Win11 raakaversio - osto 145 euroa?

Hukassa olen termien kanssa. Minulla olosuhteiden johdosta raaka Win11 nyt, mutta en tajua konseptia kun vesileima alakulmassa sanoo että "aktivoi windows". Póytákone siis.

Mita tama tarkoittaa ja mita pitaa tehda? Onko turvallista? Ja nyt kone (selain) paatti etta aloittaakin alusta. Kaikki kirjainmerkit sun muut ovat kadonneet ja kyselee perusasetuksia.

Haluan todella tietaa mika on juttu tassa. Korjaamossa laittoivat semi win11:n koneelle selittaen jotain jargonia mita en ymmartanyt. Oliko tuo joku lisenssi vai osake vai mita huttua kun kone nyt aloitti toimintansa kumminkin alusta minulta kysymatta nyt?

Windows 11:a voi periaatteessa käyttää maksamatta sentin jeniä. Mutta jos sitä haluaa käyttää kokonaisvaltaisesti, siihen pitää hankkia lisenssi, jolla käyttöjärjestelmä aktivoidaan.

Erot aktivoimattoman ja aktivoidun Windowsin välillä eivät kuitenkaan ole suuren suuria - aktivoimattomassa on työpöydän alareunassa vesileima, joka muistuttaa aktivoinnin puutteesta, taustakuvaa ei voi vaihtaa, muutamia muita pikku ulkonäkökustomointeja ei voi tehdä, ja ilmoituskeskukseen saattaa ajoittain tulla pop-uppeja, joissa kehotetaan aktivoimaan. Ohjelmia voi kuitenkin aktivoimattomallekin Windowsille asentaa aivan normaalisti, eli perusjutut kuten netin selaus, sähköpostien luku, toimisto-ohjelmien käyttö ja tiedostojen tallennus toimivat täysin. Aktivoimaton Windows saa myös kaikki samat kriittiset päivitykset kuin aktivoitu.

Jos haluat siitä vesileimasta eroon ja päästä vaihtamaan taustakuvaa, niin tuskin kukaan tällä palstalla kehottaa maksamaan siitä sataaviittäkymppiä. Lisenssin kun saa paljon halvemmallakin - ota kohteeksi huuto.net ja kirjoita hakukenttään "Windows". Sieltä löytyy kauppiaita, jotka myyvät eri tahoille bulkkina myytyjä, käyttämättä jääneitä lisenssejä vajaan kymmenen euron hintaan. Katsot vain, että kauppiaalla on palautteet kunnossa, niin uskaltaa ostaa. Saat sitten sähköpostiisi lisenssikoodin, jolla voit aktivoida Windowsin - ja useimmissa tapauksissa käyttää samaa koodia myös tulevien Windows-versioiden aktivointiin.

Saa niitä lisenssejä halvemmallakin kuin 10€. Vähä googlettaa niin löytyy.
Sanoinkin "vajaalla kympillä". Ja juu, joskus isot pojat tupakkipaikalla kertoi, että niitä voi persaukiset saada vielä tuotakin paremmin itselleen sopivalla hinnalla, mutta ilmeisesti ne on niitä konsteja, joista ei saa tällä palstalla puhua.

Windows 11:a voi periaatteessa käyttää maksamatta sentin jeniä. Mutta jos sitä haluaa käyttää kokonaisvaltaisesti, siihen pitää hankkia lisenssi, jolla käyttöjärjestelmä aktivoidaan.

Erot aktivoimattoman ja aktivoidun Windowsin välillä eivät kuitenkaan ole suuren suuria - aktivoimattomassa on työpöydän alareunassa vesileima, joka muistuttaa aktivoinnin puutteesta, taustakuvaa ei voi vaihtaa, muutamia muita pikku ulkonäkökustomointeja ei voi tehdä, ja ilmoituskeskukseen saattaa ajoittain tulla pop-uppeja, joissa kehotetaan aktivoimaan. Ohjelmia voi kuitenkin aktivoimattomallekin Windowsille asentaa aivan normaalisti, eli perusjutut kuten netin selaus, sähköpostien luku, toimisto-ohjelmien käyttö ja tiedostojen tallennus toimivat täysin. Aktivoimaton Windows saa myös kaikki samat kriittiset päivitykset kuin aktivoitu.

Jos haluat siitä vesileimasta eroon ja päästä vaihtamaan taustakuvaa, niin tuskin kukaan tällä palstalla kehottaa maksamaan siitä sataaviittäkymppiä. Lisenssin kun saa paljon halvemmallakin - ota kohteeksi huuto.net ja kirjoita hakukenttään "Windows". Sieltä löytyy kauppiaita, jotka myyvät eri tahoille bulkkina myytyjä, käyttämättä jääneitä lisenssejä vajaan kymmenen euron hintaan. Katsot vain, että kauppiaalla on palautteet kunnossa, niin uskaltaa ostaa. Saat sitten sähköpostiisi lisenssikoodin, jolla voit aktivoida Windowsin - ja useimmissa tapauksissa käyttää samaa koodia myös tulevien Windows-versioiden aktivointiin.
Kiitti kärsivallisenoloisesta valistusvastauksesta. Talla aktivoimattomalla olen mennyt nyt kuukauden pari ja ihmetellyt etta taustakuvanko vuoksi maksaisin "liigaosakkeen". Minulla kuitenkin DVD:nä mestislisenssi eli Win10, josta olen pulittanut sen taysimaaraisen hinnan viisi vuotta sitten, eli kai voisin asentaa sen uudestaan ja paivittaa Win11. Vaikkakin kone oletuksena herjannut aikoinaan ettei voi muka paivittaa mutta minulle sanottu etta komponenttien puolesta pitaisi kylla onnistua. Jotain saatoa vain vaatii.

Säikahdin vain eilen kun yhtakkia kone oli "blancco", kuin alkuasetelmissa. Minulta kysymatta. Johtuuko kun en ole aktivoinut? Siksi tulinkin nyt taas lapparille kyselee.

Ei se pennosista kiinni ole - maksan kiltisti sen mita vaatii jos vaatii, mutta en ole niin perilla kaikesta tietoturvallisuudesta sun muusta jotta uskaltaisin torilta ostaa jotain kun jos halvalla vain saisi.

Onneksi tama lappari toimii. Póytakone siis itse kasattu noin viisi vuotta sitten Espanjassa ja kaytin nyt huollossa paikallisessa korjaamossa taalla Suomessa kun kone meni jumiin yrittaessani uudelleen asentaa winkymppia.

Minulla kuitenkin DVD:nä mestislisenssi eli Win10, josta olen pulittanut sen taysimaaraisen hinnan viisi vuotta sitten, eli kai voisin asentaa sen uudestaan ja paivittaa Win11.
Ei välttämättä tarvitse. Jos kyse on Win10:n retail-lisenssistä, niin sen pitäisi käydä myös 11:n aktivointiin. Tuliko sen DVD:n mukana koodi? Jos tuli, kirjoita Windowsin hakuun "Aktivointiasetukset". Avautuvasta ikkunasta pitäisi löytyä kohta "Vaihda tuoteavainta" ja nappi "Muuta". Klikkaa nappia, ja syötä Kympin koodi avautuvaan ikkunaan.

Kirjoittelin paniikissa tasta asennusongelmasta aikaisemmin taalla: Windowsin uudelleenasennus mahdotonta kun kaatuilee kesken operaation Ja nyt olen ulapalla miksi kone veti itsensa alkuasetelmiin. Lahdenko tallettamaan uudestaan kaikki salasanat sun muut? Kaatuiko minulla Windows11 ilmaisversio vai Firefox vai mita tapahtui viime yona? Varmaan holmo kysymys, mutta kun olen ajanut talla ihmeellisella ilmaiswindowsilla niin en osaa olla siitakaan puolesta ihan varma. Tuliko ilmaiskokeilun paivat tayteen?

Ootko mahdollisesti rekisterönyt sen ms tiliin niin silloin sen pitäis käydä suoraan.
Sori, en ymmarra tata. Mutta alkujaan viisi vuotta sitten kun kasasin koneen ja ostin Win10, niin siina oli myos vesileima alakulmassa. Jouduin soittamaan Microsoftille ja puhelimessa vaihdoimme ydinasekoodit jotta saatiin mun kaupasta ostettu Win10 pelittamaan.

Kirjoittelin paniikissa tasta asennusongelmasta aikaisemmin taalla: Windowsin uudelleenasennus mahdotonta kun kaatuilee kesken operaation Ja nyt olen ulapalla miksi kone veti itsensa alkuasetelmiin. Lahdenko tallettamaan uudestaan kaikki salasanat sun muut? Kaatuiko minulla Windows11 ilmaisversio vai Firefox vai mita tapahtui viime yona? Varmaan holmo kysymys, mutta kun olen ajanut talla ihmeellisella ilmaiswindowsilla niin en osaa olla siitakaan puolesta ihan varma. Tuliko ilmaiskokeilun paivat tayteen?
Mitään aikarajaa aktivoimattoman Windowsin käytössä ei ole. Yksi mahdollinen selitys asetusten katoamiselle on, että joku Windowsin automaattipäivitys nollasi ne. Joskus ne juuttaat kääntelevät täppiä päälle ja pois ihan aktivoiduistakin Winukoista.

Sori, en ymmarra tata. Mutta alkujaan viisi vuotta sitten kun kasasin koneen ja ostin Win10, niin siina oli myos vesileima alakulmassa. Jouduin soittamaan Microsoftille ja puhelimessa vaihdoimme ydinasekoodit jotta saatiin mun kaupasta ostettu Win10 pelittamaan.
Oletettavasti tuo koodin syöttäminen Yhdentoista aktivoinniksi ei onnistunut? Jos käytit Windows 10:n kanssa Microsoft-tiliä paikallisen tilin sijasta, niin silloin saman tilin linkittäminen 11:n asennukseen pitäisi käydä aktivoinnista. Tässä Microsoftin oma artikkeli aiheesta; tutustu erityisesti kohtaan "Microsoft-tilin linkittäminen aktivointia varten Windows 11".

Selkosuomeksi: Jos se Kympissä käyttämäsi käyttäjätili oli sidottuna johonkin sähköpostiosoitteeseen, samalla osoitteella kirjautumisen pitäisi myös aktivoida 11. Jos et saa päähäsi, oliko tällaista osoitetta vai ei, niin sitten ota taas luuri käteen, kilauta Microsoftille, ja tiedustele onnistuuko 11:n aktivointi sillä vanhalla Kympin lisenssillä.

Statistiikka

Viestiketjuista
293 472
Jäsenet
80 504
Uusin jäsen
Marsk1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom