VR:n kalusto ja muu junakeskustelu

Eikö ABC alueen hinnan pitäisi olla about sama, kuin nykyisen seutulipun?
Joo, aika tarkalleen saman hintainen. Omalla kohdalla hinta puolittuu kun tarvitsee enää AB-lipun seutulipun sijaan. Hieman epäselvät vyöhykkeet kylläkin verrattuna nykyisiin kuntarajojen mukaan meneviin. Hankaloittaa turistien ja muiden liikkumista entisestään.
 
On toi siinä mielessä tyhmää, että Itä-Espoosta ja Myyrmäen alueelta pääsee keskustaan AB-lipulla, mutta Tikkurilasta ei. Olisi pitänyt vetää vaikka keskeltä Tikkurilaa tuon rajan, mutta pitää mennä kehää pitkin.
 
On toi siinä mielessä tyhmää, että Itä-Espoosta ja Myyrmäen alueelta pääsee keskustaan AB-lipulla, mutta Tikkurilasta ei. Olisi pitänyt vetää vaikka keskeltä Tikkurilaa tuon rajan, mutta pitää mennä kehää pitkin.
Omalta osaltani vaikuttaa, niin että alan pyöräilemään Puistolan asemalle ja hyppään vasta sieltä junaan. Säästö se on pienikin säästö.
 
Omalta osaltani vaikuttaa, niin että alan pyöräilemään Puistolan asemalle ja hyppään vasta sieltä junaan. Säästö se on pienikin säästö.

Omalta osaltani vaikuttaa niin etten tulevaisuudessakaan rupea käyttämään julkisia, toki en ole niitä sen jälkeen käyttänytkään kun 18v täytin ja kortin sain mutta tämä pelleily taas osoitti että käytän omaa autoa mielummin.
 
Kohta ei tarvitse matkustaa sitä vähääkään kun tulee nämä uudet vyöhykemallit käyttöön pääkaupunkiseudulla.

Tutkailin uuden vyöhykemallin karttaa täältä Vantaan Tikkurilan lähistöltä liikuttuna, ja joka suuntaan minne normaalisti kulkisin, hinnat nousevat kuin lehmän häntä.

Olivat tarkoituksella laittaneet B- ja C-vyöhykkeiden rajan Puistolan ja Tikkurilan väliin, että saavat maksimoitua Tikkurilasta lähtevien matkustajien rahastuksen keskustaan mentäessä.

Tikkurila on maan toiseksi vilkkain rautatieasema Pasilan jälkeen.

Uudet vyöhykkeet

vyohykkeetsivun_kartta_0.gif
VR:n rahastukseen:
Mikä nyt on ainakin itsestäni vittumaista jo siksi, ettei joka paikkaan pääse edes ilman vitullista säätöä puhumattakaan siitä että siitä vielä pitäisi maksaa itsensä kipeäksi.

Tässä kun ei vaan omia menoja ole, ja ihan oikeasti radan varrella ei pääse joka paikkaan ilman +tunnin odotusta jossain välissä.
Autolla ennemmin, ei edes etäisesti kiinnosta edes paitsi sos-tilanteessa.

Eli kyllähän tuo vituttaa.

Siihen tiksin ja puistolan väliin tulee muutenkin se Vantaan ja Hgin raja, joten tuossa siinä on ehkä vähän edes järkeä.

Muuten en tiedä enkä jaksa googlata että miten se menee muuten pk-seudulla.
 
Viimeksi muokattu:
Noihan on HSL:n vyöhykkeitä, hinnat määrää HSL. VR vaan operoi tuota HSL:n tilaamaa liikennettä :tdown:

Kaukoliikenne, no, ei varmaan tartte sanoa mitään :lol:
 
Mikähän lie sähköveturi mennyt tänään Riihimäen ohi noin neljän aikoihin. Ohjaamo kummissakin päissä kuten Sr2 ja Sr3 vetureissa, mutta väritys täysin punainen kuten näissä:

upload_2019-6-27_18-24-51.png


upload_2019-6-27_18-24-58.png
 
Joo, aika tarkalleen saman hintainen. Omalla kohdalla hinta puolittuu kun tarvitsee enää AB-lipun seutulipun sijaan. Hieman epäselvät vyöhykkeet kylläkin verrattuna nykyisiin kuntarajojen mukaan meneviin. Hankaloittaa turistien ja muiden liikkumista entisestään.
Vanha viesti mutta kuitenkin...

Tikkurila on selkeästi lentokenttäasema, joten sen korkeampi hinnoittelu on aivan normaalia ja perusteltua. Suuressa maailmassa tuo olisi D tai E vyöhyke.

Turistiahan tuo ei haittaa pätkääkään. Meitä vähät kiinnostaa missä on stadin ja landen raja. Sieltä kentältä on joka tapauksessa stadiin tultava.

Mikä turistia hämmentää on A vyöhyke lipun puuttuminen...
 
Jännä että noista uusistakaan ei tehdä yhtään aerodymaamisia vaan kyseessä on vaan vihreä lähes sadan tonnin painoinen "tiili".
 
Jännä että noista uusistakaan ei tehdä yhtään aerodymaamisia vaan kyseessä on vaan vihreä lähes sadan tonnin painoinen "tiili".
Olen ymmärtänyt että tavarajunien tyypillisissä nopeuksissa (ratapihalla vaihtotöissä max 35km/h, linjalla 80-90 km/h) sillä ei yksinkertaisesti ole juurikaan merkitystä, eli siihen ei kannata panostaa.
 
Olen ymmärtänyt että tavarajunien tyypillisissä nopeuksissa (ratapihalla vaihtotöissä max 35km/h, linjalla 80-90 km/h) sillä ei yksinkertaisesti ole juurikaan merkitystä, eli siihen ei kannata panostaa.

No se voi olla hyvinkin se syy.
 
Tuon uuden dieselveturin huiput taitaa olla 120km/h ja hyvin monesti vaunut rajoittavat nopeuden vieläkin alemmaksi.
Uusi sähköveturi ja myöskin edeltävä malli taas ovat jonkin verran muotoiltuja pienemmän ilmanvastuksen toivossa.
 
Nämä VR:n uudet dieselveturihankinnat ovat siitä huonoja että niiden akselipaino on liian suuri useimmille ei-sähköisille rataosuuksillemme. Nämä rataosuudet ovat useammiten vähäliikenteisiä ja sen vuoksi niiden kunnossapidossa on säästelty. Pienistä puroista kumminkin muodostuu suuret virrat ja siksi tulevaisuudessa tulee joko suuremmat pakkoinvestoinnit joko näille rataosuuksille tai niitä korvaaville tieosuuksille, mikäli VR ei hanki myös kevyempiä vetureita.
 
Rahtiliikenteessä kilpailu on vapaata ja Suomen rataverkolla toimii jo 2 muutakin operaattoria rahtiliikenteessä. Veikkaan, että vähäliikenteisten rataosien liikenteestä vastaa tulevaisuudessa (jos vastaa) joku muu kuin VR.
 
Väyläviraston säästely kunnossapidosta on se suurin ongelma vähäliikenteisten ratojen kohdalla, sillä ei ole suurtakaan merkitystä operoiko sitä VR vai joku muu.

Esim. Suupohjan radalle (Seinäjoki-Kaskinen) pitäisi löytää tämän vuoden aikana 40 miljoonaa remonttirahaa jotta tavaraliikennettä voitaisiin jatkaa edes nykyisellä 40km/h nopeusrajoituksella tai vaihtoehtoisesti ~140 miljoonaa jotta voitaisiin mahdollistaa Jyväskylä-Seinäjoki matkustajaliikenteen jatkaminen Kauhajoelle ja 80km/h nopeusrajoitus.
Radan sulkeminen käytännössä tappaisi metsäteollisuuden radanvarsikunnista ja Kaskisten sataman jotka ovat viime vuosina yrittäneet parantaa radan kannattavuutta mm. rakentamalla lastauspaikkoja kuntien rahoilla.

Seinäjoki-Haapamäki-Jyväskylä osuus kärsii myös vastaavista ongelmista kunnossapidon suhteen ja sinne on jouduttu asettamaan vaurioista johtuvia nopeusrajoituksia. Siellä sentään peruskunnossapito on taattu 2030 asti valtion myöntämän matkustajaliikenteen tuen ansiosta.
 
Nämä VR:n uudet dieselveturihankinnat ovat siitä huonoja että niiden akselipaino on liian suuri useimmille ei-sähköisille rataosuuksillemme. Nämä rataosuudet ovat useammiten vähäliikenteisiä ja sen vuoksi niiden kunnossapidossa on säästelty. Pienistä puroista kumminkin muodostuu suuret virrat ja siksi tulevaisuudessa tulee joko suuremmat pakkoinvestoinnit joko näille rataosuuksille tai niitä korvaaville tieosuuksille, mikäli VR ei hanki myös kevyempiä vetureita.
Ainakin jossain välissä oli suunnitelma noin 30 Dv12-veturin saneeraamisesta, sillä saisi lisää käyttöikää kevyesti kiskotettujen rataosien tarpeisiin.
 
It-alalla työskentelevä jyväskyläläinen Joel Lehtonen helpotti junamatkojen nettiongelmaa kekseliäästi: hän 3D-tulosti itselleen siivekkeellisen kännykkäkotelon, jossa on kaksi imukuppia. Sen hän länttää kiinni junan ikkunaan ja käyttää sitten kännykkänsä mobiilidataa koneellaan.

Erityisen hyvin konsti toimii Lehtosen mukaan InterCity-junien yläkerrassa.”

 
It-alalla työskentelevä jyväskyläläinen Joel Lehtonen helpotti junamatkojen nettiongelmaa kekseliäästi: hän 3D-tulosti itselleen siivekkeellisen kännykkäkotelon, jossa on kaksi imukuppia. Sen hän länttää kiinni junan ikkunaan ja käyttää sitten kännykkänsä mobiilidataa koneellaan.

Erityisen hyvin konsti toimii Lehtosen mukaan InterCity-junien yläkerrassa.”

Tuon virityksen vaikutus verrattuna siihen, että luuri olisi pöydällä 20cm päässä ikkunasta on varmaan valtava. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuon virityksen vaikutus verrattuna siihen, että luuri olisi pöydällä 20cm päässä ikkunasta on varmaan valtava. :)
Eikä tuo nyt kuitenkaan taida olla maailman ensimmäinen imukuppikiinnike matkaviestimelle. Vieläpä epätavallisen "kätevä" roudata mukana. Tää taisi nyt olla joko "hei mullakin on pursotin" tai "voisko tällaisen vakiintuneen tuotteen uudelleen muotoiltuna turhakkeena jotenkin lyödä rahoiksi?"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 225
Viestejä
4 453 724
Jäsenet
73 675
Uusin jäsen
Larnuji

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom