Videoiden lataus omalle koneelle

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Tämä asia aina välillä tuntuu tulevan esille, niin tehdään sitten ihan yleinen ketju, jossa voipi tarvittaessa kysellä apuja ja sovelluksia, joilla asian voi hoitaa erinäisillä sivuilla.

YT-DLP (Youtube-DL fork) (Linux, MacOS, Windows, Android)
Tukee todella montaa eri sivustoa, täältä voi käydä katsomassa listaa jos kiinnostaa, mutta yleisin käyttö monella on Youtube videoiden lataaminen.

Asennus:

Käyttöön liittyviä vinkkejä (Windows, Linux puolella pieniä eroja):

Lisäämällä samaan hakemistoon Ffmpeg ohjelman, jossa tuo YT-DLP ohjelma on, niin se silloin automaattisesti muxaa videon ja äänen yhteen kätevästi tarvittaessa.
Luomalla käyttäjä profiilin juureen (taikka samaan hakemistoon, missä yt-dlp.exe on) tiedoston nimeltä "yt-dlp.conf" ja sinne laittaa:
Koodi:
# Quality
-f ("bestvideo[width>=1920]"/bestvideo)+bestaudio/best

# Output format
-o %(uploader)s-%(title)s-%(id)s.%(ext)s

# Download thumbnail
--write-thumbnail
Tällöin haetaan
- aina se paras mahdollinen laatu, mitä löytyy
- tiedoston nimi kirjoitetaan muotoon "videon uploader - videon otsikko - ID koodi.tiedostomuoto". Tämän voi halutessaa muokata, ohjeet löytyy kyllä dokumenteista
- sekä tallennetaan thumbnail, jos sellainen on saatavilla samalla nimellä

Tämän jälkeen tarvitsee vain kirjoittaa "yt-dlp.exe [OSOITE]" komentokehotteessa ja näin ladataan video koneelle parhaimmalla laadulla. Vähän joutuu näkee vaivaa ku asettaa nuo kaikki kohdalleen, mutta sen jälkeen homma on helppoa, kunhan muistaa välillä päivitellä tuon YT-DLP ohjelman.

Androidilla lataaminen onnistuu myös hyödyntämällä Termux appia (ÄLÄ asenna Play Storen kautta, siellä on vanha versio, suosittelen F-Droid käyttämään), asentaa siihen Pip ja sieltä sitten yt-dlp.

Flickfetch (Windows)
Apuohjelma ilmaisten videoiden/audioiden lataamiseen omalle koneelle myöhempää katselua/kuuntelua varten Yle Areena, Yle Elävä Arkisto ja Ruutu -palveluista, kehittäjä on @darxide. Sitä varten on oma ketju, jossa voi tutustua/keskustella tarkemmin.

Laturi (Windows)
Käyttäjän @hrk kehittämä työkalu, jota voi käyttää Areena-, Ruutu-, Elonet- ja Elisaviihde-videotallenteiden (sekä Areenan radiotallenteiden) lataamiseen, oma ketju:

YLE-DL (Linux, MacOS, Windows, Android)
yle-dl on komentoriviohjelma video- ja äänitiedostojen lataamiseen Yle Areenasta, Elävästä arkistosta ja Ylen uutissivustolta tietokoneen kovalevylle. Lisäksi yle-dl:llä voi ladata Areenan nettiradioita ja suoria TV lähetyksiä.

Tarkemmat asennusohjeet, tämä vaatii pikkasen enemmän tietotaitoa.

dvd (Android)
Android puhelimille app, jolla voipi latailla sivustoilta videoita helposti talteen, käyttää yt-dlp taustalla, joten tukee todella paljon eri sivustoja. Suosittelen asentamaan F-Droid kautta.

Elisa ViihdeX Media Manager (Windows)

Oma ketju:

Areena- Ruutu-, Elonet- ja Elisaviihde-videotallenteiden (sekä Areenanradiotallenteiden) lataamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
YLE Areenaa varten on oma ketju, josta löytyy kätevä työkalu (Flickfetch) lataamaan videot omalle koneelle.
Ja elisa viihteelle on myös oma ketju ja työkalu(viihde x mediamanager)

 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 348
Itse olen saanut ladattua youtubesta kun kuuklaa youtube to mp4 ja sit kokeilee niitä saitteja. Monet ei toimi, mut muutama oikeasti hyväkin itsellä tiedossa. En tosin viitsi kertoa että mikä jotta ette ruuhkauta mun palvelimia.

Nuo saitit myös vaihtaa nimeä / menee nurin säännöllisesti, niin nyt hyvä ei välttis toimi enää 6kk päästä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Itse olen saanut ladattua youtubesta kun kuuklaa youtube to mp4 ja sit kokeilee niitä saitteja. Monet ei toimi, mut muutama oikeasti hyväkin itsellä tiedossa. En tosin viitsi kertoa että mikä jotta ette ruuhkauta mun palvelimia.

Nuo saitit myös vaihtaa nimeä / menee nurin säännöllisesti, niin nyt hyvä ei välttis toimi enää 6kk päästä.
Itse en noita käytä, täynnä mainosbannereita ja ties mitä muuta sontaa, koska niillä rahastaa ja laatu yleensä noilla on huono kaikenlisäksi, ku suoraan Youtuben sivuilta ei pysty lataamaan korkealaatuisena (taitaa max olla 720p), ilman kolmannen osapuolen softia, jotka hoitaa homman (kuten esim. youtube-dl).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Taitaa puuttua ffmpeg. Mites sen saa toimimaan tuossa?
En tiedä miksei sulla toimi, ku itse just kokeilin , niin kyl sieltä video nätisti tuli koneelle. Eikä tuossa operaatiossa tarvita ffmpeg laisinkaan.
Koodi:
.\youtube-dl.exe https://twitter.com/Herr_Meenzer/status/1359918183726125063
[twitter] 1359918183726125063: Downloading guest token
[twitter] 1359918183726125063: Downloading JSON metadata
[twitter] 1359918183726125063: Downloading m3u8 information
[twitter] 1359918183726125063: Downloading thumbnail ...
[twitter] 1359918183726125063: Writing thumbnail to: Herr Meenzer-Herr Meenzer - Ylen toimittaja Maria Stenroos kertoo objektiivisesti EU -n elvytysrahastosta #Yle #elvytysrahasto #elvytysväline #elvytyspaketti   -1359918183726125063.jpg
[download] Destination: Herr Meenzer-Herr Meenzer - Ylen toimittaja Maria Stenroos kertoo objektiivisesti EU -n elvytysrahastosta #Yle #elvytysrahasto #elvytysväline #elvytyspaketti   -1359918183726125063.mp4
[download] 100% of 2.48MiB in 00:00
Tällä hetkellä ku Windows on käytössä, mutta onnistuisiko, jos leikkaat osoitteen lopusta ne turhat pois?

Sä siis käytät Termuxin kautta Androidilla? Mikähän on lie sit Youtube-dl versio? Pitäisi kyllä olla tuore, jos Pip käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Taitaa puuttua ffmpeg. Mites sen saa toimimaan tuossa?
Ei liitykään ffmpeg vaan se on tuo osa linkistä jonka sensuroit, poista se kokonaan (tai saattaa myös toimia jos laitat koko url lainausmerkkeihin).

edit: yllä tulikin jo sama

ffmpeg kannattaa kyllä silti asentaa (Termuxissa: pkg install ffmpeg) koska youtube-dl osaa käyttää sitä automaattisesti silloin kun tarvii.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Tosiaan, joskus kun linkeissä on noita erikoismerkkejä, niin ne saatetaan ymmärtää väärin argumentteina, joten suositeltavaa käyttää lainausmerkkejä, niin ei tule ongelmia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Tässä uusi kuva. Yksi typo välissä.

Olen merkkejä lopustakin poistanut.
Jotain outoa sulla on tuossa, kyllä minulla latailee tietokoneella nuo kiltisti. Ikävä kyllä mulla ei ole tässä nyt käsillä Android laitetta, jolla testata, mutta olen aikoinaan käyttänyt Termuxin kautta youtube-dl ja toiminut loistavasti.

Mitä sulla sanoo komento:
Koodi:
youtube-dl --version
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
En kyllä osaa ny tähän sanoa mitään, ku ei ole käsissä Android laitetta, jolla testata itse. Mutta sama Python koodi siellä on, joka minulla toimii tietokoneella...
Jonkin syyn takia toi sun komento oletettavasti pyytää formaattia, jota ei ole olemassa. Oletko kenties tehnyt tuon config tiedoston?

Mitäs se antaa sulla jos kokeilet:
Koodi:
youtube-dl https://instagram.com/p/CLMunHalRvQ -F
Eli tuon pitäisi listata saatavilla olevat formaatit, joita tässä tapauksessa on vain yksi.

Ja komennolla:
Koodi:
youtube-dl -f 0 https://instagram.com/p/CLMunHalRvQ
sen pitäisi ladata tuo ainoa versio.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
En kyllä keksi mikä on vialla.

Mulla sama versio Termuxissa ja toimii kaikilla noilla esimerkkivideoilla.

Kokeile ladata vaikka tuo aiempi instagram video ja laita -v eteen. Se printtaa debug tietoja jossa varmaan joku johtolanka.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
80
kunhan muistaa välillä päivitellä tuon youtube-dl ohjelman.
Kiitos tästä ketjusta! Mitenkäs tuo päivitys, onko mitään keinoa miten saisi automaattisesti tietoa milloin pitäisi tietää päivittää vai onko sivuston seuraaminen ainoa tapa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Kiitos tästä ketjusta! Mitenkäs tuo päivitys, onko mitään keinoa miten saisi automaattisesti tietoa milloin pitäisi tietää päivittää vai onko sivuston seuraaminen ainoa tapa?
Windows maailmassa ei ole täysin automaattista systeemiä suoraan, kuten monissa Linux jakeluissa. Tietenkin jos haluat tuon takia asentaa Pythonin ja siihen Pip, niin sen kautta ny voi semi automaattisesti päivittää. Mutta mielestäni järkevämpää hakea päivitys sitten, jos jonkin syyn takia se ei toimi ja josko olisi päivityksestä sitten apua.

En itsekään Windows koneilla päivitä ku silloin, jos ei lataus toimikaan enää, turhaa stressata...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Tälläpä nuo alkoi latautumaan.
Eli jokin siellä sinulla nyt aiheuttaa sen, että se yrittää ladata noita väärällä laadulla, vaikka automaattisesti sen kyllä pitäisi osata hakea toimiva. Vaikea sanoa, mikä tuon aiheuttaa, ku kerta joillakin kuitenkin toimii normaalisti.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
128
Eli jokin siellä sinulla nyt aiheuttaa sen, että se yrittää ladata noita väärällä laadulla, vaikka automaattisesti sen kyllä pitäisi osata hakea toimiva. Vaikea sanoa, mikä tuon aiheuttaa, ku kerta joillakin kuitenkin toimii normaalisti.
Näin ilmeisesti. Pitänee tutkiskella noita asetuksia. Hyvä että nyt toimii edes tuolla. Pääasia että YouTube pelaa oikein.

Ja kiitos tosiaan ketjusta.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Tärkeä ketju, sillä turhan moni jättää käyttämättä youtube-dl:ää vain koska se on komentorivi-ohjelma (kuten eräs etäautettava totesi pelkästään nähtyään vain komentokehoitteen, "ei noita vaikeita juttuja"). Esim. Youtybe-dl:n kohdallakaan asian ei tarvitse olla vaikeaa, kunhan mieleiset asetukset ovat kerralla laitettu kuntoon. Tällöin todella riittää esim. komento youtube-dl osoite. Usein komentorivi on käyttöliittymää helpompaa ja nopeampaakin kuin GUIta kliksuttelemalla (sekä mahdollistaa esim. käytön joka ei ensimmäisenä tule edes mieleen, itse voin käynnistää mm. youtube-dl:n hiiren kakkosella avautuvasta valikosta ollessani selaimella oikealla sivulla esim. Youtubessa. Teepä sama jollain GUI-ohjelmalla, jos se ei sisällä mahdollisuuttaa syöttää optioita komennon yhteydessä).


Asetukset mieleksi
Asetuksista jo mainittiin, mutta kehoitan itsekin tutustumaan niihin lisää, asetusten ennalta määrittäminen on mielestäni helpon käytön ytimessä. Aina toki voi opetella miljuuna optiota, ja antaa ne komennon yhteydessä... mutta miksi? :)

Windowsissa voi käyttää kahta käyttäjäkohtaista tiedostoa käyttäjän asetuksiin:
github.com/ytdl-org/youtube-dl/blob/master/README.md#configuration sanoi:
On Windows, the user wide configuration file locations are %APPDATA%\youtube-dl\config.txt or C:\Users\<user name>\youtube-dl.conf
Näistä youtube-dl osaa etsiä asetuksia ilman erikseen määrittelyä.

Täällä on jo mainittu asetustiedostoksi %USERPROFILE%/youtube-dl.conf. Itse käytän vaihtoehdoista toista, varmaan vain siksi, että se mainittiin ohjeissa ensin :) Eli itse käytän %APPDATA%\youtube-dl\config.txt asetusten säilyttämiseen. Mutta asia on sama, käytitpä kunpaa tahansa. Pääasia, että itse tiedät missä omasi on, ja miksi minä alla kirjoitan config.txt tiedostosta.

Asetuksiin lisätyt vaihtoehdot, ovat niitä oletusasetuksia, joita haluat joka kerta käyttää. Toisaalta, jos haluat kerran pari jättää jonkun oletuksena toteutettavan vaihtoehdon pois, helpointa on (mielestäni), jos ei muista oikeaa optiota, muuttaa kyseinen rivi kommentiksi lisäämällä #-merkki rivin eteen (ja tietenkin tallentaa asetustiedoston muutokset).

Esim. minulla on oletuksena, ettei mahd. soittolistan videoita ladata (--no-playlist), vaan vain ko. video. Joskus taas haluan ladata koko soittolistan, silloin vain käyn hetkeksi ottamassa pois ko. asetuksen.
(Vaihtoehdolla --ignore-config voidaan jättää config.txt huomiotta, mutta silloin se jätetään kokonaan huomiotta)

Itsellä on paljon noita asetuksia config.txt-tiedostossa, ja jotta ei tarvitse aina miettiä mikä vaikuttaa mihinkin, niin olen maininnut kommenteissa mihin muihin asetuksiin ko. vaikuttaa jos vaikuttaa, tai mitä ko. asetus vaatii lisäkseen toimiakseen, ei tarvitse muistella joka kertaa uudelleen.

Kuulostaa ehkä aluksi hankalalta, mutta ei ole. Em. tavalla ei tarvitse tehdä, mutta optioihin kannattaa todella tutustua, tekee lopulta käytöstä helpompaa. Ainakin tällaiselle, joka ei sentään joka päivä käytä youtube-dl:ää.

Netti on pullollaan ohjeita youtybe-dl:ään, eikä tarvitse hämääntyä, vaikka ohjeet olisivat esim. Linuxille, itse ohjelman käyttöä olevat vinkit toiminevat sellaisenaan Windos-version kanssa. Esim. tällä sivulla on kaikenlaista pientä aloittelijoille Youtube-dl Tutorial With Examples For Beginners - OSTechNix
Ja nythän meillä on ketju, missä kysyä apua, ja johon viitata, jos neuvoo jotain käyttämään youtube-dl:ää. :)


Pienet apuohjelmat järjestykseen
Sitten vinkki näihin irrallisiin komentorivi-ohjelmiin (youtube-dl, ffmpeg jne), minkä ainakin itse olen kokenut hyväksi käytännöksi. Eli pitää tällaiset ohjelmat tietyssä sijainnissa, eikä pitkin levyä.

Tämä on tietenkin makuasia, mutta miksi pitää samasta ohjelmasta kopio jokaisessa kansiossa, jossa sijaitsee sitä käyttävä ohjelma? Mielestäni ei mitään, ellei ko. ohjelma nimenomaan tarvitse tiettyä versiota. Yleensä ohjelman tekijä mainitsee, jos tiettyä versiota tarvitaan.

Minulla on siis erillinen kansio (sanotaan vaikka %appdata%/bin, jonne olen koonnut tarvittavat yksittäiset exet yms. ohjelmia joita varsinaisesti asenneta ja joita moni ohjelma käyttää hyväkseen. Näin esim. edellä mainitut youtube-dl.exe, ffmpeg.exe jne, ne ovat yhdessä ainoassa paikassa, eikä pitkin ja poikin esim. jokaisessa sitä tarvitsevan ohjelman kansiossa. Riittää kunhan polku em. kansioon on kerrottu Path-muuttujassa. Näin esim. jonkun tällaisen päivittäminen helpottuu, kun ei tarvitse käydä jokaisessa erillisessä kansiossa käydä päivittämässä. :) Mutta kukin tyylillään.

Path muuttujan editoiminen on helppoa Windows 10:ssä Ympäristömuuttujat-toiminnolla, joka aukeaa esim. komennolla %windir%\system32\rundll32.exe sysdm.cpl,EditEnvironmentVariables . Näin ei tule sössittyä esim. kaikkia edellisiä tietoja pois path-komennon kanssa tuhertamalla. ;).
Huomaa, että jos sinulla on komentorivi-ikkuna auki, path-muuttujan editoiminen ei astu voimaan auki olevassa komentorivi-ikkunassa. Helpointa on varmistaa, että asetukset ovat käytössä, on sulkea mahdollisesti auki oleva komentorivi-ikkuna, ja avata uusi. Path -komennolla voi sitten vielä tarkistaa, että lisätty polku sisältyy nyt path-muuttujaan. Ja tätä ei siis tarvitse tehdä kuin kerran. Ei vaikeaa ollenkaan.

HUOM! Jos jokin ohjelma vaatii juuri tietyn version, niin silloin tietenkin jätetään ko. versio ohjelman vaatimaan kansioon (yleensä sen oma kansio.) Ohjelmia etsitään ensin kansiossa jossa ollaan, sitten path-muuttujan poluista. Perusasiaa, mutta ehkä kaikki eivät tiedä.

Sitten kuten @=JP= mainitsi, ei esim. youtube-dl:ää ole tarvis päivittää välttämättä ennen kuin tulee tarvetta, esim. kun ytdl enää toimikaan vaikkapa Youtuben kanssa. Uusin versio ei aina ole paras, noin yleensä, ellei sitten olet tietoturvasta kiinni.

Siinä pieni lisäys aiheeseen. HTH :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
949
FlickFetchillä :)
Viitsitkö hiukan tarkentaa? Olen kyllä FF:iä käyttänyt Areena latauksiin, mutta tuota pätkää ei löytynyt Areenasta, eikä videon linkkiä voi "kopioida" leikepöydälle. edit: Seison korjattuna! Lataus tosiaan onnistuu FlickFetchillä. Enpä tiennyt että sillä voi ladata upotettuja videoita pelkällä sivun osoitteella, vaikka videoon ei ole suoraa linkkiä tarjolla. Kiitoksia tästä! :thumbsup:

Tehdään jatkokysymys (tähän ei varmaankaan ole yhtä oikeaa vastausta); miten sivulle (jokin muu kuin Areena) upotetun random videon urlin saa selville, eli se polku josta video klipin voi ladata? Miten esim. Firefoxin "Inspect element" toiminnon kautta saa urlin kaivettua? Tallennus vaikkapa VLC:llä (tai youtube-dl:llä, tai mitä näitä nyt on).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 232
Youtube ei tarvi mitään ohjelmia kun laitat vain youtubePP.com niin niin saat valita millä laadulla lataat kyseisen videon
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
949
Itse käyttelen youtuben videoitten "tallentamiseen" tätä FireFox laajennusta: Easy Youtube Video Downloader Express – Lataa tämä laajennus Firefoxille (fi)
Ja monen muun saitin videoihin tätä: Video DownloadHelper – Lataa tämä laajennus Firefoxille (fi)

Ennen tuo Video DownloadHelper toimi myös Youtube hommiin hyvin, mutta nykyään se ei meinaa saada ladattua millään MP4 versiota videoista.
Onkohan mulla foliohattu vähän turhan syvällä, kun epäilyttää asentaa mitä tahansa lisäosia selaimeen, esim. kuinkahan turvallinen tuo Video DownloadHelper on? Ihan tältä istumalta en uskalla sitä asentaa.
Tämä lisäosa vaatii seuraavat oikeudet:
Vaihda viestejä muiden ohjelmien kuin Firefoxin kanssa
Vie tietoja leikepöydälle
Lataa tiedostoja, sekä lue ja muokkaa selaimen lataushistoriaa
Näytä ilmoituksia sinulle
Pääsyoikeus selaimen välilehtiin
Pääsy selaimen toimintaan sen käytön aikana
Pääsy tietoihisi kaikilla verkkosivuilla
Jos poimitaan vaikka tuo viimeinen vaatimus:
Access your data for all websites
The extension can read the content of any web page you visit as well as data you enter into those web pages, such as usernames and passwords.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Youtube ei tarvi mitään ohjelmia kun laitat vain youtubePP.com niin niin saat valita millä laadulla lataat kyseisen videon
Ei tue 4k resoluutiota ja joutuu odottelee, että prosessoivat latausta kaikenlisäksi, ihan vaan vinkiksi.

Myöskin varoitellaan, että sivustolla on "ylimääräistä", ku pikkasen Googlettaa...

Itse käyttelen youtuben videoitten "tallentamiseen" tätä FireFox laajennusta: Easy Youtube Video Downloader Express – Lataa tämä laajennus Firefoxille (fi)
Ja monen muun saitin videoihin tätä: Video DownloadHelper – Lataa tämä laajennus Firefoxille (fi)

Ennen tuo Video DownloadHelper toimi myös Youtube hommiin hyvin, mutta nykyään se ei meinaa saada ladattua millään MP4 versiota videoista.
Toinen vaatii rahaa, että saa parempaa kuin 720p laatu, kertoo jo paljon.
Sitten toinen vaatii kolmannen osapuolen softan asentamisen taustalle, enpä kauheena alkais asentelee ainakaan itse, ku tiedä mitä siellä on.

Ja kommentteja ku noista lukee, niin ei kauhean hyvää kuvaa anna, ku osaa filtteröidä ne feikit hype kehujat.

Mutta jokaisen oma valinta!
 
Liittynyt
06.12.2018
Viestejä
126
Eniten varmaan tulee youtube-dl:ää käytettyä instagramin videoiden lataamiseen. (Selaimessa kun joutuu katsomaan koko videon vaikka siellä olisi vain pari lyhyttä kohtaa, joita haluaa katsoa useampaan kertaan).

Joskus pidemmistä youtube vlogeista / keskusteluohjelmista ladannut pelkät tekstit ja niistä silmäillyt mistä on keskusteltu, että jaksaako katsoa / kuunnella.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Pistetääs tälläinenkin ohje Youtube videoiden lataukseen. Itselläkin vasta testissä joten vielä en tiedä, että lataako mitä laatua suoraan tuolta.

1. VLC auki
2. Media, avaa suoratoisto verkosta ja syotä verkkokohteen URL kohtaan Youtube raita ja toista
3. Välilehti Työkalut ja sieltä koodekin tiedot.
4. Kopioi alhaalta sijainti kokonaisuudessaan ja vie liitä tuo tuo selaimeesi (Chromelle testattu) ja paina Enter tai millä oletkaan tottunutkaan hyväksymään tuon.
5. Oikea alakulma 3 pistettä jonka alta löytyy Download.

Jos on halukkuutta ja koetaan tarpeellisena, niin voin tehdä kuvalliset ohjeet. Aina mukavempi seurata, jos on kuvaakin ohjeissa.

Edit. Testasin Youtube.dl ja VLC latausta, niin samankokoiset tiedostot tulevat ja samoilla koodekeilla. En tosin tiedä, että lataako tuo YT.dl versio oletuksena parasta laatua vai pitääkö laittaa jotain lisä parametreja. Testiä testiä.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
949
Pistetääs tälläinenkin ohje Youtube videoiden lataukseen. Itselläkin vasta testissä joten vielä en tiedä, että lataako mitä laatua suoraan tuolta.

1. VLC auki
2. Media, avaa suoratoisto verkosta ja syotä verkkokohteen URL kohtaan Youtube raita ja toista
3. Välilehti Työkalut ja sieltä koodekin tiedot.
4. Kopioi alhaalta sijainti kokonaisuudessaan ja vie liitä tuo tuo selaimeesi (Chromelle testattu) ja paina Enter tai millä oletkaan tottunutkaan hyväksymään tuon.
5. Oikea alakulma 3 pistettä jonka alta löytyy Download.

Jos on halukkuutta ja koetaan tarpeellisena, niin voin tehdä kuvalliset ohjeet. Aina mukavempi seurata, jos on kuvaakin ohjeissa.

Edit. Testasin Youtube.dl ja VLC latausta, niin samankokoiset tiedostot tulevat ja samoilla koodekeilla. En tosin tiedä, että lataako tuo YT.dl versio oletuksena parasta laatua vai pitääkö laittaa jotain lisä parametreja. Testiä testiä.
Kiitos! Sain tällä tallennettua erään haluamani pätkän, jota en muuten saanut kokonaisena talteen. Aina puuttui ääni, tai alku oli pelkkää mustaa.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
@hoffmann Oleppa hyvä!

Oletuksena tuo VLC lataa 1280x720 videota vaikka olisi tarjolla korkeammalla resoluutiolla. Täytyy tutkia vielä, että saako tätä kautta ladattua paremman laatuisena. Musiikissa varmaan sama, että VLC kautta ei tule parasta laatua, mutta huomaako sitä oikeasti?

Tein lisää testiä ja YT.dl näyttäisi oletuksena lataavan 1280x720 videota.
Lisää oheita ainakin itselleni muistiin, niin kun käyttää parametirä: youtube-dl -F (URL tähän), niin saa listan mitä formaatteja on tarjolla.
youtube-dl -f (listan numero tähän mitä formaattia haluaa ladata) (URL tähän)

Huomaa ISON ja pienen -F kirjaimen ero. Niillä on merkitystä.

Edit. Kyllä tuo YT. dl taitaa sittenkin ladata oletuksen listan parhaan saatavan median missä on sekä kuva, että ääni (testitapauksessa 1280x720 vaikka oli 4K materiaalia). Muissa formaateissa on isompi resoluutio, mutta puuttuu vallan ääni (video only). Eli tällä empiirisella tuksimuksella tuo VLC:lla ladattava tiedosto on ilmeisesti sitä "parasta saatavilla olevaa laatua".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
@hoffmann Oleppa hyvä!

Oletuksena tuo VLC lataa 1280x720 videota vaikka olisi tarjolla korkeammalla resoluutiolla. Täytyy tutkia vielä, että saako tätä kautta ladattua paremman laatuisena. Musiikissa varmaan sama, että VLC kautta ei tule parasta laatua, mutta huomaako sitä oikeasti?

Tein lisää testiä ja YT.dl näyttäisi oletuksena lataavan 1280x720 videota.
Lisää oheita ainakin itselleni muistiin, niin kun käyttää parametirä: youtube-dl -F (URL tähän), niin saa listan mitä formaatteja on tarjolla.
youtube-dl -f (listan numero tähän mitä formaattia haluaa ladata) (URL tähän)

Huomaa ISON ja pienen -F kirjaimen ero. Niillä on merkitystä.

Edit. Kyllä tuo YT. dl taitaa sittenkin ladata oletuksen listan parhaan saatavan median missä on sekä kuva, että ääni (testitapauksessa 1280x720 vaikka oli 4K materiaalia). Muissa formaateissa on isompi resoluutio, mutta puuttuu vallan ääni (video only). Eli tällä empiirisella tuksimuksella tuo VLC:lla ladattava tiedosto on ilmeisesti sitä "parasta saatavilla olevaa laatua".
Tämän takia kaikki nuo addonit sun muut yleensä lataa vain max 720p, koska siihen asti on kuva/ääni yhdessä (tietyissä tapauksissa myös jopa 1080p, riippuen mitä koodekkia käytetään), mutta 4k sitten ei enään. Siksi kun laittaa sekä youtube-dl ja ffmpeg samaan hakemistoon, niin se automaattisesti muxaa äänet lopuksi nätisti pakettiin ja haetaan sekä kuva että ääni parhaimmalla laadulla. Tämäkin on mainittu täällä pariin otteeseen...

Ensimmäisessä viestissä laittamassani config tiedostossa on rimpsu, joka hakee aina parhainta laatua (-f ("bestvideo[width>=1920]"/bestvideo)+bestaudio/best)
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Tämän takia kaikki nuo addonit sun muut yleensä lataa vain max 720p, koska siihen asti on kuva/ääni yhdessä (tietyissä tapauksissa myös jopa 1080p, riippuen mitä koodekkia käytetään), mutta 4k sitten ei enään. Siksi kun laittaa sekä youtube-dl ja ffmpeg samaan hakemistoon, niin se automaattisesti muxaa äänet lopuksi nätisti pakettiin ja haetaan sekä kuva että ääni parhaimmalla laadulla. Tämäkin on mainittu täällä pariin otteeseen...
Jees, rupesin nyt vasta lukemaan ajatuksella noita posteja, kun kiimoissani olin uppoutunut testailemaan tätä. Kiitos huomautuksesta! Itselle ei tosin ole tarpeen tämän enempää, kun jos jotain lataan, niin vain ja ainoastaan musiikkia (tai paremminkin kokoelmia).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Musiikissa varmaan sama, että VLC kautta ei tule parasta laatua, mutta huomaako sitä oikeasti?
Kuten -F:llä näkee niin ääniraitaa on aina (tai ainakin lähes aina) olemassa vain yksi 128 kbps aac/m4a (loput on opus muodossa joista 1 samanlaatuinen ja 2 huonompaa) niin ei ole väliä.

Edit. Kyllä tuo YT. dl taitaa sittenkin ladata oletuksen listan parhaan saatavan median missä on sekä kuva, että ääni (testitapauksessa 1280x720 vaikka oli 4K materiaalia). Muissa formaateissa on isompi resoluutio, mutta puuttuu vallan ääni (video only). Eli tällä empiirisella tuksimuksella tuo VLC:lla ladattava tiedosto on ilmeisesti sitä "parasta saatavilla olevaa laatua".
Tuo paras jossa ääni tulee mukana on se joka -F listauksessa on tunnisteella "best". Jos haluat aina sen niin -f best. Se on maksimissan 720p.

Youtube-dl ei valitse tuota bestia aina ja oletuksena, vaan yrittää arvata parhaan laadun jollain logiikalla.

Ja kuten jo tuli ilmi niin äänen saa "-f videokoodi+äänikoodi" jos ffmpeg asennettuna oikein. Ja pelkällä äänikoodilla lataa vain äänen. Pilkulla plussan sijasta lataa kummatkim mutta ei yhdistä niitä.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 443
Kuten -F:llä näkee niin ääniraitaa on aina (tai ainakin lähes aina) olemassa vain yksi 128 kbps aac/m4a (loput on opus muodossa joista 1 samanlaatuinen ja 2 huonompaa) niin ei ole väliä.


Tuo paras jossa ääni tulee mukana on se joka -F listauksessa on tunnisteella "best". Jos haluat aina sen niin -f best. Se on maksimissan 720p.

Youtube-dl ei valitse tuota bestia aina ja oletuksena, vaan yrittää arvata parhaan laadun jollain logiikalla.

Ja kuten jo tuli ilmi niin äänen saa "-f videokoodi+äänikoodi" jos ffmpeg asennettuna oikein. Ja pelkällä äänikoodilla lataa vain äänen. Pilkulla plussan sijasta lataa kummatkim mutta ei yhdistä niitä.
Vaikka sanoinkin, että itsellä ei ole oikein tarvetta tälle, mutta mielenkiinto voitti kuitenkin ja läksin testailemaan. Hyvin onnistui ja yksi motivaattori olikin, että pääsen testaamaan ääntä ja kuvaa tykiltä, että miltä näyttää.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
157
Itse käytän 4K Video Downloader (lataa youtubesta ja Dailymotionista) ja Masstube ohjelmaa.
Ja jos joku video ryppyilee lataamisen kanssa niin sitten käytän y2mate.com sivustoa.
Ja joskus FF pluginiä Video DownLoadHelper. Sekä feissariin fbdown.net sivustoa.
Tosin tuon 4K Video Downloader ohjelmassa tekijä on huonontanut ohjelman ominaisuuksia huonompaan suuntaan ja jotka saatavilla vain kun maksaa rekisteröimismaksun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
627
Lainataanpas tätä threadia: osaako kukaan neuvoa millä voisi saada talteen lyhyen pätkän Viaplayn jääkiekkostriimistä? Mobiililaitteilla tallennus ei (luonnollisesti) onnistu, ja myös VLC Playerilla yritin kikkailla selaimesta kaappausta, mutta tuloksena oli pelkkää mustaa. Voi tietysti johtua siitäkin, etten vaan osaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Lainataanpas tätä threadia: osaako kukaan neuvoa millä voisi saada talteen lyhyen pätkän Viaplayn jääkiekkostriimistä? Mobiililaitteilla tallennus ei (luonnollisesti) onnistu, ja myös VLC Playerilla yritin kikkailla selaimesta kaappausta, mutta tuloksena oli pelkkää mustaa. Voi tietysti johtua siitäkin, etten vaan osaa :D
Ei onnistu, koska DRM suojaus, ainakaan helposti yleisillä softilla...

Koska se estää jopa ruudun nauhoittamisen, eli kuten totesit, mustaa vaan näkyy. Edes screenshottei ei voi ottaa noista, jotka DRM suojattua materiaalia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888

Jdownloader on se välttämätön työkalu jokaiselle koneelle. Osaa ladata videoita, soittolistoja, mediaa, kuvia, tiedostoja jne Yuutuubista, lähes kaikista videojako palveluista (ei YLE areena), pornohubeista, ym. vaikka mistä kuva ja video gallerioista joista et ole vielä ikinä edes kuullutkaan.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 790
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
627
Ei onnistu, koska DRM suojaus, ainakaan helposti yleisillä softilla...

Koska se estää jopa ruudun nauhoittamisen, eli kuten totesit, mustaa vaan näkyy. Edes screenshottei ei voi ottaa noista, jotka DRM suojattua materiaalia.
Ok, vähän ajattelinkin että saattaa olla tekemätön paikka suojauksista johtuen. Kiitos vahvistuksesta.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
420
@jake styles
Kokeile jotakin chromium pohjaista selainta ilman rautakiihdytystä ja sitten kaapata kuva millä haluat, itse käytän OBS siihen. Tällä tavalla sain rakutentv:stä yhden leffan talteen, rautakiihdytys päällä tuli pelkkää mustaa, koska DRM. Käytin uutta Edge selainta, Vivaldi ei toiminut ja Chromea en käytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
627
@jake styles
Kokeile jotakin chromium pohjaista selainta ilman rautakiihdytystä ja sitten kaapata kuva millä haluat, itse käytän OBS siihen. Tällä tavalla sain rakutentv:stä yhden leffan talteen, rautakiihdytys päällä tuli pelkkää mustaa, koska DRM. Käytin uutta Edge selainta, Vivaldi ei toiminut ja Chromea en käytä.
Kiitos vinkistä, pitää testata vielä tuota!
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mites Yle Areenasta saa talteen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Mites Yle Areenasta saa talteen?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Ei nyt liity ketjun softaan mutta tämä vaikuttaa luontevalta paikalta kysäistä kun välillä on keskustelua muidenkin palveluiden kuin Yle Areenan videoiden lataamisesta.

Osaako joku sanoa pystyykö SolidSportin nauhoitteita lataamaan jotenkin omalle koneelle? Toinen palvelu mistä haluaisin pari videota talteen on Vimeo, löytyykö tähän jotain softaa tai selaimen lisäosaa jolla ladata?
Youtube-dl tukee Vimeosta lataamista, testasin hetki sitten. Solidsport joudut itse testaamaan, en jaksa rekisteröityä itse tuohon palveluun, mutta näyttäisi olevan ns. Live palvelu, mikä saattaa vaikeuttaa asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
164
Kiitos. Youtube-dl onkin jo asennettuna eli Vimeo ratkesi sillä.

SolidSport on tosiaan ensisijaisesti striimauspalvelu mutta nämä mitä yritän saada talteen ovat siellä myös tallenteena.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Kiitos. Youtube-dl onkin jo asennettuna eli Vimeo ratkesi sillä.

SolidSport on tosiaan ensisijaisesti striimauspalvelu mutta nämä mitä yritän saada talteen ovat siellä myös tallenteena.
Youtube-dl yrittää ladata videoita kyllä sivulta kuin sivulta (useasti olen ladannut videoita ihan random sivuiltakin), mutta virallisesti ei tue tuota palvelua (tuetut palvelut), joten kokeilemalla selvinnee.
Myöskin selaimen Developer tools pystyy usein hyödyntämään, esim. Network tab auki ja sitten video pyörimään, saattaa paljastaa suoran linkin videoon jne...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 423
Viestejä
4 160 930
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom