• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Muut White GX Lite 22, unisex gravelpyörä 399e

Vastaavaa ajattelua olisi myös että 2000€ pyörä on myös hyvä 5000€ hinnalla?
 
Miksi höpiset Ultegra tai SRAM:in kalliista osista, tuossa tarjousromussa on Shimanon halvimpia osia ja nämä firmat mitkä niitä kasaa tuhansia vuosittain saa ne vielä huomattavasti halvemmalla kun tavan tallaaja.

En minä höpissyt, vaan muutama muu. En vain jaksanut lainata joka viestiä erikseen. Pointti oli siis se että turha edes puhua tuollaisista osista kun kyseessä on 400e pyörä. Se alkuperäinen hinta on ihan sivuseikka nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaavaa ajattelua olisi myös että 2000€ pyörä on myös hyvä 5000€ hinnalla?

Onko oikeasti noin vaikea ymmärtää, että ovh hintaa nostetaan halvemmissa tuotteissa tarkoituksella, ei tämän pyörän normaali hinta ole kuin max. sen 399€, eli ei tämä ole mikään tarjous, mutta ei haittaa jos joku tälläisen ostaa, ei se ole minulta pois.
 
Onko oikeasti noin vaikea ymmärtää, että ovh hintaa nostetaan halvemmissa tuotteissa tarkoituksella, ei tämän pyörän normaali hinta ole kuin max. sen 399€, eli ei tämä ole mikään tarjous, mutta ei haittaa jos joku tälläisen ostaa, ei se ole minulta pois.

Ei ole vaikea ymmärtää. En ole todellakaan kiinnostunut tuosta ns. ovh-hinnasta tai edes sen tarjousprosentista. Sen sijaan tuo 399€ hinta on oikeasti sellainen ettei muuta tarjontaa ole, ei edes vaikka laitettaisiin pari sataa hintaa lisää. Käytetyt pyörät ovat täysin eri asia ja varsinkin sellaisen helmen löytäminen sieltä, jossa osat ei ole loppuunajetut.

En ole myöskään sanonut, että tässä pyörässä olisi jotenkin laadukkaat osat. Miinuslista olisi osaltani pitkä. Olen silti joutunut muutamaan otteeseen pyöriä katselemaan muiden puolesta ja aina se hinta nousee lopulta nelinumeroiseksi, kun halutaan hyvää hinta-laatusuhdetta. Itseasiassa tässäkin pyörässä lopulta on melko hyvä ellei jopa erinomainen hinta-laatusuhde tuohon tarjoushintaan, niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin.
 
Laatu selviä osin vasta ajan kanssa, mutta jos vertaa tätä tarjouspyörää noin tonnin pyörään, niin heti ketjuista näkee että tämä on tehty todella halvoista osista.
Tässä on vähän yli 10€ ketjut, kun tonnin pyörässä ne on lähes 30€ ketjut ja useampi täällä varmaan ymmärtää mitä se merkitsee myös rattaille, vaikka huonompaa laatua nekin on.
 
Ai mitä?
Tääkö pyörä ei ole niin hyvä, kuin pyörä mitä on saanu joskus käytettynä tai tarjouksesta tämän pyörän normihinnalla?
Eipä olis kyllä tajunnu, kiitos asiasta informoinneista. :thumbsup:
 
Pyydä äitiäs pyyhkimään. :lol:
Minusta olisi hyvä, että jos jotain väittää, voisi myös antaa esimerkkejä eikä huudella tällaisia epärakentavia kommentteja
Tässä muutamia esimerkkejä pyöristä, joissa OVH-hinta kalliimpi ja alennettu hinta kalliimpi eikä osasarjoissa ole ainakaan merkittävästi laadukkaampaa kamaa:
Cannondale caad optimo 4, OVH 1099€, tarjouksessa 699 € Cannondale CAAD Optimo 4 netistä | bikester.fi
Marin Four Corners, OVH 1199 €, tarjouksessa 839 € Marin Four Corners Special Edition netistä | bikester.fi
Kona Rove 2022 OVH 1499 €, tarjouksessa 1199 € Kona Rove (2022)

noissa kaikissa ainakin osa komponenteista on Shimanon Sora-sarjalla, mutta jokaisen hinta on kuitenkin huomattavasti enemmän tuohon White GX 22 liteen verrattuna.
 
En usko, koska tiedän ettei niihin voi luottaa, sama koskee kaikkea mainontaa, hyvää tuotetta ei tarvitse mainostaa,. siksi en osta mitään mitä mainostetaan.
 
Minusta olisi hyvä, että jos jotain väittää, voisi myös antaa esimerkkejä eikä huudella tällaisia epärakentavia kommentteja
Tässä muutamia esimerkkejä pyöristä, joissa OVH-hinta kalliimpi ja alennettu hinta kalliimpi eikä osasarjoissa ole ainakaan merkittävästi laadukkaampaa kamaa:
Cannondale caad optimo 4, OVH 1099€, tarjouksessa 699 € Cannondale CAAD Optimo 4 netistä | bikester.fi
Marin Four Corners, OVH 1199 €, tarjouksessa 839 € Marin Four Corners Special Edition netistä | bikester.fi
Kona Rove 2022 OVH 1499 €, tarjouksessa 1199 € Kona Rove (2022)

noissa kaikissa ainakin osa komponenteista on Shimanon Sora-sarjalla, mutta jokaisen hinta on kuitenkin huomattavasti enemmän tuohon White GX 22 liteen verrattuna.

Kun on kyseessä Kona tai Connondale hinta nousee jo nimen mukana muutaman satasen, joillekkin merkki on kaikista tärkein.
Marin ei ole kovin tuttu tapaus.
Mutta niin kun vähän aikaisemmin kirjoitin, jo pelkistä ketjuista tietää minkä hintaluokan pyörästä on kysymys.
Ja siksi tämän ko. pyörän normi hinta on noin 399 ja kun kyseessä oli tarjous se pitäisi olla vähintään 299.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrut itsestään ovat kuitenkin jopa niin hitechiä, että männät puristuvat molemmin puolin, joka ei edes itsestäänselvyys noissa halvoissa.

Tosiaan tarjouksen alkuhetkellä oli Tektron jarrut (jotka puristuu vaan toiselta puolelta) niin tuohan parani hieman kun tuli uudestaan eri osilla myyntiin.
 
Ei ole vaikea ymmärtää. En ole todellakaan kiinnostunut tuosta ns. ovh-hinnasta tai edes sen tarjousprosentista. Sen sijaan tuo 399€ hinta on oikeasti sellainen ettei muuta tarjontaa ole, ei edes vaikka laitettaisiin pari sataa hintaa lisää. Käytetyt pyörät ovat täysin eri asia ja varsinkin sellaisen helmen löytäminen sieltä, jossa osat ei ole loppuunajetut.

En ole myöskään sanonut, että tässä pyörässä olisi jotenkin laadukkaat osat. Miinuslista olisi osaltani pitkä. Olen silti joutunut muutamaan otteeseen pyöriä katselemaan muiden puolesta ja aina se hinta nousee lopulta nelinumeroiseksi, kun halutaan hyvää hinta-laatusuhdetta. Itseasiassa tässäkin pyörässä lopulta on melko hyvä ellei jopa erinomainen hinta-laatusuhde tuohon tarjoushintaan, niin ristiriitaiselta kuin se kuulostaakin.

Ei talvella olekkaan mitään tarjontaa, kun ei ole juuri kysyntää, loppukesä on ainoa oikea aika ostaa uusi pyörä, jos hinnalla on merkitystä.
Kun loppukesästä jää "ylimääräistä" tavaraa, se myydään oikeaan hintaan pois, Suomessa kun sesonki on lyhyt niin hinnat sen mukaisia.
 
Olet kyllä sitten aikamoisen diilin löytänyt! Alle 9 kg runko tuolla hinnalla ja jos Sramin Apexiakin oli mukana, niin se on vaan plussaa.
Oliko muuten ihan koko osasarja Sram:ia? Tämä luonnollisesti vaikuttaa hintaan, koska usein osasarjoja ns. ”Ei merkki”-fillareissa sotketaan jonkun verran keskenään. Itselläkin on työmatkapyörässä sekaisin Sram Apex takavaihtaja + Sramin ketju, mutta takapakka on SunRacen, lisäksi hydrauliset levyjarrut on jotain halvempaa.

Joo mulla on sairaalloinen vimma kytätä paras mahdollinen diili (ja ostaa tarjouksesta vaikken tarviskaan) vaikka siinä menis vuosi :D Tosiaan juu pakatkin Sramia ym. pl. ketju YBN S10CR tjsp. mut hyvä seki on (noihi Sramin speedshiftereihin...). Tolla oli normihinta jotain 1699 € tjsp. mut möivät superalella vanhan vuosimallin veks. Kiekotkin oli rihdattu vimpan päälle. Toki tarkka ku oon (pitää vaihtua yhdellä naksahduksella ilman mitään pienintäkään rutinaa) niin etuvaihtajan otin irti ja laitoin parempaan kulmaan ja asemaan.
 
Saakos tähän vaihdettua osien kuluessa tilalle Tiagraa joka kestäisi sitten pidempään?
 
Saahan sen koko osasarjan vaihtaa ihan miksi vaan mutta halpaa (ja järkevää) se ei ole. Kahvat joutuu joka tapauksessa vaihtamaan ja ovat kallein osa ja varsinkin silloin mikäli halutaan samalla jarrutkin vaihtaa hydraulisiin. Ihan minimissään uusiksi menee vaihde/jarrukahva(t), ketjut, takapakka ja takavaihtaja. En usko, että kestävyydessä juuri on eroa. Kaikissa saa voimansiirron osat pahasti kulumaan ja pilalle, jos ei vaihda ketjua ajoissa uuteen.
 
Jos ajattelee tulevaisuudessa päivittävänsä tätä, niin kannattaa ehkä suoraan ostaa joku parempi. Luulin, että tässä olisi sama runko kun tuossa kalliimmassa Whitessä, mutta tässähän ei ole edes läpiakseleita. Mutta varmaan ihan hyvä pyörä 400 eurolla, yllättävän kevytkin.
 
Nyt tuli allekirjoittaneen hankittua tämä edukas entry-tason gravelleri. Aika näyttää miten tämä kestää ja miltä tuntuu pyöränä.
Tilattu tällä hetkellä ainoaksi ”kippurasarvipyöräksi” lähinnä loppukevät/kesä/alkusyksyn keleille. Tuskin tulen kovasti yli 60 km lenkkejä tällä ajamaan, mutta sittenpähän näkee että kuinka paljon tulee innostuttua.
 
Tilasin myös tämän satunnaiseen kevät/kesä/syksy ajeluun. Edellinen pyörä on n. 15v vanha raleigh hobbarista alle 200€ jolle ei ole kumien vaihdon ja rattaiden voitelun lisäksi tehty koskaan mitään erikoisempaa. Eikun vaihdoin mä kerran tai kaks jarrupalat. Varmaan ois pitänyt paljon muutakin tehdä mutta kun se toimi sen mitä itse tarvitsi nii eihän sitä jaksa. Tuolla tuli tehtyä kerran kesässä yks pisempi lenkki, muuten lyhyttä kauppa/työpaikka/yms ajoa sillon ja tällön. Oletan että tämä on mukavampi peli omiin tarpeisiin mutta aika sen sitten näyttää, en usko että ainakaan huonompaan suuntaan menen sillä edellinen oli myös väärän kokoinen itselleni :)
 
Kävin koeajamassa ja päädyin ostamaan, ihan jämäkkä ajolleen tuohon hintaan isommallekin miehelle. Rungon ja osien kestävyys selviää sitten myöhemmin.
 
Tuon pyörän arvosteluissa oli mielenkiintoista, että moni Norjalaisista antoi 2 tehteä ja suomalaiset 4-5 tähteä.
 
Jos ajattelee tulevaisuudessa päivittävänsä tätä, niin kannattaa ehkä suoraan ostaa joku parempi. Luulin, että tässä olisi sama runko kun tuossa kalliimmassa Whitessä, mutta tässähän ei ole edes läpiakseleita. Mutta varmaan ihan hyvä pyörä 400 eurolla, yllättävän kevytkin.

No miten sen nyt ottaa. Itsellä on tilauksessa pelkkä runko yli tuplahinnalla ja siinäkään ei läpiakseleita. En pitäisi merkityksellisenä asiana, lähinnä niin sanotusti ihan kivat jos sattuu olemaan. QR toimii edelleen ja kiekkoja/napoja tulee saamaan ajasta ikuisuuteen.


Onko oikeasti noin vaikea ymmärtää, että ovh hintaa nostetaan halvemmissa tuotteissa tarkoituksella, ei tämän pyörän normaali hinta ole kuin max. sen 399€, eli ei tämä ole mikään tarjous, mutta ei haittaa jos joku tälläisen ostaa, ei se ole minulta pois.

Mitä ihmettä selität? OVH manipulaatio on tuttu konsepti mutta en ole ikinä nähnyt kuitukeulaista droppitankoista pyörää 8-9s road grouppolla Shimpan STI kahvoilla edes alta 800€. Yleensä päältä tonnin mennään vastaavissa pyörissä. Decoder on muuten vielä hyvä mekaaninen, dual piston niinkuin "nesteen korvaaja" kehuttu Spyre. Sen verran seurannut myös paikallisen XXL:n tarjouksia että kyseinen malli ei ole koskaan ollut tämän hintainen vaan 699-899€ ja silloin tällöin osana jotain -15% kaikista pyöristä kamppanjaa.

Hyvä tarjous siis jos joku on vailla budjettigravelia tai työmatkajuhtaa. Jos olet eri mieltä laitat linkin varmaan johonkin edes etäisesti vastaavaan pyörään vastaavalla hinnalla tai annetaan helpotusta eli tuplahinnalla? Kriteerit siis alurunko kuituhaarukalla, levareilla, Shimanon millä vaan road osasarjalla, 135x5 perseellä ja 10-11kg hyllypainolla. Arvelen että ei tule löytymään.
 
Viimeksi muokattu:
Asiaton käytös
Mitä ihmettä selität? OVH manipulaatio on tuttu konsepti mutta en ole ikinä nähnyt kuitukeulaista droppitankoista pyörää 8-9s road grouppolla Shimpan STI kahvoilla edes alta 800€. Yleensä päältä tonnin mennään vastaavissa pyörissä. Decoder on muuten vielä hyvä mekaaninen, dual piston niinkuin "nesteen korvaaja" kehuttu Spyre. Sen verran seurannut myös paikallisen XXL:n tarjouksia että kyseinen malli ei ole koskaan ollut tämän hintainen vaan 699-899€ ja silloin tällöin osana jotain -15% kaikista pyöristä kamppanjaa.

Hyvä tarjous siis jos joku on vailla budjettigravelia tai työmatkajuhtaa. Jos olet eri mieltä laitat linkin varmaan johonkin edes etäisesti vastaavaan pyörään vastaavalla hinnalla tai annetaan helpotusta eli tuplahinnalla? Kriteerit siis alurunko kuituhaarukalla, levareilla, Shimanon millä vaan road osasarjalla, 135x5 perseellä ja 10-11kg hyllypainolla. Arvelen että ei tule löytymään.


Mitä linkin vonkujia täällä on, etsikää itse romunne, en mä ole sun äiti ?
Kuvitteletko että keskellä talvea on hyvät pyörämarkkinat ?
Kirjoitin jo aikaisemmin mihin vuodenaikaan kannattaa ostaa, jos se on rahasta kiinni.
Kerroin oman mielipiteeni tästä tarjousläjästä ja sun mielipide EVVK.
 
Fillari kotiutettu, nopean ensipuraisun jälkeen mietteitä:

-Pyörä oli hyvin kasattu, vaihteet olivat säädöissä ja jarrut eivät laahanneet. Kävin momenttiavaimella läpi koko fillarin ja erittäin kohdillaan oli momentitkin. Jopa alkuperäiset renkaat oli aseteltu vanteille siten, että venttiilit kohdistuivat samaan kohtaan ulkorengasta. Ehkä sattui vaan olemaan motivoituneempi kasaaja ainakin tätä kappaletta niputtamassa. Ei mitään nitinöitä, eikä natinoita myöskään.

-Kyseinen fillari tuli Tektron jarruilla ja nuo on ainakin ilman sisäänajoa aivan luokattomat tekeleet. Harmi, että ilmeisesti osa on tullut paremmilla jarruilla. Jarruteho on heikko ja vaatii melko paljon voimaa, kun tähän yhtälöön lisätään nuo Clariksen kahvat, joissa ei ole etäisyydensäätöä(?), niin ei hyvä.

-Runkokoko tuntuu pieneltä. Ostin L56 kokoisen ja olen 185 cm pitkä. Toisaalta pieni on kai nopeampi?

-Runkoon meni heittämällä 42mm Continental nasta alle, tilaa jäi reilusti eteen ja taakse, eli rengastilaa on todella runsaasti.

-tankoteippi oli ihan hirveää kuraa, lähtee keväällä heti hanskakelien jälkeen vaihtoon.

-Polkimia ei tule mukana.

Olenko tyytyväinen? 899€ hinnalla en olisi, mutta 399€ hinnalla tämä on erittäin edullinen fillari ja voi hyvällä omalla tunnolla suositella, jos joku vielä puntaroi pitämisen kanssa.

B4622867-3CD8-4A72-83F5-C656CD88339F.jpeg
 
Aika pitkälti samat havainnot ylläolevan kanssa. Jarrujen heikkous vähän yllätti, mutta ehkä se siitä kun oppii puristamaan kunnolla. Hyvän tuntuinen fillari kyllä ja osaava kasaaja sattunut omallekin kohdalle.
 
Fillari kotiutettu, nopean ensipuraisun jälkeen mietteitä:

-Pyörä oli hyvin kasattu, vaihteet olivat säädöissä ja jarrut eivät laahanneet. Kävin momenttiavaimella läpi koko fillarin ja erittäin kohdillaan oli momentitkin. Jopa alkuperäiset renkaat oli aseteltu vanteille siten, että venttiilit kohdistuivat samaan kohtaan ulkorengasta. Ehkä sattui vaan olemaan motivoituneempi kasaaja ainakin tätä kappaletta niputtamassa. Ei mitään nitinöitä, eikä natinoita myöskään.

-Kyseinen fillari tuli Tektron jarruilla ja nuo on ainakin ilman sisäänajoa aivan luokattomat tekeleet. Harmi, että ilmeisesti osa on tullut paremmilla jarruilla. Jarruteho on heikko ja vaatii melko paljon voimaa, kun tähän yhtälöön lisätään nuo Clariksen kahvat, joissa ei ole etäisyydensäätöä(?), niin ei hyvä.

-Runkokoko tuntuu pieneltä. Ostin L56 kokoisen ja olen 185 cm pitkä. Toisaalta pieni on kai nopeampi?

-Runkoon meni heittämällä 42mm Continental nasta alle, tilaa jäi reilusti eteen ja taakse, eli rengastilaa on todella runsaasti.

-tankoteippi oli ihan hirveää kuraa, lähtee keväällä heti hanskakelien jälkeen vaihtoon.

-Polkimia ei tule mukana.

Olenko tyytyväinen? 899€ hinnalla en olisi, mutta 399€ hinnalla tämä on erittäin edullinen fillari ja voi hyvällä omalla tunnolla suositella, jos joku vielä puntaroi pitämisen kanssa.

B4622867-3CD8-4A72-83F5-C656CD88339F.jpeg

Mulla eilen tuli tää postiin, en oo vielä uskaltanut hakea pois. Kahden aiemman postaajan kokemukset rohkaisevat!

Voitteko neuvoa noobia muutamassa asiassa:
- tuliko mukana tietoa siitä että minkälaiseen momenttiin eri pultit ym. kiristetään?
- tarvitseeko/kannattaako ohjaintangon tms. kierteisiin laittaa vaseliinia/rasvaa?
Nimim. Ikuna en oo pyörää kasannut
 
Mulla eilen tuli tää postiin, en oo vielä uskaltanut hakea pois. Kahden aiemman postaajan kokemukset rohkaisevat!

Voitteko neuvoa noobia muutamassa asiassa:
- tuliko mukana tietoa siitä että minkälaiseen momenttiin eri pultit ym. kiristetään?
- tarvitseeko/kannattaako ohjaintangon tms. kierteisiin laittaa vaseliinia/rasvaa?
Nimim. Ikuna en oo pyörää kasannut
Tangon kiinnityspulteille oli maksimimomentit merkattuna siihen itse osaan. Muutapa siinä ei itse tarvinnut kiristellä. Sen enempää en itse osaa ottaa kantaa, pitkälti saman verran kasaamisesta aiempaa kokemusta. Mitään ylimääräisiä rasvoja en laitellut minnekään.
 
Mulla eilen tuli tää postiin, en oo vielä uskaltanut hakea pois. Kahden aiemman postaajan kokemukset rohkaisevat!

Voitteko neuvoa noobia muutamassa asiassa:
- tuliko mukana tietoa siitä että minkälaiseen momenttiin eri pultit ym. kiristetään?
- tarvitseeko/kannattaako ohjaintangon tms. kierteisiin laittaa vaseliinia/rasvaa?
Nimim. Ikuna en oo pyörää kasannut

Yleensä fillarikomponentteihin on merkattu ihan tekstillä sopiva momentti. 6-8 Nm oli suurin osa. Kampien pultit on haastavat ja tarvitsevat oman työkalunsa. Ne kannattaa käyttää pyöräliikkeessä tarkastamassa muutaman sadan kilometrin jälkeen, jos ei löydy sopivaa työkalua.

Yleisesti pultit oli valmiiksi rasvoissa, ei tarvinnut lisäillä itse.

Ohjainkannatin oli tilan säästämiseksi väärin päin, katso että tekstit on oikein päin kun kiristät. Youtubesta löytyy varmaan new gravel bike unboxing tms. joista saa tarvittaessa referenssiä.

Eturengas, polkimet, ohjaustanko ja satulatolppa taisi olla ainoat kiinnitettävät osat.

Polkimien kanssa sitten tarkkana, toinen on toisen käden kierteellä. Polkimiin on yleensä merkattuna R/L, joka ilmaisee puolen, jolle poljin asennetaan. Asentaessa on helppo pilata kampien kierteet. Laita sormilla kierteillä ja kiristä vasta sitten työkalulla, kun ovat varmasti lähteneet nousemaan kierteille. Kiristyvät aina sinne suuntaan, minne poljin pyörii poljettaessa.
 
Shimanon veikeisiin saa yleensä sopivat avaimet tyyliin Biltema/Saksa/eBay muutamalla eurolla - joten maalaisjärki kannattaa ottaa käteen kiristellä ihan itse pihalla esim. kammet.

Muutenkin hyvä olla pakissa oikeat työkalut…
 
Tilasin tuommoisen talvipyöräksi.Tuo claris nyt ei kuitenkaan ole niin huono vaikka onkin halpa osasarja.Voin puhua kokemuksestaMulla oli joskus maantiepyörässä ko. osasarja ja hyvin pelitti ja kait tuota claristakin on päivitetty vuosien varrella.
 
Aika pitkälti samat havainnot ylläolevan kanssa. Jarrujen heikkous vähän yllätti, mutta ehkä se siitä kun oppii puristamaan kunnolla. Hyvän tuntuinen fillari kyllä ja osaava kasaaja sattunut omallekin kohdalle.

Levarit vaatii sisäänajon ennen kuin alkaa kunnolla purra, vaatii jarruttelua niin vähitellen paranee. Paloja vaihtamalla voi myös saada eroa aikaan, ne ei kalliita ole.
 
Kannattaa myös säätää ne jarrut erittäin tarkasti ennen ku rupee ajeleen.
 
Mitkäs jarrut näihin on nyt sitten tulleet asennettuina? Jostain Tektroista on ollut puhe mutta Promax Decode R on tuotesivulla. Itsellä taitaa yksi pari jälkimmäisiä lojua joutilaana varastossa, jotka olivat Cannondale Topstonen originaalijarrut.

Oma suositus on kuitenkin, että sisäänajoa vaan niin eiköhän ne ala puremaan. Talvella voi olla haastavat olosuhteet. Minulla jäätyi takajarrun jarruvaijeri pari kertaa talvikäytössä. Siihen vaikutti se, että vaijerin reititys oli alakautta vedetty, niin kuin tuossakin, ja tietyissä olosuhteissa kosteus saattaa päätyä vaijerin sisään.
 
Kasasin pyörän (tai noh, lähinnä asettelin tangon, etupyörän ja satulaputken paikoilleen) ja tässä muutama havainto pyörästä ja kasaamisesta:


Plussaa:
- näppärä paketointi, kuljetussuojat oli helppo poistaa.
- Ohjeet löytyivät oleellisiin asioihin, kuten vaihteistoon ja jarruihin.
- lain edellyttämät varusteet(soittokello, etu- ja takaheijastin, sivuheijastimet pinnoissa) mukana ja helposti asennettavissa
- ei kolhujen tai naarmujen jälkiä missään

Miinusta:
- etuvaihtaja ilmeisesti säädetty väärin kun kolisee ketjuun
- Ketju tuntui oudosti pomppivan kun pyöritin kampia pukissa.

Mitähän tuolle ketjun pomppimiselle ja etuvaihtajan säädöille kannattaisi tehdä?

Todennäköisesti etuvaihtajan saisin säädettyä kohdilleen tai ainakin parempaan suuntaan

Periaate ja se, että en ole 100% vakuuttunut omasta osaamisesta säätöjen kanssa yhdistettynä siihen että yksi löytyy lähes vierestä taitaa puoltaa yhteydenottoa XXL:n.
 
Kasasin pyörän (tai noh, lähinnä asettelin tangon, etupyörän ja satulaputken paikoilleen) ja tässä muutama havainto pyörästä ja kasaamisesta:


Plussaa:
- näppärä paketointi, kuljetussuojat oli helppo poistaa.
- Ohjeet löytyivät oleellisiin asioihin, kuten vaihteistoon ja jarruihin.
- lain edellyttämät varusteet(soittokello, etu- ja takaheijastin, sivuheijastimet pinnoissa) mukana ja helposti asennettavissa
- ei kolhujen tai naarmujen jälkiä missään

Miinusta:
- etuvaihtaja ilmeisesti säädetty väärin kun kolisee ketjuun
- Ketju tuntui oudosti pomppivan kun pyöritin kampia pukissa.

Mitähän tuolle ketjun pomppimiselle ja etuvaihtajan säädöille kannattaisi tehdä?

Todennäköisesti etuvaihtajan saisin säädettyä kohdilleen tai ainakin parempaan suuntaan

Periaate ja se, että en ole 100% vakuuttunut omasta osaamisesta säätöjen kanssa yhdistettynä siihen että yksi löytyy lähes vierestä taitaa puoltaa yhteydenottoa XXL:n.
XXL:hän tarjoaa heiltä ostetuille pyörille sisäänajohuollon ilmaiseksi, joten jos ei vaikkapa YouTuben ohjeiden (löytynee "front derailleur adjustment" tai jopa suomeksi esim. Velogilta) mukaan saa vaihtajaa sopiviin säätöihin, niin kannattaa tuossa huollossa ottaa nämä seikat esille.

Tarjoamme kaikille* XXL:stä ostetuille polkupyörille sisäänajohuollon
Sisäänajohuolto myönnetään alkuperäiselle omistajalle. Sisäänajohuollossa vaihteet & jarrut säädetään, pinnojen kireys ja pyörän kunto tarkastetaan. Tämän palvelun saa käyttää kerran 6kk aikana pyörän ostohetkestä – suositeltava ajankohta sisäänajohuollolle on, kun pyörällä on ajettu 200-300km. (Huomioithan, että uusittavat osat ja lisätyöt veloitetaan erikseen.) Huollot suoritetaan XXL-tavarataloissa: saat saman palvelun kaikista tavarataloistamme riippumatta siitä, mistä tavaratalosta olet pyöräsi ostanut.

* Sisäänajohuolto ei koske 16"- ja sitä pienempiä lasten polkupyöriä.
 
Jos siinä pyörässä on säädöt persiilleen alusta alkaen niin sen voi viedä suoraan liikkeeseen säädettäväksi eikä siinä menetä tuota ensihuoltoa. Kaikilla pyöräliikkeillä on tuo vastuu ihan maineen uhalla, että pyörä on ajettavassa kunnossa täysin uutena.

edit: Tulipa mieleen, että siinä Clariksessakin saattaa olla etuvaihtajassa ns. Trim-ominaisuus eli siinä vaiheessa, kun ketjulinja on menossa ristiin takavaihteiden käytön seurauksena ja hankaaminen alkaa, niin olisi tarkoitus vaihtaa jo eturatasta isommalle tai pienemmälle TAI sitten yhdellä pienellä naksautuksella etuvaihtajan kahvasta etuvaihtaja siirtyykin vain hieman muttei kokonaan siirtämättä ketjua toiselle rattaalle poistaen hankauksen. Tietääkseni sitä etuvaihtajaa ei voi edes saada säädettyä mitenkään siten etteikö se jollakin takavaihteella alkaisi lopulta hankaamaan... no mistäkö tiedän - siitä etten joskus tiennyt tuosta trim-ominaisuudesta vaan yritin väkisin säätämällä saada sen kuriin.
 
Viimeksi muokattu:
Clariksen etuvaihtajaa ei pysty oikein superhyväksi säätämään mitenkään kun siinä on liian vähän vipuvartta isommalle rattaalle nousua varten ts. säästetty matskussa. Sorasta alkaen homma toimii paaaljon paremmin, eikä tietysti takana oo niin isoja hyppyjä hampaiden määrässä kun siitä mennään sarjoissa ylöspäin (eli 2x9, 2x10, 2x11). Siinä mielessä tuo Sora on muutaman kybän lisähinnalla ihan eri peli.
 
Laatu selviä osin vasta ajan kanssa, mutta jos vertaa tätä tarjouspyörää noin tonnin pyörään, niin heti ketjuista näkee että tämä on tehty todella halvoista osista.
Tässä on vähän yli 10€ ketjut, kun tonnin pyörässä ne on lähes 30€ ketjut ja useampi täällä varmaan ymmärtää mitä se merkitsee myös rattaille, vaikka huonompaa laatua nekin on.
Mulla on ollut tyyliin kymmenen vuotta alle 400€ konan hybridi jollain shimanon halpis osasarjalla. Hyvin on toiminut eikä mun ajelut ole kyllä pyörän laadun vuoksi jäänyt tekemättä.

Tää on just tätä nykyään, että joka peruspulliaiselle suositellaan heti ekaksi fillariksi suurin piirtein hiilikuituvehkeitä ja kaikki muut on muka kauheaa ripulia millä ei voi ajaa metriäkään.
 
Jos siinä pyörässä on säädöt persiilleen alusta alkaen niin sen voi viedä suoraan liikkeeseen säädettäväksi eikä siinä menetä tuota ensihuoltoa. Kaikilla pyöräliikkeillä on tuo vastuu ihan maineen uhalla, että pyörä on ajettavassa kunnossa täysin uutena.

edit: Tulipa mieleen, että siinä Clariksessakin saattaa olla etuvaihtajassa ns. Trim-ominaisuus eli siinä vaiheessa, kun ketjulinja on menossa ristiin takavaihteiden käytön seurauksena ja hankaaminen alkaa, niin olisi tarkoitus vaihtaa jo eturatasta isommalle tai pienemmälle TAI sitten yhdellä pienellä naksautuksella etuvaihtajan kahvasta etuvaihtaja siirtyykin vain hieman muttei kokonaan siirtämättä ketjua toiselle rattaalle poistaen hankauksen. Tietääkseni sitä etuvaihtajaa ei voi edes saada säädettyä mitenkään siten etteikö se jollakin takavaihteella alkaisi lopulta hankaamaan... no mistäkö tiedän - siitä etten joskus tiennyt tuosta trim-ominaisuudesta vaan yritin väkisin säätämällä saada sen kuriin.

Erittäin informatiivinen vastaus, kiitos!

Testailin vaihteistoa vähän enemmän ja kun takarattaat oli keskimmäisillä rattailla, ketju hankas jo sillon etuvaihtajaan. Tämä tapahtui kummallakin eturattaalla. Ei uskoakseni ole ”ääriasento” kuitenkaan?

Muuten sellaisen huomasin, että koon L pyörässä piti olla 175 mm pitkät kammet, mutta itellä lukee 170 mm kammessa. Samoin takapakka on eri kuin mitä XXL:n tuotekuvauksessa: Piti olla Shimano Claris CS-HG50-8 34-11 rataskoolla, mutta olikin pakan merkintöjen perusteellla Shimano Altus CS-HG31-8 12-32.

Mitenköhän Altus vertautuu Clariksen takapakkaan? Myös välitykset ovat eri kuin mitä mainittu ja tämä on oleellista. Liekö reklamaation paikka? En oikein tiedä mitä tällaisissa tilanteissa voi olettaa, mutta nuo mainitut poikkeamat ovat myös toiminnallisia, eivät vain pelkkiä eri osia tms.

Mielenkiinnosta: Millä osilla teille muille on kyseinen pyörä tullut?
 
Viimeksi muokattu:
Muuten sellaisen huomasin, että koon L pyörässä piti olla 175 mm pitkät kammet, mutta itellä lukee 170 mm kammessa. Samoin takapakka on eri kuin mitä XXL:n tuotekuvauksessa: Piti olla Shimano Claris CS-HG50-8 34-11 rataskoolla, mutta olikin pakan merkintöjen perusteellla Shimano Altus CS-HG31-8 12-32.

Mitenköhän Acera vertautuu Clariksen takapakkaan? Myös välitykset ovat eri kuin mitä mainittu ja tämä on oleellista. Liekö reklamaation paikka? En oikein tiedä mitä tällaisissa tilanteissa voi olettaa, mutta nuo mainitut poikkeamat ovat myös toiminnallisia, eivät vain pelkkiä eri osia tms.

Mielenkiinnosta: Millä osilla teille muille on kyseinen pyörä tullut?
Tuotteen tiedoissa taisi olla tämä sama teksti kuin muidenkin pyörien kohdalla:
"HUOMAA! Vallitsevasta maailmantilanteesta johtuen, pyörän jotkut komponentit voivat poiketa tuotekuvauksesta tai –kuvasta. Valmistaja voi ilman erillistä ilmoitusta vaihtaa joitakin komponentteja vastaaviin komponentteihin. Tästä huolimatta pyörässä tulee olemaan samat ominaisuudet ja sama toimintavarmuus."
Se, että mihin asti tuo on hyväksyttävää jos koko pyörän ajettavuus muuttuu kampien pituuden ja pakan myötä, onko enää "samat ominaisuudet ja toimintavarmuus".
 
-Runkokoko tuntuu pieneltä. Ostin L56 kokoisen ja olen 185 cm pitkä. Toisaalta pieni on kai nopeampi?

Mitkä ovat fiilikset pyörästä muilla jotka sen päätyivät ostamaan? Erityisesti kiinnostaa pyörän kokotuntuma. Luin fillarifoorumilta, että ainakin pari vuotta vanhempi malli oli yhtä kokoa tavanomaista isompi, mutta, että tähän on saattanut sittemmin tulla muutos. Ainakin @Riksteri mukaan L-malli taas tuntui tavanomasta pienemmältä.

Pyöriä trokataan nyt torissa ja voisin harkita osatavani sellaisen muutamaa kymppiä kalliimmalla. Haluaisin vain varmuuden siitä, että 185/84 cm mitoilla L-malli olisi sopiva vaihtoehto.
 
Itsellä edellinen poljettava oli Felt f75 olikohan 61cm niin tämä xl kokoisena jotenkin selkeästi tuntuu kompaktimmalta, tankoa myöten, ja jarrut yllättävän köykäset, mutta ymmärrän mekaanisen vaativan v-jarrujen tyylisesti puristusta.

Nyt päätin luopua tästä alle 50km ajettuna, mukaan jos tarve pd-eh500 spd peddaalit 70€, ilman niitä, niin lähtee pihasta 430€
Vinks, jos sallittua tähän lankaan mainos..

Rojekti löytyi +10v wanhasta scandi poljettavasta..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom