Vim, Emacs ja muut tehokkaat tekstieditorit

Olen luullut olleeni tehokas käyttäessäni ctrl/shift/home/end/pgup/pgdn/nuolinäppäimet navigointiin notepadissa tai Visual Studiossa, mutta pari päivää sitten päätin kokeilla Vimiä ja yllätyin kuinka paljon parantamisen varaa löytyy. Vaikka kaikki pikanäppäimet olivat hakusessa kävi selväksi että kyseessä on erittäin nopea ja tehokas työkalu jota käyttäessä käsiä ei tarvitse nostaa näppäimistöltä. Erityisesti pidän siitä ettei hiireen tai touchpadiin tarvitse koskea ollenkaan, joten läppäriä voi nyt käyttää kunnolla myös junassa.

Omia asetuksia en ole vielä tehnyt, mutta kävi mielessä että tämähän on suunniteltu amerikkalaiselle näppäimistölle ja suomalaisessa näppäimistössä tietyt komennot ovat aivan väärissä paikoissa. Etsimisnappi "/" ainakin on hankalasti shift+7 kun sen pitäisi olla heti oikean shiftin vieressä "-" paikalla. Pitäisköhän vaihtaa kokonaan amerikkalaiseen näppäinasetteluun? Emacsia pitäisi myös kokeilla piakkoin, jos se paljastuukin sopivammaksi.

Jos joku vasta-alkaja haluaa kokeilla Vimiä, niin minä olen käyttänyt näitä cheat sheettejä ja pelannut VIM Adventures - Learn VIM while playing a game :D Nuilla pääsee varmaan hyvin alkuun ja youtubessa on myös videoita joissa on ideoita tehokkaaseen käyttöön.

Löytyykö täältä Vimin, Emacsin tai muiden vastaavien käyttäjiä? Millaset asetukset tai plug-init käytössä?

En osaa vimistä kuin perusteet, mutta ohjelmointikäytössä käytän aina enkkunäppistä. Paljon helpompi kirjoittaa sulkeet.

Itse käytän pääsääntöisesti vimiä ja tosiaan oletuksena osa käytännöllisistä komennoista on vähän hankalissa paikoissa joten itse olen jonkun verran remapannut noita eri nappeihin. Lisäksi kun konffailee rivinumeroinnit, tabstopit sun muut mieleisekseen niin rupeaa tuntumaan vielä huomattavasti mukavammalta.

Suurin syy aikanaan vimin käyttöön siirtymiseen oli se, että vi-editori löytyy käytännössä kaikista linux-pohjaisista kikottimista vakiona ja oli lähes pakko opetella sen käyttöä mutta sitten totesikin että pienellä kustomoinnilla ja parilla pluginilla siitä saa varsin näppärän editorin.

Vieläkin tosin melkeinpä viikoittain oppii uusia juttuja joten itsellänikin oppiminen on vasta alussa.

Itse olen pikku hiljaa siirtynyt VSCodesta emacsiin (doom emacsiin), kun tuntuu erityisesti tuo intellisense olevan todella hidas kirjastoissa, joissa on esim 2000+ juttua samassa namespacessa.

Vieläkun joku kirjoittaisi vastaavan softan kuin RemedyBG:n Linuxille...

Emacsin tuleva 27 -versio auttanee tuohon "intellisenseen". LSP käyttää JSON:ia kommunikointiin ja Emacs vaihtoi ulkoiseen JSON-kirjastoon tulevassa versiossa. Parantaa suorituskykyä JSON:n osalta merkittävästi.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
92 857
Jäsenet
39 841
Uusin jäsen
Tipsu94

Hinta.fi

Ylös Bottom