Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 4 984
Eli... TIlanne että museorekattuun autooni (Mazda MX-5 NA) murtauduttiin ja yritettiin varastaa harvinainen/vaikeasti/huonosti saatavilla oleva osa siinä onnistumatta mutta samalla tuhoten kyseisen osan korjauskelvottomaksi. Vakuutus ei ollut museoautovakuutus vain normaali täyskasko kaikilla lisillä jotta autolla voi ajella huoleti liikenteessä ympäri vuoden ilman mutinoita kilsoista tms. Vakuutusyhtiö tuskin löytää 30v+ autoon orkkis osaa (tässä tapauksessa isoin ongelma on tuhottu kovakatto) jota ei ole tehty ymmärtääkseni kymmeniin vuosiin. Vakuutusyhtiön tarkastaja joka tarkasti auton vauriot sanoi että pahalta näyttää korjauksen kannalta. Muita vaurioituneita osia saisi todennäköisesti jossain määrin kohtuullisesti MUTTA vaurioitunut katto on ongelma. Auton arvo laskisi tuhansia euroja kyseisen osan puutteen takia... Vahinkotarkastajan alustava varovainen arvio oli että pahalta näyttää ja kertakorvaus olisi edessä. Mitä tehdä? Optimi olisi toki että korjaisivat mutta en usko että realistista mahdollisuutta tähän on koska niin spesifikit osat ovat vaurioituneet murron yhteydessä, että niiden korvaaminen olisi kovin realistinen tilanne saatavuuden ollessa mallia 0. Millä saada korvauksen summa realistiseksi että saisi korvaavan ajoneuvon esim uitettua Saksasta tai hankittua Suomesta? Kuitenkin ihan uudet talvirenkaat+alumiinivanteet, museorekisteröity (eli kunto on enemmän kuin asiallinen) auto jossa juuri yli 100tkm mittarissa (kytkin, jakopää yms uusittu 2021) jne... Ajatus oli että olisi ns "loppuelämän" kakkosauto/leikkikalu/auto millä ajamisesta nautitaan joka sekuntti jos mahdollista... Rehellisesti hiukan hukassa mitä tässä kelaisi. Pelko oli persiissä että saattaisi olla tilanne että lunastus olisi iso optio mutta näyttää todennäköisemmältä ja todennäköisemmältä, joten miten saada ostohinnaltaan varsin "halpa" auto korvattua vastaavankuntoisella autolla? Millä perustella, millä myydä, millä vääntää?