VR:n kalusto ja muu junakeskustelu

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja xana, 07.06.2018.

Tagit:
  1. xana

    xana Tukijäsen

    Viestejä:
    403
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Moni saattaa olla näitä uusia SR3 Siemens Vectron vetureita juna-asemilla nähnyt. Sellasen näin ensikertaa noin 2 viikkoa sitten pääradalla tavaraliikenteessä. Tässä kaksi SR3 veturia yhteenliitettynä.
    Screenshot_20180607-024019.png
     
    Viimeksi muokattu: 08.06.2018
    supermies tykkää tästä.
  2. xana

    xana Tukijäsen

    Viestejä:
    403
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Laittakaa omia SR3 kuvia tähän viestiketjuun.
     
  3. Antwerp

    Antwerp BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    03.02.2017
    Lääkkeet.
     
    mti ja Luukkonen tykkäävät tästä.
  4. Kraikas

    Kraikas BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    337
    Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    Enpä ole näitä aiemmin nähnyt. Missä näitä voi käydä katsomassa?
     
  5. 459

    459 Köyhä

    Viestejä:
    504
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tällaisia vetureita, muita päristimiä ym. threadeja voi käydä katsomassa ao. linkin takaa:

    https://bbs.io-tech.fi/forums/raepellys-testaus.19/
     
  6. xana

    xana Tukijäsen

    Viestejä:
    403
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Pääradalla päivittäin näitä ajottain näkee; pääasiassa tavaraliikenteessä; myöhemmin myös matkustajajunissa. Lisätietoja saanee junabongareilta.:cool: Alla kuva, joka olen ottanut pääradan eräällä juna-asemalla.

    SR3.jpg
     
    Marius tykkää tästä.
  7. Anselmo

    Anselmo

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Eikö näitä vois postailla tonne vaunut.org
     
  8. erihyva

    erihyva BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 237
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Voisiko otsikon muuttaa johonkin "VR:n kalusto ja muu junakeskustelu"- tyyppiseksi?
     
  9. xana

    xana Tukijäsen

    Viestejä:
    403
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Toiveesi on toteutettu.
     
    erihyva tykkää tästä.
  10. Kraikas

    Kraikas BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    337
    Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    Junissa on kyllä jotain seksikästä, samalla tavalla kuin lentokoneissakin. Ne vaan tulevat ja menevät ylväästi...
     
  11. arbees

    arbees

    Viestejä:
    371
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Ikävää että vanhoista Valmetin Sm2 paikallisjunista luovuttiin ja tilalle tuli Sm5. Kyyti oli ylivertaisen pehmeää ja hiljaista verrattuna Stadlerin kovaan vinkuvaan hammaslääkäriporaan. Tuulikaapin ansiosta talvellakaan koko matkustamo ei kylmennyt kun ovet aukesi. Ainut mitä se olisi tarvinnnut oli ilmastointikone katolle ja kolmas vaunu...
     
  12. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    1 414
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onhan nuo uudet paljon parempia kuin vanhat.
     
    erihyva tykkää tästä.
  13. erihyva

    erihyva BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 237
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    :confused:

    Flirt ylivoimainen matkustamisen pehmeydessään ilmajousituksen ansiosta, ja ilmastointi pitää lämpötilan mukavana. Ja kulkevat myös luotettavasti talvipakkasilla.
     
    joku tykkää tästä.
  14. jjjjussi

    jjjjussi pelinjohtaja Team Intel Team Android

    Viestejä:
    1 742
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016


    On nuo vain tukevia betonipölkkyjä. Eikä taitaisi tuntua missään vaikka jokunen menisi onnettomuudessa katki/poikki?
     
  15. Kraikas

    Kraikas BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    337
    Rekisteröitynyt:
    25.04.2018
    On... Erittäin tukevia ja jämäköitä pöllejä... Mhmm...
     
  16. jkaart

    jkaart

    Viestejä:
    464
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitähän mahtaa olla tapahtunu Pendolino S67, kun seisoo (ja seisonu jo varmaan 16:52 lähtien) Mikkelin asemalla?
     
  17. jjjjussi

    jjjjussi pelinjohtaja Team Intel Team Android

    Viestejä:
    1 742
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Veikkaisin että hyytynyt helteeseen. Ts. ilmastointi pettänyt.
     
  18. E_Mustakari

    E_Mustakari

    Viestejä:
    476
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ehkä se ei ole taipunut.
     
  19. xana

    xana Tukijäsen

    Viestejä:
    403
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    On hyvä, että SR1 veturit korvataan SR3 vetureilla. SR1 veturit ovat hieman äänekkäitä; varsinkin kesäkuumalla. Ratapihoilla käytetään paljon diesel-sähkövertureita kuten Dv12, Dr14 ja Dr16, jotka ovat melkoisia savuttajia. Tuulettomina talvi-iltoina, kun niitä käytetään ratapihoilla; on koko lähitietoo savun hajuinen.
     
  20. Desgorr

    Desgorr

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kokonaan noista ei kuitenkaan vielä ole luovuttu. Ajavat Z ja D -junina.
     
  21. shams

    shams

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Alkuviikosta IC-junassa omassa vaunussa ilmastointi paskana, sisälämpötila saunan tasoa. Paluumatkalla omassa ja viereisessä vaunussa ilmastointi paskana. Mahtavaa VR, todella mahtavaa.
     
  22. Nuppi

    Nuppi

    Viestejä:
    551
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Muistaakseni ainakin tuommosta Dv12 tuli penskana "ajettua" kun isännän mukana olin pari kertaa töissä. Ajelulla meinaan että laitoin tikusta tehoja ylös ja alas :D
     
  23. ntkt

    ntkt

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    10.05.2018
    Dv12 ja Dr14 eivät ole dieselsähköisia vaan dieselhydraulisia vetureita. Eikä Dr16 käytetä varsinaisesti ratapihatyöskentelyssä. Enkä kyllä allekirjoita tuota savuttavuustekijääkään. Pakokaasuja tietysti tulee, mutta en sitä nyt varsinaisesti vielä vetureista puhuttaessa savuttamiseksi sanoisi. Tosin talvella tuppaa monesti kaikki pakokaasut, autoista lähtien, jäämään pyörimään.

    Lisäksi Sr1-veturin äänekkyys ei myöskään siinä mielessä lisäänny kesäkuumalla, koska "tuulettimen" tehokkain porras on talvellakin käytössä suuren osan ajasta. Mutta kyllähän kesällä tietysti enemmän tarvetta tuuletukselle on, sitä en kiellä. Äänekkyys johtuu siis pääosin "tuulettimesta".
     
  24. xana

    xana Tukijäsen

    Viestejä:
    403
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Kiitos tarkennuksesta!
    Lähipiiri asuu pääradan ratapihan läheisyydessä. Joten melu hieman häiritsee joskus. SR1:n äänen tunnistan ja diesel veturit yleisesti.
    Kyllä talvisin melkoinen savu tulee. Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen tyhjäkäynti / moottorinlämmitys silloin kyseessä. Ajossa savua ei tule paljoa.
     
  25. ntkt

    ntkt

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    10.05.2018
    Juu, kyllä se Sr1 ääntä pitää ei siinä. Mutta lähinnä ajoin takaa sitä, että ei tämä kesän lämpö periaatteessa sitä ääntä lisää.

    Nykyään ollaan aika tarkkoja siitä, että dieselit eivät turhaa tyhjäkäynnillä seiso. Osittain juurikin sen takia, että rautateiden lähiasukkaat eivät enää pidä tuosta pakokaasun hajusta.
     
  26. oestrus taurus

    oestrus taurus

    Viestejä:
    2 035
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Vaikka toisin luulisi, niin näillä "tukevan tuntuisilla" betonipölleilläkään odotettu elinkaari paljoa poikkea kyllästetystä puupölkystä (35-40 vuotta). Aikoinaan, ennen myrkkyjen keksimistä pölkyn ikä jäi muutamaan vuoteen. Täten radan ylläpito sen osalta halpeni. Vaatimukset kumminkin kasvoivat akselipainon ja nopeuden suhteessa.

    Edit: Betonipölkyn suurempia uhkia ovat joustamattoman rakenteensa vuoksi maan jäätymisen aiheuttamat puristusvoimat.
     
  27. jjjjussi

    jjjjussi pelinjohtaja Team Intel Team Android

    Viestejä:
    1 742
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin no. Onko nuo pölkyt tuota luokkaa, ja taitavat olla siis korkeudeltaan että leveydeltään. Kuitenkin paljon nähnyt noita rautatien varsilla junalla matkustaessa. Rautaahan ne sisältävät ehkä myös maksimit?

    Juu, ja jännä kuitenkin kun amerikkalaisia videoita katsellut niin edelleen puusta tekevät moisia ja niillähän lähinnä tavaraliikenne rulaa ilman sähköisiä ihmiskuljetuksia. Ja nehän painavat.
     
  28. Ormu

    Ormu

    Viestejä:
    1 001
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Dv12 ja Dr14 ovat 60-luvun tekniikkaa, joten ihmekös tuo, jos vähän käryttävät. Ei Dr16:kaan mikään uusi laite ole.


    Uudempaa dieseltekniikkaa on esim. Dm12, joka ei ainakaan tyhjäkäynnillä kovasti kärytä.
     
    xana tykkää tästä.
  29. xana

    xana Tukijäsen

    Viestejä:
    403
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Kiitos vastauksesta!
    Lehdistöstä olen lukenut, että VR on tilaamassa uusia diesel vetureita ratapiha käyttöön. On näistä jo lisätietoja saatavissa? Ilmeisesti tarjouspyynnöt on jo valmistajille lähetetty.
     
  30. jjjjussi

    jjjjussi pelinjohtaja Team Intel Team Android

    Viestejä:
    1 742
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    upload_2018-7-23_15-41-25.png

    Tuo sama juna on ollut myöhässä jo ennen Tamperetta. Huonohan se on ottaa aikataulua kiinni noin tiheillä pysäytyksillä, vaikka 200 km/h tietyissä paikoissa mennäänkin. Kiitos hienojen ratatöiden etelän päästä alkaen.
     
  31. njake

    njake get string from object Make ATK Great Again

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miten näissä voi olla noin huono tuo ilmastointi, vaikka ovat kuumemmissa maissa suunniteltu kuin suomi? Matkasin melko vasta moisella ja vaunussa oli 27 lämmintä sisällä, ulkona olleen 30 eroksi. Ja tämä ei ollut suinkaan ensimmäinen kerta kun ilmastointi ei toiminut.
     
  32. FireExit

    FireExit

    Viestejä:
    749
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Että mä haluasin nähdä tuon jonku suomalaisen kaupungin läpi:



    :D:D:D

    Jotenki härön näköstä kun rautatie menee normi kyläntien rinnalla :)
     
  33. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 271
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Meillä Suomessa kun ajatellaan turvallisuutta edes jotenkin niin tuollaista ei ikinä sallittaisi/tehtäisi.

    USA:han on vähän takapajula muutenkin raideturvallisuuden kannalta. Vähän väliähän siellä on onnettomuuksia raiteilla joko huonokuntoisen tai puutteellisen infran takia.
     
  34. jjjjussi

    jjjjussi pelinjohtaja Team Intel Team Android

    Viestejä:
    1 742
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016


    Hurjan näköistä.
     
  35. Elvis Jagger

    Elvis Jagger

    Viestejä:
    1 389
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Vaikkei tuossa kyse onkin tavaraliikenteestä, niin osinhan tämä johtuu siitä, että junaliikenne ei ole muutekaan samassa asemassa kuin Euroopassa vrt. autoilu ja lentokoneet, jotka suosivat USA:n maantiedettä paremmin ja tämä julkinen Amtrak on aika pieni ja alibudjetoitu, joten radat ja kalusto vanhaa.
     
  36. Myrikles Kukulis

    Myrikles Kukulis

    Viestejä:
    155
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joko ne vanhat siniset matkustajavaunut ovat kokonaan poistuneet käytöstä? Aiemmin tänä kesänä näin yhden sellaisen modernin junan perässä. Juna oli sen verran etäällä, että en ehtinyt näkemään oliko sinisessä vaunussa matkustajia.
     
  37. Elvis Jagger

    Elvis Jagger

    Viestejä:
    1 389
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei ole. Just eilen oli semmoisessa ja olisi ollut suurempikin helle niin olisi ollut kiva yllätys. Se oli vain semmonen yksi vaunu muutoin normaalissa IC-junassa, ja ilmeisesti korvaajana/lisänä on nykyinen käyttötarkoitus, koska virallisesti käytön piti loppua joulukuussa 2017 kun tästä ärsyyntyneenä asiaa googletin. Tämä ei ollut enää sininen vaan maalattu VR:n nykyväreihin.

    Kai tuon voi päätellä nettisivuilla paikan ja vaunun valinnassa siitä vaunun koodista ja kokoonpanosta/kuvasta. Kiva juttu on se, ettei muutoinkin VR:n A-luokan mobiilisovelluksessa edelleenkään ole vaunun ja paikan valintaa.
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2018
  38. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 271
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vieläköhän niitä vanki vaunuja käytetään? Oulun asemalla joitain viikkoja sitten seisoskeli parkissa yksi vanha muistaakseni vielä sinisellä värityksellä oleva vaunu joka rakenteensa puolesta poikkesi normi vaunuista. Näytti että vaunusta puuttui päistä kulkumahdollisuus seuraavaan vaunuun. Oli vaan sen verran kaukana ettei tarkemmin nähnyt tyyppimerkintää.
     
  39. Ormu

    Ormu

    Viestejä:
    1 001
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016

    Vankivaunu (Nom) on joskus InterCityn mukana. Sen tunnistaa esim. kapeista ikkunoista.

    Vaunut.org - Kuva

    Vaunut.org - Kuva


    edit: Muuten en tiedä sinisten vaunujen käyttötilanteesta. Jossain ns. vararungossa niitä voi vielä olla.

    Vanhoja yksikerroksisia, aikaisemmin punavalkoisia IC-vaunuja on kai edelleen käytössä?
     
  40. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 271
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kovasti se tuolta näytti. Olisikohan jossain kuvaa miltä tuo näyttää sisältä. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä.
     
  41. njake

    njake get string from object Make ATK Great Again

    Viestejä:
    451
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noissa vanhoissa sinisissä vaunuissa oli ehdottomasti mukavimmat penkit matkustella pidempää matkaa.
    Ei kyllä ole sattunut itselle enää pariin vuoteen vastaan missään.
     
    Jyrgen tykkää tästä.
  42. Ormu

    Ormu

    Viestejä:
    1 001
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaunut.orgista löytyi yksi kuva, jossa näkyy Nom-vaunun käytävä. Muita sisäkuvia ei osunut silmään.

    Vaunut.org - Kuva

    Kaikissa sinisissä oli ihan OK, mutta jossain vanhassa 1-luokan vaunussa oli erityisen pehmeät. Taisi olla punavalkoinen IC-vaunu. :smoke:
     
  43. Elvis Jagger

    Elvis Jagger

    Viestejä:
    1 389
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
  44. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    5 367
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Yritin leikkiä eko-ihmistä ja menin kerrankin työmatkan junalla, mutta seuraavaa kertaa ei ihan heti tule.

    Juna on käytäviä myöten täynnä kuin mikäkin ja ravintolavaunussa ei ole jonotuksen jälkeen tarjolla kuin pahaa kahvia ja olutta (jota känniääliöt vetävät kaksin käsin). Nettiyhteys ei toimi kuin asemilla ja aikataulut heittävät häränpyllyä.

    Joku voisi ylipäätään kertoa että miksi nämä VR:n romut eivät ole käytännössä koskaan aikataulussa, kun jotain on jostakin rikki? Tässä on taas istuttu toista tuntia ylimääräistä Tampereen asemalla, kun kuski yrittää keksiä miten saisi koslan liikkeelle.

    Siitä VR:n surkuhupaisasta lippupalvelusta en viitsi edes aloittaa.

    Junassa tuntui aika yleinen mielipide matkustajilla olevan, että eivät nämä ole nykyään koskaan aikataulussa. VMP!
     
    Dudem, Algron28 ja Misi tykkäävät tästä.
  45. Algron28

    Algron28

    Viestejä:
    1 271
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Havaintosi vastaavat niitä mitä olen itse tehnyt matkustaessani junalla.

    Tuota olen monesti myös ihmetellyt miksi osalla ihmisistä on jokin valtava pakko vetää kauheat lärvit siellä junan ravintolavaunussa. Osalle se tuntuu olevan sen matkan kohokohta että saa olla käkenä päissään monesti vielä aiheuttaa häiriötä (varsinkin yöjunassa)
     
  46. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    5 367
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jonain pe/la-iltana kaveriporukan kesken tuon voisi vielä ymmärtääkin, mutta kun siellä tuntuu olevan porukkaa toimistosedistä ja tädeistä kaiken maailman retkuihin, pitkin viikkoa, iltapäivän vuoroista lähtien. Wohoo, nyt mennään junalla, pää täyteen!

    No, jokainen tavallaan, mutta kun siihen laitetaan vielä päälle nämä VR:n ongelmat junien toiminan kanssa, niin ei tuota menoa montaa kertaa viitsi vapaaehtoisesti katsella. Onneksi laskivat lippujen hintoja edes vähän, muuten ei olisi hintalaatu-suhde kohdallaan edes etäisesti.

    Ja tosiaan tuo ylenpalttinen väkimääräkään ei varmasti johtunut siitä, että junamatkustus olisi niin suosittua, vaan oletettavasti joku toinen juna oli hajonnut ja onnelliset matkustajat laitettiin sitten seisomaan toiseen junaan tms.
     
  47. living_death

    living_death ★ Still alive ™

    Viestejä:
    1 946
    Rekisteröitynyt:
    15.11.2016
    Kohta ei tarvitse matkustaa sitä vähääkään kun tulee nämä uudet vyöhykemallit käyttöön pääkaupunkiseudulla.

    Tutkailin uuden vyöhykemallin karttaa täältä Vantaan Tikkurilan lähistöltä liikuttuna, ja joka suuntaan minne normaalisti kulkisin, hinnat nousevat kuin lehmän häntä.

    Olivat tarkoituksella laittaneet B- ja C-vyöhykkeiden rajan Puistolan ja Tikkurilan väliin, että saavat maksimoitua Tikkurilasta lähtevien matkustajien rahastuksen keskustaan mentäessä.

    Tikkurila on maan toiseksi vilkkain rautatieasema Pasilan jälkeen.

    Uudet vyöhykkeet

    [​IMG]
     
    joku tykkää tästä.
  48. zepi

    zepi

    Viestejä:
    3 392
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sinänsä ymmärrettävää, että tikkurilassa asuvaa harmittaa, mutta johonkin se vyöhykeraja on vedettävä. Yhtä keinotekoinen se nykyinen sisäinen/seutu rajakin on.

    Eikö ABC alueen hinnan pitäisi olla about sama, kuin nykyisen seutulipun?
     
  49. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    5 367
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Hinnoittelu on oma juttunsa, mutta lähiliikenne pääkaupunkiseudulla toimii kuitenkin pääosin ihan mallikkaasti, tai ei ainakaan omalla kohdalle ole sattunut mitään mainittavaa moitteen sijaa siitä. Kaukoliikenne on se osa VR:stä, missä ei mikään toimi kunnolla.
     
  50. SuperPete

    SuperPete

    Viestejä:
    158
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kiinnostaisi myös miten Sr3-veturien käyttöönotossa ilmenneet ongelmat heijastuvat sitten koko VR:n toimintaa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Ei oikein toimi nyt se eurooppalainen junakulunvalvontajärjestelmä yhteen Suomen järjestelmän kanssa.