Vesijäähyasentajaa kaivataan

Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
15
Eli pikkasen taustaa ensin,..

Olen hankkinut reilu vuosi taaksepäin tämän foorumin palstoilta itselleni koneen, speksit alla olevassa linkissä:



Ja sain nyt viimeinkin kokoonpanoon uuden näytönohjaimen, ASUS RTX 3090 ROG STRIX OC:n, johon on kyllä tulossa jäähdytysratkaisuksi EK:n vesiblokki :

www.jimms.fi

EK-Waterblocks EK-Quantum Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi -näytönohjainblokki - 182,20€
Tekniset tiedot : Mitat (PxKxL) : 293 x 154 x 16,5 mm Materiaali : Nikkeli pleksi Kierteet : G1/4 ( HUOM! Letkuliittimet hankittava erikseen!) Yhteensopivuus : - GeForce RTX 3080/3090 ROG
www.jimms.fi
www.jimms.fi

Mutta näiden valmistus + toimitus on siirtynyt koko ajan eteenpäin ja tuore ETA pitkälti siellä Joulukuun lopun puolella...

Ja sitten varsinaiseen tehtävään, eli...


Pitäisi saada nyt ensin ohitettua ton GPU:n osalta vesikierto, eli vedettyä CPU:n blokilta suoraan pumpulle, mikä mahdollistaisi mulle uuden näytönohjaimen liittämisen ilman että muu vesijäähdytys kärsii. Ja sitten kun vesi-lelut tulee postissa > Liittää sen uuden blokin mukaan vesikiertoon..

Haasteena mulla tässä se etten ole aiemmin kertaakaan rakennellut näitä vesikiertoja itse ja en järin paljoa haluaisi uhrata tän hintaluokan vehkeitä paskan asennuksen kautta vesivahingon tuhottavaksi.

Olisko kukaan tän foorumin käyttäjistä tässä Uudenmaan alueella valmis mentoroimaan meikäläistä korvausta vastaan että tän 2-vaiheisen projektin sais vietyä läpi
 

R1v3r

Tukijäsen
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
2 423
En ole sieltä suunnalta, mutra mikäli tuo on kovilla putkilla (mikä kuvista vaikutraa) niin suosittelen jättämään tuon ekan välin pois. Et ei kannata lähtee välillä ohittaan gpu:ta, niin selviää paljolta säätämiseltä. (Olettaen/toivoen uuden gpu blokin liittimet tulee samaan kohtaan)
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
15
Kysytäänpä näin päin, malttaisitko itse pitää markkinoiden parasta näytönohjainta 2-4 kuukautta hyllyn-koristeena pelkästään siitntä syystä että "Selviää säätämiseltä" ?

Ja ei, ei todellakaan tule osumaan uuden blokin liittimet samaan kohtaan kun itse koerteilla on fyysisesti melkoinen kokoero, puhumattakaan komponenttien määrästä ja sijoittelusta
 

R1v3r

Tukijäsen
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
2 423
Kysytäänpä näin päin, malttaisitko itse pitää markkinoiden parasta näytönohjainta 2-4 kuukautta hyllyn-koristeena pelkästään siitntä syystä että "Selviää säätämiseltä" ?

Ja ei, ei todellakaan tule osumaan uuden blokin liittimet samaan kohtaan kun itse koerteilla on fyysisesti melkoinen kokoero, puhumattakaan komponenttien määrästä ja sijoittelusta
Vastauksena, kyllä itse pystyisin, mutta mä olenkin hieman vähempään aina tyytyväinen :D

Ja voi ne blokin liittimet EHKÄ osua, kun jos on saman valmistajan kortti/blokki, niin ne vois olla fiksusti suunniteltu samaan kohtaan :) Mutta ei toki välttämättä.

Sorry offtopic. toivottavasti löydät jonkun sieltä suunnalta :)
 
Viimeksi muokattu:

Napander

Premium-jäsen
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
176
Eikö tuon voisi vain helposti ohittaa vetämällä suoraan cpu:n pumppuun. Ja jos sielu sietää niin menee helpoiten käyttämällä letkua ja sitten aikanaan uusi blokki putkilla. Itse pääsin helpolla kun vedin vain ohituksen pikku putkella distrolle.

Alla näkyy oikealla tuo ohitus distrolla
20201101_152016.jpg
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
15
Eikö tuon voisi vain helposti ohittaa vetämällä suoraan cpu:n pumppuun. Ja jos sielu sietää niin menee helpoiten käyttämällä letkua ja sitten aikanaan uusi blokki putkilla. Itse pääsin helpolla kun vedin vain ohituksen pikku putkella distrolle.

Alla näkyy oikealla tuo ohitus distrolla
Joo siis toi on juuri se mitä ajattelinkin tehdä, ilman distroa tosin mutta sama lopputulos.

Laitoin jo nipun kilkkeitä Jimms:ltä tilaukseen > Ja ensi viikolla revitään sitten sisuskalut auki..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
No, sulla on ainakin tyhjennysventtiili tossa niin loopin saa fiksusti tyhjäks, toisaalta toi varmaan painaa aika kosmisesti niin paljoo ei konetta pyöritellä et menee ihan tyhjäks, joten looppiin puhaltamalla varmaan selviää helpoimmalla. Seuraava kysymys onkin sit se et väliaikanen ois tietysti fiksumpi tehdä pehmeellä putkella, mut pitäis pari kompressioliitintä sitä varten ostella. Lopullinen sit kovilla putkilla, mikäli kärsivällisyys riittää opetella sitä taivuttamista. Toi nimittäin on aika monella taivutuksella toi pumpulta tuleva putki näyttikselle.

Pointtina se et väliaikaisesta ratkaisusta selviää kyllä alottelijanakin aika helposti, eikä nääkään hommat mitään rakettitiedettä ole pidemmän päälle. Homman kun tekee järjellä ja suunnitellen niin hyvä siitä tulee, suurin riskihän on noita letkuja irrotellessa et sitä vettä menee väärään paikkaan, mut talouspaperilla saa ne satunnaiset tipat kyllä aika hyvin kiinni. Eikä se maailmanloppu oo jos jotain vähän kastuukin, kunhan ei oo virtapiuha powerissa ja virtanapista on painettu piuhan irrottamisen jälkeen, niin kuivattelulla siitä pitäis selvitä.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
15
No, sulla on ainakin tyhjennysventtiili tossa niin loopin saa fiksusti tyhjäks, toisaalta toi varmaan painaa aika kosmisesti niin paljoo ei konetta pyöritellä et menee ihan tyhjäks, joten looppiin puhaltamalla varmaan selviää helpoimmalla.

> Kone painaa sen 36 kiloa, ni ei hirveemmin näppärästi pyöritellä.. .. ..mutta siis mitä tarkoitat tolla looppiin puhaltamisella, eli paine-ilmalla tyhjäksi ylimääräiset vedet ?

Seuraava kysymys onkin sit se et väliaikanen ois tietysti fiksumpi tehdä pehmeellä putkella, mut pitäis pari kompressioliitintä sitä varten ostella. Lopullinen sit kovilla putkilla, mikäli kärsivällisyys riittää opetella sitä taivuttamista. Toi nimittäin on aika monella taivutuksella toi pumpulta tuleva putki näyttikselle.

> Laskin että 3 mutkaa näkyis olevan ja ohitus-liitoksella menis varmaan eri kautta mutta 3 mutkan putkella. Ajattelin tän nyt sen kautta että opetellaan tää homma nyt sit oikeen kunnolla, ni ei tarvii jatkossa(kaan) olla muiden apujen varassa. Tilasin meinaan Jimms:stä työkalut että pitäis toi taivuttelu sujua ja siihen kylkeen reilummin noita 16mm ulkeoseinämän putkia niin on mitä väännellä.. ...ja j


Pointtina se et väliaikaisesta ratkaisusta selviää kyllä alottelijanakin aika helposti, eikä nääkään hommat mitään rakettitiedettä ole pidemmän päälle. Homman kun tekee järjellä ja suunnitellen niin hyvä siitä tulee, suurin riskihän on noita letkuja irrotellessa et sitä vettä menee väärään paikkaan, mut talouspaperilla saa ne satunnaiset tipat kyllä aika hyvin kiinni. Eikä se maailmanloppu oo jos jotain vähän kastuukin, kunhan ei oo virtapiuha powerissa ja virtanapista on painettu piuhan irrottamisen jälkeen, niin kuivattelulla siitä pitäis selvitä.
> Ei anna oma luonne vaan periksi millekään tilapäis-ratkaisuille, eli tulipahan keksittyä talvi-iltojen ratoksi pikkasen näperreltävää :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 714
> Ei anna oma luonne vaan periksi millekään tilapäis-ratkaisuille, eli tulipahan keksittyä talvi-iltojen ratoksi pikkasen näperreltävää :)
Ihan vaan letku + liitin looppiin kiinni (mieluusti heti venttiiliin jälkeen jotta saa mahdollisimman paljon puhaltamalla pois) ja puhaltaa ite sinne ilmaa, lähtee vedet kivasti liikkumaan.

Mut joo, hyvähän se on harjotella ite nää hommat niin ei jatkossakaan mee sit sormi suuhun. Harjottelusta se sekin menee et teet kovaputket kahdesti, ite laiskana olisin kyllä väliaikassen ratkasun tehny pehmeillä :whistling:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 374
Jos tuossa setissä on vuodenpäivät ollut samat litkut sisässä ilman mitään huoltotoimenpiteitä ni voi olla että kaipaisi muutenkin jo vähän huoltoa/putsaamista. Aina blokkeihin jotain kökköä kertyy vaikka olisi mitä "taikanestettä" ollut kierrossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 940
Viestejä
4 320 311
Jäsenet
72 144
Uusin jäsen
Murmelihurri

Hinta.fi

Ylös Bottom