VirtualLink-standardi on haudattu vähin äänin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 619
virtuallink-20200907.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA julkisti viime viikolla uudet GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Monet kiinnittivät nopeasti huomiota näytönohjainten I/O-liittimiin, joista puuttui RTX 20 -sarjasta tuttu VirtualLink USB Type-C -liitäntä. Nyt sille on löytynyt myös selitys.

VirtualLink-standardi on kuollut ja kuopattu. Konsortion verkkosivut ohjaavat nyt VirtualLinkin Wikipedia-sivuille, joilla standardista puhutaan menneessä muodossa. VirtualLinkin oli tarkoitus olla USB Type-C Alternate Mode, mikä siirtäisi yhdessä kaapelissa virtuaalilaseille sekä kuvan, äänen että tarvittavan virransyötön. Loppujen lopuksi VirtualLink nähtiin markkinoilla ainoastaan NVIDIAn GeForce RTX 20 -sarjassa sekä AMD:n Radeon Pro W5700 -näytönohjaimissa.

Valve on lisäksi peruuttanut suunnittelemansa adapterit, joilla Index-virtuaalilaseilla olisi voinut käyttää yhtä VirtualLink-liitäntää useamman liitännän sijasta. Road to VR:n vuosi sitten uutisoiman tiedotteen mukaan adaptereiden kanssa oli teknisiä ongelmia etenkin luotettavuuden suhteen, minkä lisäksi päätökseen vaikutti markkinoiden heikko tuki standardille. Adapterin ennakkotilanteet saavat paitsi rahansa takaisin, myös 20 dollarin lahjakortin Steamiin.

VirtualLink-konsortioon kuuluivat AMD, Microsoft, NVIDIA, Oculus ja Valve.

Lähde: VirtualLink, Road to VR

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Adaptereiden suhteen ymmärrän ongelman, mutta oliko siis lopputulos se ettei esim. Valve ja Oculus halunnut tuhlata aikaansa kyseisen liittimen kehitykseen? Siis jos kyseessä tosiaan on tuo markkinoiden heikko tuki.
 
 
Näitä joka/mikä -virheitä on etusivulla näkyvissä tällä hetkellä vissiin viitisen kappaletta... :geek:
Tämä keskustelu ei nyt tähän ketjuun kuulu muutenkaan, mutta jos nyt oikein haluaa pilkkua viilata niin Kotimaisten kielten keskuksenkin ohje puhuu vain siitä, mitä yleensä käytetään, eikä sano ainakaan suoraan, että toisin päin käytettynä ne menisivät suoranaisesti väärin. :interested:
 
Tämä olisi ollut kyllä siistimpi ratkaisu kun nykyinen displayport+usb kun olisi onnistunut sama yhdellä kaapelilla. Mutta aika ymmärrettävää että VR valmistajat ei resursseja liittimen tukemiseen käytä kun suurimmalla osalla käyttäjistä sitä ei ole, jos nvidia olisi jaksanut vielä pari sukupolvea tuota pitää mukana niin ehkä tilanne olisi muuttunut, mutta ilmeisesti ei jaksanut.
 
Esim Questin Link käyttää ihan tavallista USB3 tai jopa USB2 liitintä kuvan, äänen ja liikkeenseurantadatan liikutteluun. Ehkä VirtualLink yritti ratkaista ongelmaa joka hoituu jo olemassa olevilla, yleisemmin tuetuilla ratkaisuilla.

Toisekseen kaikki varmaan haluaisi siirtyä langattomiin laseihin joka tapauksessa. Paukut varmaan sille rintamalle.
 
Esim Questin Link käyttää ihan tavallista USB3 tai jopa USB2 liitintä kuvan, äänen ja liikkeenseurantadatan liikutteluun. Ehkä VirtualLink yritti ratkaista ongelmaa joka hoituu jo olemassa olevilla, yleisemmin tuetuilla ratkaisuilla.

Toisekseen kaikki varmaan haluaisi siirtyä langattomiin laseihin joka tapauksessa. Paukut varmaan sille rintamalle.
Näinhän se ihannemaailmassa menisi. Käytännössä esim. quesin käyttämä ratkaisu on matalaresoluutioinen ja kärsii pakkausartifakteista. Ja mikään kuluttajaluokan langaton teknologia ei kaistaltaan riitä kasvaviin resoluutioihin ja päivitysnopeuksiin, latensseista puhumattakaan.
 
Näinhän se ihannemaailmassa menisi. Käytännössä esim. quesin käyttämä ratkaisu on matalaresoluutioinen ja kärsii pakkausartifakteista. Ja mikään kuluttajaluokan langaton teknologia ei kaistaltaan riitä kasvaviin resoluutioihin ja päivitysnopeuksiin, latensseista puhumattakaan.
Questin kohdalla ongelma on enemmän että pakattua streamia puretaan suht tehottomalla kännykkäraudalla. Varsinainen wlanista aiheutuva latenssi on melko pientä verrattuna tuohon purkuun. Linkissä ei pystytä Questilla hyödyntämään edes puoliakaan USB3 kaistasta. Kyllä noita voidaan vielä reilusti parantaa jatkossa helpostikkin.
 
Questin kohdalla ongelma on enemmän että pakattua streamia puretaan suht tehottomalla kännykkäraudalla. Varsinainen wlanista aiheutuva latenssi on melko pientä verrattuna tuohon purkuun. Linkissä ei pystytä Questilla hyödyntämään edes puoliakaan USB3 kaistasta. Kyllä noita voidaan vielä reilusti parantaa jatkossa helpostikkin.
Toki, mutta vaatimukset kasvavat kokoajan. Parhailla nyky headseteilla tulee jo displayport 1.4 32.4 Gbps pullonkaulaksi, niin mikä tahansa usb ratkaisu tulee laahaamaan kuvanlaadullisesti perässä, langattomista puhumattakaan. Taino, TB 4 riittää vielä vähänaikaa, mutta kyllä displayport 2.0 tulee olemaan se standari paremman pään headseteille seuraavat vuodet, vaikka taitaa sekin käydä ahtaaksi muutaman vuoden päästä.
 
Toki, mutta vaatimukset kasvavat kokoajan. Parhailla nyky headseteilla tulee jo displayport 1.4 32.4 Gbps pullonkaulaksi, niin mikä tahansa usb ratkaisu tulee laahaamaan kuvanlaadullisesti perässä, langattomista puhumattakaan. Taino, TB 4 riittää vielä vähänaikaa, mutta kyllä displayport 2.0 tulee olemaan se standari paremman pään headseteille seuraavat vuodet, vaikka taitaa sekin käydä ahtaaksi muutaman vuoden päästä.
Apuun rientää katseen seuranta ja foveated rendering. Facebook sen riemusta kiljuen ottaa käyttöön koska sillä voi samalla imeä käyttäjän sielun.
 
Apuun rientää katseen seuranta ja foveated rendering. Facebook sen riemusta kiljuen ottaa käyttöön koska sillä voi samalla imeä käyttäjän sielun.
Jep, tosin nykymuodossaan foveated renderin ei auta kun kuva siirretään täysresoluutiolla, mutta teoriassa pitäisi toki auttaa kun saadaan implementoitua älykkäämpi tapa siirtää kuvadata headsetille.
 
Ilmeisesti USB-C ei ole yleistymässä näyttöstandardina pöytäkoneissa?
 
Yksi ongelma tuossa oli jo USB-C liittimen mekaaninen kestävyys ja lukituksen puute. Se kaapeli kuitenkin liikkuu headsetin mukana ja vaatii jonkinlaisen lukituksen ettei se irtoa, myös kaapelilla on melko painava häiriösuojan ja virransyötön takia, mikä taivuttaa liitintä.
 
Tämä keskustelu ei nyt tähän ketjuun kuulu muutenkaan, mutta jos nyt oikein haluaa pilkkua viilata niin Kotimaisten kielten keskuksenkin ohje puhuu vain siitä, mitä yleensä käytetään, eikä sano ainakaan suoraan, että toisin päin käytettynä ne menisivät suoranaisesti väärin. :interested:
No onhan se väärin. Asiasta on myös huomautettu vuosien aikana ilman vaikutusta monta kertaa, joten julkinen huomauttaminen on mielestäni siksikin ihan perusteltua. Olen itse nykyään ottanut tämän IO-techin joka-mikä-jutun enimmäkseen huumorilla, ikään kuin jonkinlaisena sivuston tavaramerkkinä, mutta asialla on kyllä sekin puoli, että kieli on olennaisen tärkeä resurssi, jonka vastuullisia ylläpitäjiä me kaikki olemme. Erityinen vastuu on laajan lukijakunnan omaavilla ja arvostetuilla tekstintuottajilla, kuten juuri IO-techillä. Ihmiset ottavat niistä helposti tietoisesti tai tiedostamattaan mallia, ja siksi myös virheet leviävät niiden kautta helposti.

Tämä joka-mikä-asia pistää silmään senkin vuoksi, että muuten IO-techin teksti ovat mielestäni nykyään yleisesti ottaen varsin hyvätasoisia. Joskus vuosia sitten sai aika usein irvistää kielikorvakivusta IO-techiä lukiessaan, mutta kiinnitän nykyään tekstien kielelliseen laatuun huomiota enemmän hyvässä kuin huonossa mielessä. Erityismaininnan IO-techissä ansaitsee mielestäni onnistunut pyrkimys selkeään ja täsmälliseen kielenkäyttöön, ja nykymediassa yleisen liioittelun ja muun vääristävän höpinän välttämiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 296
Viestejä
4 534 279
Jäsenet
74 783
Uusin jäsen
subs

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom