Video: Katsaus Samsungin 49" CHG90 QLED -pelinäyttöön

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 578
Tähän on tosin poikkeuksia, esimerkiksi Overwatch, jossa kuva venytetään ultrawide leveydelle ja sitten vain leikataan ylhäältä ja alhaalta kuvaa, jonka seurauksena on pienentynyt FOV suurentuneen sijasta Overwatch's new 21:9 support actually reduces field of view | PC Gamer
Syy yksinkertaisesti on Blizzardin halu pitää competitive puoli tasavertaisena asian suhteen (ultrawiden omistajilla kun kuitenkin on mahdollisuus käyttää 16:9 suhdetta).
Toki tilanne on tämä, jos peli ei tue uw resoa kunnolla, kuten on näemmä ow:n kohdalla. Taitaakin olla ainoa suositumpi FPS, joka ei kunnolla tue uw resoja? Vai miten on CS go:n laita?

Tuommoisissa ow:n tapaisissa caseissa kannattavinta on heittää resoksi esim. 2560*1440 (jos nöytön rseo on 3440*1440) ja pistää näytön asetuksista 1:1 piirto päälle, jolloin saadaan kuva keskelle nöyttöä mustilla sivupalkeilla.
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
Toki tilanne on tämä, jos peli ei tue uw resoa kunnolla, kuten on näemmä ow:n kohdalla. Taitaakin olla ainoa suositumpi FPS, joka ei kunnolla tue uw resoja? Vai miten on CS go:n laita?

Tuommoisissa ow:n tapaisissa caseissa kannattavinta on heittää resoksi esim. 2560*1440 (jos nöytön rseo on 3440*1440) ja pistää näytön asetuksista 1:1 piirto päälle, jolloin saadaan kuva keskelle nöyttöä mustilla sivupalkeilla.
Tuo Overwatch on ainoa uudempi peli joka tullut vastaan, missä Ultrawide ei toimi oikein ja tuossakin se on rampautettu tahallaan, kuten AeshmA totesi. CS:Go toimii hyvin, jopa Diablo 3 toimi Windowed Fullscreenillä Ultrawidenä, vaikka peli ei virallisesti tuota tuekkaan.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Liian leveä. Joku varmaan tekee kohta näytön joka menee 360 astetta sun ympäri :facepalm: 4:3 näytöt oli parempia mun mielestä, ja en sano sitä edes vitsinä. Ihmisen silmät näkevät noin 4:3 kuvasuhteessa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Ultrawide näytöt nyt yleensäkkin ovat perseestä kaikessa muussa paitsi pelikäytössä. Kunpa joskus saataisiin taas lisää pinta-alaa korkeussuunnassa
En kyllä allekirjoita tätä. Ultrawidellä on tosi hyvä pitää monta ikkunaa vierekkäin. Esim. kirjoittaessa todella kätevää kun mahtuu nettiselain, Word ja vielä vaikka laskin rinnakkain näytölle, eikä tarvitse alt-tabailla ympäriinsä jatkuvasti. Viihdekäytössäkin kiva kun lähes kaikki leffat mahtuu koko ruutuun ilman mustia palkkeja, ja vaihtoehtoisesti voi olla video pyörimässä näytön toisessa laidassa ja vaikka nettiselain toisessa. Kyllä nimittäin tuntuu koululla olevat 16:9 -näytöt ahtailta kun on tottunut tähän 21:9.

Ja mitä pelaamiseen tulee, niin ainakin itsellä on tosi herkkä "sivusilmällä liikkeen huomaaminen". Eli jos pelissä on itse paikallaan, niin huomaa kyllä heti jos näytön laidassa alkaa tapahtua jotain. Itse asiassa on monta kertaa pitänyt siirtää hiirimaton vieressä oleva rannekello muualle, kun sekuntiviisarin liike näkyy silmäkulmassa ja häiritsee. Eri asia tietysti sitten, jos koko ruudulla on liikettä. Silloin se havainnointialue on paljon keskittyneempi näytön keskelle, tai mitä osaa näytöstä sitten katsookaan. Immersiota peleihin tämä leveä näyttö kyllä lisää merkittävästi, vaikka oliskin kovasti liikettä koko näytöllä.


Liian leveä. Joku varmaan tekee kohta näytön joka menee 360 astetta sun ympäri :facepalm: 4:3 näytöt oli parempia mun mielestä, ja en sano sitä edes vitsinä. Ihmisen silmät näkevät noin 4:3 kuvasuhteessa.
Ongelmaksi muodostuu pari asiaa: jos tämä Samsungin näyttö venytettäisiin korkeussuunnassa kuvasuhteeseen 4:3, kokonaisresoluutio olis ihan naurettavan korkea, eikä mikään peli pyöris ilman jotain 1080 Ti SLI-kokoonpanoa. Toiseksi hyvin, hyvin monessa pelissä on paljon tärkeämpää nähdä sivuille kuin mahdollisimman paljon ylös ja alas. Koska alhaalla on yleensä vain edessä olevaa maata ja ylhäällä puiden latvoja ja taivasta. Poikkeuksena ehkä lentosimut, joissa on ohjaamon nappuloita sekä ohjaamon katossa että lentäjän takapuolen tasolla. 360-asteiset näytöt: VR-lasit. Niillähän se immersio on parhaimmillaan, kun voit katsoa ihan mihin tahansa suuntaan ja nähdä pelimaailman. VR-lasit simuloi hyvin pitkälti sitä, että pelaaja istuu sisällä pallossa, jonka sisäpinta on pelkkää näyttöä.
Jos haluaa neliömäisemmän näkymän pelin maailmaan, niin silloinhan voi hankkia vaikka 3 kpl 2560x1080 -näyttöjä (21:9), kääntää ne pystyyn ja laittaa vierekkäin. Saa käytännössä 3240x2560 -näytön (9:7), joka on erittäin lähellä 4:3 -suhdelukua. Pikselimäärä on täsmälleen sama kuin 4K-näytössä, mutta kuvasuhde vain on eri.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Ongelmaksi muodostuu pari asiaa: jos tämä Samsungin näyttö venytettäisiin korkeussuunnassa kuvasuhteeseen 4:3, kokonaisresoluutio olis ihan naurettavan korkea, eikä mikään peli pyöris ilman jotain 1080 Ti SLI-kokoonpanoa.
?

Jos haluaa neliömäisemmän näkymän pelin maailmaan, niin silloinhan voi hankkia vaikka 3 kpl 2560x1080 -näyttöjä (21:9), kääntää ne pystyyn ja laittaa vierekkäin. Saa käytännössä 3240x2560 -näytön (9:7), joka on erittäin lähellä 4:3 -suhdelukua. Pikselimäärä on täsmälleen sama kuin 4K-näytössä, mutta kuvasuhde vain on eri.
Tai sitten voi vaan vaihtaa resoluutiota näytössä :D Olen suunnitellutkin että kun mun tietokone alkaa vanhenemaan, niin alan ehkä käyttämään 4:3 kuvasuhderesoluutiota peleissä (1440x1080), niin ei tarvi yhtä paljon suoritinvoimaa.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 004
Jos ruudunpäivitysnopeuden saisi nostettua antiikkisesta 24fps:stä jopa :eek: sinne 30fps:n niin olisi myös hyvä (toivottavasti 2160p30 löytyy).
Uskon että tuo 4k kuvaus ahistaa noita kovempia fpsiä
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
17
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että FPS peleissä näytön koon kasvu heikentää vihollisen näkemistä. Ruutuun katsotaan suoraan keskelle ja vihu pääsee väistämättä iskemään sivusta.
Ajopeleissä katse ei keskity yhteen pisteeseen ja ruudun koon kasvattaminen on vain plussaa.

Tää ei nyt mene ihan näin simppelisti silloin, kun näytön vaakareso on tarpeeksi iso. Silloin nimittäin saat vaan lisää näkyvyyttänsivuille, eikä sen esim. FHD näytössä näkyvän alueen reunat siirry yhtään sivummalle. Eli kun vaakaresoa on tarpeeksi, niin FOV kasvaa samassa suhteessa reson kanssa, mikä ei millään tavalla voi heikentää suorittamista FPS peleissä. Toki, jis näyttö on esim. 34" 2560*1080 reson näyttö, niin silloin jonkun verran siirtyy ne FHD reson täyttämän alueen reunat lähemmäs näytön reunoja ja se ei ole hyvä asia FPS peleissä.
Pelasin Doomia veljen koneen https://www.philips.com.au/c-p/BDM4065UC_75/brilliance-led-backlit-lcd-display/overview
näytöllä, ihan vain tietokonetta vastaan. Siinä tuli monta tilannetta kun vihollinen porasi kylkeen. Olin sen verran laiska, etten jaksanu kääntää päätä. Katsoin ruutua noin metrin päästä. Tämä sattu tuon tuosta, se loppupelissä alkoi ottaan päähän. Periaatteessa jos pelin säätäisi "kalansilmäksi" se helpottaisi näkemistä, mutta se on vähän kummallisen näköinen ja en ole koskaan tottunut sellaiseen.
Käytän itse ASUS 27" PG279Q näyttöä ja se on juuri sopiva minulle.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 578
Pelasin Doomia veljen koneen Buy the Philips Brilliance LED-backlit LCD Display BDM4065UC/75 LED-backlit LCD Display
näytöllä, ihan vain tietokonetta vastaan. Siinä tuli monta tilannetta kun vihollinen porasi kylkeen. Olin sen verran laiska, etten jaksanu kääntää päätä. Katsoin ruutua noin metrin päästä. Tämä sattu tuon tuosta, se loppupelissä alkoi ottaan päähän. Periaatteessa jos pelin säätäisi "kalansilmäksi" se helpottaisi näkemistä, mutta se on vähän kummallisen näköinen ja en ole koskaan tottunut sellaiseen.
Käytän itse ASUS 27" PG279Q näyttöä ja se on juuri sopiva minulle.
Tuo nyt ei edes ole ultra wide näyttö, vaan ihan 16:9 UHD, joten ei se ihmekkään ole, että sen 16:9 alueen reunat siirtyy.

:rolleyes:

Ultra widessä ei siirry, jos on tarpeeksi vaakaresoa ja peli tukee sitä kunnolla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Pelasin Doomia veljen koneen Buy the Philips Brilliance LED-backlit LCD Display BDM4065UC/75 LED-backlit LCD Display
näytöllä, ihan vain tietokonetta vastaan. Siinä tuli monta tilannetta kun vihollinen porasi kylkeen. Olin sen verran laiska, etten jaksanu kääntää päätä. Katsoin ruutua noin metrin päästä. Tämä sattu tuon tuosta, se loppupelissä alkoi ottaan päähän. Periaatteessa jos pelin säätäisi "kalansilmäksi" se helpottaisi näkemistä, mutta se on vähän kummallisen näköinen ja en ole koskaan tottunut sellaiseen.
Käytän itse ASUS 27" PG279Q näyttöä ja se on juuri sopiva minulle.
Niin nuohan on molemmat 16:9 -näyttöjä, toinen vaan on huomattavasti isompi, jolloin näytön reunalla olevat viholliset on kauempana näkökentän laidalla isommalla näytöllä. Juuri tuon takia ultrawide onkin kätevä, kuten tuossa yllä on kerrottu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 642
Viestejä
4 186 933
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom