Vm. 2014 Mac Minin tekohengitys

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Moro!

Porukoilla on käytössä v. 2014 Mac Mini sähköpostia ja nettisurffausta ja muuta satunnaista tekemistä varten. Laite on ollut äärettömän hyvä, koska se on toimintavarma, vakaa ja tehoiltaan edelleen pätevä laite tuohon käyttöön. Viime aikoina oli kuulemma mennyt aika hitaaksi ja sitten kun itse kävin kokeilemassa, niin sehän oli kuin tervaa joisi. "Vähän hidas" oli kyllä erittäin vahva understatement; itse en kyllä jaksaisi katsella tuollaista yhtään.

Sinänsä safari toimii kyllä oikein ketterästi edelleen -kunhan se on eka auennut sen minuutin verran. Sama homma kaikessa toiminnassa, eli ohjelmat toimivat auki ollessaan sulavasti, mutta niiden käynnistäminen kestää pahimmillaan minuutteja. Eli oman ymmärryksen mukaan ongelma kohdistuisi Minin kovalevyyn ja se on vaihtokunnossa. Noh, ajatus oli vaihtaa se nopeaan ssd:hen ja saada tällä lisää käyttövuosia. Kuitenkin googlettelulla selvisi, että tämä on se malli, jossa kovon vaihto on saatanasta eli puoli konetta pitää purkaa ja tarvitsee erikoistyökaluja.

Tästä tulikin ajatus, että onkohan tuota Maccia mahdollista saada buuttaamaan ulkoiselta asemalta. Eli jos ostaisi halvan ulkoisen ssd:n ja sille usb/firewire-adapterin, niin saisiko koneen buuttamaan tuota kautta ja toimisko se kunnolla? Käyttötarkoitus huomioiden muutaman vuoden tekohengitys tässä vaiheessa olisi fiksumpi vaihtoehto kuin pistää heidät ostamaan uusi kone.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 010
Joko askartelet sen 2.5” ssd vaihdon (parin tunnin urakka, ota ensin ulkoiselle levylle time machine backup ja palauta sitten kun olet uudelleenasentanut mäkin).

Tai laitat koneen buuttaamaan ulkoiselta. Itse varmaan askartelisin itse, mutta ei se ihan mitätön homma ole.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Joko askartelet sen 2.5” ssd vaihdon (parin tunnin urakka, ota ensin ulkoiselle levylle time machine backup ja palauta sitten kun olet uudelleenasentanut mäkin).

Tai laitat koneen buuttaamaan ulkoiselta. Itse varmaan askartelisin itse, mutta ei se ihan mitätön homma ole.
Jos kyseessä olisi oma vanha kone, joka vain lojuisi kaapissa ja löytyisi myös ylimääräinen ssd, niin askartelisin varmaan silloin itse. Nyt kun kyseessä on porukoiden pääkone ja pitää myös ssd ostaa, niin en viitti lähteä säätämään.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Tämmöinen varmaan ihan hyvä? Samsung SSD T5 ulkoinen SSD-levy 250 Gt, sininen 99,90 €

40€ enemmän, niin sais tuplasti tallennustilaa. Täytyy vähän keskustella porukoiden toiveista. Miten tuo buuttaus ulkoiselta sitten käytännössä toteutuu? Sen tiedän, että alttia (?) painamalla saa buuttilevyn valittua, mutta pitääkö tuo joka kerta painaa? Varmaan sisäinen levy vain tyhjätään ja asennetaan käyttis ulkoiselle? Ei muuta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Alt pohjassa buuttivalikkoon ja sitten shift pohjassa valkkaat ton ulkoisen levyn ja sen jää se jää oletukseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 010
Tämmöinen varmaan ihan hyvä? Samsung SSD T5 ulkoinen SSD-levy 250 Gt, sininen 99,90 €

40€ enemmän, niin sais tuplasti tallennustilaa. Täytyy vähän keskustella porukoiden toiveista. Miten tuo buuttaus ulkoiselta sitten käytännössä toteutuu? Sen tiedän, että alttia (?) painamalla saa buuttilevyn valittua, mutta pitääkö tuo joka kerta painaa? Varmaan sisäinen levy vain tyhjätään ja asennetaan käyttis ulkoiselle? Ei muuta?
Miksi USB-C asema?
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Miksi USB-C asema?
"Mukana toimitettavat kaapelit: USB-C to USB-C ja USB-C to USB-A"

No vaikutti ihan hyvältä asemalta muuten ja sitten kun jossain vaiheessa tulevaisuudessa hankkivat uuden koneen, niin saavatpa sitten ulkoisen usb-c-kovon kaveriksi. Eikai nykyään enää tuo usb-c tuo lisähintaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 010
Ah, jos tulee molemmilla, niin mainio hankinta.

256GB levy riittää pitkälle, sillä se koneen sisäinen levy on helppo ottaa käyttöön datalle, jos porukoillasi nyt sellaista on.

Esim. Photos kuva-albumi on helppo siirtää toiselle levylle, jolloin digikuvat eivät kuluta ssd-tilaa jne.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Ah, jos tulee molemmilla, niin mainio hankinta.

256GB levy riittää pitkälle, sillä se koneen sisäinen levy on helppo ottaa käyttöön datalle, jos porukoillasi nyt sellaista on.

Esim. Photos kuva-albumi on helppo siirtää toiselle levylle, jolloin digikuvat eivät kuluta ssd-tilaa jne.
Joo heillä on se icloudin +50gt otettu kanssa käyttöön. Tässä itse lähinnä arvon sitä, että hintaeron ollessa noin pieni, niin kantsiiko 40€ takia säästellä ja jos ottais heille suoraan isomman.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 532
Viestejä
4 194 014
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom