Vesijäähyn järkevyys asteikolla hinta + riskit.

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Tulipahan mieleen kun vesijäähyjä hypetetään niin paljon, että onko se oikeasti niin järkevä valinta? Varmasti lämmöt pysyy kurissa kun maksat noin 150€ tai enemmän vesijäähystä, vaan sitten onkin jo vähän paskempi homma kun se letku on onnistunut vuotamaan.

Kaveri laittoi kuvat kun oli nesteet roiskunu emolle/muualle. ja siitähän luonnollisesti tuli sitten vähän isompaa laskua kun piti ostaa uudet komponentit.

Niin että onko se niin hyvä riski-sijoitus vai olisiko järkevämpää hankkia vaikka esim. Noctua NH-D15 tai Cooler Master Hyper TX3 EVO?

Muuten varmaan käyttäisin vesijäähyä, mutta se vaatisi että letku-vian kohdatessa olisi jatkuvasti 1000€ taskussa jotta voisi ostaa uudet osat tarvittaessa.
 
Puhutko aio-jäähystä vai custom-jäähystä?

En ole itse saanut vuotoa kuin 2krt aikaiseksi vaikka enemmän ja vähemmän vesijäähy hommia vajaa 10v ajan harrastanut.
Toinen johtui rikkinäisestä liittimestä jonka huomasin vuototestin aikana, toinen kerta oli kun olin unohtanut säiliön tulpan täyttöpaikasta ja kun kotelon käänsi oikeinpäin täytön jälkeen niin sieltähän nätissä kaaressa lensi nesteet lankulle.

Huolellisesti kun teet ja vuototestit yms ja laadukailla osilla ja liittimillä niin vuodon riski on erittäin pieni, ellei itse ole mennyt perse edellä puuhun.
 
Vesiletku/putkijäähyissä on tosiaankin paljon markkinointisumutusta.
Tottahan toki niissä on potentiaalia paljon suurempaan jäähdytystehoon.
Mutta parhaita lämpöputkijäähyjä parempaan melu-jäähdytyssuhteeseen pääseminen vaatii reilusti kalliimman vesiletkujäähyn.

Siihen kun ei mikään pikkulauhdutin pysty, vaan tarvitaan oikeasti paljon pinta-alaa haihduttamaan sitä lämpöä ilmaan.
Vesi kun ei sitä lämpöä mihinkään mystisesti hävitä, vaan ne vesiletkut ovat vain tilapäinen lämmönsiirtokeino, aivan samoin kuin lämpöputket.

Ja toisin kuin fysiikan lakien voimin toimivat lämpöputket, ne vesiletkut vaativat sen pumpun.
Joka on lämpöputkijäähyyn verrattuna sekä ylimääräinen ja yhtään laaduttomampana merkittävä äänenlähde, että yksittäinen katastrofaalisen jäähdytystehon menetyksen riskin aiheuttava kuluva osa:
Lämpöputkissa ei ole mitään kuluvaa osaa, mutta vesiletkujäähyn pumpun pettäessä prossu keittää pohjaan hyvin nopeasti.
 
~150€ hintaluokassa luultavasti puhe AIO:sta ja eipä hirveesti oo lähivuosina näkyny juttua että sellaset olisi vuotaneet. Kiinnostais nähdä ne kuvat millasesta jäähystä kyse ja mistä vuotanut?
@K4R1

Muistaakseni joku Corsair tms taisi jopa korvata joitain komponentteja mikäli heidän jäähynsä vuotaessaan rikkoo jotain :think:

Eli en väittäisi kovin riskisijoitukseksi, mutta lähinnä noista on vain kosmeettista hyötyä verrattuna NH-D15.

En suosittelisi kumpaakaan mainitsemaasi ilmajäähyä. Toinen on kallis vauvankakkakromi-möhkö ja toinen halpismalli jossa ulvoo 92mm tuuletin mutta jäähyteho jää silti tuhnuksi. Kultainen keskitie voisi löytyä 40-60€ hintaluokasta esim. Thermalright Macho/Sil.pc Fortis/Scythe Ninja tms., jotka alkaa tehoissa olemaan melko lähellä Noctuaa.
 
150e hintaluokka, eli halpis aio. Todennäköisemmin potkaiset/tiputat koneen nurin niin että se kilon painava ilmajäähy repii emon paskaksi, kuin että vesijäähy vuotaa. Aio jäähyä saa kohdella aika rajusti että se hajoaisi. Lähinnä putken pakottaminen yli 90 asteen mutkalle 4cm matkalla tai vastaavaa. Älä tee mitään idioottimaista niin kyllä ne kestää.

Kokemusta esim alkuperäisestä h50 kovilla putkilla. 8 vuotta ja myin sen vielä ehjänä eteenpäin.
 
150e hintaluokka, eli halpis aio. Todennäköisemmin potkaiset/tiputat koneen nurin niin että se kilon painava ilmajäähy repii emon paskaksi, kuin että vesijäähy vuotaa. Aio jäähyä saa kohdella aika rajusti että se hajoaisi. Lähinnä putken pakottaminen yli 90 asteen mutkalle 4cm matkalla tai vastaavaa. Älä tee mitään idioottimaista niin kyllä ne kestää.
No tämäpä tässä näin, ei ne aio:t kovinkaan helpolla tänä päivänä vuoda.

Itse olen tosin sitä mieltä että aio:t ovat vähän kyseenalaisia. Ne tulevat usein ohuehkolla ja pienellä radilla jolloin lämmönsiirtokyky jää ilmajäähyjen tasolle ja joskus jopa huonommaksi. Lisäksi ylivoimaisesti suurimmassa osassa noista valmisvesijäähyistä tulee paskat tuulettimet ja niiden jäähdytysteho paranee kun ostaa uudet tuulettimet mikä lisää hintaa. Silloin sille ~150-200 eurolle ei saa minkäänlaista järkevää vastinetta koska ilmajäähyn sijaan kuvioon tulee radituuletinten lisäksi pumppu tuomaan lisää ääntä. Jos AIO markkinoille lähtee niin kannattaa suosiolla katsoa isompaa ja mieluiten sellaista jossa on jo valmiiksi laadukkaat tuulettimet. Muuten ilmajäähyissä pysyminen on kaikin puolin fiksumpi ratkaisu paitsi jos kotelon tila on kovin rajallinen.

Custom loopit ovat molempia tehokkaampia lämmönsiirrossa mutta myös aivan eri sfääreissä mitä hintaluokkaan tulee.
 
Custom vesijäähy on muutenkin osa sitä harrastamista. Ei niinkään "asenna ja unohda". Mutta kuten akselic sanoi, hintaluokka moninkertainen.

Eli AP:lle: jos ei ole tilankäytöllistä syytä ottaa aio-vesijäähyä, valitse se ilmajäähy.
 
No en sanonut että just se kaverin jäähy ois ollu se halvemman pään jäähy, mutta custom se ei ollut.
En ole muutenkaan sen enempää niist selvillä. (kuvissa ei ollut itse laitetta vaan vahingot)

Itse en uskalla laitella noita vesijäähyjä joten pysyn ihan standardi-jäähyssä.
Tällä hetkellä toi TX3 EVO käytössä, toki paremman voisi hankkia mutta en ylikellota niin lämmöt on pysyny kurissa (pelatessa 55-60, idlenä 29-34) mun käyttöön ihan tarpeeksi. Ja sen lisäksi itse kopan jäähytykseen mulla on koppa täynnä 6x PWM -tuulettimia (2 edessä ottaa sisään, 2 katosta ulos, 1 pohjassa ylöspäin, 1 perästä ulos) niin ei koko aikaa huuda tuulettimet täysillä kun emolevy säätää ne tarpeen mukaan.

Vois ainakin vilkaista noita jäähyjä mitä Signa mainitsi ton Cooler Masterin tilalle.
 
No en sanonut että just se kaverin jäähy ois ollu se halvemman pään jäähy, mutta custom se ei ollut.
En ole muutenkaan sen enempää niist selvillä. (kuvissa ei ollut itse laitetta vaan vahingot)

Itse en uskalla laitella noita vesijäähyjä joten pysyn ihan standardi-jäähyssä.
Tällä hetkellä toi TX3 EVO käytössä, toki paremman voisi hankkia mutta en ylikellota niin lämmöt on pysyny kurissa (pelatessa 55-60, idlenä 29-34) mun käyttöön ihan tarpeeksi. Ja sen lisäksi itse kopan jäähytykseen mulla on koppa täynnä 6x PWM -tuulettimia (2 edessä ottaa sisään, 2 katosta ulos, 1 pohjassa ylöspäin, 1 perästä ulos) niin ei koko aikaa huuda tuulettimet täysillä kun emolevy säätää ne tarpeen mukaan.

Vois ainakin vilkaista noita jäähyjä mitä Signa mainitsi ton Cooler Masterin tilalle.

Etkö juuri vastannut omaan kysymykseesi?;)

TL;DR, "Omaan käyttöön ei tarvetta"

Eihän custom looppia minkään muun takia tarvitse kuin harrastelun, ulkonäön, ja joissain harvoissa tapauksissa jäähdytystehon maksimoimisessa. Kyllä ilmajäähylläki kellotetaan aika mukavasti jos kopassa on hyvin suuniteltu ilmankierto.

AIO vs hyvä ilmajäähy....mun käsitys on se, että AIO:sta ei ikinä saa samaa (yhtä hyvää) jäähdytysteho/äänentuotto suhdetta, mihin ilmajäähyllä pääsee.

Eiks sulla on tuulettimia aika reilusti tuossa? Omassa mini-itx kopassa (speksit tos sivus) 2x140mm tulo ja 1x120mm poisto. Samat lämmöt, about 30-35 levos ja 55-60 rasitukses (normaali pelaaminen, ei mikään IBT+Furmark), eikä tos rasitukses ees kunnol tuulettimien käyrät pääsee 100% pwm. Levossa tota ei erota et onko päällä ennenku tunkee korvan koneen vieree.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ainakin Ryzenin päällä Fera 3. Eipä tule nesteet vuotamaan, lämmöt pysyy alle 75c hyvin hiljaisena, ja jonkun mainitsema "nurin potkaisu" ei tekisi mitään jälkeä.
Tähän kaatumiseen en usko, kahden pöydän jalan ja sängyn reunaa vasten kun tuo kone on. :D

Edit: Huh mikä typo :O Eihän tuo yli 65 asteen yli mene, herranjestas sentään.
 
Viimeksi muokattu:
Joo siis jos konetta laneille raijaa ni toi 1kg ilmajäähy voi kyl rikkoo emoa jos toistuvasti murjotaan.

Kokemusta nuorempana esim siitä ku töissä valmistettiin custom koneita ni ei kestäny emot aina postitusta jos oli joku muhkee ilmasiili pääl. Ei siis mitää irronnu tai fyysistä vaurioo näkyny, mut emot oli aika usein hajalla ku ne asiakkaalle pääs. Kun kuljetustukia aletii käyttää ni ongelmat katos.
 
no osaisiko kukaan ehdottaa mitään kohtuu kevyttä ja tehokasta ilmajäähyä, ilman takakiinnitystä. TX3 ostin itse sen takia että se vain lyödään niistä rei'istä sisään kiinni ilman että tarvii alkaa emolevyn taakse asentamaan sitä kiinnikettä. (no ei sekään iso homma ole, mutta laiska kun olen :D)
 
no osaisiko kukaan ehdottaa mitään kohtuu kevyttä ja tehokasta ilmajäähyä, ilman takakiinnitystä. TX3 ostin itse sen takia että se vain lyödään niistä rei'istä sisään kiinni ilman että tarvii alkaa emolevyn taakse asentamaan sitä kiinnikettä. (no ei sekään iso homma ole, mutta laiska kun olen :D)
Se kestävyydeltään hyvin kyseenalainen muovitappikiinnitys on nimenomaan se ainoa riski siihen jäähdytystehon katastrofaaliseen katoamiseen "ilma"jäähyillä.

Hyvä jäähdytysteho myös tarvitsee aina sitä pinta-alaa (=kokoa+painoa) lämmön haihduttamiseen ilmaan, joten sen takia et löydä tehokkaita lämpöputkijäähyjä kyseisellä kiinnityksellä.
Tehokas lämmön siirtyminenkin prossusta eteenpäin vaatii tukevan kontaktin (eikä mitään kevyttä kosketusta) jota ne muovitapit eivät takaa.
Eikä pienet tuulettimetkaan auta jäähdytyksessä.

Jos ei ole jonkin ahtaan kotelon tilaongelmia, niin pienissä jäähyissä ei yksinkertaisesti ole järkeä haluttaessa kunnollista jäähdytystehoa alhaisella melulla.
Eikä normaalit taustalevyihin perustuvat tukevat kiinnitykset (varsinkaan hyötyihin verrattuna) aiheuta paljoa mitään lisätöitä normaalin koneen kasauksen aikana.

Hyvin suunnitellut tehokkaat 120mm jäähytkin jättävät muisti-slotit, ylimmän korttipaikan ja emolevyn kiinnitysruuvit vapaiksi:
Thermalright Macho 120 SBM CPU Cooler Review
Scythe Mugen 5 Rev.B CPU Cooler Review

Ja parempaan hiljaisuus/jäähdytystehosuhteeseen pääseminen vaatii aika rajusti isompaa "lompakon keventämistä":
Tuotehaku - Jimms.fi
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
 
no osaisiko kukaan ehdottaa mitään kohtuu kevyttä ja tehokasta ilmajäähyä, ilman takakiinnitystä. TX3 ostin itse sen takia että se vain lyödään niistä rei'istä sisään kiinni ilman että tarvii alkaa emolevyn taakse asentamaan sitä kiinnikettä. (no ei sekään iso homma ole, mutta laiska kun olen :D)

be quiet! Pure Rock Slim -prosessorijäähdytin - 29,00€ Tuo saattaa olla ihan vähän parempi kuin TX3i. Kannattaa kuitenkin hyväksyä tosiasia, että jo 400g jälkeen on varmaankin mahdotonta löytää kunnon jäähyä, puolen kilon mötikkä kun ei parilla muovipinnillä kiinni pysy niinkuin joku muu tässä äsken mainitsi.

Jos haluaa hyvää jäähytystehoa, jäähdyttimellä joka sopii 90% koteloista, suosittelen 120mm Machoa, sitten on Macho HR-02 Rev.B, joka on sitten jo todella tehokas hintaisekseen. HR-02 huono puoli vain on se, että se ei oikeasti meinaa sopia kaikkiin koteloihin, vähintään tuulettimen joutuu vaihtamaan normaaliksi 120mm. (Tuuletinkiinnitys on 120mm mukana tulevassa tuulettimessa.
 
Itse en luottas ees intelin orkkisjäähyn muoviklipsiräpellykseen....
 
Cryorig H7 ‐prosessorituuletin 39,90 € mitenkäs muuten tää Cryorig H7? en oo pahemmin nähny mitään negatiivista tän kohdalla.
Hinta-suorituskykysuhde on kohdallaan, mutta tuo alkuperäinen H7 (kolmella lämpöputkella) on osin kenkulla kiinnityksellä.
Irto-osia on kyllä hyvin vähän, mutta:
Laitat taustalevyn sen pitelemine kiinnitysruuveineen paikalleen/ruuveihin korokeholkit prossupuolelle ja sen jälkeen sitten tasapainottelet emoa pystyssä kun pidät jäähyä paikoillaan prossun päällä ja kierrät niitä kiinnitysruuveja emon takapuolelta.
Jos kotelon emolevyn taustapellissä on se jäähyn kiinnitysaukko, kotelo voisi pidellä emoa, mutta näkyvyys työskentelyalueille olisi surkea.
Eli helpompi asentaminen vaatisi kahden hengen asennustiimin.
(taustalevytkin taitavat olla muovia, niin muistettava käsittelyssä ettei ruuvit irtoa)

Siinä missä normaaleissa kiinnityksissä asennat ensin emolevyyn taustalevyn ja jäähyn kiinnityskehikon/raudat. (jotka ovat pieniä kevyesti käsiteltäviä osia)
Tuon ensimmäisen vaiheen jälkeen jäähy sitten kiinnitetään siihen kehikkoon kokonaan päältäpäin työskennellen.
Minkä voi tehdä myös emolevyn koteloon asentamisen jälkeen kotelo kyljelleen käännettynä.
Eli irto-osia/työvaiheita on enemmän, mutta toisaalta paljon helpompi asentaa yksinään.
 
joo, toi kiinnitystapa osui silmään mullakin, mutta tosiaan kun on se aukko siellä emon takana niin se onnistuisi sillä ja pikkuisen jos siirtää koppaa pöydän reunan yli niin pystyy alhaalta käsin ruuvaan ja samalla pitää jäähyä toisella kädellä päältä. Tietenkin helpompi homma kaverin kanssa. ehkä pitää kattoa vielä joku helpompi kiinnitys.
 
Nii ja voiha sinne takapuolelle pinoo sopivan korkusen tuen, esim post-it lappu nipuista tms.
 
ehkä pitää kattoa vielä joku helpompi kiinnitys.
Scythen ja Thermalrightin mukana tulee myös muuhunkin sopivat pitkävartiset ruuvimeisselit, jos ne tahtovat olla aina "kortilla" kun pitäisi PC:tä laittaa:
Thermalright Macho 120 SBM CPU Cooler Review
Scythe Mugen 5 Rev.B CPU Cooler Review

Raskaampi Scythe olisi jäähdytysteholtaan käytännössä tasoissa monien 14cm jäähyjen kanssa, muttei kurottele ylimmän PCI-e slotin tilaan.
Tietenkin konetta autossa kuljetellessa sitten olisi hyvä pitää kotelo kyljellään tai tukea jollain tuollainen 900 grammaa lähestyvä jäähy.
 
Niin. Ainahan sitä voi sattua vaikka ja mitä. Joku pamahtaa paksuksi vaikka kumi on klemmarilla kiinni! Jos noin ajattelee, niin ei voi koskaan mitään tehdä. "Mitäs minä sanoin, vettähän se vain on". Toisekseen puurukourien en pitäisi koskea mihinkään. Jos kaikki osat ovat tarkastettu ja oikeaoppisesti asennettu, niin ei tule vuotoa! Sitä vain ei tule!!! sitä paitsi, jos letkupuhkeaa, niin mitään vakavampaa tuskin tulee. Vesi kuivatukseen ja ala mies laittamaan järjestelmä kuntoon ja taas homma toimii. Ei se vesi ole HAPPOA
 
Joo, vesi ei ole happoa, mutta katsohan mitä tapahtuu (ja missä ajassa) kun pieni määrä vettä (pienenpienellä fosforihapolla ryyditettynä) kaadetaan toiminnassa olevan elektroniikan päälle:

 
Joo, vesi ei ole happoa, mutta katsohan mitä tapahtuu (ja missä ajassa) kun pieni määrä vettä (pienenpienellä fosforihapolla ryyditettynä) kaadetaan toiminnassa olevan elektroniikan päälle:


Miksi sinne pitää laittaa fosforihappoa?????????? Pitäisköhän munki alkaa jäähdyttäään kuningashapolla???
 
Kyllä minä jäähdytän ihan tislatulla vedellä enkä mietiskele tuollaisia järjettömyyksiä :D
 
Colajuomissa on fosforihappoa pieni määrä. Vesijäähdytysnesteissä ei sitä ole, mutta yhtä lailla nekin johtavat sähköä, mukaanlukien se euron litralta maksava akkuvesi. Poikkeuksiakin toki löytyy, mm. Novec 3M, joka on täysin sähköä johtamaton neste.
 
Colajuomissa on fosforihappoa pieni määrä. Vesijäähdytysnesteissä ei sitä ole, mutta yhtä lailla nekin johtavat sähköä, mukaanlukien se euron litralta maksava akkuvesi. Poikkeuksiakin toki löytyy, mm. Novec 3M, joka on täysin sähköä johtamaton neste.
Kandee pitää KOLAOLLIT kaukana vesijäähykoneista ja ihan muistakin elektroonisista laitteista :D
 
Tulipahan mieleen kun vesijäähyjä hypetetään niin paljon, että onko se oikeasti niin järkevä valinta? ...
Hox! puhut nyt tyypeille joilla on tietokoneharrastus ts kun kyseessä on harraste ei se järkevyys ole ensimmäinen kriteeri (niin kuin ei missään muussakaan harrasteessa).

Lähtökohtaisesti koko peli PC on täysin järjetön laite, joten ei sen järkevyysaste paljoakaan muutu sen perusteella onko siinä ilmajäähy, AIO vesijäähy vai itse rakennettu vesijäähy.
 
Niin. Vastaanpa nyt omasta puolestani tähän alkuperäiseen kysymykseen. Mielestäni kaikki riippuu PC koneesi käyttötarkoituksesta, ei niinkään tehokkuudesta. Jos sinulla on ihan peruskone perus käytöllä tai vaikka tiukempikin kone peruskäytöllä, niin Itse en ainakaan alkaisi vesijäähyjä asentelemaan. Sitten tiukempaan käyttöön tai ylikelloituksiin: Ilmajäähyillä pärjää varsin pitkälle ja ovat huomattavasti edukkaampi ratkaisu kuin vesi. Aina pitää ottaa huomioon se seikka, että mikä se vesi tuossa järjestelmässä on? Se on vain lämmönvälittäjä komponentti. Noctuan D14:ssa lämpöä siirtää kupari, joka on paljon parempi lämmönsiirrossa. Siinäkin siilissä ilmaan se lämpö siirretään jäähdytyskennosta ihan niin kuin vesijäähdyttimestäkin. Vesijäähdytyksessä päästään siinävaiheessa ohi ilmajäähyn, kun päästään laudutinta kasvattamaan riittävän isoksi tai puhallusvoimaa, mitä tietty voidaan kasvattaa ilmajäähyssä myös. Suurin etu on mielestäni se, että hyvin suunnitellussa järjestelmässä kuuma ilma päästään puhaltamaan suoraan kotelon ulkopuolelle eikä sisään, niin kuin esim prossun ilmajäähyssä. Nestejäähdytyksessä taas päästään ohi ilmajäähyn varsin radikaalisti, kun nestettä päästään "alijäähdyttämään" esim. Kylmätekniikalla. Silloin ilmajäähyllä ei ole mitään saumaa peittoa nestejäähyä. Nestejäähyssä saadaan myös emolevy kivemmin näkyviin, kun isot siilit eivät peitä sitä sekä muutenkin tyylikkyyttä. Nestejäähdytyksessä päästään myös hiljaisempiin tuloksiin puhallinmelua ajatellen. Ei kuulu prossu/näyttis puhaltimien ujellusta. Riippuu tietty vesijäähyn komponenteista. Itselläni on nestejäähdytys EK:n Blokeilla sekä pumpulla ja puhaltimina Nochtuan laadukkaimmat 140mm:t puhaltimet. En voisi enempää olla tyytyväinen!!!
 
Voisiko edullisen pään koneisiin jonain päivänä vielä tulla uusi standardi ilmajäähyille + ATX-koteloille. Semmoinen jossa kopassa olisi valmis tuuletuskanava "fan duct" prosulle ja näyttikselle kummallekin erikseen.
 
Voisiko edullisen pään koneisiin jonain päivänä vielä tulla uusi standardi ilmajäähyille + ATX-koteloille. Semmoinen jossa kopassa olisi valmis tuuletuskanava "fan duct" prosulle ja näyttikselle kummallekin erikseen.
Niin, toi Corsairin air 540 on kait sinnepäin suunnattu, mut itsekkin olen miettinyt, että kotelovalmistajat voisivat kyllä tehdä juuri kuvailemasi kotelon ilmailukäyttöön. Ei luulis niin vaikeeta olevan
 
AIO:t ovat helppoja ja kohtuuhintaisia (custom-looppeihin verrattuna), mutta eivät nekään ole välttämättä täysin fire and forget -tyyppisiä ratkaisuita, sillä suljetustakin laitteistosta tuppaa nesteet häviämään vuosien saatossa ja jos systeemi on tosiaan täysin "huoltovapaa", niin sinne ei ihan noin vain lisätäkään aineita. Jos siis meinaa pitää setin kasassa pidempään, eikä halua puuhastella sen kanssa jatkuvasti, on ilmajäähy todennäköisesti varmempi ratkaisu. Ja jos ei välitä esitellä komponentteja lasiseinän läpi discovalojen säestämänä, eivät ilmajäähyn isommat komponentitkaan haittaa kopan sisällä. Custom-vesijäähyissä tehoa ja muokattavuutta löytyy eniten ja niissä on puolensa monessakin mielessä, mutta niiden kanssa pitää varautua harrastelemaan eniten.

Ihan helppo ei ole saada AIO-settiä rikki aloittajan kuvaamalla tavalla, joten jotain siellä on todennäköisesti kämmätty omasta takaa. Runnottu letkut rikki, tai liitännät väärillä kierteillä tms.
 
Noctuan D14:ssa lämpöä siirtää kupari, joka on paljon parempi lämmönsiirrossa.

Nestejäähdytyksessä päästään myös hiljaisempiin tuloksiin puhallinmelua ajatellen.
Väärin meni.
Kaikki nykyiset tehokkaammat ilmajäähyt käyttävät faasimuutoksia lämpöputkessa sitomaan ja kuljettamaan lämpöä pois prossulta.
Kuparin lämmönsiirtokyky on kaukana siitä.

Ja paikallaan oleva vesihän on suoranainen eriste.
Vedellä on vain suuri kapasiteetti sitoa energiaa per lämpötilan nousu, mutta sitä täytyy kierrättää sen lämmön siirtämiseksi pois.
Minkä takia pumppu on vesiputkijäähyjen toiminnalle niin kriittinen osa.
Lämpöputkessa kaasuuntumisen paine ja kapillaari-ilmiö huolehtivat lämmönsiirtoaineen kiertämisestä.


Custom-loopit ja kalliit paketit kyllä pystyvät rajusti parempaan kuin lämpöputkijäähyt.
Mutta halvemmat muotikuluttajille myytävät vesiputkijäähyt eivät todellakaan ole millään suuremmalla jäähdytysteholla suhteessa äänentuottoon verrattuna kunnollisiin lämpöputkijäähyihin.
Niiden kennoissa ei ole kunnolla kokoa/pinta-alaa ja pumppukin on vielä ylimääräinen äänenlähde verrattuna lämpöputkijäähyihin.

Ja pitemmän ajan luotettavuus sitten vaatisi mahdollisuuden pitää looppi täynnä nestettä.
Jäähdytysnesteen korroosionestoaineetkin menettävän tehonsa vuosien mittaan ja neste olisi hyvä vaihtaa välillä sen takia.

Galvaaninen korroosio ei todellakaan ole mikään vain laivoja koskeva asia:
https://www.overclock.net/forum/61-...gtx-fail-epic-example-galvanic-corrosion.html
Galvanic Corrosion Explored
 
Väärin meni.
Kaikki nykyiset tehokkaammat ilmajäähyt käyttävät faasimuutoksia lämpöputkessa sitomaan ja kuljettamaan lämpöä pois prossulta.
Kuparin lämmönsiirtokyky on kaukana siitä.

Ja paikallaan oleva vesihän on suoranainen eriste.
Vedellä on vain suuri kapasiteetti sitoa energiaa per lämpötilan nousu, mutta sitä täytyy kierrättää sen lämmön siirtämiseksi pois.
Minkä takia pumppu on vesiputkijäähyjen toiminnalle niin kriittinen osa.
Lämpöputkessa kaasuuntumisen paine ja kapillaari-ilmiö huolehtivat lämmönsiirtoaineen kiertämisestä.


Custom-loopit ja kalliit paketit kyllä pystyvät rajusti parempaan kuin lämpöputkijäähyt.
Mutta halvemmat muotikuluttajille myytävät vesiputkijäähyt eivät todellakaan ole millään suuremmalla jäähdytysteholla suhteessa äänentuottoon verrattuna kunnollisiin lämpöputkijäähyihin.
Niiden kennoissa ei ole kunnolla kokoa/pinta-alaa ja pumppukin on vielä ylimääräinen äänenlähde verrattuna lämpöputkijäähyihin.

Ja pitemmän ajan luotettavuus sitten vaatisi mahdollisuuden pitää looppi täynnä nestettä.
Jäähdytysnesteen korroosionestoaineetkin menettävän tehonsa vuosien mittaan ja neste olisi hyvä vaihtaa välillä sen takia.

Galvaaninen korroosio ei todellakaan ole mikään vain laivoja koskeva asia:
https://www.overclock.net/forum/61-...gtx-fail-epic-example-galvanic-corrosion.html
Galvanic Corrosion Explored
Joo, niin se taisi mennäkkin tuo faasimuutos juttu. Tuli vaan jotenkin vanhoista ajoista. Olet oikeassa
 
Tää koko aihe on kyllä vähän turha koska vastaus alkuperäiseen kysymykseen on varsin yksinkertainen. Jos haluaa ultimaattista hinta vs riskit etua niin ilmajäähy on aina parempi vaihtoehto. Siinäpä se.

Vesijäähyjä harrastetaan

a) harrastamisen ilosta
b) jäähdytystehon takia
c) hiljaisuuden takia
d) estetiikan takia

Noista valitsee yhden tai useamman vaihtoehdon. Kunnollisella vesijäähyllä pystytään hiljaisesti pitämään aisoissa sellaisia lämpökuormia joita ilmajäähdytys yksinkertaisesti ei saa riittävän tehokkaasti tavallisesta kotelosta ulos ilman joko prossujäähyn, näytönohjaimen tai kotelon tuuletinten huudattamista. Tuon lisäksi tosiaan sitten muita syitä on se että tykkää siitä väkertämisestä ja mahdollisesti lopputuloksen ulkonäöstä.

Vesijäähdytys ei myöskään vaadi jatkuvaa säätöä vaan riittää kun nesteet vaihtaa kerran vuoteen-pariin mikä ei ole mielestäni kovinkaan paljon jos tyhjentämisen suunnittelee järkevästi. Jos noita riskejä pelkää niin paljon että on pakko googlettaa kaikki mahdolliset teoreettisetkin ongelmat niin tätä aihetta ei pitäisi edes harkita vaan pysytellä suosiolla niissä ilmajäähyissä.
 
Vesijäähdytys ei myöskään vaadi jatkuvaa säätöä vaan riittää kun nesteet vaihtaa kerran vuoteen-pariin mikä ei ole mielestäni kovinkaan paljon jos tyhjentämisen suunnittelee järkevästi. Jos noita riskejä pelkää niin paljon että on pakko googlettaa kaikki mahdolliset teoreettisetkin ongelmat niin tätä aihetta ei pitäisi edes harkita vaan pysytellä suosiolla niissä ilmajäähyissä.
Veikkaan että vuotoriskien sijaan useimmille suurin kynnys on juuri litkujen vaihto tuollakin tahdilla vaikka tyhjennys/täyttö olisi suunniteltu kuinka hyvin. Osaltaan juuri siksi AIO:t ovatkin tulleet hyville apajille, mutta ei niilläkään kuuhun mennä, varsinkaan pitkä-aikaisessa käytössä niiden versioiden kohdalla, joita ei voi koskaan järkevästi täyttää/huoltaa.
 
Veikkaan että vuotoriskien sijaan useimmille suurin kynnys on juuri litkujen vaihto tuollakin tahdilla vaikka tyhjennys/täyttö olisi suunniteltu kuinka hyvin.
Varmasti on. Tuo täyttämishomma on tosin aika helppoa kun sen on kerran tehnyt. Useammin minä avaisin koteloa pölyjen putsaamista varten kuin loopin tyhjentämistä varten. Joka tapauksessa mun vastaus pitää: jos pelkää riskejä niin kannattaa pysyä ilmajäähyissä. Jos haluaa sen varman hinta vs riskit edun niin pysyttelee ilmajäähyissä.

Vesien kanssa ropaamiseen on monia syitä ja se on jokaisen itse punnittava onko se järkevää. Kustannustehokasta se ei ole vaikka ostaisi kaikki loopin osat Kiinasta :cool:
 
Veikkaan että vuotoriskien sijaan useimmille suurin kynnys on juuri litkujen vaihto tuollakin tahdilla vaikka tyhjennys/täyttö olisi suunniteltu kuinka hyvin. Osaltaan juuri siksi AIO:t ovatkin tulleet hyville apajille, mutta ei niilläkään kuuhun mennä, varsinkaan pitkä-aikaisessa käytössä niiden versioiden kohdalla, joita ei voi koskaan järkevästi täyttää/huoltaa.
Joo varmasti näin. Itse vaihdan kerta vuoteen ja se on riittänyt. Teen perusteellisesti vaihdon ja eipä siihen mene tuontia kauempaa. Et onko se nyt sit vuodelle iso pala???
 
Corsair 740 itsellä ja ilma tosiaan siirtyy. Isohan tämä on ja varmasti monella nousee niskakarvat pystyyn, kun tuntuu olevan pienet koneet (ITX & mATX) suosiossa.. :D

Tämäkään ei ole mikään paras vesijäähykäyttöön kun joutuu hieman improvisoimaan esim. säiliön paikkaa, mutta pikkuvikoja.
Noi minit ovat varmaan monen suosiossa, mutta itse tykkään Extra ATX koteloista. Bequite Dark base pro 900. kyllä on kivan tilava,näyttävä ja helppo rakentaa. Painoa kotelolla 18kg. Eli ei mikään pakasterasia
 
Jep, ei ihan kainalossa kulje, mutta onpahan tilaa räpeltää.

Ja tosiaan tuo täyttö on simppeliä kun sen on kerran tehnyt, lähinnä vituttaa mahdollinen sotku ainakin näillä Nanoxian punaisilla litkuilla..
Joo, noi värit on kyllä todella mahtavan näköisiä, mut itse olen pysytellyt ihan kirkkaissa:D
 
Joo, vesi ei ole happoa, mutta katsohan mitä tapahtuu (ja missä ajassa) kun pieni määrä vettä (pienenpienellä fosforihapolla ryyditettynä) kaadetaan toiminnassa olevan elektroniikan päälle:


Unohdit, että tuossa on tasan olematon lakka päällä. Monessa emossa sekä näyttiksessä on asiallinen lakka päällä. Minulle on käynyt parikin "vahinkoa" ja mitään ei ole "sattunut" mutta minäkään en aja kiertoani coca colalla..

AIO:t ovat helppoja ja kohtuuhintaisia (custom-looppeihin verrattuna), mutta eivät nekään ole välttämättä täysin fire and forget -tyyppisiä ratkaisuita, sillä suljetustakin laitteistosta tuppaa nesteet häviämään vuosien saatossa ja jos systeemi on tosiaan täysin "huoltovapaa", niin sinne ei ihan noin vain lisätäkään aineita. Jos siis meinaa pitää setin kasassa pidempään, eikä halua puuhastella sen kanssa jatkuvasti, on ilmajäähy todennäköisesti varmempi ratkaisu. Ja jos ei välitä esitellä komponentteja lasiseinän läpi discovalojen säestämänä, eivät ilmajäähyn isommat komponentitkaan haittaa kopan sisällä. Custom-vesijäähyissä tehoa ja muokattavuutta löytyy eniten ja niissä on puolensa monessakin mielessä, mutta niiden kanssa pitää varautua harrastelemaan eniten.

Ihan helppo ei ole saada AIO-settiä rikki aloittajan kuvaamalla tavalla, joten jotain siellä on todennäköisesti kämmätty omasta takaa. Runnottu letkut rikki, tai liitännät väärillä kierteillä tms.

Ei tartte. Varsinkaan jos jaksaa ottaa selvää mitä sinne lootaan tunkee ja muutenkin päivittelee normaaliin tahtiin. Minulla on ainakin säätämistä "yhtä paljon" kun ilmajäähyllä olisi eli ei ole vielä ikinä tarvinnut pistää konetta sileäksi vain vesijäähyn takia. Useasti tosin samalla kun vaihtaa komponentteja tulee jotain muutoksia looppiinkin. En myisi mitään konetta RTR perjaatteella yli kolmeksi vuodeksi ja sen ajan kestää customlooppikin helposti.
 
Voisiko edullisen pään koneisiin jonain päivänä vielä tulla uusi standardi ilmajäähyille + ATX-koteloille. Semmoinen jossa kopassa olisi valmis tuuletuskanava "fan duct" prosulle ja näyttikselle kummallekin erikseen.

Ei tässä vaan ole hirveästi järkeä nykyaikana. Prosessorin pysyy viileänä, kyllä - mutta virransyöttö (varsinkin halvemmissa emolevyissä) lähentelee sitten sataa astetta ja ne on siellä tuuletusputken (ja kauniin muovinpalan, jossa lukee Republic of Aorus) alla paistumassa.

Kyllä ilmajäähdytyksen koko idea on siirtää mahdollisimman paljon ilmaa koko kotelon läpi.
 
Olen varmaan noilta ongelmilta välttynyt vaikka välillä ei ole ollut kotelossa juurikaan tuulettimia juuri paremmilla emolevyillä. Ja mulla ainakin on ollut ihan alumiini ja parhaimmillaan kupari palaa sielä emon virransyötön yms päällä. Kuparia sillon kun halusi välttämättä blokin emollekkin, monet veti ilman. Eikös näissä kalliimmissa emoissa muutenkin ole niin överi virransyöttö, ettei juuri lämpene..
 
Ei tässä vaan ole hirveästi järkeä nykyaikana. Prosessorin pysyy viileänä, kyllä - mutta virransyöttö (varsinkin halvemmissa emolevyissä) lähentelee sitten sataa astetta ja ne on siellä tuuletusputken (ja kauniin muovinpalan, jossa lukee Republic of Aorus) alla paistumassa.

Kyllä ilmajäähdytyksen koko idea on siirtää mahdollisimman paljon ilmaa koko kotelon läpi.

Näin se munkin kopassa taitaapi olla. VRM-lämpö kellotusta rajoittava tekijä Ryzen 5 -prosulla. Ei isosti vaan melkein balanssissa. En muuten tiennyt elokuun lopussa vielä, kun kirjoittelin.

Ajatus kiinnostaa silti edelleen.
 
Jooh, ei kyllä itselläkään ole käynyt mielessä laittaa kokista kiertoon, vaan ihan Nanoxian nesteillä menty. Vuototestejäkään ei ole tullut tehtyä, vaan sen kuin palikat kiinni ja kierron täyttö. :vihellys:

Itse tein samat periaatteella se ei pelaa joka pelkää. En sen kummempia vuototestejä tehnyt kuin asennuksen jälkeen kallistelin konetta ja kattelin vuotaako mistään ja kun käynnistin koneen pidin koppaa auki, että näen jos alkaa vuotaa jostain. Jos koneet hajoaa korjataan sitten ei se sen kummempaa ole. Toistaiseksi näin ei ole vielä ikinä käynyt minkään vesijäähdytyksen kanssa, mutta jos kävisi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 712
Viestejä
4 544 917
Jäsenet
74 835
Uusin jäsen
koominen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom