Ratkaistu Windows 10 asennus tappoi koneen

Leopardi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 620
Vedin toissailtana sigun koneeseen Windows 64-bit Homen uusiksi, toimi siinä hyvin eilisen päivän ja tänään aamulla boottasi "boot failure detected" ilmoituksen ja biossisetupin kautta, nostelin hitusen cpu voltteja 1.14v -> 1.15v.

No nyt töiden jälkeen tuli sama ilmoitus, valitsin sen load optimized defaults ja kone kuoli siihen paikkaan. CPU tuuletin pyörii vaan muutaman sekunnin, mutta muut jauhaa normaalisti ja virtavalo palaa. Näyttöön ei tule signaalia.

Tuntuu hieman liian hyvältä sattumalta, etteikö jotenkin liittyisi asennukseen. Ideoita? :think: CMOS koitin nollata emon ohjeen mukaan muttei tehnyt mitään.
 
Joo ei liity Windowsiin mitenkään. Emo, näyttis, poweri?
 
Älä nyt sen takia ala voltteja nostelemaan, että koneesi ei löytänyt kovalevyä, jossa käyttis on.
Ilmeiseti ongelma on siinä, että biossin default palautuksella ja resetoinnilla käynnistysasetukset muuttui. Laita käyttöjärjestelmälevy uudelleen eka boottaavaksi kovalevyksi, niin eiköhän kone taas käynnisty, ellei kovalevyssä ole ongelmaa.

Eihän koneessa ole kahta käyttöjärjestelmää nyt?

edit: luin vähän huolimattomasti viestisi.
Kokeile uudelleenasennusta uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Älä nyt sen takia ala voltteja nostelemaan, että koneesi ei löytänyt kovalevyä, jossa käyttis on.
Ilmeiseti ongelma on siinä, että biossin default palautuksella ja resetoinnilla käynnistysasetukset muuttui. Laita käyttöjärjestelmälevy uudelleen eka boottaavaksi kovalevyksi, niin eiköhän kone taas käynnisty, ellei kovalevyssä ole ongelmaa.

Eihän koneessa ole kahta käyttöjärjestelmää nyt?

edit: luin vähän huolimattomasti viestisi.
Kokeile uudelleenasennusta uudelleen.
Kyseessä ei tainnut kuitenkaan olla windowsin löytymiseen liittyvä bootti-ilmoitus, kun kone ei pääse edes BIOSiin asti. Kone muuten jäi ennen kuolemista tuohon limbotilaansa, ja resettaamalla pääsin tuohon boot failureen asti, josta viimeinen naula arkkuun kun valitsin load optimized defaults. Kone on periaatteessa ihan kuollut nyt kun ei anna signaalia näyttöön.

Joo ei liity Windowsiin mitenkään. Emo, näyttis, poweri?

Intel Core i7-4790K w/ Noctua NH-U14S | Gigabyte Z97X-Gaming 5 | 16GB Kingston HyperX 2133MHz | Palit GTX 1080 Ti JetStream 11GB | 512GB Crucial MX100 | 525GB Crucial MX300 | Seasonic P-660
 
Ota kaikki virrat ja sähköt pois ja pidä virtanappi alas painettuna 10sek.
 
Seuraavaksi voi irroittaa kaiken ylimääräisen.
mm. Kovalevyjen datajohdot ja näytönohjain, ihan kaikki mitä voi, paitsi prosessoria ja yhtä muistia, jotta nähdään, meneekö normaalisti biosruutuun tai biossiin.
Laita näyttö emon liittimeen kiinni.
 
Kyseessä ei tainnut kuitenkaan olla windowsin löytymiseen liittyvä bootti-ilmoitus, kun kone ei pääse edes BIOSiin asti. Kone muuten jäi ennen kuolemista tuohon limbotilaansa, ja resettaamalla pääsin tuohon boot failureen asti, josta viimeinen naula arkkuun kun valitsin load optimized defaults. Kone on periaatteessa ihan kuollut nyt kun ei anna signaalia näyttöön.

Intel Core i7-4790K w/ Noctua NH-U14S | Gigabyte Z97X-Gaming 5 | 16GB Kingston HyperX 2133MHz | Palit GTX 1080 Ti JetStream 11GB | 512GB Crucial MX100 | 525GB Crucial MX300 | Seasonic P-660
Tarkoitin että vikaa voisi etsiä emosta, näyttiksestä ja powerista. Näyttis on helppo todentaa Copran ohjeella.
 
Otin aluksi kaikki pois paitsi muistit, ei mitään. Otin vielä toisen kammankin irti niin nyt boottasi biosiin ja ilmoittaa että BIOS resetoitu.

Vaihtoehtoina tosiaan taas Load optimized defaults ja enter bios, pitäisiköhän taas koittaa defaultseja, vai katsastella jotain biosista?
 
Tee muistitesti yhdessä ja erikseen: MemTest86 - Download now!
Tee USB-tikkuun tuo mukana tulevalla imageUSB.exe ohjelmalla ja käynnistä tikulta testi.

edit: ei tuo default asetus auta, jos ei ennenkään auttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinni oleva tikku on nyt ainakin testattu ihan toimivaksi. Pitää huomenna palata sorvin ääreen taas kun pääsee töistä, ehkei toivo ole täysin menetetty :think:

Muistejahan on tosiaan ajettu 2133 nopeudella tämä 5 vuotta, vaikka ovat 1866 kampoja.
 
Tänään ajoin memtestin läpi kahdella kammalla virheettä.

Lisäsin näyttiksen mukaan -> ei boottaa
2. kampa pois -> boottaa näyttiksen kanssa
2. kampa takaisin -> boottaa näyttiksen kanssa
SSD:t vielä mukaan -> boottaa
Sammutus ja käynnistys -> ei boottaa enää
Sammutus ja käynnistys -> boottaa
Sammutus ja käynnistys -> boottaa
Sammutus ja käynnistys -> ei boottaa

Virtanappi tuntuu jotenkin oudon tahmealta, joten tässä vaiheessa ajattelin alkaa painaista kovaa pohjaan. Nyt on käynnistynyt luotettavasti kerta toisensa jälkeen.

Voiko vika olla jotenkin tuossa kotelon virtanapissa?

E: kovaa painamalla boottaa edelleen luotettavasti vaikka lisäsin vielä viimeisen osan, eli äänikortin, mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kotelossasi Reset nappi, jos on, vaihda reset johdon pistoke power sw paikkaan emolla. Tällä nähdään, onko vika kytkimessä.
Jos Reset nappia ei ole, Power toimintoa käynnistää kone voi kytkeä emon Power SW piikeistä, vaikka klemmarilla tai ruuvimeisselillä.
 
Viimeksi muokattu:
Reset napin saa siis toimimaan virtanappina vaihtamalla päikseen? Pitääkö tuossa vielä nuo napaisuudet kääntää ympäri, kun res+ on pw- kohdalla?

Sieppaa.JPG
 
Kytkin resetin powernapiksi ja jätin tuon rikkinäisen powerin kokonaan kytkemättä. Hyvin boottaa, se taitaa olla sitten sillä selvä :tup:

Mielenkiintoista kyllä miten voi powernappulan takia käynnistyä puolikuolleena ja tuulettimet jauhaa, luulisi että kokonaan jättää käynnistymättä.
 
Mielenkiintoista kyllä miten voi powernappulan takia käynnistyä puolikuolleena ja tuulettimet jauhaa, luulisi että kokonaan jättää käynnistymättä.
Luulen koneessa olevan vielä jotain muuta vikaa, joka tuota puolittaista käynnistymistä aiheuttaa, mutta toivotaan ettei ole.
 
Luulen koneessa olevan vielä jotain muuta vikaa, joka tuota puolittaista käynnistymistä aiheuttaa, mutta toivotaan ettei ole.
Kylmäbootissa tuli aamulla taas puolittainen käynnistyminen, sammutin ja kokeilin painaa vaan kovempaa niin lähti taas :think:
Isompaa powernappulaa on helpompi runttaista (tai ehkä sama efekti tulee jos pitää hetken pohjassa), niin jos käytös on edelleen tällaista, viisaampaa olisi kytkeä se takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Pelkäämpä, että kytkimen vaihdolla vika ei häviä, jos uudella "Reset" kytkimellä teki samaa.
Reset kytkin on kuitenkin käytännössä käyttämätön kytkin, niin tuskinpa kytkimen vaihto asiaa korjaa.

Nyt minulla ei kyllä heti ole esittää mitään korvaavaa tointa tuolle, mutta tietysti kytkimen voi vaihtaa, näkee sen sitten korjaantuuko ongelma. Kytkin tulee olla painonappityylinen, joka sulkeutuu painettaessa ja vapautuu palatessaan. Kytkentä ei saa jäädä päälle.
 
Tuntuis kyllä TOSI oudolta, jos näillä oireilla vika olisi virtakytkimessä :D
 
Mikäs koppa siellä on? Onko mahdollista asentaa erillinen kytkin vakion tilalle?

Vaikka tuollainen:
Lamptron Vandalism Push Button -painokytkin, 16mm, Silverline, sininen/hopea - 7,90€

Täällä lisää noita kytkimiä.

Paras olisi tietenkin jos koppaan saisi varaosana uuden käynnistyskytkimen. :kahvi:
Fractal Design Define R4, mitenköhän hankala prosessi olisi vaihtaa varaosa jos saisi tilattua?

Oudolta kyllä vaikuttaa, mutta kovin johdonmukaisesti tuo käynnistys toimii kun antaa sekunnin parin "ryypyn" tai kunnolla painaa pohjaan :D Saa nähdä taas illalla miten käyttäytyy.

E: voisikohan emolevyn hiipuva paristo jotenkin liittyä tähän käytökseen? Onhan tuo jo 5 vuotta ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vain mieleen että jos tuo kopan käynnistyskytkin jää jumiin niin silloin saattaa tulla käynnistyslooppia. Tuntuu että olisi mekaanista vikaa siinä. Luin hieman hätäisesti, toimiiko siis ok jos käyttää reset-kytkintä käynnistyksessä?

muoks.
Noh, CR 2032 ei paljoa maksa. :geek:
 
E: voisikohan emolevyn hiipuva paristo jotenkin liittyä tähän käytökseen? Onhan tuo jo 5 vuotta ollut
Emon paristo on helppo vaihtaa ja niitä löytyy joka marketista CR2032 tyypillä, hinta noin 2-3€, yleensä kahden pariston pakkaus. Uskon, että varmennin ongelma on siinä kuin virtakytkimessä.

En kyllä vielä lähtisi tilamaan uutta virtanappia, vaikka niitä on Fractal kotelosta riippuen saatavissa päivitysmoduulina, joka sisältää kaikki paneelin napit ja liittimet.

edit: edelliseen viestiin, kannattaa lukea kaikki viestit, niistä se selviää kyllä.

EDIT: Eihän noiden virta- ja reset napin päälle ole vaan kaatunut jotain juomaa, se selittäisi niiden nihkeän toiminnan (virtanappi ja reset ovat ainakin minun fractal-kotelossa rinnakkain).
 
Viimeksi muokattu:
Emon paristo on helppo vaihtaa ja niitä löytyy joka marketista CR2032 tyypillä, hinta noin 2-3€, yleensä kahden pariston pakkaus. Uskon, että varmennin ongelma on siinä kuin virtakytkimessä.

En kyllä vielä lähtisi tilamaan uutta virtanappia, vaikka niitä on Fractal kotelosta riippuen saatavissa päivitysmoduulina, joka sisältää kaikki paneelin napit ja liittimet.

edit: edelliseen viestiin, kannattaa lukea kaikki viestit, niistä se selviää kyllä.

EDIT: Eihän noiden virta- ja reset napin päälle ole vaan kaatunut jotain juomaa, se selittäisi niiden nihkeän toiminnan (virtanappi ja reset ovat ainakin minun fractal-kotelossa rinnakkain).
Ei ole kyllä kaatunut mitään. Jonkinlaista mekaanista kulumaa, kun nappi hieman nihkeästi tulee takaisin ylös jos painaa juuri siltä reunalta mistä sitä on painettu. Reset nappihan ei nihkeä ole yhtään. Ei kyllä paljoa maksaisi uusi kytkinsettikään.

Kone boottasi taas töiden jälkeen mainiosti pitkällä painalluksella, mutta nyt on tuore CR 2032 tuossa pöydällä :smoke: Pitää vaihdella kun jaksaa, harmillisesti juuri näytönohjaimen alle sijoitettu.
 
Tuo nihkeästi palaaminen saattaa tarkoittaa, että sinne on kuitenkin roiskahtanut jotain sinne kuulumatonta.
Eipä tuo kytkinkään kallis ole jos sen vaivan viitsii nähdä, että tilaa. Tuossa setissä näyttää olevan Power ja Reset napit molemmat.

Ei ole suuri homma ottaa näytönohjain hetkeksi irti. Tutki ensin sen lukitusmekanismia, jos ei ole tuttu.
 
Tuo nihkeästi palaaminen saattaa tarkoittaa, että sinne on kuitenkin roiskahtanut jotain sinne kuulumatonta.
Eipä tuo kytkinkään kallis ole jos sen vaivan viitsii nähdä, että tilaa. Tuossa setissä näyttää olevan Power ja Reset napit molemmat.

Ei ole suuri homma ottaa näytönohjain hetkeksi irti. Tutki ensin sen lukitusmekanismia, jos ei ole tuttu.
Saa vain tarkka olla ettei emoa vahingoita, ei nimittäin ilman meisseliä saa napsaistua auki. Jos patterinvaihdon jälkeen ongelmaa ilmenee vielä niin täytyy tilata napit ja vaihdella, toivottavasti ihan vaan meisselillä tuollaisen kitin saa vaihdettua ilman liimailuja tms.


Oletko päivittänyt emon biossia?
On päivitetty tässä aika vastikään, tosin vuodelta 2015 uusin.
 
On päivitetty tässä aika vastikään, tosin vuodelta 2015 uusin.
Tuon emon uusin bios F7 on vuodelta 2015, joten se on ihan ok.
Jos patterinvaihdon jälkeen ongelmaa ilmenee vielä niin täytyy tilata napit ja vaihdella, toivottavasti ihan vaan meisselillä tuollaisen kitin saa vaihdettua ilman liimailuja tms.
Ei noita liimata paikoilleen. Otetaan vaan näppäinpaneeli auki ja vaihdetaan kytkin.
 
CR2032 heitetty sisään mutta aamulla jäi taas puoliboottiin kunnes painoi kunnolla ja pitkään. Sitten vaan odottelemaan kytkinsettiä :kahvi:
 
...Sitten vaan odottelemaan kytkinsettiä :kahvi:
Jaa löytyi varaosana. Jospa tuo tulis sillä kuosiin.

Tein eräässä koneessa niin että kun oli joutilas ps/2 hiiri niin biosin asetuksista hiirtä heilauttamalla sai koneen käynnistymään. Oli virtakytkin niin ahtaassa paikassa ettei mahtunut sitä painamaan. :D
 
Kytkinremontti tehty ja hyvin pelaa uudella virtanapilla kylmäbootistakin ilman mitään kikkailuja. :tup:



Ylempi videolla on siis vanha kytkin, olihan noilla aika eri tuntuma ja ääni. Mutta jännä tapaus kaikkiaan että virtanapin toiminta voi johtaa siihen että kone käynnistyy vain puoliksi :kahvi:
 
Olisiko vain jääny kytkin pohjaan. Silloinhan kone sammuu n.5-10s päästä virtojen laitosta. Saman voi todentaa myös painamalla itse virtanappia.

Itsellä on joskus käyny että virtanappi oli powerin ja resetin pinneissä.
Kone käynnistyi joskus ja joskus taas ei. Vasta kun laitoin johdot uusiksi huomasin että nyt oli napin johdot eri paikassa ja kone toimi hyvin.
 
Olisiko vain jääny kytkin pohjaan. Silloinhan kone sammuu n.5-10s päästä virtojen laitosta. Saman voi todentaa myös painamalla itse virtanappia.

Itsellä on joskus käyny että virtanappi oli powerin ja resetin pinneissä.
Kone käynnistyi joskus ja joskus taas ei. Vasta kun laitoin johdot uusiksi huomasin että nyt oli napin johdot eri paikassa ja kone toimi hyvin.
Mutta konehan ei tässä siis sammunut. Jäi vain tuulettimet pyörimään mutta ei signaalia näyttöön.
 
Täytyy nostella tätä, koska ongelma kuitenkin tuli takaisin ja oikea ratkaisu löytyi sitten PCI-E Gen 2 speed -asetuksesta BIOSista. Googlettelin että monella Gigabyten omistajalla oli samoja kylmäkäynnistysongelmia ollut johon liittyy myös alhainen FPS ja stutterointi, vaikka kone käynnistyy. Ja Gen 2 asetuksella ongelmat häviää.

Gen 2 asetuksella kaikki pelaa mainiosti, ja Gen 3 tai Auton kun iskee päälle niin ongelmat hiljalleen alkaa taas (aivan kuin olisi joku Gen 1 päällä). Kyllähän tuo Gen 2 x16 riittää tälle 1080 Ti:lle, mutta näyttispäivityksistä taitaa olla turha enää haaveilla koneella :think: Gigabyten emolevyä ei kyllä tule seuraavaan koneeseen laitettua, se on varma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 477
Viestejä
4 539 123
Jäsenet
74 803
Uusin jäsen
Mäntyvirta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom