Win11 laitevaatimukset ei täyty puhtaan asennuksen yhteydessä, vaikka win11 on jo koneessa

Minulla on ollut koneessa jo vuosia win11 pro virallisella koneen mukana tulleella lisenssillä. Nyt olen hommannut uuden koneen ja tyhjensin tämän koneen jo kertaalleen asentamalla windows 11 uudestaan. Käytin kuitenkin konetta vielä sen jälkeen ja nyt pitäisi tehdä asennus uudestaan ja samalla muuttaa käyttöjärjestelmän kieli suomeksi, että voin viedä koneen vanhemmilleni. Latasin windowsin sivuilta asennustyökalun ja tein suomenkielisen asennusmedian ja nyt kun koitan sillä asentaa windowsia uudestaan, niin tietokone sanoo ettei laitevaatimukset täyty. Ainoa ero koneessa verrattuna aiempaan on siinä, että otin näytönohjaimen koneesta pois.

Kerro koneen tekniset tiedot (emolevy ja prosessori).
On mahdollista asentaa Win11 koneeseen, jossa ei ole tukea siihen.

Asensin tosiaan tähän puhtaasti windowsin ihan samalla tavalla (mutta englanniksi) muutama viikko sitten ilman mitään ongelmia. Silloin tosin taisi olla näyttis vielä kiinni koneessa.

Tee Rufuksella asennusmedia, jolla karsit nuo turhat vaatimukset siitä asennuksesta (samalla voi laittaa local accountiksi niin ei tarvi M$-tiliä).
Ton jälkeen AtlasOS "asennus", joka karsii lähes kaiken turhan paskan (Edgeä lukuunottamatta) käyttöjärjestelmästä, niin jaksaa tuo SER-rauta sitä vielä pyörittääkin ihan OK. Defender ja Update kannattaa kuitenkin jättää.

Tee Rufuksella asennusmedia, jolla karsit nuo turhat vaatimukset siitä asennuksesta (samalla voi laittaa local accountiksi niin ei tarvi M$-tiliä).
Ton jälkeen AtlasOS "asennus", joka karsii lähes kaiken turhan paskan (Edgeä lukuunottamatta) käyttöjärjestelmästä, niin jaksaa tuo SER-rauta sitä vielä pyörittääkin ihan OK. Defender ja Update kannattaa kuitenkin jättää.
Haluaisin mieluummin ratkaista tämän ongelman ihan perinteisellä tavalla, koska tässä pitäisi kyllä toimia windows 11 kun on tähänkin asti toiminut ilman ongelmia. Koneen tehoissa ei ole ollut mitään ongelmia normaalissa selauskäytössä, johon kone on tulossa. Ei viitsi alkaa kikkailemaan ylimääräisiä kun kone tulossa porukoiden käyttöön ja pitää toimia teknisenä tukena puhelimen kautta jos tulee jotain ongelmia.

Haluaisin mieluummin ratkaista tämän ongelman ihan perinteisellä tavalla, koska tässä pitäisi kyllä toimia windows 11 kun on tähänkin asti toiminut ilman ongelmia. Koneen tehoissa ei ole ollut mitään ongelmia normaalissa selauskäytössä, johon kone on tulossa. Ei viitsi alkaa kikkailemaan ylimääräisiä kun kone tulossa porukoiden käyttöön ja pitää toimia teknisenä tukena puhelimen kautta jos tulee jotain ongelmia.
Ihan miten vaan. Mulla on nyt tässä toisessa koneessa em. kaltainen asennus, sen lisäksi että on nopea ja kevyt (n. 60 prosessia käynnissä buutin jälkeen), niin mun mielestä tällainen asennus olisi myös aika ideaali vanhuksille kun ei ole kokoaika jotain vakoilu- ja mainospaskaa hyppimässä silmille paikat täynnä.

Resetoitko mahdollisesti BIOS:in tässä välissä tai oliko laite irti virroista niin kauan, että BIOS pääsi vanhalla paristolla tyhjenemään?

Jos näin kävi, sitten vaan vaihdat BIOS TPM asetuksen Win11 vaatimiin asentoihin.
En resetoinut. Kone on ollut ilman virtaa ehkä 10.2. lähtien. Patterin tilasta en tiedä. Koitan tässä käydä vähän läpi noita asetuksia, mutta en ole niitä koskaan muutellut niin pitää koitaa katsella mitä windows vaatii

Ihan miten vaan. Mulla on nyt tässä toisessa koneessa em. kaltainen asennus, sen lisäksi että on nopea ja kevyt (n. 60 prosessia käynnissä buutin jälkeen), niin mun mielestä tällainen asennus olisi myös aika ideaali vanhuksille kun ei ole kokoaika jotain vakoilu- ja mainospaskaa hyppimässä silmille paikat täynnä.
Varmasti teoriassa, mutta käytännössä pitäisi kokeilla konetta ensin itse pidempään ja todeta että se oikeasti toimii, eikä ole sellaiseen aikaa.

En resetoinut. Kone on ollut ilman virtaa ehkä 10.2. lähtien. Patterin tilasta en tiedä. Koitan tässä käydä vähän läpi noita asetuksia, mutta en ole niitä koskaan muutellut niin pitää koitaa katsella mitä windows vaatii
Tsekkasin tuon laitteen manuaalista, että TPM:llä on kaksi asentoa. Päällä ja pois. Tosin, manuskat ei useinkaan päivity BIOS versioiden mukana, joten takeita ei ole On/Off valinnan ainokaisuudesta. Jos se on ”off/disabled” sitten ei varmasti Win11 vaatimus täyty.

Ei viitsi alkaa kikkailemaan ylimääräisiä kun kone tulossa porukoiden käyttöön ja pitää toimia teknisenä tukena puhelimen kautta jos tulee jotain ongelmia.
Tätä ajatellen, vaihda ihmeessä se paristo nyt.

Edit: Ja katsoisin BIOS version, mikä siellä on nyt sisällä. Vertaisin uusimpaan ja päivittäisin uudempaan JOS on aktiivisia tietoturma-aukkoja.

Tätä ajatellen, vaihda ihmeessä se paristo nyt.

Edit: Ja katsoisin BIOS version, mikä siellä on nyt sisällä. Vertaisin uusimpaan ja päivittäisin uudempaan JOS on aktiivisia tietoturma-aukkoja.
Joo katselin että minulla on joku vuosia sitten kiinasta tilattu kyseinen paristo tuolla hyllyssä, mutta siinä ei taida olla enää latausta, joten pitänee varmaan ostaa uusi.

Statistiikka

Viestiketjuista
269 080
Jäsenet
76 338
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom