Kaikki kernel anticheatteja tai jotain denuovoja käyttävät, ja niiden taakse piiloutuvat firmat on ihan yhtälailla perseestä.
Sonyn PC:lle julkaisemat pelit toimii pääsääntöisesti muuten aika hyvin deckillä, ja jopa kommunikoinnissaan huomioivat laitteen olemassaolon. EA sekoilee parin pelin kohdalla noita kernelvirityksiään, activision myös, ubisoftilla tilanne kai nykyään aika hyvä? Nipa harvemmin PC pelejä julkaisee, mutta suurin osa switch peleistä on siitä huolimatta deckillä pelattavissa (emuloituna).
Ja kiitos protonin ei pelejä tarvitse julkaista erikseen linuxille. Riittää että pelin saattaa steamiin, ei käytä kerneliin integroitavia anticheatteja tai muuta älytöntä ja käyttää muutaman tunnin proton kehittäjien kanssa keskustelemiseen jos jotain ongelmia ilmenee. Valve pumppaa ihan huolella resursseja tohon protoniin ja lopputulos on se, että pelit sillä tuppaavat pyörivän varsin minimaalisella työllä pelinkehittäjien puolelta. Pelinkehittäjä voi siis jatkossakin koodata c# directx rojuja ja olla täysin huomioimatta mitään linux spesifejä juttuja. Riittää että ei tee jotain windows kerneliin integroitavia paskeita.