Vihaan työhakemusten täyttämistä netissä

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Internet tuo mukanaan omat ongelmansa. Suuremmat yritykset käyttävät lähes yksinomaan omia rekrytointisivujaan, joista jokainen toimii omalla tavallaan. Lomakkeet on jaettu useammalle, mahdollisesti yli kymmenelle sivulle ja samat tiedot täytyy jokaisen yrityksen kanssa täyttää uudelleen. Selaimen sulkeminen tai nettiyhteyden katkeaminen on voi pyyhkiä kaiken etenemisen ja kirjoittaminen täytyy aloittaa kokonaan alusta (satojen usealle eri sivulle jaettujen kenttien varmuuskopioiminen on hankalaa). Joskus sähköpostiosoitteeni ei ole sallittujen joukossa ja vahvistusviestiä ei kuulu koskaan, sivusto on estänyt selaimen useragentin, rekrytointisivuja ei ole muistettu sulkea kun haku on jo päättynyt, haku toimii Facebookin kautta tai minulle kerrotaan hakuprosessin loppuvaiheessa, että yritys etsii toisenlaisia hakijoita.
Päätin lopettaa hakemisen verkossa kokonaan ja siirtyä suoraan lähestymistapaan, joko puhelimitse tai menen paikan päälle. Yli sata lomaketta täyttäneenä pääsin yhteen haastatteluun ja työsopimukseen kiinni vain mainostenjakajaksi ja puhelinmyyjäksi (molemmista sanouduin irti aikaisessa vaiheessa). Kaikki työpaikkani olen saanut olemalla suoraan yhteydessä, joskus pelkän keskustelun jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 253
Aika useaan tuollaiseen saatanan lomakejärjestelmään olen vain spämmännyt että "kts. hakemus", "kts. CV", "kts. hakemus", "kts. CV" jne. ja muistaakseni niillä on haastatteluihinkin kutsuttu. Ei noita rekryjärjestelmiä käytetä siksi että rekrytoija tai tuleva esimies haluaa niitä käyttää, vaan siksi kun joku on joskus päättänyt investoida sellaiseen.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 311
Jooh kaikenmailman pätkähommat pitäisi rustata jostain 10 vuoden takaa omalle sarakkeelle tarkalla päivämäärällä tyyliin 23.4.2002-> 23.7.2002 rakennusliike nönnö-nöö sitten kun niitä on kymmeniä tai enempi niin siinähän kirjailet.

Olen kirjoittanut yleensä vaan "katso cv"
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Aika useaan tuollaiseen saatanan lomakejärjestelmään olen vain spämmännyt että "kts. hakemus", "kts. CV", "kts. hakemus", "kts. CV" jne. ja muistaakseni niillä on haastatteluihinkin kutsuttu.
Jooh kaikenmailman pätkähommat pitäisi rustata jostain 10 vuoden takaa omalle sarakkeelle tarkalla päivämäärällä tyyliin 23.4.2002-> 23.7.2002 rakennusliike nönnö-nöö sitten kun niitä on kymmeniä tai enempi niin siinähän kirjailet.

Olen kirjoittanut yleensä vaan "katso cv"
Yllättävää, jos tuo toimii. Olen kuvitellut, että laittamalla kenttiin viittauksia CV:hen hakemus menee suoraan poistoon, tarttuu automaattiseen filtteriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 253
Yllättävää, jos tuo toimii. Olen kuvitellut, että laittamalla kenttiin viittauksia CV:hen hakemus menee suoraan poistoon.
Riippuu varmaan vähän että mihin hakee. Jos hakee johonkin asiantuntijan paikkaan jossa rekrytointipäätöksen tekee tuleva esimies (tai sen esimies), niin ei häntä voisi vähempää kiinnostaa joku HR:n rekryjärjestelmä, pääasia että saa hakemukset ja CV:t. Sitten jos hakee johonkin Kelan sosiaalitantaksi, niin varmaan katsotaan negatiivisesti jos tyyppi rupeaa "liian suoraviivaiseksi" ja siellä on joku virkaintoinen HR- "asiantuntija" niitä käsittelemässä.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 162
Riippuu varmaan vähän että mihin hakee. Jos hakee johonkin asiantuntijan paikkaan jossa rekrytointipäätöksen tekee tuleva esimies (tai sen esimies), niin ei häntä voisi vähempää kiinnostaa joku HR:n rekryjärjestelmä, pääasia että saa hakemukset ja CV:t. Sitten jos hakee johonkin Kelan sosiaalitantaksi, niin varmaan katsotaan negatiivisesti jos tyyppi rupeaa "liian suoraviivaiseksi" ja siellä on joku virkaintoinen HR- "asiantuntija" niitä käsittelemässä.
Jos tuollainen järjestelmä on käytössä, niin kyllä eiköhän siellä hyvin todennäköisesti ole se HR-tyyppi ja/tai robotti heittämässä hakemuksista 90% roskiin ennen kuin laittaa eteenpäin esimiehelle.

Jännää on kun jossain järjestelmissä/hauissa on muutama suora "onko sinulla kokemusta järjestelmästä X" kyllä/ei tyyppinen kysymys. Olisi mielenkiintoista tietää, meneekö kaikki hakemukset, joissa yhteenkin laittaa "ei" suoraan roskiin eli kannattaako totuutta kaunistella vahvastikin jatkoon pääsemiseksi, jossa pääsee sitten selittämään, esim. "ei juuri tästä ole kokemusta, mutta aivan vastaavasta on, joten kyllä tämän haltuunotto käy nopeasti".
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Voisko olla vaikka joku ohjelma jolle vois linkata oman linkedinin josta se automaattisesti hakis kaikki nuo vanhat työpaikat yms.

Saatekirjeen vois sitten erikseen laittaa.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 271
Voisko olla vaikka joku ohjelma jolle vois linkata oman linkedinin josta se automaattisesti hakis kaikki nuo vanhat työpaikat yms.

Saatekirjeen vois sitten erikseen laittaa.
Ainakin sellaisia palveluja löytyy joissa omasta LinkedIn-profiilista pystyy generoimaan CV:n.

Aiheeseen liittyen tuli mieleen, että nykyisessä työpaikassa on käytössä Workable, johon hakija voi suoraan importata LinkedIn-profiilinsa ja vastattavaksi jää vain työtehtävään liittyvät avoimet kysymykset. Vastaavanlaiset systeemejä toivoisi näkevän enemmänkin kun siinä ei oikeasti ole mitään järkeä täydentää käsin samoja asioita johonkin lomakkeelle.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Ainakin sellaisia palveluja löytyy joissa omasta LinkedIn-profiilista pystyy generoimaan CV:n.

Aiheeseen liittyen tuli mieleen, että nykyisessä työpaikassa on käytössä Workable, johon hakija voi suoraan importata LinkedIn-profiilinsa ja vastattavaksi jää vain työtehtävään liittyvät avoimet kysymykset. Vastaavanlaiset systeemejä toivoisi näkevän enemmänkin kun siinä ei oikeasti ole mitään järkeä täydentää käsin samoja asioita johonkin lomakkeelle.
No just jotai tollasta hain
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Usein nuo lomakkeet on vielä sellaisia, ettei kaikkia kenttiä pääse edes näkemään ennen kuin täyttää hakemusta alusta alkaen. Ärsyttää suunnattomasti, kun siellä viimeisellä sivulla kysytään "kerro suhteestasi joulupukkiin" -tyyppisiä kysymyksiä. Olisi vähintäänkin reilua näyttää koko lomake heti alussa, jotta hakija ehtii vähän pohtimaan vastauksiaan rauhassa ennen kuin ryhtyy lomakkeen täyttöpuuhiin. Tai vaihtoehtoisesti voisi heti todeta, ettei ole kiinnostunut työpaikasta, jossa usko joulupukkiin on merkittävä hakukriteeri.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 264
Itse en ole törmännyt, mutta kerran useampikin kaveri kirosi kun hakivat johonkin samaan paikkaan, että oli juuri se perinteinen 8 sivua lomakkeita ja sitten viimeisen sivun viimeisessä kohdassa oli kohta liitteille ja teksti tyyliin"* voit myös liittää aiemmin tekemäsi CV tähän kohtaan, eikä lomakkeeseen tarvitse tällöin täyttää kuin henkilötiedot ja puhelinnumero"

Joku voisi sanoa, että tuo maininta olisi voinut olla siellä ensimmäisellä sivulla...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 431
Viestejä
4 218 029
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
jlehtira

Hinta.fi

Ylös Bottom