Vinkit vakuutusyhtiö vs kuluttaja ei lunastus/lunastus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyrres
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö tässä asiassa ole pieni ristiriita, kun sulla on museoajoneuvo mutta ei museoajoneuvon vakuutusta?

Museoajoneuvon vakuutus on ainoastaan halvempi ja käyttöpäiviltään rajatumpi, muuten siinä on suunnilleen samat turvat, kuin normaalissa täyskaskossa tai harrasteajoneuvovakuutuksessa.
Toki joissain yhtiöissä voi olla myös ennalta sovittu lunastusarvo tai kertakorvaus vahingon sattuessa, mitkä sisältyvät moneen harrasteajoneuvovakuutukseen.
 
Eikös museovakuutus ole halvempi vain sen takia, että se ei kata jokapäiväistä ajoa?
Kyllä. Museoautostatus ei minulle tosiaan usean lähteen sanomana katoa mihinkään ja kun ottaa normi täyden liikennevakuutukse niin homma selkeä. Menettää vain sitten sen ennalta määritellyn kertakorvauksen ja hinta tosiaan pomppaa koska ei ole vain sen x päivän ajon per vuosi.
 
Museoajoneuvon vakuutus on ainoastaan halvempi ja käyttöpäiviltään rajatumpi, muuten siinä on suunnilleen samat turvat, kuin normaalissa täyskaskossa tai harrasteajoneuvovakuutuksessa.
Toki joissain yhtiöissä voi olla myös ennalta sovittu lunastusarvo tai kertakorvaus vahingon sattuessa, mitkä sisältyvät moneen harrasteajoneuvovakuutukseen.

Käyttöpäivät oli tiedossa, lähinnä hain tätä jälkimmäistä asiaa, mutta ei tosiaan taida olla mikään itsestäänselvyys.
 
Semmoinen museoauto siellä sitten.

90-luvun museo Mazdassa voi olla 90-luvun Nardi.

Ei museoauton tarvitse olla juuri sellainen, kuin se on tehtaalta tulleessaan ollut, vaan siinä voi olla kiinni saman aikakauden osia.

Museoauton on tarkoitus säilyttää ajankuvaa, ei olla 100% sellainen, kun se on tehtaalta tullessaan ollut.
Onhan noita 70- ja 80-luvun Saabbeja ja Volvojakin museoitu 80-luvulla asennettujen huoraportaiden, kromi Mangelsien ja Hella 2000:sten kanssa, samoin kuin Opeleita Irmscherin tai Steinmetzin osilla silattuna.
 
Semmoinen museoauto siellä sitten.
Kuten Jims sanoikin jo, auton tulee olla ajan hengen mukainen aka ajan tyyliin viritetty/tuunattu/muuteltu kelpaa. Voisin vaikka turbottaa auton kunhan se olisi tieliikennekuntoinen ja käyttäisi moottorinohjaukseen sen ajan tekniikkaa yms (yksi museokilpinen turbo NA on jo suomessa). Tällä hetkellä autossa on mm. Nardin ratti, Nardin vaihdekepinnuppi, dealer option aluvanteet, peltisarja, K&N filtteri, säädettävä alustasarja aftermarket stereot... Kaikki nämä merkittynä museoleiman papereissa.
 
Kuten Jims sanoikin jo, auton tulee olla ajan hengen mukainen aka ajan tyyliin viritetty/tuunattu/muuteltu kelpaa. Voisin vaikka turbottaa auton kunhan se olisi tieliikennekuntoinen ja käyttäisi moottorinohjaukseen sen ajan tekniikkaa yms (yksi museokilpinen turbo NA on jo suomessa). Tällä hetkellä autossa on mm. Nardin ratti, Nardin vaihdekepinnuppi, dealer option aluvanteet, peltisarja, K&N filtteri, säädettävä alustasarja aftermarket stereot... Kaikki nämä merkittynä museoleiman papereissa.
Eihän siinä sitten mitään, jos nuo on ollut saatavilla tuohon aikaan autoon. Jos nuo on taas jotain 2000-luvun teiniturailuja, niin eipä oikein museoauton määritelmä täyty.
Nykyään valitettavasti tuota museoauton statusta käytetään niin paljon hyväksi (varsinkin kun nää 90-luvun autot alkaa olemaan museoikäisiä), että saa nähdä mitä jatkossa tuolle tehdään. Ja ihan saa on myös moottoripyörien kanssa. Alkaa olemaan jo semmoiset vehkeet museoiässä, että niillä voi huoletta paahtaa ihan kokoajan ja silti pidetään museovakuutuksissa (tosin et sinä). Onneksi vielä leimalla näitä museohommia sen verran jotkut inssit seuraavat, että jos ei auto enää täytä museokriteerejä, voivat sen määrätä uusintatarkastukseen.

Ja mitä tuohon ekaan kohtaan tulee, niin kun on tarpeeksi tuon jannun "tietoja" täällä lueskellut, ei sen kirjoittamisia enää edes pahemmin lue.
 
Eihän siinä sitten mitään, jos nuo on ollut saatavilla tuohon aikaan autoon. Jos nuo on taas jotain 2000-luvun teiniturailuja, niin eipä oikein museoauton määritelmä täyty.
Nykyään valitettavasti tuota museoauton statusta käytetään niin paljon hyväksi (varsinkin kun nää 90-luvun autot alkaa olemaan museoikäisiä), että saa nähdä mitä jatkossa tuolle tehdään. Ja ihan saa on myös moottoripyörien kanssa. Alkaa olemaan jo semmoiset vehkeet museoiässä, että niillä voi huoletta paahtaa ihan kokoajan ja silti pidetään museovakuutuksissa (tosin et sinä). Onneksi vielä leimalla näitä museohommia sen verran jotkut inssit seuraavat, että jos ei auto enää täytä museokriteerejä, voivat sen määrätä uusintatarkastukseen.

Ja mitä tuohon ekaan kohtaan tulee, niin kun on tarpeeksi tuon jannun "tietoja" täällä lueskellut, ei sen kirjoittamisia enää edes pahemmin lue.
Juu kyllähän noilla paljon voi pelata. Voit esim tehdä "kisaversion" ja esim 90-luvulla oli jo suurin osa modernista tekniikasta joten kuka piru vetää rajan ja mihin jos esim päätit rakentaa pushrod jousituksen, vetää Kevlar kuidusta kaiken mahdollisen (90-luvulla oli toki jo hiilikuitu mutta harvinaista ja hyvin rahallisesti saatavilla olevaa), rakennat jonkun ultimate moottorin joka on tehty pr mielessä yhteen autoon valmistajan toimesta (esimerkkinä Ford ja Super Transit tai Renault Espace F1 etc) ja lyöt sen autoon ja perustelet että kyllä ne silloinkin teki jo tommosia. Omassa ovat kyllä ihan auton aikakauden tuotteita mutta oli tuohonkin saatu BT mankat yms papereihin. En tosiaan tiedä miten on perustellut ja mihin asti tuo "ajan henki" on tuossa venytetty.

Yksi mitä odotan myös mielenkiinnolla, mitä tapahtuu juuri 2000-luvun kaheleille tuning jutuille. Moottoriswapit olivat arkipäivää, mikä tahansa meni yms... Eihän tuossa ole käytännössä mitään rajoja...
 
Ja mitä tuohon ekaan kohtaan tulee, niin kun on tarpeeksi tuon jannun "tietoja" täällä lueskellut, ei sen kirjoittamisia enää edes pahemmin lue.

Jos minuun tuolla viittaat, niin eipä noissa omissa teksteissäsikään aina ole "tietoja" tai faktaa, joten oma häpeäsi jos jätät lukematta.
 
Eihän siinä sitten mitään, jos nuo on ollut saatavilla tuohon aikaan autoon.

Miksi ei olisi ollut? En oikein keksi mitä haet takaa. Esim Torinohan on vanha klassikko ja IMO parhaita ratteja mitä saatavilla ollut vanhempiin autoihin.
 
Miksi ei olisi ollut? En oikein keksi mitä haet takaa. Esim Torinohan on vanha klassikko ja IMO parhaita ratteja mitä saatavilla ollut vanhempiin autoihin.
Juu ja ymmärtääkseni ollut jo varsin suosittu muutos uusiin/uudehkoihin autoihin koska auto on pieni ja pitkäkoipisilla on vakio ratin kanssa ongelmia mahtumisen kanssa. Itsellä on tuon Nardinkin kanssa vieläkin hiukan ongelmaa ja pitää pitää jalat levällään että mahtuu pyörittelemään. Pitäisi olla lähemmäs kuskia tuleva malli niin saisi mukavasti tilaa jaloille.
 
Mietin tuota kovakattoa, että miksi se on sitten niin suosiossa? Itse ainakin näkisin sen lähinnä ongelmana, jos tulis autossa mukana, rasittava etsiä säilytystilaa ja pultata kiinni ja pois. Ei mulla olis edes tilaa säilytellä moista.

Itselläni on CLK:ssa rättikatto ja se on talviajossa. Ei ole ollut ongelmia, toki hallipaikka pitää olla ehdottomasti. Ja muutenkin muistaa paapoa sitä (silloin tällöin), esim. suojata kattoa yms, mutta hyvin se on pelannut. Takaikkuna on onneksi lasia ja siinä on jopa (toimiva) lämmitys.

Ja oikein hyvä on, jos saat auton korjattua ja kunnossa takaisin.
 
Mietin tuota kovakattoa, että miksi se on sitten niin suosiossa? Itse ainakin näkisin sen lähinnä ongelmana, jos tulis autossa mukana, rasittava etsiä säilytystilaa ja pultata kiinni ja pois. Ei mulla olis edes tilaa säilytellä moista.

Itselläni on CLK:ssa rättikatto ja se on talviajossa. Ei ole ollut ongelmia, toki hallipaikka pitää olla ehdottomasti. Ja muutenkin muistaa paapoa sitä (silloin tällöin), esim. suojata kattoa yms, mutta hyvin se on pelannut. Takaikkuna on onneksi lasia ja siinä on jopa (toimiva) lämmitys.

Ja oikein hyvä on, jos saat auton korjattua ja kunnossa takaisin.
Meitä on moneen junaan, mutta kukin tavallaan. Joillekin MX ei ole avoauto vaan urheiluauto joten kangaskatto on turhaa painoa, ei miellytä silmää ja ei ole tarpeeksi jäykkä. Tiedän monta MX:ää jossa ei ole rättikattoa jäljellä vaan kovakatto on aina kiinni. Toisille se on mahtava orkkis lisäoptio. Joillekin mukavuustekijä. Itselle vähän kahta jälkimmäistä. Lisänä toki tuo katon tuoma lisäarvo autolle. Monesti joku tietty optio vanhassa autossa nostaa sen arvoa yllättävän paljon harrastajien silmissä, vaikkei siinä välttämättä loogisesti järkeä olisikaan. Esimerkkinä vaikka jotkut tietyt tehdasoptio vanteet, joku tietty korisarja yms. Replica vanteita/korisarjoja yms saa luonnollisesti, mutta ei niillä ole harrastelijalle samaa arvoa kun tietävät että ovat replica/feikki osaa. Itse en juuri laske moiselle liikaa arvoa mutta tyhmää se olisi jättää huomioimatta saati hyödyntämättä kun se auton mukana tuli.

JOS kangaskatto on priimakunnossa ja ei olisi tehtaalta tuolla typerällä vetoketjuilla avattavalla takaosalla (muovinen takaikkuna jonka saa laskettua muusta katosta erillään) niin eipä tuo niin hirveä olisi ilman kovakattoa. Ja hyvä kangaskatto on aina parempi kuin huono kovakatto (samoin kuin hyvä kangaskatto vs huono laskettava metallikatto). Itse en niin välitä sinällään mutta on toki talvisin mukava kun saa vähän paremmin lämpöä pitävän, hiljaisemman auton ja ei tarvitse miettiä katon jatkuvaa vuoroin jäätymistä ja sulamista joka tuskin tekee kovin hyvää jännityksessä olevalle kankaalle/vinyylille/mitä onkaan joka elää auton liikkuessa vs että katto on laskettuna eikä ole imenyt sisäänsä kosteutta eikä pääse koskaan kuivumaan koska tallipaikkaa ei ole vaan auto on ulkona läpi vuoden.

Mitä säilytykseen ja rasittavuuteen tulee niin ainoa ärsyttävä asia tuossa on se että se on itselle juuri ja juuri liian iso etten saa sitä yksin irti ja kiinni vaikka sitä yksin helposti kanteleekin. Itse pidin katon kesän säilössä ja kun pakkaset tulivat niin kaverin kanssa katto säilöstä ja 5min homma+ensimmäisen kerran säätö ja häsläys että sai istumaan tiiviisti. Auto kun on pieni, kattokin on pieni helppo tunkea johonkin nurkkaan suojaan.
 
Mietin tuota kovakattoa, että miksi se on sitten niin suosiossa? Itse ainakin näkisin sen lähinnä ongelmana, jos tulis autossa mukana, rasittava etsiä säilytystilaa ja pultata kiinni ja pois. Ei mulla olis edes tilaa säilytellä moista.

Itselläni on CLK:ssa rättikatto ja se on talviajossa. Ei ole ollut ongelmia, toki hallipaikka pitää olla ehdottomasti. Ja muutenkin muistaa paapoa sitä (silloin tällöin), esim. suojata kattoa yms, mutta hyvin se on pelannut. Takaikkuna on onneksi lasia ja siinä on jopa (toimiva) lämmitys.

Ja oikein hyvä on, jos saat auton korjattua ja kunnossa takaisin.

CLK:ssa on kunnollinen useampikerroksinen ja tiivis "lämpökatto" eli se ei tarvitse erillistä kovakattoa.

Vanhassa MX-5:sessa ja esimerkiksi tuossa profiilikuvani MG MGF:ässä katto on taasen mallia ohut "rätti", jolloin talvella tai yhtään sateisemmalla kelillä tiivis kovakatto alkaa tuntua houkuttelevalta ajatukselta.

Itselläni tuossa MG:ssä on ollut kovakatto vain kerran kiinni ja se oli silloin kun ajoin auton sen hankinnan jälkeen Tampereelta silloiseen talliini, sen jälkeen kovakatto on ollut paketoituna ja säilöttynä harrastehallin parvelle.
Tosin minulla nuo avot ( MGF ja 320Ci ) ovat puhtaasti kesäkäytössä ja viettävät suuren osan kesästäkin harrastehallissa tai autokatoksessa maaten.

Rättiä pitää silti paapoa, kun UV ja epäpuhtaudet eivät tee materiaaleille hyvää.
MG:n rättikin pitää taas keväällä värjätä uuteen kukoistukseen VHT:n Vinyl Dye:llä.
 
Juu kyllähän noilla paljon voi pelata. Voit esim tehdä "kisaversion" ja esim 90-luvulla oli jo suurin osa modernista tekniikasta joten kuka piru vetää rajan ja mihin jos esim päätit rakentaa pushrod jousituksen, vetää Kevlar kuidusta kaiken mahdollisen (90-luvulla oli toki jo hiilikuitu mutta harvinaista ja hyvin rahallisesti saatavilla olevaa), rakennat jonkun ultimate moottorin joka on tehty pr mielessä yhteen autoon valmistajan toimesta (esimerkkinä Ford ja Super Transit tai Renault Espace F1 etc) ja lyöt sen autoon ja perustelet että kyllä ne silloinkin teki jo tommosia. Omassa ovat kyllä ihan auton aikakauden tuotteita mutta oli tuohonkin saatu BT mankat yms papereihin. En tosiaan tiedä miten on perustellut ja mihin asti tuo "ajan henki" on tuossa venytetty.

Jos museoautovaatimuksia lukee, niin lähtökohta on, että auto pitää olla samassa kunnossa, kuin tehtaalta lähtiessä ja osa tarkastajista on hyvinkin tarkkoja siitä.
Lainaus:
"
Museoajoneuvolta vaaditaan joko alkuperäistä vastaavaa kuntoa tai sitä,
että ajoneuvo on entistetty asianmukaisesti. Mainituilla määritelmillä tar-
koitetaan sitä, että museoajoneuvon tulee olla rakenteeltaan ja ulkoasul-
taan mahdollisimman tarkasti säilytetty sellaisena tai entistetty sellaiseksi
kuin se oli ajoneuvon valmistuttua.
"

Eri asia jos suhteilla tarkastajaan saa minkä tahansa auton museorekisteriin. Esim. kilpa-autojen museointi onnistuu ohjeen mukaan vain, jos auto on ollut aikakaudella kilpailukäytössä. Replikoiden teko ei pitäisi mennä läpi (varsinkaan f1-konseptiautoista, joita ei ole liikenteeseen tarkoitettu). Bluetooth radio on kyllä selvä virhe 90-luvun autossa mutta niin monta mielipidettä kuin tarkastajaakin.
Museoiän saisi nostaa kerralla johonkin 40+ vuoteen, ettei käsite mene ihan romukoppaan, kun alkaa perus-Corollia olla museoituna ja normaalisti liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos museoautovaatimuksia lukee, niin lähtökohta on, että auto pitää olla samassa kunnossa, kuin tehtaalta lähtiessä ja osa tarkastajista on hyvinkin tarkkoja siitä.
Lainaus:
"
Museoajoneuvolta vaaditaan joko alkuperäistä vastaavaa kuntoa tai sitä,
että ajoneuvo on entistetty asianmukaisesti. Mainituilla määritelmillä tar-
koitetaan sitä, että museoajoneuvon tulee olla rakenteeltaan ja ulkoasul-
taan mahdollisimman tarkasti säilytetty sellaisena tai entistetty sellaiseksi
kuin se oli ajoneuvon valmistuttua.
"

Eri asia jos suhteilla tarkastajaan saa minkä tahansa auton museorekisteriin. Esim. kilpa-autojen museointi onnistuu ohjeen mukaan vain, jos auto on ollut aikakaudella kilpailukäytössä. Replikoiden teko ei pitäisi mennä läpi (varsinkaan f1-konseptiautoista, joita ei ole liikenteeseen tarkoitettu). Bluetooth radio on kyllä selvä virhe 90-luvun autossa mutta niin monta mielipidettä kuin tarkastajaakin.
Museoiän saisi nostaa kerralla johonkin 40+ vuoteen, ettei käsite mene ihan romukoppaan, kun alkaa perus-Corollia olla museoituna ja normaalisti liikenteessä.
Juuri tuosta skaalasta keskustelin monen tutun kanssa eilen. Todettiin että on erittäin pitkälti katsurista riippuvaista. Osalla yksi väärä nuppi oli estänyt museoleiman, osalla oli tosiaan full on sitä ja tätä museoleimassa. Koska osa kuten minä olen saanut ohjeet että pitää olla ajan hengen mukainen, joillekin tutuille sitten taas yks yhteen tehtaalta tulleen kanssa tai leimaa ei tule.

Mitä noihin normi Corolla museoleimalla juttuihin tulee, miten se eroaa normaalista 100A tai Kuplan museoleimasta? Erittäin myytyjä kansanautoja kuten Corolla. Muista toki että 30v on 30v ja siinä missä esim oman ikäiselle 90-luvun kipot olivat ne ensimmäiset autot niin nyky 18v junnu aloittaa "pikkusen" eri ikäisellä autolla. 30v sitten on niille junnuille utopiaa. Oma autoista tykkäävä muksu kun hyppäsi autoon ihmetteli kun ei ole MITÄÄN varusteita ja oli ihan hämmentynyt kun totesin että sähköikkunatkin olivat vakiovaruste. On kyllä tottunut että moista oli 70-luvun autoissa mutta että vielä 90-luvun autoisss. Se mikä tuntuu sinulle ja jossain määrin minulle "eiliseltä" on toisille ihan jotain muuta. Mielestäni tuo 30v on varsin sopiva jotta klassikot saadaan museoleimaan. Esimerkkinä Cossu Escortteja ja Sierroja saa museoleimaan, Mazdan RX7:ja saa museoleimaan, Fox body Musseja saa museoleimaan. Autoja jotka on pääosin tuunattu pilalle tai ruostuneet pois... Saapahan ehkä jokusen omistajan rohkaistua pitämään omansa vakiona (toki jos itsellä olisi joku Cossu tai RX tms niin ei se kyllä pitkään pysyisi vakiona, ainakaan tekniikaltaan).
 
Juuri tuosta skaalasta keskustelin monen tutun kanssa eilen. Todettiin että on erittäin pitkälti katsurista riippuvaista. Osalla yksi väärä nuppi oli estänyt museoleiman, osalla oli tosiaan full on sitä ja tätä museoleimassa. Koska osa kuten minä olen saanut ohjeet että pitää olla ajan hengen mukainen, joillekin tutuille sitten taas yks yhteen tehtaalta tulleen kanssa tai leimaa ei tule.

Mitä noihin normi Corolla museoleimalla juttuihin tulee, miten se eroaa normaalista 100A tai Kuplan museoleimasta? Erittäin myytyjä kansanautoja kuten Corolla.

Siten, että 90-luvun (kansan)autot ovat jo hyvin kestäviä. Ihan eri luokkaa kuin 100A tai Kupla museoiässä.
Omasta mielestä museostatus pilataan sääntöjen tulkinnalla. Säännöt pitäisi olla selvät jo tasapuolisuuden vuoksi. Esim. "ajan hengen mukainen" on ihan eri asia, kuin tehtaalta tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Siten, että 90-luvun (kansan)autot ovat jo hyvin kestäviä. Ihan eri luokkaa kuin 100A tai Kupla museoiässä.
Omasta mielestä museostatus pilataan sääntöjen tulkinnalla. Säännöt pitäisi olla selvät jo tasapuolisuuden vuoksi. Esim. "ajan hengen mukainen" on ihan eri asia, kuin tehtaalta tullut.
Siinä olet ihan oikeassa että 90-luvun autot ovat jo huomattavasti enemmän kilometrejä kestäviä. Vaan niin se vaan on että eipä esim MK3 Golfeja, MK6 Escortteja, laatikkovolvoja, Saab 900:ia yms enää liikaa näe enää PK-seudulla kuin harvoin. Eli alkavat olla mallista riippuen jo harvinaisia tai lähellä sitä. Eli MK3 Golf on jo museoiässä vaikka tuntui että eihän siitä monen mielestä kovin kauaa ole kun niitä vielä myytiin uutena.

Tuosta samat säännöt asiasta olen samaa mieltä, TOKI pitää olla jonkin verran liikkumavaraa. Ihan HV paskaa että täysin orkkis kulunut mutta siisti auto jossa on lisätty aikanaan kuraläpät jo luovutuksessa tai asennettu esim vakkareita (tehtiin vielä 2000-luvulla esim Saabisteille jotka olivat liian pihejä tehdasvakkarin tilaamiseen) tai tosiaan joku yksi nuppi puuttuu (duunikaverin kaverille oli käynyt näin) jne. Siinä missä oma on ulkoisesti vanteita ja lievää madallusta lukuunottamatta vakio näköinen mutta sisällä juurikin pari aftermarket osaa ja se modernimpi radiokin.

Mutta tehdään uusi topic jos halutaan jatkaa ihmettelyä aiheesta. Yrittää pitää keskustelun itse topicin aiheessa.

EDIT: Tilanne itsellä että katto ilmeisesti maalattu mutta odottaa kasausta ja yrittävät saada jostain lukkopesiä yms osia. Ei kuitenkaan ainakaan tällä viikolla valmis.
 
Tähän episodiinkin tuli jonkinlainen ratkaisu. Hain auton tänään, auto käyty läpi ja katto oli tehty asiallisesti ja nätisti PAITSI takalasin reunan ympärillä pieni maalin halkeama teippirajassa joka korjataan myöhemmin. Tällä hetkellä autossa on siis väljistynyt oven lukkopesä, haljennut ovenkahva ja penkissä pientä likaa. Nuo lukot yms on tilattu mutta saatavuus ei ollut nopeinta joten ne korjataan myöhemmin. Keulasta löytyi itseltä huomaamatta jäänyt ilmeisesti kiveniskusta/jäästä/rajummasta painepesusta kuoriutumaan lähtenyt maalipaikka puskurista mutta tuo nyt on onneksi muovissa niin ei heti mätäne pystyyn. Kuulema auto on nätissä kunnossa vaikka kulumaa ja edellisten omistajien säätöjä ja hässäköitä löytyikin kuulema pari. Nyt jää kysymysmerkiksi ovatko mankan johdot ottaneet osumaa (ei ulkoisia vaurioita mutta ei ollut mankkaa mukana niin eivät voineet testata), löytyykö jostain vielä jotain vaurioita ja milloin nuo puuttuvat osat tulevat.

Jarrut olivat mallia helvetin jumissa mutta ainakin tuntuivat aukeavan hyvin. Pitää vielä käydä jossain rampilla jarruttelemassa ne auki. Mutta ai saakeli kun olikin jo ikävä ajaa autoa joka tuntuu autolta. Corolla on juu ihan pätevä a-b kulkine mutta MX vaan vetää sen fiiliksen kattoon.
 
OK, no mihis auto nyt laitetaan ettei sama toistu?
Kuka tietää. Käyttöä vartenhan tuo on tehty eli ei sitä ainakaan mihinkään talvisäilöön tms kätketä vaan sen pitää olla valmis ajoon samantien, kun tekee mieli suhailla.
 
enää liikaa näe enää PK-seudulla kuin harvoin.

Pakko tuohon vielä todeta, että PK-seudun autokanta vääristää kokonaiskuvan. Itse keski-Suomessa näen noita luettelemiasi "harvinaisia" kansanautoja lähes päivittäin, niin museokäsitekin on hieman eri. Oma asiansa on vielä lukemattomat latoihin säilötyt projektiautot.
On varmaan hyväkin, ettei vanhoja autoja pyöri PK-seudulla, esim. vanhan diesel-laatikkovolvon takana (kaupungissa) sisäilman saastemäärä on ihan uskomaton.
 
Pakko tuohon vielä todeta, että PK-seudun autokanta vääristää kokonaiskuvan. Itse keski-Suomessa näen noita luettelemiasi "harvinaisia" kansanautoja lähes päivittäin, niin museokäsitekin on hieman eri. Oma asiansa on vielä lukemattomat latoihin säilötyt projektiautot.
On varmaan hyväkin, ettei vanhoja autoja pyöri PK-seudulla, esim. vanhan diesel-laatikkovolvon takana saa kaupungissa sisäilman täyteen diesel-höyryjä...
Juu enemmän nuo ovat talleissa täällä. Tosin koomista esim omassa tilanteessa on tosiaan että taloyhtiössä oli 2kpl MX-5 NA (yksi myytiin juuri) sekä kolmas NA tai NB (nähnyt vain perän tallissa ja se on identtinen NA:ssa ja NB:ssä) ja lähialueellakin on pari NB:tä ajossa ainakin jossain määrin. Silti noita on myynnissä todella vähän ei pilalle tuunattuina tai muuten paskakuntoisina, edes kesäisin (katsoin valikoimaa kun ostin omani kesällä). Tosin eipä tuo Etelä-Suomen MX miittikään kovin montaa autoa omannut ja NA:takin oli kaksi vai kolme kun muita moninkertainen määrä. Mutta tuo oma taloyhtiö/alue nyt tuntuu olevan erikoinen kun siellä on noita vanhempia erikoismalleja oikeasti arkiajossakin ja talleissa mitä erikoisempia laitteita piilossa.

Normi kansanautoja näkee heti kun menee Kehä3:n ulkopuolelle. Tuntuu kuin autokanta vaihtuisi kertalaakista kun päästään Kehä3:n kohdalle. Alkaa näkyä ihan eri autoja kun Kehän sisäpuolella ja autokanta on paljon monipuolisempi ja keskiarvoltaan näin silmämääräisen arvion mukaan vanhempi. On mukavasti sekaisin vanhoja autoja (ei siis mitään vuoden pari vanhoja) ja aivan uusia autoja. Nykyään konttori Kehä 3:n ulkopuolella ja on kyllä laatikkovolvoa, vanhaa bimmeriä, WRX Subaruita, -90-luvun Toyotaa yms pilvin pimein. Kummasti sitä eroa vain syntyy.
 
Toivotaan että MX pysyy jatkossa kunnossa. Hyvä, että ei mennyt lunariin. Jarruja voi tosiaan putsata ihan brake cleanerilla, silläkin tulee hyvä lopputulos.
 
Toivotaan että MX pysyy jatkossa kunnossa. Hyvä, että ei mennyt lunariin. Jarruja voi tosiaan putsata ihan brake cleanerilla, silläkin tulee hyvä lopputulos.
Toivotaan. Ja toivotaan että saa olla rauhassa kun pihalla joutuu olemaan. Onneksi sentään taloyhtiössä tosiaan autoharrastajia niin tajuavat ainakin jokseenkin pitää silmällä ja auto on oikeasti ajossa eikä vain seiso ikuisuuksia parkissa.

Jarrut sai nätisti auki kun niitä käytti pari kertaa rajummin kuin poljinta herkästi hivelemällä. Nyt tarvitsee taas jarrua ylämäissä eikä ole "hill hold" toimintoa :D.
 
Hyvä että Matukka palasi ajoon!

Täällä Turun seudulla pyöri yksi uusikoppainen MX-5 kesät talvet mut nyt oli jossain vaiheessa vaihtunut tylsään kovakattoiseen targa-tyyliseen malliin (järkisyyt?). Uusin malli MX-5:stä taitaa olla harvinaisesti kevyempi kuin edellinen versio. Yleensä autot tuppaa kasvamaan kun tulee uusi malli.

Toi NA tyyppimerkintä on aina vähän hämännyt minua luulemaan että siitä on turbokin.
 
Hyvä että Matukka palasi ajoon!

Täällä Turun seudulla pyöri yksi uusikoppainen MX-5 kesät talvet mut nyt oli jossain vaiheessa vaihtunut tylsään kovakattoiseen targa-tyyliseen malliin (järkisyyt?). Uusin malli MX-5:stä taitaa olla harvinaisesti kevyempi kuin edellinen versio. Yleensä autot tuppaa kasvamaan kun tulee uusi malli.

Toi NA tyyppimerkintä on aina vähän hämännyt minua luulemaan että siitä on turbokin.
Itseasiassa siitä on joku uber harvinainen turbomalli olemassa. Mutta joku japsien mallikoodi tuo vain on. MX taas tulee sanoista Mazda experimental.
 
Täällä Turun seudulla pyöri yksi uusikoppainen MX-5 kesät talvet mut nyt oli jossain vaiheessa vaihtunut tylsään kovakattoiseen targa-tyyliseen malliin (järkisyyt?).
Tuo on se parempi versio. :swait:

Ainakin jos haluaisi coupen eikä avoautoa.
 
Tuo on se parempi versio.

Ainakin jos haluaisi coupen eikä avoautoa.
Yep, kumpi miellyttää niin menee sillä. Hyvä kompromissi avon ja coupen välimaastossa vaikka muistaakseni painavampi onkin. Itse tosin menisin silti uutta ostaessa rätillä ja kovakatolla.
 
Eikö tässä asiassa ole pieni ristiriita, kun sulla on museoajoneuvo mutta ei museoajoneuvon vakuutusta?
Ei. Jos auto on museokatsastettu ja museorekisterissä niin vakuutuksissa ei pitäisi olla muuta eroa kuin ajopäivien rajoitus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom