Ehkä kysymyksen asettelu kaipaa lisätietoja esim. siitä käytöstä mitä
"Windowsia ikänsä käyttänyt" koneellaan tekee, kun tuntee
"monella olevan ongelmia Win 10 päivitysten kanssa, jotka sitten sotkee toimivan systeemin"?
Kun esim. itse en kovasti tunnista tällaista. Ongelmia toki on vuosien varrella ollut, mutta lopulta aika harvoin mitään vakavaa. Muillakin usein ongelmatapauksien taustalla on erilaiset käyttäjävirheet (mm. ajellaan kaikenlaisia puolivillaisia sovelluksia, jotka tekevät "puhdistaessaan" tai "optimoidessaan" ties mitä haittaa toimivalle Windowsille), ja sitten ihmetellään, kun asennukset eivät onnistu. Tai sitten esim. laitteisto/osat voi olla surkea, jolloin kaikki tuntuu ikävältä (näitä sitten yritetään "optimoida" ties millä, kun paremmalla laitteistolla saisi oikeasti aikaan jotain merkittävää.
Kuvittelisin että MacOS vehje voisi olla hyvä vaihtoehto sellaiselle, jolla Windows vehje tuntuu hajoavan alta jatkuvasti.
Jos olen ymmärtänyt oikein, MacOS vehkeillä ei ole esim. sellaisia hullutuksia, että ajellaan tavallisessa päivittäisessä käytössä adminina, asia joka on outo piirre Windows puolella
*. Ja laitteistojen kanssa ei tule niin helposti ongelmia, kun käyttiksen ei tarvitse yrittää toimia ties kuinka monissa erilaisissa laitteisto kokoonpanoissa, vaan pääosin hardis on mitä Apple määrittää.
* Tästä kiistellään, mutta itse näen, että monelta harmilta välttyisi, kun käyttää päivittäisessä käytössä normaalia tiliä, voihan sen tilin suurempaa säätämistä varten muuttaa väliaikaisesti järjestelmänvalvojaksi, jos on paljon sen virittämistä (joka sitten taas...).
Sentään yksi kokemus lähipiiristä muistui mieleen. Yksi tutun tuttu taisteli aikoinaan surkealla Compaq (IIRC) tarjousläppärillä, jossa vielä oli Windows Vista, joka olisi vaatinut alleen paljon sujuvamman vehkeen. Muistan kun kävin tappelemassa koneen kanssa, ja voi luoja että se oli h-i-d-a-s. Vista ja hidas hardis =
. Mutta eipä hemmo ollut siitä maksanut juuri mitään. Sitten lopulta hänellekin kasvoi patukka otsaan, ja päätti ostaa Macin, ja ostikin jonkun kalliin pöytäkoneen, ja kyllä: hän oli erittäin tyytyväinen.
Sen jälkeen kaikki piti olla Applen vehkeitä kännyä ja myöhemmin kai tablettia myöten, kun kaverilla on rahaa laittaa (ihmettelin hieman tuolloista paskaläppärin ostoa, siinä piti säästää, ja tuon aikaiset läppärit oli kalliimmillaankin vähän rahan hukkaa jos vertaisi desktop vehkeisiin). Eli tässä tapauksessa käyttäjän kannatti vaihtaa Windows-maailmasta pois.
En viitsinyt koskaan alkaa tappelemaan siitä, etteivät ostokset olleet kovinkaan verrannollisia. Pääasia että hän itse oli tyytyväinen, niitä iänikuisia kotivideoita oli helppo värkätä, ja pian tottui Macin selaimeen jne. Kaikki oli ihanaa! Ja mistä olin erittäin tyytyväinen, minun ei tarvinnut olla enää auttamassa (ja kun ei juuri mitään ollut tehtävissä) jatkuvien ongelmien kanssa
"kun se ja se videokäsittely on niin hidasta" sillä nuhapumpulla.
Eli omasta käytöstä yms. asioista tuo lienee aika paljon kiinni. Kyllähän uuden oppii, jos ei ole ihan kalkkis. Tämä tuttukin, joka vaihtoi ja rakastui Applen tuotteisiin, oli eläkkeellä oleva vanha mies.
Avaa vähän omaa käyttöäsi, niin jopu Apple-fani kertonee mitä tarvitset. Onnea etsintään.