1. TechBBS ja EU:n uusi tietosuoja-asetus GDPR (General Data Protection Regulation): Käyttäjien ehdoilla, oikeus tulla unohdetuksi - meillä tunnuksesi ja viestisi eivät jää panttivangeiksi. Foorumi päivittyy. Lue lisää.
    Poista ilmoitus

Vetonivelen suojakumin DIY-korjaus.

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teho75, 01.10.2017.

  1. teho75

    teho75

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Arvon techiläiset!

    Huomasin tuossa että vetonivelen suojakumissa on pieni reikä. Koska kumin vaihto on työlästä niin ajattelin ensiksi kokeilla itse kumin korjausta.
    Ostin Motonetistä Bison Liquid Rubber nestekumi 50 ml | Motonet Oy
    Putsasin kumin Bräkleenillä ja rätillä rasvasta ja liimasin reiän umpeen.
    Mitä tuumivat muut techiläiset tuosta korjauksesta?
    Kestääkö tuo korjaus vai onko viikon päästä kumi jo hajalla?
     
  2. Artsi83

    Artsi83

    Viestejä:
    224
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2017
    Alle viikon päästä hajalla, sen verran rasvaa imenyt se suojakumi että ei siinä liima pidä.
     
  3. ikis

    ikis

    Viestejä:
    24
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016

    Ostat jostain liimattavan kumin(biltema,motonet).
     
  4. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 110
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Noista Motonetin versio omasta mielestä ainakin helpompi saada paikoilleen.
     
  5. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    LiquiSole on kestäny jo reippaasti yli 2tkm että ei se liima ihan huono idea ole :D
     
  6. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Se motonetin oma tuntui kyllä paremmalta kuin bilteman versio, mutsin omaan piti kummatkin korjata tässä kesälle. Pian näkee kun kumit vaihtaa että missä kunnossa on...
     
  7. Sienimies

    Sienimies Varakuningas Make ATK Great Again

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Huomautus tuli katsastajalta keväällä vetonivelen suojakumista ja laitoin juurikin tuollaisen motonetista ostetun liimattavan tilalle, eipä tuo vetari enää varmaankaan ole parhaimmassa kunnossa, joten tuohon rakoon oli hyvä testata miten kestää, jos hajoaa, niin vaihtaa sitten uuden vetarin ja uuden kumin.

    Toistaiseksi on kestänyt.
     
  8. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    3 307
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eikös jotain noita liiimattavia kumeja haukuttu, ettei kestä pakkasta vaikka muuten kestäviltä tuntuvatkin?
     
  9. teho75

    teho75

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Aikoinaan vuosia sitten kokeilin noita liimattavia vetarin kumeja. Kesällä kyllä toimi mutta talvella meni rikki.
     
  10. Nervous

    Nervous

    Viestejä:
    224
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Silikoniliimalla paikkasin oman romun kumissa olevan pienen reiän. Yli kaksi vuotta jo kestänyt. Casco Silikon 300 blister Tuskin mikään optimaalisin paikka-aine, mutta muuta ei siihen hätään löytynyt.
    Eihän se kovin kauaa varmaan kestä jos kilometrejä tulee paljon, mutta ajan alle 5000 kilometriä vuodessa, joten ihan toimiva paikkaus. Tai vaihtoehtoisesti voi kestää pitkäänkin, jos pelkkää suoraa tietä ajelee ja planeetat ovat sopivassa linjassa.
    Katsastusmieskin sanoi, että ihan asiallisesti korjattu, kun ihmettelin ääneen, ettei tuosta tullut hylsyä.
    Jos olisin liimattavan kumin laittanut, niin se olisi varmaan jo paskana. Suola ja pakkanen raiskaa paskakumin hetkessä tai sitten se sauma repeää. On noita kai ihan kestäviäkin, jos osaa ostaa oikean merkkisen oikeasta tuotantoerästä?
    Laitoin myös isolla injektioruiskulla n. 20 grammaa uutta rasvaa kumin läpi, koska oli roiskinut x määrän rasvaa pihalle.
    Isompiin repeämiin ei liima tietenkään toimi.
    Oman romun suojakumit on siinä kunnossa (täynnä halkeamia), että jokaisessa katsastuksessa viiden vuoden aikana niistä on sanottu, etteivät kestä pitkään. No eihän ne olisi varmaan kestäneet, jos olisin ajanut sen keskimääräisen 20 tkm vuodessa.
    Vaihtaakaan ei jaksa huvikseen, koska arvoton romu saattaa mennä paaliin heti huomenna kun se syystä x räjähtää.
    Vaihtamiseen pitäisi ainakin hankkia pitkä 3/4 tuumainen vääntövarsi ja syvä 36 millinen tjs. hylsy ja sitten äheltää sen vitun kumin kanssa.
    Samalla vaivalla vaihtaisi hieman oireilevat murroksetkin, mutta tarvikeosan mukana tuleva suojakumi saattaa hyvinkin olla sitä paskinta kiinakumia joka on pohjolan oloissa parin vuoden päästä riekaleina. Ja rälläkällä pitäisi leikkiä vammaisessa asennossa, että saisi vanhan jumittuneen nivelen irti alle päivässä.
    Jos omistaisin lämpimän tallin kaikilla mahdollisilla työkaluilla ja vara-auton, niin olisinhan minä varmaan vaihtanut jo puolet auton osista. Lisäksi tietenkin tukkupakkaus piriä tai vaihtoehtoisesti sopiva aivovamma, jottei ole tietoinen tästä kaurismäkeläisestä atmosfääristä tässä ikiroudan ja ikuisen pimeyden piinamaassa paikassa.
    Eli ääretön laiskuus ja köyhyys syynä liimapatentille, joka tuntuu kestävän omat ajomäärät, vaikka tuon piti olla vain väliaikainen ratkaisu.
    Huomenna räjähtänee molemman puolen kumit, joten odotan jo innolla vaihtoprojektia vesisateessa. Talvella joutuisi maksamaan pajalle töineen päivineen 10 x auton arvon eli 240 e. Samalla hinnalla katkovat vähintään jarruletkun ja tunkkaavat helmat ruttuun.

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Viimeksi muokattu: 02.10.2017
  11. psymbiote

    psymbiote

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Hiaceen hain liimattavan kumin marmoritiskiltä vuosi sitten. Pelkästään noita kuulemma laittavat merkkihuollon puolellakin. Hyvin tuo on näyttänyt kestävän. Motonetin/bilteman kumeista ei ole kokemusta, mutta onko noista liikkeistä ikinä saanut mitään, jos laatua haluaa?
     
  12. Moebbels

    Moebbels

    Viestejä:
    91
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Laitoin motonetin liimattavan kumin kuukausi-puoltoista sitten. Paikoilleen laitto oli kohtuullisen helppoa sen jälkeen kun vanhan kumin sai ähellettyä irti. Toistaiseksi on toiminut ihan hyvin mutta katsotaan kun pakkaset tulee.
     
  13. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    858
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Se vaihdetaan, ei korjata. Korkeintaan jossei kerkeä vaihtamaan juuri kun hajoaa niin voi ostaa tommosen, mutta yhtähyvin otat jesaria ja paikkaat sillä.
     
    Artsi83 tykkää tästä.
  14. Viliz03

    Viliz03

    Viestejä:
    117
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ehkä se liima kuitenkin on parempi kuin jesari. Suoraan jos ajelee niin ehkä jesari voi muutaman minuutin pysyä.
     
  15. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    858
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Sen kaks viikkoa pysyi kun pitikin, oli pysynyt klamppi enää kiinni kun murtui sisemmäsrä juuresta se kumi. Teippasin umpeen.
     
  16. Sienimies

    Sienimies Varakuningas Make ATK Great Again

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016

    Joo, ei se kestänyt, tai siis liimaus kesti, mutta reunasta tms. rikki. Nyt on uus ulompi murros.
     
  17. valexi

    valexi

    Viestejä:
    351
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Ongelmahan on siinä, että koska skordarissa on reikä, niin tod näk siellä sisällä on jo vettä/hiekkaa/paskaa ja vaikka paikka kestäisikin, niin vetari on kohta entinen... Kokemusta on..