VRAM:in määrästä?

Liittynyt
07.05.2019
Viestejä
76
Tervehdys arvokas foorumin väki!

Tuosta VRAM:in määrästä tuntuu olevan nyt paljon vääntöä ja hieman ristiriitaistakin tietoa. Se on minulle selvää että jotkut pelit allokoivat vaikkapa kaiken saatavilla olevan VRAMin - oikean tarpeen selvittäminen onkin sitten haastavampaa.

Kysymykseni on kuitenkin yksinkertainen - kuinka todennäköisenä pitäisitte sitä skenaariota, että RTX 3080:n 10 gigan VRAM jäisi pullonkaulaksi seuraavan 5v aikana?
Olen pärjännyt todella hyvin GTX 970:llä vuodesta 2014, mutten pelannut juurikaan (jolloin raskain käyttö jäänyt kokematta). Nyt kuitenkin pelihammasta kolottaa mm. Flight Simulatorin osalta sen verran pahasti, että haluan pelata sitä ja monia muita tulevia pelejä ihan maksimiasetuksilla.

Katsoin Linusin videon vuodelta 2015, ja silloin 3-4GB oli oikein riittävästi. Nyt mietitään onko 10gb tarpeeksi, ja jotenkin en pitäisi mahdottomana että seuraavan 3v aikana tulee graafisesti aivan julmetun vaativia pelejä, joissa speksivaatimukset on taas "next level".

Näkisittekö että 10gb jää nopeasti jalkoihin, vai onko huoleni aivan turha?
 
Seuraavan viiden vuoden aikana todella todennäköisesti jää pullonkaulaksi. Veikkaan, että jo kahden vuoden sisään isommilla resoilla ja tekstuureilla. Varsinkin jos säteenseurantaa käyttää.
 
Ei tuosta muistin riittävyydestä kukaan tiedä. Ehkä suurin osa myydyistä korteista on 10GB tai alle ja pelit optimoidaan niin että toimivat hyvin 10GB kanssa. Käytettävät resoluutiot tuskin kasvavat, eli eiköhän tässä pysytä samassa 4k:ssa pelien osalta, jolloin ei tarvita tarkempia tekstuureita kuin mitä peleissä jo nyt on. Voi myös miettiä, että auttaako DirectStorage, striimaus ja unreal5 tyyppiset ratkaisut siihen, että 10GB riittäisi pidemmälle.

5v on niin pitkä aikajana, että eiköhän 3080 kyykytetä sekä gpu:n tehon riittävyyden, että muistin osalta. Toisaalta, dlss3.0/4.0 voi pelastaa, kun voi renderöidä pienemmällä resoluutiolla ja saada silti siedettävän kompromissin "4k grafiikoiksi". dlss auttanee sekä muistin määrän, että gpu:n tehon riittävyyden suhteen. dlss on kuitenkin softalla tehty ratkaisu, jota kehitetään edelleen eteenpäin. Olisi vaikea kuvitella että dlss ei edelleen paranisi ajan myötä. dlss1.0 vs. 2.0 on ihan järkyttävä ero. dlss1.0 oli kuraa, 2.0 on monelle mutta ei kaikille siedettävä kompromissi.
 
Windows tehtävänhallinnasta näkee todellisen vram käytön.

Taitaa useimmiten loppua näytönohjaimista teho kun muisti. itellä on 1,3gb 560ti.

Jotkut pelit ilmoittelee että tarvii 2gb muistia eikä käynnisty.

Mut esimerkkinä esimerkiksi shadow of tomb raider. Pelailen sillä 1080p low 30fps. Tuskin fps lukema hirveesti nousis jos 1,3gb kortissa oliskin 3gb.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymykseni on kuitenkin yksinkertainen - kuinka todennäköisenä pitäisitte sitä skenaariota, että RTX 3080:n 10 gigan VRAM jäisi pullonkaulaksi seuraavan 5v aikana?

Ja mikä olisi pullonkaula. Puhutko jostain tyyliin jossain pelissä 2080 TI olisi nopeampi? Ei tapahtu. Mitä muita vaihtoehtoja sulla on jos sä haluat tehoa?
 
En usko, että koituu ongelmaksi. Jokunen peli tulee varmasti vaatimaan maksimiasetuksilla enemmän, mutta tekstuurien riputtaminen Ultra-tasolta high:lle riittänee. Eikä tuo operaatio mielestäni tänäkään päivänä tee peleistä huomattavasti rumempia.
 
Sanoisin että jos oikeasti meinaa 5 vuotta näyttistä pitää ja tykkää pelata korkeilla resoilla ja tekstuureilla, sitten voisi jotenkin perustella yli 10 gigaa. Muuten kyllä "future proof" on ihan arpapeliä noin kauas katsoessa, saattaa käydä niin että 3080 on 3-4v päästä itsessään "hidas". Toki nyt kun on näitä dlss-systeemeitä niin joka tapauksessa tuskin ongelmaa tulee, tapa pelata hyvällä kuvanlaadulla on mahdollista pienemmilläkin vram- määrillä.

Vaihdan näyttiksen 2-3v välein ja tällaiseen suunnitelmaan 3080 10gb on paras vaihtoehto (pelaamista ajatellen).
 
Futureprooffia jos haetaan Vramin määrällä niin itse ohjain alkaa olla kuitenkin jo hitaampi vs uudet julkaisut, niin ei se suurempi Vram määrä kauheasti silloin lämmitä.

10 Gigaa kyllä piisaa varmaan mukavasti sen parisenkin vuotta vielä jolloin onkin markkinoilla jälleen jotain parempaa tarjolla.
Jos haluaa 20 gigasen niin voi sillä sitten kitkutella menemään sen 5v mutta optionsista joutuu asetuksia karsimaan sitämukaa kun suorituskyky ei riitä, eikä se Vram silloin paljoo lohduta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos porukalla olisi jo heidän RTX 3080, joku kuitenkin laittaisi viestin "pelit vaatii minulla jo nyt 9GB, niin ei se riitä pitkään!!1".

Ei ne vaadi. Pelit osaa käyttää sen VRAM:in, jos sitä on. VRAMin lisäyksestä ei välttämättä edes seuraa minkäänlaista näkyvää nopeutusta.

--

Tämä kysymys on iänikuinen ja muistelen, kun jotain DDR2/DDR3-grafiikkakortteja myytiin tyhmien ihmisten kustannuksella jo vuosia sitten. Idea oli, että esim. GTX 780 Ti oli 3GB GDDR5, niin laitetaan sitten GT 730 purkkapiiriin 4GB DDR3 (luit oikein) ja myydään sitä pakettikoneessa saatetekstillä "4GB Geforce näytönohjain ensimmäisenä tässä hintaluokassa". Tätä on tehty jo DDR2-kautena, eli joskus ennen 2010..

Ihan yhtä tyhmää se on vieläkin katsoa vain muistin määrää.
 
Seuraavan viiden vuoden aikana todella todennäköisesti jää pullonkaulaksi. Veikkaan, että jo kahden vuoden sisään isommilla resoilla ja tekstuureilla. Varsinkin jos säteenseurantaa käyttää.

Säteenseuranta ei nosta tarvetta tekstuurien määrälle vaan VÄHENTÄÄ sitä koska tarvii vähemmän jotain esilaskettuja valokarttatekstuureita valaistuksen purkkaamiseen.

Toki säteenjäljityksessä tarvii sitten tallettaa kortin muistiin kaikkien kolmioiden ja BVH-puun geometriadata mutta näiden koossa puhutaan megatavuluokasta, ei gigatavuluokasta.

Ihan turha pelätä että se 10 gigaa loppuu nopeasti pahasti pelatessa kesken. Pakatun tekstuurin tilantarve riippuu pakkausformaatista ja tekstuurin värisyvyydestä, mutta keskimäärin/usein on suuruusluokaltaaan n. tavun/pikseli. Matalampien mipmap-tasojen mukaanottaminen 1.33-kertaistaa tämän. Jos 10 gigan muistista puoli gigaa menee muuhun ja 9.5 gigaa jää tekstuureille, tämä tarkoittaa että sinne mahtuu suuruusluokkaa 7.3 miljardia tekstuuripikseliä.

4k-ruudulla pikseleitä on n. 8 miljoonaa kappaletta, eli jokaista ruutupikseliä kohden 4k-resolla voi olla n. 900 tekstuuripikseliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan periaatteesta ei tee mieli ostaa korttia jossa on vähemmän muistia kuin saman hintaluokan kortissa 4 vuotta sitten.
 
Ihan periaatteesta ei tee mieli ostaa korttia jossa on vähemmän muistia kuin saman hintaluokan kortissa 4 vuotta sitten.
Periaatteet eivät saa niitä pelejä yhtään sen paremmin pyörimään...
Jos jollakin on 1GB kiinni niin jättää ostamatta ja maksaa sitten pari kolme saturaista lisää siitä isommasta Vram määrästä ja jatkaa odottelua.. ja häviää F5 kisan ja odottelee lisää, pelaa Cyberpunkin sillä vanhalla ohjaimella koska periaatteet ovat tärkeämpiä kuin itse pelaaminen.
 
F5-kisa on jo hävitty, eli tuskin ostan mitään ennen kuin varastosaldot on vakiintuneet
 
Jos näytönohjaimen oma muisti loppuu kesken, sehän ei näytönohjainta haittaa, eikä pelit kaadu. AGP-ajoilta periytyy hyödyllinen ominaisuus jonka ansioista näyttömuistia voidaan kasvattaa saumattomasti käyttämällä tietokoneen RAM-muistia. Toki silloin suorituskyky ehkä saattaa hieman laskea.
 
Käytettävät resoluutiot tuskin kasvavat, eli eiköhän tässä pysytä samassa 4k:ssa pelien osalta, jolloin ei tarvita tarkempia tekstuureita kuin mitä peleissä jo nyt on.

Ei pelin resoluutiolla ja tekstuurien resoluutiolla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kyllä tarkemmista tekstuureista on aina hyötyä alhaisemmillakin resoilla.

Toki silloin suorituskyky ehkä saattaa hieman laskea.

Lievästi sanottuna. Kun vram loppuu kesken sen kyllä huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pelin resoluutiolla ja tekstuurien resoluutiolla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Kyllä niillä aika paljon on tekemistä keskenään. Jos mallit ja tekstuurit on suunniteltu pelissä täyttävän tietyn osan pelaajan ruudusta, niin resoluution kasvaessa myös tekstuurien on kasvettava samassa suhteessa jotta asiat eivät näytä pehmeiltä ruudulla. Tietysti voidaan ajatellla että matalan resoluution pelaaja voi mennä lähemmäs objekteja ja siten hyötyä korkeamman resoluution tekstuureista, mutta yleensä pelejä suunnitellessa tekstuurien koot optimoidaan tyypillisiä pelitilanteita silmällä pitäen. Tämä on isoin syy sille että GPU:n välimuistia käytetään enemmän korkealla resoluutiolla pelattaessa.
Kyllä tarkemmista tekstuureista on aina hyötyä alhaisemmillakin resoilla.
Niistä on hyötyä jos ja vain jos menet lähemmäs pintoja kuin mille niiden tekstuurit on optimoitu. On hyvin tyypillistä että pelimaailmassa on paljon pintoja (tai jopa kaikki) joita kohti et voi lähestyä loputtomasti, näiden osalta näyttöresoluutiotasi korkeamman resoluution tekstuureista ei ole mitään hyötyä.
 
Vaatimukset kovenee; Godfall vaatii parhaimmilla tekstuureilla 12gb VRAM:

 
Vaatimukset kovenee; Godfall vaatii parhaimmilla tekstuureilla 12gb VRAM:


Ei jumalauta :rofl: Onko hiukka AMD:lle mittatilaustyönä tehty "optimointi"?
 
Vaatimukset kovenee; Godfall vaatii parhaimmilla tekstuureilla 12gb VRAM:


Juuri tällaista skenaariota pelkäsin, ja syy miksi ketjun aloitin.

Mutta mutta... tuo vaikutti kyllä niin tekemällä tehdyltä kuin voi vain olla :D
Juuri ennen uusien näyttisten julkaisua kätevästi yli RTX 3080:n 10GB:n.

Lukekaa nyt tämä kohta:
"Those features were added thanks to AMD, who provided the necessary technologies and hardware.

The game will benefit from DirectX Raytracing shadows (DXR) and Variable Rate Shading (VRS), both are part of the DirectX 12 Ultimate. Counterplay Games will also support AMD FidelityFX technologies that will enhance image quality such as CAS (adaptive contract sharpening).

Interestingly, Keith Lee revealed that in order to support 4X x 4X UltraHD textures a 12GB VRAM is required. This means that Radeon RX 6000 series, which all feature 16GB GDDR6 memory along with 128MB Infinity Cache should have no issues delivering such high-resolution textures. It may also mean that the NVIDIA GeForce RTX 3080 graphics card, which only has 10GB of VRAM, will not be enough."


Hirveä virne leviää kasvoilleni kun on niin imelää tekstiä :D Ei siinä, varmasti on vaativa peli ja lähivuosina tarve yli 10GB:lle lienee ihan relevantti.
 
Kehitys kehittyy ja se nyt on aika selviö että graffa-asetuksista joutuu karsimaan jos 10GB:llä meinaa pärjätä (tulevaisuudessa) tai sitten ottaa sen yli 10% suorituskykylaskun ja antaa mennä vaan. Ei se käyttökelvottomaksi muutu. Kyllähän DOOM jo verottaa sen 14% 3070 kortilla parhaimmilla tekstuureilla, joten tuo tulee olemaan lähinnä kyse ajasta milloin se merkittävästi vaikuttaa suorituskykyyn myös 3080 kortilla (jos pitää veikata niin Flight Simulator dx12 kuosissaan on todennäköisesti yksi tällainen). Todennäköisesti suorituskyky toki ottaa takkiin vähemmän kuin 3070 kortilla kun onhan tuossa muistikaistaa kuitenkin enemmän joka kompensoi jonkin verran.

Hardware Unboxed tätä totesi viimeisimmässä kysy/vastaa osiossaan, että tällä kertaa uudet kortit ovat selvästi enemmän rajalla vrammin kanssa kuin oikeastaan koskaan. Yleensä sitä rajaa on pitänyt se vuosi-kaksi odottaa, mutta nyt ollaan jo julkaisussa aivan siinä rajalla.
 
Vaatimukset kovenee; Godfall vaatii parhaimmilla tekstuureilla 12gb VRAM:

Eiköhän tuossakin tule muut rajat vastaan ensin 4K+ultralla kuin muisti.
 
Eiköhän tuossakin tule muut rajat vastaan ensin 4K+ultralla kuin muisti.
Riippuu miten raskas/huonosti optimoitu peli kyseessä.
Mutta todennäköisesti 4K+Ultralla dippaillaan alle 60fps ihan huolella joten on perusteltua laskea hieman asetuksia.
+60fps pelaaminen kuitenkin jo nykypäivää niin täytyy vähän kompensoida asetuksilla jotta saa sulavempaa kuvaa.
 
Olen aivan varma että lähivuosina tulee pelejä, joissa voi käyttää yli 10 gb vramia ja still-kuvista zoomia sekä suurennuslasia käyttäen on mahdollisuus nähdä ero kuvanlaadussa.
 
Olen aivan varma että lähivuosina tulee pelejä, joissa voi käyttää yli 10 gb vramia ja still-kuvista zoomia sekä suurennuslasia käyttäen on mahdollisuus nähdä ero kuvanlaadussa.
Ehkäpä osa joka tuostakin on huolissaan ei harkitse +600e näytönohjaimia eikä pelaa 4K näytöllä tai jos pelaa niin ei tavoittele niitä Ultra/Max asetuksia.
Mutta jos aidosti on huoli että se ei riitä niin sitten ei osta.
Sen 10GB ohjaimen kanssa ei tarvitse mennä naimisiin, eli siitä pääse nopeasti eroon ja siitä jopa maksetaankin vielä.

Vramin loppumista et still kuvista huomaa zoomaillessa, vaan sen huomaa ihan pelatessa.
 
Veikkaan että niin kauvan kun osien hinnat on näin korkeella, niin esim 8gb tulee riittään viä pitkään, jos ei 4k pelaamista ajattele, peli firmatki varmasti joutuu miettiin, kuinka monella oikeesti on tollasia +700e ylöspäin kortteja, jos keskimäärin porukka ostaa 300-400e kortteja.
 
Veikkaan että niin kauvan kun osien hinnat on näin korkeella, niin esim 8gb tulee riittään viä pitkään, jos ei 4k pelaamista ajattele, peli firmatki varmasti joutuu miettiin, kuinka monella oikeesti on tollasia +700e ylöspäin kortteja, jos keskimäärin porukka ostaa 300-400e kortteja.
Eihän kyse nyt siitä olekaan, etteikö ne lainkaan toimisi tuommoisilla 300-400e SERreillä...
 
Varmasti seuraavan 1-2 vuoden aikana tulee pelejä joissa pitää hieman tekstuurien tarkkuutta pudottaa että 10GB riittää... Onko sillä sitten miten suurta merkitystä on jokaisen itse päätettävä.

Kyllä ne pelit toimii vaikka ei sitä maksimitekstuuritarkkuutta voisikaan käyttää.
 
Varmasti seuraavan 1-2 vuoden aikana tulee pelejä joissa pitää hieman tekstuurien tarkkuutta pudottaa että 10GB riittää... Onko sillä sitten miten suurta merkitystä on jokaisen itse päätettävä.

Kyllä ne pelit toimii vaikka ei sitä maksimitekstuuritarkkuutta voisikaan käyttää.
Jos omistaa 4K näytön koska se itsessään jo nostaa Vram kulutusta tai ns. varausta.
Eikä ne pelit välttämättä edes jaksa toimia 4K+Max asetuksilla kuin alle 60Fps kuten osa peleistä jo nyt, joten joutuu niitä asetuksia jokatapauksessa laskemaan.
 
Kerrataas muistimäärien kehitys single chip high end näyttiksissä. Suunnilleen ulkomuistista, eli joku pikkuvirhe varmaan matkaan mahtuu. Titanit ja muut (yli) tonnin kortit lasken "prosumer" tuotteiksi, eivätkä ole mukana vertailussa ja myös Radeon VII on sen ryhmän tuote.

-2010, Radeon HD 5870 eyefenity edition, 2GB, suurin osa osti 1 gb kortin
-2010, GTX 580, 3gb
-2012 GTX 680, 4Gb, suurin osa osti 2gb kortin. Saman aikaan Radeon HD 7900-sarja 3gb
-2013 GTX 780ti, 3Gb, gimpattu muistin määrä jottei kilpaile titania vastaan liian hyvin. Samaan aikaan Radeon R9 290(X) 4Gb
-2014 GTX 980, 4Gb, Radeon R9 290(X) 8Gb versio
-2015 GTX 980 ti, 6Gb. Samaan aikaan Radeon R9 390(X) 8Gb, Fury X 4Gb
-2016 GTX 1080, 8Gb
-2017 GTX 1080 ti, 11Gb
-2018 RTX 2080, 8Gb
-2019 RTX 2080 SUPER, 8gb
-2020 Radeon 6800XT, 16Gb. Samaan aikaan RTX 3080 10Gb

8Gb on kuusi vuotta vanha high end ohjaimen muistimäärä, joskin toki alunperin kyseinen muistimäärä oli R9 290X kortin gimmick, ei niinkään järkevä juttu. GTX 1080 eteenpäin ihan perusteltu muistimäärä, siitäkin 4v.

10 gb on 25% kasvu 8gb muistimäärään. Esimerkiksi vuonna 2017 en olisi ostanut alle 4gb muistilla olevaa korttia edes keskihintaluokassa, high endistä puhumattakaan! 3,75Gb kortti olisi siis silloin 4v aikaisemman huippukortin määrälle +25%.

Jos vaihtaa korttia joka sukupolvi kuitenkin, niin ihan sama, silloin on turha katsoa mitään muuta kuin suorituskykyä ja omaisuuksia just nyt. Jos taasen on pidemmälle katsova kaveri, niin voi miettiä kuinka low end määrä muistia 8gb on joskus 2025
 
Pcie4 ja muisitmäärä on kyllä todella tärkeä Smart Accsess Memoryn myötä. Uskoisin että 10gb määrän tullaan huomaamaan, kun vastassa on 16gb

Nvidia saa hyödyn vasta intelin seuraavan sukupolven prossuissa.
 
GPU teho on tärkeempi ku muistin määrä.

On, mutta 8gb ei ole enää high endissä tätä päivää ja 10gb on kanssa vähän nuukailua. 12gb ihan ok, 14gb mukavasti ja 16gb jo täysin futureproof. Siitä yli pröystäilyä.

Ymmärrän että kehitys hidastuu eikä muistimäärä tuplaannu enää parin vuoden välein, mutta ei voi vuodesta toiseen jumittaa samassa muistimäärässä.
 
On, mutta 8gb ei ole enää high endissä tätä päivää ja 10gb on kanssa vähän nuukailua. 12gb ihan ok, 14gb mukavasti ja 16gb jo täysin futureproof. Siitä yli pröystäilyä.

Ymmärrän että kehitys hidastuu eikä muistimäärä tuplaannu enää parin vuoden välein, mutta ei voi vuodesta toiseen jumittaa samassa muistimäärässä.
No jos jotain futureprooffia haluaa isosta Vramista mutta sen futureprooffin toteutumista odotellessa se ohjain vaan seuraavaksi onkin hidas vaikka muisti muuten olisi riittävä.

Sellaiseen 2080/S tasoiseen ohjaimeen on ihan riittävää 8GB Vram, en näe miksi toi olisi liian vähän.
3070 voisi toki ola se 10Gb/16Gb mutta ei toi 8GB tuossakaan vielä ahdistamaan ala, todennäköisesti suorituskyky loppuu kuitenkin ennempää kuin Vram.(johan se nytkin loppuu kovemmilla asetuksilla/resoluutioilla)

Voimme varmaan tarvittaessa olla toistemme kanssa samaa mieltä että olemme erimieltä.
Ja ostetaan tai ollaan ostamatta sitä 8GB Vram ohjainta tms. ohjainta jonka koemme itsellemme sopimattomaksi.
 
Jos omistaa 4K näytön koska se itsessään jo nostaa Vram kulutusta tai ns. varausta.
Eikä ne pelit välttämättä edes jaksa toimia 4K+Max asetuksilla kuin alle 60Fps kuten osa peleistä jo nyt, joten joutuu niitä asetuksia jokatapauksessa laskemaan.
Toisaalta korkeampi tekstuuritarkkuus ei yleensä vaikuta juuri ollenkaan suorituskykyyn kunhan vaan vramia on tarpeaksi. Se on niitä viimeisiä asetuksia mitä aletaan laskemaan korkeamman FPS:n tavoittelussa.
 
No jos jotain futureprooffia haluaa isosta Vramista mutta sen futureprooffin toteutumista odotellessa se ohjain vaan seuraavaksi onkin hidas vaikka muisti muuten olisi riittävä.

Sellaiseen 2080/S tasoiseen ohjaimeen on ihan riittävää 8GB Vram, en näe miksi toi olisi liian vähän.
3070 voisi toki ola se 10Gb/16Gb mutta ei toi 8GB tuossakaan vielä ahdistamaan ala, todennäköisesti suorituskyky loppuu kuitenkin ennempää kuin Vram.(johan se nytkin loppuu kovemmilla asetuksilla/resoluutioilla)

Voimme varmaan tarvittaessa olla toistemme kanssa samaa mieltä että olemme erimieltä.
Ja ostetaan tai ollaan ostamatta sitä 8GB Vram ohjainta tms. ohjaimia jotka koemme itsellemme sopimattomiksi.

3070 on siinä midrangen ja high endin rajalla nykymarkkinoilla, siinä 8gb ei ole katastrofi mutta siinä voi jo käydä sillein, että vram loppuu ennen ytimen vääntöä parin vuoden päästä jossain pelissä. Ihan omakohtaisesti olen kokeillut että 4gb RX 580 loppuu muisti ennen vääntöä mm. warzonessa JOS tavoitteena ei ole yli 100fps kokemus vaan pelaa 60hz näytöllä. Sitä kuvittelisi, että 8gb kohdalla voi käydä sama muutaman vuoden päästä kun midrangeakin on myyty jo vuosia yleensä min 6gb muistilla. Ja se warzonekin sitten pyörii nätisti pätkimättä lähes 100fps kun laskee asetuksia ja 4gb muistikin riittää.

2080 superiin todellakin ihan tarpeeksi 8gt, 3000-sarjan muistipolitiikkaa tässä kritisoin. Ja jos huhut tuplamuistisista ti-korteista ovat totta, niin nVidia on myös samaa mieltä siitä että 8 tai 10Gb on liian vähän (olkoon sitten teknisesti liian vähä tai pelkästään markkinoinnin takia pienempi = huonompi periaatteella).

Esim itse jos ostaisin korttia, niin 8gb tai 10gb on ihan tarpeeksi, tosin pieni psykologinen kynnys olisi ostaa neljättä korttia samalla muistimäärällä. Sit taas jos kaverille ostetaan uutta korttia, niin on liian vähän. Kyseessä on kaveri, joka päivitti vuosi sitten i5 2500K prossusta pois, eli rautaa ei välttämättä päivitellä joka, joka toinen tai edes joka neljäs sukupolvi... Näyttiksen oli siihen kerran päivittänyt (olikohan GTX 570 --> GTX 1060 6gb)
 
Mikä vaatisi enemmän VRAMia? Tekstruurien tarkkuus? Siinä on nimittäin lähes kaikissa peleissä parantamisen varaa.
Joo textuurit voisi olla paremmat monessakin pelissä.
Tämähän se on. Tekstuurien tarkkuus ja käsittääkseni niiden piirtoetäisyys kärsii kun muistia ei ole tarjolla, joten seurauksena on pop-inniä tai asetusten alentaminen. Tietäjät korjatkoot.
Pop innit johtuu usein HDD tai pelin huonosta optimoinnista tai asetuksista jolloin "katseluetäisyys asetus" on matala ja sen toteutus heikko.

Vram kun loppuu odotettavissa on nykimistä,stutteria äkillistä Fps droppia jne..
Oli muistaakseni Forzassa jopa ärsyttävä ilmoitus joka tuli keskelle näyttöä että Vramia ei ole tarpeeksi tms.. kyseessä oli silloin 3GB ohjain.
 
Niin tänkin aiheen tiimoilta on skenaarioitu hemmetisti tuoreimpana tuo Godfall. Mitä ne ehtii kyllä muuttamaan.

Niitä testejä vaan odotellessa...

Toki itse varmaan pidän 6800XT:n kunhan sellaisen saan, mutta näen tulevaisuuden pelien suhteen paljon tärkeämpänä muistikaistan kuin itse muistin määrän. Toi infinity cache toivottasti riittää mutta saatan silti vaihtaa 3070 Ti:h jos se perustuu isompien korttien piirin, koska tällöin gddr6x, joka on parempi riippumatta itse muistin määrästä. Riippuen toki vaihtohinnasta.
 
Niin tänkin aiheen tiimoilta on skenaarioitu hemmetisti tuoreimpana tuo Godfall. Mitä ne ehtii kyllä muuttamaan.

Niitä testejä vaan odotellessa...

Toki itse varmaan pidän 6800XT:n kunhan sellaisen saan, mutta näen tulevaisuuden pelien suhteen paljon tärkeämpänä muistikaistan kuin itse muistin määrän. Toi infinity cache toivottasti riittää mutta saatan silti vaihtaa 3070 Ti:h jos se perustuu isompien korttien piirin, koska tällöin gddr6x, joka on parempi riippumatta itse muistin määrästä. Riippuen toki vaihtohinnasta.

AMD taisi mainita että 256bit muistiväylä yhdistettynä Infinity Cacheen toisi muistikaistaa 1664GB/s. 3080:n muistikaista on 760.3GB/s...
Miten tuo käytännössä toteutuu... sitä on vaikea sanoa. Mutta kyllä itse mieluummin otan 16GB muistin kuin 8GB tai 10GB...
 
Joo cachen oikea nopeus kuinka paljon uutta kamaa siirretään.

Uskon ettei tuon hintaiseen näyttikseen tehdä mitään purkkaviritustä, mutta silti, kun kelataan vaikka 3 vuotta eteenpäin, natiivin kaistan ja "cache-avustetun" kaistan välille voi syntyä eroja jota alunperin ei ollut.
 
Isolla muistikaistallakaan ei tee mitään jos prosessori ei vaan jaksa. Onhan noita ennenki ollut.
 
Vaatimukset kovenee; Godfall vaatii parhaimmilla tekstuureilla 12gb VRAM:


Tämä osoittautuikin aivan höpöpuheiksi:

Godfall varaa max-asetuksilla 6-8gb VRAM.
 
Vram kun loppuu odotettavissa on nykimistä,stutteria äkillistä Fps droppia jne..
Oli muistaakseni Forzassa jopa ärsyttävä ilmoitus joka tuli keskelle näyttöä että Vramia ei ole tarpeeksi tms.. kyseessä oli silloin 3GB ohjain.

Riippuu pelienginestä, mutta frametime häiriöt taitaa olla se yleisin oire, sitten stutter. Toisaalta osa tekee juuri tuota texture poppia. Esim Elite Dangerous 4Gb korteilla swappaa ohjaamon "piilossa" olevat tekstuurit ultra-low res versioihin ja varmaan muitakin kauempana olevia. Headlookilla tuo ohjaamo paljastuu todella nopeasti. 8Gb kortit pitää aina high res tekstuurit muistissa.
 
Tämä osoittautuikin aivan höpöpuheiksi:

Godfall varaa max-asetuksilla 6-8gb VRAM.
Ihan tuntuu että oli tämä 12GB pelkkää kettuilua Nvidian 3080 suuntaan kun ero todelliseen kulutukseen kuitenkin niinkin kaukana että olisi voinut ilmoittaa vaikka sen 10GB.
Tosin onhan pelikin Amd bundlessa ja Amd/Radeon logoilla varustettu.
 
Itse olen ostamassa nyt yli kahden tonnin konetta ja melkeen kyllä kallistumassa siihen, että odotan 3080ti:tä. Toki vielä ei tarvitse sitä VRAM-määrää ja sekin vielä, että useat tuon kaliiberin kortin hommaavat päivittävät näytönohjaintaan parin vuoden välein, eli ongelmaa ei synny muussa kuin ehkä jälleenmyyntiarvossa. Itse kuitenkin ajattelin kituutella tolla taas ainakin sen viisi vuotta, jolloin pari satkua lisää nyt, niin saattaa säästyä ylimääräiseltä päivityskierrokselta. Se on toki fakta, että suorituskyky tulee tippumaan elinkaarella ensin, mutta pelaan muutenkin enemmän strategiapelejä.

Nyt kun pelikonsoleissakin on suurempi määrä VRAM:mia kun perus-3080, niin oletettavissa jonkinmoista hyppäystä yleisissä vaatimuksissakin. Jotenkin huvittavaa kun ihmiset katsoo tämän hetken tilannetta kun yleinen pelikenttä muuttui juuri huomattavasti (pelinkehittäjillä konsolien takia vapaammat kädet lisätä tuon puolen kulutusta -> onko siitä mitään hyötyä tai onko sille tarvetta on asia erikseen).

Nvidian taktiikka "nyt paras bang for the buck, mutta joudut päivittämään parin vuoden päästä"? Jotenkin haiskahtaa ainakin siltä.

Pitää katsoa ehtiikö oma 3080 järjelliseen aikaan. Jos menee helmikuun puolelle toimitus, niin vaihdan varmaan suosiolla isompi muistiseen.
 
PS5 loppuu teho ennenku muisti tulee ongelmaksi. 3070 on 2x tehokkaampi kuin PS5 GPU. ja eikö tuo PS5 16GB ole jaettu CPU ja GPU kanssa keskenään.
 
Tervehdys arvokas foorumin väki!

Tuosta VRAM:in määrästä tuntuu olevan nyt paljon vääntöä ja hieman ristiriitaistakin tietoa. Se on minulle selvää että jotkut pelit allokoivat vaikkapa kaiken saatavilla olevan VRAMin - oikean tarpeen selvittäminen onkin sitten haastavampaa.

Kysymykseni on kuitenkin yksinkertainen - kuinka todennäköisenä pitäisitte sitä skenaariota, että RTX 3080:n 10 gigan VRAM jäisi pullonkaulaksi seuraavan 5v aikana?
Olen pärjännyt todella hyvin GTX 970:llä vuodesta 2014, mutten pelannut juurikaan (jolloin raskain käyttö jäänyt kokematta). Nyt kuitenkin pelihammasta kolottaa mm. Flight Simulatorin osalta sen verran pahasti, että haluan pelata sitä ja monia muita tulevia pelejä ihan maksimiasetuksilla.

Katsoin Linusin videon vuodelta 2015, ja silloin 3-4GB oli oikein riittävästi. Nyt mietitään onko 10gb tarpeeksi, ja jotenkin en pitäisi mahdottomana että seuraavan 3v aikana tulee graafisesti aivan julmetun vaativia pelejä, joissa speksivaatimukset on taas "next level".

Näkisittekö että 10gb jää nopeasti jalkoihin, vai onko huoleni aivan turha?
Mä olen järkyttynyt jos tuo 10gb riittää edes 2 vuotta. Uusilla konsoleilla on nyt 16gb josta 4 on OS ja 10+2 käytännössä peleille, joten pelit optimoidaan tuon mukaan, tämä jo on semmonen asia joka takaa että 10gb ei tule riittämään loputtomiin.

Kun puhutaan 5 vuotta niin lyön pääni pantiksi että ei riitä ellet pelaa 1080p, ja jos pelaat niin miks hankkia edes 3080 kun 1000 sarjasetki jaksaa hyvin 1080p.

Tällä hetkellä ihan uusimissa peleissä ja todn tulevat ns Triple A games 1-2 vuoden sisällä käyttävät about tuon 10gb jos pelaat 4k resollta tai ehkä jopa 1440p Ultrawide.

Kyllä toi 3080 VRAM määrä ajaa asiansa 2 vuotta kaikki nupit kaakossa, sen jälkeen en enään pidättäis henkeäni...

Tällä hetkellä tosin ainoo joka oikeesti käyttää eik' vain "allocate" tuon koko 10 GB ja vähä yli on Watch Dogs Legion 4k kaikki täysillä ja Ray Tracing.
 
Mä olen järkyttynyt jos tuo 10gb riittää edes 2 vuotta. Uusilla konsoleilla on nyt 16gb josta 4 on OS ja 10+2 käytännössä peleille, joten pelit optimoidaan tuon mukaan, tämä jo on semmonen asia joka takaa että 10gb ei tule riittämään loputtomiin.

Kun puhutaan 5 vuotta niin lyön pääni pantiksi että ei riitä ellet pelaa 1080p, ja jos pelaat niin miks hankkia edes 3080 kun 1000 sarjasetki jaksaa hyvin 1080p.

Tällä hetkellä ihan uusimissa peleissä ja todn tulevat ns Triple A games 1-2 vuoden sisällä käyttävät about tuon 10gb jos pelaat 4k resollta tai ehkä jopa 1440p Ultrawide.

Kyllä toi 3080 VRAM määrä ajaa asiansa 2 vuotta kaikki nupit kaakossa, sen jälkeen en enään pidättäis henkeäni...

Tällä hetkellä tosin ainoo joka oikeesti käyttää eik' vain "allocate" tuon koko 10 GB ja vähä yli on Watch Dogs Legion 4k kaikki täysillä ja Ray Tracing.
Konsolien takia vramin määrä voi juuri riittää. 16GB yhteensä muistia joten joudutaan turvautumaan ssd:llä kikkailuun ennen kuin 10GB kortilla pc:llä, jos on vähänkään vaativampi peli kyseessä. Konsolilla toki myös enemmän aikaa latailla 30fps putkissa kuin 144fps pc:llä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom