• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Vetonivelen suojakumin DIY-korjaus.

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Arvon techiläiset!

Huomasin tuossa että vetonivelen suojakumissa on pieni reikä. Koska kumin vaihto on työlästä niin ajattelin ensiksi kokeilla itse kumin korjausta.
Ostin Motonetistä Bison Liquid Rubber nestekumi 50 ml | Motonet Oy
Putsasin kumin Bräkleenillä ja rätillä rasvasta ja liimasin reiän umpeen.
Mitä tuumivat muut techiläiset tuosta korjauksesta?
Kestääkö tuo korjaus vai onko viikon päästä kumi jo hajalla?
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Alle viikon päästä hajalla, sen verran rasvaa imenyt se suojakumi että ei siinä liima pidä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
LiquiSole on kestäny jo reippaasti yli 2tkm että ei se liima ihan huono idea ole :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Se motonetin oma tuntui kyllä paremmalta kuin bilteman versio, mutsin omaan piti kummatkin korjata tässä kesälle. Pian näkee kun kumit vaihtaa että missä kunnossa on...
 

Sienimies

Varakuningas
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
94
Huomautus tuli katsastajalta keväällä vetonivelen suojakumista ja laitoin juurikin tuollaisen motonetista ostetun liimattavan tilalle, eipä tuo vetari enää varmaankaan ole parhaimmassa kunnossa, joten tuohon rakoon oli hyvä testata miten kestää, jos hajoaa, niin vaihtaa sitten uuden vetarin ja uuden kumin.

Toistaiseksi on kestänyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Silikoniliimalla paikkasin oman romun kumissa olevan pienen reiän. Yli kaksi vuotta jo kestänyt. Casco Silikon 300 blister Tuskin mikään optimaalisin paikka-aine, mutta muuta ei siihen hätään löytynyt.
Eihän se kovin kauaa varmaan kestä jos kilometrejä tulee paljon, mutta ajan alle 5000 kilometriä vuodessa, joten ihan toimiva paikkaus. Tai vaihtoehtoisesti voi kestää pitkäänkin, jos pelkkää suoraa tietä ajelee ja planeetat ovat sopivassa linjassa.
Katsastusmieskin sanoi, että ihan asiallisesti korjattu, kun ihmettelin ääneen, ettei tuosta tullut hylsyä.
Jos olisin liimattavan kumin laittanut, niin se olisi varmaan jo paskana. Suola ja pakkanen raiskaa paskakumin hetkessä tai sitten se sauma repeää. On noita kai ihan kestäviäkin, jos osaa ostaa oikean merkkisen oikeasta tuotantoerästä?
Laitoin myös isolla injektioruiskulla n. 20 grammaa uutta rasvaa kumin läpi, koska oli roiskinut x määrän rasvaa pihalle.
Isompiin repeämiin ei liima tietenkään toimi.
Oman romun suojakumit on siinä kunnossa (täynnä halkeamia), että jokaisessa katsastuksessa viiden vuoden aikana niistä on sanottu, etteivät kestä pitkään. No eihän ne olisi varmaan kestäneet, jos olisin ajanut sen keskimääräisen 20 tkm vuodessa.
Vaihtaakaan ei jaksa huvikseen, koska arvoton romu saattaa mennä paaliin heti huomenna kun se syystä x räjähtää.
Vaihtamiseen pitäisi ainakin hankkia pitkä 3/4 tuumainen vääntövarsi ja syvä 36 millinen tjs. hylsy ja sitten äheltää sen vitun kumin kanssa.
Samalla vaivalla vaihtaisi hieman oireilevat murroksetkin, mutta tarvikeosan mukana tuleva suojakumi saattaa hyvinkin olla sitä paskinta kiinakumia joka on pohjolan oloissa parin vuoden päästä riekaleina. Ja rälläkällä pitäisi leikkiä vammaisessa asennossa, että saisi vanhan jumittuneen nivelen irti alle päivässä.
Jos omistaisin lämpimän tallin kaikilla mahdollisilla työkaluilla ja vara-auton, niin olisinhan minä varmaan vaihtanut jo puolet auton osista. Lisäksi tietenkin tukkupakkaus piriä tai vaihtoehtoisesti sopiva aivovamma, jottei ole tietoinen tästä kaurismäkeläisestä atmosfääristä tässä ikiroudan ja ikuisen pimeyden piinamaassa paikassa.
Eli ääretön laiskuus ja köyhyys syynä liimapatentille, joka tuntuu kestävän omat ajomäärät, vaikka tuon piti olla vain väliaikainen ratkaisu.
Huomenna räjähtänee molemman puolen kumit, joten odotan jo innolla vaihtoprojektia vesisateessa. Talvella joutuisi maksamaan pajalle töineen päivineen 10 x auton arvon eli 240 e. Samalla hinnalla katkovat vähintään jarruletkun ja tunkkaavat helmat ruttuun.

Nykyisin tuntuu olevan muutenkin vähän joka vehkeessä kumiosien kanssa ongelmia. Ennen kestivät halkeamatta 30 vuotta ja nyt saattaa olla jo valmiiksi hyllyssä halkeillut.
Bensaletkutkin ihme kuraa, jos ei tiedä täsmälleen mitä merkkiä ja mallia ostaa.
Varsinkin kiinavehkeissä tämä korostuu, kun kaikki kumiosat ovat varmasti sitä randomkiinakumia, joka saattaa sisältää ihan mitä tahansa paskaa.
No renkaat kuuluvat olevan ihan toimivia, mutta en minä niilläkään uskaltaisi päivittäin autobaanalla sitä normaalia kahtasataa ajella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 095
Hiaceen hain liimattavan kumin marmoritiskiltä vuosi sitten. Pelkästään noita kuulemma laittavat merkkihuollon puolellakin. Hyvin tuo on näyttänyt kestävän. Motonetin/bilteman kumeista ei ole kokemusta, mutta onko noista liikkeistä ikinä saanut mitään, jos laatua haluaa?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Laitoin motonetin liimattavan kumin kuukausi-puoltoista sitten. Paikoilleen laitto oli kohtuullisen helppoa sen jälkeen kun vanhan kumin sai ähellettyä irti. Toistaiseksi on toiminut ihan hyvin mutta katsotaan kun pakkaset tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Se vaihdetaan, ei korjata. Korkeintaan jossei kerkeä vaihtamaan juuri kun hajoaa niin voi ostaa tommosen, mutta yhtähyvin otat jesaria ja paikkaat sillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
Se vaihdetaan, ei korjata. Korkeintaan jossei kerkeä vaihtamaan juuri kun hajoaa niin voi ostaa tommosen, mutta yhtähyvin otat jesaria ja paikkaat sillä.
Ehkä se liima kuitenkin on parempi kuin jesari. Suoraan jos ajelee niin ehkä jesari voi muutaman minuutin pysyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Ehkä se liima kuitenkin on parempi kuin jesari. Suoraan jos ajelee niin ehkä jesari voi muutaman minuutin pysyä.
Sen kaks viikkoa pysyi kun pitikin, oli pysynyt klamppi enää kiinni kun murtui sisemmäsrä juuresta se kumi. Teippasin umpeen.
 

Sienimies

Varakuningas
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
94
Huomautus tuli katsastajalta keväällä vetonivelen suojakumista ja laitoin juurikin tuollaisen motonetista ostetun liimattavan tilalle, eipä tuo vetari enää varmaankaan ole parhaimmassa kunnossa, joten tuohon rakoon oli hyvä testata miten kestää, jos hajoaa, niin vaihtaa sitten uuden vetarin ja uuden kumin.

Toistaiseksi on kestänyt.

Joo, ei se kestänyt, tai siis liimaus kesti, mutta reunasta tms. rikki. Nyt on uus ulompi murros.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Ongelmahan on siinä, että koska skordarissa on reikä, niin tod näk siellä sisällä on jo vettä/hiekkaa/paskaa ja vaikka paikka kestäisikin, niin vetari on kohta entinen... Kokemusta on..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 361
Viestejä
4 195 904
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom