Viisihenkisen perheen auto. Kolme turvaistuinta.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zone
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin Touranin koeistumassa. Siihen kyllä varmaankin mahtuu, vaikka en penkkejä testannutkaan. Penkkien muotoilu on onnistunutta, eli selkänoja ei taitu "taakse" liikaa vaan penkit mahtunee. Samoin kuljettajan polville on hyvin tilaa, eli "pakotettuna" mahtuu ajamaan varsin lähellä rattia.


Vanhakin Touran kelpaisi, mutta minkä koneen uskaltaa ostaa vanhoista malleista? Jotenkin aivot sanoo, että VAGgia ei kannata ostaa ennen 2016 (ellei osta 1.9TDI), mut oisko siellä joku kone mitä vois kokeilla? Miten noi vanhat 1.4 tsi, kenties 1.2tsi - entä noi 2.0dieselit?

Sharan pitää käydä vielä fiilistelemässä. Ja S-Max.

EDIT: Kellään tietoa Volswagen Multivan, Mercedes Vito tai V sarja isofixeistä yms. ? Työpaikan Vito näyttäisi ok, mutta vain kaksi isofixiä keskirivillä..

Multivan näyttäisi ok:lta, mistä lähtien uskaltaa ostaa?
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ketju toisella foorumilla, jossa on mitattu sisempien isofixien välejä: Takapenkin tilat perhekäytössä

Harmillisesti tuolla ei juuri ole sähköisiä niin kävin mittailemassa autoliikkeessä:
39 cm, model 3
40 cm, mg5, outlander phev, leaf
40,5cm, e-c4
42 cm ioniq 5
42,5 cm, id3
45 cm, id4, id5, enyaq
45,5 byd seal u

Polttiksia:

46 cm V90
46,5 cm, xc60
51,5 cm, xc90 -18

Vertailun vuoksi oikea tila-auto
62cm, pösö 5008, -13

Mitkä muut sähköiset mallit voisi olla potentiaalisia? Omat kriteerit: Hinta 30k tienoilla ja talvirange 200km

To do/muita kiinnostavia: model y, e5008, grandland, ariya, ev9, Stellantiksen bussit(e-Spacetourer, e-traveller, Proace Verso EV), Stellantiksen tila-autot(e-berlingo, e rifter, proace city verso ev)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ketju toisella foorumilla, jossa on mitattu sisempien isofixien välejä: Takapenkin tilat perhekäytössä

Harmillisesti tuolla ei juuri ole sähköisiä niin kävin mittailemassa autoliikkeessä:
39 cm, model 3
40 cm, mg5, outlander phev, leaf
40,5cm, e-c4
42 cm ioniq 5
42,5 cm, id3
45 cm, id4, id5, enyaq
45,5 byd seal u

Polttiksia:

46 cm V90
46,5 cm, xc60
51,5 cm, xc90 -18

Vertailun vuoksi oikea tila-auto
62cm, pösö 5008, -13

Kukahan viitsisi mitata model y? Mikä muu sähköinen malli voisi olla potentiaalinen? Hinta 30k tienoilla ja talvirange 200km
ID4, 5 ja Enyaq isofix väli turhan kapea keskellä istua. Yhdellä Isofixillä onnistuu jos kaksi turvavyöistuimilla kiinni, etupenkistä löytyy 3 isofix, mikä on ollutkin käytössä, kun kaukaloikäinen vaatii aikuista taakse.
 
ID4, 5 ja Enyaq isofix väli turhan kapea keskellä istua. Yhdellä Isofixillä onnistuu jos kaksi turvavyöistuimilla kiinni, etupenkistä löytyy 3 isofix, mikä on ollutkin käytössä, kun kaukaloikäinen vaatii aikuista taakse.
Onkos sulla joku näistä autoista? Eli vanhin lapsi etupenkille, turvakaukalo vöillä keskelle, keskimmäinen vyöistuimee toiseen reunaan ja aikuinen toiseen?
 
Onkos sulla joku näistä autoista? Eli vanhin lapsi etupenkille, turvakaukalo vöillä keskelle, keskimmäinen vyöistuimee toiseen reunaan ja aikuinen toiseen?
Id4 löytyy, juuri näin, ei ihmeesti tilaa näinkään,mutta tosiaan jos ei 7 paikkaisiin vaihda ei sitä muissakaan enempää ole. Kaikki 3 istuintaa saa ängettyä myös takapenkille, mutta tosiaan pikkuvauvan kanssa helpoin matkustaa aikuinen takana.
 
Listan jatkoksi tai pikemminkin varmistukseksi, V90 mahtuu kolme istuinta takaperin, jos laittaa yhden telakan eli kaukalon isofix-paikalle isofixeihin, sitten keskelle Mini Kid 4 pro taisi olla (muotoilu on penkissä onnistunut, eli mahtuu sen takia pitkälti), ja reunassa sitten turvavyöistuin..

Eli siis että että vain yksi isofix käytössä (reuna), ja keskipaikka sekä reunassa laitettu turvavöillä. Senttipeliä, mutta mahtuu.

Myös ajoasennosta saa varsin mukavan, eli juurikaan ei joudu 180-185 tinkimään (noh ehkä pari cm).
Auto itsessään on myös hyvä. Ei ole vielä testattu, mutta ajatus on että telakan yli nostellaan keskipaikalle kyytiin (pientä kurottelua), ja lopuksi sitten se koppa telakkaan...
Eli varmasti joku XC90 mahtuisi helposti, kerta V90 mahtuu myös.

Näinkin sanottuna, niin olisihan joku VW Multivan jotain aivan luksusta tuon suhteen, mutta toisaatla eipä tuota solkenaan tule täydellä autolla edes ajettua ja pitemmille matkoille se nyt ei niin iso homma kuitenkaan ole..
 
Kysytään vaikka tästä langasta mielipidettä. Meillä auton vaihto ajankohtainen ja nyt puntaroidaan kahden auton välillä, BMW 218i F46 Gran Tourer vm. 2016 vai Octavia vm. 2014. BMW ajettu 261tkm ja Skoda 200tkm. Molemmissa huollot tehty hyvin ja bmw:ssä itseasiassa määräaikaishuolto nyt kesäkuussa tehty. Skodassa jakopäänremppa ajankohtainen parin vuoden päästä. Varustelutaso about sama molemmissa. Auton tärkein kriteeri on sama kuin langan otsikko eli takapenkille 3 turvaistuinta. Meillä 2 matkustaa naama menosuuntaan ja yksi sitten selin. Octavian kohdalla ehkä joutuisi yhden penkin vaihtamaan kapeampaan malliin vanhimmalle pojalle jos nuo nykyiset eivät mahtuisi. BMW:ssä testattu, että nykyiset penkit mahtuvat. Octaviassa houkuttelee enemmän se, että ennestään ollut yksi vastaava auto ja ajotuntuma tuossa hyvä. Myös pienemmät kilsat houkuttelee. BMW taas ehkä tiloiltaan hieman isompi ja tässä voisi houkutella uutuuden viehätys, kun ei ole vielä bmw:tä taloudessa ollut. Mutta kilometrejä tässä taas huomattavasti enemmän. Onko näissä bemarin koneissa ollut miten ketjupuolella ongelmia?
 
Kysytään vaikka tästä langasta mielipidettä. Meillä auton vaihto ajankohtainen ja nyt puntaroidaan kahden auton välillä, BMW 218i F46 Gran Tourer vm. 2016 vai Octavia vm. 2014. BMW ajettu 261tkm ja Skoda 200tkm. Molemmissa huollot tehty hyvin ja bmw:ssä itseasiassa määräaikaishuolto nyt kesäkuussa tehty. Skodassa jakopäänremppa ajankohtainen parin vuoden päästä. Varustelutaso about sama molemmissa. Auton tärkein kriteeri on sama kuin langan otsikko eli takapenkille 3 turvaistuinta. Meillä 2 matkustaa naama menosuuntaan ja yksi sitten selin. Octavian kohdalla ehkä joutuisi yhden penkin vaihtamaan kapeampaan malliin vanhimmalle pojalle jos nuo nykyiset eivät mahtuisi. BMW:ssä testattu, että nykyiset penkit mahtuvat. Octaviassa houkuttelee enemmän se, että ennestään ollut yksi vastaava auto ja ajotuntuma tuossa hyvä. Myös pienemmät kilsat houkuttelee. BMW taas ehkä tiloiltaan hieman isompi ja tässä voisi houkutella uutuuden viehätys, kun ei ole vielä bmw:tä taloudessa ollut. Mutta kilometrejä tässä taas huomattavasti enemmän. Onko näissä bemarin koneissa ollut miten ketjupuolella ongelmia?
Jos Bmw:ssä on moottorina B38, niin käsittääkseni ei ole ongelmia ketjun kanssa.
 
Kysytään vaikka tästä langasta mielipidettä. Meillä auton vaihto ajankohtainen ja nyt puntaroidaan kahden auton välillä, BMW 218i F46 Gran Tourer vm. 2016 vai Octavia vm. 2014. BMW ajettu 261tkm ja Skoda 200tkm. Molemmissa huollot tehty hyvin ja bmw:ssä itseasiassa määräaikaishuolto nyt kesäkuussa tehty. Skodassa jakopäänremppa ajankohtainen parin vuoden päästä. Varustelutaso about sama molemmissa. Auton tärkein kriteeri on sama kuin langan otsikko eli takapenkille 3 turvaistuinta. Meillä 2 matkustaa naama menosuuntaan ja yksi sitten selin. Octavian kohdalla ehkä joutuisi yhden penkin vaihtamaan kapeampaan malliin vanhimmalle pojalle jos nuo nykyiset eivät mahtuisi. BMW:ssä testattu, että nykyiset penkit mahtuvat. Octaviassa houkuttelee enemmän se, että ennestään ollut yksi vastaava auto ja ajotuntuma tuossa hyvä. Myös pienemmät kilsat houkuttelee. BMW taas ehkä tiloiltaan hieman isompi ja tässä voisi houkutella uutuuden viehätys, kun ei ole vielä bmw:tä taloudessa ollut. Mutta kilometrejä tässä taas huomattavasti enemmän. Onko näissä bemarin koneissa ollut miten ketjupuolella ongelmia?
Jos tarve on kolmelle istuimelle, miksi katsella tuollaisia "pieniä" autoja? Suosiolla vaan Suberbia tai 7 paikkaista tila-autoa.
 
Jos tarve on kolmelle istuimelle, miksi katsella tuollaisia "pieniä" autoja? Suosiolla vaan Suberbia tai 7 paikkaista tila-autoa.
Superb nyt muuten varmasti ihan tilava, mutta nuo vaihtoehdot meidän hintahaarukassa ei ole kuin pari vuotta uudempia kuin nykyinen auto ja oishan se kiva uudempi auto olla.
 
Meidän perheessä kolmen lapsen kuljetusta hoitaa Citroen C5 Aircross (josta sain täältä jostain ketjusta vinkin). Mahtuu kolme turvaistuinta taakse ihan miten päin vain eikä tee edes tiukkaa. Tällä hetkellä reunapaikoilla kaksi telakkaa kaukaloineen ja keskellä normaali turvaistuin turvavyöllä kiinnitettynä. Vahva suositus.
 
Meidän perheessä kolmen lapsen kuljetusta hoitaa Citroen C5 Aircross (josta sain täältä jostain ketjusta vinkin). Mahtuu kolme turvaistuinta taakse ihan miten päin vain eikä tee edes tiukkaa. Tällä hetkellä reunapaikoilla kaksi telakkaa kaukaloineen ja keskellä normaali turvaistuin turvavyöllä kiinnitettynä. Vahva suositus.

Menisikö 3x istuinta selkä menosuuntaan? Oliko 3x isofix takana ja oliko peräti edessä lisää? Mahtuuko polvet ratin alle eli saako ajoasennon hyväksi? Kiinnostava auto.
Nyt itsellä pohdinnassa Touran, Prius +, c5 aircross kun etsinnässä mahdollisimman halpa mutta sinänsä toimiva auto, johon saa 3x istuimet.
 
Espaceen mahtuu kyllä mikä tahansa istuin ja missä tahansa asennossa. 3 isofix paikkaa takana.

Takatilathan tässä on edustusautoluokkaa niin leveys kuin pituussuunnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Menisikö 3x istuinta selkä menosuuntaan? Oliko 3x isofix takana ja oliko peräti edessä lisää? Mahtuuko polvet ratin alle eli saako ajoasennon hyväksi? Kiinnostava auto.
Nyt itsellä pohdinnassa Touran, Prius +, c5 aircross kun etsinnässä mahdollisimman halpa mutta sinänsä toimiva auto, johon saa 3x istuimet.
Kyllä uskoisin, että kolmekin saa selkä menosuuntaan. Takana on vain kaksi isofixiä, eli keskipaikka pitää laittaa turvavyöllä kiinni, etumatkustajan penkissä on kolmas isofix. Ajoasennosta en osaa sanoa, olen itse vain 170 cm, joten ei mitään ongelmaa. Kyllä tuossa jää penkille säätövaraa taaksepäin minulla. Takapenkit tosiaan liikkuvat kaikki kolme omilla kiskoillaan tarvittaessa eteen ja taakse, mutta ei itselläni ole ainakaan ollu tälle tarvetta, koska nuo kaikki istuimet mahtuvat helposti samalle tasolle.
Minulla siis tuo plug-in hybrid -versio ja ainoat ongelmat ovat olleet 12V käynnistysakkujen kuolemat, ensin piti vaihtaa varsinainen käynnistysakku ja myöhemmin myös takaluukussa oleva pienempi 12V-akku.
 
Kaikissa Bensa Toyota Proace City, Peugeot Rifter, Opel Combo, Citroen Berlingo on sama PSA tekemä 1.2 litrainen hihnakone, jossa jakohihna ui öljyssä. Öljy murentaa hihnaa ja murentunut hihna tukkii öljysihdin / öljykanavat.

Diesel malleissa jakoketju venyy, joten niistä on katsottava onko moottoriin vaihdettu päivitetty paksumpi jakoketju.

Uusimmissa VW Cabby ja Ford Tourneo Connect bensakone on VAG:in 1.5 TSI hihnakone, jossa jakohihna ei ui öljyssä.

Uusimmassa Ford Tourneo Courier on 1.0 Ecoboost moottori, jossa jakohihna ui öljyssä.

Dieselit VAG:in koneita.

Itse ottaisin L2 pituisena manuaali VW Cabby tai Ford Tourneo Connect 1.5 TSI bensa koneella tai dieselin. Ford saattaa olla paremmin suojattu ruosteelta kuin VW.

Noissa 1,2 purectech bensakoneissa ja 1,5 bluehdi moottoreissa on noihin ongelmiin nykyään tehtaalla todella hyvä vastaantulot. Alle 10v ikäisiin autoihin maksavat korjaukset kokonaan jos huoltohistoria on kunnossa.
Itsellä ollut nyt kymmenen vuoden aikana kolme Citroen c4 picassoa/Grandpicassoa/grand spacetoureria. Kaksi ollut 7 paikkasena ja yksi 5 paikkanen. On ihan huippu tuotteita lapsiperheessä. Nyt viimeisin ollut kolmen lapsen kanssa. Enää vain nuorin 4v istuu turvaistuimessa niin riittäisi ehkä pienempikin auto kun ei rattaita tarvitse enää kuskata, mutta vähissä on silti ne autot missä kolme lasta istuu mukavasti takapenkillä vierekkäin. Kyseessähän ei ole sinällään edes mikään iso auto. 7 paikkanenkin on lyhyempi kun uusi golf farkku esim!
https://www.nettiauto.com/citroen/grand-c4-space-tourer/15161266
 
Noissa 1,2 purectech bensakoneissa ja 1,5 bluehdi moottoreissa on noihin ongelmiin nykyään tehtaalla todella hyvä vastaantulot. Alle 10v ikäisiin autoihin maksavat korjaukset kokonaan jos huoltohistoria on kunnossa.
Itsellä ollut nyt kymmenen vuoden aikana kolme Citroen c4 picassoa/Grandpicassoa/grand spacetoureria. Kaksi ollut 7 paikkasena ja yksi 5 paikkanen. On ihan huippu tuotteita lapsiperheessä. Nyt viimeisin ollut kolmen lapsen kanssa. Enää vain nuorin 4v istuu turvaistuimessa niin riittäisi ehkä pienempikin auto kun ei rattaita tarvitse enää kuskata, mutta vähissä on silti ne autot missä kolme lasta istuu mukavasti takapenkillä vierekkäin. Kyseessähän ei ole sinällään edes mikään iso auto. 7 paikkanenkin on lyhyempi kun uusi golf farkku esim!
https://www.nettiauto.com/citroen/grand-c4-space-tourer/15161266
Parsivat kai moottorin goodwill takuuseeen 175000 km / 10 vuotta, kumpi tulee ensin täyteen.

Eivät kuulemman aina korvaa öljypohjan irroitusta ja öljypumpun sihdin putsausta. Öljypohja vääntyy helposti sitä irroittaessa ja joutuu senkin uusimaan.

Äkkiä saattaa tulla rullattua tuo 175 k ja sen jälkeen moottorin hajoamisen joutuu itse maksamaan.

Jakoketju konversio kai saavilla hihnan tilalle.

 
Viimeksi muokattu:
Oma kokemus on 2012 vuoden Citroen C4 Grand Picassosta ja oli erittäin hyvä peli neljän lapsen kanssa. Ehdottomasti 7 paikkainen auto vaikka olisikin vain kolme lasta koska tavaraa tuppaa olemaan reilusti niin onpahan riittävän kokoinen kontti. Mitään muuta ei edes kannata katsoa kuin näitä kolmella erillisistuimella olevia autoja. Yksikään farmari ei oikeasti ole riittävän leveä kolmelle istuimelle. Kolmen lapsen kanssa meillä oli Xsara Picasso ja siihenkin mahtui hyvin.

Moottoreista katsoisin ainoastaan 2L dieseliä tai bensaturboa ja jättäisin kaikki nykymuodin mukaiset mehulingot (pikkubensaturbot) laskuista pois. Autoon tulee äkkiä painoa kun lastataan täyteen ja se vaatii voimaa että voi esim. ohittaa maantiellä. Kaikki urheilulliset kokemukset voi joka tapauksessa unohtaa ja ostaa sen pirteän perhefarkun sitten kun lapset siihen mahtuu. Ai mistäkö tiedän :) Ainoa positiivinen kokemus tila-auton menohaluista ja melko hyvästä ajettavuudesta oli Mazda MPV 3L V6 mutta söi tolkuttomasti bensaa ja siitä hajosi laatikko ja liike otti takaisin.
 
Voin suositella Toyota Versoa. Mahtuu kolme penkkiä riviin ja peräkontti on melko tilava. Lisäksi kun on Toyota niin ei tarvitse miettiä etteikö toimisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 645
Viestejä
4 859 727
Jäsenet
78 417
Uusin jäsen
ihmiskeho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom