Vuokrasopimuksen purkaminen asunnon myyntitilanteissa

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 055
Useita vuosia sitten tuli oltua hieman samankaltaisessa tilanteessa. Silloin myyjä ei vaivautunut informoimaan asiasta vuokralaista. Ihmetys olikin melkoinen, kun potentiaaliset ostajat soittelivat suoraan vuokralaiselle, milloin asuntoa saa tulla katsomaan (?!).
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
248
Siis mikä tässä on se suuri ongelma, miksi asiat pitäisi tehdä hankalaksi vuokranantajalle? Määräaikainen sopimus on sitova. Eihän sitä voi tuosta vaan purkaa ja ei asunnon myynti ole mielestäni edes moraalinen oikeutus sille. Näytöistä on toki pieni vaiva, mutta jos asunto on hyvä, voi olla että niitäkin on vain yksi. Jos asunto ei menekään kaupaksi nopeasti ja sopimus on purettu, olisi vuokranantajalla vastoin odotuksia tyhjä asunto josta kulut juoksee. On vuokranantajallakin oikeuksia, kuten se, että määräaikaisesta sopimuksesta pidetään kiinni.

Vastaavasti vuokralaisellakin on niitä oikeuksia, kuten se että vuokrasopimus siirtyy sellaisenaan uudelle omistajalle eikä hän voi yksipuolisesti pistää sinua pihalle tai muuttaa sopimuksen ehtoja, sen enempää kuin nykyinenkään omistaja. Mikäli asunto menee sijoittajalle, todennäköisesti mikään ei muutu.
Ei missään nimessä munkaan mielestä kannata tehdä asiasta tarpeettoman vaikeaa tai alkaa muutenkaan vittuilemaan vuokranantajalle. Kuitenkin @Kuro n vuokranantaja vaikuttaa olevan tässä asiassa melko joustamaton, vaikka vuokralaiselta kuitenkin edellytetään joustavuutta, kuten esimerkiksi näyttöjen ajaksi asunnosta poistumista, vaikka tällaista velvollisuutta ei vuokralaisella ole. Mun mielestä tällaisissa asioissa pitää olla joustoa molempiin suuntiin.

Itse varmaankin suostuisin siihen, että vuokranantaja kävisi kämpässä pitämässä näyttöjä sovittuna ajankohtana ja lähtisin itse vaikka salille siksi aikaa. Ei olis mulle niin suuri ongelma, vaikka tuollainen vuokranantajan asenne vähän vituttaisikin. Jotkut ovat tietysti niin periaatteen ihmisiä eivätkä tällaisiin yksipuolisiin ehtoihin suostuisi.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
38
Itse myin asunnon vuokrattuna ja koska vuokralainen oli ns. täyspäinen niin maksoin hänelle parin kuukauden vuokraa vastaavan määrän, että sain hänet muuttamaan pois ennen sopimuksen määräajan loppumista.

Annoin myös suositukset seuraavalle vuokranantajalle, kun soitteli perään.

Vahingoista oppineena itsekin kyselen edellisen vuokranantajan mielipidettä vuokralaisesta ja jos yhtään negatiivista palautetta niin jää asunto vuokraamatta..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 379
Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta:

Eli ainakaan tämän pykälän (tai lain) mukaan vuokranantajan ei tarvitse maksaa hyvitystä niistä näytöistä. Mutta tietysti fiksu vuokranantaja niin tekee, mikäli siitä oikeasti on haittaa ja vaivaa vuokralaiselle.
No riippuu vähän miten lakia on tapana lukea. Tuossa lukee "vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana" ja jos ei ole olemassa vuokralaiselle "sopivaa" :smoke: aikaa niin sitten sitä ei lain mukaan saa näyttää ostajille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
492
Ei missään nimessä munkaan mielestä kannata tehdä asiasta tarpeettoman vaikeaa tai alkaa muutenkaan vittuilemaan vuokranantajalle. Kuitenkin @Kuro n vuokranantaja vaikuttaa olevan tässä asiassa melko joustamaton, vaikka vuokralaiselta kuitenkin edellytetään joustavuutta, kuten esimerkiksi näyttöjen ajaksi asunnosta poistumista, vaikka tällaista velvollisuutta ei vuokralaisella ole. Mun mielestä tällaisissa asioissa pitää olla joustoa molempiin suuntiin.
No joo, tuotahan vuokranantaja ei voi tietysti vaatia. Tottakai ehdottaa tai toivoa voi, tässä on mahdoton tietää onko kyseessä ollut oikeasti ihan viaton toivomus vai onko vuokranantaja koppavalla asenteella koittanut käskeä pois asunnosta. Jälkimmäisesta toki itsekin ärsyyntyisin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
132
No riippuu vähän miten lakia on tapana lukea. Tuossa lukee "vuokranantajalle ja vuokralaiselle sopivana aikana" ja jos ei ole olemassa vuokralaiselle "sopivaa" :smoke: aikaa niin sitten sitä ei lain mukaan saa näyttää ostajille.
Sopiva luetaan tyypillisesti niin että järkevä varoaika ja sovelias kellonaika näytölle. Laki ei tässä ole "ei mulle käy kun ei jaksa tässä kuussa siivota" kannalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 750
Sopiva luetaan tyypillisesti niin että järkevä varoaika ja sovelias kellonaika näytölle. Laki ei tässä ole "ei mulle käy kun ei jaksa tässä kuussa siivota" kannalla.
Tämä on totta. Se kyllä tarkoittaa parin viikon varoaikaa ja todistusta siitä, että vuokralainen on saanut ilmoituksen (tai näin voi kohtuullisesti olettaa).

Kannattaa huomioida, että vuokranantaja voi vaan pitää näytöt itselleen sopivana ajankohtana ja tehdä niinkuin itse haluaa. Jos ei varsinaisesti tee rikosta, niin voi olla hankala saada mitään korvauksia, jos ei itse vie asiaa eteenpäin. Ja siinä on riski tonnien oikeuskuluista. Vaikka laki olisi puolellasi, ei se välttämättä kannata ajallisesti viedä asiaa itse eteenpäin.

Nyt vasta tajusin, että edellisen vuokranantajani vasta muuttoni jälkeen järjestämät näytöt olivat ihan hänen hyvää hyvyyttään. Ei tainnut todellakaan vihata minua, vaikka kerran riehuin vuokranalennuksen kanssa tilapäisen asumishaitan takia :)

Ehdotettu siivousfirma olisi semmoinen hyvä kompromissi ja kyllä edelleen neuvottelisin vähintään semmoisen edun itselle. Ja jos olisi niin paljon Applea, kuin Kurolla tuntuu olevan, niin voisin kyllä olla näyttöjen aikaan paikalla, ettei niitä kävele ulos ihmisten kanssa. Edelleen yksipuolinen sopimus ei ole paras vaihtoehto ja kannattaa yrittää vielä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Sopiva luetaan tyypillisesti niin että järkevä varoaika ja sovelias kellonaika näytölle. Laki ei tässä ole "ei mulle käy kun ei jaksa tässä kuussa siivota" kannalla.
Totta, mutta laki ei myöskään velvoita sen pidemmälle kuin avaamaan oven. Mitään siivoamisia ei tarvi harrastaa, eikä vuokranantajalla ole mitään oikeutta alkaa ominpäin sellaista tekemään vaikka pöydällä lojuisi mitä. Eli mikäli haluaa, antaa hyvän vaikutelman, eikä vuokralainen ole aivan kynnysmatto, kannattaa vähän miettiä miten asian hoitaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 214
Viestejä
4 330 849
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom