Vinkit vakuutusyhtiö vs kuluttaja ei lunastus/lunastus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyrres
  • Aloitettu Aloitettu

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 984
Eli... TIlanne että museorekattuun autooni (Mazda MX-5 NA) murtauduttiin ja yritettiin varastaa harvinainen/vaikeasti/huonosti saatavilla oleva osa siinä onnistumatta mutta samalla tuhoten kyseisen osan korjauskelvottomaksi. Vakuutus ei ollut museoautovakuutus vain normaali täyskasko kaikilla lisillä jotta autolla voi ajella huoleti liikenteessä ympäri vuoden ilman mutinoita kilsoista tms. Vakuutusyhtiö tuskin löytää 30v+ autoon orkkis osaa (tässä tapauksessa isoin ongelma on tuhottu kovakatto) jota ei ole tehty ymmärtääkseni kymmeniin vuosiin. Vakuutusyhtiön tarkastaja joka tarkasti auton vauriot sanoi että pahalta näyttää korjauksen kannalta. Muita vaurioituneita osia saisi todennäköisesti jossain määrin kohtuullisesti MUTTA vaurioitunut katto on ongelma. Auton arvo laskisi tuhansia euroja kyseisen osan puutteen takia... Vahinkotarkastajan alustava varovainen arvio oli että pahalta näyttää ja kertakorvaus olisi edessä. Mitä tehdä? Optimi olisi toki että korjaisivat mutta en usko että realistista mahdollisuutta tähän on koska niin spesifikit osat ovat vaurioituneet murron yhteydessä, että niiden korvaaminen olisi kovin realistinen tilanne saatavuuden ollessa mallia 0. Millä saada korvauksen summa realistiseksi että saisi korvaavan ajoneuvon esim uitettua Saksasta tai hankittua Suomesta? Kuitenkin ihan uudet talvirenkaat+alumiinivanteet, museorekisteröity (eli kunto on enemmän kuin asiallinen) auto jossa juuri yli 100tkm mittarissa (kytkin, jakopää yms uusittu 2021) jne... Ajatus oli että olisi ns "loppuelämän" kakkosauto/leikkikalu/auto millä ajamisesta nautitaan joka sekuntti jos mahdollista... Rehellisesti hiukan hukassa mitä tässä kelaisi. Pelko oli persiissä että saattaisi olla tilanne että lunastus olisi iso optio mutta näyttää todennäköisemmältä ja todennäköisemmältä, joten miten saada ostohinnaltaan varsin "halpa" auto korvattua vastaavankuntoisella autolla? Millä perustella, millä myydä, millä vääntää?
 
Kyllähän sä voit pyytää korvauksen lunarista myös siten, että raato jää sulle :confused:
 
Olet varmaan ulkomailta katsonut myös? Melkeinpä kääntyisin kbc garagen suuntaan tuovat jdm autojen osia ja autoja suomeen he ovat yllättäneet muutaman kerran erikoisemmilla osilla.
 
Etit netistä samanlaisen katon, mikä on myynnissä (gomiata.com?) ja ynnäilet kaikki kulut tulleja, maalaamisia yms myöten yhteen ja esität sen vakuutussedälle. Ei tuo sen kummempaa ole.
 
Ei ne väkisin lunasta autoa pois, vaan siinä tapauksessa ilmoitat että pidät auton ja saat kertakorvauksen.
Oli juuri saman tyyppinen tapaus joitakin viikkoja sitten. Hieman eri mutta kyselin vakuutusyhtiöltä tarkkaan, että mitä tapahtuu jos korjauskustannus ylittää auton hinnan ja menisi lunastukseen jne jne.
 
Olet varmaan ulkomailta katsonut myös? Melkeinpä kääntyisin kbc garagen suuntaan tuovat jdm autojen osia ja autoja suomeen he ovat yllättäneet muutaman kerran erikoisemmilla osilla.
Ulkomailla on vissiin vähän samaa ongelmaa ettei kattoja ole ja jengi ostaa kokonaisia autoja saadakseen vain katon. Pitää kysellä tuo KBC garage. Tutuilta MX kuskeilta jo kyselin ja kenelläkään ei ollut tiedossa ketään joka olisi ollut valmis luopumaan omasta katostaan.

Tuon katto-ongelman tekee kinkkiseksi se että auto on pihalla ilman suojaa säältä. Kangaskatto kyllä kestää vesisateet jne mutta ei lumen ja jään painoa. Tai siis... takaikkuna on muovia ja vetoketjuilla kiinni, sen ja muun katon välisistä saumoista pääsee tunkemaan kädet sisään koska ikkunan osa ei ole enää 100% kireä. Eli kosteutta tulisi sisään pirusti. Kesällä ei ongelma mutta talvisin ei kovin optimaalinen.
 
Tulipa äsken IF:ltä mielenkiintoinen viesti. Auto on päätetty korjata. Aiemmin tarkastajan kanssa keskustellessa puhui romuttamo-osista mikä on ihan ok kunhan ovat orkkis osia ja kunto museoautoon soveltuva. Ihmettelen kyllä mistä löysivät osat tällä aikataululla päätöksen tekemiseksi. Sain meinaan asiaa etenemään poliisin hidasteluiden takia vasta pe. Pääasia toki että korjaavat mutta mietityttää kyllä mistä ja mitä osaa ovat miettineet.
 
Ehkä niillä on jemmassa joku vastaava lunastustapaus, missä katto ehjä? Mene ja tiedä. Voisko vakuutusyhtiö olla noin kauaskatseinen?
 
Ehkä niillä on jemmassa joku vastaava lunastustapaus, missä katto ehjä? Mene ja tiedä. Voisko vakuutusyhtiö olla noin kauaskatseinen?
Tai olisivatko ottaneet kuuleviin korviinsa kun sanoin että jengi ostelee kokonaisia autoja vain saadakseen katon. Sitäkään en tiedä ostavatko osia/autoja ulkomailta ja omaisivat kontakteja esim Saksasta tai UK:sta jossa niitä on enemmän. Nettiautossakaan kun ei ollut kuin kaksi NA:ta myynnissä ja niistä toinen omasi kovakaton ja sekin on nyt myyty. Periaatteessa tuo jonkun kilvettömän projektin osto olisi järkevää jos siinä löytyisi katto. Saisi pisteosat, olisi mahdollisesti osia ylläreitä varten yms. Miinuksena taas mahdollisesti orkkista huonommat osat tai paskaksi kuluneet. Tai sitten kaveri jolle näytin autoa tuntui tuntevat MX:n varsin hyvin ja oli kuulema odottanut innoissaan että saavun näyttämään autoa tietää jonkun joka tietää jonkun.
 
Viimeksi muokattu:
Oon ollut siinä käsityksessä, että noita kovia kattoja saa kyllä ihan uutenakin, hintaa vaan on tietysti. Käytettynä on hankala kotimaasta löytää tai pitää ainakin olla hereillä ja valmiina ostamaan heti kun jostain ilmestyy myyntiin. Briteissä kai saatavuus ja hinnatkin vielä ihan siedettäviä, mutta kuljetus Suomeen on hankala. Rätilläkin kyllä pärjää talvella ihan ok, sen muovisen takalasin kanssa saa vaan olla aika varovainen ja näkyvyys taakse aika olematon. Useampi talvi tuli kuitenkin aikoinaan rätillä mentyä.
 
Oon ollut siinä käsityksessä, että noita kovia kattoja saa kyllä ihan uutenakin, hintaa vaan on tietysti. Käytettynä on hankala kotimaasta löytää tai pitää ainakin olla hereillä ja valmiina ostamaan heti kun jostain ilmestyy myyntiin. Briteissä kai saatavuus ja hinnatkin vielä ihan siedettäviä, mutta kuljetus Suomeen on hankala. Rätilläkin kyllä pärjää talvella ihan ok, sen muovisen takalasin kanssa saa vaan olla aika varovainen ja näkyvyys taakse aika olematon. Useampi talvi tuli kuitenkin aikoinaan rätillä mentyä.
Itse taas olen ymmärtänyt että uusia ei enää saisi vaan olisivat loppuneet kaikkialta. Klooneja toki on mutta laatu kuulema paskasta kohtuu hyvään mutta mikään ei KUULEMA ole läheskään yhtä hyvä kuin orkkis lasi-ikkunainen Mazdan tekele. Voihan se olla että ovat valmiit maksamaan kalliin hinnan ja kuljetukset koska laskivat lunarikorvauksien kasvavan 15ke+ paikkeille (mm. yksi tuplasti enemmän ajettu, ei orkkis ja ei rättikattoinen myytiin äsken melkein noilla hinnoilla ja ei ole edes kevät).

Tuo näkyvyys taas on koominen. Koen että työautona olevasta Corolla hatchbackistä näkee taakse huonommin vs MX kangaskatto ylhäällä. Ei toki kumpikaan parhaimpia tuon suhteen.

Ja itsellä se takaikkunan sivujen päästämä kosteus ei mahdollistaisi ajoa mitenkään/joka aamu pitäisi lämmitellä autoa pirusti ja kuivata ikkunoita sisältä. Katto on ymmärtääkseni orkkis joten on kyllä siisti mutta pientä venymää siellä takaikkunan kohdilla joten ei tosiaan 100% tiivis jos takaikkunalle kohdistuu painoa. Tosin kyllä noita välillä näkee liikenteessä. Lähialueella on pari NB:tä, naapurin NA on myyty mutta taloyhtiössä pitäisi olla vielä toinen sininen yhdessä talleista. Muutenkin tuntuu että noita on jostain syystä kertynyt lähialueelle todella paljon.
 
Tuo näkyvyys taas on koominen. Koen että työautona olevasta Corolla hatchbackistä näkee taakse huonommin vs MX kangaskatto ylhäällä. Ei toki kumpikaan parhaimpia tuon suhteen.

Lähinnä se, että talvella siitä rätin muovi-ikkunasta ei näe ison osan ajasta kirjaimellisesti yhtään mitään, kun ei sitä esim raapalla pysty kunnolla putsaamaan jäästä. Sulan aikaan kyllä ihan ok näkyvyys toki.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä se, että talvella siitä rätin muovi-ikkunasta ei näe ison osan ajasta kirjaimellisesti yhtään mitään, kun ei sitä esim raapalla pysty kunnolla putsaamaan jäästä. Sulan aikaan kyllä ihan ok näkyvyys toki.
Njuu se. Itse tosin en välitä takalasin puhtaudesta juuri missään autossa. Peilit ja sivulasit sulina ja asia selkeä. Ajellut niin pitkään hatchbackeillä missä kontti ja takalasi aina paskasena tai lumessa/jäässä ettei siihen enää kiinnitä mitään huomiota.
 
Johan on IF :D. Yhtäkkiä taas että lunariin.

Itse tarkastaja siis soitti ja oli että jooo... pahalta näyttää ellei nyt jotain ihmettä tapahdu mutta lupasi nyt sitten selvitellä olisiko jossain joku ihmeellisesti myymässä moista. Ehdottelin jo ties mitä millä saataisiin homma kasaan mutta taas menee kuulema viikko...
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemusta tilanteesta jossa kunnoltaan samanlaisia ei kovin monta ole suomessa ja myynnissä vielä vähemmän (en tarkoita että oma olisi täysin naarmuton tms täydellinen mutta oma on full on orkkis/aikakauden osilla kasattu ja museorekisterissä aka verot, vakuutukset, harvemmat katsastukset, pitää arvonsa paremmin jne) ja pitäisi määritellä hintaa?

Katselin esim saksan nettiauton vastinetta ja hinnat orkkiskuntoisista vaihtelivat 15-25ke, semi ok kuntoiset vähän laitellut tai huonompikuntoiset olivat siinä 10ke paikkeilla ja kaikki parempikuntoiset mitä äkkiä katsoin läpi olivat about samoilla spekseillä kuin oma ja joko samoilla kilsoilla tai 20-30tkm verran vähemmän ajettuja ja omasivat kovakaton TAI olivat limited edition malleja TAI olivat esim turbotettuja/muuten todella rajusti modattuja olivat automaattisesti 20-25ke. Mietin tässä vain että koska suomessa ei tarjontaa/osia niin ehdottaisi kertakorvausta ja uittaisi saksasta jonkun ei niin orkkiksen (alustasarja, vanteet, rattia, stereot, 1.8 kone, varusteita jne...) mutta isommilla kilsoilla. Tässä vaan tosin painaa se että omassa on jo alustasarja aikakaudelta, peltipakosarja, filtteri, stereot, LSD, vanteet, kovakatto, kytkin ja jakopää tehty vuosi-puolitoista sitten, kahdet hyvät renkaat...

Mitä itse tekisitte? Ottaisitteko kertakorvauksen ja yrittäisitte metsästää kovakattoa, pistäisitte suoraan uuden kangaskaton joka sopisi ympärivuotiseen käyttöön ja vähän muuta kuntoon ja takkiin hinnassa mutta saisitte ehkä yleiskuntoa paremmaksi, yrittäisittekö saada uitettua toista autoa vai mitä pirua tässä tekisi?
 
Viimeksi muokattu:
No eikö se ole aika selvä valinta, kun sun yksilössä paljon tehty viime aikoina? Rahat käteen ja korjaamaan. Se on sitten puhujanlahjoista kiinni mihin hintaan tuollaisen kovan katon korvaamisen saa nostettua.
 
Tuskin kannattaa ainakaan alkaa koko autoa uittamaan mistään. Maksaa maailmalla nykyisin maltaita, Suomessa hinnat jopa vielä aika kohtuullisia, vaikka tarjonta melko vähäistä toki. Kertakorvausta katosta ja verkot vesille ja kyttäämään/kyselemään josko joku omastaan luopuu.
 
Viimeksi muokattu:
No eikö se ole aika selvä valinta, kun sun yksilössä paljon tehty viime aikoina? Rahat käteen ja korjaamaan. Se on sitten puhujanlahjoista kiinni mihin hintaan tuollaisen kovan katon korvaamisen saa nostettua.
Kun ei tuo niin simppeliäkään ole vaikka periaatteessa järki sanoisi että noinhan se pitäisi tehdä. Mieli vain on outo asia auton arvon kanssa laskellessa. Plus museoautossa on myös omat vittumaisuutensa. En saa tehdä sitä, en saa tehdä tätä. Onneksi edellinen omistaja on saanut modernit stereot läpi museoleimasta ihan papereihin asti niin ei tarvitse niitä kirota... Tavallaan tekisi mieli lyödä rajumpaa penkkiä, rajumpaa rengastusta, enemmän tehoa (ultimate dream olisi joko törkeän kireä vapari tai 1.6 turbo nimenomaan 1.6, ei 1.8 turbo koska 1.6 olisi niin törkeän piikikäs kun pääsisi nokalle että antaisi oikeaa haastetta). Juu tiedän että tuo vaatisi rahaa, vaivaa ja etenkin jääräpäisyyttä mutta olisi mahdollista saada läpi museoautona (ainakin yksi turbollinen on suomessa museoleimalla) mutta onko sen vaivan arvoista että metsästät jokaista osaa sieltä ja täältä vs hyvä aftermarket. En kadu että ostin orkkis+ kuntoisen vaan etenkin tällä hetkellä olen pirun iloinen että ostin, mutta välillä on kyllä harmittanut ettei saa tehdä sitä ja tätä oman makunsa mukaan. Juu alustasarja sallii vetää auton tonttiin, renkaita ja vanteita voi vaihdella miten sattuu mutta ei sekään aina riitä vaan olisi mukava tuoda jotain moderneja asioitakin sekaan vaikka analogisesta ja old schoolista tykkäänkin.

Tällä hetkellä isoin ongelma on etten voi jättää autoa pihaan tuon katon kanssa kovin pitkäksi aikaa ettei ala homehtumaan (suolapussit on kyllä sisällä) kun en voi ajaa kovakaton kanssa tai ottaa sitä pois koska kangaskatto ei kestä lumen ja jään painoa vaan päästäisi kaiken kosteuden sisään. Yksi teoreettinen optio olisi toki kysellä kangaskaton uusimista jollain heidän kumppanillaan (tiedän että heillä on moinen käytössään) yms korjaamalla muita puutteita yli jäävillä rahoilla mutta tuo vaatisi että firma oikeasti hyväksyy konseptin siitä että auto ei ole mikään 90-luvun vaihteen romu vaan oikeasti klassikko ja arvo on oikeasti 15ke+ vs 1.5ke. Jos jotain lohduttavaa oli niin kaveri joka käsitteli tuota asiaa oli todella asiallisen oloinen ja tuntui aidosti yrittävän ratkoa ongelmaa vaikka tietää miten vaikea tilanne on molempien osapuolien kannalta. Tosin, nyt kun sanon tämän niin tarjottu summa on juurikin 1.5ke :D

Kovakaton pelkkä maalaus on jo 525e IF:n laskelman mukaan. Hauskinta oli että oma arvio oli 500e töineen ja heillä heitettiin hinnaksi lähemmäs tonnia kunnes laski ja päätyi hintaan 525e. On se silmä jokseenkin tallella vielä :D. Siihen jos pre covid katot olivat 2000-2500eur/puntaa sen perusteella mitä googlailin joten mitä lienet suomessa tällä hetkellä. Se olisi jo 525e plus sanotaan nyt 3000e. Kyllähän tuolla saisi jo sitä ja tätä tehtyä toisaalta... PRKL kun tunteet, järki, arvo ja kokonaisuus tappelevat keskenään ja siihen kun lisää vakuutusyhtiön...
 
On se silmä jokseenkin tallella vielä :D. Siihen jos pre covid katot olivat 2000-2500eur/puntaa sen perusteella mitä googlailin joten mitä lienet suomessa tällä hetkellä. Se olisi jo 525e plus sanotaan nyt 3000e. Kyllähän tuolla saisi jo sitä ja tätä tehtyä toisaalta... PRKL kun tunteet, järki, arvo ja kokonaisuus tappelevat keskenään ja siihen kun lisää vakuutusyhtiön...
Ei ne nyt noin hinnoissaan sentään ole. Jollain 1000-1500€ ne kovat katot mitä myynnissä nähnyt on viime vuosina Suomessa vaihtanut omistajaa. Sikäli kun tosiaan sellaisen vaan löytää. Rätin uusiminen itse voisi olla ihan peliliike, jos mahdollista, se ei kovin paha hommana kuitenkaan ole ja osat on halpoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ne nyt noin hinnoissaan sentään ole. Jollain 1000-1500€ ne kovat katot mitä myynnissä nähnyt on viime vuosina Suomessa vaihtanut omistajaa. Sikäli kun tosiaan sellaisen vaan löytää. Rätin uusiminen itse voisi olla ihan peliliike, jos mahdollista, se ei kovin paha hommana kuitenkaan ole ja osat on halpoja.
Hmmm.... Onko vinkkejä kattojen suhteen? Niin kangas kuin kova? Mistä mitä yms?
 
Hmmm.... Onko vinkkejä kattojen suhteen? Niin kangas kuin kova? Mistä mitä yms?
Kotimaasta kovan katon kyttäilyyn ja kyselyyn ainakin Miata club of Finlandin ja Miata crew of Finlandin fb- ja whatsapp-ryhmät. Ja miata.fi-foorumi toki vaikka aika kuollut alkaa nykyisin olla. Rättejä sai ainakin ennen brexitia briteistä halvalla, nyt varmaan kyllä vähän arvokkaampaa. IL Motorsportilla Saksassakin näkyi ainakin halvimmat olevan alta viiden sadan.
 
Kotimaasta kovan katon kyttäilyyn ja kyselyyn ainakin Miata club of Finlandin ja Miata crew of Finlandin fb- ja whatsapp-ryhmät. Ja miata.fi-foorumi toki vaikka aika kuollut alkaa nykyisin olla. Rättejä sai ainakin ennen brexitia briteistä halvalla, nyt varmaan kyllä vähän arvokkaampaa. IL Motorsportilla Saksassakin näkyi ainakin halvimmat olevan alta viiden sadan.
Kangaskattoja kyllä saa, mutten ole koskaan uusinut avoauton kattoa joten ei MITÄÄN hajua mitä kysyä/tilata. Erojahan noissa on malleissa, materiaaleissa yms. Mikä sitten on hyvä/huono. Jos päätyisin vaihtamaan kangaskattoon niin sen pitäisi kestää olosuhteita. IL:ltä on muuta osaa tullut tilattua mutten ole rättejä katsellut.
 
Kangaskattoja kyllä saa, mutten ole koskaan uusinut avoauton kattoa joten ei MITÄÄN hajua mitä kysyä/tilata. Erojahan noissa on malleissa, materiaaleissa yms. Mikä sitten on hyvä/huono. Jos päätyisin vaihtamaan kangaskattoon niin sen pitäisi kestää olosuhteita. IL:ltä on muuta osaa tullut tilattua mutten ole rättejä katsellut.
Noista materiaaleista en osaa kyllä itsekään lähteä sanomaan mikä sitten olisi se fiksuin. Sellainen ainakin missä lasinen takaikkuna kannattaa varmaan panostaa, mikäli se noiden museointihommien kannalta ei ole ongelma. Na:tahan kun ei lasisella ole alunperin saanut.
 
Noista materiaaleista en osaa kyllä itsekään lähteä sanomaan mikä sitten olisi se fiksuin. Sellainen ainakin missä lasinen takaikkuna kannattaa varmaan panostaa, mikäli se noiden museointihommien kannalta ei ole ongelma. Na:tahan kun ei lasisella ole alunperin saanut.
Veikkaan että tuon lasisen saa kyllä myytyä läpi ajanmukaisena custom osana ihan nätisti. Ja enpä ollut IL:n valikoimaa katsonut mutta ainakin tällä hetkellä siellä olisi kovakattoakin saatavilla hintaan 2300e... Aka hinnat olisivat tulleet jopa alas sitten precovid hintojen. Äkkiä piti jättää vakuutusyhtiölle soittopyyntö että hei hei hei osaa olisi.
 
Jos korjaamaan suostuvat, niin tietysti korjaus täysimääräisenä - omavastuu tuottaa parhaan tuloksen. Lunastukseen mennessä pakko ottaa kertakorvaus, jos auton haluaa pitää.
 
Juu... pitää odotella nyt tarkastajan takaisinsoittoa, nyt kun olen infonnut osan olevan saatavilla (tällä hetkellä) ja sen hinnan. Muut osat uskon heidän kykenevän hankkimaan suomesta.
 
Juu... pitää odotella nyt tarkastajan takaisinsoittoa, nyt kun olen infonnut osan olevan saatavilla (tällä hetkellä) ja sen hinnan. Muut osat uskon heidän kykenevän hankkimaan suomesta.

Soittiko ne? Harmi jos kuvauksen mukainen auto menee lunariin, kun vastaavaa voi olla hankalahko saada jos mitenkään.
 
Soittiko ne? Harmi jos kuvauksen mukainen auto menee lunariin, kun vastaavaa voi olla hankalahko saada jos mitenkään.
Homma meni vielä mutkikkaammaksi. Koska murtomiehet ovat olleet ihan sekaisin/osaamattomia/keskeytetty/tms=heidän päässä herää heidän sanojensa mukaan kysymyksiä koska teko on niin järjetön/epälooginen/oudosti tehty yms. Ymmärrän toki koska niin minullekin heräsi mutta ne käytiin jo kauan sitten puhelimessa läpi tarkastajan kanssa ja molemmat ihmeteltiin ja yritettiin ikuisuuksia keksiä ja miettiä että mitä helvettiä tässä on yritetty tehdä ja miksi joten sen osan piti olla ohi ja asian piti vihdoin edetä.

Vein siis auton torstaina korjaamolle mikä korjaa myös matkailuautoja yms missä on paljon kuitu/komposiittihommia ja sanoivat että korjaus onnistuu. Ottivat sitten paremmat kuvat ja alkoivat ihmettelemään katkenneita pultteja (päät kuulema kirkkaat eli oman näkemyksen mukaan pakko olla tapahtunut murron yhteydessä, etenkin kun muitakin pultteja oli availtu ja pultit ovat muuten hapettuneet pinnasta), rälläkkä tms jälkiä salpojen alla (itsellä ei mitään hajua mistä ovat tulleet ja milloin mutta alla on jotain outoa jälkeä joka näkyy kuvissakin. Olivat yhteydessä vakuutusyhtiöön. Tähän kun lisää tuon ettei subbari, työkalut yms ole kelvanneet kaverille/kavereille niin päättivät nyt pe että on liian epäilyttävää ja pistivät korjauksen paussille. Soittelin jo tarkastajien esimiehelle jolle kerroin homman ja lupasi selvitellä ma. En meinaan kovin tykännyt siitä että kysymykset muotoiltiin niin että minun pitäisi tietää vastaukset tai asia muuttuu monimutkaiseksi.
 
Pari tyhmää kysymystä:

Ajat museoautolla ympäri vuoden? Eikö niissä ole se 30 päivän rajoitus? Toki ei kai sitä kukaan valvo ja sinänsä tuollaisella autolla ajaminen on kulttuuriteko!

Yleensä vakuutusyhtiöt ei anna noin vanhaan autoon kaskoa, miten sait sen?
 
Pari tyhmää kysymystä:

Ajat museoautolla ympäri vuoden? Eikö niissä ole se 30 päivän rajoitus? Toki ei kai sitä kukaan valvo ja sinänsä tuollaisella autolla ajaminen on kulttuuriteko!

Yleensä vakuutusyhtiöt ei anna noin vanhaan autoon kaskoa, miten sait sen?
Itselle sanottiin trafista, leimakonttorilta ja vakuutusyhtiön toimesta että saan ajaa ympäri vuoden jos vain otan normi vakuutukset yms. Edellinen omistaja totesi että turha siitä vakuutuksesta mitään on maksaa kun ei sitä kukaan valvo mutta halusin mennä juuri kuten pitää ettei tule mitään mussutusta mistään.

Eli vakuutus on täysin normihintainen eikä esim lunastusarvoa ole määritelty ennakkoon kuten museoautovakuutuksessa. Ja itsellä kaikki firmat tarjosivat täyskaskoa tuulilasivakuutuksineen, sijaisautoineen yms. Otin sitten kaikki paitsi sijaisauton.

Kun nyt prkl saisi auton kuntoon... Ajo korjaamolle oli niin mahtava fiilis. Ihan kuin oli Teslasta Mazdaan hyppääminen. Se fiilis mikä siitä irtosi kun saat ottaa kaiken tehon irti laillisesti, imuäänet, pakoäänet, vaihteiden loksahtelu ja se pirun ajettavuus... Vituttaa niin paljon jo ajaa "normi" autolla ajot työajojen ulkopuolella. Niin muija, joka ei välitä autoista, kuin muksu joka diggaa autoista ovat jo valitelleet että kaipaavat autoa. Muksulta tuota osasi odottaa mutta muijalta en osannut yhtään odottaa :D.

Edit: Ja ajettaviksi ne autot on tehty. Garage queen ei kuulu omaan autoharrastukseen. Omassakin koneen käynti, kytkin aski yms ovat vain parantuneet mitä enemmän ovat saaneet kilsoja alleen.
 
Viimeksi muokattu:
Homma meni vielä mutkikkaammaksi. Koska murtomiehet ovat olleet ihan sekaisin/osaamattomia/keskeytetty/tms=heidän päässä herää heidän sanojensa mukaan kysymyksiä koska teko on niin järjetön/epälooginen/oudosti tehty yms. Ymmärrän toki koska niin minullekin heräsi mutta ne käytiin jo kauan sitten puhelimessa läpi tarkastajan kanssa ja molemmat ihmeteltiin ja yritettiin ikuisuuksia keksiä ja miettiä että mitä helvettiä tässä on yritetty tehdä ja miksi joten sen osan piti olla ohi ja asian piti vihdoin edetä.

Vein siis auton torstaina korjaamolle mikä korjaa myös matkailuautoja yms missä on paljon kuitu/komposiittihommia ja sanoivat että korjaus onnistuu. Ottivat sitten paremmat kuvat ja alkoivat ihmettelemään katkenneita pultteja (päät kuulema kirkkaat eli oman näkemyksen mukaan pakko olla tapahtunut murron yhteydessä, etenkin kun muitakin pultteja oli availtu ja pultit ovat muuten hapettuneet pinnasta), rälläkkä tms jälkiä salpojen alla (itsellä ei mitään hajua mistä ovat tulleet ja milloin mutta alla on jotain outoa jälkeä joka näkyy kuvissakin. Olivat yhteydessä vakuutusyhtiöön. Tähän kun lisää tuon ettei subbari, työkalut yms ole kelvanneet kaverille/kavereille niin päättivät nyt pe että on liian epäilyttävää ja pistivät korjauksen paussille. Soittelin jo tarkastajien esimiehelle jolle kerroin homman ja lupasi selvitellä ma. En meinaan kovin tykännyt siitä että kysymykset muotoiltiin niin että minun pitäisi tietää vastaukset tai asia muuttuu monimutkaiseksi.

Notta asia vielä kesken. Onneks ei ole käyttis mitä päivittäin tarvii.

Se on tuo vakuutusyhtiöiden kanssa joskus hankalaa. Muutama vuosi sitten kun isäukko veti autonsa lunariin omaa syytään. Korjaamo otti kuvat ja toimitti arvion, sitten vakuutusyhtiön tarkastajan kanssa kun juttelin asiasta niin päästiin hyvään päätökseen, autosta sai enempi mitä siitä oli maksettu. Ainoa laatuaan suomessa koska tuonti vaikkei mikään harvinaisuus missään nimessä. Tosin muutaman tonnin kärryssä se nyt oli se ja sama.
Sitten piti piirrellä jotain kuvia ja kertoa mitä kävi mitenkin, vaikka poliisin rapoissa oli ihan selvät tiedot. Munhan ne olis pitänyt hoitaa vaikken tiedä vittuakaan mitä missä jossain mulle vieraassa kaupungissa on käynyt jossain paikassa :D Iskällä e ole enää korttia eikä autoa, niin moinen ei toistu.

Mutta tuossa casessa on nyt ihan selvä että kattoa haettiin koska kallis ja harvinainen, subbareista tms ei kait paljoa pimeillä markkinolla saa nykyään. Tilauskeikka ehkä joltain joka tarvii kovaa kattoa. Itse tällein ei niin harrastajana olisi tullut mieleenkään että MX katto voi olla kallis. Trans Amin targat esim. taas taitaa olla haluttua kamaa niissä vanhemmissa, ja varmaan tuhansittain muitakin pisteosia muista autoista.
 
@Myrkky tilauskeikalta tuo vaikuttaa kaikkein todennäköisimmin... Kuka muu kuin harrastaja tajuaisi katon arvoa saati minne sen saisi myytyä ellei ostaja olisi jo tiedossa. Ongelma on miten homma on voitu kusta noin isosti. Simppelit lukot, 5min homma ottaa katto ja poistua. On ryhdytty vääntämään, kääntämään, paskomaan... Miksi? Itse kyllä ensimmäistä kertaa lukkoja avatessa ihmettelin miksi ei aukea kun en tajunnut lukituksen varmistuksen nappeja koska aiemmassa avossa ollut moisia. Meni se sekunti pari kunnes tajusi toiminnan. Ehkä ollut pimeässä vaikeampi havaita miten tuo toimii. Ei vaan käy järkeen miksi on osattu alkaa irrottamaan salpoja katosta vs vain avata ne. Ja jos tosiaan tilauskeikka niin miksi noin amatöörit asialle. Ei käy järkeen. Jotain outoa tuossa on... Mutta sen ei taas pitäisi olla meikäläisen ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
@Myrkky tilauskeikalta tuo vaikuttaa kaikkein todennäköisimmin... Kuka muu kuin harrastaja tajuaisi katon arvoa saati minne sen saisi myytyä ellei omistaja olisi jo tiedossa. Ongelma on miten homma on voitu kusta noin isosti. Simppelit lukot, 5min homma ottaa katto ja poistua. On ryhdytty vääntämään, kääntämään, paskomaan... Miksi? Itse kyllä ensimmäistä kertaa lukkoja avatessa ihmettelin miksi ei aukea kun en tajunnut lukituksen varmistuksen nappeja koska aiemmassa avossa ollut moisia. Ehkä ollut pimeässä vaikeampi havaita. Ei vaan käy järkeen miksi on osattu alkaa irrottamaan salpoja katosta vs vain avata ne. Ja jos tosiaan tilauskeikka niin miksi noin amatöörit asialle. Ei käy järkeen. Jotain outoa tuossa on... Mutta sen ei taas pitäisi olla meikäläisen ongelma.

Sehän se että amatöörit asialle. Joku fiksumpi keikan tilaaja olisi varmaan kertonut miten asia hoidetaan. Kun tuo on helppo irroittaa, kuten kaikissa muissa vastaavissa about. Toisaalta sitten pienet on piirit näissä malleillessa niin jos löytyisi joku katon etsijä netissä niin... sitten poliisin rerussit ja mielenkiinto etsiä parin tonnin juttua.

Kuitenkin tuo on vakuutusyhtiölle pähkinöitä ei mikään ultimaattisen kallis asia, museorek kuitenkin niin ei mitään siimaa sinne vaan korvaukset kohdilleen. Kandee hankkia semmoinen tallipaikka missä harraste saa olla rauhassa jatkossa säältäkin suojassa.
 
Sehän se että amatöörit asialle. Joku fiksumpi keikan tilaaja olisi varmaan kertonut miten asia hoidetaan. Kun tuo on helppo irroittaa, kuten kaikissa muissa vastaavissa about. Toisaalta sitten pienet on piirit näissä malleillessa niin jos löytyisi joku katon etsijä netissä niin... sitten poliisin rerussit ja mielenkiinto etsiä parin tonnin juttua.

Kuitenkin tuo on vakuutusyhtiölle pähkinöitä ei mikään ultimaattisen kallis asia, museorek kuitenkin niin ei mitään siimaa sinne vaan korvaukset kohdilleen. Kandee hankkia semmoinen tallipaikka missä harraste saa olla rauhassa jatkossa säältäkin suojassa.
Ymmärrän tottakai että vakuutusyhtiön kannalta outo tilanne. Mutta vastaavasti useat hyvässä hengessä käydyt keskustelut asiasta ja rehellinen outouksien esiin tuominen ja ihmettely... Mitä pirua sitä normi kansalaisena voisi tehdä enempää. Joo olisin sanoa sitä tätä ja valehdella tehden hommasta simppelin mutten prkl vain toimi niin.

Ja jos olisin tajunnut vaurioiden laajuuden aamulla kiireessä olisin reagoinut huomattavasti eri tavalla. Kaikki olisi kuvattu, poliisi kutsuttu yms yms... Mutta autoon mennessä vaikutti vain siltä että olisi normi yritys löytää jotain varastamisen arvoista ja epäonnistuttu. Ei pieneen mieleenkään tullut että joku yrittäisi pölliä kattoa.

Ja mitä säilytykseen tulee niin vuosien jonot taloyhtiön talleihin vaikka niitä onkin enemmän kuin 90% normi taloyhtiöistä. Voihan sitä toki aina kysellä jos saataisiin kameravalvontaa mutta alue mikä pitäisi kattaa on varsin vaikea jos haluaa mitään yksityiskohtia vs että näet että siinä meni joku siihen ja siihen aikaan, ilman mitään yksityiskohtia. Mietin itse siis jo asuntoa ostaessa karkean kameravalvonnan suunnitelman mutta oletus oli että olisi kohtuu turvassa kun havaitaan että autoa käytetään jatkuvasti ja ei vain seiso pihalla. Pitää varmaan rakennella ainakin simppeli ajonesto tms autoon niin ei koko auto lähde kävelemään minuutissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän tottakai että vakuutusyhtiön kannalta outo tilanne. Mutta vastaavasti useat hyvässä hengessä käydyt keskustelut asiasta ja rehellinen outouksien esiin tuominen ja ihmettely... Mitä pirua sitä normi kansalaisena voisi tehdä enempää. Joo olisin sanoa sitä tätä ja valehdella tehden hommasta simppelin mutten prkl vain toimi niin.

Ja jos olisin tajunnut vaurioiden laajuuden aamulla kiireessä olisin reagoinut huomattavasti eri tavalla. Kaikki olisi kuvattu, poliisi kutsuttu yms yms... Mutta autoon mennessä vaikutti vain siltä että olisi normi yritys löytää jotain varastamisen arvoista ja epäonnistuttu. Ei pieneen mieleenkään tullut että joku yrittäisi pölliä kattoa.

Ja mitä säilytykseen tulee niin vuosien jonot taloyhtiön talleihin vaikka niitä onkin enemmän kuin 90% normi taloyhtiöistä. Voihan sitä toki aina kysellä jos saataisiin kameravalvontaa mutta alue mikä pitäisi kattaa on varsin vaikea jos haluaa mitään yksityiskohtia vs että näet että siinä meni joku siihen ja siihen aikaan, ilman mitään yksityiskohtia. Mietin itse siis jo asuntoa ostaessa karkean kamera järjestelmän suunnitelman mutta oletus oli että olisi kohtuu turvassa kun havaitaan että autoa käytetään jatkuvasti ja ei vain seiso pihalla. Pitää varmaan rakennella ainakin simppeli ajonesto tms autoon niin ei koko auto lähde kävelemään minuutissa.

Simppeli ajonesto voi olla vaikka irroittaa joku sulake tai muuta mikä estää auton käytön. Kaverilla oli aikoinaan vanha Toyota josta napsi iltaisin pois jotain osia mitkä oli helppo laittaa siinä minuutissa takaisin, alue oli huono mutta autoa ei koskaan varastettu tai edes yritetty.
 
Simppeli ajonesto voi olla vaikka irroittaa joku sulake tai muuta mikä estää auton käytön. Kaverilla oli aikoinaan vanha Toyota josta napsi iltaisin pois jotain osia mitkä oli helppo laittaa siinä minuutissa takaisin, alue oli huono mutta autoa ei koskaan varastettu tai edes yritetty.
Juu ei tuo salatiedettä ole. Ennen jengi käytti kytkimiä/nappeja jotka olivat piilossa tai esim Kuplassa oli helppo napsia sulakkeita irti nopeaan tahtiin. Nykymaailmassa olisi helppo toteuttaa joka BT pohjainen luuri lähellä=ajonesto pois päältä, luuri kaukana=ajonesto päällä. Omat taidot eivät tuohon riittäisi ilman apuja mutta tekniikka itsessään on ymmärtääkseni varsin simppeli. 1kpl rele kytkettyn johtoon x, siihen arduino tms joka ohjaa relettä ja koodit perään ja siinä se. Ainoa miinus tuossa olisi että tuota ei näe ulospäin mikä tarkoittaisi että muovit yms paskaksi mutta auto on silti jumissa parkissa. Itselle on käynyt tuo jo kertaalleen -96 Escortin kanssa joka oli ensimmäinen mallivuosi kun ajonesto tuli Escortteihin. Autoon oli menty sisään, paskottu lukot ja muovit eikä saatu autoa liikkumaan ajoneston takia. Olivat sitten pöllineet edessä olleen auton joka löytyi myöhemmin vankilan pihasta aka joku on ollut myöhässä lomilta tms ja tarvinnut auton. Tuossa keikassa oli sama juttu kuin MX:n kanssa sen suhteen että Escortissa oli varsin high end hifit yms ja mikään ei ollut lähtenyt mukaan vaan oli haluttu vain yhtä asiaa, tässä tapauksessa autoa itseään.
 
@MyrkkyJa jos tosiaan tilauskeikka niin miksi noin amatöörit asialle. Ei käy järkeen. Jotain outoa tuossa on... Mutta sen ei taas pitäisi olla meikäläisen ongelma.

Eiköhän ne aika amatöörejä ole jos jotain Mazdan kattoa vievät, hieno peli sinänsä mutta ei mikään arvoauto.

Itseltä yritettiin joskus pölliä Mazda 323. Oli parkkeerattu neukkulähiön pihalle kahden isomman auton väliin. Yritykseksi oli jäänyt, ilmeisesti tullut kiire kun ruuvimeisselikin jäänyt lattialle.

Olin jättänyt hanskalokeroon lompakon jossa oli siihen aikaan iso summa rahaa, muistaakseni yli 2000 markkaa. Varmaan ainoa kerta kun olen unohtanut lompakon autoon. En muista oliko ne rahat tietokoneen ostoa varten vai mihin, aamulla olin kuitenkin lähdössä Poriin töihin. Vitutus oli kova kun huomasin murron mutta yllätys vielä suurempi kun lompakko oli tallella. Amatööri!
 
Nuo kovakatot eivät ole vain "jotain kattoja", mikä on tässäkin ketjussa useasti mainittu.
No siis onhan ne vain jotain kattoja 90%:lle väestöstä. 2000e stereot/aluvanteet yms on huomattavasti helpompi myydä eteenpäin kuin jonkun yhden automerkin yhden mallin osa x vuosimalleihin y-z, koska ostajakunta on huomattan laaja. Muille kun harrastajille tuo katto on vain auton katto ja ei tulisi mieleenkään miettiä että sillä olisi jotain isompaa hintaa. Mitä oudoimmilla asioilla on isoja hintalappuja eikä niitä tule edes koskaan miettineeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ei tuo salatiedettä ole. Ennen jengi käytti kytkimiä/nappeja jotka olivat piilossa tai esim Kuplassa oli helppo napsia sulakkeita irti nopeaan tahtiin. Nykymaailmassa olisi helppo toteuttaa joka BT pohjainen luuri lähellä=ajonesto pois päältä, luuri kaukana=ajonesto päällä. Omat taidot eivät tuohon riittäisi ilman apuja mutta tekniikka itsessään on ymmärtääkseni varsin simppeli. 1kpl rele kytkettyn johtoon x, siihen arduino tms joka ohjaa relettä ja koodit perään ja siinä se. Ainoa miinus tuossa olisi että tuota ei näe ulospäin mikä tarkoittaisi että muovit yms paskaksi mutta auto on silti jumissa parkissa. Itselle on käynyt tuo jo kertaalleen -96 Escortin kanssa joka oli ensimmäinen mallivuosi kun ajonesto tuli Escortteihin. Autoon oli menty sisään, paskottu lukot ja muovit eikä saatu autoa liikkumaan ajoneston takia. Olivat sitten pöllineet edessä olleen auton joka löytyi myöhemmin vankilan pihasta aka joku on ollut myöhässä lomilta tms ja tarvinnut auton. Tuossa keikassa oli sama juttu kuin MX:n kanssa sen suhteen että Escortissa oli varsin high end hifit yms ja mikään ei ollut lähtenyt mukaan vaan oli haluttu vain yhtä asiaa, tässä tapauksessa autoa itseään.

Tai sitten ihan perinteinen rattilukko, eli sellainen tanko. Ei jää huomaamatta. Kilpa-auton rattikin voisi olla hyvä, sellainen mikä lähtee irti jollain pikakiinnityksellä, eli ratti matkaan kun auto jää parkkiin. Ihan perinteinen varashälytinkin voisi olla jees, lähtee se ääni siitäkin.
 
Tai sitten ihan perinteinen rattilukko, eli sellainen tanko. Ei jää huomaamatta. Kilpa-auton rattikin voisi olla hyvä, sellainen mikä lähtee irti jollain pikakiinnityksellä, eli ratti matkaan kun auto jää parkkiin. Ihan perinteinen varashälytinkin voisi olla jees, lähtee se ääni siitäkin.
Rattilukosta vaan ei liikaa hyötyä kun ratti on Nardin aftermarket joka on kiinni kuusiokoilla jotka ovat näkyvissä. Ratin irrotus vie minuutin pari ilman epäilyttävää liikehdintää. Pikalukko olisi muutenkin jees, saisi pari eri rattia käyttöön.

Hälytin onnistuisi kyllä mutta noissa aftermarket hälyissä on ne ihanat huvit kun silvotaan orkkis johtosarja. Nuo aiheuttivat paljon päänvaivaa ennen ajonestoja ja tehdasasenteisia hälyjä.
 
..koska laskivat lunarikorvauksien kasvavan 15ke+ paikkeille (mm. yksi tuplasti enemmän ajettu, ei orkkis ja ei rättikattoinen myytiin äsken melkein noilla hinnoilla ja ei ole edes kevät).
Mitenkään muuten kommentoimatta, tuskin on laskettu kertarin määräksi yli 15ke tuolle autolle. Ihan sama miten hieno tai mintti tai harvinainen se on, se on kuitekin 90- luvun mazda ja siitä ei ihan äkkiä mietitä kyllä mitään viisinumeroista korvaussummaa, siinä on 2000e paljon lähempänä. Sehän näissä harrastepeleissä aika huono juttu on, todellisella arvolla tai autoon laitetulla rahamäärällä on aika vähän tekemistä sen korvaussumman kanssa.
 
Mitenkään muuten kommentoimatta, tuskin on laskettu kertarin määräksi yli 15ke tuolle autolle. Ihan sama miten hieno tai mintti tai harvinainen se on, se on kuitekin 90- luvun mazda ja siitä ei ihan äkkiä mietitä kyllä mitään viisinumeroista korvaussummaa, siinä on 2000e paljon lähempänä. Sehän näissä harrastepeleissä aika huono juttu on, todellisella arvolla tai autoon laitetulla rahamäärällä on aika vähän tekemistä sen korvaussumman kanssa.
Noo... Saksassa haitari on 10-25ke, suomessa noita on myyty hyväkuntoisina 10-16ke ja viimeisin minkä tiedän myydyksi meni 14ke. Ja vakuutusyhtiökin totesi tämän. Miettii vaikka missä hinnoissa Peugeotin 205 GTi:t tai MK1-2 Golf GTI:t ovat vs ajat kun niitä sai helposti tonnilla parilla. Ensin hinta putoaa ja putoaa kunnes päästään tilanteeseen jossa ollaan hetki tasaista ja sitten noustaan korkeammalle ja korkeammalle riippuen kunnosta. Etsippä nykyään esim Datsun 100A tai 60-luvun hyväkuntoinen Kupla... Kansanautoja mutta kummasti vain hinnat pompanneet. Katselin tuossa viime kesänä 100A:n hintoja ja halvin auton näköinen (ei siis kappaleina tai läpimätä tms) oli 4000e ja sekään ei ollut kilvissä. Noita sai aikanaan satasella. Ja tuo museoauto status muuttaa myös asiaa kun vakuutusyhtiö ei voi sanoa että kasa ruosteista paskaa vaan kunto on dokumentoitu, tarkistettu pirun tarkkaan jne jne jolloin ei voi vain sanoa että tonni me siitä hyvitetään.
 
Mitenkään muuten kommentoimatta, tuskin on laskettu kertarin määräksi yli 15ke tuolle autolle. Ihan sama miten hieno tai mintti tai harvinainen se on, se on kuitekin 90- luvun mazda ja siitä ei ihan äkkiä mietitä kyllä mitään viisinumeroista korvaussummaa, siinä on 2000e paljon lähempänä. Sehän näissä harrastepeleissä aika huono juttu on, todellisella arvolla tai autoon laitetulla rahamäärällä on aika vähän tekemistä sen korvaussumman kanssa.

Aika moni vakuutusyhtiö määrittää auton arvon käyttäen Autovistan sovelluksia, joihin autovista kerää hintatietoa mm. nettiautosta ja autoliikkeistä, jolloin tuollaisen NA koppaisen MX-5:sen arvokin on lähempänä oikeaa, kuin tuo "se on 90-luvun Mazda, saat 2000 €" arvio.

Asia on eri, jos sinulla on joku loppuunsa tuunattu 2010 vuoden hinnat-mallit alkaen C-merssu ( joita on paljon myynnissä ) ja ajat sen tolpan ympärille, tällöin korvaus määräytyy juurikin vastaavien karvalakki mallin autojen myyntihintojen perusteella ja autoon käytettyä aikaa tai rahaa ei oteta huomioon, jos sinulla ei ollut harrasteajoneuvon vakuutusta.
 
Autoharrastajana ja vakuutusyhtiöiden kanssa oman osani vääntäneenä tiedän kyllä että asiat ei ihan aina mene internetfaktan mukaan tai niin kuin itse toivoisi. Auton arvo harrastajalle on jotain ihan muuta kuin auton arvo vakuutusyhtiölle. Autoista joita on selvästi enemmän ja myydään enemmän on selvemmät tilastot johon peilataan hintaa, kun taas erikoisemmista "harrasteautoista" ei samanlaista tilastoa ole. Jos kyseisestä autosta on vain yksittäisiä/harvoja myyntihavaintoja, niillä on aika vähän merkitystä. Sen lisäksi valuutusyhtiö kyllä kääntää jokaisen mahdollisen kiven evätäkseen tai pienentääkseen mahdollisen korvauksen, etenkin siinä vaiheessa kun näyttää että korjauksesta voi tulla niille kallis. Kyllä itku tulee jos mazdasta odottaa yli 15ke korvausta käteen kun totuus paljastuu.
 
Autoharrastajana ja vakuutusyhtiöiden kanssa oman osani vääntäneenä tiedän kyllä että asiat ei ihan aina mene internetfaktan mukaan tai niin kuin itse toivoisi. Auton arvo harrastajalle on jotain ihan muuta kuin auton arvo vakuutusyhtiölle. Autoista joita on selvästi enemmän ja myydään enemmän on selvemmät tilastot johon peilataan hintaa, kun taas erikoisemmista "harrasteautoista" ei samanlaista tilastoa ole. Jos kyseisestä autosta on vain yksittäisiä/harvoja myyntihavaintoja, niillä on aika vähän merkitystä. Sen lisäksi valuutusyhtiö kyllä kääntää jokaisen mahdollisen kiven evätäkseen tai pienentääkseen mahdollisen korvauksen, etenkin siinä vaiheessa kun näyttää että korjauksesta voi tulla niille kallis. Kyllä itku tulee jos mazdasta odottaa yli 15ke korvausta käteen kun totuus paljastuu.

Auto- ja moottoripyöräharrastajana olen myös ollut tekemisissä eri vakuutusyhtiöiden kanssa eri vehkeiden korjaus- ja lunastusarvoista.

Tokihan ainakin ensimmäiseksi tarjottu korvaus tai korjausehdotus on hyvin paljon yhtiöstä ja tarkastajasta riippuvainen, mutta jos esimerkiksi tuollaisen museorekisteröidyn NA MX-5:sen arvosta lähtee vääntämään yhtiön kanssa "2000 € arvoinen 90-luvun Mazda" vs. "16 k€ keräilyhelmi" niin kyllä noista löytyy sen verran hintadataa, ettei vakuutusyhtiö voi sitä sivuuttaa.

Kuitenkin kaikessa vääntämisessä on vakuutusyhtiölle oma vaivansa ja siitä aiheutuvat kustannukset, jolloin jostain kymppitonnista ei kannata kovin paljoa alkaa riitelemään, kun riskinä on se että juttu päätyy oikeuteen ja maksettavaksi tulevat korvaukset sekä oikeudenkäynnin kulut.
Varsinkin jos sille harrasteautolle hakee sopivalta HTT tavarantarkastajalta hinta-arvion, niin vakuutusyhtiön on vaikeaa kiistää arvion todenperäisyyttä.

Jossain maksimissaan muutamien kymppitonnien korvauksissa vakuutusyhtiön ei kannata käyttää kovin paljoa resursseja asian käsittelyyn, vaan maksaa omistajaa miellyttävä korvaus heti ensimmäisellä kerralla.

Itselläni on kokemuksia esimerkiksi varastetusta KTM:ästä, josta IF maksoi ilman kyselyjä noin 1000 € käypää myyntihintaa korkeamman hinnan, naapurin pulla sprintterillä ruttaamasta -73 vuoden kuplasta, josta Fennia maksoi keskustelujen jälkeen ihan käyvän lunastuskorvauksen, ilkivaltaa kokeneesta -94 Corsa B 1.4 Si:stä, josta sain Tapiolalta korjauskulut hyvinkin kattavan kertakorvauksen, ainut mistä piti vähän vääntää OP Pohjolan kanssa oli vuoden 1992 1.4 106 Pösö, josta meni parkkipaikka kolarissa etupää pimeäksi, kuitenkin lopulta päästiin minua tyydyttävään lopputulokseen.
 
Päivitystä tuli nyt. Oli ilmeisesti esimies keskustellut tarkastajan kanssa ja käynyt läpi ja heti aamusta tuli että korjaus hyväksytty ja katto tällä hetkellä korjattavana ja maalattavana. Oven lukon ja sisäkahvan kanssa vielä etsivät ja hanskalokero vaatii tutkintaa.

@asentaja1 kuten Jims tuossa sanoi niin dataa löytyy onneksi tarpeeksi ihan tuoreeltaan ja avainsana tuo museoauto=korjaamon mukaan se on asia mikä sitoo vakuutusyhtiön kädet aika tehokkaasti aka eivät voi tosiaan tarjota sitä tonnia kahta vaan menee automaattisesti tuonne viimeaikoina myytyjen kalliimpaan päähän ellei ole jotain tallissa 100km mittarissa olevaa full on full on orkkista joka on kalliimpi. IF:n kanssa on kuulema mennyt pääasiassa hyvin, kaveri kommentoi että Fennian kanssa mennyt hyvin ja OP:n kanssa taas on kuulema saanut vänkäillä välillä. Itsellä ei kokemusta kun ensimmäinen kerta kun joudun vakuutuksia käyttämään.
 
@asentaja1 kuten Jims tuossa sanoi niin dataa löytyy onneksi tarpeeksi ihan tuoreeltaan ja avainsana tuo museoauto=korjaamon mukaan se on asia mikä sitoo vakuutusyhtiön kädet aika tehokkaasti aka eivät voi tosiaan tarjota sitä tonnia kahta vaan menee automaattisesti tuonne viimeaikoina myytyjen kalliimpaan päähän ellei ole jotain tallissa 100km mittarissa olevaa full on full on orkkista joka on kalliimpi. IF:n kanssa on kuulema mennyt pääasiassa hyvin, kaveri kommentoi että Fennian kanssa mennyt hyvin ja OP:n kanssa taas on kuulema saanut vänkäillä välillä. Itsellä ei kokemusta kun ensimmäinen kerta kun joudun vakuutuksia käyttämään.

Eikö tässä asiassa ole pieni ristiriita, kun sulla on museoajoneuvo mutta ei museoajoneuvon vakuutusta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 657
Viestejä
4 538 092
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom