Windows 10 ja puuttuva system reserved partition

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
30
Tein puhtaan Win. 10 asennuksen vanhempaan pöytäkoneeseen ja nyt huomasin, että 'system reserved partition' puuttuu C levyltä. Onko tästä jotain haittaa ja jos on niin miten saan kyseisen levyosion lisättyä näin asennuksen jälkeen?

-Suomenkielinen Windows 10 Pro
-Perinteinen BIOS
 

Liitteet

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Kyllä se Windowsin automaattinen asennus olisi tehnyt kaikki tarvittavat osiot.
(tosin voi mennä toiselle levylle jos oli kiinni asennuksen aikana)
Ja perinteisen BIOS/MBR bootin ja UEFI/GPT:n välillä on eroja.
 
Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
30
Mitä tarkoitat automaattisella asennuksella? Ihan normaalisti mielestäni asensin. Poistin C levyn osiot ja loin yhden uuden osion joka oli koko levyn kokoinen. Seiskan olen aina asentanut samalla tavalla ja siihen on tuo lisäosio aina tullut automaattisesti. System reserved osiota ei nyt ole muillakaan levyillä. Hyvin tämä toisaalta näyttää toimivan.

Edit: Osaako joku kertoa voiko tuon osion lisätä jälkeenpäin? Ei viitsisi asentaa kaikkea uudelleen, päivän homma.
Edit2: Emolevyni ei tue UEFI biosia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Osioita asennuksessa ei kannata tehdä itse, koska Windowsin asennus tekee ne automaattisesti oikein. Aloitetaan asennus suoraan osioimattomalle levylle.
Tuo yksi osio ei ole mikään ongelma tavallisella biossilla jos kaikki toimii oikein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Itse olen muistaakseni poistanut tuon osion pöytäkoneesta, kun Windowsin (7) jälkeenjäänyt asennusohjelma tunki sen väärälle levylle. :smoke: Itse osion poiston lisäksi piti tehdä jotain muutakin, jottei Windowsin käynnistys mennyt sekaisin.

Eli eipä sen puuttumisesta mitään haittaa pitäisi olla, jos kaikki toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Muuten onko sinulla muita kovalevyjä, kun kuvasta ei näy? Jos koneella on toisella levyllä Windowsin asennus ja se on ollut asennuksen aikana koneessa, niin silloin tuo osio jää helposti puuttumaan levyltä, johon asennetetaan.

Silloin on tavanomaista, että kone ei käynnisty ilman tuota toista levyä.
 
Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
30
On pari varastolevyä, mutta ei muita käyttöjärjestelmiä asennettuna. Eikä niissä ole kuin yksi osio. Tuo jälkeenpäin tehty varaamaton osa C levyn lopussa on sitä varten, että jos tekee backup levykuvan Windowsin työkalulla, niin levykuvan palautus ei onnistu jos kiintolevy on bitinkin pienempi kuin levykuva.
 

Liitteet

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Eli eipä sen puuttumisesta mitään haittaa pitäisi olla, jos kaikki toimii.
Näin se taitaa olla. Joskus vuonna miekka ja Windows 7 Microsoft suositteli että SYSTEM-osio olisi hyvä olla, mutta kuulemma ilmankin pärjää.

Vähän aihetta sivuten. Minulla on yhdessä koneessa 100 MB "EFI System partition" ihan kivasti näkyvissä Disk Managementissa, mutta joskus sattumalta huomasin että se oli jossain vaiheessa hävinnyt C-aseman Properties - Tools - Optimize-osastosta eli sitä ei siellä enää näy lainkaan eikä näinollen osiota voi trimmata (SSD).

En sitten tiedä miksi se on hävinnyt ja missä vaiheessa. Olen kyllä kloonaillut levyn pariinkin kertaan joten on voinut levyn systeemit siinä välissä muuttua. Kone kyllä toimii aivan buenosti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 150
Vähän aihetta sivuten. Minulla on yhdessä koneessa 100 MB "EFI System partition" ihan kivasti näkyvissä Disk Managementissa, mutta joskus sattumalta huomasin että se oli jossain vaiheessa hävinnyt C-aseman Properties - Tools - Optimize-osastosta eli sitä ei siellä enää näy lainkaan eikä näinollen osiota voi trimmata (SSD).
Ei noiden piilotettujen osioiden kuulukaan normaalisti näkyä levyn eheyttämisesssä ja optimoinnissa. Joskus toisaalta ne saattoivat ilmestyä sinne Windowsin uudelleenasennuksen tai omainaisuuspäivityksen jälkeen ja niitä pystyi "optimoimaan" vaikka
niissä ei tietääkseni mitään optimoitavaa olekkaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 668
Viestejä
4 188 280
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom