intel kerii aina kermat päältä.

Kusi myös Windows 7 aikoina FX prossujen kohdalla. MS teki kyllä päivityksen mikä paransi suorituskykyä about 20%, mutta tätä päivitystä ei jaettu Windows Updaten kautta ollenkaan. Vaan se piti käydä ihan MS sivuilta lataamassa, joka oli kyllä aika ilkeä temppu.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 735
Viestejä
4 497 036
Jäsenet
74 275
Uusin jäsen
rillo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom