Tällaisia vetureita, muita päristimiä ym. threadeja voi käydä katsomassa ao. linkin takaa:Enpä ole näitä aiemmin nähnyt. Missä näitä voi käydä katsomassa?
Pääradalla päivittäin näitä ajottain näkee; pääasiassa tavaraliikenteessä; myöhemmin myös matkustajajunissa. Lisätietoja saanee junabongareilta. Alla kuva, joka olen ottanut pääradan eräällä juna-asemalla.Enpä ole näitä aiemmin nähnyt. Missä näitä voi käydä katsomassa?
Toiveesi on toteutettu.Voisiko otsikon muuttaa johonkin "VR:n kalusto ja muu junakeskustelu"- tyyppiseksi?
Ikävää että vanhoista Valmetin Sm2 paikallisjunista luovuttiin ja tilalle tuli Sm5. Kyyti oli ylivertaisen pehmeää ja hiljaista verrattuna Stadlerin kovaan vinkuvaan hammaslääkäriporaan. Tuulikaapin ansiosta talvellakaan koko matkustamo ei kylmennyt kun ovet aukesi. Ainut mitä se olisi tarvinnnut oli ilmastointikone katolle ja kolmas vaunu...
On... Erittäin tukevia ja jämäköitä pöllejä... Mhmm...
On nuo vain tukevia betonipölkkyjä. Eikä taitaisi tuntua missään vaikka jokunen menisi onnettomuudessa katki/poikki?
Veikkaisin että hyytynyt helteeseen. Ts. ilmastointi pettänyt.Mitähän mahtaa olla tapahtunu Pendolino S67, kun seisoo (ja seisonu jo varmaan 16:52 lähtien) Mikkelin asemalla?
Ehkä se ei ole taipunut.Mitähän mahtaa olla tapahtunu Pendolino S67, kun seisoo (ja seisonu jo varmaan 16:52 lähtien) Mikkelin asemalla?
Kokonaan noista ei kuitenkaan vielä ole luovuttu. Ajavat Z ja D -junina.Ikävää että vanhoista Valmetin Sm2 paikallisjunista luovuttiin ja tilalle tuli Sm5. Kyyti oli ylivertaisen pehmeää ja hiljaista verrattuna Stadlerin kovaan vinkuvaan hammaslääkäriporaan. Tuulikaapin ansiosta talvellakaan koko matkustamo ei kylmennyt kun ovet aukesi. Ainut mitä se olisi tarvinnnut oli ilmastointikone katolle ja kolmas vaunu...
Muistaakseni ainakin tuommosta Dv12 tuli penskana "ajettua" kun isännän mukana olin pari kertaa töissä. Ajelulla meinaan että laitoin tikusta tehoja ylös ja alasOn hyvä, että SR1 veturit korvataan SR3 vetureilla. SR1 veturit ovat hieman äänekkäitä; varsinkin kesäkuumalla. Ratapihoilla käytetään paljon diesel-sähkövertureita kuten Dv12, Dr14 ja Dr16, jotka ovat melkoisia savuttajia. Tuulettomina talvi-iltoina, kun niitä käytetään ratapihoilla; on koko lähitietoo savun hajuinen.
Dv12 ja Dr14 eivät ole dieselsähköisia vaan dieselhydraulisia vetureita. Eikä Dr16 käytetä varsinaisesti ratapihatyöskentelyssä. Enkä kyllä allekirjoita tuota savuttavuustekijääkään. Pakokaasuja tietysti tulee, mutta en sitä nyt varsinaisesti vielä vetureista puhuttaessa savuttamiseksi sanoisi. Tosin talvella tuppaa monesti kaikki pakokaasut, autoista lähtien, jäämään pyörimään.On hyvä, että SR1 veturit korvataan SR3 vetureilla. SR1 veturit ovat hieman äänekkäitä; varsinkin kesäkuumalla. Ratapihoilla käytetään paljon diesel-sähkövertureita kuten Dv12, Dr14 ja Dr16, jotka ovat melkoisia savuttajia. Tuulettomina talvi-iltoina, kun niitä käytetään ratapihoilla; on koko lähitietoo savun hajuinen.
Kiitos tarkennuksesta!Dv12 ja Dr14 eivät ole dieselsähköisia vaan dieselhydraulisia vetureita. Eikä Dr16 käytetä varsinaisesti ratapihatyöskentelyssä. Enkä kyllä allekirjoita tuota savuttavuustekijääkään. Pakokaasuja tietysti tulee, mutta en sitä nyt varsinaisesti vielä vetureista puhuttaessa savuttamiseksi sanoisi. Tosin talvella tuppaa monesti kaikki pakokaasut, autoista lähtien, jäämään pyörimään.
Lisäksi Sr1-veturin äänekkyys ei myöskään siinä mielessä lisäänny kesäkuumalla, koska "tuulettimen" tehokkain porras on talvellakin käytössä suuren osan ajasta. Mutta kyllähän kesällä tietysti enemmän tarvetta tuuletukselle on, sitä en kiellä. Äänekkyys johtuu siis pääosin "tuulettimesta".
Juu, kyllä se Sr1 ääntä pitää ei siinä. Mutta lähinnä ajoin takaa sitä, että ei tämä kesän lämpö periaatteessa sitä ääntä lisää.Kiitos tarkennuksesta!
Lähipiiri asuu pääradan ratapihan läheisyydessä. Joten melu hieman häiritsee joskus. SR1:n äänen tunnistan ja diesel veturit yleisesti.
Kyllä talvisin melkoinen savu tulee. Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen tyhjäkäynti / moottorinlämmitys silloin kyseessä. Ajossa savua ei tule paljoa.
Vaikka toisin luulisi, niin näillä "tukevan tuntuisilla" betonipölleilläkään odotettu elinkaari paljoa poikkea kyllästetystä puupölkystä (35-40 vuotta). Aikoinaan, ennen myrkkyjen keksimistä pölkyn ikä jäi muutamaan vuoteen. Täten radan ylläpito sen osalta halpeni. Vaatimukset kumminkin kasvoivat akselipainon ja nopeuden suhteessa.
On nuo vain tukevia betonipölkkyjä. Eikä taitaisi tuntua missään vaikka jokunen menisi onnettomuudessa katki/poikki?
Niin no. Onko nuo pölkyt tuota luokkaa, ja taitavat olla siis korkeudeltaan että leveydeltään. Kuitenkin paljon nähnyt noita rautatien varsilla junalla matkustaessa. Rautaahan ne sisältävät ehkä myös maksimit?Edit: Betonipölkyn suurempia uhkia ovat joustamattoman rakenteensa vuoksi maan jäätymisen aiheuttamat puristusvoimat.
Dv12 ja Dr14 eivät ole dieselsähköisia vaan dieselhydraulisia vetureita. Eikä Dr16 käytetä varsinaisesti ratapihatyöskentelyssä. Enkä kyllä allekirjoita tuota savuttavuustekijääkään. Pakokaasuja tietysti tulee, mutta en sitä nyt varsinaisesti vielä vetureista puhuttaessa savuttamiseksi sanoisi. Tosin talvella tuppaa monesti kaikki pakokaasut, autoista lähtien, jäämään pyörimään.On hyvä, että SR1 veturit korvataan SR3 vetureilla. SR1 veturit ovat hieman äänekkäitä; varsinkin kesäkuumalla. Ratapihoilla käytetään paljon diesel-sähkövertureita kuten Dv12, Dr14 ja Dr16, jotka ovat melkoisia savuttajia. Tuulettomina talvi-iltoina, kun niitä käytetään ratapihoilla; on koko lähitietoo savun hajuinen.
Lisäksi Sr1-veturin äänekkyys ei myöskään siinä mielessä lisäänny kesäkuumalla, koska "tuulettimen" tehokkain porras on talvellakin käytössä suuren osan ajasta. Mutta kyllähän kesällä tietysti enemmän tarvetta tuuletukselle on, sitä en kiellä. Äänekkyys johtuu siis pääosin "tuulettimesta".
Kiitos vastauksesta!Dv12 ja Dr14 ovat 60-luvun tekniikkaa, joten ihmekös tuo, jos vähän käryttävät. Ei Dr16:kaan mikään uusi laite ole.
Uudempaa dieseltekniikkaa on esim. Dm12, joka ei ainakaan tyhjäkäynnillä kovasti kärytä.
Miten näissä voi olla noin huono tuo ilmastointi, vaikka ovat kuumemmissa maissa suunniteltu kuin suomi? Matkasin melko vasta moisella ja vaunussa oli 27 lämmintä sisällä, ulkona olleen 30 eroksi. Ja tämä ei ollut suinkaan ensimmäinen kerta kun ilmastointi ei toiminut.Veikkaisin että hyytynyt helteeseen. Ts. ilmastointi pettänyt.
Meillä Suomessa kun ajatellaan turvallisuutta edes jotenkin niin tuollaista ei ikinä sallittaisi/tehtäisi.Että mä haluasin nähdä tuon jonku suomalaisen kaupungin läpi:
Jotenki härön näköstä kun rautatie menee normi kyläntien rinnalla
Meillä Suomessa kun ajatellaan turvallisuutta edes jotenkin niin tuollaista ei ikinä sallittaisi/tehtäisi.
Vaikkei tuossa kyse onkin tavaraliikenteestä, niin osinhan tämä johtuu siitä, että junaliikenne ei ole muutekaan samassa asemassa kuin Euroopassa vrt. autoilu ja lentokoneet, jotka suosivat USA:n maantiedettä paremmin ja tämä julkinen Amtrak on aika pieni ja alibudjetoitu, joten radat ja kalusto vanhaa.USA:han on vähän takapajula muutenkin raideturvallisuuden kannalta. Vähän väliähän siellä on onnettomuuksia raiteilla joko huonokuntoisen tai puutteellisen infran takia.
Ei ole. Just eilen oli semmoisessa ja olisi ollut suurempikin helle niin olisi ollut kiva yllätys. Se oli vain semmonen yksi vaunu muutoin normaalissa IC-junassa, ja ilmeisesti korvaajana/lisänä on nykyinen käyttötarkoitus, koska virallisesti käytön piti loppua joulukuussa 2017 kun tästä ärsyyntyneenä asiaa googletin. Tämä ei ollut enää sininen vaan maalattu VR:n nykyväreihin.Joko ne vanhat siniset matkustajavaunut ovat kokonaan poistuneet käytöstä? Aiemmin tänä kesänä näin yhden sellaisen modernin junan perässä. Juna oli sen verran etäällä, että en ehtinyt näkemään oliko sinisessä vaunussa matkustajia.
Joko ne vanhat siniset matkustajavaunut ovat kokonaan poistuneet käytöstä? Aiemmin tänä kesänä näin yhden sellaisen modernin junan perässä. Juna oli sen verran etäällä, että en ehtinyt näkemään oliko sinisessä vaunussa matkustajia.
Vieläköhän niitä vanki vaunuja käytetään? Oulun asemalla joitain viikkoja sitten seisoskeli parkissa yksi vanha muistaakseni vielä sinisellä värityksellä oleva vaunu joka rakenteensa puolesta poikkesi normi vaunuista. Näytti että vaunusta puuttui päistä kulkumahdollisuus seuraavaan vaunuun. Oli vaan sen verran kaukana ettei tarkemmin nähnyt tyyppimerkintää.
Vaunut.orgista löytyi yksi kuva, jossa näkyy Nom-vaunun käytävä. Muita sisäkuvia ei osunut silmään.Kovasti se tuolta näytti. Olisikohan jossain kuvaa miltä tuo näyttää sisältä. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä.
Kaikissa sinisissä oli ihan OK, mutta jossain vanhassa 1-luokan vaunussa oli erityisen pehmeät. Taisi olla punavalkoinen IC-vaunu.Noissa vanhoissa sinisissä vaunuissa oli ehdottomasti mukavimmat penkit matkustella pidempää matkaa.
Ei kyllä ole sattunut itselle enää pariin vuoteen vastaan missään.
Havaintosi vastaavat niitä mitä olen itse tehnyt matkustaessani junalla.Yritin leikkiä eko-ihmistä ja menin kerrankin työmatkan junalla, mutta seuraavaa kertaa ei ihan heti tule.
Juna on käytäviä myöten täynnä kuin mikäkin ja ravintolavaunussa ei ole jonotuksen jälkeen tarjolla kuin pahaa kahvia ja olutta (jota känniääliöt vetävät kaksin käsin). Nettiyhteys ei toimi kuin asemilla ja aikataulut heittävät häränpyllyä.
Joku voisi ylipäätään kertoa että miksi nämä VR:n romut eivät ole käytännössä koskaan aikataulussa, kun jotain on jostakin rikki? Tässä on taas istuttu toista tuntia ylimääräistä Tampereen asemalla, kun kuski yrittää keksiä miten saisi koslan liikkeelle.
Siitä VR:n surkuhupaisasta lippupalvelusta en viitsi edes aloittaa.
Junassa tuntui aika yleinen mielipide matkustajilla olevan, että eivät nämä ole nykyään koskaan aikataulussa. VMP!
Jonain pe/la-iltana kaveriporukan kesken tuon voisi vielä ymmärtääkin, mutta kun siellä tuntuu olevan porukkaa toimistosedistä ja tädeistä kaiken maailman retkuihin, pitkin viikkoa, iltapäivän vuoroista lähtien. Wohoo, nyt mennään junalla, pää täyteen!Havaintosi vastaavat niitä mitä olen itse tehnyt matkustaessani junalla.
Tuota olen monesti myös ihmetellyt miksi osalla ihmisistä on jokin valtava pakko vetää kauheat lärvit siellä junan ravintolavaunussa. Osalle se tuntuu olevan sen matkan kohokohta että saa olla käkenä päissään monesti vielä aiheuttaa häiriötä (varsinkin yöjunassa)
Sinänsä ymmärrettävää, että tikkurilassa asuvaa harmittaa, mutta johonkin se vyöhykeraja on vedettävä. Yhtä keinotekoinen se nykyinen sisäinen/seutu rajakin on.Kohta ei tarvitse matkustaa sitä vähääkään kun tulee nämä uudet vyöhykemallit käyttöön pääkaupunkiseudulla.
Tutkailin uuden vyöhykemallin karttaa täältä Vantaan Tikkurilan lähistöltä liikuttuna, ja joka suuntaan minne normaalisti kulkisin, hinnat nousevat kuin lehmän häntä.
Olivat tarkoituksella laittaneet B- ja C-vyöhykkeiden rajan Puistolan ja Tikkurilan väliin, että saavat maksimoitua Tikkurilasta lähtevien matkustajien rahastuksen keskustaan mentäessä.
Tikkurila on maan toiseksi vilkkain rautatieasema Pasilan jälkeen.
Uudet vyöhykkeet
Hinnoittelu on oma juttunsa, mutta lähiliikenne pääkaupunkiseudulla toimii kuitenkin pääosin ihan mallikkaasti, tai ei ainakaan omalla kohdalle ole sattunut mitään mainittavaa moitteen sijaa siitä. Kaukoliikenne on se osa VR:stä, missä ei mikään toimi kunnolla.Kohta ei tarvitse matkustaa sitä vähääkään kun tulee nämä uudet vyöhykemallit käyttöön pääkaupunkiseudulla.
Tutkailin uuden vyöhykemallin karttaa täältä Vantaan Tikkurilan lähistöltä liikuttuna, ja joka suuntaan minne normaalisti kulkisin, hinnat nousevat kuin lehmän häntä.
Olivat tarkoituksella laittaneet B- ja C-vyöhykkeiden rajan Puistolan ja Tikkurilan väliin, että saavat maksimoitua Tikkurilasta lähtevien matkustajien rahastuksen keskustaan mentäessä.
Tikkurila on maan toiseksi vilkkain rautatieasema Pasilan jälkeen.
Uudet vyöhykkeet