Vuokra-asunnon avainten määrä

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 502
Asun vuokra-asunnossa, ja tällä hetkellä käytössä on kaksi avainta. Haluaisin kolmannen avaimen, mutta vuokrayhtiö (ei siis yksityinen) sanoo, että asukasmäärä ja yksi vara-avain on se sääntö, mikä heillä on, eikä avaimia saa missään nimessä teettää itse. Miten tämä on laissa säädetty, kun itse en löytänyt kuin "hyvän vuokratavan" tarjoamat ohjeistukset, onko mitään tehtävissä, vai pitääkö vain tyytyä siihen, että avaimia on ainoastaan kaksi käytettävissä (kaksiosta kyse)? Toki asunnon Exec-avaimen voisin käydä teettämässä ilman, että yritys saa sitä tietää, ja muuttaessa vain hävittää avaimen metallinkeräykseen.

Näissä mainitaan, että "Vuokralaisella on oikeus saada omalla kustannuksellaan kohtuullinen määrä lisäavaimia. Vuokrasuhteen päättyessä vuokralaisen tulee palauttaa vastaanottamansa määrä avaimia ja myös teettämänsä lisäavaimet.", mielestäni yksi lisäavain on kohtuullinen määrä.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
515
Ei varmaan maksa vaivaa tapella, kun lisäavaimen maksat kuitenkin itse. Eli teetät avaimen ja asia on loppuun käsitelty.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
232
Olettaen että et ole vuokrasopimuksessa allekirjoittanut aiheesta avainten määrä on asukkaat+1. Niin ei olisi mitään ongelmaa teettää sitä itse. Korkeintaan irvistelyä mikäli he tietävät asiasta, mutta mikäli rikot vuokrasopparia niin se voisi olla perustelut että kämppä lähtee alta.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 502
Ei varmaan maksa vaivaa tapella, kun lisäavaimen maksat kuitenkin itse. Eli teetät avaimen ja asia on loppuun käsitelty.
Joo, lähinnä se, että tiedän firmalla olevan avaimia yli viisi kappaletta (TOAS kyseessä), joten kyse on vain siitä, että niitä ei jostain syystä haluta antaa. No sama kai se on sitten teettää avain ja hävittää se muuttaessa.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 502
Olettaen että et ole vuokrasopimuksessa allekirjoittanut aiheesta avainten määrä on asukkaat+1. Niin ei olisi mitään ongelmaa teettää sitä itse. Korkeintaan irvistelyä mikäli he tietävät asiasta, mutta mikäli rikot vuokrasopparia niin se voisi olla perustelut että kämppä lähtee alta.
Katsoin vuokrasopimuksen, siinä ei ole puhuttu mitään avainten määrästä, eli voisinko vaatia lisäavainta, koska tuossa ei ole kerrottu montako avainta minulle kuuluu? Säästöä se 25 euroakin olisi, mitä tuollasisen execin teettäminen maksaa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
232
Olisi reilua antaa avaimet, mutta kuulostaa juuri että se jäisi eipäs-juupas keskustelulle, teettäminen siinä kohtaa olisi varmaan oman mielenterveydenkin takia parempi. Varsinaisesti ei olisi ihan hirveesti miten voisit vaatia, mutta eipä vuokraajalla olisi mitään perustelua kiukutella siitä että teetät avaimen tai pari lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Ihan turhaan vaatia vuokranantajalta mitään - kanta tuli jo selväksi. Tässä kohtaa vaan tekisin itse oman kopion, maksaisin sen itse ja en kertoisi siitä vuokranantajalle. Poismuuttaessa hävittäisin sen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 267
Viestejä
4 231 334
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom