Jees, syksyn betoista väännetty ja en ihan heti uskonut, että tämä iskisi koska Vermintidet eivät oikein napostelleet. Tässä oli kuitenkin tuo melee toteutettu paremmin ja mureammin, sekä mahdollisuus pelata sitä rangedia niin halutessa - eikä hahmoluokkia ole rajoitettu 1 kpl per matsi, joten kaikki saa pelata mitä haluavat. Tähän ehkä tulee tulevaisuudessa joku rajoitus, sillä nykyisellään 4 kpl samaa classia on aika op-skeidaa. Eivät nuo mahdottomasti toisistaan eroa, mutta sen verran kuitenkin, että homman luonne muuttuu.
Keskeneräinenhän tämä on. Bugeja löytyy ja jotkut toiminnallisuudet kuten craftaus on pääasiassa vielä suljettu. Omassa porukassa pelin kanssa ei ole ollut niin mahdottomasti teknisiä ongelmia, jokusen kaatumista, mutta tällä otannalla ei mitään sellaista, mitä intternetseistä saapi lukea. Rullauksen kanssa toki saa vääntää ja tuntuu, että homma tempoilee ihan laidasta laitaan ilman mitään koherenttia linjaa - pääasiassa 4K pelailen, mutta testailen ihan mielenkiinnosta 1080p ja eri asetuksia. Mikään ei tuo ns. autuutta ja tuntuisi, että peli rullaa kuin unelma, saati edes että hyvin. Framet heiluu 40 - 90 skaalaa. i9 12900 ja 3090 -kokoonpanolla. RTX:stä en osaa sanoa oikein mitään, ero ei ole mitään Dying Light 2:n luokkaa ja peli itsessään on jo helvetin hienon näköinen "staattisella" valaistuksellaan. RTX päällä tämä on pirun raskas toki.
+ Itse pelaaminen on ihan hauskaa varsinkin kun on haastetta. Vermintiden tapaan homma voi levitä reisille aika nopeasti ja pitää jännitystä kivasti yllä. Pelaaminen on itsessään kuitenkin samalla tavalla rentouttavaa ja aivotonta vääntöä, kuten Tetrikset yms parhaimmat kännykkäpelit.
+ Soundtrack on aika rautainen, mutta koska peli nojaa toistoihin, käy tämäkin loistokkuus itseään toistavaksi todella nopeasti. Tarvittaisiin lisää paljon mahtikamaa pelin säveltäjältä Jesper Kydiltä.
+ Visuaalisesti peli on pirun hieno. Kenttien samankaltaisuuden ulinoista huolimatta konsistenssi on kova ja tuntuu siltä, että nyt ollaan teollisuuskaupungin viemäreissä kahlaamassa. Toki vaihtelua toivoisi, mutta ei tämä itseä niin haittaa ja kun homma nojaa toistoihin, kävisi monipuolisemmatkin kentät hyvin nopeasti tutuiksi.
+ Aseiden ominaisuuksia ja numeroita pääsee katselemaan mukavasti. Aukeaa hieman paremmin aseen potentiaali ja ymmärrys, että miten sillä kannattaa hieroa möllejä. Tätä pääsee sitten harrastamaan kun on hahmo tapissa ja missionien vaikeusaste IV - V.
+ Harjoitteluhuoneesta on kerrankin hyötyä. Näkee selkeästi numeroin, että miten mikäkin asetyyppi tehoaa mihinkin viholliseen. Hyvä työkalu tutkiskella, että miten vihuja nitistää helpommin.
- Crossplayn puuttuminen Steamin ja Game Passin välillä on aika naurettavaa. Eiköhän siihenkin ihan pätevät syyt ole (kuten kiire), mutta tässä ollaan vähän sen äärellä, että ikkään kuin nykyisen Xbox-konsolin eri version omistajat eivät voisi pelata keskenään.
- Jotkut missionit on aika syöpäsiä, etunenässä se, missä joudutaan skannailemaan aivan poskettomasti liikaa korruptiota ympäristöstä. Se ei yksinkertaisesti ole hauskaa tekemistä ja randomien kanssa homma leviää usein käsiin, koska vihua pukkaa niskaan tauotta.
- Missionit erottaa hyvin huonosti toisistaan. Hubissa ihmetellessä ei ole mitään käryä, että mikä missioni on mikäkin, mutta itse kentissä heti muistaa että niin tää oli tää. Enkä jaksa oikein edes yrittää tajuta enää. Missionit kun on monet ns. samoissa zoneissa, mutta pisteen A:sta B:hen sijaan edetään D:stä C:hen. Samoja alueita, mutta hieman eri suunnista.
- Melko usein tehtävissä etsityt esineet (grimoiret eritoten) bugaa niin, ettei niitä saa otettua ylös maasta tai ne on seinien sisällä. Miten hitossa näinkin olennaisen asian voi mokata tällä tavalla? Ei näin.
- Peli rajoittaa huonosti sitä, että millä levelillä pääsee millekin vaikeustasolle. Ongelma tästä muodostuu kun pikkupelaajat tunkevat mukaan vaikeimpiin missioneihin - ovat jatkuvastu turvallaan eikä geari riitä niittaamaan mitään. Tylysti se on sitten vaan votetettava tyyppi helevettiin, joka toki on vain ja ainoastaan oikein, mutta ei myöskään välttämättä kasvata kengityn pelaajan nautintoa pelissä. Paremmat rajoitukset ohjaisi toimintaa paremmaksi aidan paremmin puolin.
- Hahmojen featit / talentit ovat melko innottomia. Käytännössä näillä on yksi puu, mitä on järkeä pelata vaikeimmilla vaikeusasteilla - jonka vuoksi koko viritys tuntuu vähän sellaiselta väkinäiseltä "sisällöltä", jota on pakko ollut laittaa hämäämään sitä, että aika luurankohan tämä peli on mekaniikoiltaan.
- Tyhjien arkkujen paljoutta kentissä ei voi tajuta. Ehkä tämä on sitä "köntsää" jonkun pelisuunnittelijan mielestä, että ähistään aukaisemaan tyhjiä arkkuja toinen toisensa perään. Mitäpä jos vähennettäisiin arkkujen lukumäärää, mutta arkun nähdessä pelaajalla on hyvä syy koluta kenttiä ja luovia vihollislaumojen läpi tiettyyn suuntaan.
- Luutti muutenkin kentistä on melko munatonta. Käytännössä siellä etsitään yhtä tai kahta itemiä (hela tai ammo crateja), sekä yleisesti valuuttaa, jolla sitä osittain saatavilla olevaa craftausta voi harjoittaa. Matseista saisi lopussa yleisesti ottaen tulla aina joku arpalaatikko, jossa olisi vaihtelevasti kamaa. Nyt ei pääasiassa tule oikein mitään niin touhussa on vähän semmonen makunsa menettäneen purkan jauhannan sävellaji.
Paha sanoa, että mihin tämä menee parin kuukauden sisällä. Hinta on tavallista matalampi, mutta sisältö on myös perinteisiä pelejä kapeampi. Hahmo on aika nopeasti tappilevelillä ja kenttien rouhiminen ei tällä hetkellä ole yhdellä hahmolla erityisen palkitsevan tuntuista - tulee vähän mieleen WoWin farmaushelvettien tunnelmat pelin alkupäiviltä. Peliin tarvittaisiin se Vermintiden systeemi, jossa hyvä suorittaminen pelissä nostaa
aina saatavan arpa-arkun tasoa pelin jälkeen.
Altin voi tässäkin toki tehdä, mutta omakohtaisesti ajatus ei napostele ja tälle pelille annettu aika ei riitä. On tässä juonentapainenkin, mutta aika pölhö sellainen, ottaen huomioon 40K:n mualiman mahdollisuudet - mutta, ei tätä juonen takia pelatakkaan.
Homma pyörii hyvin tiukasti sen ympärillä, että kenttiä jaksaa rouhia väsymättä. Ilman omaa peliporukkaa ja p-jauhantaa tuskin tulisi pelattua.
Sellainen perusperus 6/10 arvosana tällä hetkellä. Genren faneille maistuu satavarmasti, mutta on tässä aika pirun paljon korjattavaa - sen lisäksi mitä mieleen tuli ja tuohon naputtelin.