Video: Rakensimme mekaanisen näppäimistön Idobao ID80 v2 -runkoon

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 579


Sampsa kirjoitti uutisen/artikkelin:
Viime aikoina itse rakennettavissa mekaanisissa näppäimistöissä on yleistynyt piirilevylle juottamisen sijaan hotswap-kannat kytkimille, jotka mahdollistavat kytkinten helpon ja kustannustehokkaan vaihtamisen toisiin. Tilasimme kesällä Group Buy -myyntiin tulleen Idobaon 75% kokoisen ID80 v2 -näppäimistön, joka tukee ISO-näppäinasettelua.



Videolla käydään läpi projektiin tilatut osat, kiinnitetään kytkimet piirilevylle asetetaan näppäinhatut paikoilleen ja säädetään näppäinasettelu ja RGB-valaistus firmware-päivityksen myötä VIA-ohjelmalla.
  • Idobao: ID80 v2 piirilevy + alumiinirunko + vakauttimet + tullit n. 212€
  • Mechboards.co.uk: Cherry MX Green -kytkimet n. 55€
  • Drop: Tai Hao Exotic PBT-näppäinhatut n. 50€
  • Motonet: Kelarasvaa & siveltimet n. 15€

Aktiivinen keskustelu mekaanisista näppäimistöistä löytyy TechBBS-keskustelufoorumilta.

Jos haluat saada ilmoituksen uusista videoista, tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi.

Katso video Youtubessa

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
On vähän jo semmosta "kermaperse" makua jos näppis maksaa yli 300 sataa:) En ainakaan itse näe että hinta ja tarve kohtais kovinkaan hyvin tässä. Mutta jos miettii miten rahaa tulee laitettua vaikka näyttikseen niin miksi ei sitten näppikseen? Jokainen tekee omat "tärkeät" valinnat mihin satsaa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 579
On vähän jo semmosta "kermaperse" makua jos näppis maksaa yli 300 sataa:) En ainakaan itse näe että hinta ja tarve kohtais kovinkaan hyvin tässä. Mutta jos miettii miten rahaa tulee laitettua vaikka näyttikseen niin miksi ei sitten näppikseen? Jokainen tekee omat "tärkeät" valinnat mihin satsaa.
Teen tuolla töitä +8 tuntia per päivä, joten mielestäni varsin edullisesta investoinnista työkaluun puhutaan.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 579
PS. nuo vihreät Cherryt eivät miellyttäneet / parantaneet tuntumaa sinisistä toivomaani suuntaan. Tilasin jo KBDFansilta 80 kpl Kaihl Box Thick Click Jade -kytkimiä, tulevat maanantaina Fedexillä.

Subtotal $34.58
Shipping $17.00


Näistä video luvassa ja mulla on täällä myös verrokkeina yksittäiset kappaleet Box White-, Box Heavy Pale Blue- ja Box Thick Click Navy -kytkimistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Jos katsotaan paljonko kirvesmiehen tai putkimiehen työkalupakin sisältö + kaikki laitteet maksavat ja paljonko niihin budjetoidaan vuositasolla, niin siihen verrattuna 300e näppis ei ole vielä paha.

--
Löytyikö noille oikeanpuoleisille ctrl-alt näppimille joku ratkaisu?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 609
PS. nuo vihreät Cherryt eivät miellyttäneet / parantaneet tuntumaa sinisistä toivomaani suuntaan. Tilasin jo KBDFansilta 80 kpl Kaihl Box Thick Click Jade -kytkimiä, tulevat maanantaina Fedexillä.

Subtotal $34.58
Shipping $17.00


Näistä video luvassa ja mulla on täällä myös verrokkeina yksittäiset kappaleet Box White-, Box Heavy Pale Blue- ja Box Thick Click Navy -kytkimistä.
Videovertailu on hyvä idea!
Noi jadet on melko raskaat ja kuitenkin pohjaavat aivan liian herkästi, valkoiset taas on todella käyttökelpoisia jokapäiväiseen käyttöön ja voin suositella niitä melko varauksetta.
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Vanhassa Honeywellin näppiksessä oli paras tuntuma, mutta poikani kaatoi sen päälle mehujäänsä 30 vuotta sitten.
Sen jälkeen pelkkää alamäkeä ergonometriassa :(
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
On vähän jo semmosta "kermaperse" makua jos näppis maksaa yli 300 sataa:) En ainakaan itse näe että hinta ja tarve kohtais kovinkaan hyvin tässä. Mutta jos miettii miten rahaa tulee laitettua vaikka näyttikseen niin miksi ei sitten näppikseen? Jokainen tekee omat "tärkeät" valinnat mihin satsaa.
Näppäimistö ja älypuhelin on 2 sellaista asiaa mitä varmaan aika monella io-techiläisellä tulee käytettyä päivittäin eniten joten jos haluaa mukavuuteen satsata niin en pitäisi 300e hirmukalliina. Varsinkin kun nämä custom keyboardit pomppivat monesti muutamasta sadasta pariin tonniin. Se on sitten itsestä kiinni paljon jaksaa satsata.

Itsellä tuli rakennettua juuri viikon alkupuolella n. 170 dollarin hinnalla kitistä GK68XS alumiinirunkoinen 65% BT5.1/USB-C näppis ja kyllä tuollaisella alumiinirunkoisella "paremmalla" näppäimistöllä on aivan omanlaisensa kirjoitustuntuma:
1610028974047.png


Toiset laittaa myös monen tonnin käsilaukkuja vaikka niissä sitten ei oikeasti saa mitään konkreettista hyötyä 10e maksamaan pussiin verrattuna.

Edit:
Sen verran tuli itsellä tutustuttua skeneen että jos haluaa rakentaa 60% leiskalla (ei nuolinäppäimiä) niin vois säästää merkittävästi rahaa. 65%, 75% jne. custom osat tuntuvat monesti olevan 2-5 kertaa kalliimpia.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
906
UK:sta tilaaminen on nyt 33% kalliimpaa kuin ennen. Eli "Mechboards.co.uk: Cherry MX Green -kytkimet" maksaa enemmän kuin tuo 55 euroa. Tämä olisi syytä korjata alkuperäiseen juttuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
24
Myös tuolla rahalla sitten alkaa saamaan mitä mielikuvituksellisempaa layouttia. Itse kasasin Iris splitti näppiksen joskus taannoin.
On kyllä jäänyt vähän vähemmälle käytölle ja ajatus kokeilla täys gridi näppistä seuraavaksi.

 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 385
UK:sta tilaaminen on nyt 33% kalliimpaa kuin ennen. Eli "Mechboards.co.uk: Cherry MX Green -kytkimet" maksaa enemmän kuin tuo 55 euroa. Tämä olisi syytä korjata alkuperäiseen juttuun.
Tuossahan on käyty läpi mitä osia on käytetty ja mitä niistä on maksettu kun näppis on rakennettu. Brexit vaikuttaa luonnollisesti kaikkeen Briteistä tilattavaan tämän vuoden alusta lähtien. Toki vaikka sulkeissa voi mainita, että nykyään hinnat korkeammat.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
527
Kun on niin kova meno niin seuraavalla videolla rakennatte Millennium Falcon lego setin.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 265
Videolla taisi jäädä mainitsematta, mistä .hex tiedosto ladattiin, joka tarvittiin QMK Toolboxissa?
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
295
On vähän jo semmosta "kermaperse" makua jos näppis maksaa yli 300 sataa:) En ainakaan itse näe että hinta ja tarve kohtais kovinkaan hyvin tässä. Mutta jos miettii miten rahaa tulee laitettua vaikka näyttikseen niin miksi ei sitten näppikseen? Jokainen tekee omat "tärkeät" valinnat mihin satsaa.
Teen tuolla töitä +8 tuntia per päivä, joten mielestäni varsin edullisesta investoinnista työkaluun puhutaan.
Tottahan tuo. Etenkin jos suunnittelu, kompojen metsätys ja kokoonpano tapahtuu työajan ulkopuolella. Varmaan muutenkin, mutta maan matoisilla esimies repii todennäköisesti pelihousut ja kermistely ei varmaankaan ole ainut ajatus pomon pääkopassa :rofl:
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 742
Olisi ihan mielenkiintoista jos voisitte verrata tuota rakenneltua näppistä esim. varmilon vastaavaan valmiiseen näppikseen. Itsellä varmilon TKL browneilla ja GMK QMX vaimentimilla. Olen todella tyytyväinen näppikseen, mutta olisi mielenkiintoista tietää että saavuttaako tuolla reilulla tuplahinnalla jotain.

Vielä linkki noihin vaimentimiin:
.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
136
Jos katsotaan paljonko kirvesmiehen tai putkimiehen työkalupakin sisältö + kaikki laitteet maksavat ja paljonko niihin budjetoidaan vuositasolla, niin siihen verrattuna 300e näppis ei ole vielä paha.
Jep. Jos itselläni pelkkä moottorisaha maksaa huomattasti enemmän kuin tuo, niin ei todellakaan ole yhtään paha hinta laadukkaasta näppäimistöstä työkäyttöä ajatellen.
 
Liittynyt
01.08.2020
Viestejä
7
Hyvä näppis on kyllä mukavuusinvestointi samoin kun hyvä työtuoli ja säädettävä pöytä. Joskus houkuttelisi nuo aikuisten Legot, mutta nyt käytössä oleva tarjouksesta ostettu HyperX FPS Cherry Redeillä oli hintaisekseen positiivinen yllätys.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
On vähän jo semmosta "kermaperse" makua jos näppis maksaa yli 300 sataa:) En ainakaan itse näe että hinta ja tarve kohtais kovinkaan hyvin tässä. Mutta jos miettii miten rahaa tulee laitettua vaikka näyttikseen niin miksi ei sitten näppikseen? Jokainen tekee omat "tärkeät" valinnat mihin satsaa.
Itse näen asian niin, että hiiri ja näppis ovat ne sun työkalut ja "kosketuspinta" tietokoneeseen, joten niiden pitää olla sellaiset että saa parhaan mahdollisen otteen ja "kosketuksen". Maksaahan nuo hyvät näppikset muutenkin jo +200€, hiiret miltei myös, yleensä laatu ja tuntuma paranee mitä korkeammaksi hinta nousee. Maksoihan tuo omakin Logitech G915 249€, joten eihän tuo edes kallis vielä.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Itse näen asian niin, että hiiri ja näppis ovat ne sun työkalut ja "kosketuspinta" tietokoneeseen, joten niiden pitää olla sellaiset että saa parhaan mahdollisen otteen ja "kosketuksen". Maksaahan nuo hyvät näppikset muutenkin jo +200€, hiiret miltei myös, yleensä laatu ja tuntuma paranee mitä korkeammaksi hinta nousee. Maksoihan tuo omakin Logitech G915 249€, joten eihän tuo edes kallis vielä.
Ihmettelen taas itsekkin samaa, että suurin osa kommenteista kitinää hinnasta...

Samainen läpyskä qwertz alkuperäisleiskalla, koska qwertyä ei ollut saatavilla maksoi linear kytkimillä about 210€. Uskomaton vapaus liikkua pisteiden välillä, yhdistää bluetoothiin ja ennenkaikkea mataluuden tuova etuus ranteiden asentoon. Se on juuri se mitä mietin eniten, miten tälläinen custom näppis olisi parempi, koska vääjäämättä vaikuttaa korkeammalta ja siksi melkein vaatisi rannetuen?
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Ensinnäkin kiitos taas upeasta videosta!

Itselläni omaan melko custom 60% näppäimistöön ei mennyt ihan noin paljon rahaa, mutta monen muutaman kympin keyboard+mouse -setin omistajan mittapuulla silti paljon: 200-250€ arvioisin yhteensä (en koskaan halunnut laskea tarkkaa summaa, ei ollut kriteeri). Säästin muutamia euroja kun tein hankinnan pidemmällä aikavälillä osissa(heh heh), eri kauppoja ajoittain kyttäillen, koska ei ollut kiire ja varsinaisesti säästäminen ei ollut edes päällimmäisenä syynä ikuisessa markkinoita kyttäävässä tavassani (osa tätä harrastusta).. Usein poden jos jonkinasteista ostokrapulaa mitä tämän loputtoman SER-elämän hankinnat tuovat tullessaan, mutta tämä ~kolmisen vuotta palvellut sekalaisista tilatuista osista muodostunut näppäimistöni on varmaan paras investointi jonka olen tämän harrastuksen tiimoilla tehnyt, enkä ole sitä hetkeäkään katunut. Joitain tiettyjä osia tuli tuolloin tilattua tuplat kun en osannut päättää esim kahden vaihtoehdon välillä (tai varuiksi) ja niistä sitten muodostui myös sisarnäppis joka ei ole kasaamisen jälkeen ollutkaan enää omistuksessani vaan myin kiinnostuneelle henkilölle suoraan eteenpäin. Tästä tuli itselle jääneen näppäimistön hintaan myöskin hieman alennusta, jonka piti olla tarkoituskin (suunnittelu ja toteutus ei minulla yleensä mene lopulta 1:1).

Tietysti tarve on itselläni suuri: naputan tällä melkein aamusta iltaan (ja välillä unissanikin), mutta vaikka en edes omaa sellaista hifistin luonnetta/olen aika suurpiirteinen persoona ja silti voin todeta että itselleen räätälöity näppäimistö on varmasti paras investointi minkä SER-mies voi itselleen suoda. Vertailuna voisi laittaa ne parhaimmat (sekä ikuisuuden vanhat) vaimon tai mummon kutomat villasukat kun talvella puulattia on kolea, ikkunatkin vetää, sekä isäntä ollut jälleen laiska eikä taaskaan lämmittänyt sitä lainarahalla ostettua rintamamiestaloa perheelleen vaikka piti. Tai ne reikäset pieruverkkarit mitä et koskaan raaski heittää rodeen koska ne on vaan best. Sielu lepää myöskin kun käsiä lepuuttaa näppäimistösi päällä melko samoin lämpimin tuntemuksin. Hyvä näppäimistö ei myöskään vanhene ihan muutamassa vuodessa ja hyvän tehtyä tarve uuteen ei välttämättä ilmaannu jo seuraavan tilipäivän tullen Klarnalaskun muodossa. Tavanomaisen PC:n käyttämiseen näppäimistö on mielestäni melko tärkeä kapistus ylipäätänsä. Tiedän että 200€ tietokonekotelo on kivan näköinen siellä pöydän alla (tai mini-ITX design koppa työpöydälläsi sen Ikea tekokasvin alla), sen premium ominaisuudetkin varmasti helpottaa kasausta kerran-pari vuoteen, mutta melko paljon vähemmän sitä tulee hypisteltyä kätösillään päivätasolla tietokoneen näppäimistöön verrattuna. Tämän keskustelupalstan käyttäjillä useimmilla varmasti on best of both worlds, mutta jos minun pitäisi valita kumpaan sijoitan enemmän, se on näppäimistö ja näin olen tehnytkin.

Esimerkkini on 60% kokoinen koska se on minun juttu, mutta kuten ensimmäisen viestin hyvästä videosta näkee: kaikille löytyy varmasti sopiva kun vähän käyttää mielikuvitusta, aikaa ja surffailee. En myöskään näe tarvetta esitellä omaani tässä viestissä, koska jokainen itselleen näppäimistön väkertänyt henkilö on ainakin toivottavasti luonut itselleen omista itsekkäistä syistään juuri sellaisen kuin se nyt on, sekä esimerkkejä löytyy google-reddit akselilta äärettömästi. Toivottavasti myös ne jotka ostavat valmiin itselleen suoraan kaupasta ajattelee valintaa tehden näin myös toki, heitä yhtään ihmisinä/harrastajina väheksyen. Customeissa liputan silti jämäkän rungon perään eniten, sen jälkeen tulee että saat juuri sopivan tehdyn kokonaisuuden, tämän jälkeen ne kaikki loput. Näin jämäkkiä runkoja en ole vielä päässyt näkemään mekaanisissa markettinäppäimistöissä ja se on asia mistä en luopuisi enää itse ikinä! Tämä koskee hyviä custom muovikoteloitakin, raskaimmista materiaaleista puhumattakaan. Se suurin tekijä kytkinten toimivuuteen, tuntumaan, ääneen, ym, mitä mikään muu ominaisuus ei voi korvata/paikata. On tottakai muitakin vaikuttavia tekijöitä, mutta runko on silti ylivoimaisesti merkittävin näppäimistössä. Eniten sillä näppäimistöllä kuitenkin käytetään niitä itse kirjoittavia kytkimiä sormillasi, kirjoitit tai pelasit, eikä säädetä rgb valaistuksia tai wowin seuraavan raidin makroja indeksiin Logitechin ohjelmistojen taidonnäytteestä (tiedän, on niitä kamalampiakin, leikkisä esimerkki). Yleensä valmiit markettiratkaisut vievät pöytätilaakin tarpeettoman paljon näppäinten määrään ja ominaisuuksiinsa nähden, designinsa vuoksi. Suora yleistys, on tietysti valmiita tilaa säästäviäkin, slimmejä ym ratkaisuja, oma visioni tuolle argumentille menee melkein jokaiselle ellei joka toiselle tavan gaming mekaaniselle näppäimistölle mitä SER-liikkeet tarjoavat ja eniten myyvät. Ne missä tätä asiaa on ajateltu, yleensä maksavat jo melko hulppean customin verran ja päälle. Ainakin jos hieman kiikaroi pitkin nettiä etukäteen ajan kanssa minne paypalinsa hyväksyy maksutavaksi.

Ehkä kytkimet voisin omasta vaihtaa, sekä näppäinhatut, mutta nekin molemmat menee taas siihen kuuluisan vaihtelun (eikä tarpeen) piikkiin. Jos kytkin hajoaa, vaihtaa sen vaan uuteen ja taas mennään (ei ole mennyt ensimmäistäkään rikki). Luulisi onnistuvan vaihto jos sen on kerran itse alunperin kasannutkin. Keycapsien rahaerä vaihtaessa uusiin (kuluma, vaihtelu) on vain omista mieltymyksistään kiinni, halvimmat ABS setit kun tulevat kiinalaisen polkemana kotiovelle muutamilla euroilla parhaimmillaan. Toinen äärilaita löytyy tässäkin vertailussa, mutta niin myöskin kaikki ne sadat vaihtoehdot sieltä välistä ellei kyseessä ole jokin todella persoonallinen custom pbt ja/tai kotelo. Tietyn valtabrändin mekaanisen näppäimistön keycapsien vaihto uusiin voi olla pahimmillaan melkoinen projekti saatavuuden, hinnan, toimitusaikojen, ym, vuoksi, puhumattakaan että yleensä samat ne uudet on mitä alunperinkin oli. Ainakin toivottavasti (Corsair K70 ja murtuvat keycapsit köh.. plussaa että Corsair lähetti ilmaiseksi niitä jos hajosivat ja näppis kiertoon koska luultavasti harvat jäi pelkäämään kestävätkö ne uudetkaan)

Joudun keksimällä keksimään jos haluaisin näidenkin vuosien jälkeen jotain negatiivista omasta näppäimistöstäni sanoa, vaikka kun itse tekee niin saa yleensä mitä sattuu tulemaan. Onneksi näemmä edes kerran elämässä onnistuin kerralla kunnolla! Näppiksen kasaaminen ja visiointi on myöskin erittäin hauskaa ja mielenkiintoista pientä näpertelyä, sitä kuuluisaa harrastustoimintaa. Kieltämättä vähän näiden värkkäämiseen ja ihailuun jää myös koukkuun, sekä alkaa unelmoimaan suuresta määrästä itse kasattuja custom näppiksiä, vaikka jokaiselle viikonpäivälle eri.. :whistling: Mutta ei puhuta nyt siitä!

Pahoittelut, tarkoituksenani ei ollut kirjoittaa keskiverto suomalaista proosaa heti aamusta vasta herättyäni :facepalm: Aihe taisi olla itselleni tietämättäni kovin tärkeä, kirjoitetun tekstin määrästä katsoen... Kuten sanoin, niin oli hyvä videokin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
390
Rautaa ja työkaluja. On se atk kovaa hommaa ja työkalut oltava kunnossa kuin timpurilla konsanaan. Tosin hyvä timpuri tekee saman huonoillakin työkaluilla. Ei mutta onhan se mukavampi näpytellä kun tuntuma on hyvä. Eniten näissä customeissa miettii sitä, että onko se hyöty todellinen vai onko se vain kiva rakentaa ja tehdä jotain erikoista, tai vaikkapa vain erottua muista jopa käytettävyyden kustannuksella. Mekaniikkamiehet tuntuu myös vaihtelevan näppäimistöä tai sen komponentteja kuin sukkia etsien sitä täydellistä. Helppo tie ei tämäkään ole.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Eniten näissä customeissa miettii sitä, että onko se hyöty todellinen vai onko se vain kiva rakentaa ja tehdä jotain erikoista, tai vaikkapa vain erottua muista jopa käytettävyyden kustannuksella.
Sanoisin että suurimalle osalle ihmisistä hyöty on erittäin marginaalinen, jos vertaa omaan käteen (ja silmään) sopivimpaan kaupan hyllystä löytyvään malliin, mutta meitä on moneen junaan ja jollekin voi olla loputtoman ärsyttävää esimerkiksi (subjektiivsesti) huono välilyönti ja enter muuten hyvässä näppäimistössä. Näiden rakentelu on myös varmasti ihan mukavaa puuhaa ja on siinä se, että vaikka se ois ihan samanlainen kuin valmiina saatava tuote, niin se on itse kasattu ja ihan jo se voi tehdä siitä mukavamman käyttää.

Erikoisuudentavoitteluun toki upea alusta myös ja varmasti joku tekee ihan hemmetin epäkäytännöllisiä näppiksiä vain ollakseen erilainen :D Jotkut oikeasti opettelevat jonkun qwerty:stä (tai qwerz) täysin poikkeavan näppäinasettelun, kun se on teoreettisesti esim 2,3% tehokkaampi tapa kirjoittaa ja täten vain täysin idiootti käyttää qwertyä...
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 579
Ihan käytännön hyödyn lisäksi suunnittelu ja rakentelu on ihan mukavaa puuhaa, aikuisiän legojen rakentelua näillä hotswap-kytkinkannoilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 615
Viestejä
4 186 021
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom