WestendXFI concertmaster nappikuulokkeet

Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
123
Aloitetaan sillä, että en ole mikään HiFi expertti, joten "tuotearvostelu" pohjautuu täysin "pertsa-perusukon" käyttökokemuksiin n. 3kk ajalta. Tuote ostettu Elisalta täyteen hintaan.

WestendXFI concertmaster nappikuulokkeet ovat suomalaisen aikaansaannos jo täydelle nappikuulokemarkkinoille. Hintaa kuulokkeille tulee 169€, joten omalla mittapuulla ollaan hintahaitarin keskitason yläpuolella, mutta ei kuitenkaan aivan tapissa. Odotukset siis olivat kohtuu korkealla. Näihin odotuksiin suurimmalta osin vastattiinkin, vaikka pari asiaa kuulokkeissa edelleen vaivaa.

Pakkaus ja laatikon sisältö

Kuulokkeet tulevat ruskeassa pienessä laatikossa ilman minkäänlaisia brändäyksia. Ainoa mistä tietää laatikon sisällön on tarra jossa lukee tuotteen tiedot. Itse koen pakkauksen olleen tarpeeksi hyvä, ja brändäämätön pahvilaatikko oli helppo kierrättää, plussaa siitä.
Laatikon sisältä löytivät käyttöohjeet, pieni kantopussi, latausrasia, vaihtopäitä ja itse kuulokkeet. Ohjeet olivat kattavat, mutta huomasin että verkosta ladattavassa ohjeessa oli enemmän tietoa (esim. mitä kotelon valot tarkoittavat). Nämä olisi ollut hyvä laittaa paperiversioon kanssa, mutta eivät haitanneet käyttökokemusta. Kantopussi oli mallia "tukusta sai halvalla", ei mitään normaalista poikkeavaa.

Latausrasia

Itse latausrasia on kohtuu suuri. Tästä tulee helposti käsitys, että rasiassa on suuri akku jolla kuulokkeita voi matkalla ladata montakin kertaa. WestendXFI lupaa "Latausrasia on kierrätettyä alumiinia ja sen akku riittää lataamaan kuulokkeet noin 5 kertaa." En ole itse kertaakaan saanut ladattua kuulokkeita 5 kertaa ennenkuin latausrasiasta on loppunut puhti, lataukset ovat jääneet keskimäärin n. 3 kertaan. Tämä on pienoinen pettymys, sillä rasian kokoa oltaisiin varmasti voitu pienentää todellisten latauskertojen mukaan. Nyt rasia menee rajoilla voiko sen "taskuttaa" ilman suurempia hyötyjä isosta koosta.

Kuulokkeet

Itse kuulokkeet ovat laadukkaan tuntuiset, vaikka hieman oudon muotoiset. Ne kuitenkin istuvat parin kerran jälkeen korvaan ihan hyvin. Itselläni on epäsymmetriset korvat, joten kärsin näiden kanssa samoista ongelmista kuin muidenkin kuulokkeiden: Toinen korva istuu hyvin ja toinen tuntuu siltä että putoaa millä hetkellä tahansa pois. Tämä on kuitenkin vain tunne, ja kuulokkeet pysyvät hyvin korvassa vaikka heiluttelisi päätä puolelta toiselle. Westend lupaa kuulokkeille n. 5-7 tunnin käyttöä riippuen äänenvoimmakkuusesta. Itse olen useammin päässyt tuohon 7 tuntiin kuin jäänyt 5.

Äänenlaatu kuulokkeissa on paras mitä olen henkilökohtaisesti nappikuulokkeista kuullut. Äänessä ei painotu liikaa basso, ja kaikki tuntuu olevan hyvin soinnussa keskenään. Kuulokkeissa ei kuitenkaan ole aktiivista melunsuodatusta, joten pienemmillä voimakkuuksilla kuunnellessa kuuluvat ulkopuoliset äänet todella hyvin.
Kuulokkeiden mukana ei tule erillistä sovellusta, joten jos äänenlaatu ei ole omaan korvaan mieluinen, sitä ei pysty lennosta muokkaamaan. Tämä on mielestäni miinus, sillä se vähentää asiakkaan omaa säätömahdollisuutta.

Kuulokkeissa kaksi painallusta jommalle kummalle sivulle pysäyttää tai jatkaa valittua kappaletta. Kolme painallusta joko vaihtaa seuraavaan tai edelliseen kappaleeseen, riippuen kumpaa korvaa painaa (vasemmalla taaksepäin ja oikealla eteenpäin). Voluumin säätöä kuulokkeissa ei ole, mikä on nykykuulokkeissa hieman hämmentävää. Westend kertoo nettisivuillaan että "ei halua turhaa kuulokkeisiin koskemista voluumisäädöillä", mikä mielestäni hieman outo väite; kyllähän kuulokkeisiin silloinkin kosketaan jos vaihtaa kappaletta tai haluaa sen pysäyttää.

Puheluihin vastaaminen kuulokkeilla on melkein täysi mahdottomuus. Kaikki, kenen kanssa olen koittanut puhua sanovat että kuulun joko todella kaukana olevalta tai en kuulu ollenkaan. En tiedä onko vika yleinen vai vain omissa kuulokkeissa, mutta olen itse luovuttanut puhelujen suhteen.

Kokonaisuus ja loppuarviointi

WestendXFi Concertmaster täyttävät monta boxia, mutta hintaansa nähden kokonaisuus jää mielestäni vajaavaiseksi. Puuttuvat voluuminsäätö sekä sovellus vaikeuttavat laitteen käyttöä. Äänenlaatu "suoraan paketista" on kuitenkin omalle korvalle mainio enkä mitään sovellusta ole itse edes jäänyt kaipaamaan. Isoimmat miinukset ovat latausrasian latauskertojen pieni määrä suhteessa luvattuun sekä aktiivisen melunsuodatuksen ja voluuminsäädön puuttuminen.

Arvosana kuulokkeille on 7/10. Itse en näistä uudestaan täyttä hintaa maksaisi, mutta jos jostain alennuksella löytää saa käyttöönsä hyvät nappikuulokkeet.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 814
Viestejä
4 208 629
Jäsenet
70 965
Uusin jäsen
Hillox

Hinta.fi

Ylös Bottom